TitelKøbenhavns kommunes erhvervsaffaldsregulativIndhold1. Indledning 2. Metodebeskrivelse og udvælgelsesprocedure 3. Konklusion ForordProjektet "Økonomisk konsekvensvurdering af implementering af Københavns
Kommunes erhvervsaffaldsregulativ" har som overordnet formål haft at undersøge de
økonomiske konsekvenser for københavnske virksomheder som følge af Københavns Kommunes
erhvervsaffaldsregulativ. Det samlede projekt er inddelt i tre faser. Rapporten omfatter afrapporteringen af det
samlede projekt, her især resultaterne fra spørgeskemaundersøgelsen (fase 3).
Metodefastsættelsen og interviewundersøgelsen (fase 1 og 2) inkl. relevante bilag er
afrapporteret i en midtvejsrapport. Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ trådte i kraft 1. januar 1991. Med
regulativet fik virksomhederne pligt til at kildesortere affaldet i en række forskellige
fraktioner. Endvidere blev virksomhederne pålagt at benytte affaldstransportører og
affaldsbehandlingsanlæg i henhold til den kommunale ordning. Projektet er gennemført af en projektgruppe bestående af Miljøkontrollen i
Københavns Kommune og Rendan A/S, og er med støtte fra Rådet vedrørende genanvendelse
og mindre forurenende teknologi gennemført i perioden fra august 1994 til december 1996. Fra projektets start har der været nedsat en styregruppe sammensat som følger:
Styreguppen har arbejdet efter et kommissorium. Dette har betydet, at alle centrale
beslutninger vedrørende gennemførelsen af projektet har været forelagt styregruppen til
godkendelse, inden disse er udført. Kommissoriet for styregruppen har bemyndiget denne
til at foretage nødvendige tilpasninger og justeringer i de af projektgruppen fremlagte
metoder og udvælgelsesprocedurer til gennemførelsen af det samlede projekt. Endvidere
har styregruppen godkendt den endelige rapport i dens nuværende form. Projektet er endvidere blevet fulgt af en følgegruppe. Denne har været repræsenteret
ved følgende deltagere:
Miljøstyrelsen har varetaget formandskabet for både styre- og følgegruppe, og
Miljøkontrollen har varetaget sekretariatsfunktionen. Rendan A/S har varetaget den daglige projektledelse i forbindelse med udarbejdelse af
metode samt gennemførelse og afrapportering af interviewdelen. Miljøkontrollen har
foruden sekratariatsfunktionen stået for udvælgelsen af de deltagende virksomheder.
Projektarbejdet er således udført i et tæt samarbejde mellem Rendan A/S og
Miljøkontrollen. Kim Maskell og Lene Mårtensson fra Miljøkontrollen har således
bidraget med væsentlige kommentarer gennem hele processen samt udarbejdet konkrete afsnit
til selve rapporten. SammenfatningNærværende rapport gengiver resultaterne af undersøgelsen af, hvilke økonomiske
konsekvenser Københavns Kommunes erhvervsaffalds- regulativ har haft for virksomhederne i
kommunen. Det samlede projekt har været inddelt i 3 faser. Resultaterne i denne hovedrapport er
hovedsageligt baseret på spørgeskemaundersøgelsen (fase 3) koblet sammen med
konklusionerne og erfaringerne fra de to tidligere faser (metodefastsættelse og
interviewundersøgelsen). Spørgeskemaundersøgelsen har været tilrettelagt som en
telefoninterviewundersøgelse, hvor analyseinstituttet Gallup har stået for selve
gennemførelsen af interviewene. Der er i alt blevet interviewet 843 virksomheder.
Bortfaldet har været 180, således at der i denne afrapportering er medtaget og behandlet
oplysninger fra 663 virksomheder, alle beliggende i Københavns Kommune. Undersøgelsesgrupper Antal ansatte Branchetilhørsforhold Bank/Finansiering Interviewene Undersøgelsens hovedresultater
Figur 1.1 Omkostningsudviklingen for de interviewede virksomheder
Figur 1.2 Omkostninger fordelt på brancher
Øvrige kommuner Erhvervsstrukturen i Københavns Kommune er imidlertid præget af mange virksomheder
inden for brancherne detail, bank/finansiering og tjenesteydelser i forhold til
erhvervsstrukturen på landsplan. Det er derfor vigtigt, at der ved anvendelse af
undersøgelsens resultater, f.eks. i forbindelse med indførelse af lignende ordninger i
andre kommuner, tages hensyn til de lokale forhold så som erhvervssammensætning,
geografiske forhold m.v. Generelt kan det forventes, at der vil være en overvejende del (75%) af erhvervslivet,
der ikke vil blive økonomisk påvirket af gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativer
svarende til Københavns Kommunes. En mindre del af erhvervslivet kan forventes at få
faldende omkostninger (ca. 5%), mens ca. 20% kan forventes at få stigende omkostninger.
Omkostningsændringen afhænger dog af virksomhedsstørrelse og branchesammensætning. 1. Indledning
Denne afrapportering består af en hovedrapport og en bilagsrapport. Hovedrapporten indeholder en gennemgang af følgende: I kapitel 1 foretages en
gennemgang af baggrund og formål, samt en kortfattet beskrivelse af systemet for
erhvervsaffald i Københavns Kommune. Kapitel 2 indeholder afgrænsning og definitioner,
samt metodebeskrivelse og udvælgelsesprocedure. Endelig præsenteres de samlede
konklusioner af undersøgelsen i kapitel 3. Selve resultatbehandlingen af undersøgelsens datamateriale inklusive relevante bilag
er gengivet i en bilagsrapport. Bilagsrapporten kan rekvireres ved henvendelse til Rendan
A/S. Forud for rapporten er der gennemført en metodefastsættelse og en interviewundersøgelse. Resultaterne af disse undersøgelser er afrapporteret i en midtvejsrapport. Denne kan ligeledes rekvireres hos Rendan A/S. Formål med projektet
Forventet projektresultat Vurderingerne skulle indbefatte et skøn over omkostningerne efter regulativets
ikrafttræden, såfremt affaldsdannelsen med hensyn til mængde og sammensætning var den
samme, som før regulativet trådte i kraft. Der skulle søges at give et skøn over de samlede omkostninger til
affaldsbortskaffelse for alle københavnske erhvervsvirksomheder såvel før som efter
erhvervsaffaldsregulativets ikrafttræden. Skønnet skulle omfatte en fordeling af
omkostningerne for de væsentligste affaldsfraktioner. Størrelsen af de tilsvarende omkostninger i resten af landet skulle vurderes ud fra en
række nøgletal med henblik på en vurdering af omkostningsniveauet i andre kommuner på
landsplan.
BaggrundLovgivning Lovgivningen pålægger i dag kommunerne ansvaret for, at alt affald bortskaffes hensigtsmæssigt og forsvarligt ud fra en miljø- og samfundsmæssig betragtning.Bekendtgørelse om kommunale indsamlinger af genanvendelige materialer og produkter fra erhvervsvirksomheder, nr. 882 af 11. december 1986, pålægger kommuner at forestå indsamling af pap og papir fra handelsvirksomheder. Bekendtgørelsen åbner mulighed for, at andre genanvendelige materialer omfattes, og at flere erhvervsvirksomheder pålægges at deltage i ordningerne. Bekendtgørelsen om kommunal indsamling af madaffald fra storkøkkener, nr. 883 af 11. december 1986, forpligter kommunerne til at gennemføre indsamlinger af madaffald fra storkøkkener med mere end 100 kg madaffald pr. uge. Kommunerne har i henhold til bekendtgørelse om olie- og kemikalieaffald, nr. 804 af 15. december 1989, pligt til at etablere indsamlingsordning for olie- og kemikalieaffald fra erhvervsvirksomheder. Bekendtgørelse nr. 118 af 23. februar 1989 om affald pålægger kommunerne at anvise affald, der ikke i forvejen er omfattet af en fællesordning. Samtidig har virksomhederne pligt til at benytte de anviste bortskaffelsesmuligheder. Bekendtgørelse om affald blev revideret ved bekendtgørelse om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald, nr. 131 af 31. marts 1993. Revisionen af bekendtgørelsen betød at affaldsplanbestemmelserne og affaldsreguleringen blev sammenfattet i én bekendtgørelse. Samtidig blev der tilføjet en række bestemmelser om registrering af affald. Bekendtgørelsen er igen revideret ved bekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 1996.Ved revisionen af bekendtgørelsen blev bl.a. bestemmelserne om olie- og kemikalieaffald, samt bestemmelserne om indsamling af pap og papir fra erhverv indarbejdet. Regulativ
Beskrivelse af det københavnske affaldssystemRegelgrundlagKøbenhavns Kommune vedtog i 1991 et regulativ for erhvervsaffald i Københavns Kommune (erhvervsaffaldsregula-tivet), som betød, at alt erhvervsaffald, herunder genanvendelige materialer, blev reguleret. Københavns Kommune har således opbygget et system for bortskaffelse af affald fra virksomheder, hvilket betyder, at affaldet er reguleret, fra det opstår, til det bortskaffes. Derved er både virksomheder, transportører og behandlingsanlæg omfattet af regler for håndtering, transport og behandling af affald. På baggrund af en ændring i Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 131 af 21. marts 1993 om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald og den reviderede bekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 1996 har Miljøkontrollen udarbejdet forslag til revision af Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Forslaget betyder, at affald i fremtiden er opdelt på affald, der reguleres gennem en indsamlingsordning, og affald, der reguleres gennem en anvisningsordning. Erhvervsaffaldsregulativet er et rammeregulativ, der omfatter både indsamlings- og anvisningsordninger. I regulativet er fastsat de overordnede forpligtelser for virksomheder, transportører og behandlingsanlæg. Hertil kommer en række særlige bestemmelser, der fastsætter specifikke krav i forhold til den enkelte affaldsfraktion. Dette drejer sig bl.a. om fastsættelse af mængdegrænser for, hvornår en virksomhed er forpligtet til at deltage i en ordning. I det reviderede erhvervsaffaldsregulativ er der lagt vægt på, at hovedparten af affaldet bliver omfattet af en indsamlingsordning for at sikre en tilstrækkelig effektiv håndtering af affaldsstrømmene. Ved en indsamlingsordning har virksomhederne ansvar for, at affaldet sorteres. Kommunen kan selv drive indsamlingsordningerne eller bemyndige andre til det. I den forbindelse har Københavns Kommune indgået aftaler med private transportører og behandlingsanlæg. Ved en anvisningsordning har virksomheden ansvar for, at affaldet sorteres og transporteres til et behandlingsanlæg. Kommunen fastsætter krav for, hvilke behandlingsanlæg, der skal benyttes. Kommunen fastsætter i regulativer, hvilke vilkår transportøren skal opfylde for at kunne transportere affald under hver enkelt ordning. Alle transportører, der opfylder vilkårene, må frit indsamle affaldet under forudsætning af, at de lader sig registrere. I en anvisningsordning kan genanvendelige materialer afleveres til andre anlæg end de anviste, såfremt de behandles på et anlæg, der opfylder nærmere angivne betingelser fastsat i regulativet. Indsamlingsordninger
Anvisningsordninger
Generelt bliver virksomhederne berørt af 2 til 4 af ovenstående fraktioner. Dette er typisk pap, papir, glas og brændbart affald. Der er således ingen virksomheder i Københavns Kommune, som løbende har behov for at udsortere alle fraktioner. Mængdegrænser Følgende affaldstyper skal sorteres, hvis de overstiger de nedenfor anførte mængder.
Mængder under disse grænser skal altid sorteres i brændbart affald og ikke-brændbart affald. Mængdegrænsen er fastsat ud fra en betragtning om, hvornår det er rimeligt, at virksomhederne bliver pålagt at sortere affald og sørge for opstilling af fornødent materiel. Fastsættelse af mængdegrænser for f.eks. pap og papir er foretaget på baggrund af, at det skal være muligt for virksomhederne at fylde en 600 liter papircontainer på højst en måned. Mængdegrænserne er tillige fastsat ud fra den betragtning, at reguleringen af affald især skal omfatte de virksomheder, hvor sorteringsindsatsen vil give det største miljømæssige resultat. Antallet af virksomheder i Københavns Kommune er faldende i forhold til størrelsen, og det er hovedsageligt de større virksomheder, der er påvirket af regulativet. I følge Miljøkontrollens erfaring fra affaldstilsynet, skal der som hovedregel være mere end 5 ansatte, før virksomhederne bliver påvirket af kildesorteringskravene. Ved gennemførelse af en række tilsyn på de liberale erhverv (advokat-, revisorkontorer m.v.) har det vist sig, at der inden for disse brancher skal være mere end 10 ansatte, for at virksomhederne bliver påvirket af kildesorteringskravene. Der er dog for disse erhverv en del fortroligt papir, der ikke er omfattet af den kommunale affaldsregulering. Ovenstående betyder, at regulering af affaldsområdet i Københavns Kommune efter gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativet primært påvirker ca. 30% af virksomhederne svarende til ca. 8.500 virksomheder. Aftaler med transportører og behandlingsanlæg Aftalerne med transportørerne indgås ud fra en række kriterier for at sikre, at transportørerne er professionelle og kan håndtere de øgede krav, som stilles til affaldshåndtering og -behandling. Indgåelse af aftaler med behandlingsanlæg foretages ud fra en samlet miljømæssig vurdering med henblik på opnåelse af bl.a. korte transportafstande, hensigtsmæssig behandlingsmåde, tilstrækkelig behandlingskapacitet og restprodukters genanvendelighed. Aftalerne med behandlingsanlæg indgås ud fra en række kriterier, der sikrer, at anlæggene kan opfylde de øgede krav, der i dag stilles til affaldsbehandlingen. Oplysninger Kommunen modtager årligt indberetning fra transportører om mængden af afhentet affald fordelt på fraktioner på hver enkelt virksomhed samt oplysninger om, hvor affaldet er afleveret. Endvidere modtager kommunen en gang årligt oplysninger fra behandlingsanlæggene om mængden af modtaget affald fordelt på fraktioner og transportører. Oplysningerne fra transportørerne anvendes primært til at tilrettelægge og effektivisere kommunens tilsynsindsats over for virksomhederne. Oplysninger fra behandlingsanlæggene anvendes primært i forhold til affaldsplanlægningen. Tilsammen giver oplysningerne fra transportører og behandlingsanlæg mulighed for at foretage en samlet kontrol af affaldsstrømmene. Informationsindsats I samme periode blev der skrevet artikler i diverse fagblade, der beskrev de nye regler, herunder hvorledes reglerne ville komme til at påvirke virksomhederne. Herudover blev der annonceret i dagspressen og fagblade. Endvidere er der blevet udarbejdet en mappe "Vejledning om erhvervsaffald", som indeholder en detaljeret beskrivelse af reglerne på erhvervsaffaldsområdet. Mappen bliver løbende opdateret og solgt til brug for virksomheder, transportører og behandlingsanlæg. For at sikre, at transportører, som kører i ordningerne, er bekendte med kommunens regler og opmærksomme på deres rolle i forhold til virksomhederne, blev der afholdt kurser for samtlige transportører i ordningerne. Samtidig med gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativet blev der iværksat affaldstilsyn, som havde til formål at vejlede virksomhederne i de nye regler for affaldssortering og -bortskaffelse. Håndhævelse På virksomheder foretages dels tilsyn, der specifikt retter sig mod håndtering og bortskaffelse af affald, og dels tilsyn, hvori håndhævelse af reglerne på erhvervsaffaldsområdet indgår på linie med tilsyn med virksomhedens øvrige miljømæssige forhold. Ved tilsyn indhentes oplysninger vedrørende opbevaring, sortering, benyttet transportør og modtagere af virksomhedens affald. Ved mindre forseelser afgives en mundtlig henstilling, og der gives vejledning i fremtidig overholdelse af reglerne. Mere alvorlige overtrædelser af erhvervsaffaldsregulativet afstedkommer en skriftlig indskærpelse af reglerne. Gentagende overtrædelser vil medføre overdragelse af sagen til Københavns Politi, enten med anmodning om efterforskning, hvis sagen ikke er fuldt ud belyst, eller med anmodning om tiltalerejsning. Der er i aftalerne med behandlingsanlæg, som foretager forbrænding og deponering af affald, fastsat krav til daglig udtagning af stikprøver på affald modtaget fra virksomheder i Københavns Kommune. Gennem stikprøverne kontrolleres det, om virksomhederne i kommunen lever op til kildesorteringskravene. Samtidig kontrolleres det, om transportørerne lever op til krav om kun at transportere kildesorteret affald. Behandlingsanlæggene er forpligtet til, hvis der konstateres sorteringsfejl i affaldet fra en virksomhed, at udtage det efterfølgende læs fra samme virksomhed til kontrol. Stikprøverne på forbrændingsanlæggene viser, at det ofte er genanvendeligt pap, papir, plast, PVC-plast samt ikke-brændbart affald, der ikke er sorteret fra. Forbrændingsanlæggene konstaterer dog færre fejlsorteringer i takt med, at systemerne er blevet indkørt. Stikprøverne på deponeringsanlæg viser, at det primært er reglerne om sortering i brændbart og ikke-brændbart affald, som ikke overholdes. Endvidere er der problemer med udsortering af PVC-plast og imprægneret træ. Formålet med stikprøvekontrollen er bl.a. at kontrollere, at anlæggene ikke tilføres fraktioner, der rent miljømæssigt ikke er hensigtsmæssige at behandle på det pågældende anlæg, og/eller som er egnede til genanvendelse. Affaldsbortskaffelsen 1988-1994Resultater Figur 1.3 viser udviklingen i behandling af erhvervsaffald siden Københavns Kommunes første affaldsplan blev vedtaget. To væsentlige faktorer har haft betydning for denne udvikling, nemlig forhøjelsen af affaldsafgiften pr. 1. januar 1990 samt erhvervsaffaldsregulativets ikrafttræden pr. 1. januar 1992.Figur 1.3 Affaldsbehandlingen 1988, 1992 og 1994 figuren er ikke inkluderet i denne version. Kilde: Miljøkontrollen i Københavns Kommune. Generelt kan det siges, at gennemførelse af de nye regler for bortskaffelse af erhvervsaffald på kort tid har medført meget store ændringer af affaldsbehandlingen. De øgede krav til kildesortering og affaldsbortskaffelse har betydet, at affald er flyttet fra deponering til genanvendelse og forbrænding. Genanvendelsen er således i perioden næsten fordoblet. Ser man på virksomhedernes opmærksomhed på affaldsbortskaffelsen, er der sket væsentlige ændringer. Virksomhederne har skullet omstille sig til at betragte affaldsproduktionen som en integreret del af driften og har dermed også at skullet afsætte ressourcer til at styre affaldet internt på virksomhederne for at kunne efterkomme kildesorteringskravene. I 1988 blev erhvervsaffald primært bortskaffet sammenblandet til forbrænding eller deponi. Affald fra erhverv blev kun genanvendt i den udstrækning, affaldet havde en betydelig og erkendt økonomisk værdi. F.eks. bortskaffede den grafiske branche deres papir til genanvendelsesindustrien, fordi de kunne få penge for det. Den øvrige del af erhvervsaffaldet blev forbrændt eller bortskaffet til lossepladser. Endvidere formodes det, at en del af erhvervsaffaldet blev bortskaffet ulovligt til fyldpladser, da dette var den billigste løsning. Genanvendelsen inden for erhvervsaffaldsområdet er i perioden fra 1988 til 1994 steget fra 18% til 35% for de samlede mængder affald fra erhverv. I 1988 blev der forbrændt 57% og deponeret 25% ud af en samlet affaldsmængde på ca. 223.000 tons. De tilsvarende tal i 1994 var 58% til forbrænding og 7% til deponering. Genanvendelsen af erhvervsaffaldet fra 1988 til 1994 er således næsten fordoblet, forbrændingen er stort set uændret, og deponeringen er blevet reduceret med 70%, hvilket viser, at erhvervsaffaldsregulativet fremmer opfyldelsen af såvel den kommunale som den statslige målsætning for affaldsbehandlingen. Gennemførelsen af erhvervsaffaldsregulativet betyder, at en række virksomheder, som ikke tidligere har været miljøreguleret, er blevet omfattet af Miljøkontrollens miljøtilsyn. Dette drejer sig primært om handels- og kontorvirksomheder, der tidligere kun har været i kontakt med miljømyndighederne i forbindelse med et statistisk udvalgt tilsyn eller et ulempetilsyn. Der har derved ikke tidligere været ført systematisk tilsyn og foretaget en regulering af denne type virksomheder. Miljømæssige effekter Det øgede kendskab til affaldssammensætningen og styringen af affaldet, således at f.eks. miljøfarligt affald er adskilt fra det øvrige affald, betyder, at risikoen for forurening ved deponering nedsættes, og at der er langt bedre mulighed for at vurdere miljøkonsekvenserne af den fremtidige affaldsdeponering. Systemmæssig virkning En af årsagerne til at virksomhederne omlægger affaldsbortskaffelsen kan være, at det er blevet vanskeligere at bortskaffe affaldet uden om det etablerede system. Dette skyldes bl.a. de forpligtigelser transportørerne er blevet pålagt. For at kunne overholde deres aftale med kommunen, er det nødvendigt, at transportørerne får virksomhederne til at foretage ændringer i affaldssorteringen. Endvidere stiller behandlingsanlæggene krav til transportørerne om, at det affald, der afleveres, skal være kildesorteret. Transportørerne har således vanskeligere ved at aflevere usorteret affald. Kendskabet til regulativet er altså ikke afgørende for, om virksomhederne foretager de nødvendige justeringer af affaldsbortskaffelsen, idet transportørene fungerer som konsulenter for virksomhederne og på denne måde medvirker til information om regulativets krav. 2. Metodebeskrivelse og udvælgelsesprocedure
For at give læseren et samlet overblik af hele projektet, foretages der i dette
kapitel en kort beskrivelse af projektets indhold og opbygning. Efterfølgende er
resultaterne fra metodefastsættelsen og interviewundersøgelsen kort skitseret. Og
endelig beskrives metoden for gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen. Ønsker læseren en mere detaljeret beskrivelse af projektets metodefastsættelse og
interviewundersøgelse henvises til midtvejsrapporten, som kan rekvireres ved henvendelse
hos Rendan A/S. Projektets indhold
MetodefastsættelseIndholdProjektets metodefastsættelse omhandlede følgende:
InterviewundersøgelsenIndholdProjektets interviewundersøgelse omhandlede følgende:
Resultater af pilotinterview Konklusionen på pilotinterview-runden var således, at 1994 var det eneste år for
hvilket, der ville kunne forventes oplysninger vedrørende affaldsmængder og
bortskaffelsesomkostninger. Da der således, jf. ovenstående, ikke længere kunne foretages en sammenligning med
eksakte data fra et konkret år før erhvervsaffaldsregulativets ikrafttræden og eksakte
data fra 1994, blev der i stedet opstillet en ny metode til vurdering af de økonomiske
konsekvenser for virksomhederne som følge af erhvervsaffaldsregulativet. Denne metode
blev godkendt af styregruppen. Revideret metode 90-situationen Den økonomiske konsekvens for virksomheden i forbindelse med indførelse af
erhvervsaffaldsregulativet beregnes herefter som forskellen mellem virksomhedens beregnede
omkostninger for "90-situationen" og de faktisk registrerede omkostninger i
1994. Resultater af interviewunder søgelsen
Erfaringer Interviewundersøgelsen viste endvidere, at det for langt hovedparten af virksomhederne
ikke har været muligt at oplyse om affaldsproduktionens størrelse. Derfor bør
oplysninger om virksomhedernes affaldsproduktion, herunder udviklingen i denne ikke indgå
i spørgeskemaundersøgelsen. Ligeledes viste interviewundersøgelsen, at virksomhederne som regel kun har en ringe
og ofte ingen viden om, hvilke behandlingsanlæg virksomhedens affald tilføres. Således
bør der ikke medtages oplysninger om virksomhedernes brug af modtageanlæg eller evt.
ændringer i valg af behandlingsanlæg i spørgeskemaundersøgelsen. Der bør i spørgeskemaundersøgelsen ikke søges oplysninger om virksomhedernes
udvikling i proces- og produktionsteknologi. Årsagen hertil er dels, at
interviewundersøgelsen viste, at ganske få virksomheder (under 5%) svarede herpå, og
dels vurderede kun 2 virksomheder, at dette havde indflydelse på affaldsproduktionen. Spørgsmål vedrørende udviklingen i virksomhedernes produktionsmængde i perioden
medgik ligeledes i interviewundersøgelsen. Resultaterne viste, at en stor del af
virksomhederne havde oplevet en stigning i produktionsmængden, men alligevel ikke mente,
at dette havde indvirket på sammensætningen og mængden af affald. Derfor bør der ikke
søges oplysninger herom i spørgeskemaundersøgelsen. Resultaterne af interviewundersøgelsen viste således, at der var behov for at
revidere metoden i forhold til ovenstående erfaringer for at kunne vurdere de økonomiske
konsekvenser af regulativet. Metoden for spørgeskemaundersøgelsen er derfor et resultat
af erfaringerne fra interviewundersøgelsen.
SpørgeskemaundersøgelsenMetodePå baggrund af resultaterne fra interviewundersøgelsen besluttede styregruppen at gennemføre spørgeskemaundersøgelsen under hensyntagen til erfaringerne fra projektets metodefastsættelse og interviewundersøgelse. På grund af vanskeligheder ved at få faktiske oplysninger vedrørende økonomien, som
det fremgår af interviewundersøgelsen, blev det anbefalet, at man i den videre
undersøgelse (spørge-skemaundersøgelsen) undersøgte, hvorvidt virksomhederne vurderer,
at regulativet har påvirket omkostningerne til affaldshåndtering, herunder også på
hvilke områder omkostningerne har været påvirket. Således fokuserer den anvendte metode på, om der fra 1990 til 1994 er sket en
ændring i håndteringen af virksomhedens affald. Udviklingen i virksomhedens omkostninger til affaldshåndtering og bortskaffelse
opgøres som virksomhedernes procentvise angivelser af udviklingen. Hvis virksomheden ikke siden 1990 og frem til 1994 har ændret håndtering af affaldet,
vil de økonomiske konsekvenser af regulativet blive betragtet som en del af den
almindelige omkostningsudvikling på området. Indhold
Resultaterne af spørgeskemaundersøgelsen skal danne grundlag for at generere branchenøgletal samt nøgletal på virksomhedsstørrelse (baseret på antal ansatte) til brug for at vurdere konsekvenserne ved implementering
af lignende erhvervsaffaldsregulativer på landsplan. Stikprøvens størrelse Indledningsvis blev tre bureauer kontaktet, nemlig Gallup, GFK, og Vilstrup. Ud fra samtaler med disse bureauers konsulenter viste det sig muligt at gennemføre
spørgeskemaundersøgelsen med visse ændringer i forhold til den oprindelige
projektbeskrivelse. I projektbeskrivelsen er anført at 3.000 til 6.000 virksomheder skal indgå i
spørgeskemaundersøgelsen. Analyseinstitutterne mente, at antallet af virksomheder ikke
alene var ambitiøst og meget omkostningskrævende men også unødvendigt høj. Analyseinstitutterne mente, at en stikprøve på ca. 700 virksomheder var passende for
at gennemføre en spørgeskemaundersøgelsen. Endvidere anbefalede analyseinstitutterne at
gennemføre undersøgelsen i form af telefoninterview, for at sikre en høj svarprocent. På baggrund af ovenstående besluttede styregruppen, at det ville være
hensigtsmæssigt med en stikprøveundersøgelse hos 700 virksomheder, samt at anvende et
analyseinstitut til gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen. Endvidere besluttede
styregruppen at anvende en ekstern konsulent til at vurdere stilprøvens størrelse og
sammensætning. Styregruppen valgte Hans Kurt Kvist fra Handelshøjskolen i København som ekstern
konsulent i forbindelse med stikprøvens størrelse, sammensætning og udtagelse. Hans
Kurt Kvist har bekræftet, at en stikprøve på ca. 700 virksomheder vil være
repræsentativ. Gallup blev valgt som analyseinstitut til gennemførelse af spørgeskemaundersøgelsen
udført som telefoninterview. Desuden blev Gallup inddraget i udarbejdelsen af
spørgeskemaet for at undgå systematiske fejl (bias). Spørgeskema Det blev derfor besluttet at gøre spørgsmålene i spørgeskemaundersøgelsen mere
generelle og kvalitative. Til indsamling af data i spørgeskemaundersøgelsen er der udarbejdet et spørgeskema.
Spørgeskemaet og spørgeguiden er udformet i samråd med Gallup. Spørgeskemaet er
gengivet i bilagsrapporten. Selve spørgeskemaet er begrænset til enkle spørgsmål med et lille antal på
forhånd faste svarkategorier, så skemaet nemt har kunnet besvares udelukkende ved
afkrydsning. Enhver form for "hard facts" er undgået, først og fremmest fordi
erfaringerne fra interviewundersøgelsen viste, at virksomhederne ikke kan give præcise
tal. Til gengæld er der lagt mere vægt på virksomhedernes kendskab til og mening om
regulativet, samt virksomhedernes vurdering af ændringen i omkostningsniveauet som følge
af gennemførelsen af Københavns kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Inden selve hovedundersøgelsen blev der af Gallup gennemført 10 pilotinterview. Disse
resulterede ikke i ændringer i forhold til spørgeteknik eller spørgeskemaets opbygning. Udvalgte virksomheder I alt er der udtaget en stikprøve på 1.604 virksomheder ud af 10.673 mulige inden for
de 7 brancher, alle med mindst 1 ansat. Dette betyder, at virksomheder med ingen ansatte, eller virksomheder, der ikke har
oplyst om antal ansatte, ikke indgår i populationen og dermed heller ikke i
undersøgelsen. I alt har 843 virksomheder (inkl. frafald) deltaget i spørgeskemaundersøgelsen. Brancher Bank/Finansiering Virksomhedsstørrelse Gruppe 1: 1-9 ansatte Tabel 2.1 viser dels Danmarks Statistiks opgørelse af antal ansatte inden for
ovennævnte brancher, angivet som population (pop), dels stikprøvens størrelse (stik). Tabel 2.1 Branche- og størrelsesfordeling af undersøgelsens
population samt stikprøvestørrelsen.
Kilde: Gallup Vægtning af stikprøven Det blev aftalt med Gallup at gennemføre undersøgelsen således, at der blev
gennemført ca. 100 interview indenfor hver branche. Udvælgelsen af virksomhederne er
foretaget således, at samtlige virksomheder indenfor de udvalgte brancher med over 50
ansatte er medtaget i undersøgelsen, 10 virksomheder fra hver branche i gruppen med 1-9
ansatte, og resten i gruppen med 10-49 ansatte. Som nævnt deltager der i alt 843 virksomheder i undersøgelsen, heraf har der været
et frafald på 180 virksomheder, således at antallet af gennemførte interview er 663. Tabel 2.2 Branche- og størrelsesfordeling af de 663 interviewede virksomheder.
Som det fremgår af tabellen, er der interviewet i størrelsesordenen 100 virksomheder
i hver branche. Transport er dog kun repræsenteret med 62 virksomheder. De 663 virksomheder, hvor der er gennemført interview, repræsenteret 6,2% af samtlige
københavnske virksomheder indenfor de 7 udvalgte brancher, hvor der er mindst 1 ansat. Fordeling af de 663 interviewede virksomheder i forhold til størrelse viser, at
virksomheder med 1-9 ansatte udgør 10%, virksomheder med 10 - 49 ansatte udgør 56% og
virksomheder med over 50 ansatte udgør 33% af det samlede antal interviewede
virksomheder. Undersøgelsesgrupper Undersøgelsen burde derfor i princippet være repræsentativ for alle private
virksomheder, men er blevet gennemført ud fra antagelsen om, at
erhvervsaffaldsregulativets betydning er stigende med stigende virksomhedsstørrelse.
Eftersom over 80% af de private virksomheder i Københavns Kommune har mindre end 10
ansatte, blev det af styregruppen besluttet at se bort fra en egentlig repræsentativitet
for i stedet at fokusere på de større virksomheder. Virksomheder, der i 1994 kun er omfattet af dagrenovationsordningen, indgår ikke i
afrapporteringen af undersøgelsens resultater. Virksomheder, der afregner udgifter til håndtering af affald over huslejen, er
behandlet særskilt i forbindelse med bortfaldsanalysen, der er gengivet i
bilagsrapporten. Alle oplysninger, der kan relateres til en bestemt erhvervsvirksomhed, er blevet
behandlet fortroligt og vil kun være tilgængelige for Rendan A/Ss interne
projektorganisation. Definitioner Virksomhedsstørrelse Affaldshåndtering
Nøgledata
Fraktioner kildesorteret til genanvendelse
Fraktioner kildesorteret m.h.p. specialbehandling
Øvrige fraktioner
"Bonus Pater" Det kan enten være, fordi virksomhederne ikke er omfattet af regulativet (eksempelvis
p.g.a. de fastsatte bagatelgrænser for kildesortering), fordi virksomhederne i forvejen
sorterede, som de skulle, eller fordi virksomhederne i forvejen benyttede sig af
transportører, der senere har indgået aftale med Københavns Kommune. 3. Konklusion
Det overordnede mål med undersøgelsen var at belyse, hvilke økonomiske konsekvenser
indførelsen af Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ har haft for kommunens
virksomheder. Formålet med projektet var:
Resultaterne i forhold til projektets formål 1 og 2 er beskrevet i det efterfølgende.
En vurdering af omkostningsniveauet for øvrige kommuner ved indførelse af lignende
erhvervsaffaldsordninger er beskrevet i et afsluttende afsnit.
Hovedresultater fra spørgeskemaundersøgelsenHovedresultaterHovedresultater fra spørgeskemaundersøgelsen:
Nedenstående afsnit giver en uddybning af de anførte hovedresultater.
ØkonomiUændrede omkostningerUndersøgelsen viser, at der ud af det samlede antal undersøgte virksomheder er 80%, som enten ikke er blevet økonomisk påvirket, eller som har haft faldende omkostninger ved gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativet. Stigende omkostninger Figur 3.1 Omkostningsudvikling forbundet med ændring i
affaldshåndtering
Vægtning af virksomheder Undersøgelsens resultater er søgt omsat i forhold til den faktiske
størrelsesfordeling af virksomheder i Københavns kommune. Såfremt de undersøgte
virksomheder var udvalgt repræsentativt i forhold til størrelsesfordelingen af
Københavns Kommunes virksomheder må det forventes, at mindre end 10% er påvirket
økonomisk negativt som følge af gennemførelsen af erhvervsaffaldsregulativet. Vægtningen af virksomhederne er foretaget ud fra resultaterne i undersøgelsen fordelt
på brancher og i forhold til virksomhedsstørrelse. Der er således foretaget en
opskalering af undersøgelsens resultater. Det skal bemærkes, at andelen af små
virksomheder i Københavns Kommune er relativ stor. Ved indførelse af erhvervsaffaldsregulativet har man i Københavns Kommune
skønsmæssigt opnået en fordobling af genbruget af affald fra virksomheder, samtidig med
at under 10% af virksomhederne har haft stigende omkostninger til affaldsbortskaffelsen. Det overordnede billede af den økonomiske påvirkning af virksomhederne ved
implementering af regulativet underbygger således resultaterne fra
interviewundersøgelsen. Her blev det konkluderet, at virksomhedernes ændring i
affaldshåndteringen ikke har medført væsentlige ændringer i omkostningsniveauet til
affaldshåndtering. Inden for dette overordnede billede af omkostningsudviklingen ved gennemførelse af
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ viser undersøgelsen en lang række
detaljerede oplysninger, som knytter sig til omkostninger fordelt på branche, størrelse,
affaldsfraktioner m.v.. En mere detaljeret gennemgang af resultaterne er foretaget i de
efterfølgende afsnit.
Omkostningsændringer i forhold til brancherBrancherFigur 3.2 viser omkostningsændringen fordelt på branche. Figur 3.2 Omkostningsudviklingen til affaldshåndtering fordelt
på brancher
Generelt tyder det på, at 70-80% i hver branche enten har haft uændrede eller
faldende omkostninger til affaldsbortskaffelse, mens ca. 20% har haft stigende
omkostninger. Hotel- og restaurationsbranchen skiller sig en smule ud fra det generelle billede, da
branchen er den branche, hvor flest virksomhederne har oplevet stigninger i udgifterne.
Her har ca. 30% haft stigende udgifter. En del af denne stigning kan skyldes, at der inden
for hotel- og restaurationsbranchen er iværksat en obligatorisk ordning for indsamling af
madaffald fra storkøkkener, der siden etableringen har været kritiseret for at være
relativ omkostningstung. Den væsentligste årsag til at ordningen er så dyr, skyldes at madaffaldet skal
afhentes relativt ofte for at kunne leve op til et friskhedskriterie, som er nødvendigt,
for at madaffaldet kan oparbejdes til grisefoder. Madaffaldsordningen er ikke specifikt medtaget i dette projekt, men som det ses af
virksomhedernes besvarelse af spørgeskemaet, har 40 ud af 94 virksomheder inden for
hotel- og restaurationsbranchen svaret, at de har foretaget en sortering af organisk
affald i undersøgelsesprioden. Det må derfor antages, at det er indsamling af madaffald,
der refereres til.
StørrelsesfordelingOmkostninger i.f.t virksomhedsstørrelseSer man på størrelsesfordelingen af virksomhederne i forhold til den økonomiske påvirkning fra erhvervsaffaldsregulativet, fremgår det, at hovedparten af de små virksomheder ikke har oplevet en ændring i omkostningerne til affaldsbortskaffelse (93%). Figur 3.3 Ændring i omkostninger til affaldshåndtering i.f.t.
virksomhedsstørrelse
Undersøgelsen viser, at erhvervsaffaldsregulativet primært påvirker store og
mellemstore virksomheder inden for hver branche og der er derved kun ca. 20% af
Københavns Kommunes samlede antal virksomheder, som er blevet påvirket økonomisk af
erhvervsaffaldsregulativet i form af stigende eller faldende omkostninger. Årsagen til, at mindre virksomheder med under 10 ansatte ikke oplever en ændring i
omkostningerne til affaldsbortskaffelsen, er som nævnt, at små virksomheder for det
meste ikke har affaldsmængder i en sådan størrelse, at de er forpligtet til at sortere
affaldet. Faldende omkostninger Fordelingen er illustreret i figur 3.4. Figur 3.4 Virksomheder med faldende omkostninger til
affaldsbortskaffelse
Stigende omkostninger Fordelingen er illustreret i figur 3.5. Figur 3.5 Virksomheder med stigende omkostninger til
affaldsbortskaffelse
Generel prisudvikling I ovenstående periode er der sket en stigning i statsafgifterne på affald til
forbrænding fra kr. 130 pr. tons til kr. 160 pr. tons. Tilsvarende er der sket en
stigning i statsafgiften for affald til deponering fra kr. 130 pr. tons til kr. 195 pr.
tons. Dette betyder en stigning i statsafgiften for de to behandlingsformer på
henholdsvis 23% og 50%. Prisen for behandling af affald til forbrænding og deponering inkl. statsafgifterne er
steget med 15-20% i perioden 1990 til 1994. Generelt er omkostningerne til transport af affald steget med ca. 10% som følge af
øgede afgifter og øgede lønomkostninger. Det samlede omkostningsbillede er således, at prisstigningerne på transport,
behandling samt affaldsafgifter har ført til, at virksomheder, der i perioden 1990 - 1994
ikke har foretaget en ændring i affaldshåndteringen og derfor får bortskaffet alt
affald til f.eks. forbrænding, må forventes at have haft en generel prisstigning på ca.
15% i perioden uafhængigt af den kommunale regulering på området. Priserne for afsætning af genanvendelige materialer har været stagnerende eller for
nedadgående i perioden fra 1990 til 1994. For pap og papir er der dog i slutningen af
1994 sket en positiv udvikling i afsætningspriserne. Virksomheder med mindre mængder af genanvendelige materialer vil i perioder, hvor
afsætningspriserne på disse materialer er meget lave, kommer til at opleve øgede
udgifter til affaldsbortskaffelsen. Dette skyldes at leje af materiel til opsamling af de
genanvendelige materialer og afhentningsafgiften ikke kan modsvares af den sparede
statsafgift ved genanvendelse. Omkostningsstigningerne vil for disse virksomheder typisk
ligge omkring 15% som et udtryk for den almindelige prisudvikling. Derimod kan virksomheder med store mængder genanvendelige materialer under samme
betingelser opleve en økonomisk fordel ved at udsortere genanvendelige materialer, idet
der opnås en besparelse i kraft af mindre affald til forbrænding og deponering, for
hvilket der jo betales statsafgifter. For at underbygge betydningen af den almindelige prisudvikling til
affaldsbortskaffelsen i undersøgelsesperioden er der foretaget en sammenligning af de
virksomheder, der oplevelser en omkostningsudvikling, og som har foretaget en ændring af
kildesorteringen, med virksomheder, som ikke har foretaget en ændring i kildesorteringen.
Det viser sig, at 1/4 af de virksomheder, der ikke har foretaget en ændring ved
sortering af affald, alligevel har oplevet stigende omkostninger til
affaldsbortskaffelsen. Foretages der en sammenligning på brancher, viser det sig, at der inden for engros-,
transport- samt hotel- og restaurationsbranchen er næsten lige stor andel af virksomheder
med stigende omkostninger i gruppen af virksomheder, som har ændret på kildesorteringen
samt i gruppen af virksomheder, der ikke har ændret på kildesorteringen. Det må derfor antages, at det for en del af virksomhederne gælder, at det er den
almindelige omkostningsudvikling, der refereres til, når udvikling i omkostningerne til
affaldsbortskaffelsen er blevet vurderet. Mængden af genanvendelige materialer samt priserne på afsætning af disse har stor
indflydelse på virksomhedernes omkostninger til affaldsbortskaffelsen. De affaldsfraktioner, som hovedparten af virksomhederne har frasorteret, er pap og
papir. For disse materialer har der stort set i hele undersøgelsesperioden været
faldende afsætningspriser. Det betyder, at virksomhederne kan have oplevet øgede
omkostninger ved bortskaffelse af disse materialer.
Størrelsesfordeling og omkostningsændringOmkostningsstørrelse i.f.t. virksomhedsstørrelseSammenlignes ændringen i omkostningsstørrelse ved affaldssorteringen med virksomhedsstørrelsen, ses det, at det stort set kun er virksomheder med mere end 10 ansatte, som oplever en stigning i omkostninger til affaldsbortskaffelsen. Årsagen til, at det primært er de store og mellemstore virksomheder, der oplever prisfald eller prisstigninger, er, at affaldsreguleringen på grund af de fastsatte bagatelgrænser primært omfatter de store virksomheder, som beskrevet i det tidligere afsnit om størrelsesfordeling. Et tilsvarende billede viser sig, hvis man ser på, hvilke virksomheder, der har
oplevet et fald i omkostningerne til affaldsbortskaffelsen. For at foretage en nærmere vurdering af omkostningsændringen på brancheniveau er det
nødvendigt at sammenholde udviklingen i omkostningerne med virksomhedernes ændringer i
affaldshåndteringen.
Ændring i affaldshåndteringAffaldshåndteringUndersøgelsens resultater viser, at samtlige brancher er berørt af kildesorteringen. Det er ca. halvdelen af de undersøgte virksomheder, som har foretaget en ændring i affaldshåndteringen. Dette underbygger resultaterne fra interviewundersøgelsen, hvor det tilsvarende var halvdelen af de undersøgte virksomheder, der havde foretaget en ændring i affaldshåndteringen. Figur 3.6 viser en oversigt over, hvilke fraktioner virksomhederne sorterer i fordelt
på antallet af virksomheder, der sorterer den pågældende fraktion. Det fremgår af
figuren, at stort set alle virksomheder er berørt af sortering af pap og papir. Resultaterne fra interviewundersøgelsen viste ligeledes, at hovedparten af
virksomhederne inden for næsten alle brancher blev berørt af sortering i fraktionerne
pap og papir. Interviewundersøgelsen viste tillige, at glas også var en affaldsfraktion,
som hovedparten af virksomhederne sorterede fra til genanvendelse. I
spørgeskemaundersøgelsen er resultatet ikke så entydigt, da der ikke registreres en
tilsvarende stor andel af virksomheder, der sorterer glas. Det ses imidlertid, at
sortering af glas hovedsagelig foretages inden for hotel- og restaurationsbranchen. Sammenlignes omkostningsstigningen med de ændringer i affaldshåndteringen, som
virksomhederne har foretaget i undersøgelsesperioden, fremgår det, at det for hotel- og
restaurationsbranchen gælder, at der bl.a. er foretaget en sortering af organisk affald.
Omkostningsstigningen er ydermere mest markant inden for hotel- og restaurationsbranchen,
hvor en reletivt stor andel af virksomheder har svaret, at de har haft forøgede
omkostninger på over 30%. Figur 3.6 Andel af virksomhederne med ændret håndtering af de
enkelte fraktioner
Der er ingen brancher ud over hotel- og restaurationsbranchen, som skiller sig særligt
ud i forhold til den økonomiske påvirkning ved gennemførelsen af Københavns Kommunes
erhvervsaffaldsregulativ. Det må formodes, at hotel- og restaurationsbranchens
omkostningsstigning i overvejende grad er knyttet til udgifterne til bortskaffelse af
madaffald.
Ændring af transportør og omkostninger forbundet hermedÆndring af transportørCa. 4% af de interviewede virksomheder oplyser, at de har skiftet transportør. 12% af virksomheder har ud over en ændring i kildesorteringen også har skiftet transportør. Det er således i alt 15% ud af det samlede antal virksomheder i undersøgelsen, der
har skiftet transportør. Dette betyder, at langt hovedparten af virksomhederne har
fastholdt deres transportør også efter gennemførelsen af erhvervsaffaldsregulativet. Nedenstående figur 3.7 viser omkostningsændringen forbundet med udskiftning af
transportør fordelt på brancher. Figur 3.7 Udviklingen i omkostninger ved udskiftning af
transportør
Undersøgelsen viser, at de virksomheder, der alene har foretaget udskiftning af
transportøren, i overvejede grad har haft et fald i omkostningerne til
affaldsbortskaffelse. Brancherne bank/finansiering og fremstilling har imidlertid oplevet stigende
omkostninger forbundet med udskiftning af transportøren. Ses der på udviklingen i omkostningerne hos de virksomheder, som alene har foretaget
en udskiftning af transportøren og på udviklingen i omkostningerne hos de virksomheder,
der både har ændret på kildesortering og udskiftet deres transportør, viser
resultatet, at det i overvejende grad er de virksomheder, der alene har udskiftet
tranportør, der oplever faldende omkostninger. Det er vanskeligt at fastslå årsagen til dette forhold, men det spiller utvivlsomt
ind, at virksomhederne har vanskeligt ved at skelne mellem udgifter til transport og
udgifter til kildesortering. Interviewundersøgelsen viste, at virksomheder ofte afregner
affaldsbortskaffelsen med transportøren. Dette betyder, at det er vanskeligt for
virksomhederne at skelne mellem omkostninger forbundet med kildesortering og omkostninger
forbundet med transporten. Det antages derfor, at omkostningerne forbunden i vid
udstrækning knytter sig til omkostninger til kildesorteringen. Derfor vurderes det, til trods for det relative lille antal af virksomheder, at de
virksomheder som kun har skiftet transportør giver et mere korrekt billede af
omkostningsændringen som knytter sig til transport af affald ved gennemførelse af
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Konklusionen er, at virksomheder i det store og hele ikke er påvirket af kravet om
anvendelse af transportør med kommunal aftale. Ændringer i valget af transportør
skyldes hovedsageligt servicefordele og pris, eller mixet af disse to parametre.
Ændring af transportør i forhold til virksomhedsstørrelseÆndring af transportører i.f.t virksomhedsstørrelseDet er primært de mellemstore og store virksomheder, som har foretaget en ændring af transportøren. I forhold til resultaterne fra interviewundersøgelsen som viste, at det primært er de
store virksomheder, der har foretaget en ændring af transportøren, viser
spørgeskemaundersøgelsen, at det i lige så stor udstrækning er mellemstore
virksomheder, der har skiftet deres transportør. Som det fremgår af figur 3.8 nedenfor, har virksomhedsstørrelsen ikke betydning for
den gruppe af virksomheder, der har oplevet faldende udgifter i forbindelse med
udskiftninger i transportører. Derimod er det bemærkelsesværdigt, at 30-35% af de
mellemstore og store virksomheder oplyser om stigninger i omkostningerne som følge af
skift i brug af transportør, mens ingen små virksomheder har haft stigninger. fordelt på virksomhedsstørrelse
Kendskab til regulativetRegulativetVed etablering af et helhedsorienteret affaldssystem, hvor samtlige affaldsstrømme er omfattet, og hvor affaldet er styret, fra det opstår til det behandles, opnås et system, der til en vis grad har en selvjusterende effekt. Undersøgelsen viser bl.a., at 40% af de virksomheder, der har foretaget en ændringer
i affaldsbortskaffelsen i undersøgelsesperioden, oplyser, at de ikke har kendt til
Københavns Kommunes erhvervsaffaldsregulativ. Kendskabet til regulativet er således ikke
afgørende for, om virksomhederne foretager de ifølge regulativet nødvendige justeringer
af affaldsbortskaffelsen. Det er således af mindre betydning, om virksomhederne umiddelbart har kendskab til
regulativets indhold, men det er vigtigt at hæfte sig ved, at virksomhederne handler
efter reglerne.
Årsagen til adfærdsændringAdfærdsændringFigur 3.9 viser virksomhedernes angivelse af årsagen til, at der er foretaget en ændring af kildesorteringen, dels når virksomhederne er bekendt med regulativet, og dels når virksomhederne ikke er bekendt med regulativet. Samlet set fremgår det, at det er regulativet, der er hovedårsagen til, at
virksomhederne har foretaget ændringer af affaldshåndteringen. Samtidig ses det, at 43%
af virksomhederne har ændret affaldshåndtering ud fra miljøhensyn. For fremstillingsbranchen betyder regulativet mindre, mens miljøhensynet og grønt
image er hovedårsagerne til ændring af affaldshåndteringen. En af årsagerne til, at
miljøhensyn og grønt image vægter tungere end regulativet, kan være, at der fra
forbrugernes side i dag ligger et generelt pres på industrien om en mere grøn profil. Et
grønt image indgår derfor i dag som en konkurrenceparameter. Transport- og engrosbranchen markerer sig ved at være de brancher, hvor regulativet er
den væsentligste årsag til, at der er foretaget ændring i affaldshåndteringen. Figur 3.9 Årsager til at virksomhederne har ændret
affaldshåndtering
For virksomheder, der ikke har haft kendskab til regulativet, er miljøhensyn den mest
hyppige årsag til ændring af affaldshåndteringen. Systemmæssig virkning Transportørernes rolle Årsagen kan skyldes en række forhold som nærværende undersøgelse ikke kan afgøre.
Dog kan en forsigtig antagelse være, at virksomhederne ikke ønsker at fremstå som
passivt handlende, hvilket det må siges at være, når de alene foretager ændringen på
transportørens foranledning, i modsætning til den mere aktive handling at have en
holdning til miljøet og således lægge dette til grund for besvarelsen. Når denne antagelse fremsættes, skal det ses i lyset af, at de personlige interviews
som dannede grundlaget for resultaterne i interviewundersøgelsen, klart indikerede, at
transportørene spiller en væsentlig rolle i forbindelse med virksomhedens
affaldshåndtering. Det kan således tilskrives den anvendte interviewform i forbindelse
med indsamlingen af oplysninger i denne rapport, at transportørenes rolle ikke er så
fremtrædende, som resultaterne af interviewundersøgelsen viste. I hovedresultaterne fra interviewundersøgelsen blev det anført, at transportørerne
har en central rolle. Som information til virksomhederne om indholdet i regulativet,
herunder hvilke fraktioner der skal kildesorteres. Ovenstående resultat fra interviewundersøgelsen kan ikke bekræftes i den endelige
undersøgelse. Det må derimod siges, at virksomhederne ikke tillægger transportørerne
den store betydning i forhold til virksomhedernes ændringen i affaldshåndteringen.
Omkostningsændringer ved gennemførelse af erhvervsaffaldsregulativer i andre kommunerØvrige kommunerProjektet har tillige til formål at vurdere omkostningsniveauet for øvrige kommuner og på landsplan ved indførelse af lignende erhvervsaffaldsordninger. Undersøgelsens resultater kan bruges til at udpege nogle generelle forhold i
tilknytning til forventningerne til den økonomiske påvirkning af virksomheder i andre
kommuner ved gennemførelse af en erhvervsaffaldsregulering svarende til den, der er
gennemført i Københavns Kommune. Erhvervsstrukturen i Københavns Kommune er imidlertid præget af mange mindre
virksomheder inden for brancherne detail, bank/finansiering og tjenesteydelser i forhold
til erhvervsstrukturen på landsplan. Det er derfor vigtigt, at der ved anvendelse af
undersøgelsens resultater altid tages hensyn til de lokale forhold, såsom
erhvervssammensætning, -placering m.v.. Økonomi En mindre del af erhvervslivet kan forventes at få faldende omkostninger (ca. 5%),
mens ca. 20 % kan forventes at få stigende omkostninger. Omkostningsændringen afhænger
dog af virksomhedsstørrelse og branchesammensætning. Virksomhedsstørrelse Omkostnings ændringen Dette gælder for både mellemstore virksomheder og store virksomheder. Den øvrige del
af virksomhederne i nævnte grupper må forventes at få omkostningsstigninger på over
15% som følge af gennemførelse af et erhvervsaffaldsregulativ i lighed med Københavns
Kommunes. Det har ikke været muligt at opsætte en fordelingsnøgle for reduktionen i
omkostningerne sammenholdt med virksomhedsstørrelsen, idet kun 13 virksomheder i
undersøgelsen har kunnet sætte størrelse på reduktionen af udgifterne til
affaldsbortskaffelsen, hvilket er et for lille tal at generalisere ud fra. Sorteringskrav Tabel 3.1 viser, hvilke affaldsfraktioner som er dominerende inden for hver branche. Tabel 3.1 Opgørelse over affaldsfraktioner som primært påvirker den enkelte branche.
Transportører Generelt kan det siges, at det primært er omkostninger forbundet med en øget
kildesortering, som kan give udslag i virksomhedernes omkostninger til
affaldsbortskaffelsen. Behandlingsanlæg Informationsindsats Endvidere kan der af tabel 3.1 uddrages nogle generelle erfaringer om, hvilke
affaldsfraktioner, der er de primære inden for brancherne. Det er samtidig væsentligt, at de transportører, som indgår i den kommunale ordning
for transport af affald, er godt informeret om reglerne og deres rolle i forhold til
virksomhederne. Som interviewundersøgelsen viste, har virksomhederne ikke kendskab til,
hvilke behandlingsanlæg deres affald bortskaffes til. Det er alene transportøren, som
afgør, hvor affaldet skal behandles. Derfor er det vigtigt, at der laves en
informationsindsats over for transportørerne, dels så de ved, hvordan affaldet skal
være sorteret, for at det er lovligt at foretage transporten, og så de ved, hvilke
affaldsbehandlingsanlæg, der må benyttes. Håndhævelse Undersøgelsen indikerer, at tilsynsmyndighederne kan forvente, at der for virksomheder
med mere en 10 ansatte vil være behov for affaldssortering og derved behov for at
kontrollere, om reglerne overholdes. For virksomheder med mindre end 10 ansatte er
billedet ikke helt lige så entydigt. I denne gruppe vil der naturligt findes
virksomheder, som er omfattet af kildesorteringskravene, og virksomheder, som ikke
påvirkes af kravene om kildesortering. Undersøgelsens resultater giver ingen signaler om, hvilke typer af virksomheder med
under 10 ansatte, der vil være omfattet af kildesorteringskravet, og hvilke typer, der
ikke vil være det. Dog vil der være mere affald hos en detailvirksomhed med 9 ansatte
end hos en detailvirksomhed med 2 ansatte. Stikprøver Ovenstående mulighed for at reagere over for en virksomhed forudsætter naturligvis,
at kommunen er sikker på, at det pågældende affald stammer fra lige præcis denne
virksomhed. Ved stikprøvekontrollen opnås en kontrol med, at anlæggene ikke tilføres
fraktioner, som er miljømæssigt uhensigtsmæssige at behandle på det pågældende
anlæg. Endvidere forbedres mulighederne for en udpegning af problemområder, hvorved man
kan målrette kommunens tilsynsindsats yderligere. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||