Inddragelse af renere teknologi i
tilsyns- og godkendelsesarbejdet 1. Introduktion
Formålet med kommunernes og amternes miljøtilsyn er at opnå eller fastholde en
tilfredsstillende miljøkvalitet i omgivelserne. Gennem aktivt og opsøgende tilsyn skal
tilsynsmyndigheden skaffe sig overblik over forureningen og mulige forureningskilder. Katalysatorrollen I nærværende projekt er der opsamlet og formidlet erfaringer fra tiltag, som
tilsynsmyndigheder har gjort med renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet. Der
er indsamlet erfaringer fra mere end 100 tilsynsførende fra kommuner, amter og
MLK-enheder spredt over hele landet. Projektet er tænkt som inspirationskilde for tilsynsmyndigheder, der ønsker at styrke
renere teknologi-elementet i tilsynsarbejdet. Det har været projektets formål at
indsamle så mange konkrete erfaringer som muligt og formidle disse. Ingen uafhængig vurdering Dialog væsentlig Kun udpluk Styregruppen anbefaler, at projektet bruges som en inspirationskilde til at inddrage
renere teknologi (og det forebyggende miljøarbejde) i tilsyns- og godkendelsesarbejdet. Projektet er udført for Miljøstyrelsen med støtte fra Rådet for Genanvendelse og
Mindre Forurenende Teknologi i perioden maj 1997 til februar 1998. Oktober 1997 stoppede
projektets empiriindsamling. Udførelsen er forestået af konsulentfirmaet PlanMiljø med
medvirken fra Claus Berner, Anne Marie Hinke og Bjørn Bauer. Derudover har konsulent Lars
Christensen bidraget til projektet. Følgende parter har deltaget i projektets styringsgruppe:
Gudmund Nielsen har varetaget opgaven som formand for styringsgruppen. Det skal pointeres, at de beskrevne tiltag og synspunkter ikke nødvendigvis er udtryk
for Miljøstyrelsens holdning til de pågældende spørgsmål. Det skal endvidere understreges, at der i projektet ikke er foretaget en juridisk- og
kvalitetsmæssig vurdering af initiativerne, herunder en vurdering af mulighederne for
håndhævelse af de i projektet beskrevne tiltag. En lang række tilsynsmyndigheder har været behjælpelige i forbindelse med projektets
gennemførelse. Til disse tilsynsmyndigheder som er oplistet i bilag 3 skal
der rettes en stor tak for et godt samarbejde.
1.1 Formål, målgruppe og opbygningProjektet har til formål at formidle erfaringer fra amter, kommuner og MLK-enheder med
renere teknologi i tilsyns- og godkendelsesarbejdet og dermed at inspirere
tilsynsmyndigheder til at gå nye veje i tilsyns- og godkendelsesarbejdet. Målgruppen for projektet er miljømedarbejdere i kommuner, amter og MLK-enheder, som
arbejder med tilsyn og godkendelse. Projektet er opdelt i følgende kapitler:
Hvor der i beskrivelsen af de anvendte virkemidler anvendes citater fra godkendelser,
spildevandstilladelser eller andet materiale fra tilsynsmyndigheden, er disse markeret med
en grå boks.
1.2 Definition på renere teknologiI det foreliggende projekt er der taget udgangspunkt i en forståelse af begrebet
"renere teknologi" som en dynamisk proces, hvor der tilstræbes anvendt en
teknologi, der minimerer ressourceforbrug og forebygger emissioner og affaldsdannelse ved
kilden, fremfor ved anvendelse af rense- og afværgeforanstaltninger. Renere teknologi-tilgangen i projektet bygger således på Miljøbeskyttelseslovens §
3 som konstaterer, at: "Ved lovens administration skal der lægges vægt på, hvad der er opnåeligt
ved anvendelse af den mindst forurenende teknologi, herunder mindre forurenende råvarer,
processer og anlæg og de bedst muligt forureningsbekæmpende foranstaltninger. Ved denne
vurdering skal der lægges særlig vægt på en forebyggende indsats gennem anvendelse af
renere teknologi." Den fortolkning af begrebet "renere teknologi", der anvendes i projektet,
omfatter forebyggende tiltag, som rækker ud over det traditionelle teknologibegreb (=
teknik) ved også at inddrage organisatoriske og holdningsbearbejdende elementer. Således
inddrages også ændringer i arbejdsgange, holdninger og ledelsesmæssige prioriteringer,
der sigter mod forebyggelse, mindre ressourceforbrug og miljøbelastning, som en del af
renere teknologi begrebet. Beskrivelsen af renere teknologi-tiltag i projektet spænder dermed bredt og omfatter
såvel konkrete, tekniske vilkår som mere dialogorienterede samarbejdsformer. Det
forebyggende miljøarbejde i tilsynsmyndighedernes indsats ligger både i myndighedsrollen
og i katalysatorrollen, hvorfor tiltag i form af informationsformidling og temamøder er
beskrevet på linie med f.eks. vilkår i spildevandstilladelser og miljøgodkendelser.
1.3 Indsamling af materialeProjektet er opbygget på baggrund af godt 100 interviews med kommuner, amter og
MLK-enheder og gennemgang af relevant materiale, udleveret af de tilsynsførende. Udvælgelsen af tilsynsmyndighederne er sket ud fra forskellige tilgangsvinkler:
Til brug for interviewene er der udarbejdet en spørgeguide, som er udsendt til
tilsynsmyndigheden forud for interviewet. Der er i alt gennemført 60 telefoninterviews af en varighed på 20-60 minutter. Derudover er der udvalgt 22 tilsynsmyndigheder med særlig interessante erfaringer. Med
disse er der gennemført personlige interviews. De interviewede tilsynsførende er blevet anmodet om at fremsende supplerende materiale
med konkrete eksempler på tiltag og aktiviteter, der kan fremme renere teknologi i
virksomhederne. På baggrund af en gennemgang af udleveret materiale er der gennemført ca. 20 opfølgende telefoninterviews. [1] I 1993 igangsatte Kommunernes Landsforening, sammen med 9 kommuner og Miljøstyrelsen, KURS-projektet omhandlende kommunernes samarbejde med private virksomheder om indførelse af renere teknologi. Kommunerne var Frederikshavn, Gladsaxe, Herning, Hvidovre, Lyngby-Taarbæk, Nakskov, Nexø, Nørre-Rangstrup og Ry. [Tilbage i tekst] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||