The EU Eco-label and Health

Resumé

EU’s miljømærke “Blomsten” har til formål at fremme produktion og salg af produkter og tjenesteydelser, der er mindre miljøbelastende end produkter og tjenesteydelser med tilsvarende anvendelse.

Siden EU-forordningen blev vedtaget i 1992, er der foretaget en revision i 2000. Revisionen medførte en styrkelse af sundhedsaspekterne: Fra en erklæring om at en mindre miljøbelastning ikke måtte medføre en samtidig slækkelse af beskyttelsen af arbejdsmiljøet (1992-forordningen) til en mere generel formulering i den reviderede forordning, at der ved vurdering af produktforbedringer skal tages ”hensyn til de positive nettovirkninger for miljøet og de miljømæssige fordele og ulemper, herunder sundheds- og sikkerhedsaspekter” (Artikel 3, stk. 2a).

Nærværende rapport argumenterer for en mere balanceret dækning af både sundheds- og miljøaspekter i forbindelse med den igangværende revision af forordningen. Argumentet herfor er, at forbrugeren i større grad vil efterspørge et produktmærke, der ud over livscyklusforhold også – som et minimum - tager hensyn til forbrugerens primære præferencer, nemlig sundhedsaspekter samt det nære miljø.

Den nuværende dækning af sundhedsaspekter er blevet analyseret for 6 kriteriesæt. Kun kemikalie-relaterede sundhedsaspekter er omfattet af analysen. Kriterierne indeholder alle krav, der går ud over forordningens krav, og i alle tilfælde stilles krav, der er mere stringente end den eksisterende kemikalielovgivning. Et groft estimat viser, at ca. ¾ af kemikaliekriterierne er fokuseret på miljøbeskyttelse, medens ca. halvdelen (også) fokuserer på sundhedsaspekter.

Med undtagelse af den indirekte beskyttelse af arbejdsmiljøet, som de produktrelaterede kriterier medfører, er der ikke egentlige krav til fx det fysiske miljø eller anvendelse af hjælpekemikalier, der ville kunne medvirke til en øget beskyttelse af arbejdsmiljøet.

Hvis det besluttes af myndighederne, at sundhed skal indgå mere systematisk i den reviderede forordning, vil der være behov for en vejledning om livscyklusbaseret sundhedshensyn tilsvarende den nuværende vejledning om livscyklusbaseret miljøhensyn. I nærværende rapport er der opstillet en sundheds-LCA matrix, der i givet fald vil kunne anvendes som udgangspunkt. Et mere systematisk sundhedshensyn vil give mulighed for en mere aktiv sundhedsrelateret markedsføring af mærkede produkter.

Det foreslås, at ”Blomsten” gradvist udvikler sig fra et rent miljømærke til et mærke for produkter og tjenesteydelser, hvor der er taget det fornødne hensyn i relation til bæredygtig udvikling. En udviklingsmæssig trædesten vil kunne være et mærke, der balanceret tager hensyn til både miljø- og sundhedsaspekter. Der er i rapporten opstillet en række forslag til justeringer af forordningsteksten, der kan fremme en sådan udvikling. En trinvis måde for dækning af sundhedsaspekter kunne overvejes, hvor den kemikaliebetingede sundhed medtages i den igangværende revision, for senere at udbygge sundhedshensynet til at omfatte sociale/etiske hensyn (Corporate Social Responsibility aspekter).

EU-Kommissionens forslag til ny kemikalieregulering (REACH) har til formål at øge beskyttelsen af miljø og sundhed ved bl.a. at pålægge producenter og importører ansvar for, at kemiske stoffer produceret eller importeret over et vist årligt volumen kan anvendes uden væsentlig risiko for sundhed og miljø. Forordningen forventes implementeret over en 11 års periode. Det foreslås, at der gennemføres en analyse af ”Blomsten” og REACH om, hvordan ”Blomsten” kan gå længere og signalere en højere grad af miljø (og sundheds)beskyttelse end REACH lovgivningen fordrer, fx ved at alle væsentlige stoffer i et miljømærket produkt er omfattet af REACH-princippet om producentansvar, og ikke kun de stoffer, der produceres eller importeres over lovgivningens minimumkrav.

 



Version 1.0 August 2006, © Danish Environmental Protection Agency