Miljøproblemer i vandsektoren
Spildevandsrensning
En af Østersøens væsentligste forureningskilder er urenset spildevand, hvoraf
hovedparten kommer fra Nordvestrusland. En stor del af befolk-ningen er ikke tilknyttet
offentlige kloaksystemer og spildevandsrens-ningsanlæg, og de systemer, der er adgang
til, er utætte og i stigende grad ineffektive. På grund af de helbredsmæssige
konsekvenser og den direkte trussel mod vandreservoirer er dette miljøproblem
presserende.
Vandforbrug
Selvom vandforbruget per person er faldet væsentligt, er det stadig dob-belt så
stort som i Vesteuropa, nemlig hele 260 liter/capita/dag. Det voldsomme overforbrug er
resultatet af et dårligt vedligeholdt distribu-tionssystem og et ineffektivt
afgiftssystem.
Helbred
Ifølge Ruslands egen klassificering er de fleste russiske floder og søer registreret
som "moderat forurenet" eller "forurenet". Forureningen er af
bakteriologisk og kemisk art og skyldes primært utilstrækkelig spilde-vandsrensning. Da
70% af drikkevandet er overfladevand, udgør drikke-vandet en stigende trussel mod
befolkningens helbred.
Miljøproblemer i affaldssektoren
Mangelfuld og/eller utidssvarende affaldsbehandling i Nordvestrusland er medårsag
til forureningen af Østersøen og til forringet vandkvalitet og forurening af jorden.
Farligt affald
Den klart mest presserende miljøtrussel er farligt affald. Den russiske industri
producerer enorme mængder af farligt affald, og systemerne til indsamling og
bortskaffelse er helt utilstrækkelige. Dertil kommer som et levn fra Sovjettiden mængder
af farligt affald i usikrede lossepladser. Man regner med, at den akkumulerede mængde af
farligt affald var 120 millioner tons i år 2000. Til sammenligning behandlede
KommuneKemi, Danmarks behandlingsanlæg for farligt affald, 110.000 tons i år 2000. Det
vil sige, at den samlede mængde farligt affald i det nordvestlige Rusland er mere end
1000 gange så meget, som KommuneKemi be-handler om året.
Nukleart affald
Omkring 14.000 tons nukleart affald er oplagret i Nordvestrusland under mere eller
mindre forsvarlige forhold. Store dele kommer fra nukleare energianlæg, men et særligt
problem er brændsel fra 115 atomdrevne ubåde, der er taget ud af service.
Nordvestruslands eneste facilitet, der kan behandle nukleare affald men ikke alle
former er Mayak, hvor størstedelen af de 14.000 tons er opmagasineret.
Miljøproblemer i energisektoren
Stort energiforbrug
Den russiske økonomi er præget af et intensivt energiforbrug. Det er dels strukturelt
betinget Rusland har store energiintensive industrier, dels resultatet af et stort
overforbrug på grund af lave energipriser. Ganske vist opfylder Rusland sine
internationale forpligtelser til at redu-cere udslippet af SOx, NOx
og CO2. Men reduktionen hænger nøje sammen med faldet i Ruslands
bruttonationalprodukt og ikke med reelle forureningsnedsættende aktiviteter.
Institutionelle rammer
Tre niveauer
Forvaltningen af miljølovgivningen foregår i en lang række instanser, som findes på
tre administrative niveauer: Føderalt, regionalt og lokalt/ kommunalt. Samarbejdet mellem
instanserne er ofte mangelfuldt. Ofte modarbejder de hinanden eller undlader at dele viden
med hinanden.
Lovgivning
Uklar lovgivning
Selv om miljølovgivningen i de senere år har været genstand for et stort
reformarbejde, er der lang vej igen. Lovgivningen er kompleks og in-konsistent, og det
giver de regionale og lokale administrationer store muligheder for individuel fortolkning.
Dobbeltarbejde
Et konkret resultat af de forskellige fortolkninger af lovgivningen ud-møntes i en
lang række standarder, som hver for sig monitoreres af hver sin instans. For eksempel
overvåges vandkvaliteten i Kaliningrad af ikke færre end otte forskellige instanser.
Finansieringsproblemer med miljøydelser og -investeringer
Behovet En af de største barrierer for at opfylde internationale konven-tioner og
mål på miljøområdet er at finde finansiering. Behovet er enormt. Alene de HELCOM
"hot spots", der er relateret til kommunal miljøforsyning i Rusland, blev i
1999 vurderet til at kræve investeringer på ca. 1.4 milliarder Euro.
Finansieringsproblemerne
Der er identificeret fire faktorer, som bidrager til finansieringsproblemerne: Lav
indtjening fra brugerbetaling, få offentlige subsidier, ineffek-tiv planlægning og
investering samt højt ressourceforbrug og ineffektivitet.
Finansieringsanalyser viser, at selvom hele investeringen i at forbedre den kommunale
miljøforsyning kom som en gave, ville kommunerne ikke kunne bære de øgede drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger ved nye og mere avancerede anlæg.
Internationale finansieringsinstitutioner og multi- og bilaterale donoror-ganisationer
kan bidrage, men det mest presserende behov er at gen-nemføre nationale reformer, der kan
rette op på de fire grundlæggende problemer. Rusland har dog taget et første, vigtigt
skridt med sit nye otteårige reformprogram, der blev vedtaget i 2001.
6.2 Miljøudfordringerne fremover
Miljøudfordringerne inden for vand, affald og energisektorerne i Nord-vestrusland er i
prioriteret rækkefølge: