Evaluering af Den Grønne Fond Hovedrapport Bilag 9: Baggrundskapitel om andre støtteordningers syn på Den Grønne Fond
Sammendrag af tre offentlige tilskudsordninger på miljøområdet og deres holdning til Den Grønne Fond´s arbejdeAf Cand.tech.soc. Annika AggerDenne mini - undersøgelse af andre offentlige tilskudsordninger indenfor
miljøområdet, og deres vurdering af Den Grønne Fonds (DGF) arbejde, er foretaget på
baggrund af tre semistrukturerede kvalitative telefoninterview med:
Formålet med undersøgelsen er, at høre "lignende offentlige ordninger" om
deres vurdering af DGF`s arbejde og dets virke på miljøområdet. Derudover har vi været
interesseret i, at høre om der er et overlap af ansøgere til de forskellige
tilskudsordninger, og om de koordinere deres bevillingspraksis med Den Grønne Fond.
Endelig har vi villet høre deres mening om, Den Grønne Fond er en væsentlig aktør på
miljøområdet, og om den når en bred målgruppe. I det følgende vil vi formidle et
resume af de fremkomne informationer under forskellige temaer.
Samarbejde med Den Grønne Fond (DGF)Alle tre adspurgte fonde har potentielle projektansøgere der i princippet både kan
søge dem selv og DGF.
DGF´s målgruppe er bredere end de tre adspurgte ordninger, og den udgør en slags
paraply der dækker over alle tre tilskudsordningers målgrupper. Ingen af de tre fonde
har noget systematisk samarbejde med DGF, men har haft nogle enkeltstående
samarbejdsprojekter hvor de har finansieret hver deres del af et større projekt. Et eksempel herpå er Strukturdirektoratet støtte til den faglige del af IFOAM
konferencen, der var arrangeret af Landsforeningen af Økologisk Jordbrug. I forbindelse
med konferencen blev der afholdt en stor økologisk verdensudstilling, der blev støttet
af DGF. I dette tilfælde supplerede de to tilskudsordninger hinanden og der kom en form
for synergieffekt ud af de offentlige midler. Friluftsrådet og Strukturdirektoratet har haft enkeltstående telefoniske snakke,
omkring tvivlsspørgsmål i forbindelse med fælles projektansøgere. Derudover mødes
eksempelvis Friluftsrådet af og til med DGF i forbindelse med særlige møder for
potentielle ansøgere, der skal høre om de forskellige offentlige fonde. Begge de to
tilskudsordninger udtrykte tilfredshed med samarbejdet, som de syntes fungerede fint. Alle tre tilskudsordninger holder sig orienteret om DGF´s projekter, hvilket sker ved
at læse DGF´s pressemeddelelser, der kommer i forbindelse med bestyrelsesmøderne
Bevillings og administrationspraksisLokal finansiering Holdningen er, at det ikke nytter at staten kommer og støtter noget, hvis ikke det har
en lokal opbakning! Tilskudsordninger kan ses som en form for risikovillig kapital, til nye former for
projekter, og det vil altid være således at nogle projekter lykkes og andre ikke. Ved at
have noget lokal med-finansiering sikre man sig at projekterne ikke er alt for
"vilde". Projektmidler for et år af gangen Fordelen er derimod, at det giver både bevillingsyderne og ansøgerne en lejlighed til
at stoppe op og vurdere om projektet går i den ønskede retning. Man kan derved få
indbygget nogle "Milestones", der sikre et godt vurderingsgrundlag, inden der
bevilliges midler til yderligere aktiviteter. Derved sikrer man at midlerne bliver anvendt
bedre. Friluftsrådet følger samme procedure når det gælder driftstilskud, men mener ikke
at det er passende ved projekttilskud. Ulemperne er, at projekterne enten kan være meget
store eller meget små. Hvis det er et projekt der løber over flere år, vil de hellere
tage det hele op på en gang. Men de tilkendegiver, at det er en smagssag, og at der er
fordele og ulemper ved begge dele. Store versus små projekter Akilleshælen ved mange små og årlige bevillinger er, at det er administrativt
krævende, og at det kræver hurtige tilbagemeldinger, således at projekterne kan holde
på deres ansatte. Flere nævner at de har dårlige erfaringer med at støtte enkeltpersoner fordi at
projektet derved bliver alt for labilt og det er svært at sikre kontinuiteten.
Selvfølgelig skal dette udsagn modereres med, at der kan komme noget godt ud af støtte
enkeltpersoner, men det er et område hvor man skal være mere forsigtig. Ingen af de tre, kender til DGF administrationspraksis i detaljer, men ytrer
samstemmende at "de virker til at have styr på sagerne og til at reagere hurtigt og
smidigt".
MålgruppenMålgruppen kan inddeles i to, hvor den ene er målgruppen af potentielle
projektmagere/ansøgere, og den anden er målgruppen af disses projekter. Der er en samstemmende enighed i at DGF når ud til de potentielle ansøgere. Det
beskrives ved, at når en af de adspurgte tilskudsordninger, henviser en deres egne
ansøgere til DGF, så kender ansøgerne den oftest. Der er også enighed om at DGF
formår at nå "bredt ud" med deres projekter. Her tænkes bl.a. "Hr. og
Fru Danmark" og andre som ikke i forvejen er meget miljøbevidsthed. Som eksempler på projekter der når en bred målgruppe nævnes Grøn Information´s
arbejde med formidling af miljøvenlig havepleje. Her formodes målgruppen af haveejere
der nås at være både "sorte" og "lysegrønne". Et andet eksempel
der gives, er De Grønne Guider, der ses af en enkelt, som en sikring for at projekterne
kommer ud til en bred målgruppe, også selv om mange af projektansøgningerne til Grønne
Guider kommer fra de grønne eller lysegrønne segment. DGF opfylder en informationsformidling til en bredere målgruppe end de tre adspurgte
tilskudsordninger. DGF tager toppen af de lidt bredere (projekt) behov, og de vurderes til
at havde været medvirkende til at havde højnet det generelle informationsniveau på
miljø og energiområdet i befolkningen. Der stilles lidt flere spørgsmålstegn om "modtagerne" af projekterne - de
almindelige danskere- også kender DGF. Græsrødder versus almindelige mennesker I og med at DGF støtter dem med driftsmidler frigives energi til at koncentrere sig om
"det vigtigste" frem for at de skal bruge en masse krudt på konstant at skaffe
finansiering. En professionalisering hævdes af nogle, at det kan give problemer i forhold
til det idealistiske udgangspunkt, og at der kan opstå problemer mellem de ansatte og de
frivillige. Men dilemmaet er, at der kan være behov for at forpligtige folk, hvilket kan
forekomme svært når de deltager i et projekt på frivillig basis. En af de adspurgte
giver sin personlige mening på denne problematik: "Nogle synes at de (projektmagerne) taber uskylden ved at der er nogle der får
løn. Men jeg synes på den anden side, at hvis man har en klar aftale og folk får nogle
penge - kan man også forlange noget igen. Det gør tingene nemmere". Så længe at det er åbne og bredt funderede bestyrelser der sidder i de enkelte
fonde, vurderes det ikke som noget problem at man etablere "statsstøttede
græsrødder".
De bevilligede projekterDGF er med til at understøtte den grønne bølge der er i disse år. Af interviewene
fremgår det samstemmende at DGF´s projekter over samlet og over en bred kam har en
effekt på både miljø og oplysningssiden. Ikke kommercielle projekter "Det giver muligheder at samarbejde med erhvervslivet - og man får mulighed for
at udvikle nogle miljøvenlige produkter Hvorimod hvis man bliver på græsrodsplan, så
bliver man i høj grad reduceret til at være forbruger." Det erkendes dog også at DGF selvfølgelig må afgrænse sine bevillinger et sted, og
at der i forbindelse med støtte af udvikling af produkter, kan blive problemer med
konkurrence forvridning. Fodformede projekter? Hvis DGF ville søge at nå ud til flere og bredere målgrupper for at fremme
livsstilsændringer i en mere miljøvenlig retning, forslås det at en ide kunne være at
alliere sig med nogle marketings og reklamefolk. De er vant til at tænke i budskaber til
brede målgrupper. Eller at DGF i sit vejledningsmateriale præciserede at de ville vægte
projekter der formidler anderledes. For at nå andre målgrupper, heriblandt de unge, er det vigtigt at "budskabet i
flere projekter går fra det lettere moralske til at det også skal være sjovt at leve
økologisk. Det bliver bl.a. udtrykt ved: "Man skal også sælge det på at man får et bedre liv. Man skal ikke sælge det
på at man passer på jordkloden. Det gør man selvfølgelig også, men et eller andet
sted skal man også havde noget ud af det selv. For ellers bliver det bare forpligtigelse
og syndsbevidsthed" "Man må nok have lidt sjov i gaden for at lokke husarene til". Vigtigheden af at lave noget SYNLIGT og noget "sjovt" pointeres flere gange
igennem interviewene. En kommer med en ide om at DGF kunne lave nogle markante
begivenheder for at fremme begivenhederne i en bestemt retning, baseret på de erfaringer
de har gjort sig ind til videre. Det erkendes dog også at DGF ikke i sig selv er en
kampagneorganisation, og det derfor kan være svært selv at igangsætte nogle
initiativer. Driftsstøtte versus projektstøtte
Den Grønne Fonds pr og betydningDGF vurderes til at være god til at markere sig indenfor den allerede miljøbevidste
målgruppe og potentielle projektmagere. Det vurderes entydigt at DGF har en stor betydning, specielt indenfor sin målgruppe. Der kommer forskellige udsagn som at:
|
||||||||||||||||||