Vurdering af beskæftigelseseffekt i forbindelse med jord- og
grundvandsforureninger, Miljøstyrelsen
Indholdsfortegnelse
Forord
Sammendrag (sammenfattende artikel)
English summary (summary)
1 Indledning
2 Faktortal for beskæftigelse
2.1 Datagrundlag
2.2 Faktortal for hver branche
2.3 Faktortallenes nøjagtighed
3 Erfaringstal
3.1 ROKA oplysninger 1994 - 1996
3.2 Fordeling på brancher
4 Model til beregning af beskæftigelse
4.1 Beregning af beskæftigelseseffekten
4.2 Beregningernes nøjagtighed
4.2.1 Valg af brancher
4.2.2 Faktortallenes betydning
4.2.3 Prisindeksets betydning
4.2.4 Fordelingstallenes betydning
4.2.5 Repræsentative sager
5 Konklusion
A. Bilag 1: Talbehandling og baggrund for input-output modellen
B. Bilag 2: Indsamlede data fra amterne
C. Bilag 3: Opdatering af modellen
Forord
Amternes Videncenter for Jordforurening har for Miljøstyrelsen gennemført en
undersøgelse af, hvordan amterne og kommunerne anvender de offentlige investeringer inden
for området undersøgelse og afværge af jord- og grundvandsforureninger. I samarbejde
med CASA og Danmarks Statistik er der opstillet en model, som omregner disse
investeringerne til beskæftigelse.
1. Indledning
Baggrund
Der investeres langt over 500 mio. kr. om året i projekter, der skal undersøge og
afværge jord- og grundvandsforureninger. Danmarks Statistik har for 1996 opgjort
investeringerne til 473 mio. kr. Heraf var 270 mio. kr. offentlige investeringer (Amterne,
Værditabsoprydninger og Teknologipuljen). Resten fordeles på Oliebranchens Miljøpulje,
Banestyrelsen og Forsvaret. Opgørelsen omfatter ikke private firmaers udgifter til
undersøgelser og afværgeforanstaltninger, men skønnet ud fra det antal projekter, der
årligt godkendes af amter og kommuner, er de private investeringer af samme størrelse
som de offentlige, svarende til 250-300 mio. kr. om året.
Denne investering skaber arbejde i en række sektorer af dansk erhvervsliv, primært i
brancherne rådgivende ingeniører, entreprenører, laboratorier og jordrensefirmaer.
Miljøstyrelsen skal i forbindelse med den årlige status "Depotredegørelsen"
opgøre indsatsen mod jord- og grundvandsforureninger, og hvilken beskæftigelseseffekt
investeringen har haft.
Formål
Formålet med denne rapport er at opstille en model, der relaterer amternes
investeringer til beskæftigelse. Det er hensigten, at der ved hjælp af modellen skal
foretages en automatisk omregning fra de økonomiske og tekniske oplysninger
amterne/kommunerne hvert år indberetter til Miljøstyrelsen, til beskæftigelse i de fire
ovennævnte brancher.
Amternes Videncenter for Jordforurening har for Miljøstyrelsen gennemført en
undersøgelse af, hvordan amterne og kommunerne anvender de offentlige investeringer. I
samarbejde med CASA og Danmarks Statistik er der opstillet en model, som omregner
investeringerne til beskæftigelse.
Dataindsamling
Det er ved indsamling af økonomiske og tekniske oplysninger fra 179 repræsentative
sager undersøgt, hvorledes pengene fordeles på forskellige projektfaser som
undersøgelser, projektering og afværgeforanstaltninger. Inden for hver projektfase er
det undersøgt, hvilken erhvervsgruppe, der får omsætning af investeringen, og endelig
hvor mange arbejdspladser denne omsætning skaber.
Sammenfatning
Baggrund
Der investeres samlet langt over 500 mio. kr. om året i projekter, der skal undersøge
og afværge jord- og grundvandsforureninger. Danmarks Statistik har for 1996 opgjort
investeringerne til 473 mio. kr. Opgørelsen omfatter ikke private firmaers udgifter til
undersøgelser og afværgeforanstaltninger. De private investeringer skønnes at være af
samme størrelsesorden som de offentlige, svarende til 250 - 300 mio. kr. om året. Den
samlede offentlige investering er opgjort til 270 mio. kr.
Disse investeringer skaber arbejde i en række sektorer af dansk erhvervsliv, primært
i brancherne rådgivende ingeniører, entreprenører, laboratorier og jordrensefirmaer.
Formål
Formålet med denne rapport er at opstille en model, der relaterer amternes
investeringer til beskæftigelsen i de fire ovennævnte brancher. Ud fra modellen skal der
fremover hvert år automatisk foretages en omregning fra de økonomiske og tekniske
oplysninger amterne/kommunerne indberetter til Miljøstyrelsen, til beskæftigelse.
Dataindsamling
På baggrund af tilgængeligt datamateriale fra Danmarks Statistik er der fastlagt
faktortal for hver af de fire brancher. Et faktortal for en branche angiver
beskæftigelseseffekten af at investere 1 mio. kr. i den pågældende branche.
Amterne indberetter årligt økonomiske og tekniske data vedrørende arbejdet med
affaldsdepoter til Miljøstyrelsens database ROKA. Ud fra ROKA er det beregnet, hvorledes
udgifterne fordeler sig på de enkelte projektfaser.
Da ROKA databasen ikke indeholder oplysninger om, hvordan udgifterne fordeler sig på
de fire brancher er denne fordeling skønnet ud fra indsamling af supplerende oplysninger
fra amterne.
Model
De beregnede faktortal og udgiftsfordelinger er samlet i en model, der relaterer
investeringerne på depotområdet til beskæftigelsen i de fire brancher.
Beskæftigelseseffekt
Amternes investering i undersøgelser og afværgeforanstaltninger var i 1996 på 112
mio. kr. Ud fra modellen er det beregnet, at denne investering skabte 257
fuldtidsstillinger. Flest hos entreprenørerne, i alt 126 stillinger, de rådgivende
ingeniører har fået beskæftigelse til 70 medarbejdere, hos jordrensefirmaerne er der
skabt 42 stillinger, og de laboratorier, der analyserer jord- og vandprøver, har fået 19
arbejdspladser.
English summary
Background
Annual total investments in projects to survey and remedy soil and groundwater
pollutions, amount to far more than 500 million Danish kroner (mill. DKK). According to
Statistics Denmark in 1996, investments amounted to 473 mill. DKK. This statement of
expenses does not include the private sectors expenses or investments in surveys or
counter measures. Private investments are assumed to equal the public sectors, i.e.
approximately 250 - 300 mill. DKK a year. Total public investment amounts to 270 mill.
DKK.
These investments will create employment in several trades within Danish business life,
particularly in the trades: consulting engineers, contractors, laboratories, and soil
clean-up firms.
Purpose
The purpose of this report is to set up a model relating the investments of the Danish
Counties (= administrative districts) to employment in the four trades listed above. Based
on this model an automatic calculation and conversion of the economical and technical data
into employment will be performed every year. This information is reported by the
Counties/local authorities to the Danish Environmental Protection Agency each year.
Collection of data
Based on available data from Statistics Denmark a factor figure for each of the four
trades has been determined. A factor figure for a trade indicates effect on employment
when investing one mill. DKK in the trade in question..
Once a year the Counties report economical and technical information concerning their
work in the soil and groundwater pollution area to the data base ROKA at the Danish
Environmental Protection Agency. Using data from ROKA, calculations are made as to how
expenses are distributed among the individual stages of a project.
As the data base ROKA contains no information as to how the expenses are divided among
the four trades, this distribution is estimated from data, retrieved from additional
information from the Counties.
Model
The calculated factor figures and distribution of expenses have been collected into a
model, relating the investment in the soil and groundwater pollution area to employment in
the four trades.
Effect on employment
In 1996 the Counties invested 112 mill DKK in surveys and remedial treatment of soil
and groundwater pollution. Based on the model it has been calculated that this investment
has created 257 full-time jobs. The majority with contractors, a total of 126 jobs,
consulting engineers have employed 70, soil clean-up firms have created 42 jobs, and
laboratories analysing soil and groundwater samples have obtained 19 jobs.
1. Indledning
Baggrund
Der investeres langt over 500 mio. kr. om året i projekter, der skal undersøge og
afværge jord- og grundvandsforureninger. Danmarks Statistik har for 1996 opgjort
investeringerne til 473 mio. kr. Heraf var 270 mio. kr. offentlige investeringer (Amterne,
Værditabsoprydninger og Teknologipuljen). Resten fordeles på Oliebranchens Miljøpulje,
Banestyrelsen og Forsvaret. Opgørelsen omfatter ikke private firmaers udgifter til
undersøgelser og afværgeforanstaltninger, men skønnet ud fra det antal projekter, der
årligt godkendes af amter og kommuner, er de private investeringer af samme størrelse
som de offentlige, svarende til 250-300 mio. kr. om året.
Denne investering skaber arbejde i en række sektorer af dansk erhvervsliv, primært i
brancherne rådgivende ingeniører, entreprenører, laboratorier og jordrensefirmaer.
Miljøstyrelsen skal i forbindelse med den årlige status "Depotredegørelsen"
opgøre indsatsen mod jord- og grundvandsforureninger, og hvilken beskæftigelseseffekt
investeringen har haft.
Formål
Formålet med denne rapport er at opstille en model, der relaterer amternes
investeringer til beskæftigelse. Det er hensigten, at der ved hjælp af modellen skal
foretages en automatisk omregning fra de økonomiske og tekniske oplysninger
amterne/kommunerne hvert år indberetter til Miljøstyrelsen, til beskæftigelse i de fire
ovennævnte brancher.
Amternes Videncenter for Jordforurening har for Miljøstyrelsen gennemført en
undersøgelse af, hvordan amterne og kommunerne anvender de offentlige investeringer. I
samarbejde med CASA og Danmarks Statistik er der opstillet en model, som omregner
investeringerne til beskæftigelse.
Dataindsamling
Det er ved indsamling af økonomiske og tekniske oplysninger fra 179 repræsentative
sager undersøgt, hvorledes pengene fordeles på forskellige projektfaser som
undersøgelser, projektering og afværgeforanstaltninger. Inden for hver projektfase er
det undersøgt, hvilken erhvervsgruppe, der får omsætning af investeringen, og endelig
hvor mange arbejdspladser denne omsætning skaber.
2. Faktortal for beskæftigelse
Brancher
I forbindelse med undersøgelser og afværgeforanstaltninger overfor jord- og
grundvandsforureninger opereres der i denne rapport med følgende fire brancher:
- Rådgivende ingeniører
- Laboratorier
- Entreprenører
- Jordrens
I et konkret afværgeprojekt trækkes der i hver enkelt fase på en eller flere af
disse brancher. For at give en vurdering af den samlede beskæftigelse, som skabes ved
gennemførelse af projektet, må der tages udgangspunkt i beskæftigelseseffekten i hver
af brancherne.
Definition af faktortal
I dette kapitel gøres der nærmere rede for bestemmelsen af et faktortal for hver
branche, som angiver beskæftigelseseffekten af at investere 1 mio. kr. i den pågældende
branche. I bilag 1, er der givet en nærmere beskrivelse af den talbehandling og de
forudsætninger der ligger bag beregningen af beskæftigelseseffekten.
2.1 Datagrundlag
Faktortal ud fra input-output tabeller
Fastlæggelsen af faktortallene baseres på Danmarks Statistiks input-output tabeller.
Input-output tabellerne skabes ud fra en model af de danske erhvervs produktion og forbrug
(Input-output modellen ). I input-output tabellerne er hele produktionen i den danske
økonomi opgjort på 130 erhvervsgrupper.
For hver erhvervsgruppe opgøres produktion, indkøb, salg og samhandel med de andre
erhvervsgrupper.
Eksempel
En input-output tabel kan hermed anvendes til at kortlægge effekten af en investering
i et givet erhverv/branche. Når fx en entreprenør skal udføre en opgave, må han have
leverancer fra en række fremstillings- og industrierhverv, afhængig af opgavens indhold,
samt fra rådgivende ingeniører. Endvidere skal både entreprenøren samt de leverende
erhverv bruge energileverancer for at kunne honorere efterspørgslen efter deres
varer/tjenester. Energierhvervene skal ligeledes bruge input fra andre erhverv osv.
Input-output modellen kan beregne samtlige leverancer, som foregår i hele
produktionssystemet som følge af investeringen i - i dette eksempel -
entreprenørbranchen.
Som eksemplet illustrerer, må et givet erhverv have tilført input fra andre erhverv.
I disse erhverv skabes der hermed også beskæftigelse. Da de leverende erhverv igen må
have leverancer fra andre erhverv, skabes også her beskæftigelse o.s.v..
Beskæftigelse
Sideløbende med input-output tabellerne opgør Danmarks Statistik erhvervenes
beskæftigelse. Herved kan det bestemmes, hvor mange, der er beskæftiget i erhvervet pr.
mio. kr. Input-output modellen kan hermed simultant beregne den samlede
beskæftigelseseffekt i hele økonomien, når der investeres et bestemt beløb i et
bestemt erhverv.
Beskæftigelseseffekt
Den samlede beskæftigelseseffekt kan opdeles i en direkte beskæftigelseseffekt, som
direkte skabes i det erhverv der investeres i, samt en indirekte beskæftigelseseffekt,
som dækker den beskæftigelse, der skabes i alle leverende erhverv som følge af
investeringen.
2.2 Faktortal for hver branche
Tal fra 1992
Beskæftigelsen beskrives ved et faktortal for hver af de fire brancher. Danmarks
Statistik har i forbindelse med denne rapport foretaget beregninger af faktortallene på
baggrund af de nyeste tilgængelige tal. Den omfattende dataindsamling som ligger bag
input-output tabellerne bevirker, at de nyeste tal som regel er 4-6 år gamle.
Beregningerne i forbindelse med denne rapport er således fra 1992, idet tallene fra 1993
og 1994 først forventes at være klar senere i år.
For hver branche er der beregnet et faktortal for henholdsvis den direkte og den
indirekte beskæftigelseseffekt af en investering på 1 mio. kr. Faktortallene er desuden
opdelt på henholdsvis selvstændige og lønmodtagere.
Rådgivende ingeniører og laboratorier
Rådgivende ingeniører indgår i erhvervsgruppen "Rådgivende ingeniører,
arkitekter mv". Denne gruppe indeholder desuden branchen "Kemiske og tekniske
laboratorier". Da det specifikt er rådgivende ingeniører henholdsvis laboratorier,
der optræder i denne rapport, opgøres faktortallene for begge brancher.
Når en sådan opdeling foretages, skyldes det, at en direkte anvendelse af Danmarks
Statistiks faktortal ikke vil opfange den forskel, der er på beskæftigelseseffekten i de
to brancher.
Tabel 2.1
Faktortal, rådgivende ingeniører. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved
summering skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik samt egne beregninger
Rådgivende ing. |
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,18 |
0,08 |
0,3 |
Lønmodtagere |
1,44 |
0,70 |
2,2 |
I alt |
1,6 |
0,8 |
2,4 |
Tabel 2.1 viser blandt andet, at 1 mio. kr. brugt på rådgivende ingeniører kræver
1,6 beskæftigede i selve branchen, mens der herudover i alt beskæftiges 0,8 i andre
erhverv. Det fremgår endvidere, at 2,2 af den samlede beskæftigelseseffekt på i alt 2,4
udgøres af lønmodtagere, hvilket svarer til cirka 90%.
Tabel 2.2
Faktortal, laboratorier. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved summering
skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik samt egne beregninger
Laboratorier |
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,19 |
0,08 |
0,3 |
Lønmodtagere |
1,54 |
0,75 |
2,3 |
I alt |
1,7 |
0,8 |
2,6 |
Sammenlignet med rådgivende ingeniører beskæftiges der 0,2 flere, når der anvendes
1 mio. kr. i laboratorie-branchen. Udtrykt i "hele personer" vil det sige, at en
investering på knapt 5 mio. kr., som går til laboratoriearbejde, vil beskæftige en
person mere, end hvis et tilsvarene beløb bruges på rådgivende ingeniører.
Entreprenører
Entreprenørerne tilhører erhvervsgruppen for anlægsvirksomhed. Erhvervet dækker
bygge- og anlægsvirksomhed, men er renset for aktiviteter som nybyggeri og reparation og
vedligeholdelse af bygninger.
Tabel 2.3
Faktortal, entreprenører. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved summering
skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik
Entreprenører |
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,02 |
0,12 |
0,1 |
Lønmodtagere |
0,73 |
1,23 |
2,0 |
I alt |
0,8 |
1,4 |
2,1 |
Til forskel fra både rådgivende ingeniører og laboratorier er der i
entreprenørbranchen større indirekte end direkte beskæftigelseseffekter. Dette vidner
om, at branchen har et relativt større behov for input fra andre erhverv. At det i høj
grad er industrierhvervene, der leverer til denne branche, medfører, at det samlede
faktortal er lavere end for rådgivende ingeniører og laboratorier, som er mere
arbejdskraftintensive.
Jordrens
Beskæftigelsen i forbindelse med jordrens er beregnet ud fra erhvervsgruppen, som
omfatter behandling og destruktion af affald, herunder rensning af forurenet jord.
Tabel 2.4
Faktortal, jordrens. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved summering
skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik
Jordrens |
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,00 |
0,07 |
0,1 |
Lønmodtagere |
1,92 |
0,64 |
2,6 |
I alt |
1,9 |
0,7 |
2,6 |
Det samlede faktortal for jordrens er en smule højere end de øvrige branchers og er
desuden kendetegnet ved, at næsten ¾ af den samlede beskæftigelseseffekt alene stammer
fra den direkte beskæftigelse af lønmodtagere i selve branchen.
2.3 Faktortallenes nøjagtighed
Sektorer/erhvervsgrupper
Input-output modellen operere med mange sektorer/erhvervsgrupper. Det er imidlertid
praktisk umuligt at inddrage samtlige sektorer/brancher i hele Danmark enkeltvis.
Inddelingen af hele det danske produktionssystem i 130 erhvervsgrupper betyder, at mange
af disse er sammensat af flere forskellige brancher.
Når man - som i denne rapport - ønsker at analysere ganske bestemte brancher, kan der
være en mindre usikkerhed i resultaterne, afhængig af i hvor høj grad brancherne i det
givne erhverv er homogene fx med hensyn til omsætning og beskæftigelse. Omfanget af
data, som kræves indsamlet for at kunne foretage input-output beregninger, bevirker
desuden, at de nyeste tilgængelige tal som regel er 4-6 år gamle.
Data fra 1992
Da det tilstræbes at gøre erhvervene så homogene som muligt, og da de enkelte
branchers inputsammensætning sjældent ændrer sig radikalt over en periode på 4-6 år,
medfører disse forhold næppe nogen væsentlig usikkerhed i resultaterne. Endelig vil det
være særdeles tidskrævende - og svært - at forsøge selv at indsamle de data, som
kræves for at kunne vurdere de ønskede beskæftigelseseffekter, ligesom det ikke vil
være muligt at medtage alle underleverandører.
Følsomhedsberegning ud fra prisindekset
At de data, som anvendes til at bestemme faktortallene i denne rapport, er fra 1992, er
altså en forsinkelse, som må betragtes som en usikkerhedsfaktor. En beregning af
faktortallenes størrelse for de efterfølgende år vil kun kunne foretages med samme
forsinkelse. Danmarks Statistik offentliggør dog skønnede produktionsværdier for en
række hovederhverv, i hvilke de fire brancher i denne rapport er indeholdt.
Ønskes det at vurdere den usikkerhed, der er forbundet med, at data er fra 1992,
kan der foretages en følsomhedsberegning, ved at bruge et implicit prisindeks, som kan
bestemmes ud fra disse produktionsværdier.
Prisindekset udtrykker prisstigningen i de enkelte erhverv i årene 1993-96 i forhold
til de i rapporten anvendte tal, dvs. 1992. De hovederhverv, som lægges til grund for
prisindekserne er for rådgivende ingeniører samt laboratorier: "Forretningsservice
mv", for entreprenører: "Bygge- og anlægsvirksomhed" og for jordrens:
"Renovation mv".
Tabel 2.5
Prisindeks fordelt på brancher. Beregninger fra Danmarks Statistik samt egne beregninger
Prisindeks |
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
Rådg. Ingeniører Laboratorier |
1,01 |
1,05 |
1,08 |
1,11 |
Entreprenører |
1,02 |
1,04 |
1,07 |
1,10 |
Jordrens |
1,02 |
1,03 |
1,04 |
1,06 |
Prisindeksene skal bruges på følgende måde: Hvis den samlede beskæftigelseseffekt
af en investering i branchen Jordrens på 5 mio. kr. beregnes ud fra tabel 2.4, fås:
2,6×5 = 13,0 personer. Er investeringen foretaget i 1995, kan denne udtrykkes i
1992-priser ved hjælp af prisindekset: 5/1,04 = 4,808. Hermed bliver den samlede
beskæftigelseseffekt: 2,6×4,808 = 12,5. Prisindekset bruges altså til at dividere
investeringen med, før beskæftigelseseffekten beregnes.
Da prisindeksene kun kan beregnes på hovederhverv og er baseret på skønnede
værdier, er der også usikkerhed forbundet med at bruge disse. Derfor anbefales de kun
anvendt som følsomhedsberegninger i forbindelse med brug af faktortallene fra tabel 2.1 -
2.4, men de udgør den bedste vurdering, der kan foretages "frem i tiden" i
forhold til rapportens faktortal.
Makroøkonomiske effekter
Foruden de direkte og indirekte beskæftigelseseffekter, som følger af en investering,
vil der være en række andre afledte beskæftigelseseffekter - de såkaldte
makroøkonomiske effekter. Investeringen vil medføre en øget indkomstdannelse i
økonomien, som igen vil afføde et øget forbrug og hermed øget produktion. Der vil
hermed blive skabt beskæftigelse. Effekten er selvforstærkende, da den øgede produktion
igen er med til at skabe øget indkomst i samfundet, hvilket igen øger investeringerne.
Dette giver en yderligere stigning i forbrug og produktion osv.
I hvilket omfang denne indkomstmultiplikator virker, og hvor meget beskæftigelse den
trækker med sig, varierer afhængigt af økonomiens aktuelle "tilstand". Da det
desuden er en selvforstærkende effekt, er beskæftigelseseffekten pr. mio. kr. vidt
forskellig, når der foretages en stor investering i forhold til en mindre investering. De
afledte effekter af en investering på fx 1 mio. kr. vil hurtigt "dø ud", mens
en langt større investering vil få multiplikatoreffekten til at virke i flere år efter
og hele tiden give øget beskæftigelse. Endelig vil de makroøkonomiske effekter af en
investering på et givent tidspunkt være forskellige år for år i en periode herefter,
for til sidst helt at forsvinde.
Alle de nævnte forhold gør, at de afledte effekter vil være svære at udtrykke i et
faktortal, som angiver en konstant effekt pr. mio. kr., uafhængigt af fx tidspunktet for
og størrelsen af investeringen. Det betyder dog, at de resultater, som opnås ved brug af
de ovenfor angivne faktortal, må formodes at ligge i underkanten af de reelle virkninger
særligt ved større investeringer. Ønskes der en beregning af de afledte
effekter, vil det være nødvendigt på baggrund af en konkret investering at foretage en
analyse ved hjælp af en makroøkonomisk model som fx Danmarks Statistiks ADAM-model.
3. Erfaringstal
Databasen ROKA
Den største samling af økonomiske og tekniske data vedrørende arbejdet med
affaldsdepoter er Miljøstyrelsens database ROKA. Databasen opdateres hvert år med de
indberetninger, der kommer fra amterne. I årene frem til og med 1996, har
indberetningerne indeholdt muligheden for at indberette udgifterne til de enkelte
projektfaser. Med den omstrukturering der er foretaget af ROKA i forbindelse med
indberetningen for 1997, vil der for fremtiden kun blive indberettet et samlet årligt
økonomi tal for hvert affaldsdepot, samt hvilken projektfase depotet aktuelt befinder sig
i. I bilag 3 er det beskrevet hvordan beskæftigelses modellen kan anvendes i fremtiden.
3.1 ROKA oplysninger 1994 - 1996
Udgiftsfordeling på projektfaser
Ved at trække økonomiske oplysninger fra ROKA, kan det belyses hvorledes udgifterne
fordeler sig på de enkelte projektfaser. Da der forgår en udvikling i både den
administrative praksis, og i de teknikker der anvendes til undersøgelser og afværge, er
det valgt at se på udgiftsfordelingen i de seneste 3 år.
Tal fra 1994-1996
I årene 94-96 blev der indberettet økonomiske oplysninger fra i alt 927
affaldsdepoter. En del af sagerne er startet langt tidligere, og har sandsynligvis haft
udgifter før ´94. Tilsvarende vil en del af sagerne ikke være afsluttede ved udgangen
af ´96, og for disse sager resterer der stadig udgifter. Ved at samle oplysninger om de
seneste tre år er det tilsigtet, dels at udjævne den forskel der altid kan være mellem
tilgang og afgang af depoter med aktivitet, dels at kompensere for tilfældige udsving.
I tabel 3.1 er der foretaget en sammenstilling af udgifterne til de enkelte
projektfaser. I kolonnen "Antal sager" er det vist hvor mange af de 927 depoter
der havde aktivitet i den pågældende projektfase. Det enkelte depot tæller kun en gang
ud for hver projektfase, også selv om fasen har varet i flere år. Men det enkelte depot
kan godt optræde ud for flere projektfaser, hvis det i perioden har gennemløbet flere
faser. Summen af antal sager i kolonnen, er derfor langt over 927.
I kolonnen "Kr. i alt" er summen af alle udgifterne til den pågældende fase
opgjort. Det er den sum myndighederne har udbetalt til rådgivere, entreprenører,
laboratorier og jordrensefirmaer. Udgifter til administration er ikke indeholdt i denne
opgørelse.
I kolonnen "Udgifter i %" er udgifterne til de enkelte fasers gjort op som
procenter af den samlede investering.
I kolonne "Snitpris" er der foretaget en beregning af hvad det i gennemsnit
har kostet at gennemføre de enkelte faser for det antal sager der er medtaget i
opgørelsen. Som nævnt ovenfor, kan en del af sagerne være startet tidligere, og det
gælder også de enkelte faser, og nogle sager er endnu ikke afsluttet. Det betyder at den
beregnede gennemsnitspris er et minimum.
Af tabel 3.1 ses det, at langt hovedparten af udgifterne falder i gruppen afværge, og
dernæst undersøgelser.
Tabel 3.1
Antal sager, samlet udgift og gennemsnitspriser for årene 1994-1996. Data fra ROKA.
Faser |
Delfaser |
Antal sager |
Kr. i alt (1000) |
Udgifter i % |
Snitpris (1000 kr.) |
Undersøgelser |
Registrerings-undersøgelse |
306 |
6.987 |
1,6 |
23 |
Supplerende undersøgelse |
193 |
27.443 |
6,2 |
142 |
Undersøgelse |
309 |
51.446 |
11,6 |
166 |
Projektering |
Skitseprojekt |
101 |
7.345 |
1,7 |
73 |
Detailprojekt |
88 |
19.949 |
4,5 |
227 |
Afværge |
Afv.etabl.,afdamp. inde-klima |
12 |
7.137 |
1,6 |
595 |
Afv. etabl., jord |
140 |
211.187 |
47,8 |
1.508 |
Afv.etabl., lossepladsgas |
17 |
14.571 |
3,3 |
857 |
Afv. etabl., pumpning |
43 |
69.022 |
15,6 |
1.605 |
Drift |
Afv. drift, afdamp. indeklima |
6 |
671 |
0,2 |
112 |
Afv. drift, lossepladsgas |
2 |
841 |
0,2 |
421 |
Afv. drift, pumpning |
50 |
13.638 |
3,1 |
273 |
Monitering |
162 |
5.309 |
1,2 |
33 |
Andet |
Andet |
75 |
4.479 |
1,0 |
60 |
Erstatninger |
22 |
1.864 |
0,4 |
85 |
3.2 Fordeling på brancher
Udgiftfordeling på brancher
ROKA databasen indeholder ikke oplysninger om, hvordan udgifterne fordeler sig på de
fire brancher, disse oplysninger er indhentet fra amterne, som har ansvaret for sagerne.
Dataindsamling
Alle amter og Københavns og Frederiksberg Kommune er blevet anmodet om at besvare en
række spørgsmål om udgiftsfordelingen på en række konkrete og repræsentative sager.
Der er indsamlet oplysninger om 179 projekter fra årene 1995-1997. Fordelingen af
udgifter på de enkelte projektfaser og erhvervsgrupper er vist i tabel 3.2. I bilag 2 er
der mere detaljerede oplysninger om de 179 sager.
Tabel 3.2
Fordelingen af udgifter på fire brancher. Enhed: %. Data fra amterne. Et minus angiver,
at der ingen eller for få oplysninger
Sammenlignes de indsamlede data i tabel 3.2 med fordelingen af udgifter i tabel 3.1 ses
det, at de indsamlede oplysninger fra amterne dækker de områder, hvor 92% af udgifterne
afholdes, og derfor må siges at være repræsentative for indsatsen og investeringerne
som helhed.
Skøn ud fra interview
For faserne drift og andet, har det ikke været muligt at indsamle tilstrækkeligt med
oplysninger til at foretage en fordeling af udgiftene.
Fasen drift udgør ca. 5% af de samlede udgifter i ROKA databasen. Ud fra interview med
amterne, skønnes det, at udgifterne fordeler sig meget uensartet afhængig af
projekttypen. For projekter med afværgepumpning, anvendes hovedparten af udgifterne til
betaling af vandafledningsafgift, til drift af renseanlæg, og til lønninger af
driftspersonale. For in-situ projekter, er den store udgift selve driften af anlæggene,
altså elregningen og rensning af luft og vand. I forbindelse med monitering skønnes det,
at halvdelen af udgifterne anvendes til analyser, og resten til prøvetagning og
vurdering. De aktiviteter der er samlet under fasen drift, forventes at få en voksende
betydning i fremtiden, da der vil være et voksende antal sager med afværgepumpning, in
situ rensning og monitering.
For fasen andet, som samlet set udgør 1% af udgifterne, er det meget usikkert, hvad
pengene anvendes til. Erstatningerne er typisk kontante udbetalinger til grundejerne, til
dækning af skader og manglende retablering af haver og lignende.
For at kunne anvende beskæftigelsesmodellen på den samlede udgift, er der foretaget
et skøn over fordelingen i de grupper, der ikke foreligger eksakte oplysninger på, jf.
tabel 3.3.
Tabel 3.3
Skønnet fordeling af udgifter. Enhed %.
Som det ses af bemærkningerne i tabel 3.3, kan udgifterne ikke relateres entydigt til
de fire brancher der er medtaget i denne undersøgelse. En del af driftsudgifterne går
til el, vand og afgifter, og skaber derfor arbejdspladser på elværker og vandværker og
indtægter hos det offentlige i form af afgifter. Samlet set betyder denne tilnærmelse
til branchen jordrens, at der i den endelige opgørelse optræder ca. 9 fuldtidsstillinger
som burde være opført under andre erhvervsgrupper, se kapitel 4.
Kombineres tabel 3.2 og tabel 3.3 kan alle de indberettede udgifter fordeles på de
fire brancher som vist i tabel 3.4.
Tabel 3.4
Fordeling af udgifter på fire brancher. Enhed %
I kapitel 4 er tallene fra tabel 3.4 kombineret med de beskæftigelsesfaktorer, der er
beskrevet i kapitel 2, og anvendt på ROKA databasens tal for aktiviteter i 1996.
ROKA kontra supplerende dataindsamlinger
De konkrete sager belyser som nævnt de sager, der udgør 92% af de samlede udgifter,
men det er ikke sikkert, at de også er repræsentative for sagernes størrelse.
Nedenstående tabel 3.5 er en sammenstilling af gennemsnitsomkostninger for sagerne.
Tabel 3.5
Sammenligning af gennemsnitspriser. Enhed: 1000 kr.
Faser |
Delfaser |
ROKA 94-96 Snitpris
(1000 kr) |
Amterne 95-97 Snitpris
(1000 kr) |
Undersøgelser |
Registreringsunder-søgelse |
23 |
17 |
Supplerende undersøgelse |
142 |
134 |
Undersøgelse |
166 |
134 |
Projektering |
Skitseprojekt |
73 |
50 |
Detailprojekt |
227 |
100 |
Afværge |
Afv.etabl., afdamp. indeklima |
595 |
3.338 |
Afv.etabl., jord |
1.508 |
1.600 |
Afv. etabl., lossepladsgas |
857 |
1.320 |
Afv.etabl., pumpning |
1.605 |
2.563 |
Fordelingsfejl
I faserne undersøgelser og projektering, er forskellene i gennemsnitspriser så
beskedne at det kan tilskrives den naturlige spredning. For delfasen afværge etablering -
jord, som er den fase der har det største talmateriale, er priserne også på samme
niveau.
For afværge projekter med indeklima, lossepladsgas og pumpning, ses markante
forskelle. Talmaterialet til beskrivelse af afværgeprojekter med henblik på fjernelse af
indeklima problemer og risiko for indtrængning af losseplads gas, er meget begrænset.
Fra amterne er der indhentet hhv. 3 og 5 sager, fra ROKA er samlet hhv. 12 og 17 sager.
På nuværende tidspunkt optager de to faser ca. 5% af den samlede investering. En
fordelingsfejl mellem erhvervene, som følge af et ikke repræsentativt talmateriale for
disse to faser, vil derfor ikke påvirke det endelige resultat nævneværdigt.
Forskellen i gennemsnitspriser for etablering af afværgepumpninger kan ikke forklares
ved et lille talmateriale, og det har ikke været mulig ud fra de foreliggende oplysninger
at pege på en årsag til den tydelige forskel i gennemsnitspris. Etablering af
afværgepumpninger optager ca. 15% af investeringerne, og entreprenørerne har hovedparten
af omsætningen. Uanset forskellen i gennemsnitspriser, er det vanskeligt at forstille sig
en betydelig ændring i fordelingen mellem erhvervene, det store arbejde ligger i at lave
boringer, etablere el og vandstik, og installere diverse filtre og pumper. Omsætningen
må under alle omstændigheder ligge hos entreprenørerne, og i mindre grad hos
rådgiverne. Det vurderes derfor at fordelingstallene er repræsentative, selvom der
tydeligvis er en forskel på de sager der er indmeldt til Miljøstyrelsens database, og de
oplysninger der er indsamlet i forbindelse med denne undersøgelse.
4. Model til beregning af beskæftigelse
Modelberegning
På baggrund af de økonomiske oplysninger, der er indberettet fra amterne og
kommunerne til Miljøstyrelsen i 1996, og fordelingstallene i tabel 3.4 er der foretaget
en modelberegning af beskæftigelsen i den private sektor.
4.1 Beregning af beskæftigelseseffekten
Trin 1
De nedenstående tabeller viser trinvist, hvordan beregningerne foretages.
Tabel 4.1
Fordeling af investeringer i 1996 på projektfaser i kr. og den procentvise fordeling på
de 4 brancher.
Trin 2
Ved at gange forbruget med den procentvise fordeling fås omsætningen i de fire
brancher.
Tabel 4.2
Omsætning i de fire brancher. Enhed:1000 kr.
Trin 3
Ved at gange omsætningen med de fundne faktortal for beskæftigelse i de enkelte
brancher, fås den samlede beskæftigelseseffekt.
Tabel 4.3
Samlet beskæftigelse.
Der er således skabt 257 heltidsstillinger i det private erhvervsliv som følge af en
offentlig investering på 112.466.000 kr. Det svarer til at der i gennemsnit skabes 2,3
fuldtidsstillinger for hver 1 mio. kr. der investeres, eller at en fuldtidsstilling koster
438.000 kr.
4.2 Beregningernes nøjagtighed
Samlet usikkerhed
Usikkerhederne på modellens beregning af den samlede beskæftigelse vurderes at være
mindre end 5%. I de foregående kapitler er der redegjort for, hvordan tallene er
indsamlet, og i dette afsnit beskrives de usikkerheder der er knyttet til opgørelserne.
4.2.1 Valg af brancher
Usikkerhed på valg af brancher
Der er ikke tvivl om, at de fire brancher er aftagere af mindst 98 % af de investerede
kroner. Den tilnærmelse der ligger i kun at beskrive fire brancher, og dermed undlade
andre brancher, er derfor ubetydelig.
4.2.2 Faktortallenes betydning
Usikkerhed på faktortal
Usikkerheden på faktortallene for beskæftigelsen i de fire brancher er beskrevet i
kapitel 2, og det vurderes, at tallene er robuste indenfor en margen af + 0,1 stilling pr.
1. mio. kr. Her ligger den største unøjagtighed i beregningerne. Skulle tallene
konsekvent være 0,1 stilling forkert, vil det betyde at den beregnede beskæftigelse på
257, enten ville vokse til 270 stillinger, eller reduceres til 247. I begge tilfælde en
fejl på ca. 5%.
4.2.3 Prisindeksets betydning
Som beskrevet i kapitel 2, er opgørelsen af faktortallene fra 1992. I den
mellemliggende periode er alle priser steget, og det kan ud fra prisindekset beregnes
hvilken betydning det har på den beregnede beskæftigelseseffekt. Anvendes de prisindeks
der er vist i tabel 2.5, ses det i tabel 4.4 at den samlede beskæftigelse i 1996 falder
fra 257 til 234.
Indeksregulering
Det er vigtigt at gøre sig formålet med denne undersøgelse klart. Ønskes det at
foretage sammenligninger med andre offentlige investeringer og deres
beskæftigelseseffekt, vil de sandsynligvis være baseret på input-output tabeller fra
1992, hvorfor der ikke skal foretages indeksregulering. Ønskes der et så nøjagtigt tal
som muligt for det skabte antal arbejdspladser i 1996, bør de indeksregulerede tal
anvendes.
Tabel 4.4
Prisindeksets betydning for beskæftigelseseffekten.
|
Prisindex for 1996 |
Beskæftigelse uden
justering for prisindeks |
Beskæftigelse justeret
for prisindeks |
Rådgivende ingeniører |
1.11 |
70 |
63 |
Entreprenører |
1.10 |
126 |
114 |
Laboratorier |
1.11 |
19 |
17 |
Jordrense firmaer |
1.06 |
43 |
40 |
I alt |
|
257 |
234 |
4.2.4 Fordelingstallenes betydning
Fordeling på faser
Fordelingen af udgifter på de enkelte faser er opgjort som et gennemsnit af alle de
sager, i alt 927, som har været aktive i årene 1994 - 1996. Datagrundlaget vurderes
derfor at være repræsentativt, og usikkerheden minimal.
Fordeling på brancher
Fordelingen af udgifter på de fire brancher, bygger på et mindre talmateriale, i alt
176 sager. En forkert opgørelse af fordelingen mellem erhvervene, vil have størst
betydning hvis forholdet mellem udgifter til entreprenører og udgifter til
jordrensefirmaer er vurderet forkert. De to brancher har dels den største forskel i
beskæftiglsesfaktorer, fra 2,1 til 2,6, dels har de det største overlappende
arbejdsfelt. Jordrensefirmaerne beskæftiger 32 personer, relateret til fasen etablering
af afværgeprojekter med bortgravning af jord ( Afv. etabl., jord. ). Entreprenørerne
beskæftiger i samme fase 37 personer. For at illustrere den absolut største, men også
urealistiske, fejl der kan skyldes en forkert opgørelse af erhvervenes omsætning i de
enkelte faser, beregnes beskæftigelsen for denne fase som om jordrensefirmaerne havde
hele omsætningen. Investeringen er samlet på 29.7 mio. kr., og med en
beskæftigelsesfaktor på 2,6, svarer det til 77 heltidsstillinger. Set i forhold til den
i tabel 4.3 beregnede beskæftigelse på 69 heltidsstillinger, en "fejl" på
11,6%. Hertil kan indvendes at jordrensefirmaerne ikke ville kunne holde
beskæftigelsesfaktoren oppe på 2,6, hvis de skulle udføre det entreprenør arbejde der
under alle omstændigheder er nødvendigt for at grave jorden op og transportere den til
rensning.
Eksemplet illustrerer tydeligt, at der skal foretages helt urealistiske omfordelinger
mellem erhvervene for at ændre væsentligt på den beregnede beskæftigelse.
4.2.5 Repræsentative sager
Fordelingstal i relation til sagsstørrelse
Som det fremgår af tabel 3.5 er der i nogle projektfaser en betydelig forskel på
gennemsnitspriserne, når ROKA og amternes tal sammenlignes. Sagernes størrelse,
beskrevet ved deres gennemsnitspris, kan have betydning for fordelingen af
udgifter/omsætning mellem erhvervene.
Projekter med afgravning af jord
For små sager vil rådgivernes honorar veje tungt, i de mellemstore sager vil
entreprenørens andel gradvist vokse, og for de helt store projekter med afgravning af
store mængder forurenet jord, vil jordrensningen udgøre en stigende andel af
omkostningerne. De indsamlede data for projekter med afgravning af jord er vist på Figur
4.1.
Samlet set falder udgifterne til rådgivning mens udgifterne til entreprenørerne og
jordrenserne stiger, når projekternes samlede pris stiger. Det ses, at entreprenørernes
andel stiger hurtigt i starten, det dækker over de initialomkostninger, der altid er ved
projektstart. Efterhånden som projektsummen stiger, aftager betydningen af
initialomkostningerne, og udgifterne til jordrens stiger.
Figur 4.1
Fordeling af udgifter til de fire erhvervsgrupper i forhold til den samlede projektpris.
Gældende for afværgeprojekter med afgravning af jord.
Projekter med etablering af afværgepumpning
Det samme forhold er sandsynligvis gældende for projekter med etablering af
afværgepumpning. På figur 4.2 er rådgivernes omsætning sat i forhold til den totale
projektpris for de 11 sager der er hentet oplysninger om.
Figur 4.2
Rådgivernes omsætning i % af den totale projektpris, for sager hvor der er etableret
afværgepumpning
Der er tilsyneladende den samme sammenhæng mellem projektpris og rådgivernes
omsætning som ses for afværgeprojekter med bortgravning af jord, figur 4.1. Da
grundvandsprojekterne i ROKA databasen i gennemsnit koster ca. 1.6 mio. kr., kan
rådgivernes omsætning ud fra figur 4.2 skønnes til ca. 15%, mod de 12% der er brugt i
tabel 4.1 til beregning af beskæftigelsen. Beregnes beskæftigelsen ud fra de 15%
omsætning til rådgiverne, vil der skabes 2 ekstra rådgiverstillinger, som tages fra
entreprenørerne. Samlet set samme beskæftigelse, men en mindre ændring mellem
erhvervene.
Dette eksempel viser at sagernes størrelse har en vis betydning for fordelingen mellem
erhvervene, men at denne betydning er minimal i forhold til den samlede beskæftigelse.
5. Konklusion
Amternes investering i undersøgelser og afværgeforanstaltninger var i 1996 på 112
mio. kr., det skabte 257 fuldtidsstillinger i det private erhvervsliv.
Model
På baggrund af de beregninger Danmarks Statistik laver over erhvervenes
beskæftigelse, og opgørelser af amternes aktiviteter på depotområdet, er der lavet en
model som relaterer investeringerne på depotområdet til den beskæftigelse det skaber
hos private firmaer.
Beskæftigelseseffekt
For fire erhverv; rådgivende ingeniører, entreprenører, laboratorier og
jordrensefirmaer, er det beregnet at arbejdet med at undersøge og afværge jord- og
grundvandsforureninger har skabt 257 fuldtidsstillinger. Flest stillinger er skabt hos
entreprenørerne, i alt 126 stillinger, de rådgivende ingeniører har fået
beskæftigelse til 70 medarbejdere, hos jordrensefirmaerne er der skabt 42 stillinger, og
de laboratorier der analyserer jord og vandprøver har fået 19 arbejdspladser.
Nøjagtighed
Det vurderes, at modellen kan beregne det samlede antal arbejdspladser med en
nøjagtighed på ca. 5%. Fordelingen af fuldtidsstillinger mellem de fire brancher er mere
usikker, men vurderes at have en nøjagtighed på 10%.
Bilag 1: Talbehandling og baggrund for input-output modellen
Brancher
I forbindelse med de forskellige indsatsområder ved undersøgelser og
afværgeforanstaltninger overfor jord- og grundvandsforureninger opereres der i denne
rapport med følgende fire brancher:
- Rådgivende ingeniører
- Laboratorier
- Entreprenører
- Jordrens
I et konkret afværgeprojekt trækkes der i hver enkelt fase på en eller flere af
disse brancher. For at give en vurdering af den samlede beskæftigelse, som skabes ved
gennemførelse af projektet, må der hermed tages udgangspunkt i beskæftigelseseffekten i
hver af brancherne.
Definition af faktortal
I dette bilag gøres der nærmere rede for bestemmelsen af et faktortal for hver
branche, som angiver beskæftigelseseffekten af at investere 1 mio. kr. i den pågældende
branche.
1.1 Datagrundlag
Faktortal ud fra input-output tabeller
Fastlæggelsen af faktortallene baseres på Danmarks Statistiks input-output tabeller.
Disse er baseret på en såkaldt input-output model for Danmark, som populært sagt er en
"flersektormodel" til forskel fra andre makroøkonomiske modeller, i hvilke de
danske erhvervs produktion og forbrug optræder som aggregerede størrelser. Som det vil
fremgå herunder, giver input-output modellen en skematiseret beskrivelse af
produktionsstrukturen i de danske erhverv.
Tilgangssiden I input-output tabellerne er hele produktionen i den danske økonomi
opgjort på 130 erhverv. For hvert erhverv opgøres tilgang og anvendelse. På
tilgangssiden angives, hvor meget det enkelte erhverv leverer til hvert af de 130 erhverv
opgjort i kroner henholdsvis som andel af erhvervets samlede produktion. Udover at levere
input til erhvervene går en del af det enkelte erhvervs produktion til at dække
"endelig anvendelse", fx indenlandsk forbrug og eksport.
Anvendelsessiden
For hvert erhverv opgøres på anvendelsessiden, hvor meget hver af de 130 erhverv
leverer til input i erhvervet. Foruden input fra andre erhverv anvender det enkelte
erhverv en række "primære faktorer" i sin produktion, fx import.
Model
I input-output tabellerne opgøres således tilgang og anvendelse for alle erhvervene,
og der haves hermed en model, som i princippet indeholder alle transaktioner i det danske
produktionssystem, idet det - ved at inddrage de endelige anvendelser og primære faktorer
- gælder for hvert erhverv, at samlet tilgang = samlet anvendelse.
Bagudrettede effekter
En input-output tabel kan hermed anvendes til at kortlægge de bagudrettede effekter af
en investering i et givet erhverv/branche. Når fx en entreprenør skal udføre en opgave,
må han bl.a. have leverancer fra en række fremstillings- og industrierhverv, afhængig
af opgavens indhold, samt fra rådgivende ingeniører. Endvidere skal både entreprenøren
samt de leverende erhverv bruge energileverancer for at kunne honorere efterspørgselen
efter deres varer/tjenester. Energierhvervene skal ligeledes bruge input fra andre erhverv
osv. Input-output modellen er i stand til at beregne samtlige leverancer, som foregår i
hele produktionssystemet som følge af investeringen i - i dette eksempel -
entrepenørbranchen.
Beskæftigelses effekten
Sideløbende med input-output tabellerne opgør Danmarks Statistik erhvervenes
beskæftigelse. Ved at kombinere disse kan beskæftigelseseffekten i samtlige erhverv af
at investere i et enkelt erhverv beregnes. Dette gøres ved at sammenholde hvert erhvervs
samlede beskæftigelse med dets samlede omsætning. Herved kan det bestemmes, hvor mange
der er beskæftiget i erhvervet pr. mio. kr.
Som eksemplet illustrerer, må et givet erhverv have tilført input fra andre erhverv
(samt evt. erhvervet selv) for at kunne opfylde en efterspørgsel, hvilket - som nævnt -
er opgjort i input-output tabellerne. I disse erhverv skabes der hermed også
beskæftigelse, som kan fastlægges som hver leverances størrelse i kr. og øre gange det
enkelte erhvervs tal for beskæftigelse pr. mio. kr. Da de leverende erhverv igen må have
leverancer fra andre erhverv, skabes også her beskæftigelse. Input-output modellen kan
hermed simultant beregne den samlede beskæftigelseseffekt i hele økonomien, når der
investeres et bestemt beløb i et bestemt erhverv.
Den samlede effekt kan betragtes som en direkte beskæftigelseseffekt, nemlig den
beskæftigelse, som direkte skabes i det erhverv, der investeres i samt en indirekte
beskæftigelseseffekt, som dækker den beskæftigelse, der skabes i alle leverende erhverv
som følge af investeringen.
1.2 Faktortal for hver branche
Nyeste tal fra 1992
De faktortal, som nedenfor er angivet for hver af de fire brancher, bygger på en
input-output beregning af de såkaldte beskæftigelsesmultiplikatorer (direkte + indirekte
beskæftigelseseffekter), som Danmarks Statistik i forbindelse med denne rapport har
foretaget på de nyeste tilgængelige tal. Som omtalt senere i kapitlet, bevirker den
omfattende dataindsamling fra i princippet alle private og offentlige virksomheder i
Danmark, at de nyeste tal som regel er 4-6 år gamle. Beregningerne i forbindelse med
denne rapport er således fra 1992, idet tallene fra 1993 og 1994 først forventes at
være klar senere i år.
For hver branche vil der blive angivet et faktortal for henholdsvis den direkte og den
indirekte beskæftigelseseffekt af en investering på 1 mio. kr. Faktortallene vil desuden
blive opsplittet på henholdsvis selvstændige og lønmodtagere.
1.2.1 Rådgivende ingeniører og laboratorier
Fordelingsberegning
Rådgivende ingeniører indgår i input-output erhvervet "Rådgivende ingeniører,
arkitekter mv". Dette erhverv indeholder desuden branchen "Kemiske og tekniske
laboratorier". Da det specifikt er rådgivende ingeniører henholdsvis laboratorier,
der optræder i denne rapport, udskilles disse to brancher fra input-output erhvervet.
Deres respektive andele af det samlede erhverv opgøres ved hjælp af Danmarks
Statistiks tal for omsætningen i hver af de brancher, som indgår i input-output
erhvervet. Herefter justeres det samlede erhvervsbeskæftigelsesmultiplikatorer. Dette
gøres ved at foretage en vægtning, som er baseret på gennemsnitslønnen for ingeniører
henholdsvis laboranter.
Når en sådan beregning foretages, skyldes det, at en direkte anvendelse af Danmarks
Statistiks beskæftigelsesmultiplikatorer ikke vil opfange den forskel, der er på
beskæftigelseseffekten i de to brancher, der ses på i denne rapport. En investering i
disse brancher vil først og fremmest beskæftige ingeniører henholdsvis laboranter,
hvorfor disses indbyrdes lønforhold er valgt som grundlag for vægtningen.
Tabel 1.1
Faktortal, rådgivende ingeniører. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved
summering skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik samt egne beregninger
|
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,18 |
0,08 |
0,25 |
Lønmodtagere |
1,44 |
0,7 |
2,14 |
I alt |
1,62 |
0,78 |
2,4 |
Tabel 1.1 viser blandt andet, at 1 mio. kr. brugt på rådgivende ingeniører kræver
1,62 beskæftigede i selve branchen, mens der herudover i alt beskæftiges 0,78 i andre
erhverv. Det fremgår endvidere, at 2,14 af den samlede beskæftigelseseffekt på i alt
2,4 udgøres af lønmodtagere, hvilket svarer til cirka 90%.
Tabel 1.2
Faktortal, laboratorier. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved summering
skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik samt egne beregninger
|
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,19 |
0,08 |
0,27 |
Lønmodtagere |
1,54 |
0,75 |
2,3 |
I alt |
1,74 |
0,83 |
2,57 |
Sammenlignet med rådgivende ingeniører beskæftiges der 0,17 flere, når der anvendes
1 mio. kr. i laboratorie-branchen. Udtrykt i "hele personer" vil det sige, at en
investering på knapt 6 mio. kr., som går til laboratoriearbejde, vil beskæftige en
person mere, end hvis et tilsvarene beløb bruges på rådgivende ingeniører.1.2.2
Entreprenører
Denne branche modsvares af input-output erhvervet for anlægsvirksomhed. Erhvervet
dækker bygge- og anlægsvirksomhed, men er renset for aktiviteter som nybyggeri og
reparation og vedligeholdelse af bygninger.
Tabel 1.3
Faktortal, entreprenører. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Beregninger fra Danmarks
Statistik
|
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,02 |
0,12 |
0,14 |
Lønmodtagere |
0,73 |
1,23 |
1,96 |
I alt |
0,75 |
1,35 |
2,1 |
Til forskel fra både rådgivende ingeniører og laboratorier er der i
entreprenørbranchen større indirekte end direkte beskæftigelseseffekter. Dette vidner
om, at branchen har et relativt større behov for input fra andre erhverv. At det i høj
grad er industrierhvervene, der leverer til denne branche, medfører, at det samlede
faktortal er lavere end for rådgivende ingeniører og laboratorier, som er mere
arbejdskraftintensive.
1.2.3 Jordrens
Beskæftigelsen i forbindelse med jordrens er beregnet ud fra det input-output erhverv,
som indbefatter behandling og destruktion af affald, herunder rensning af forurenet jord.
Tabel 1.4
Faktortal, jordrens. Enhed: Beskæftigede/mio. kr. Uoverensstemmelser ved summering
skyldes afrunding. Beregninger fra Danmarks Statistik
|
Direkte |
Indirekte |
I alt |
Selvstændige |
0,00 |
0,07 |
0,08 |
Lønmodtagere |
1,92 |
0,64 |
2,56 |
I alt |
1,93 |
0,71 |
2,64 |
Det samlede faktortal for jordrens er en smule højere end de øvrige branchers og er
desuden kendetegnet ved, at næsten ¾ af den samlede beskæftigelseseffekt alene stammer
fra den direkte beskæftigelse af lønmodtagere i selve branchen.
1.3 Faktortallenes nøjagtighed
Sektor/erhvervsgrupper
Som nævnt i beskrivelsen af datagrundlaget ovenfor adskiller input-output modellen sig
fra andre makroøkonomiske modeller ved at operere med mange sektorer i stedet for en
eller ganske få. Det er imidlertid praktisk umuligt at inddrage samtlige
sektorer/brancher i hele Danmark enkeltvis, og inddelingen af hele det danske
produktionssystem i 130 erhverv betyder hermed, at mange af disse er sammensat af flere
forskellige brancher.
Når man - som i denne rapport - ønsker at analysere ganske bestemte brancher, kan der
være en mindre usikkerhed i resultaterne, afhængig af i hvor høj grad brancherne i det
givne erhverv er homogene, fx. med hensyn til omsætning og beskæftigelse. Omfanget af
data, som kræves indsamlet for at kunne foretage input-output beregninger, bevirker
desuden, at de nyeste tilgængelige tal som regel er 4-6 år gamle.
Data fra 1992
Da det tilstræbes at gøre erhvervene så homogene som muligt, og da de enkelte
branchers inputsammensætning sjældent ændrer sig radikalt over en periode på 4-6 år,
medfører disse forhold næppe nogen væsentlig usikkerhed i resultaterne. Endelig vil det
være særdeles tidskrævende og svært at forsøge selv at indsamle de data, som kræves
for at kunne vurdere de ønskede beskæftigelseseffekter, ligesom det ikke vil være
muligt at medtage alle underleverandører.
Følsomhedsberegning ud fra prisindekset
At de data, som anvendes til at bestemme faktortallene i denne rapport, er fra 1992, er
altså en forsinkelse, som må betragtes som en usikkerhedsfaktor. En beregning af
faktortallenes størrelse for de efterfølgende år vil kun kunne foretages med samme
forsinkelse. Danmarks Statistik offentliggør dog skønnede produktionsværdier for en
række hovederhverv, i hvilke de fire brancher i denne rapport er indeholdt. Ønskes det
at vurdere den usikkerhed, der er forbundet med, at data er fra 1992, kan der foretages en
følsomhedsberegning, ved at bruge et implicit prisindeks, som kan bestemmes ud fra disse
produktionsværdier.
Prisindekset udtrykker prisstigningen i de enkelte erhverv i årene 1993-96 i forhold
til de i rapporten anvendte tal, dvs. 1992. De hovederhverv, som lægges til grund for
prisindekserne er for rådgivende ingeniører samt laboratorier: "Forretningsservice
mv", for entreprenører: "Bygge- og anlægsvirksomhed" og for jordrens:
"Renovation mv".
Tabel 1.5
Prisindeks fordelt på brancher. Fra Danmarks Statistik samt egne beregninger
|
1993 |
1994 |
1995 |
1996 |
Rådg. ingeniører Laboratorier |
1,01 |
1,05 |
1,08 |
1,11 |
Entreprenører |
1,02 |
1,04 |
1,07 |
1,10 |
Jordrens |
1,02 |
1,03 |
1,04 |
1,06 |
Prisindeksene skal bruges på følgende måde: Hvis den samlede beskæftigelseseffekt
af en investering i branchen Jordrens på 5 mio. kr. beregnes ud fra tabel 1.4, fås:
2,64×5 = 13,2 personer. Er investeringen foretaget i 1995, kan denne udtrykkes i
1992-priser ved hjælp af prisindekset: 5/1,04 = 4,808. Hermed bliver den samlede
beskæftigelseseffekt: 2,64×4,808 = 12,7. Prisindekset bruges altså til at dividere
investeringen med, før beskæftigelseseffekten beregnes.
Da prisindeksene kun kan beregnes på hovederhverv og er baseret på skønnede
værdier, er der også usikkerhed forbundet med at bruge disse. Derfor anbefales de kun
anvendt som følsomhedsberegninger i forbindelse med brug af faktortallene fra tabel 1.1 -
1.4, men de udgør den bedste vurdering, der kan foretages "frem i tiden" i
forhold til rapportens faktortal.
Makroøkonomiske effekter
Foruden de direkte og indirekte beskæftigelseseffekter, som følger af en investering,
vil der være en række andre afledte beskæftigelseseffekter - de såkaldte
makroøkonomiske effekter. Investeringen vil medføre en øget indkomstdannelse i
økonomien, som igen vil afføde et øget forbrug og hermed øget produktion. Der vil
hermed blive skabt beskæftigelse. Effekten er selvforstærkende, da den øgede produktion
igen er med til at skabe øget indkomst i samfundet, hvilket igen øger investeringerne.
Dette giver en yderligere stigning i forbrug og produktion osv.
I hvilket omfang denne indkomstmultiplikator virker, og hvor meget beskæftigelse den
trækker med sig, varierer afhængigt af økonomiens aktuelle "tilstand". Da det
desuden er en selvforstærkende effekt, er beskæftigelseseffekten pr. mio. kr. vidt
forskellig, når der foretages en stor investering i forhold til en mindre investering. De
afledte effekter af en investering på fx 1 mio. kr. vil hurtigt "dø ud", mens
en langt større investering vil få multiplikatoreffekten til at virke i flere år efter
og hele tiden give øget beskæftigelse. Endelig vil de makroøkonomiske effekter af en
investering på et givent tidspunkt være forskellige år for år i en periode herefter,
for til sidst helt at forsvinde.
Alle de nævnte forhold gør, at de afledte effekter vil være svære at udtrykke i et
faktortal, som angiver en konstant effekt pr. mio. kr., uafhængigt af fx tidspunktet for
og størrelsen af investeringen. Det betyder dog, at de resultater, som opnås ved brug af
de ovenfor angivne faktortal, må formodes at ligge i underkanten af de reelle virkninger
særligt ved større investeringer. Ønskes der en beregning af de afledte effekter, vil
det være nødvendigt på baggrund af en konkret investering at foretage en analyse ved
hjælp af en makroøkonomisk model som fx Danmarks Statistiks ADAM-model.2
Bilag 2: Indsamlede data fra amterne
Tabel 2.1
Udgifter til afværgeforanstaltninger med brug af bortgravning i 1000 kr. Data indsamlet
fra amterne.
Tabel 2.2
Udgifter til afværgeforanstaltninger med brug af afværgepumpning i 1000 kr. Data
indsamlet fra amterne.
Tabel 2.3
Udgifter til afværgeforanstaltninger med brug af ventilering i 1000 kr. Data indsamlet
fra amterne.
Tabel 2.4
Udgifter til undersøgelse i 1000 kr. Data indsamlet fra amterne
Bilag 3: Opdatering af modellen
Det kan forudses, at den ændring, der blev gennemført af indberetningen til ROKA i
1997, ikke bliver den sidste ændring af systemet. Det betyder, at der er behov for at
kunne håndtere økonomiske oplysninger med varierede detajerigdom.
Problemløsning
Dette problem kan løses, hvis det antages, at forholdet mellem indsatsen i de
forskellige faser er stabil, og at 1996 er et repræsentativ år. Det vurderes, at det vil
være muligt at gennemføre beregninger på nedenstående 3 niveauer.
- På det helt overordnede plan kan man anvende gennemsnittet på 2,3 arbejdspladser for
hver investeret mio. kr., og derefter fordele arbejdspladserne på de fire erhverv i samme
forhold, som var gældende i 1996.
- Det kan forventes, at der ud fra amternes årlige indberetning kan udledes, hvor mange
kroner de har investeret i undersøgelser, afværge og drift. Der kan enten bruges et
træk fra ROKA-indberetningen, eller en optælling fra de skriftlige indberetninger. På
det grundlag kan beskæftigelsen opgøres på erhverv ud fra den antagelse, at fordelingen
i de 3 grupper er som i 1996.
- I bedste tilfælde kendes investeringen på projektniveau, og derfor kan den model
anvendes, der er udviklet i dette projekt, til en direkte og detaljeret beregning - stadig
under forudsætning af, at de 4 erhverv arbejder på de enkelte delprojekter i det
forhold, der er fundet i 1996.
Niveau 1
Niveau 1 kan naturligvis ikke bruges til at vurdere ændringer i beskæftigelsen i de 4
erhverv, omvendt er gennemsnittet meget robust en ændring i indsatsen, som medfører, at
flere undersøgelser og færre afværgeprojekter vil resultere i lidt flere
arbejdspladser, og mere monitering og drift vil også give mere beskæftigelse. Men det er
marginaler, jævnfør vurderingerne af beregningernes nøjagtighed i afsnit 4.2
Niveau 2
Niveau 2 vil fange de ændringer, der kan forekomme ved en omlægning af indsatsen fra
afværge til omlægning eller drift. Men ændringer i afværgemetoder vil ikke blive
registreret i denne modelberegning.
De økonomiske oplysninger fra 1997, som er taget fra amternes skriftlige
indberetninger viser, at der blev foretaget en samlet investering på 321.700.000 kr.
Anvendes niveau 1 beregnes det, at der er skabt 529 arbejdspladser, anvendes niveau 2
beregnes det, at der er skabt 531 arbejdspladser. Forskellen opstår, fordi niveau 1
bruger udgiftsprofilen fra 1996, mens niveau 2 bruger den aktuelle udgiftsprofil, se tabel
3.1
Tabel 3.1
Udgiftsprofiler for 1996 og 1997.
Udgiftsprofiler i % |
1996 |
1997 |
Undersøgelser |
18 % |
30 % |
Afværge |
74 % |
61 % |
Drift og monitering |
8 % |
9 % |
Af tabel 3.1 fremgår det, at en stigning i andelen af undersøgelser resulterer i
stigende beskæftigelse på 2 stillinger. Men det ses også, at fordoblingen af
undersøgelsernes omfang fra 18 % til 30 % kun ændrer den totale beskæftigelse med de
beskedne 2 arbejdspladser.
Niveau 3
Niveau 3 vil vise de ændringer, der kan forekomme som følge af ændringer i valg af
afværgemetoder. De to store poster i regnskabet er afgravning af jord og etablering af
afværgepumper. Forskydes indsatsen med flere pumper, vil beskæftigelsen falde. Men igen
er det meget store ændringer, der skal gennemføres for at ændre væsentligt på den
samlede beskæftigelse.
Fremtidige modelberegninger
Beregningsgrundlaget bør ændres, når det viser sig, at fordelingen mellem de tre
indsatsområder, afværge og drift ændres radikalt, eller når der for alvor kommer
alternative afværgemetoder i forhold til afgravning og afværgepumpning. Indtil da kan
brugen af ovennævnte niveauer anvendes til beregningen af beskæftigelseseffekten ud fra
den opstillede model.
|