Possible Control of EU Priority Substances in Danish Waters

Sammendrag og konklusioner

Undersøgelsen omfatter en teknisk og økonomisk vurdering af tre scenarier for fremtidig regulering af prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer i Danmark. Kommissionen fremsatte i juli 2006 et direktivforslag med miljøkvalitetskrav for 33 prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer. Det foreslåede direktiv er et datterdirektiv til vandrammedirektivet, som bl.a. indeholder reduktionsmål for de to kategorier af stoffer. De tre scenarier er hhv. uden ny EU-lovgivning på området, EU-lovgivning som skitseret i direktivudkast af maj 2005 og EU-lovgivning som officielt foreslået af Kommissionen i juli 2006. Rapporten viser, at de miljøkvalitetskrav, som er indeholdt i Kommissionens forslag, må betegnes som allerede værende opfyldt i det danske vandmiljø med undtagelse af kravene for enkelte stoffer i nogle egne af landet, hvor udledningen af regnvand fra befæstede arealer har stor indflydelse, særligt om sommeren. Rapporten anviser løsninger for de problemer, som kan opstå, herunder både EU-regulering og tekniske muligheder for at stoppe eller udfase udledninger, emissioner og tab til vandmiljøet for prioriterede stoffer, som krævet i vandrammedirektivet, og de økonomiske konsekvenser heraf vurderes.

Baggrund og formål

En liste med 33 prioriterede stoffer (PS) og prioriterede farlige stoffer (PFS) blev vedtaget allerede i 2001 med Rådets og Europa-Parlamentets beslutning nr. 2455/2001/EF. I slutningen af 2004 blev der på Miljøstyrelsens foranledning iværksat en screening af de 33 stoffer med henblik på at identificere dem, der eventuelt kunne være behov for foretage yderligere national regulering af for at kunne overholde de kommende miljøkvalitetskrav. Screeningen resulterede i en reduceret liste på 10 stoffer, som i undersøgelsen, der rapporteres her, er blevet underkastet en nærmere vurdering. To af stofferne, anthracen og fluoranthen, er ikke vurderet særskilt, men kun som del af PAH-gruppen.

Formålet med undersøgelsen har været at foretage en mere detaljeret gennemgang og vurdering af betydningen for Danmark af at implementere EU-lovgivning under vandrammedirektivet til regulering af prioriterede stoffer, herunder Kommissionens officielle forslag til et nyt direktiv, med fokus på følgende stoffer (udvalgt på basis af screeningsundersøgelsen):

Prioriterede stoffer                  Prioriterede farlige stoffer

Bly                                       Anthracen

DEHP                                  Cadmium

Fluoranthen                          Kviksølv

Nikkel                                  Nonylphenol

                                             PAH

                                             Tributyltin-forbindelser

Undersøgelsen

Undersøgelsen har taget udgangspunkt i følgende tre scenarier:

  • Scenarie A: Der opnås ikke enighed i EU om et datterdirektiv, og Danmark må derfor selv fastsætte miljøkvalitetskrav og fastlægge en national strategi for nedbringelse af forureningen med prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer i overensstemmelse med vandrammedirektivets bestemmelser.
  • Scenarie B: Der opnås enighed i EU om et datterdirektiv med indhold svarende til et første udkast til direktivforslag fra foråret 2005. Udkastet indeholdt både fælles miljøkvalitetskrav og bestemmelser om progressiv reduktion af emissioner, udledninger og tab til vandmiljøet af prioriterede stoffer og om ophør/udfasning af emissioner, udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer inden for en tidsramme på 20 år.
  • Scenarie C: Der opnås enighed om Kommissionens officielle forslag til datterdirektiv fra juli 2006 (Com(2006) 397 final). Forslaget indeholder fælles miljøkvalitetskrav, men indeholder ikke derudover nye krav eller foranstaltninger til regulering. Danmark må derfor selv fastlægge en national strategi for nedbringelse af forureningen med prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer i overensstemmelse med vandrammedirektivets bestemmelser.

De tre scenarier er i praksis ens for så vidt angår miljøkvalitetskravene, idet Danmark i scenarie A sandsynligvis ville fastsætte nationale miljøkvalitetskrav svarende til eller næsten svarende til dem, som Kommissionen har foreslået. Da der heller ikke i øvrigt er forskel på scenarie A og C, behandles disse to under et i rapporten og dens konklusioner.

Derimod er der forskel mellem på den ene side scenarie A og C og på den anden side scenarie B med hensyn til den bindende karakter af forpligtelsen til at opfylde vandrammedirektivets reduktionsmål for prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer. Forskellen skyldes, at forskellige bestemmelser i vandrammedirektivet skal bringes i anvendelse afhængigt af, om der vedtages foranstaltninger på fællesskabsniveau (scenarie B), eller om foranstaltninger fastsættes nationalt (scenarie A og C).

Hovedkonklusioner

Koncentrationerne af prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer i udledninger og emissioner til vandmiljøet i Danmark synes fra et nationalt synspunkt at være så lave, at de foreslåede miljøkvalitetskrav kan overholdes allerede i dag. Der er dog områder af landet, hvor der i en del vandløb i sommerperioden sandsynligvis vil være problemer med overholdelse af miljøkvalitetskravene for enkelte stoffer, primært nonylphenol, i forbindelse med regnbetingede udledninger (udledning af regnvand fra veje og andre befæstede arealer). Det vurderes, at foranstaltninger på fællesskabsniveau vil være den mest hensigtsmæssige måde, hvorpå forureningen med nonylphenol fra diffuse kilder og visse produkter kan begrænses tilstrækkeligt til, at miljøkvalitetskravet kan overholdes ved de regnbetingede udledninger.

Der er forskel mellem scenarierne med hensyn til opfyldelse af vandrammedirektivets reduktionsmål. For udledning fra punktkilder synes der i scenarie A og C kun at kunne blive behov for en specifik regulering i forhold til cadmium (substitution af stoffet i offeranoder til små skibe, ingen omkostninger), kviksølv (filtre på tandlægeklinikker og indsamling af kviksølvholdigt udstyr mv., i alt 16-19 mio. DKK i finansielle omkostninger[2]), nonylphenol (substitution af stoffet i flere produkter, EU-regulering påkrævet) og TBT (forbud mod brug af organotin som stabilisator i PVC, EU-regulering påkrævet). I scenarie B vil der kunne blive behov for yderligere tiltag, men med fremsættelsen af Kommissionens direktivforslag synes dette scenarie ikke længere at være aktuelt.

Der synes i alle tilfælde at kunne blive behov for yderligere regulering i forhold til forurening fra diffuse kilder via regnbetingede udledninger i en del af landet, navnlig i scenarie B. Der er her for alle tre scenarier identificeret tiltag, der ville kunne bidrage til ophør/udfasning af emissioner, udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer. For bl.a. nonylphenol, som synes at være det mest problematiske stof i dansk sammenhæng, peges på regulering på fællesskabsniveau, herunder produktregulering, som den eneste realistiske mulighed for at reducere udledning af stoffet ved kilden.

Projektresultater

Med udgangspunkt i vandrammedirektivets reduktionsmål for prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer er der i rapporten foretaget en teknisk/økonomisk analyse og vurdering dels af de enkelte undersøgte stoffer og dels af en eventuel generel foranstaltning rettet mod forureningen fra diffuse kilder via regnbetingede udledninger. Resultaterne heraf er opsummeret i omstående tabel 1. Omkostningerne er opgjort som nutidsværdier, dvs. som et engangsbeløb, der forudsættes fordelt over en kortere eller længere årrække.


Tabel 1 Resumé af mulige foranstaltninger til regulering af prioriterede stoffer og prioriterede farlige stoffer i scenarie A/C og B samt  tilhørende velfærdsøkonomiske omkostninger (finansielle omkostninger i parentes).

PS/PFS Reduktionsmål Scenarie
A/C
Regulering af udledninger, emissioner og tab i henhold til vandrammedirektivet
B
Regulering af udledninger, emissioner og tab i henhold til 2005-udkast til datterdirektiv

Cadmium Progressiv reduktion Intet behov Nuværende indsats tilstrækkelig
Ophør/udfasning Substitution af cadmium i offeranoder til små skibe: Ingen ekstra omkostning
(Kun "naturlig" udfasning af zinktagrender og nedløbsrør fra før 1980, dvs. ingen ekstra omkostninger).
Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb1
Substitution af cadmium i offeranodertil små skibe: Ingen ekstra omkostning
Udfasning af zinktagrender/nedløbsrør fra før 1980, der stadig er i brug om 20 år: 1,0-6,6 (0,4-2,9) milliarder DKK
Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb2

DEHP Progressiv reduktion Intet behov Nuværende indsats tilstrækkelig
Ophør/udfasning Intet behov Intet behov

Bly Progressiv reduktion Intet behov Nuværende indsats tilstrækkelig
Ophør/udfasning Intet behov Intet behov

Kviksølv Progressiv reduktion Intet behov Se ophør/udfasning
Ophør/udfasning Tvungen brug af kviksølvfiltre på tandlægeklinikker: 17 (7) millioner DKK
Indsamling af kviksølvholdige udstyr og produkter i samfundet: 26-33 (9-12) millioner DKK
Tvungen brug af kviksølvfiltre på tandlægeklinikker: 23 (10) millioner DKK
Indsamling af kviksølvholdige udstyr og produkter i samfundet: 35-44 (17-21) millioner DKK

Nikkel Progressiv reduktion Intet behov Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb²
Ophør/udfasning Intet behov Intet behov

Nonylphenol Progressiv reduktion Se ophør/udfasning (kun regnbetinge-de udløb) (for omkostninger, se disse) Se ophør/udfasning
Ophør/udfasning Substitution af NPE i malinger, industrielle rengøringsmidler og ved brug som hærder, hvor muligt ved bedste tilgængelige teknik (EU indsats)
Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb1
Substitution af NPE i malinger, industrielle rengøringsmidler og hærdere (EU indsats). Nationale omkostninger anslås til 2,5-4,3 (1,0-2,0) millioner DKK
Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb2

PAH Progressiv reduktion Intet behov Se ophør/udfasning
Ophør/udfasning Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb1 Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb²

TBT Progressiv reduktion Intet behov Se ophør/udfasning
Ophør/udfasning Forbud mod brug af organotin som stabilisator i PVC (TBT som urenhed) (EU indsats)
Oprensning og deponering af TBT-foru-renede havnesedimenter
Da miljømålet om standsning eller udfasning af emissioner, udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer i Scenarie A/C ikke er af juridisk bindende karakter, vurderer MST, at oprensning og deponering af havnesedimenter alene med det formål at standse "tab" af TBT vil være urealistisk i dette scenarie da den opnåelige miljøgevinst er lille i forhold til ulemper og omkostninger.
Forbud mod brug af organotin som stabilisator i PVC (TBT som urenhed) (EU indsats)
Oprensning og deponering af TBT-foru-renede havnesedimenter. Som rent national indsats: 11-39 eller 27-98 (5-16 eller 11-40) mio. DKK

       
Regnbetingede udløb fra separat-systemer Progressiv reduktion Se ophør/udfasning - primært med hensyn til nonylphenol i nogle egne af landet Se ophør/udfasning
Ophør/udfasning Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb1
40 % af alle udløb med tidsfrist 2035:
Anlægs- og driftsomkostninger:
1,6-4,4 (1,0-2,4) milliarder DKK
Total incl. erhvervelse af arealer:
2,0-4,7 (1,2-2,6) milliarder DKK
Da miljømålet om standsning eller udfasning af emissioner, udledninger og tab af prioriterede farlige stoffer i Scenarie A/C ikke er af juridisk bindende karakter, vurderer MST, at etablering af tilbageholdelsessystemer på regnudløb alene med dette formål vil være urealistisk i dette scenarie da omkostningerne ved implementering er meget store og den opnåelige miljøgevinst begrænset.
Systemer til tilbageholdelse af suspenderet stof i separate regnudløb²
85 % af alle udløb med tidsfrist 2025:
Anlægs- og driftsomkostninger:
4,6-12,7 (3,0-7,1) milliarder DKK
Total incl. erhvervelse af arealer:
5,6-13,9 (3,7-7,8) milliarder DKK

1  Som del af fælles foranstaltning mod adskillige stoffer i kritiske områder (40 % af volumen).
²  Som del af fælles foranstaltning mod adskillige stoffer (85 % af volumen).


Footnotes

[2] Opgjort som nutidsværdier, dvs. at de årlige omkostninger vil være betydeligt lavere.

 



Version 1.0 August 2007, © Danish Environmental Protection Agency