[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Bund]

En styrket produktorienteret miljøindsats

Forord

Vi bruger tusinder af produkter i dagens Danmark - f.eks. vaskemidler, TV-apparater, biler, tekstiler m.m. Alle produkter påvirker miljøet - når de fremstilles, når de bruges og når de bortskaffes.

Regeringens Natur- og Miljøpolitiske Redegørelse i 1995 satte bl.a. fokus på miljøbelastningen fra vores produktion, brug og bortskaffelse af produkter. En af de centrale konklusioner i redegørelsen var, at tidens alvorlige miljøproblemer kræver, at den hidtidige miljøbeskyttelse suppleres med en indsats, der sætter ind over for alle dele af produkternes livscyklus. Dette bør ske i et tæt samarbejde med de aktører, der har indflydelse på produkternes miljøbelastning. Målet er en større udvikling, produktion og afsætning af miljørigtige produkter.

Miljøstyrelsen har som opfølgning herpå lavet dette oplæg til en styrket produktorienteret miljøindsats.

Oplægget er skrevet til miljøinteresserede blandt politikere og alle de væsentlige aktørgrupper for en produktindsats, herunder produktudviklere, producenter, handelsvirksomheder, miljøadministrationen, forbrugere, vidensleverandører m.fl.

Miljøstyrelsens oplæg til en styrket produktindsats bygger primært på bidrag fra rundbordssamtaler med en række vigtige danske aktører, på Erhvervsministeriets ressourceområdeanalyser, på samtaler med miljømyndighederne i Holland, Tyskland, Sverige og EU-Kommissionen samt på de hidtidige danske erfaringer med en produktorienteret miljøindsats. I rundbordssamtalerne har industrien, forbrugerne, detailhandlen, arbejdstagerne, de grønne organisationer, kommuner, amter og en række fagministerier været repræsenteret.

I oplæggets kap. 1 gives en sammenfatning af de seks følgende kapitler. I kap. 2 sættes fokus på de nationale og globale miljøproblemer, der skaber behovet for en styrket produktindsats. I kap. 3 beskrives processen i produktindsatsen og de overordnede miljømål, erhvervsmål samt mål for arbejdet med produktindsatsen. I kap. 4-6 analyseres rammer og vilkår for produkterne, markedet og aktørerne. Målet er at få beskrevet mulighederne for at styrke den produktorienterede miljøindsats. I kap. 7 gennemgås Miljøstyrelsens forslag til indsatsområder og konkrete initiativer for produktindsatsen. Nogle af forslagene vil betyde helt nye aktiviteter, andre tager afsæt i eller styrker eksisterende aktiviteter på produktområdet.

Oplægget sendes nu i bred høring og vil herudover blive præsenteret og diskuteret ved en række arrangementer i løbet af det næste halve år. På baggrund af debatten og reaktionerne vil elementerne og initiativerne bliver overvejet inden der lægges op til politisk stillingtagen.

Som det fremgår af oplægget, er dialogen med alle - fra produktudviklere og producenter til forhandlere og forbrugere - af meget stor betydning for produktindsatsen. Derfor håber jeg meget, at oplægget vil kunne skabe en god og frugtbar debat om, hvordan vi kan styrke den produktorienterede miljøindsats.

København, november 1996

Erik Lindegaard, Direktør i Miljøstyrelsen

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]