[Forside]

Alternative transportløsninger i landdristikterne

Bilagsrapport

Indholdsfortegnelse

Bilag 1 Nordvækstkommunerne
Bilag 2 Nordvestjylland
Bilag 3 Kort over Humlum
Bilag 4 Andelsbilspørgeskema
Bilag 5 Økonomi for egen bil kontra andelsbil
Bilag 6 Driftsøkonomi-andelsbiler
Bilag 7 Design af andelsbilstation
Bilag 8 Placering af de fire virksomheder
Bilag 9 Samkørselsspørgeskema
Bilag 10 Design af opsamlingspladser
Bilag 11 Metode - uddybende kommentarer
Bilag 12 Tidsplan for projektet 1998-2001
11 English summary

Bilag 1

Nordvækstkommunerne

Kort (16 Kb)
Kilde: »Nordvestjylland«.
 

Bilag 2

Nordvestjylland

Kort (44 Kb)
Kilde: »Nordvestjylland«
 

Bilag 3

Kort over Humlum

Kort (20 Kb)
Kilde:
Mostrup's
Den Grønne
Vejviser 1997
 

Bilag 4

Andelsbilspørgeskema

Spørgeskema side 97 (19 Kb)
Spørgeskema side 98 (13 Kb)
Spørgeskema side 99 (21 Kb)
Spørgeskema side 100 (16 Kb)
Spørgeskema side 101 (14 Kb)
Spørgeskema side 102 (20 Kb)
Spørgeskema side 103 (20 Kb)
Spørgeskema side 104 (17 Kb)
Spørgeskema side 105 (15 Kb)
Spørgeskema side 106 (16 Kb)
Spørgeskema side 107 (25 Kb)
Spørgeskema side 108 (12 Kb)
Spørgeskema side 109 (14 Kb)
Spørgeskema side 110 (14 Kb)
Spørgeskema side 111 (15 Kb)
Spørgeskema side 112 (14 Kb)
Spørgeskema side 113 (19 Kb)
Spørgeskema side 114 (11 Kb)

 

Bilag 5

Økonomi for egen bil kontra andelsbil

Gennemsnit for alm. biltype/-størrelse ved 25-000 km/år i Danmark fra 1/7-1997
Samtlige omkostninger inkl. brændstof

I ALT

Egen bil kr. 72.589

Andelsbil kr. 52.800
(sparet 27,3%)

(sparet 27,3%)

Udgift pr. km: ca. 3 kr.

ca. 2 kr.

Variable omkostninger

Egen bil

Andelsbil

brændstof, dæk, vedligehold kr. 25.450

bilforbrug falder 20% - taxa og kollektiv trafik stiger - inkl. brændstof kr. 50.000

Faste omkostninger

Egen bil

Andelsbil

forsikring, vægtafgift, vask, parkering kr. 18.879

optagelse + kontingent
kr. 2.800

Kapitalomkostninger

Egen bil

Andelsbil

værditab, nettorenter
28.260

(kr. 3928 pr. md. før bilen kører)

indskud 6000 0

(finansieres med kontoordning - med månedlig ratebetaling)

 

Bilag 6

Driftsøkonomi-andelsbiler

BUDGET for Andelsbiler i Humlum

 

1. driftsår 1998

Demografi:
Husstande: 337
Indbyggere: 861

Forudsætninger:
6 nye biler stilles til rådighed af risikovillig bilimportør - f.eks. VW. Bilerne skal være af forskellig størrelse og til forskelligt formål.
30 husstande tilslutter sig­
Hver husstand har kørselsbehov på 12.000 km/år.
I alt 360.000 km i 6 biler - hver bil kører 60.000 km/år.
Kørsel i andelsbil koster for bruger 1,30 kr./km for bilen til rådighed (kombination af betaling for forbrugt tid og tilbagelagt kørsel).
Brændstof afregnes af bruger selv med 0,50 til 0,70 kr./km.
Optagelse: kr. 1000.
Kontingent: kr. 150/måned.

Beregnet for 6 biler efter FDM's og egne tal:

Indtægter:

Optagelse, kontingent og kørsel:

552.000

Udgifter:

Forsikring, vægtafgift, rengøring, vask og vedligehold:

293.700

REST til køber/sponsor for finansiering:

258.300

Pr. bil:

43.050

Svarende til en rest på omkring kr. 50.000 i tilskud til drift af transportkontoret.

Note:
FDM beregner kapitalomkostninger ved 30.000 km til omkring 0,80 kr./km.
Ved 60.000 km forudsættes satsen nedsat til 0,60 kr./km.
Dette kræver for en køber til fuld pris rest til finansiering på kr. 36.000.
Allianz Forsikring og Victoria Versicherung AG er forespurgt om tilbud på forsikringsportefølje­
 

2. driftsår 1999

Forudsætninger:
Humlum udvider til 10 biler, og 2. bilstation åbner andet sted i Nordvækstkommunerne med 6 biler. Bilerne stilles til rådighed af risikovillig bilimportør.
16 biler i drift.
Prisindeksering: + 3% både på indtægter og udgifter.

Indtægter:

Optagelse, kontingent, kørsel og konsulentydelser:

1.535.260

Udgifter:

Forsikring, vægtafgift, rengøring, vask og vedligehold:

806.696

REST til køber/sponsor for finansiering:

728.564

Pr. bil:

45.535

Svarende til rest på omkring kr. 200.000 i tilskud til drift af transportkontoret.
 

3. driftsår 2000

Forudsætninger:
Humlum har 10 biler, 2. bilstation udvider til 10 biler, samt 3. og 4. bilstation åbner på 2 nye steder i regionen med hver 6 biler.
Bilerne stilles til rådighed af risikovillig bilimportør.
32 biler i drift.
Prisindeksering: + 3% både på indtægter og udgifter.

Indtægter:

Optagelse, kontingent, kørsel og konsulentydelser:

3.108.417

Udgifter:

Forsikring, vægtafgift, rengøring, vask og vedligehold:

1.661.793

REST til køber/sponsor for finansiering:

1.446.624

Pr. bil:

45.207

Svarende til rest på omkring kr. 500.000 i tilskud til drift af transportkontoret.
 

Bilag 7

Design af andelsbilstation

Skema (9 Kb)

 

Bilag 8

Placering af de fire virksomheder

Kort (Kb 52)

 

Bilag 9

Samkørselsspørgeskema

Skema side 120 (Kb 19)
Skemas side 121 (17 Kb)
Skemas side 122 (16 Kb)
Skemas side 123 (16 Kb)
Skemas side 124 (9 Kb)
Skemas side 125 (23 Kb)
Skemas side 126 (16 Kb)
Skemas side 127 (9 Kb)
Skemas side 128 (20 Kb)
Skemas side 129 (10 Kb)
Skemas side 130 (15 Kb)
Skemas side 131 (17 Kb)
Skemas side 132 (27 Kb)
Skemas side 133 (21 Kb)
Skemas side 134 (13 Kb)
Skemas side 135 (19 Kb)
Skemas side 136 (11 Kb)

 

Bilag 10

Design af opsamlingspladser

Kort (15 Kb)

 

Bilag 11

Metode - uddybende kommentarer

Spørgeskemaer - andelsbiler og samkørsel

Tre hovedemner

Begge spørgeskemaer er bygget over tre hovedemner:
Baggrundsvariable: Husstands-, uddannelses-, og beskæftigelseskarakteristika
Eksisterende transportforbrug og -behov.
Potentialer/barrierer: Interesse/manglende interesse for transportløsningerne andelsbiler og samkørsel.

Navn og adresse

Interviewpersonen kan afslutningsvis i spørgeskemaet skrive navn og adresse, hvis pågældende er interesseret i at fa' tilsendt undersøgelsens resultater eller deltage i et længerevarende interview- Spørgeskemaundersøgelsen er anonym.

Datakørsler

Datakørsler udarbejdet på baggrund af spørgeskemaerne kan deles op i:
Frekvensfordelinger og
Krydstabeller (64).

Samarbejde

Udformning af spørgeskemaerne er sket i samarbejde med Søren Ja­cobsen og med feedback fra deltagende virksomheder, projektets sty­regruppe og mange andre interesserede. I den endelige udgave af spørgeskemaerne er det forsøgt at tage højde for så mange af de indkomne forslag som overhovedet muligt. Disse er indgået i en samlet vurde­ring for at få en så grundig belysning af behovene og mulighederne for de to transportløsninger som muligt.

Fælles skema

Spørgeskemaet for samkørsel er - for at opnå ensartethed og sammen­lignelighed i spørgsmål og svar - udformet som et fælles skema for al­le 4 medvirkende virksomheder.

Pilotinterviews

Før skemaernes udsendelse er der foretaget en række pilotinterviews med efterfølgende justeringer.

Andelsbiler - proces

Lokal forankring

Der er under hele afviklingen af projektet lagt stor vægt på at sikre den lokale forankring. Derfor har der været et løbende samarbejde med Humlum og Omegns borgerforening. På fælles initiativ er afholdt et offentligt møde med præsentation af andelsbilideen i Humlum den 18. august 1997. Borgerforeningen har været med til at præge arbejdet i hele 1997 ved en dialog med projektledelsen. Udover at invitere alle borgere i Humlum til deltagelse i borgermødet ved husstandsomdelte indbydelser, er de ligeledes udsendt til virksomheder, foreninger og institutioner i Humlum og omegn.

Interviewpersoner

Til deltagelse i spørgeskemaundersøgelsen er tilfældigt udvalgt 164 mennesker mellem 20 og 75 år. Disse fik en særlig indbydelse til borgermødet. Udvælgelsen har været tilfældig og er sket i samarbejde med folkeregistret i Struer kommune og Kommunedata. Andre med lyst til at deltage i undersøgelsen fik ved borgermødet udleveret et spørgeskema. Det drejede sig om 16 personer. I alt 180 borgere i Humlum har således fået udleveret spørgeskemaet.

Det er ofte de mest motiverede, der er mest tilbøjelige til at svare. Det kan derfor formodes, at der er en overrepræsentativitet af personer, der er interesseret i at indgå i en andelsbilordning.

Pressemeddelelser

Afslutningsvis skal det nævnes, at der både før og efter borgermødet er blevet sendt pressemeddelelser ud og dermed været en intensiv offentlig omtale af projektet. Der har været skrevet artikler i både lokale dagblade og ugeaviser samt forskellige landsdækkende dagblade og tidsskrifter. Såvel inden som under borgermødet i Humlum var der besøg af TV/MIDT-VEST (TV 2) og Radio Midt & Vest (DR-Radio).

Samkørsel - kriterier for udvælgelse af interviewpersoner

Kriterierne for tilfældig udvælgelse af interviewpersoner på virksomhederne:
Alder
Køn
Geografi

Med undtagelse af Bang & Olufsen A/S kunne virksomhederne ikke efterkomme alle disse ønsker til repræsentativitet. På Hvidbjerg Vinduet A/S er der udsendt til samtlige 173 medarbejdere. På Holstebro Centralsygehus, hvor Silkeborg Data stod for udvælgelsen, er tre tilfældige fødselsdatoer i måneden udvalgt: 3., 12. og 17. Struer kommune udtrak et repræsentativt udsnit af de ansatte efter CPR-nr. begyndende med 01, 02 og 03.

Samkørsel - beskrivelse af de fire virksomheder

Bang & Olufsen A/S

Bang & Olufsen er grundlagt i 1925. Det er en produktionsvirksomhed, der designer, udvikler og producerer elektroniske produkter. Bang & Olufsen har hovedkvarter i Struer, og koncernen har samlet ca.

2.500 ansatte, hvoraf størstedelen er bosat i Struer og omegn. Direkti­on, udvikling, administration samt hovedparten af produktionsfacilite­terne er placeret i Struer, hvilket gør det til ikke blot byens, men eg­nens største virksomhed. Bang & Olufsen har salgskontorer spredt over hele Europa, der betragtes som hjemmemarked (65). Virksomheden deltager i forskellige forsøg med ændring af produktions- og personalemæssige forhold bl.a. homeworking (66).

Medarbejderne er fordelt på ca. 900 funktionærer og ca. 1300 produktionsmedarbejdere (67).

Hvidbjerg Vinduet A/S

Hvidbjerg Vinduet er grundlagt i 1975 og er i dag en moderne produktionsvirksomhed med 173 ansatte. l 1995 er virksomheden ISO 9002 godkendt. Der produceres udestuer/vinterhaver, karnapper, indgangspartier, skydevinduesystemer, døre og vinduer. Markederne er Danmark, Sverige, Norge og Tyskland (68). Hvidbjerg Vinduet er placeret i Hvidbjerg by i Thyholm kommune.

Når der i højsæsonen er 200 ansatte, fordeler de sig på 50 funktionærer i administrationen og 150 timelønnede i produktionen. 20 funktionærer og 130 timelønnede bor i Thyholm kommune (69). Hovedparten af medarbejdere er fra lokalområdet. Tallene er inkl. rudefabrikken Isolar, Hvidbjerg.

Holstebro Centralsygehus

Holstebro Centralsygehus, hvor de første bygninger er fra 1895, ligger centralt i Holstebro by. Det er med 390 sengepladser og 1485 fuldtidsstillinger fordelt på 1700 ansatte det største hospital i Ringkøbing Amt. Der er 19 afdelinger (70).

I 1997 er fuldtidsstillingerne fordelt på:

Antal fuldtidsstillinger i alt
Holstebro Centralsygehus

Adm. personale

34

Sekretærer

94

Læger

150

Plejepersonale

655

Laboranter

74

Fysio-/ergoterapeuter

41

Køkken og rengøring

137

Øvrige

300

I alt

1485

Kilde: Bjerre, Bente 1997, Holstebro Centralsygehus.

Struer kommune

Kommunen er dannet i 1970 af købstadskommunen Struer og sognekommunerne Gimsing, Vejrum, Hjerm, Ølby, Asp, Fousing, Resen, Humlum og Venø. Den kommunale virksomhed servicerer i dag godt 19.300 indbyggere (71).

Der er i 1997 i alt 1369 heltidsstillinger i den kommunale virksomhed fordelt på:

Antal stillinger i alt omregnet til heltid,
Struer kommune:

Byudvikling, bolig og miljø

11

Forsyningsvirksomheder m.v.

33

Vejvæsen

42

Administration

145

Undervisning og kultur

372

Social- og sundhedsvæsen

766

I alt

1369

Kilde: Struer kommune, 1997.

Struer rådhus ligger centralt placeret i Struer by. Kommunen styres administrativt af fire forvaltninger: Finansforvaltning, Kultur- og Socialforvaltning, Teknisk Forvaltning og De Kommunale Værker (72).

Samkørsel - proces

Dialog og samarbejde

Efter udvælgelse af virksomhederne blev ledelsen kontaktet og møde aftalt. Her blev projektet præsenteret og de praktiske sider af spørgeskemaundersøgelsen drøftet. Virksomhederne gennemgik spørgeske­maet og fik dermed mulighed for at vende tilbage med kommentarer.

Udformning af spørgeskemaer, udvælgelse af medarbejdere og andre praktiske ting er foregået i løbende dialog med de fire samarbejdspartnere. De har således været med til at præge arbejdet. Derfor har ud­sendelsesproceduren for spørgeskemaerne været individuel for de fire samarbejdspartnere, idet dialogen har ført til den optimale løsning for hver enkelt virksomhed.

Følgebrev

I tre virksomheder udformede ledelsen et følgebrev til spørgeskemaerne, hvor medarbejderne opfordredes til at svare. På den sidste virksomhed skrev projektledelsen et følgebrev.

Udsendelse

Spørgeskemaerne udsendtes med intern post på tre virksomheder, idet dette er den direkte måde at henvende sig til medarbejderne. Samtidig blev det undgået, at skemaerne druknede i den almindelige strøm af breve og reklamer med postvæsenet

Personaleblad

Endelig gjorde tre af virksomhederne opmærksom på projektet og undersøgelsen ved opslag eller indlæg i personaleblad.

Pressemeddelelser

Både før og efter udsendelsen af spørgeskemaerne er der sendt pres­semeddelelser ud. Og der har været artikler i både lokale dagblade og ugeaviser samt forskellige tidsskrifter (kildeliste 9.2).
 

Bilag 12

Tidsplan for projektet 1998-2001

Aktivitet/år

1. år – 1998

2. år - 1999

3. år – 2000

1. Overordnet

Etablering af transportkontor

Varetage administrative opgaver

Markedsføring

2. Andelsbiler

Stiftelse af Humlum andelsbilforening

28.1.98

Andelsbiler ud at køre i Humlum

Markedsføring

Udvidelse af Humlum andelsbilstation

Stiftelse af anden andelsbilforening

Stiftelse af tredje andelsbilforening

Stiftelse af fjerde andelsbilforening

Udvidelse af anden andelsbilstation

Udbredelse til andre landsbyer/byer

Erfaringsindhentning

3. Samkørsel

Oprettelse af database over samkørere

Etablering af opsamlingspladser

Markedsføring


 

Uddybende bemærkninger til tidsplan for
Alternative Transportløsninger 1998-2000

1. Transportkontor

1.1 Etablering af transportkontor:
Tilvejebringelse af de fysiske rammer: Kontor, com­puter m.v.

1.2. Administrative opgaver:
Etablere samarbejde med alle transportinteressenter i amtet.
Formidle oplysninger om alle former/muligheder for transport, også for transport af gods.
Udarbejde transporthandlingsplan for hele Ringkø­bing Amt.

1.3. Markedsføring, se under andelsbiler og samkørsel:
Kontakt til pressen.
Udstilling, foredrag.

2. Andelsbiler

2.1. Stiftelse af andelsbilforening:
Udarbejde vedtægter, beslutte takster m.m.
Udformning og placering af andelsbilstation.
Kontrakter med brugerne.

2.2. Andelsbiler ud at køre i Humlum:
Udbudsrunde vedr. biler.
Anskaffelse af biler.
Etablering af andelsbilstation/bygninger, aftale vedr. brug af areal.
Forsikringsaftale.
Aftale vedr. vedligehold og rengøring.
Kontrakt med taxi/vagtcentral.

2.3. Markedsføring:
Oplysnings- og informationskampagne.
Husstandsomdelt materiale.
Udarbejdelse af introduktionspakke.
Udsendelse af nyhedsbreve.
Internet/hjemmeside oprettes.
Vejledning: Hvordan går man i gang andre steder?

2.4. Udbredelse til andre landsbyer/byer
Stiftelse af anden, tredje og fjerde andelsbilforening.
Udbredelse i hele regionen både i by og på land. På længere sigt også udenfor regionen.

2.5. Erfaringsindhentning:
Studietur til andre andelsbilforeninger i Europa.
Følgeforskning, herunder interviewundersøgelse.

3. Samkørsel

3.1. Oprettelse af database over samkørere i regionen.

3.2. Etablering af opsamlingssteder.

3.3. Markedsføring:
Sprede ideen til alle ansatte på de fire virksomheder, der er samarbejde med.
Udbredelse til andre virksomheder i regionen.
Vejledning: Hvordan går man i gang på andre virksomheder?

 

11 English summary

Alternative Transportsolutions

Through development of new ways of transport the aim of Alternative Transportsolutions is to:
Create more and better ways of transport for the inhabitants in rural areas.
Create ways of reducing expenses on transport.
Reduce transport by car from place of work to private homes and thereby reduce environmental problems caused by transport.

Selected solutions

A questionaire in August 1997 has demonstrated the opportunities for two alternative solutions: Car Sharing and Car Pooling.

Humlum

Humlum - a village north of Struer - has been chosen as the first village in Denmark where Car Sharing is to be investigated. Humlum has 861 inhabitants.

Local companies

Investigating Car Pooling Alternative Transportsolutions is cooperating with four big compnies in the region: Two private: Bang & Olufsen A/S and Hvidbjerg Vinduet A/S and two public: Muncipality of Struer and Holstebro Hospital.

Car Sharing

Car Sharing idea

Car Sharing is a new idea in Denmark. It has with great success been implemented in many other European countries and the US. Car Sharing means that individuals/families are sharing common cars. In this way the participants share the expenditures and consequently reduce their use of money for transport. Participants can choose among several types of cars, which are no more than three years old. For each purpose the exact size and favorite type can be selected. There is typically one car for each five households. The cars can be picked up close to the members' private homes.

Questionaire

The questionaire in Humlum was realized in August 1997. The aim was to get information about interest and demand for joining a Car Sharing Club in Humlum. Totally 180 persons received a questionaire.

Car Pooling

Car Pooling idea

Car Pooling has been very well organized in a lot of European countries, the US and the Far East. Mostly to and around big cities and metropolitan areas. In Denmark the concept has taken place more by coincidence.

Questionaire

In August 1997, 670 employees at the four companies received a questionaire about their driving-habits and Car Pooling. The questionaire gave Alternative Transportsolutions good information about needs and interests for organizing transport between private homes and place of work.

Advantages

Extra transport services

By joining Car Sharing and / or Car Pooling you can reduce your car expenditures for use of car Both Car Sharing and Car Pooling are extra transport services for the inhabitants in the region. lt functions as a supplement to public transportation and use of private car. lt also gives the persons without a car an extra opportunity for transport.

Environment

Besides it has a positive effect on the environment and makes the trafficsafety on the roads better. Experiences from both Germany and the US indicate that these initiatives mean less transport for the individual.

Questionaire on Car Sharing – results

45% of 180 inhabitants in Humlum returned the questionaire.

Conditions

The interest for the project depends on under which circumstances Car Sharing will operate. These are:
Practical conditions: access to cars and bookingsystem.
Economic conditions: fee for membership and for use of cars.

Distance

The inhabitants were asked how far from the center (railwaystation, busstop and shops) of Humlum they are living and whether it is an acceptable distance for them to walk or use the bike to the common cars. All persons interested answered that they will accept the maximum distance of 600 meters.

Bookingperiod

The time you have to book the car before using it, might be a problem for realizing the project. Half the persons answering will accept an advance booking of more than 5 hours. A little more than 25% will as a maximwn accept half an hour. You might use the price for using the car as a parameter for regulating this - e.g. it can be a higher price for the weekend, when the car is booked friday afternoon or evening very short time before the peakperiod.

Booking by phone

Most of the participants want to book by telephone.

Purposes of transport

Demand for Car Sharing will primarily meet an occasional need for transport by car. This includes for most users shopping, weekendtours and visiting the family. Each household expects in average to use Car.

Sharing twice a week, and the driving will be concentrated in the weekends.

Market for Car Sharing

28% of the persons answering are interested in having access to Car Sharing. Knowing that it is the most interested inhabitants taking their time to answer the questionaire, it can be expected that 10% of the total population in Humlum will use Car Sharing when it is introduced in 1998. This means 33 households. The basis for starting will be six cars - one for each five households. When Car Sharing is established in Humlum there will probably be basis for gradually expanding the market. The good example is the best way of marketing. This is also the experience from all other countries using Car Sharing.

Questionaire on Car Pooling - results

Interest for Car Pooling

301 persons answered the questionaire - equivalent to about half the population contacted. Among the answers there is 23% interested in Car Pooling. A part of these - the 7% - is practicing Car Pooling allready, but can also be a potential for taking part in a formalized solution with e.g. meetingplaces for Car Pooling. Among the employees at the four firmns contacted it is assumed that half of the persons interested - and not at the present practicing Car Pooling - will do it when it comes to reality in an organized form. This means totally 400-500 persons at Bang & Olufsen A/S, Municipality of Struer, Holstebro Hospital and Hvidbjerg Vinduet A/S .

Meeting and paying

The participants in Car Pooling want to be picked up at their place of living or at the road nearby on the route of the driver. Most people are ready to pay maximum 10 kroner each way.

Meetingplace for Car Pooling

One third of the people being interested in Car Pooling says: »want to have access to public transportation in connection with the meetingplace for Car Pooling«. There is also a demand for accommodation and waitingfacilities at the meetingplace for Car Pooling.

Time and distance

It is accepted by 43% to spend 5 minutes extra and to drive 3 kilome­ters extra to pick up colleagues.

Recommendations

Car Sharing and Car Pooling must be attractive for the users to be a success.

Transport Office

The plan is in 1998 to establish a Transport Office dealing with coordination of Car Sharing and Car Pooling. The Transport Office must be:
Centrally situated in the centre of a city or town and very near to a bus- or trainterininal
Very accessible to the public - in the central (pedestrian) street of a city or town e.g- in a formner shop.
Equipped with meeting- and exhibitionfacilities.

Transport Coordinator

The Transport Office must be led by an independent serviceminded person - a Transport Coordinator - and the main subjects are:
To administrate the practical conditions for Car Sharing and Car Pooling.
To establish the physical facilities - meetingplaces for Car Pooling and Car Sharing Stations.
To transform the experiences to be usable in other places in Denmark.
To be a consultant on starting similar projects in other places.
To marketed the ideas to current and potentiel users.
To be a central place for information on all transportpossibilities and -modes in the region and in the future also for goods.

The Car Sharing and Car Pooling vision

Households for Car Sharing

Investigating Car Sharing it is expected that 10% of the households in Humlum will take part in the idea. If this can be transfered to all other villages, towns and cities in the county of Ringkøbing then the potential is very big. In 1996 there are totally about 115.000 households. This gives approximately a basis of 7.000 households in cities, towns and villages being interested in joining Car Sharing in the county of Ringkøbing. In the cities experiences show that there is a bigger demand for this service. lt gives possibility for about 1.000 vehicles in a system for Car Sharing in the total county.

Persons for Car Pooling

The investigation of Car Pooling shows that 16% of the persons answering are interested in pendling together. In the report it is assumed on the short term that the users of Car Pooling will be 8% of the persons having longer transport from their home to their place of working. On the long term it is the goal to reach 10-15% of all pendlers inside and in/out of the county of Ringkøbing. This is totally a group of people around 50-000 persons. This gives 4.000 persons for Car Pooling from the beginning of the project. In the future this amount can grow to more than 6.000.

Actionplan for Transport

There has been made an exact schedule for establishing Car Sharing, Car Pooling and the Transport Office. It is also suggested to do a total Actionplan for Transport in the county of Ringkøbing. This plan can be used by politicians, civil servants and the regional community as a tool for realizing sustainable transport.

 

[Forside] [Top]