| Front page | | Contents | | Previous
| | Next |
Romanias Road to Accession - The Need for an Environmental Focus
I december 2002 afsluttede Det Europæiske Råd på mødet i København
forhandlingerne om den største udvidelse af Den Europæiske Union nogen sinde. Den 1. maj
2004 vil 10 af de 13 ansøgerlande blive en del af EU. På mødet i København bekræftede
Rådet, at tiltrædelsesproces-sen skal fortsætte for Rumænien og Bulgarien og satte som
mål, at de to lande bliver medlemmer i 2007. Inden det kan ske for Rumænien, skal landet
vise sin evne til at leve op kravene til medlemskab, herunder de miljømæssige krav.
Med 2007 som mål har Rumænien stadig nogle år til at møde den ud-fordring, der
ligger i at få sin miljøforvaltning til at leve op til de nu-værende krav i Vesteuropa.
Denne temarapport behandler de administrative reformer og udfordringer på
investeringsområdet, der ligger forude, hvis Rumænien skal opfylde EUs miljøkrav
og gennemføre til-trædelsesprocessen på tilfredsstillende måde. Rapporten drøfter
også de prioriterede handlinger og den bistand, som er nødvendig i den nærme-ste
fremtid, for at Rumænien kan arbejde hen mod acquis commun-autaire på miljøområdet
ét af de fællesskabskrav, som er allermest vanskeligt at opfylde.
Rapportens indhold er blevet efterspurgt af de rumænske miljømyndig-heder i et
samarbejde med Miljøstyrelsen, som en form for afslutning på det dansk-rumænske
arbejde. Formålet er at vise status og påpege mu-ligheder for løsninger af opgaverne.
Landet gør gode fremskridt i bestræbelserne med at tilpasse sit rets-system, så
EUs miljøkrav kan gennemføres i praksis, og landet vil sand-synligvis kunne nå
sit mål om at gennemføre alle EU-krav, der var gæl-dende i 2000, ved slutningen af
2003. Den hast, hvormed dette arbejde forløber, har faktisk rejst en vis bekymring for,
om denne indsats vil overhale Rumæniens evne til at tilvejebringe de administrative
struktu-rer og systemer, der er nødvendige, for at bestemmelserne kan gennem-føres i
praksis.
Den største udfordring for Rumænien på dette område ligger i de store krav til
investeringer i forureningskontrol i industrien, i kommunal infrastruktur til
drikkevandsforsyning, kloakker og spildevandsrensning, samt i håndtering af fast affald.
På linie med de øvrige ansøgerlande vil Rumænien ikke være i stand til at imødekomme
alle de investeringstun-ge krav inden tiltrædelsen. Landet har derfor bedt om at få
overgangs-perioder fra fem til 15 år efter 2007 for en række EU-krav, herunder i)
drikkevandsforsyning, kloakering og kommunal spildevandsrensning; ii) lossepladser,
emballageaffald og affaldsforbrænding; iii) industriel for-ureningskontrol, herunder
store forbrændingsanlæg; og iv) kontrol af udledninger af VOC under oplagring.
På grund af de historisk betingede og meget omfattende industrianlæg i Rumænien,
rejser EUs krav til kontrol med industriforurening særlige problemer.
Størsteparten af de 2.900 anlæg, som er omfattet af EUs IPPC-krav (integreret
forebyggelse og bekæmpelse af forurening), stammer fra før 1980, og der skal omfattende
anlægskapital til, før de kan opgraderes til Best Available Techniques (BAT).
IPPC-kravene medfører også væsentlige nye krav til de embedsmænd, som på nationalt
og regionalt plan er ansvarlige for godkendelser, påbud og forbud.
Blandt de vanskeligste og dyreste EU-krav, der skal gennemføres, er krav til
drikkevand og byspildevand, som anslås at ville koste op mod 15 milliarder Euro. Størst
byrde lægges på de lokale myndigheder, som skal bygge nye eller ombygge gamle kommunale
anlæg. Tilsvarende vil Rumænien ikke kunne leve op til EU-kravene til miljømæssig
forsvarlig affaldsforvaltning uden omfattende investeringer i moderne kontrolle-rede
lossepladser og forbrændingsanlæg, samt systemer for indsamling og genanvendelse af
emballageaffald. De samlede omkostninger i denne sektor anslås til næsten 676 millioner
Euro.
Rumæniens problemer med luftkvalitet viser sig fortrinsvis i de højt
industrialiserede områder. Med bistand fra Danmark og EU har Ru-mænien gennemført
indledende vurderinger af luftkvaliteten, opbygget kapacitet til avanceret
forureningsstyring, og påbegyndt udskiftningen af eksisterende automatiske målesystemer
i overensstemmelse med EUs krav.
Med sin geografiske beliggenhed og biologiske mangfoldighed fremby-der Rumænien meget
værdifulde naturområder og arter af planter og dyr, herunder området i Donau-deltaet
Danube Delta Biosphere Reserve som er det største og mindst ødelagte
vådområde i Europa. Selv om EUs naturbeskyttelsesbestemmelser ikke medfører store
investerin-ger, vil de pålægge landets myndigheder store administrative og økono-miske
byrder.
Rumænien er kommet langt i reguleringen af genetisk modificerede organismer (GMO) og
også i gennemførelsen af EU-kravene til be-grænsning af ozonlagsnedbrydende stoffer.
Men når det drejer sig om EU-krav til kemikalier, herunder farlige stoffer, er der stadig
langt igen. Rumænien får måske behov for målrettet hjælp til at efterleve eventuelle
fremtidige krav til afprøvning af kemikalier i henhold til EU-metoder og til vurdering af
dertil hørende risici, inden det kan afgøres, om der er brug for yderligere kontrol.
I Rumænien er ét kernekraftanlæg i drift, og et andet er ved at blive bygget, begge
af canadisk konstruktion, som anses for at opfylde vest-lige sikkerhedskrav. Rumænien har
allerede gjort meget for at omsætte og gennemføre EUs krav til
strålingsbeskyttelse, herunder EU-direktivet om sikkerhedskrav, oplysning til
befolkningen i tilfælde af hændelser med radioaktivitet, beskyttelse af eksterne
arbejdstagere, og medicinsk strålebelastning.
På klimaområdet har Rumænien forpligtet sig til at begrænse udlednin-gerne af
drivhusgasser med 8 % mellem 2008 og 2012 i forhold til refe-renceåret 1989. I
betragtning af de store muligheder for at øge energief-fektiviteten og nedskæring af
industriaktiviteter i forbindelse med den økonomiske overgang skulle det være muligt at
nå dette mål, samtidigt med at den økonomiske vækst fremmes. Under Kyoto-protokollens
Joint Implementation mekanisme (JI) har Rumænien underskrevet afta-ler om at tiltrække
investeringer, der skal skabe yderligere CO2-redukti-oner, med Schweiz, Nederlandene,
Norge, Østrig og Danmark. Teknisk bistand til Rumænien vil sandsynligvis være
nødvendig i flere år frem-over, hvis landet skal have den fulde fordel af
JI-mulighederne.
Som mange medlemsstater skal Rumænien gøre en stor indsats for at tage passende
miljøhensyn inden for energi-, transport- og landbrugs-politikken. Højt prioriterede
spørgsmål i energisektoren er fremme af vedvarende energi og forbedringer af
energieffektiviteten. På landbrugs-området skal miljøhensynene integreres i en
landbrugspolitik, som er forenelig med EUs fælles landbrugspolitik. Størsteparten
af de rumæn-ske landmænd har ikke råd til bekæmpelsesmidler og kunstgødning, og
landet har derfor en enestående mulighed for at komme ind på marke-det for økologiske
produkter, forudsat det råder over systemer til certifi-cering af sine økologiske
produkter og kan distribuere produkterne ef-fektivt. I transportsektoren er antallet af
biler steget med 75 % fra 1990 til 1997, samtidigt med at den kollektive transport er
faldet. Rumæniens evne til at ændre denne udvikling afhænger af landets politik og
programmer for genopbygning af transportinfrastrukturen.
Et andet afgørende spørgsmål er opbygningen af institutionel kapacitet, som er
tilstrækkelig til at administrere de store krav, EU stiller. Hele det rumænske
embedsværk arbejder under alvorlig ressourcemangel. Selv om alle ministerier blev
omstruktureret i 2001, blev antallet af ansatte samtidigt reduceret med 25 %, og derfor er
en række ministerier, herun-der miljøministeriet og dets 42 regionale inspektorater,
alvorligt under-bemandede. Ministeriet har ansøgt om flere midler til medarbejdere, men
godkendelser gives altid med forsinkelse. Hvis Rumæniens indsats forud for tiltrædelse
skal lykkes, skal der opbygges den nødvendige administrative kapacitet, og de nødvendige
midler hertil må bevilges.
Miljøministeriet har endnu ikke færdiggjort den langsigtede økonomiske planlægning,
som skal vise EU, hvorledes landet vil opfylde de store EU-investeringsbehov, herunder
også til kommunal infrastruktur. Hvis det skal lykkes at lukke miljøkapitlet, skal
Rumænien inden oktober 2003 udarbejde direktivspecifikke implementeringsplaner og
finansie-ringsstrategier for de EU-krav, hvor man har bedt om overgangsperio-der. Der skal
i den forbindelse udarbejdes oversigter over investerings-projekter og omkostninger
og realistiske planer for finansiering og opbygning af den nødvendige infrastruktur på
miljøområdet.
EU hjælper de øst- og centraleuropæiske ansøgerlande med infrastruk-tur og
kapacitetsopbygning gennem tre førtiltrædelsesinstrumenter. I perioden 2000-2002 har EU
givet tilsagn om at stille et beløb på 260 millioner Euro til rådighed for landet fra
PHARE (teknisk bistand og investeringer i fattige egne), 250 millioner Euro fra SAPARD
(udvikling i landbruget), og mellem 208 og 270 millioner Euro fra ISPA (større miljø-og
transportinfrastrukturprojekter).
Rumænien forventer i stort omfang at gøre brug af EU-støttemidler til finansiering
af den nødvendige miljøinfrastruktur. Men der er problemer med at fremlægge
tilstrækkeligt velforberedte projektansøgninger. Efter-som EU-støttemidlerne vil stige
kraftigt mellem 2004 og 2007 og nå op på en 40 % forøgelse i 2006, er det et problem.
Landet har været afhæn-gigt af bilateral bistand for at kunne opfylde de forskellige
betingelser for at kvalificere sig til EU-støtte, f.eks. forberedelse af teknisk
kræven-de dokumentation forud for ansøgninger til ISPA om infrastrukturpro-jekter.
Ydermere har Rumænien endnu ikke haft held til at få nogen af sine projekter gennem de
udbuds- og kontraktprocedurer, som er fast-lagt i henhold til EUs lovgivning om
offentlige indkøb, og udbetaling af ISPA-midlerne og opbygning af infrastruktur er endnu
ikke begyndt. Rumænien vil nok fortsat i de kommende år have brug for bilateral støt-te
både som teknisk bistand og som samfinansiering hvis landet skal leve op
til investeringskravene.
Teknisk bistand og investeringsstøtte er især nødvendig på lokalt plan, fordi kun
få kommuner har udviklet tilstrækkelig kapacitet til at imøde-komme EUs
infrastrukturkrav, f.eks. til drikkevandsforsyningssystemer, kloakering og
spildevandsrensning. En række DANCEE-projekter til støtte for kommunen Piatr Neamts
udvikling af lokale miljøhandlings-planer og til højt prioriterede
miljøforvaltningsstrukturer, bla. en moder-ne losseplads, kan give værdifulde erfaringer
på dette område. I hen-hold til regeringens strategi for støtte til Østeuropa 2002 vil
dansk bilateral støtte til Central- og Østeuropa ophøre, når EU udvides i 2004.
For Rumænien vil indsatsen for at opfylde EUs miljøkrav give store for-dele,
herunder mindsket dødelighed, færre sygdomstilfælde, mindre skader på bygninger og
afgrøder. Disse fordele skønnes at beløbe sig til 1,27-9,8 milliarder Euro, det
største i alle kandidatlandene udtrykt som procent af BNP (30,7 %).
Det er derfor meget vigtigt ikke alene for udvidelsen af EU, men også for de
menneskelige og miljømæssige fordele ved gennemførelsen af EUs miljøkrav
at Rumænien fortsætter bestræbelserne på miljøområ-det for at kvalificere sig til
EU-medlemskab. EU og andre donorer skal udarbejde planer for langsigtet teknisk bistand og
økonomisk støtte, hvis EUs målsætning om et højt miljøbeskyttelsesniveau skal
nås overalt i Rumænien.
| Front page | | Contents | | Previous
| | Next | | Top
|