[Forside] [Indhold] [Forrige]
[Næste]
Scenarier for øget genanvendelse af dagrenovation
samt vurdering af arbejdsmiljø
2.1 Systemer og systemforudsætninger
2.2 Miljøforudsætninger
2.2.1 Miljømæssige forhold og behandlingsformer
2.2.2 Vurderingsfaktorer
2.3 Økonomiforudsætninger
2.3.1 Generelle forudsætninger
2.3.2 Priser på udstyr til opsamling af dagrenovation
2.3.3 Tømningspriser
2.3.4 Vedligeholdelse af opsamlingsmateriel
2.3.5 Administration og information
2.3.6 Priser for behandling af affald
2.3.7 Afsætning af genanvendelige materialer
I det følgende beskrives referencescenariet og dets forudsætninger, ligesom
forudsætningerne diskuteres.
I scenarierne anvendes følgende begreber:
- usepareret indsamling af dagrenovation
- todelt indsamling af dagrenovation
- hjemmekompostering
- hentesystem for papir
- bringesystem for papir og glas
Usepareret indsamling af dagrenovation defineres i nærværende notat som et
indsamlingssystem, hvor der ikke sker en separat indsamling af den organiske del af
dagrenovationen, eller hvor der er kommunalt organiseret hjemmekomposteringsordning.
Usepareret dagrenovation behandles på forbrændingsanlæg.
Todelt indsamling af dagrenovation defineres her som separat indsamling af den
organiske del af dagrenovationen til central behandling på biogasanlæg eller
komposteringsanlæg og separat indsamling af restfraktionen til behandling på
forbrændingsanlæg. Indsamlingssystemet er et to beholder-system, dvs. at
opsamlingsmateriellet er en selvstændig beholder til hver af de to fraktioner.
Hjemmekompostering defineres som en kommunalt organiseret ordning.
Hentesystem defineres som et indsamlingssystem for papir, hvor der er udleveret
selvstændigt opsamlingsmateriel til papirfraktionen, og hvor dette opsamlingsmateriel er
opstillet i umiddelbar nærhed af opsamlingsmateriellet til den useparerede dagrenovation,
alternativt opsamlingsmateriellet til den organiske fraktion og restfraktionen.
Bringesystem (for papir og glas) defineres som et indsamlingssystem, hvor husstandene
selv bringer papir eller glas til centralt opstillede containere (kuber) eller til
genbrugsstation.
Referencescenariets fordeling af husstande på usepareret indsamling, todelt indsamling
og hjemmekompostering for de 5 boligtyper, der arbejdes med i notatet, fremgår af Tabel
2.1. Fordelingen omfatter alene den organiske del af dagrenovationen.
Tabel: Se her
Organisk dagrenovation
Referencescenariets fordeling af husstande på bringesystem og hentesystem for papir
for de 5 boligtyper, der arbejdes med i notatet, fremgår af Tabel 2.2. Fordelingen
omfatter alene papirfraktionen.
Tabel: Se her
Papir
Indsamling af flasker og husholdningsglas er forudsat uforandret i samtlige scenarier,
ligesom det er forudsat, at al indsamling af flasker og glas foregår i et bringesystem
til enten centralt opstillede containere (kuber) eller til genbrugsstation.
Tabel: Se her
Glas og flasker
I referencescenariet er det tilstræbt at beskrive den eksisterende situation i Danmark
i 1997 med hensyn til udbredelsen af henholdsvis useparerede indsamlingssystemer, todelte
indsamlingssystemer, hjemmekomposteringsordninger samt bringe- og hentesystemer for papir.
Langt den overvejende del af husstandene (ca. 84%) har i dag et indsamlingssystem for
usepareret dagrenovation.
En mindre del af husstandene (ca. 10%) er omfattet af et todelt indsamlingssystem, hvor
der foretages en opdeling af dagrenovationen i en organisk del til central kompostering
eller bioforgasning og restaffald til forbrænding.
Ca. 6% af det samlede antal husstande er aktivt deltagende i en ordning for
hjemmekompostering af den vegetabilske del af den organiske fraktion.
For papirets vedkommende var situationen i 1997 den, at ca. 93% af husstandene havde et
bringesystem, dvs. at husstandene transporterer papiret til centralt opstillede containere
(kuber) eller til genbrugsstationer.
7% af husstandene havde et hentesystem, dvs. at der er opstillet opsamlingsmateriel til
papir i umiddelbar nærhed af opsamlingsmateriellet til den øvrige del af dagrenovationen
(bortset fra glas).
Det er forudsat, at papirfraktionen i et bringesystem består af aviser og ugeblade,
adresseløse forsendelser og medlems- og fagtidsskrifter, mens papirfraktionen i et
hentesystem er defineret som aviser, ugeblade, adresseløse forsendelser, medlems- og
fagtidsskrifter, telefonbøger, kuverter og skrivepapir, ren og tør papiremballage samt
andet rent papir.
Flasker og glas indsamles i et bringesystem, dvs. at husstanden transporterer flasker
og husholdningsglas til centralt opstillede containere (kuber) eller til
genbrugsstationer.
I opstillingen af referencescenariet er der gjort en række antagelser og opstillet en
række forudsætninger som vil blive gennemgået i det følgende.
Usepareret dagrenovation
Der er for enfamilieboliger og boliger i landområder, hvor der foretages indsamling
af usepareret dagrenovation forudsat et indsamlingssystem, hvor hver husstand er udstyret
med et sækkesystem med en 110 liter papirsæk, der afhentes 1 gang pr. uge. Dette
medfører en kapacitet (opsamlingsvolumen) på 110 liter pr. husstand pr. uge.
For husstande i tæt-lav bebyggelse og hos etageboliger uden affaldsskakt er der valgt
et indsamlingssystem hvor usepareret dagrenovation opsamles i 600 liter 4-hjulede
containere, der tømmes 1 gang pr. uge. Der er opstillet i gennemsnit 1 stk. 600 liter
container pr. 6 husstande, hvilket medfører en kapacitet på 100 liter pr. husstand pr.
uge.
For etageboliger med affaldsskakt er der som opsamlingsmateriel under affaldsskakten
valgt et sækkestativ med 110 liter papirsække, der afhentes 1 gang pr. uge. Der er
fastlagt en kapacitet på 100 liter pr. husstand pr. uge.
Todelt indsamlingssystem for organisk dagrenovation og restaffald
Der er for enfamilieboliger og boliger i landområder valgt et todelt
indsamlingssystem, hvor hver husstand er udstyret med en 130 liter tohjulet plastbeholder
til opsamling af den organiske del af dagrenovationen og en 190 liter tohjulet
plastbeholder til opsamling af restaffaldet. Fraktionerne indsamles på skift hver anden
uge. Dette medfører en kapacitet til den organiske fraktion på 65 liter pr. husstand pr.
uge og til restfraktionen på 95 liter pr. husstand pr. uge. Der er forudsat en
indsamlingseffektivitet for den organiske fraktion på 85%.
For husstande i tæt-lav bebyggelse og hos etageboliger uden affaldsskakt er der valgt
et todelt indsamlingssystem hvor både den organiske fraktion og restfraktionen opsamles i
600 liter containere.
Hos husstande i tæt-lav bebyggelse tømmes containerne med den organiske fraktion hver
anden uge (i gennemsnit 12 husstande pr. container), medens containerne med restfraktionen
tømmes hver uge (i gennemsnit 6 husstande pr. container). Dette medfører en kapacitet
på 25 liter pr. husstand pr. uge for den organiske fraktions vedkommende og 100 liter pr.
husstand pr. uge for restfraktionens vedkommende. Der er forudsat en
indsamlingseffektivitet for den organiske fraktion på 60%.
Hos husstande i etageboliger uden affaldsskakt tømmes containerne med den organiske
fraktion hver uge (i gennemsnit 24 husstande pr. container). Containerne med
restfraktionen tømmes ligeledes hver uge (i gennemsnit 8 husstande pr. container). Dette
medfører en kapacitet på 25 liter pr. husstand pr. uge for den organiske fraktions
vedkommende og 75 liter pr. husstand pr. uge for restfraktionens vedkommende. Der er
forudsat en indsamlingseffektivitet for den organiske fraktion på 60%.
For husstande i etageboliger med affaldsskakt er der valgt et todelt indsamlingssystem,
hvor den organiske fraktion opsamles i 600 liter containere, mens restfraktionen opsamles
i 190 liter 2-hjulede plastbeholdere placeret under affaldsskakten. Både den organiske
fraktion og restfraktionen indsamles en gang pr. uge og med i gennemsnit 24 husstande pr.
600 liter container til den organiske fraktion, fremkommer der til denne fraktion en
kapacitet på 25 liter pr. husstand pr. uge. Der er forudsat en indsamlingseffektivitet
for den organiske fraktion på 60%,
Potentialet [note1] for den organiske fraktion udgør henholdsvis
265 kg pr. husstand pr. Dr i enfamilieboliger og boliger i tæt-lav bebyggelse, 267 kg pr.
husstand pr. Dr i boliger i landområder og 185,5 kg i etageboliger med og uden
affaldsskakt.
Potentialet[note1] for den vegetabilske fraktion til
hjemmekompostering udgør 206 kg pr. husstand pr. år hos enfamilieboliger og 205 kg pr.
husstand pr. år hos boliger i landområder.
Tabel: Se her
Systemtekniske oplysninger om organisk dagrenovation og restaffald
Bringesystem
Kun aviser, ugeblade og reklamer indsamles i et bringesystem. Der anvendes 2,5 m3
containere (kuber) som opsamlingsmateriel, og containerne tømmes 1 gang pr. uge. Der er
opstillet i gennemsnit 1 container pr. 165 husstande. Dette medfører en kapacitet på 15
l pr. husstand pr. uge.
Potentialet [note2]
udgør henholdsvis 175 kg pr. husstand pr. Dr i enfamilieboliger og boliger i tæt-lav
bebyggelse, 174 kg pr. husstand pr. Dr i boliger i landområder og 110 kg i etageboliger
med og uden affaldsskakt.
Indsamlingseffektiviteten [note2]
er 33% for enfamilieboliger og boliger i landområder og 30% for boliger i tæt-lav
bebyggelse og etageboliger med og uden affaldsskakt.
Hentesystem
Aviser, ugeblade, reklamer og andet rent papir indsamles i et hentesystem. Her er
enfamilieboliger og boliger i landområder udstyret med en 190 l tohjulet plastbeholder,
der tømmes hver 6. uge. Dette medfører en kapacitet på 32 l pr. husstand pr. uge. Der
er forudsat en indsamlingseffektivitet på 72%.
Hos husstande i tæt-lav bebyggelse, etageboliger med affaldsskakt og etageboliger uden
affaldsskakt opsamles papirfraktionen i 660 l containere, der tømmes hver 14. dag. Dette
medfører en kapacitet på 30 l pr. husstand pr. uge. Der er forudsat en
indsamlingseffektivitet på 72%.
Potentialet [note3] udgør
henholdsvis 203 kg pr. husstand pr. Dr i enfamilieboliger og boliger i tæt-lav
bebyggelse, 199 kg pr. husstand pr. Dr i boliger i landområder og 133 kg i etageboliger
med og uden affaldsskakt.
Tabel: Se her
Systemtekniske oplysninger om papir
Flasker og husholdningsglas
Flasker og husholdningsglas opsamles i 2,5 m3 containere (kuber) i et
bringesystem. Containerne tømmes 1 gang hver 14. dag, og der er opstillet i gennemsnit 1
container pr. 250 husstande. Dette medfører en kapacitet på 5 liter pr. husstand pr.
uge. Der anvendes det samme indsamlingssystem for alle boligtyper.
Potentialet [note3] udgør
51 kg pr. husstand pr. Dr for enfamilieboliger, boliger i landområder og for boliger i
tæt-lav bebyggelse. For etageboliger med og uden affaldsskakt udgør potentialet 34 kg
pr. husstand pr. Dr.
Indsamlingseffektiviteten er sat til 70% (55% via containere og yderligere 15% via
genbrugsstation) for enfamilieboliger og boliger i landområder og til 65% (55% via
containere og yderligere 10% via genbrugsstation) for boliger i tæt-lav bebyggelse og
etageboliger med og uden affaldsskakt.
Tabel: Se her
Systemtekniske oplysninger om glas
Potentialer
De i nærværende projekt anvendte potentialer for organisk dagrenovation tager alle
udgangspunkt i absolutte mængder oplyst i Miljøprojekt nr. 264, 1994.
Den organiske del af dagrenovationen defineres i nærværende projekt til at omfatte
følgende:
- vegetabilsk madaffald
- animalsk madaffald
- aftørringspapir
- haveaffaldsdelen af dagrenovationen, dvs. blomsterafklip mv.
Den organiske del af dagrenovationen for hjemmekompostering defineres i nærværende
projekt til at omfatte følgende:
- vegetabilsk madaffald
- haveaffaldsdelen af dagrenovationen, dvs. blomsterafklip mv.
Fraktionen for aviser og ugeblade, der anvendes i et bringesystem, defineres som:
- aviser og ugeblade
- adresseløse forsendelser
- medlems- og fagtidsskrifter
Papirfraktionen, der anvendes i et hentesystem, defineres som:
- aviser og ugeblade
- adresseløse forsendelser
- medlems- og fagtidsskrifter
- telefonbøger
- kuverter og skrivepapir
- ren og tør papiremballage
- andet rent papir
Potentialet tager udgangspunkt i "Kortlægning af papirpotentialet i private
husstande", Econet, 1998.
Glaspotentialet fra Miljøprojekt nr. 264, 1994 er revurderet af Econet AS i projektet
"Miljøøkonomisk beslutningsværktøj for kommunale affaldssystemer".
Beholdervolumen Papir
I rapporten "Genanvendelse af dagrenovation - Miljømæssig og økonomisk
vurdering" og i nærværende notat er det forudsat, at enfamilieboliger og boliger i
landområder i et hentesystem for papir er forsynet med en 190 liter tohjulet beholder til
opsamling af papirfraktionen. Beholderen er forudsat tømt hver 6. uge, og dette medfører
en kapacitet på 32 liter pr. husstand pr. uge.
I SYSTEM 2000 i Århus Kommune er husstande i enfamilieboliger ligeledes udstyret
med en 190 liter tohjulet plastbeholder til opsamling af papir- og papfraktionen. Denne
beholder tømmes hver 4. uge, hvilket medfører et volumen til rådighed på 48 liter pr.
husstand pr. uge.
Registrering af fyldningsgrad i forbindelse med gennemførelse af affaldsanalyser i
SYSTEM 2000 har vist en fyldning af 190 liter beholderen fra 24 liter til 210 liter
(åbent låg) med et gennemsnit på 128 liter over 4 uger. Dette svarer til fra 6 liter
til 53 liter pr. uge med et gennemsnit på 32 liter pr. uge. Det skal her bemærkes, at
papirfraktionen i SYSTEM 2000 også omfatter pap.
I rapporten "Genanvendelse af dagrenovation - Miljømæssig og økonomisk
vurdering" og i nærværende notat medfører den valgte beholderstørrelse og det
valgte tømningsinterval som ovenfor nævnt 32 liter pr. husstand pr. uge. Såfremt der
forventes en indsamlet mængde papir svarende til den der er registreret i SYSTEM 2000 i
Århus, kan det anbefales, at der fx anvendes en 240 liter beholder i stedet for en 190
liter beholder til papirfraktionen. Dette medfører ved fastholdt tømningsfrekvens på 6
uger en kapacitet på 40 liter pr. husstand pr. uge.
I Roskilde Kommune er husstande i enfamilieboliger forsynet med en 140 liter beholder,
der tømmes hver 6. uge. Dette medfører en kapacitet på 23 liter pr. Papirfraktionen
består her af aviser, ugeblade, reklamer, tryksager, edb-lister og kuverter.
I 1996 blev der i gennemsnit i Roskilde Kommune (dvs. hos både husstande i
enfamilieboliger og husstande i etageboliger) indsamlet 2,15 kg pr. husstand pr. uge.
Dette svarer til et volumen [note5] på i gennemsnit ca. 15 liter pr.
uge.
Det må forventes, at der er en sammenhæng mellem det volumen, der er til rådighed,
og indsamlingseffektiviteten.
De miljømæssige forhold ved indsamling og transport samt de indgåede
behandlingsformer er opstillet i Bilag 1.
I Bilag 1 er foretaget en opstilling af de valgte miljøfaktorer ved:
- forbrænding af usorteret dagrenovation
- forbrænding af restaffald
- bioforgasning
- kompostering
- hjemmekompostering
- genanvendelse af papir
- indsamling og transport af dagrenovation
Forbrænding af usorteret dagrenovation og restaffald
Forbrænding af usorteret dagrenovation og restaffald antages at ske på et moderne
affaldsforbrændingsanlæg med produktion af både el og varme.
Bioforgasning
Bioforgasning af organisk dagrenovation antages at ske på et biogasfællesanlæg
(bioforgasning af organisk dagrenovation og gylle). Det forudsættes, at biogasanlægget
producerer både el og varme.
Kompostering
Kompostering af organisk dagrenovation antages at ske på et højteknologisk
komposteringsanlæg.
Genanvendelse af papir
Miljødata for genanvendelse af papir er taget fra Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr.
28, 29, 30 og 31 fra 1995, der alle omhandler miljøøkonomi for papir- og papkredsløbet.
I dette notat er der taget udgangspunkt i rapportens scenario 2a, der omhandler øget
genanvendelse, og hvor den ved øget genanvendelse af papir reducerede varmeproduktion på
affaldsforbrændingsanlæggene erstattes med varmeproduktion baseret på fossile
brændsler.
For at opnå et i forhold til dette notat så realistiske tal som muligt er regnet med
en papirfraktion sammensat af 80% aviser/ugeblade og 20% blandet papir. For at kunne
anvende resultaterne fra Arbejdsrapport nr. 28, 29, 30 og 31, 1995 i dette notat, hvor
konsekvenserne af øget genanvendelse bl.a. opgøres som frigjort forbrændingskapacitet,
er beregninger i rapportens scenario 2a ændret, således at der ikke er regnet med
at erstatte manglende varmeproduktion på affaldsforbrændingsanlæggene ved øget
genanvendelse af papir med varmeproduktion baseret på fossile brændsler.
I Arbejdsrapport nr. 28, 29, 30 og 31, 1995 er der kalkuleret med en virkningsgrad på
affaldsforbrændingsanlæggene på 0,7, hvilket er baseret på ren varmeproduktion. I
dette notat er der overalt kalkuleret med en virkningsgrad på 0,8, hvilket er baseret på
varme- og elproduktion.
Da konsekvenserne af øget genanvendelse i dette notat opgøres som ledig
forbrændingskapacitet, får forskellen i forbrændingsanlæggenes virkningsgrad ingen
indflydelse på resultatet.
Indsamling og transport
For at kunne beregne energiforbruget og emissionerne ved indsamling og transport af affald
er opstillet en model, som deler kørslen op i en transportdel til og fra
behandlingsanlæg, og en indsamlingsdel, som omfatter kørsel i det aktuelle
indsamlingsområde. Endvidere inkluderer modellen brændstofforbrug og emissionsbidrag for
den tid, vognen holder stille med komprimatoren kørende (stilstandsperioden).
Emissionen er beregnet ud fra, at der anvendes ultralet diesel.
I modellen indgår indsamling og transport af dagrenovation med komprimatorvogn samt
indsamling og transport af glas og papir fra kuber med ladvogn.
Transportmodellen er ganske detaljeret og anvender emissionsdata fra Temamodellen,
version 2.01 (Trafikministeriet, 1996).
Der er ikke væsentlige usikkerhedsmomenter i transportmodellen. Dog er der, når der
alene ses på de anvendte stilstandsperioder, tale om vurderinger behæftet med en vis
usikkerhed.
Modellen er bedst anvendt til at angive størrelsen af de forskellige miljøfaktorer
ved indsamling og transport set i forhold til miljøfaktorerne ved behandling.
Forskellen i størrelsen af de forskellige miljøfaktorer ved indsamling og transport i
de 4 scenarier er meget små og må anses at være behæftet med en vis usikkerhed.
Til vurdering af de miljømæssige forhold er det valgt at fokusere på følgende
miljøfaktorer:
- forbrug af hjælpestoffer
- produkter og restprodukter
- nettoenergiresultat
- nettoemissioner af NH3, NOx, SO2 og HCl
- nettoemissioner af CO2
- nettoemissioner af Cd og Pb
Nedenfor gennemgås Bilag 1 for de enkelte miljøfaktorer.
Forbrug af hjælpestoffer
Ved forbruget af hjælpestoffer ved forbrænding af usepareret dagrenovation og restaffald
forstås hjælpestoffer til røggasrensning. Hjælpestoffer ved bioforgasning og
kompostering er også hjælpestoffer til røggasrensning ved forbrænding af sigterest,
idet sigterester mv. fra bioforgasning og kompostering tilføres
affaldsforbrændingsanlæg.
Hjælpestoffer til genanvendelse af papir er hovedsagelig kalk/kridttilsætning ved
produktion af genbrugspapir.
Genanvendelse af materialer og restprodukter
Ved bioforgasning produceres gødningsvæske, og ved kompostering produceres kompost.
Restprodukter ved forbrænding af dagrenovation samt ved forbrænding af restaffald er
opdelt i restprodukter til deponi (røggasrenseprodukter) samt restprodukter til
genanvendelse (forbrændingsslagge).
Restprodukter fra kompostering er restprodukter fra forbrænding af sigterest.
Restprodukter fra bioforgasning består af restprodukter fra forbrænding af en
brændbar sigterest samt deponering af en fraktion med en meget lav brændværdi. Denne
fraktion til deponi udgør i dag ca. 5% af den behandlede mængde organisk dagrenovation.
Når biogasprocessen er fuldt udviklet, forventes fraktionen til deponi at kunne reduceres
til godt 1%.
Når der i dette notat regnes med, at ca. 5% af den organiske dagrenovationsmængde til
bioforgasning deponeres, betyder det, at den samlede mængde til deponi fra bioforgasning
bliver større end ved tilsvarende forbrænding og kompostering. Denne forskel vil
imidlertid blive udlignet, efterhånden som biogasprocessen udvikles.
Ved genanvendelse af papir fås produktet genbrugspapir. Der er her regnet med, at 1
ton indsamlet aviser/ugeblade og blandet papir giver 1 ton genbrugspapir. Der er her tale
om en mindre tilnærmelse, idet der ved sortering af det indsamlede blandede papir
fremkommer et rejekt, der tilføres forbrænding, på ca. 1%, ligesom der i
produktionsprocessen for blandet papir er tale om et mindre tab af fibre (samlet ca. 2%).
Ved genanvendelse af papir opstår der restprodukter til deponi, primært som affald
fra pulperprocessen samt restprodukt til genanvendelse primært i form af kridt mv. til
anvendelse i cementproduktion.
Nettoenergiresultat
Nettoenergiresultatet ved forbrænding af dagrenovation og forbrænding af restaffald er
udnyttelsen af energiindholdet i affaldet til produktion af varme og el fratrukket
forbrændingsanlæggets energiforbrug.
Når nettoenergiresultatet ved forbrænding af restaffald varierer fra 5,9-7,4 GJ/t
affald, skyldes det, at sammensætningen og dermed også brændværdien af restaffaldet
varierer under hensyn til, hvor meget organisk dagrenovation og hvor meget papir der
indsamles til genanvendelse.
Virkningsgraden på affaldsforbrændingsanlæg kan variere fra 0,75 til 0,85 afhængig
af anlæggets konstruktion samt af, hvor meget varme der i perioder må bortkøles.
Bortkøling kan udgøre 3-5%. Der er i beregningerne anvendt en virkningsgrad på 0,8.
Imidlertid opgiver (Dalager, S, 1997), at hvis et forbrændingsanlæg er tilkoblet et
fjernvarmenet, der også forsynes fra et kraftværk, vil eventuel bortkøling af varme
finde sted på kraftværket. Det betyder, at affaldsforbrændingsanlægget altid kører
med en høj virkningsgrad, uanset at der reelt ikke er behov for den energi (varme), der
produceres.
Brændværdien af usorteret dagrenovation er sat til 8,8 GJ/ton (Ottosen, L.M. m.fl.,
1995). Denne værdi vurderes at være rimeligt nøjagtig, idet den er målt på flere
forbrændingsanlæg.
Brændværdien af organisk dagrenovation er straks vanskeligere at fastsætte. Den er
her fastsat til 5 GJ/ton med baggrund i resultaterne fra bioforgasning. Pommer, K., m.fl.,
1993 beregner brændværdien til 3,5 GJ/ton, men det er en skønsmæssig ansættelse, idet
der ikke foreligger praktiske resultater for afbrænding af organisk dagrenovation.
Brændværdien af papir er her sat til 15 GJ/ton (Ottosen, L.M., m.fl., 1995).
Brændværdien af restaffald er udregnet efter, hvor meget organisk dagrenovation og hvor
meget papir der indsamles til genanvendelse på baggrund af de her nævnte tre
brændværdier.
Nettoenergiresultatet ved bioforgasning er udnyttelsen af energiindholdet i biogassen
til produktion af varme og el fratrukket biogasanlæggets energiforbrug, udnyttelsen af
energiindholdet i sigterest, som tilføres affaldsforbrændingsanlæg, samt
energibesparelsen ved substitution af handelsgødning.
Nettoenergiresultatet ved bioforgasning er beregnet til 3,9 GJ/ton organisk affald.
Bruttoenergiindholdet er beregnet til ca. 5 GJ/ton organisk affald, hvoraf bruttoenergien
i plastposer anvendt til opsamling af bioaffald udgør ca. 0,1-0,2 GJ/ton affald.
Energitallene er baseret på de seneste opgørelser fra Sinding biogasanlæg, og da
energiindholdet i biogassen, og biogasudbyttet er temmelig godt kendt, må det formodes,
at energiindholdet i det tilførte materiale er ca. 5 GJ/ton.
Hvis bruttoenergiindholdet i organisk affald sættes til 5 GJ/ton, vil man ved
forbrænding opnå et nettoenergiudbytte på 3,7 GJ/ton, altså 0,2 GJ mindre end
nettoenergiresultatet ved bioforgasning. Ved bioforgasning fås ud over et
nettoenergiresultat også gødningsvæske, der substituerer handelsgødning. Se mere herom
under diskussion af resultater af de 4 scenarier.
Sammenfattende synes der i referencerne at være en del usikkerhed om energiindholdet i
organisk dagrenovation.
Nettoenergiresultatet ved kompostering er udnyttelsen af energien i sigterest mv., der
tilføres forbrændingsanlæg fratrukket komposteringsanlæggets energiforbrug.
Nettoenergiresultatet ved genanvendelse af papir er forskellen mellem energiforbruget
til fremstilling af virgint papir og energiforbruget til fremstilling af genbrugspapir.
Nettoenergiresultatet ved indsamling og transport er energiforbruget ved indsamling og
transport, og det er derfor negativt.
Nettoemissioner NH3, NOx, SO2 og HCl
Nettoemissioner fra forbrænding af dagrenovation og forbrænding af restaffald er
emissionen fra affaldsforbrændingen.
Nettoemission for bioforgasning er sammensat af emission fra biogasmotor og
nettoemissioner fra forbrænding af sigterest på affaldsforbrændingsanlæg.
Emissioner af NH3 stammer fra fordampning ved anvendelse af gødningsvæske.
Nettoemissioner ved kompostering er nettoemissioner fra forbrænding af sigterest på
affaldsforbrændingsanlæg. Ved kompostering sker også en emission af NH3.
Nettoemissioner ved genanvendelse af papir er forskellen mellem nettoemissioner ved
fremstilling af virgint papir og fremstillingen af genbrugspapir.
Nettoemissioner ved indsamling og transport er emissioner fra indsamlingskøretøjer.
Nettodrivhusgas - CO2-ækvivalenter
Forbrænding af dagrenovation og restaffald regnes for CO2-neutralt. Det er med
det stigende plastindhold i affaldet en betragtning, som måske bør revideres.
Netto-CO2-emission fra bioforgasning fremkommer som emission af uforbrændt
CH4 fra biogasmotor, her vurderet til 3%, svarende til 4,5 kg CH4
pr. ton bioforgasset organisk dagrenovation. Omregnet til CO2-ækvivalenter
svarer det til 112 kg CO2. En reduktion af de 3% emission af CH4 fra
en biogasmotor, vil få en altafgørende indflydelse på den samlede emission af CO2
fra udnyttelsen af biogas. En sådan reduktion til 0% CH4 eller næsten 0% er
mulig ved en efterforbrænding af emissionerne.
Netto-CO2-emission fra kompostering er sat til 0.
Netto-CO2-emission ved genanvendelse af papir er forskellen mellem CO2-emission
ved fremstilling af virgint papir og genbrugspapir. Der er her taget fornødent hensyn til
anvendelsen af både vedvarende energi (barkflis) og fossil energi (kul, olie) ved
fremstillingen af virgint papir.
Netto-CO2-emission ved indsamling er CO2-emission fra
indsamlingskøretøjer.
Nettoemission af Cd og Pb
Nettoemissionen af Cd og Pb fra forbrænding af dagrenovation og restaffald stammer fra
affaldets indhold af Cd og Pb.
Nettoemission af Cd og Pb fra bioforgasning er forskellen mellem Cd- og Pb-emission fra
henholdsvis handelsgødning og gødningsvæske fra biogasprocessen, idet gødningsvæske
substituerer handelsgødning i forholdet 60:1.
Nettoemission af Cd og Pb ved bioforgasning er derfor udelukkende afhængig af
indholdet af Cd og Pb i gødningsvæske og handelsgødning. Indholdet af Cd og Pb i
gødningsvæske er kendt og kan derfor fastlægges med rimelig sikkerhed, mens Cd- og
Pb-indholdet i handelsgødning har vist sig langt sværere at fastlægge.
Tungmetalindholdet i handelsgødning er for Cd's vedkommende opgjort i
"Tungmetalredegørelse nr. 1, 1995", Miljøstyrelsen til 2,7 mg/kg
handelsgødning. Der er ikke for handelsgødning opgjort andre tungmetaller i
redegørelsen.
I Miljørapport nr. 327 og 313 (materialestrømsanalyse for henholdsvis Pb og Cd) er
tungmetalindholdet i handelsgødning opgjort til:
Cd: 1,9 mg/kg
Pb: 1,0 mg/kg
Oplysninger fra Kemira (producent af handelsgødning) viser et indhold af Cd på 0,1
mg/kg og et indhold af Pb på 3,0 mg/kg. Det har ikke været muligt at få oplysninger fra
andre producenter.
Som det fremgår, er der store variationer i opgivelserne. I dette notat er det valgt
at regne med følgende tungmetalindhold i handelsgødning:
Cd: 2,7 mg/kg
Pb: 3,0 mg/kg
Nettoemission af Cd og Pb fra komposteringsprocessen er forskellen mellem Cd- og
Pb-emission fra henholdsvis handelsgødning og kompost, idet kompost substituerer
handelsgødning i forholdet 20:1.
Nettoemission af Cd og Pb ved hjemmekompostering er sat til samme værdi som for
kompostering, idet der gås ud fra, at komposten også her substituerer handelsgødning.
Nettoemission af Cd og Pb ved genanvendelse af papir samt ved indsamling er ikke
opgjort, men emissionerne er i Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 28, 29, 30 og 31,
1995 vurderet at være negligible.
I dette afsnit gennemgås den anvendte metode og forudsætninger for de økonomiske
beregninger.
Oplysningerne er indsamlet fra flere kilder - herunder kommuner, afrapporterede og
ajourførte data fra tidligere publicerede undersøgelser fra Miljø- og
Energiministeriet, leverandører af udstyr samt vognmænd. Oplysninger fra kommunerne
stammer blandt andet fra aktuelle tilbud fra gældende entreprisekontrakter.
Formålet med den økonomiske vurdering er at undersøge, hvilke økonomiske
konsekvenser der er forbundet med at gå fra den nuværende sammensætning af
indsamlingssystemer for dagrenovation (reference) til den sammensætning, som er skitseret
i de alternative scenarier.
Den økonomiske vurdering gennemføres under den forudsætning, at kommunen står over
for at investere i nyt opsamlingsmateriel. Tilsvarende baseres behandlingsprisen på
afskrivning, forrentning og drift på et nyt anlæg.
Systemerne bliver således vurderet på lige vilkår, idet alle ydelser på
investeringer indgår i den samlede årlige omkostning til håndtering af dagrenovation.
Såvel for referencescenariet som for de tre alternative scenarier præsenteres
resultaterne som følgende værdier:
- de samlede årlige omkostninger
- de årlige afskrivninger samt forrentning af investeringer i opsamlingsmateriel
- driftsomkostninger opdelt i indsamlingsomkostninger hhv. behandlingsomkostninger
Den økonomiske vurdering baseres på en række generelle forudsætninger.
Beregningsenhed
Alle omkostninger til opsamling og indsamling beregnes pr. husstand. For boliger med
fælles opstillet udstyr (som etageboliger og tæt-lave boliger) varierer omkostningerne
med det antal husstande, der deles om udstyret. Er der flere husstande om en container,
fordeles omkostningerne til tømning og afskrivning på investeringen ligeligt på de
pågældende husstande.
Alt opsamlingsudstyr købes
Det forudsættes, at kommunerne (eller husstandene) køber det pågældende udstyr.
Referenceår
Der anvendes 1997-priser i beregningerne. Hvor der foreligger priser fra tidligere år, er
disse forrentet med 2 pct. p.a. frem til 1997. Den gennemsnitlige prisstigningstakt
(inflationsrate) har i perioden 1991-97 været 2 pct. p.a. jf. Statistisk Årbog
1997.
Tidshorisont
Tidshorisonten er for alt udstyr fastlagt til 10 år.
Visse typer opsamlingsmateriel har i praksis en længere levetid. Men i praksis
skønnes 10 år at være en rimelig horisont, da dette svarer til længden af maksimal
garantiperiode.
Rentefod
Som kalkulationsrente anvendes en realrente på 6 pct. p.a.
I Arbejdsrapport nr. 85, 1997 er der med udgangspunkt i realrentens udvikling -
argumenteret for den anvendte rentefod.
Afskrivning og forrentning af investeringer
Afskrivning og forrentning af investeringer beregnes efter annuitetsmetoden:
Årlig ydelse =
hvor
r = rente
n = tidshorisont
Ved en rente på 6 pct. og en tidshorisont på 10 år bliver amortisationsfaktoren
0,135868.
Moms
Momsen er på 25 pct. Private husstande betaler moms af renovationsgebyret, som er en
tjenesteydelse, der udbydes af kommunen. Alle priser i denne rapport er ekskl. moms.
Følgende typer udstyr anvendes (se endvidere Bilag 2):
|
Pris ekskl. moms[ kr./stk.] |
|
306 |
|
2,25 |
- 130 liter affaldsbeholder
|
240 |
- 190 liter affaldsbeholder
|
260 |
- 190 liter beholder til papir
|
260 |
|
1.581 |
- 660 liter container til papir
|
1.933 |
- 2,5 m3 kuber til glas/papir
|
4.488 |
|
367 |
Generelt er ovennævnte priser baseret på leverandørens listepriser pr. 1.000 stk.
udstyr. For affaldssække baseres listeprisen på 50.000 og for kuberne på 10 stk.
Alle økonomiske beregninger baseres på udskiftning af opsamlingsmateriel.
Eksisterende udstyr anvendes ikke.
Alt opsamlingsmateriel forudsættes bortskaffet eller solgt til 0 kr./stk. Eventuelle
udgifter til indsamling af det gamle samt uddeling af det nye materiel er ikke medregnet.
Etablering af liftsystemer, opbygning af eller rensning af affaldsskakte, eventuel bygning
af særlige affaldsskure/-pladser er heller ikke medtaget.
Diskussion af listepriser
Listepriserne betragtes som vejledende. Priserne forhandles ofte i forbindelse med aftale
om leveringsbetingelser. Den endelige prisfastsættelse er afhængig af mange forhold,
hvoraf kan nævnes: Tidligere kundeforhold, indkøbets omfang, leveringstid og -sted,
eventuelle kampagnetilbud, kvalitet og finish, etc.
De nævnte priser for opsamlingsmateriel baseres i de fleste tilfælde på oplysninger
fra flere leverandører. Priserne er anført som gennemsnit af de af leverandørerne
oplyste priser. Priserne er siden forelagt indkøbere af renovationsudstyr, som har
oplyst, at priserne ligger inden for det interval, markedet arbejder med.
Diskussion af udskiftning af opsamlingsmateriel
Det forudsættes, at alt eksisterende materiel er betalt og modent til udskiftning.
Kommunen/affaldsproducenten forudsættes at stå over for udskiftning af alt materiel.
Valget står mellem materiel svarende til det eksisterende system eller til et alternativt
system som beskrevet under scenarierne.
I mange tilfælde kan den type levetidsbetragtninger virke paradoksale, fordi
brugsværdien af materiellet stadig er til stede. I praksis er det dog således, at den
økonomiske værdi af materiellet allerede er helt nedskrevet.
Indsamlingsomkostningerne er i denne rapport beregnet på grundlag af tømningsprisen.
Tømningsprisen er fastlagt i kontrakt mellem kommunen og den vognmand/renovationsselskab,
som forestår indsamling og transport af dagrenovation m.m.
Der regnes med følgende tømningspriser (pr. beholder pr. gang):
|
Pris ekskl. moms [ kr./tømning] |
|
6,53 |
- 130 liter affaldsbeholder
|
7,50 |
- 190 liter affaldsbeholder
|
7,71 |
- 190 liter beholder til pap
|
7,71 |
|
22,00 |
- 660 liter container til papir
|
50,00 |
- 2,5 m3 kuber til glas/papir
|
80,00 |
Ovennævnte tømningspriser bygger på gennemsnit af de priser, et antal udvalgte
kommuner betaler for tømning af opsamlingsmateriel. Priserne er siden forelagt andre
kommuner og vognmænd, som har bekræftet, at priserne ligger inden for det niveau, man
kan forvente for almindeligt forekommende indsamling af dagrenovation mv.
Diskussion af tømningpriser
Generelt varierer tømningspriser meget. Tømningsprisen er afhængig af distrikternes
størrelse, afstanden til behandlingsanlæg, afstanden fra offentlig vej til standplads,
antallet af trin, foring af beholder, lås, vejning af affaldet mv.
Afstanden mellem de enkelte afhentningssteder er ligeledes afgørende for
tømningsprisen. I landdistrikter, hvor afstanden mellem afhentningsstederne er større,
er tømningsprisen fastsat lidt højere end ovenfor anført.
Tømningsprisen for 190 liter beholdere er den samme uanset om det drejer sig om
beholdere til opsamling af restaffald hhv. papir. Baggrunden herfor er, at 190 liter
beholdere alene opstilles ved enfamilieboliger og boliger i landdistrikter.
Tømningsprisen er her uafhængig af om der samles papir eller affald.
Tømningsprisen for en 660 liter minicontainer til papir er sat til 50 kr., mens
tømningen af en 600 liter minicontainer til restaffald koster 22 kr. Denne forskel
skyldes dels den mindre tæthed mellem containerne, når der indsamles papir ved
etageboliger, dels at låget til papircontaineren er låst.
I praksis påhviler almindelig reparation og vedligeholdelse af opsamlingsmateriel
grundejeren. Beholdere, minicontainere og kuber vil dog som regel være omfattet af et
rengørings- og vedligeholdelsesprogram. Hertil er valgt følgende priser, ekskl. moms:
|
Pris [ kr./år] |
- 130 190 liter affaldsbeholder
|
15 |
- 600 660 liter container
|
75 |
- 2,5 m3 kuber til glas/papir
|
200 |
Ovennævnte priser til rengøring og vedligeholdelse af opsamlingsmateriel bygger på
oplysninger fra udvalgte kommunale ordninger.
Omkostningerne til administration og information af renovationssystemer varierer meget
kommunerne imellem.
I dette notat forudsættes administrationsomkostningerne i de todelte
indsamlingssystemer at udgøre 70 kr./husstand/år. For alle andre typer
renovationssystemer (indeholdende indsamling af usorteret dagrenovation) er
administrationsomkostningerne 60 kr./husstand/år.
Endvidere tillægges et informationsbidrag på 30 kr./husstand ved overgangen til et
todelt indsamlingssystem hhv. henteordning for papir. Dette gælder kun for det første
år. Omkostninger til information i øvrigt forudsættes indeholdt i
administrationsbidraget.
Diskussion af administration og information
Lokalt varierer omkostninger til administration og information meget afhængig af
ambitioner om serviceniveau og informationsdækning.
Typisk vil indførelsen af alternative renovationssystemer kræve en ekstra
ressourceindsats til planlægning og implementering. Ofte anvender kommunerne flere
ressourcer hertil, fx til konsulentassistance samt midlertidige ansættelser.
I dette afsnit beskrives behandlings- og afsætningspriser.
Behandlingspriserne varierer generelt fra anlæg til anlæg afhængig af en lang
række forhold, som fx størrelse, alder, finansiering, drift og takstdifferentiering for
det aktuelle anlæg. De behandlingspriser, som anvendes i denne rapport, er beregnet på
grundlag af indhentede oplysninger om investering og drift (1997) af anlæg med en given
kapacitet. De detaljerede forudsætninger for beregning af behandlingspriserne fremgår af
Arbejdsrapport nr. 86, 1997.
De anvendte behandlingspriser ses i Tabel 2.7. Afskrivning og forrentning er indeholdt
i priserne.
Tabel 2.7
Priser på behandling, ekskl. moms
Behandlingsform |
Kapacitet
[ ton/år] |
Kr./ton,
ekskl. afgifter |
Kr./ton,
inkl. afgifter |
Forbrænding |
100.000 |
246 |
456 |
Central kompostering |
10.000 |
339 |
339 |
Bioforgasning |
7.000 |
348 |
348 |
Hjemmekompostering |
- |
0 |
0 |
Kilder: Arbejdsrapport nr. 86, 1997 (bilag 1.3.3.3)
Note: Afskrivning og forrentning af investeringer er indeholdt i behandlingspriserne.
Statsafgifter på behandling
I Tabel 2.8 vises statsafgifter for behandling af affald, gældende i 1997. Endvidere er
vist afgiftsniveauet pr. 1/1 1999 jf. Finanslov for
Tabel 2.8
Statsafgifter på behandling af affald
[ kr./ton] |
Forbrænding
med
elproduktion |
Forbrænding
uden
elproduktion |
Deponering |
Kompostering og
bioforgasning |
Afgift pr. 1/1 1997 |
210 |
260 |
335 |
Ingen afgifter |
Afgift pr. 1/1 1999 |
280 |
330 |
375 |
Ingen afgifter |
Priserne til behandling af affald er beregnet ud fra en række givne forudsætninger om
nybyggede anlæg, behandlingskapacitet, etc. Derfor kan der naturligvis forekomme endog
meget store afvigelser i de behandlingspriser, som reelt forekommer på et givet anlæg.
Der er alene beregnet en behandlingspris for forgasning på biogasfællesanlæg.
Bioforgasning af dagrenovation alene er ikke medtaget som behandlingsform.
Husholdningerne forudsættes selv at afholde alle omkostninger til behandling i
forbindelse med hjemmekompostering. Dog indgår køb af kompostbeholdere i investeringen.
Eventuel uddeling af kompostorm, tilsætningsstoffer mv. er ikke indeholdt i vurderingen.
Den pris, som kommunen kan opnå/skal betale ved afsætning af de genanvendelige
materialer, opgøres typisk som en leveringspris fratrukket en behandlingspris.
Behandlingsprisen varierer efter, hvor omfattende sortering og/eller behandling
modtageanlægget skal udføre.
Prisdannelsen påvirkes af markedet for genanvendelige materialer. Især markedet for
returpapir har vist sig meget turbulent de senere år. Priserne har svinget fra over 800
kr./ton til under 0 kr./ton.
Anvendte priser for afsætning af genanvendelige materialer fremgår af Tabel 2.9.
Tabel 2.9
Afsætningspriser for genanvendelige materialer, ekskl. moms (1997)
Materiale |
Kr./ton |
Aviser og ugeblade |
50 |
Blandet papir |
100 |
Glas |
160 |
Kompost |
0 |
Gødningsvand |
0 |
Note: En negativ pris betyder, at leverandøren opnår en indtægt ved afsætning af de
genanvendelige materialer.
Papir
Returpapirpriserne har siden 1996 været relativt lave. Returpapirprisen er stort set
uafhængig af, hvilket anlæg papiret tilføres. Leverandøren modtager returpapirprisen
ved levering af papiret.
Den reelle afsætningspris afhænger dog meget af den oparbejdning (sortering og
opbalning), som skal gennemføres på modtageanlægget.
Returpapirprisen for "papir" er 200 kr./ton (september 1997). Omkostninger
til sortering mv. udgør ca. 300 kr./ton. Den reelle omkostning - afsætningsprisen
er således 100 kr./ton for at aflevere papir til genanvendelse.
Aviser mv.
Returpapirprisen for kvaliteten "aviser, ugeblade og reklamer" er ligesom for
"papir" 200 kr./ton. Til gengæld er omkostningerne til sortering og opbalning
af denne kvalitet ca. 250 kr./ton. Den reelle omkostning afsætningsprisen
er således 50 kr./ton for kvaliteten: Aviser, ugeblade og reklamer.
Glas
Der anvendes en afsætningspris på ¸ 160 kr./ton, som leverandøren modtager ved
levering.
Kompost
Kompost produceret på basis af kildesorteret dagrenovation kan sjældent sælges. Den
reelle afsætningspris sættes til 0 kr./ton.
Gødningsvand
Gødningsvand afsættes typisk for 0 kr./ton.
Diskussion af afsætningspriser
Generelt kendes behandlingsomkostningerne. Omkostninger til behandling er afhængig af
anlæggets alder, kapacitet, etc. Men affaldets beskaffenhed, renhed mv. har ligeledes
betydning for den nødvendige behandling og dermed også omkostningerne til
behandling. Urenheder i kildesorteret dagrenovation til kompostering/bioforgasning
resulterer i øgede omkostninger til forbehandling af organisk affald og efterbehandling
af komposten.
For de genanvendelige materialer kan også mængden være afgørende for de faktiske
behandlingsomkostninger. Omkostningerne til behandling kan i visse tilfælde forhandles
på markedsmæssige vilkår.
Returpapirpris, salgspris for kompost og gødningsvand afhænger af, hvilken pris
markedet er villig til at betale for produktet. Specielt returpapirprisen har svinget
meget kraftigt og det er meget usikkert, hvilke priser der fremover kan forventes
for disse produkter.
Afsætningsprisen kan således variere fra anlæg til anlæg, ligesom kvalitet og
mængde har betydning for de faktiske behandlingsomkostninger.
[note1] Der er anvendt den absolutte mængde fra
Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 264, 1994
[note2] Indsamlingseffektiviteterne tager
udgangspunkt i notat udarbejdet af Econet AS. Efter udarbejdelse af dette notat er der
fremkommet nye indsamlingspotentialer, og effektiviteterne er justeret i forhold til disse
nye potentialer.
[note3] Kortlægning af papirpotentialet
i private husstande. Econet AS, 1998
[note4] Glaspotentialet fra Miljøprojekt nr. 264,
1994 er revurderet af Econet AS i projektet "Miljøøkonomisk beslutningsværktøj
for kommunale affaldssystemer".
[note5] Beregnet ud fra rumvægt for aviser og
ugeblade i Miljøprojekt fra Miljøstyrelsen nr. 264, 1994
|