Evaluering af miljøbevidst indkøbspolitik i staten
Bilag 5 -
Miljø- og Energiministeriets cirkulære nr. 26 af 7.
februar 1995
Cirkulære om miljø- og energihensyn ved statslige indkøb
(Til samtlige statslige institutioner og statsejede eller
statskontrollerede virksomheder)
Formål og definitioner
§ 1. Ifølge § 6 i lov om miljøbeskyttelse (lovbekendtgørelse nr. 590 af 27.
juni 1994) skal offentlige myndigheder virke for lovens formål ved anlæg og drift af
offentlige virksomheder samt ved indkøb og forbrug. Cirkulærets formål er i
overensstemmelse hermed at nedsætte miljøbelastningen i forbindelse med statens forbrug
og at bidrage til udvikling og afsætning af mindre miljøbelastende produkter gennem en
bevidst inddragelse af miljøforhold ved indkøb.
Stk. 2. Ved et produkts miljøforhold forstås den miljøbelastning, der er knyttet til
et produkt i dets livsforløb fra råvareudvinding over produktion og anvendelse til
bortskaffelse.
Stk. 3. Ved miljøbelastning forstås både ressourceforbrug og påvirkning af luft,
jord og vand som følge af råvare- og energiforbrug, produktionsprocesser, drift,
anvendelse af farlige stoffer, håndtering af affald m.m.
Miljø- og energibevidst indkøb
§ 2. Alle statslige institutioner og statsejede eller statskontrollerede virksomheder
skal jf. § 51, nr. 7 i lov om miljøbeskyttelse, foretage miljøbevidst indkøb ved at
inddrage miljøforhold ved indkøb af produkter og tjenesteydelser på lige fod med andre
hensyn, f.eks. pris, kvalitet, leveringsbetingelser m.m.
§ 3. Ved indkøb af energiforbrugende apparater og udstyr m.v., skal der foretages en
energiøkonomisk vurdering. Heri indregnes såvel investeringsomkostninger som de løbende
energiudgifter til driften, således at det mest energirigtige apparat så vidt muligt
vælges.
§ 4. Ved kvalitets- og funktionsvurderinger af produkter og tjenesteydelser skal det
samtidig vurderes, om produktet og tjenesteydelsen er tilfredsstillende i
arbejdsmiljømæssig sammenhæng.
§ 5. Inddragelse af miljø- og energiforhold i forbindelse med indkøb skal ske under
hensyn til de til enhver tid gældende EU-regler om udbud af offentlige indkøb.
Gennemførelse
§ 6. Miljø- og energibevidst indkøb skal gennemføres ved, at institutionen
formulerer en miljø- og energibevidst indkøbspolitik, udarbejder en handlingsplan for
gennemførelse heraf og løbende dokumenterer de opnåede resultater.
Stk. 2. En handlingsplan bør typisk omfatte
- kortlægning af institutionens indkøb (produkttyper og mængder),
- en prioritering og udpegning af indsatsområder på baggrund af produkternes
miljø- og energiforhold, synlighed af produkterne samt mængde af produkterne,
- indhentning af miljø- og energimæssige oplysninger for de udpegede
produkttyper,
- vurdering af produktets miljø- og energiforhold og afvejning af miljø- og
energihensyn i forhold til andre hensyn ved indkøb inden for de udpegede indsatsområder,
- hvordan dokumentation og registrering af resultater vil foregå,
- hvornår planen skal revideres.
Stk. 3. Institutionen skal udpege medarbejdere, som skal være ansvarlige for
miljøbevidst og energirigtigt indkøb og for gennemførelse af handlingsplanen.
Stk. 4. Af handlingsplanen skal det fremgå, hvordan det sikres, at produkterne er
tilfredsstillende i arbejdsmiljømæssig sammenhæng, og at sikkerhedsorganisationen
inddrages ved vurderingen heraf.
§ 7. Indkøbspolitik og handlingsplan skal sendes i 3 eksemplarer til Miljøstyrelsen
senest den 1. februar1996.
§ 8. Miljøstyrelsen og Energistyrelsen udarbejder i samarbejde med andre relevante
ministerier og styrelser løbende vejledning om væsentlige miljø- og energiforhold ved
forskellige produkter og tjenesteydelser.
Stk. 2. Vejledninger vil i første omgang blive udarbejdet inden for følgende
indsatsområder
- edb-udstyr
- Kontormaskiner
- Kontormøbler
- Rengøring og rengøringsmidler
- Maling
- Kantinedrift
- Belysning
Ikrafttræden
§ 9. Cirkulæret træder i kraft den 1. marts 1995.
Stk. 2. Cirkulæret gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Miljø- og Energiministeriet, den 7. februar 1995