[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Øget transportbehov giver miljøproblemer

De politiske forandringer og markedsorienteringen op gennem 1990'erne har øget transportbehovet markant i de baltiske lande, og det giver en række miljøproblemer fra støjgener til øget CO2-udledning. Trafikministeriet har derfor igangsat konkrete miljøprojekter, der kan bidrage til en bæredygtig udvikling på transportområdet i Baltikum og det nordvestlige Rusland.

Indsatsområder

I 1999 blev der iværksat to projekter. Det ene giver bistand til udvikling af instrumenter, der kan måle de eksterne omkostninger, dvs. miljøbelastningen, ved transport i Estland og Rusland (Skt. Petersborg). I det andet projekt er der givet bistand til udvikling af procedurer for vurdering af virkninger på miljøet (VVM) i forbindelse med transportprojekter i Letland og Litauen. Der er afsat 8 mio. kr. til de to projekter, der løber til og med år 2001. Derudover vil Trafik-ministeriet gennemføre et projektidenti-fikationsprogram i år 2000. På basis af grundige undersøgelser af modtagerlandenes behov vil Trafikministeriet i første halvdel af år 2000 formulere et flerårigt program med en række konkrete projektforslag. De vil blive udbudt i løbet af efteråret, så de kan iværksættes i år 2001, hvor der forventes ansøgt om en væsentlig forhøjelse af de samlede midler til transportområdet.

Oplagte projektområder

De kommende projekter vil blive valgt på baggrund af modtagerlandenes egne prioriteringer i et tæt samspil med den danske ekspertise på trafik- og miljø-området. Indsatsen kan således rettes mod mange forskellige problemkomplekser.

Bistand til udvikling af projekter inden for EU's såkaldte ISPA-program er en af mulighederne. Ikke mindst de baltiske lande vil have brug for at gennemføre en række analyser, inden EU kan give støtte til konkrete infrastruktur- og miljøprojekter. Og her vil der være gode muligheder for at trække på dansk ekspertise. Andre oplagte indsatsområder er udvikling af den kollektive trafik og den multimodale transport – dvs. transport, der involverer flere forskellige transportformer, f.eks til havs og på jernbanen.

Yderligere information
Information om den trafikrelaterede del af den sektorintegrerede miljøindsats fås ved henvendelse til:

Trafikministeriet
Internationalt kontor (3. kontor)
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Tlf.: 33 92 33 55
Fax: 33 13 77 77
www.trm.dk


Nye veje ud af den negative miljøspiral

I de østeuropæiske lande omkring Østersøen er vejtransporten de seneste år steget på bekostning af mere miljøvenlig godstransport på jernbanenettet eller til vands. Skift mellem forskellige transportformer kræver i de tidligere østbloklande ofte helt nye transportdokumenter, og det er med til at besværliggøre de forskellige skift. Det giver forsinkelser, så snart der skiftes fra en transportform til en anden. Hertil kommer uensartede toldregler i de baltiske lande og Rusland, der yderligere forsinker godstransporten mellem de forskellige lande.

Mere materiel øger miljøbelastningen

Disse problemer er med til at forstærke miljøbelastningen i regionen. Når transportmateriellet ikke udnyttes optimalt, bliver det nødvendigt at bruge mere materiel for at transportere den samme mængde gods. Men mere materiel øger blot belastning af transportsystemet, hvilket resulterer i endnu flere forsinkelser undervejs ved grænseovergange og skift til andre transportformer. Dermed er der skabt en negativ miljøspiral, som er blevet forstærket i Østersøregionen op gennem 1990'erne.

Dansk indsats

Fra dansk side har man givet sektorinte-greret miljøbistand til tre projekter, der skal medvirke til at bryde den negative udvikling på transportområdet. Det drejer sig om to projekter, der skal smidiggøre toldforholdene i Estland og Rusland

(Skt. Petersborg), og et tredje projekt i Estland, der skal fremme den multimodale transport via f.eks skib og jernbane. Målet for projekterne har været at optimere udnyttelsen af transportmateriellet uden at investere i ny infrastruktur.

De tre projekter, der blev afsluttet ved udgangen af 1999, omfatter bl.a. træning af de lokale myndigheder og virksomheder, så de kan videreføre erfaringer fra projekterne.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]