Tilrettelæggelse af miljødialog
Indholdsfortegnelse
1 Tilrettelæggelse af miljødialog
2 Hvem vil virksomheden i dialog med om miljø?
2.1 Udpeg de vigtigste interessenter
2.2 Tag højde for andre interesserede
2.3 Angiv indsatsen for hver interessent
3 Hvilke emner skal indgå i dialogen?
3.1 Få overblik over interessenternes ønsker
3.2 Brug den daglige kontakt
3.3 Beskriv jeres forslag
4 Hvordan opstiller du mål for miljødialogen?
4.1 Vurder hvornår dialog er løsningen
4.2 Formuler dialogmålene som budskaber
4.3 Angiv hvornår dialogmålene skal være opfyldt
5 Hvordan vælger du midler?
5.1 Distribuer dine miljøinformationer
5.2 Anvend personlig miljødialog til at diskutere
forslag
5.3 Gør virksomhedens miljøinformationer tilgængelige
5.4 Indsaml viden om interessenterne
6 Hvordan udarbejder du en plan for dialogen?
6.1 Afsæt tid til forberedelse
6.2 Tilpas planen til ressourcerne
6.3 Fordel opgaverne
7 Hvordan sætter du andre i gang?
7.1 Find de rette eksperter
7.2 Brug dialogmålet som rød tråd
7.3 Gå i dialog om udformningen
8 Hvordan evaluerer du miljødialogen?
8.1 Kontroller om midlerne er anvendt efter planen
8.2 Undersøg om dialogmålene er opfyldt
8.3 Vurder dialogens bidrag til resultater
9 6 andre håndbøger om miljødialog
Hvis du er miljøansvarlig i en lille eller mellemstor virksomhed, oplever
du sikkert allerede, at du skal løse flere og flere kommunikationsopgaver. Det kan være
at svare naboer, at udarbejde grønt regnskab eller at fremskaffe miljøinformationer, som
sælgere og indkøbere kan anvende i deres dagligdag.
Håndbogen vil hjælpe dig med at sætte kommunikationsopgaverne i system, opstille mål
og udarbejde en enkel og overskuelig plan for virksomhedens dialog om miljø med kunder,
leverandører og andre interessenter. Der er mange fordele ved at planlægge
miljødialogen.
Du kan:
Fordele ressourcerne på de vigtigste interessenter
Udvælge budskaber, der er i virksomhedens interesse
Få budskaberne ud på de rigtige tidspunkter
Vælge de mest effektive midler
Bruge virksomhedens tid og penge målrettet og økonomisk
Fordele arbejdet på flere personer
Evaluere og løbende forbedre indsatsen
Ønsker din virksomhed at indføre miljøledelse efter EMAS-forordningen eller ISO 14001
standarden, skal du udarbejde en procedure for virksomhedens eksterne miljødialog.
Proceduren skal sikre, at virksomheden tager stilling til, hvordan dialogen med eksterne
interessenter skal håndteres. Herunder hvordan virksomheden skal behandle og besvare
eksterne henvendelser. Denne håndbog hjælper dig med at føre kravene fra standarderne
ud i livet.
Håndbogen giver en række råd om, hvordan du kan løse de problemer, du løber ind i,
når du tilrettelægger dialogen. Kapitel 1-3 indeholder råd om, hvordan du kan vurdere
virksomhedens situation og opstille realistiske mål for, hvad du ønsker at bruge
dialogen til. Kapitel 4-6 har fokus på planlægning og styring. Kapitel 7 handler om
evaluering. Du opnår det bedste resultat, hvis du løser opgaverne i denne
rækkefølge.
Den interne dialog om miljøarbejdet
bliver ikke behandlet i denne håndbog, men i en anden håndbog: Miljødialog med
kollegaer.
Håndbogen er skrevet, så du kan bruge den, selvom du ikke har stor erfaring med
kommunikation, men til gengæld ved noget om miljøarbejde. Hvert kapitel er bygget op
omkring et værktøj i form af et skema, der kan bruges til at løse den arbejdsopgave,
som kapitlet handler om. For at vise dig, hvordan det færdige resultat kan se ud, bliver
værktøjet vist i form af et eksempel på, hvordan en miljøaktiv virksomhed har
udfyldt det. Resten af kapitlet består af tre-fire råd, der hjælper dig med selv at
udfylde det.
Når du skal tilrettelægge virksomhedens miljødialog, bør du begynde
med at prioritere de interessenter, som virksomheden har brug for at være i dialog med.
Vær opmærksom på, at virksomhedens interessenter ikke kun består af de grupper, du
ønsker at få i tale. Interessenterne er alle grupper, som har en interesse i
virksomhedens miljøforhold og derfor forventer at blive informeret og hørt.
Hvis dialogen om miljø skal give resultater, skal du i sagens natur bruge flest
ressourcer på interessenter, som er vigtige for virksomheden. Uden en prioritering
risikerer du, at for meget af din tid går med at servicere grupper, som ikke er
strategisk vigtige. Fx studerende, konsulenter eller miljøfolk fra andre virksomheder.
Med en præcis og afbalanceret prioritering kan du sikre, at størstedelen af dialogen
foregår med interessenter, som har en værdi for virksomheden. Og at du ikke glemmer at
afsætte tid og ressourcer til andre, der interesserer sig for virksomhedens og
produkternes miljøpåvirkning.
Du kan vægte indsatsen over for de forskellige grupper ved at anvende et dialogkort, som
det er vist herpå siden.
I eksemplet er der tale om en virksomhed, som hidtil har kommunikeret mest med studerende,
miljøorganisationer m.fl., men som nu vil koncentrere sig om kunder, leverandører og
naboer.
Et dialogkort er dit oplæg til en diskussion med ledelsen om, hvem virksomheden hidtil
har brugt ressourcer på, og hvem der skal prioriteres fremover.
Råd 2.1 og 2.2 forklarer, hvordan du finder frem til interessenterne og markerer dem som
akser på kortet.
Råd 2.3 fortæller, hvordan du kan angive indsatsen over for hver
interessent.
Du kan bruge jeres forretningsmål, når du skal udpege de interessenter, der er
vigtigst for virksomheden at være i dialog med om miljø og som derfor skal med på
dialogkortet. Du indtegner hver af de vigtigste interessenter i form af en af akserne på
kortet.
Du finder frem til de vigtigste interessenter ved at vurdere den rolle, som miljø spiller
for at opfylde jeres mål for samarbejdet med de pågældende.
Hvis målene er skrevet ned, kan du sandsynligvis finde dem i:
Regnskab og budget
Salgs- og markedsføringsplaner
Instruktioner til sælgere og indkøbere
Miljøpolitik og miljøhandlingsplaner
Selvom ledelsen arbejder ud fra bestemte mål, er det ikke sikkert, at de er skrevet ned.
Prøv at få de ansvarlige for de enkelte områder til at beskrive målene.
Begynd med den ansvarlige for salg. Det er virksomhedens planer for markedsføring og
salg, der er med til at bestemme mange af de miljøspørgsmål, der skal diskuteres med
andre interessenter. Fx leverandører, myndigheder og långivere.
Virksomhedens vigtigste interessenter lytter til andre og lader sig let påvirke. Det kan
være grupper, som ikke spiller den store rolle til daglig, men som virksomheden er nødt
til at være i dialog med, fordi de påvirker andre og mere vigtige interessenter. Du skal
derfor tage højde for disse grupper i din prioritering og indtegne dem på dialogkortet.
Fx bliver kunder mere opmærksomme på jeres miljøforhold, når en miljøorganisation
får rejst en debat i medierne om miljøproblemer i branchen. Eller det kan være naboer,
der klager over jeres udledninger og på den måde får tilsynsmyndighederne til at
reagere.
Ud over virksomhedens vigtige interessenter og dem, der påvirker dem, bør du
undersøge, om der er andre, der interesserer sig for virksomhedens miljøforhold. Det
giver dig mulighed for at forebygge problemer, der kan opstå, hvis nogen mener, at de
ikke er blevet informeret nok om virksomhedens miljøforhold. Ved hjælp af akserne på
kortet kan du indtegne andre interessenter, der har henvendt sig eller på anden måde
vist interesse.
Undersøg de henvendelser virksomheden har fået om miljø, og hvad der er spurgt om. Med
et miljøledelsessystem efter ISO 14001 eller EMAS skal virksomheden have procedurer, der
sikrer, at eksterne henvendelser bliver behandlet og besvaret.
Hvis din virksomhed ikke har en procedure for eksterne henvendelser, kan du i stedet
notere de henvendelser, som du bliver bedt om at tage dig af. Den slags henvendelser kan
også lande på ledelsens bord. Spørg derfor den administrerende direktør om, hvilke
henvendelser virksomheden har modtaget om miljø.
Ud over dem, der henvender sig direkte, kan der være andre, der interesserer sig for
branchens miljøforhold og måske også for din virksomhed. Gennem virksomhedens
brancheorganisationer og den offentlige debat i medierne kan du få at vide, hvem der
interesserer sig for miljøproblemer i jeres branche. Debatten foregår i tre typer
medier, som du kan følge med i:
Danske og internationale fagblade
Landsdækkende medier
Medier fra lokalområdet
Hvis virksomhedens ledelse vil bruge penge på det, er det en god ide at bruge et
mediebureau til at forsyne jer med al presseomtale om miljøforhold i jeres branche.
Når du sammen med ledelsen har valgt hvilke interessenter, virksomheden
vil bruge kræfter på, skal du identificere deres ønsker og jeres forslag til dem. Med
den viden bliver det muligt at opstille mål og vælge midler. Du kan kun opstille
realistiske mål, når du ved, om begge parter ønsker at diskutere de samme emner og hvor
stor afstand, der er mellem interessenternes ønsker og jeres muligheder.
Uarbejd et skema over ønskerne fra interessenter på den ene side og virksomhedens
muligheder og forslag på den anden. I det viste eksempel har virksomheden medtaget
kunder, leverandører og naboer. Når du skal udfylde skemaet, skal du begynde med at
indsætte interessenternes ønsker. Råd 3.1 og 3.2 fortæller, hvordan du kan afdække
deres ønsker. Noter derefter de muligheder og forslag, du ønsker at fremlægge for
interessenterne. Råd 3.3 fortæller, hvordan du afdækker virksomhedens muligheder.
Interessent |
Interessenternes ønsker |
Vores muligheder |
Vores forslag til interessenterne |
Nuværende kunde |
Kunden efterspørger produkter, der er miljømærket med
Svanen. |
Ændring af produkterne, så de opfylder kriterierne for
Svanen, vil tage et år og koste ca. 1 million kr. |
(Vi kan ikke informere kunden før næste bestyrelsesmøde,
hvor det besluttes, om vi skal investere i miljømærkning). |
Udvalgte kunder |
|
Vi har opbygget et system, så vi kan tage emballage fra
vores produkter retur mod gebyr. |
Vi foreslår en prøveperiode, hvor de kan afprøve fordele
ogulemper ved tilbagtagningsordningen. |
Leverandør af nøgleprodukter |
Leverandøren foreslår et samarbejde om mindre
miljøbelastende produkter. |
Vores indstilling til leverandørens forslag afhænger af
kundernes behov. |
Vi beder leverandøren afvente møder med kunderne. |
Alle leverandører, der opfylder vores miljøkrav |
|
Vi kan informere om, hvordan vores miljøledelsessystem
fungerer. |
Vi inviterer til en diskussion om, hvordan leverandørerne
kan leve op til vores politik. |
Naboer |
Naboer vil ikke finde sig i støj om natten som følge af
levering af varer til os. |
Vi kan omlægge vores kørsel, så vi kun modtager varer om
dagen. Det vil tage ca. 1/2 år. |
Vi beder naboer have tålmodighed med os i det halve år,
omlægningen varer. |
Hvis ikke du har en præcis fornemmelse af interessentens ønsker, risikerer du at
bruge tid og penge på en kommunikationsindsats, der ikke opfylder deres forventninger, og
derfor er dømt til at mislykkes. Når ønskerne kommer frem, finder du ud af, hvor langt
der er mellem jer, og om det overhovedet er realistisk at finde en fælles forståelse.
Du kan kortlægge interessenternes ønsker inden for fire områder. I hvert område, kan
du notere de ønsker, som de har til virksomheden på miljøområdet:
Produkter. Produkternes belastning af miljøet gennem livscyklusen (fra
råmaterialer til bortskaffelse) og virk-
somhedens indflydelse på produkternes miljøegenskaber
Aktiviteter. Virksomhedens belastning af miljøet gennem forbrug af ressourcer,
udledninger o.lign. og virksomhedens evne til at holde styr på belastningen
Miljøpolitik. Virksomhedens miljøpolitik og indsatsområder
Dialog. De måder, som interessenterne ønsker at modtage miljøinformationer på
og diskutere miljø med virksomheden
Den daglige kontakt mellem virksomheden og interessenterne er det bedste middel til at
få overblik over ønskerne. Hvis du forsyner sælgere, indkøbere og andre med
tjekspørgsmål, kan de undervejs i det daglige arbejde undersøge, hvilke ønsker deres
samarbejdspartnere har på miljøområdet.
Kundernes interesse for virksomhedens miljøforhold er en vigtig faktor, når du
fastlægger indholdet i miljødialogen. Sælgerne kan fortælle dig hvilke kunder, der
interesserer sig for miljø og hvilke spørgsmål, de stiller. Når du taler med
sælgerne, skal du sikre dig, at I har en fælles opfattelse af, hvad miljø er. Ellers
risikerer du at gå glip af relevante spørgsmål fra kunderne, fordi sælgerne mener, at
de ikke handler om miljø. Fx brug og bortskaffelse af produkterne.
Leverandørernes interesse for miljø er et andet område, du bør undersøge. Gennem
deres leverancer har de indflydelse på virksomhedens miljøpræstation. Det er de
indkøbsansvarlige, der har den daglige kontakt med leverandørerne. Spørg dem, hvilke
miljøspørgsmål leverandørerne ønsker at diskutere. Måske vil en leverandør sælge
mindre miljøbelastende produkter, mens en anden leverandør har et forslag til mindre
emballageforbrug.
Inden du formulerer virksomhedens forslag, bør du fremskaffe dokumentation, så du
kender mulighederne for at opfylde interessenternes ønsker. På baggrund af
dokumentationen kan du ud for hvert af interessenternes ønsker notere, om det er
økonomisk og teknisk muligt at opfylde ønsket.
Dokumentationen kan bestå af interne data for aktiviteternes og produkternes
miljøpåvirkninger. Men det kan også være andres undersøgelser af miljøforholdene i
produkternes livscyklus. Som miljøansvarlig vil du allerede have adgang til en stor del
af disse informationer. Hvis interessenterne ønsker at diskutere forhold, som
virksomheden endnu ikke har kortlagt, bør du afveje de ressourcer, du vil bruge på at
fremskaffe informationerne i forhold til, hvor vigtigt spørgsmålet er for interessenten.
Og hvor vigtig interessenten er for virksomheden.
Når du har overblik over mulighederne, skal du overveje, om der er forslag, som
virksomheden kan have interesse i at bringe ind i dialogen, men som den pågældende
interessent ikke selv har bedt om. Find ud af hvorfor interessenten ikke af sig selv har
udtrykt interesse. Hvis det skyldes, at de pågældende ikke kender til problemet eller
virksomhedens muligheder, kan løsningen være mere information og dialog. Er det
tilfældet, kan du i skemaet tilføje de forslag, som virksomheden kan tilbyde.
Det er vanskeligt at vurdere, om virksomheden bruger tid og penge rigtigt,
hvis du ikke på forhånd har sat dig mål for miljødialogen. Alligevel undlader mange
virksomheder at sætte mål for, hvad de vil opnå med dialogen om miljø og går direkte
til valg af midler. Genvejen bliver hurtigt til en lang omvej. For uden mål er det svært
at vælge de rigtige midler.
Dialogmål er en kort beskrivelse af de vigtigste miljøbudskaber fra jer, som udvalgte
interessenter inden for et præcist tidsinterval skal modtage. Hvis du opstiller
dialogmål, kan du senere vurdere, om dialogen har opfyldt sine mål eller ej. Det gør du
ved at undersøge, om den pågældende interessent har modtaget og accepteret budskabet
inden for det fastsatte tidsrum. Realistiske dialogmål gør det nemmere for dig at vælge
de rigtige midler til dialogen. Nogle midler egner sig til korte budskaber, mens andre er
gode til at formidle større mængder miljøinformationer.
Du kan bruge skemaet, når du skal opstille mål for miljødialogen. Du begynder med
informationerne om interessenternes ønsker og virksomhedens forslag fra skemaet fra det
foregående kapitel. Med hjælp fra råd 4.1., kan du vurdere hvilke resultater, dialogen
kan bidrage til og skrive de forventede resultater ind i skemaet.
Interessent |
Interessenternes ønsker |
Vores forslag til interessenterne |
Forventede resultater |
Dialogmål |
En nuværende kunde |
Kunden efterspørger produkter fra os, der er miljømærket
med Svanen. |
(Vi kan ikke informere kunden før næste bestyrelsesmøde). |
(Ingen, før bestyrelsen har besluttet sig). |
(Ingen) |
Udvalgte kunder |
|
Vi foreslår en prøveperiode, hvor de kan afprøve fordele
og ulemper ved tilbagetagning af emballage. |
Tre kunde skal inden 1/7 have accepteret en prøveperiode. |
Vi skal fra 1/3 1/7 informere om fordelene ved
tilbagetagning, samt prøve periode og pris. |
Leverandør af nøgleprodukter |
Leverandøren foreslår et samarbejde om mindre
miljøbelastende produkter. |
Vi beder leverandøren afvente møder med kunderne. |
Vi forventer, at leverandøren fremsætter til buddet igen. |
Vi skal inden 1/11 informere om vores møder med kunderne. |
Alle leverandører, der opfylder vores miljøkrav |
|
Vi inviterer til en diskussion om, hvordan leverandørerne
kan leve op til vores politik. |
Vi skal inden 1/12 afholde møde med de 5 vigtigste
leverandører. |
Vi skal inden 1/9 informere om vores miljøpolitik og
invitetil møde om, hvordan de kan leve op til den. |
Naboer |
Naboer vil ikke finde sig i støj om natten som følge af
levering af varer til os. |
Vi beder naboerne have tålmodighed med os i det halve år,
omlægningen varer. |
Ingen klager over støj efter 1/3. |
Vi skal inden 1/3 informere om, at vi omlægger kørslen, men
at omlægningen kan tage op til et halvt år. |
Derefter går du ved hjælp af råd 4.2 og 4.3 over til at formulere
målene i sidste søjle.
Miljødialogen skal bidrage til de resultater, som er formålet med, at virksomheden
samarbejder med de forskellige interessenter. Det kan fx være resultater som:
Fastholdelse af udvalgte kunder
Øget omsætning fordelt på forskellige kundegrupper
Indkøb af flere mindre miljøbelastende produkter og ydelser
Udvikling af mindre miljøbelastende produkter og ydelser
Nedbringelse af miljøklager fra naboer og miljøgrupper
Godkendelser og lignende fra tilsynsmyndighederne
Det er ikke altid, at dialog og information er den rigtige løsning. Ofte er der mere brug
for tekniske forbedringer, produktudvikling og uddannelse af medarbejderne end ekstern
dialog. Fx kan kunder give udtryk for, at de er interesserede i at købe mindre
miljøbelastende produkter. Men hvis virksomhedens miljøpræstation er dårligere end
konkurrenternes, er information ikke nok. Og hvis ledelsen ønsker, at færre naboer
klager over miljøgener, er virksomheden nødt til at begrænse de udledninger, som
generer naboerne.
I andre tilfælde kan det vise sig, at dialog er den rigtige løsning, men at de midler,
virksomheden hidtil har benyttet, ikke har været de rigtige, og resultaterne derfor er
udeblevet. Her er løsningen stadig dialog, men med andre midler.
For de resultater, som du mener, miljødialogen kan bidrage til, skal du formulere et
eller flere dialogmål. Dialogmålene er en beskrivelse af de vigtigste budskaber, som
bestemte interessenter skal modtage og acceptere undervejs i dialogen. Det vil sige,
hvornår budskaberne skal modtages, og hvornår du forventer, at interessenten begynder at
foretage de handlinger, som budskaberne lægger op til.
Dialogmålene skal formuleres så præcist, at de kan måles. Så kan du senere
undersøge, om budskabet er modtaget, forstået og accepteret af interessenterne inden for
det tidsrum, du har fastlagt. Formuler dit dialogmål omhyggeligt og præcist. Det må
højst være på 3 sætninger.
Dialogmålets budskaber kan både være miljøinformationer til interessenterne og
forslag, som det er i virksomhedens interesse, at interessenterne følger. Forslagene kan
være meget forskellige. Det kan være:
en opfordring til kunderne om fortsat at købe virksomhedens produkter, fordi
virksomheden har begrænset miljøbelastningen
at virksomheden beder kunderne fortælle om deres behov på miljøområdet
miljøkrav til leverandører, som virksomheden stiller til sine indkøb
aktiviteter, virksomheden planlægger at sætte i gang for at begrænse
miljøgenerne
Brug din viden om interessenters ønsker, når du formulerer dine dialogmål.
Interessenterne er naturligvis mest interesserede i forslag, der helt eller delvist kan
opfylde deres ønsker. Derfor er de lydhøre over for budskaber, der beskriver hvordan.
Så jo mere præcist du kender interessenternes ønsker, desto mere præcise kan du gøre
dine mål. Dermed øges sandsynligheden for, at de bliver opfyldt.
Du kan vælge midler, når du er sikker på, hvem virksomheden skal i
dialog med og de mål, dialogen skal opfylde. Du kan vælge mellem fire grupper midler,
som alle egner sig til miljødialog. Det drejer sig om distribution af miljøinformation,
personlig miljødialog, udbud af miljøinformationer og indsamling af miljøinformationer.
Hver gruppe består af en række midler, der er præsenteret her på siderne i form af
lister.
Du får den mest effektive dialog, hvis du kombinerer midler fra alle fire grupper. En
mere detaljeret beskrivelse af de enkelte midler finder du i Katalog over midler til
miljødialog, der er udgivet i samme serie som denne håndbog.
Du skal overveje to ting, når du vælger midler:
Hvor aktivt vil virksomheden og interessenten gå ind i dialogen? Hvis du har
udarbejdet et dialogkort og beskrevet interessenterne, kender du aktivitetsniveauet
Hvilke former for kommunikation lægger virksomhedens dialogmål op til? Formidling
af miljøinformationer, samtaler om miljø, øget kendskab til hinanden eller udbud af
informationer, så interessenterne selv kan vælge?
Som det fremgår af eksemplet her på siden, skal du bruge de dialogmål, som du har
formuleret, når du skal vælge midlerne. Ud for hvert mål, som du overfører til
skemaet, noterer du det eller de midler, der egner sig til at opfylde målet. Hvis du
bruger listerne med midler i 5.1, 5.2, 5.3 og 5.4, undgår du at overse relevante midler.
Interessent |
Dialogmål |
Midler |
Udvalgte kunder |
Vi skal i perioden 1/3 1/7 informere om fordelene ved
tilbagetagning af vores emballage, samt prøveperiode og pris. |
Direct mail
Personlige samtaler |
Leverandør af nøgleprodukter |
Vi skal inden 1/11 informere om vores møder med kunderne. |
Telefonsamtale |
Leverandører, der opfylder vores miljøkrav |
Vi skal inden 1/9 informere om vores miljøpolitik og
invitere til møde om, hvordan de kan leve op til den. |
Direct mail
Miljørapport
Messe
Møder |
Naboer |
Vi skal inden 1/3 informere om, at vi omlægger kørslen, men
at omlægningen kan tage op til et halvt år. |
Artikel i lokalbladet
Folder |
Hvis din virksomhed er mere aktiv i dialogen end interessenten, er der behov for at
præsentere forskellige miljøinformationer, så virksomhedens informationer, holdninger
og forslag fremstår præcist og overskueligt. Du kan vælge blandt følgende midler, der
egner sig til at distribuere miljøinformationer:
Annonce
Dagblade
Direct mail
Emballage
Etiketter
Fagblade
Foldere og brochurer
Lokalblade
Magasiner
Manual til fælles markedsføring
Miljøbrugsanvisning
Miljøledelsescertifikater
Miljømærker
Miljøoplysninger i økonomisk regnskab
Miljørapport
Miljøvaredeklaration
Nyhedsbrev
Personligt brev
Point-of-sale materiale
Postkort
Pressemøde
Radio
Tv
Tv-reklame
Video
Da der er stor konkurrence om modtagerens opmærksomhed, stiller midler fra denne gruppe
store krav til virksomhedens evne til at udforme dem, så de virker interessante og
overbevisende. Der er altid en fare for, at modtagerne ikke læser de informationer, de
modtager fra virksomheden. Og selvom de læser dem, er det ikke sikkert, at de fortolker
dem, som du ønsker. Derfor er du for det meste nødt til at kombinere skriftlig og
elektronisk miljøkommunikation med andre midler, der gør det muligt for interessenten at
komme til orde.
Når du vælger skriftlig og elektronisk miljøkommunikation, skal du overveje, om det er
nok kun at bruge midler, som virksomheden selv får udformet fx breve og tryksager
- eller om informationerne også skal ud gennem pressen.
Hvis du vælger at bruge pressen, skal du afveje fordele og ulemper. Fordelen er, at
informationerne fremstår mere troværdigt og kommer ud til mange modtagere på en gang.
Ulempen er, at du ikke kan være sikker på, at pressen omtaler virksomhedens
miljøforhold på den måde, du ønsker. Hvis du vil kommunikere om miljø gennem pressen,
kan du få gode råd i en anden af håndbøgerne i denne serie: Miljødialog gennem
pressen.
Du vil ofte have brug for at tale med interessenterne, hvis dialogmålet er et forslag
om, at de skal handle på en bestemt måde. Den personlige kontakt er som regel
nødvendig, hvis I skal blive enige. Det er der to grunde til: Samtaler er bedre egnet til
at få hurtige og uddybende svar på spørgsmål end andre midler, og de fleste
foretrækker at indgå aftaler ansigt til ansigt eller pr. telefon.
I forhold til andre midler er den personlige dialog den mest forpligtende
kommunikationsform, fordi begge parter på forhånd har besluttet at bruge tid på
hinanden. Og næsten altid med bestemte resultater for øje.
Du kan vælge mellem følgende former for personlig dialog til at diskutere
miljøspørgsmål:
Messer
Besøg på virksomheden
Møder
Hvis du vælger personlig dialog som middel, skal du være opmærksom på, at det stiller
krav til de kollegaer, der skal føre dialogen. Derfor skal du sørge for, at de løbende
får uddannelse i relevante miljøspørgsmål.
Du er også nødt til at kombinere den personlige dialog med forskellige former for
skriftlig og elektronisk miljøkommunikation til forberedelse af møder og
arrangementer.
Hvis interessenterne selv er aktive og interesserede i at få informationer om
virksomhedens miljøarbejde, kan du stille miljøinformationer til rådighed på en
hjemmeside, så de selv har mulighed for at vælge de oplysninger, de har behov for. Ved
hjælp af ny informationsteknologi kan du opbevare og præsentere store mængder
information om jeres miljøforhold.
Hvis du vælger at bruge hjemmesiden, skal du være sikker på, at du har de nødvendige
ressourcer til at opdatere informationerne. Miljøinformationer på hjemmesiden er
velegnede til alle, der selv har lyst til at finde dem. Men det er sjældent nok. Folk er
nødt til at vide, at informationerne er tilgængelige, før de på egen hånd kan finde
dem frem.
Ud over hjemmesiden kan du også gøre dine miljøinformationer tilgængelige for
interessenterne ved hjælp af:
intra- og extranet for udvalgte interessenter
virksomhedens omstilling
hotline til miljøspørgsmål
Et grundigt kendskab til hinandens ønsker og muligheder på miljøområdet er en
vigtig del af dialogen. Indsamling af information om interessenten før og undervejs i
dialogen forbedrer dine muligheder for at tilrettelægge miljøarbejdet, så det gavner
begge parter.
En løbende opdatering af viden om interessenternes behov er nødvendig, fordi viden og
holdninger forandres hurtigt på miljøområdet.
Informationsindsamlingen skal undersøge, hvordan interessenterne forholder sig til
forskellige forslag, og på hvilke områder virksomheden skal forbedre sine
miljøpræstationer og service for at opfylde interessenternes ønsker og krav.
Du kan vælge blandt følgende midler, hvis der er behov for at vide mere om virksomhedens
interessenter:
Spørgeskemaundersøgelse
Gruppeinterviews
Individuelle interviews
En plan over miljødialogen er en hjælp til dit daglige arbejde. Planens
rolle er at få sat dialogen i system, så:
miljødialogen ikke bliver glemt i dagligdagens travlhed
det er dialogmålene som styrer, hvilke midler du anvender og ikke omvendt
de forskellige midler ikke modarbejder hinanden
du får overblik over aktiviteter og ressourcer
Planen skal udarbejdes for en afgrænset periode oftest for et regnskabsår ad
gangen og omfatter de aktiviteter, du vil afvikle i perioden. Planen bør
indarbejdes i virksomhedens salgs- og marketingplaner og i virksomhedens
miljøhandlingsplaner.
Som det er vist i eksemplet overfører du interessenter, dialogmål og midler fra de
foregående skemaer til de første kolonner. Råd 6.1, 6.2. og 6.3 beskriver, hvordan du
udfylder de sidste kolonner, der handler om forberedelse, budget og
ansvarsfordeling.
Interessent |
Dialogmål |
Midler |
Forberedelse |
Timer |
Udlæg i kroner |
Ansvar |
Udvalgte kunder |
Vi skal i perioden 1/3 1/7 informere om fordelene ved
tilbagetagning af
vores emballage,
samt prøveperiode
og pris. |
Direct mail
Personlige samtaler |
1/2 - 1/3
1/2 - 1/3 |
16
12 |
2000
1000 |
SA
SA |
Leverandør af nøgle produkter |
Vi skal inden 1/11 informere om vores møder med kunderne. |
Telefonsamtale |
Ingen |
|
|
IA |
Leverandører, der opfylder kravene |
Vi skal inden 1/9 informere om vores miljøpolitik og
invitere dem til møde om, hvordan de kan leve op til den. |
Direct mail
Miljørapport
Messe
Møder |
15/5-1/6
1/1-1/6
1/8-1/9
1/6-1/9 |
8
300
40 |
150.000
(a.b.) |
IA
MA
IA
IA |
Naboer |
Vi skal inden 1/3 informere om, at vi omlægger kørslen, men
at det tager 1/2 år. |
Artikel i okalbladet
Folder |
1/2-15/2
1/1-15/2 |
8
24 |
30.000 |
MA
MA |
I alt |
|
|
|
428 |
183.000 |
|
Forkortelser:
a.b. = andet budget
SA = salgsansvarlig
MA = miljøansvarlig
IA = indkøbsansvarlig
Næsten alle de midler, du kan anvende i dialogen, forudsætter en eller anden form for
forberedelse. Hvis du har planlagt at udarbejde en folder eller en miljørapport, skal du
afsætte tid til dataindsamling, udarbejdelse af tekst, layout, godkendelser og tryk. Det
vil sige en arbejdsproces, der nemt kommer til at vare fire til seks måneder.
Lignende tidsforløb gælder for opbygning og opdatering af miljøinformationer til
internettet. Presseomtale indebærer også forberedelse, selvom den tager kortere tid: Du
skal finde de nødvendige oplysninger, identificere de rigtige journalister, aftale møde
og læse artiklen igennem. Den personlige dialog kræver også forberedelse i form af
interne møder og uddannelse af de medarbejdere, der skal mødes med interessenterne.
Dine dialogmål fortæller, hvornår midlet skal i brug første gang, og hvor længe det
skal anvendes. Hvis du lægger forberedelsestiden til starttidspunktet ved du, hvornår
arbejdet skal begynde. Tidspunktet for, hvornår forberedelsen skal begynde og tidspunktet
for, hvornår midlet skal benyttes første gang, skriver du ind i planen.
Brug budgettet rigtigt. Og prioriter indsatsen fra starten, så du ikke spilder pengene
på de forkerte interessenter.
Budgetlægning er vigtig, når du udarbejder dialogplanen. Som udgangspunkt har du en
række dialogmål fordelt på de forskellige interessenter. At nå disse mål kræver
sikkert flere ressourcer i form af tid og penge, end du har til rådighed. Begynd derfor
med at udarbejde et budget for hver af midlerne. Når du lægger delbudgetterne sammen,
får du et overblik over, om du overskrider det samlede budget eller ej.
Hvis midlerne i dialogplanen koster mere, end du har til rådighed, er det
tid at stoppe op. Enten må du nedjustere ambitionsniveauet for de enkelte midler, eller
også må du diskutere med ledelsen, om det er realistisk at opfylde alle dialogmål inden
for det givne budget. Konklusionen kan enten være at nedjustere periodens dialogmål
eller forhøje budgettet. Det er bedre at anvende tid og penge på nogle få dialogmål i
stedet for mange, hvis du på forhånd ved, at der ikke er ressourcer nok til at
kommunikere dem alle ordentligt ud.
Den sidste information i planen er hvem, der er ansvarlig for de enkelte midler. Det er
vigtigt, at det er en person, som føler sig ansvarlig for det pågældende middel, ellers
risikerer du, at det ikke er klar til tiden, kvaliteten halter og budgettet bliver
overskredet. Ansvaret for det enkelte middel bør ligge hos den person, der har størst
interesse i at dialogmålet bliver nået.
Det er en fordel at have en procedure for, hvordan virksomheden skal arbejde med planen.
Proceduren sikrer, at du til enhver tid arbejder ud fra en opdateret og godkendt
dialogplan. Proceduren skal fastsætte:
hvem der skal tage initiativ til at få planen revideret
hvem der skal være med til at revidere planen
hvordan det skal foregå
hvem der eventuelt skal godkende planen
tidspunktet for hvornår planen skal være færdig
Hvis du er i den heldige situation, at virksomheden har en
informationsmedarbejder ansat, eller du kan trække på eksterne kommunikationseksperter,
er din opgave at sætte dem i gang med at udforme midlerne på den rigtige måde.
Som den daglige ansvarlige for virksomhedens miljødialog er du brobygger mellem
virksomhedens mål og de folk, der står for udformningen af midlerne. Løser du denne
opgave rigtigt, sparer du dig selv for mange ærgrelser over midler, der ikke lever op til
dine forventninger. Og du undgår at spilde tid og penge.
Det er en fordel, hvis du skriver et kort oplæg til dem, der skal udforme midler.
Arbejdet med at formulere dine ønsker skriftligt er en god forberedelse til den
efterfølgende dialog med kommunikationseksperterne. Afhængigt af opgavens karakter kan
du også forsyne eksperterne med et tekstudkast eller baggrundsmateriale, der beskriver og
dokumenterer virksomhedens måde at løse de forskellige miljøopgaver på.
Et skriftligt oplæg fra dig til kommunikationsfolkene bør altid indeholde dialogmål,
beskrivelse af modtagerne og tidshorisont. På den måde får de præcise retningslinier
at holde sig til, når de udformer midlet. I eksemplet er der tale om et oplæg til en
folder til naboer om reduktion af støj, men du kan bruge fremgangsmåden på alle
kommunikationsmidler. Råd 7.1, 7.2 og 7.3 forklarer hvordan.
Middel |
Folder - kortfattet, fx foldet A4 |
Dialogmål |
Vi skal inden 1/3 informere om, at vi omlægger kørslen, men
at omlægningen kan tage op til et halvt år. |
Andre midler, der skal kombineres med |
Artikel i lokalbladet. |
Beskrivelse af de primære modtagere |
Modtagerne er alle naboer i en radius af 600 meter.
Det vil sige ca. 500 hustande. Der er tale om alle typer mennesker, men folderens tekst
skal især henvende sig til de personer, der er mest utilfredse med støjen og har klaget
til myndigheder og lokalpressen. Folderen skal være skrevet, så alle uden tekniske
forudsætninger kan forstå den. |
Sekundære modtagere |
Myndigheder og lokalbladet. |
Tidshorisont |
Skal være færdig fra trykkeriet 15/2 og sendes ud 17/2. |
De mennesker, der skal udforme de enkelte midler, skal være gode til at skrive og
formidle i billeder. Og alt efter midlets karakter kan der også være brug for eksperter
inden for layout, foto, film og lignende.
Det er ikke nok, at eksperterne på papiret har de nødvendige kvalifikationer. Modtagerne
af virksomhedens budskaber bombarderes dagligt med en stor mængde informationer. En stor
del af denne kommunikation er udformet yderst professionelt og har stor gennemslagskraft.
Derfor er det vigtigt, at de mennesker, der udformer kommunikationen, kan konkurrere med
informationsstøjen og trænge ind til modtagerne.
Du skal have fat i folk, der kan vende sagen og finde nye måder at formidle den på, så
virksomheden på samme tid kommunikerer enkelt, forståeligt, troværdigt og ikke mindst
interessant. Hvis du ikke har sådanne folk blandt dine kollegaer, bør du benytte
eksterne eksperter, som du har tillid til kan løse opgaven.
Der er både fordele og ulemper ved at engagere eksterne eksperter. På plussiden tæller,
at de kan se på formidlingsproblemet og -mulighederne med friske øjne, fordi de ikke er
bundet af vanetænkning. Minussiden er, at virksomhedens miljøforhold kan være så
komplekse, at det er svært for mennesker udefra at afgøre, hvad der er væsentligt. Du
kan vurdere forskellige eksperter ved at få eksempler på den miljøkommunikation, de har
produceret. Spørg efter den type midler, som du vil have udformet. Hvis form og indhold
svarer til dine forventninger, kan du tage et møde, hvor du afprøver jeres fælles kemi.
Kernen i udformningen er dialogmålet. Det er dit job at formulere det dialogmål, som
kommunikationsfolkene skal formidle. Denne rollefordeling placerer et stort ansvar hos
dig: Hvis ikke budskabet er præcist nok, vil selv de mest kreative kommunikatører ikke
være i stand til at udvikle det til værdifuld kommunikation.
Sæt ikke kommunikationsfolkene igang, før du kritisk har vurderet, om budskabet er
tilstrækkelig præcist til at skabe den ønskede effekt. Hvis det ikke er tilfældet, må
du begynde forfra og formulere det på ny.
Hold fast ved dialogmålet og vend tilbage til det i dine diskussioner med eksperterne.
Hvis de ikke forstår dit budskab, får du aldrig en løsning, der svarer til dine
forventninger.
De mennesker, der skal udforme midlerne, har ikke det samme forhold til virksomhedens
mål, som du har. Derfor er dialogen om udformningen nødvendig. Du skal især sørge for,
at de får præcis den viden om interessenterne, som de har brug for i arbejdet med at
formidle jeres budskab. Og at de får et klart indtryk af interessenternes indstilling til
det valgte spørgsmål.
Dialogen mellem dig og eksperterne er en balancegang. På den ene side skal du holde fast
ved målet og stille krav. På den anden side skal du ikke holde dem så stramt fast til
det skriftlige oplæg, at du begrænser deres udfoldelsesmuligheder.
Følgende råd gavner din dialog med eksperterne:
* Brug dispositionen for det skriftlige oplæg som dagsorden for møder
* Lyt og være åben for ideer, du ikke havde tænkt på
* Undlad at lægge faste rammer for formerne, for eksempel formater og billedvalg. Ellers
risikerer du at bidrage til stereotyper og fratage formidlingen den kreative nerve, der er
drivkraften i god kommunikation. Og som er i stand til at nedbryde interessenternes
parader.
Når du skal evaluere miljødialogen, bør du for hver interessent gå
frem efter følgende rækkefølge:
Kontroller om midlerne er anvendt efter planen
Undersøg om dialogmålene er opfyldt
Vurder om dialogen har bidraget til miljø- og forretningsmæssige resultater
Dialogmål er en forudsætning for, at du kan evaluere dialogen. Når du har evalueret
dialogen, skal du tage stilling til to ting. Skal målene justeres, så de bedre svarer
til de faktiske forhold? Er du nødt til at justere de midler, som virksomheden anvender
eller benytte andre midler?
Skal evalueringen bruges af andre end dig selv, bør du præsentere den så kort og
præcist som muligt. Fx i et skema som det er vist i eksemplet. Her er det miljødialogen
med kunder, der bliver evalueret. Du skal bruge skemaet til at sammenholde dialogmålene
med resultaterne og til din vurdering af sammenhængen. Råd 8.1 viser, hvordan du kan
undersøge, om midlerne er anvendt efter planen. Råd 8.2 har fokus på, om målene er
opfyldt. Og råd 8.3 handler om, hvordan du kan vurdere, hvorvidt miljødialogen har
bidraget til resultater.
Interessent |
Udvalgte kunder |
Midler ifølge plan |
Direct mail
Personlige samtaler |
Anvendt |
Direct mail er anvendt
Personlige samtaler ej anvendt |
Dialogmål |
Vi skal i perioden 1/3 - 1/7 informere om
fordelene ved tilbagetagning af vores emballage, samt prøveperiode og pris. |
Opfyldt |
Delvist |
Resultater |
To kunder er positive over for forslaget, men vil
vente og se tiden an. |
Vurdering af dialogens bidrag til resultaterne |
Kunderne vil gerne sortere emballagen særskilt,
men de vil ikke betale os for at afhente den. Kunderne har med andre ord forstået vores
budskaber, så det er ikke længere dialog, der er brug for, men at vi dropper det
planlagte gebyr. |
Begynd din evaluering med at undersøge, hvordan midlerne er blevet anvendt. Hvis ikke
du har overblik over de aktiviteter, der rent faktisk har fundet sted, kan du ikke
vurdere, om dialogen har været tilfredsstillende eller ej. Du kan heller ikke undersøge,
i hvilket omfang resultaterne - eller manglen på samme - skyldes virksomhedens egen
indsats eller andre faktorer.
Du kan kontrollere brugen af midler ved at besvare følgende spørgsmål:
Er alle midler blevet anvendt, som de står i planen?
Er midlerne blevet brugt det planlagte antal gange?
Er midlerne blevet brugt på de fastlagte tidspunkter?
Har de været brugt over for de interessenter, som de er tiltænkt?
Har de været brugt i kommunikationen med andre?
Er planen blevet ændret undervejs?
Hvad har været årsag til eventuelle afvigelser fra planen?
Ud over de ansvarlige for de forskellige midler, kan du bruge andre kilder til at vurdere,
om midlerne er anvendt som planlagt:
Bogførte omkostninger til kommunikationsmidler. Fx til tryksager, deltagelse i
messer, afholdelse af større møder
Afsendte breve vedrørende miljø
Presseklip og optagelser af tv- og radioudsendelser
Kalendere og referater, der viser antal møder og sælgerbesøg, hvor miljø har
været på dagsordenen.
Når du ved, hvilke midler, der har været anvendt, kan du gå videre og undersøge den
effekt, de har haft på interessenterne. Det vil sige, om dialogmålene er blevet opfyldt
eller ej. Du kan kun undersøge, om budskaberne er modtaget og accepteret i
overensstemmelse med dialogmålene ved at spørge interessenterne. Enten som et led i det
daglige samarbejde eller ved hjælp af interviews, rundbordssamtaler eller lignende.
Du kan undersøge, om dialogmålene er blevet opfyldt ved at få svar på
følgende spørgsmål:
Hvilke budskaber mener interessenterne, at de har modtaget fra virksomheden?
I hvilket omfang svarer de til dialogmålene?
Hvordan fortolker interessenterne virksomhedens budskaber?
Er der tale om andre fortolkninger end dem, du havde forventet?
Har virksomhedens miljøbudskaber været tilstrækkelig interessante for
modtagerne?
Har udformningen af midlerne været i stand til at fange interessenternes
opmærksomhed og interesse?
Hvilke former for handlinger har virksomhedens budskaber inspireret interessenterne
til?
Hvilke holdninger har interessenterne til virksomhedens budskaber?
Den sidste del af din evaluering bør være en vurdering af, hvordan miljødialogen har
bidraget til de miljø- og forretningsmæssige resultater, der er kommet ud af samarbejdet
med interessenten.
Du skal vurdere, hvordan dialogen skal tilrettelægges fremover. Det vil sige, hvordan
interessenterne skal prioriteres, om målene skal justeres og hvilke midler, virksomheden
skal anvende.
Du kan først vurdere miljødialogens bidrag, når du ved, hvad der konkret er kommet ud
af samarbejdet. Den viden får du ved at besvare følgende spørgsmål:
Hvilke resultater er opnået med den pågældende interessent?
Har interessenten foretaget de handlinger, virksomheden ønskede?
Er resultaterne blevet bedre eller dårligere end forventet?
Hvis der er afvigelser, hvad er så forklaringen?
Er der andre faktorer end dialogen, der har spillet ind? Fx en større eller mindre
offentlig interesse for de miljøspørgsmål, som er indgået i dialogen.
Hvis resultaterne er som forventet, og dialogmålene er blevet opfyldt,
bør du undersøge, om dialogen har påvirket resultaterne i samme grad, som du
oprindeligt forventede, eller om der har været andre faktorer, der har haft en positiv
betydning for resultaterne. Det kan fx være, at den offentlige debat er blevet mere
positiv over for jeres synspunkter eller, at kunder og leverandører er blevet mere
lydhøre over for jeres argumenter. Hvis disse eller andre faktorer har været med til at
skabe positive resultater, er det vigtigt, at du fremover tager højde for dem, når du
skal planlægge den fremtidige miljødialog.
Selvom dialogmålene er blevet opfyldt, kan du komme ud for, at resultaterne er dårligere
end forventet. Det kan skyldes, at du har haft for store forventninger til dialogens
muligheder for at bidrage til de pågældende resultater. Men det kan også skyldes, at
andre faktorer, som fx uventede initiativer fra konkurrenter eller andre aktører, har
gjort arbejdet sværere for din virksomhed.
Hvis resultaterne er udeblevet, kan du enten vælge at skrue ambitionerne ned eller
forstærke kommunikationsindsatsen. Hvis du vælger den sidste vej, er det en god ide at
gennemløbe de planlægningstrin, som er gennemgået i de foregående kapitler.
Tilrettelæggelse af miljødialog er én
af en serie på syv håndbøger, som støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge
deres resultater på miljøområdet i
dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.
I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljø-kommunikation
som regel hos den
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden
for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan
forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret
for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation.
Udformning af skriftlig miljøkommunikation
giver opskriften på, hvordan en lille eller mellemstor
virksomhed gør skriftlig miljøkommunikation relevant,
troværdig og læsevenlig for modtageren. Håndbogen
indeholder også råd om illustrationer, hjemmesider,
artikler, miljørapporter og produktinformation. |
|
|
Miljødialog gennem pressen
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister,
når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår,
hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder
sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater. |
Miljødialog med kollegaer
handler om, hvordan den miljøansvarlige og resten af
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed håndterer den interne dialog om
miljø med medarbejdere og ledelse. Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den
interne dialog før, under og efter et miljøprojekt. |
|
|
Miljødialog med kunder
viser, hvordan den miljøansvarlige i samarbejde med markedsføringsfolk og sælgere i en
lille eller mellemstor virksomhed kan forbedre dialogen om miljøforhold og miljøledelse
med kunder. Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge relevante kunder, undersøge
deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og gennemføre dialogen. |
Miljødialog med leverandører
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed kan opbygge og opretholde et
system til håndtering af og dialog med leverandører. Håndbogen vejleder virksomheden i
at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt vurdere og
godkende leverandørerne. |
|
|
Katalog over midler til miljødialog
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore
virksomheder ved kommunikation
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af
miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af
viden om interessenten. |
Efterskrift
For at sikre, at håndbøgerne om miljødialog opfylder små og mellemstore virksomheders
behov og krav til anvendelighed, er der afholdt flere evalueringsmøder, hvor
håndbøgernes indhold, form og anvisninger er blevet diskuteret. Vi vil gerne sige tak
til følgende brancheorganisationer og virksomheder, som har deltaget i disse workshops:
Arbejdsgiverforeningen for Handel,
Transport og Service
Asfaltindustrien
BASF Danmark
Brandts Auto- og Industrilakering
Byggefagenes Kooperative
Landssammenslutning
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark
Colas Danmark
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Skovforening
Dansk Supermarked
Det Danske Handelskammer
Foreningen af Auto- og Industrilakerere
Forenede Rengøring
FSB Malerselskab
Grafisk Arbejdsgiverforening |
HJ Hansen Miljøsystemer
Horesta
Håndværksrådet
I/S Alssund Affald
I/S Kavo
I/S Noveren
Liniebus
Lucent Technologies Denmark
Mayfair Hotel
Mercedes-Benz
Merrild Kaffe
Neptun Hotel
PricewaterhouseCoopers
Reno-Sam
Sorø Akademis Skovdistrikt
SvedaKemi
Træets Arbejdsgiverforening
VEGA |
Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet med
nedenstående personer:
Ulla Ringbæk, Miljøstyrelsen
Charlotte Thy, Miljøstyrelsen
Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
Ninna Johnsen, Grafisk Arbejdsgiverforening
Helle Fabiansen, Asfaltindustrien
Hans Niemann, Valør & Tinge A/S
Registreringsblad
Udgiver: |
Miljø- og Energiministeriet,
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K,
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk |
Serietitel, nr.: |
Miljønyt, 43 |
Udgivelsesår: |
2000 |
Titel: |
Tilrettelæggelse af miljødialog |
Forfatter(e): |
Niemann, Hans; Møller-Jørgensen, Aksel; Nielsen, Birgitte
B.; Petersen, Anette |
Udførende institution(er): |
Valør & Tinge A/S |
Resumé: |
Hvordan planlægger en lille eller mellemstor virksomhed
dialogen om miljø med omverdenen? Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af
interessenterne og fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse
af tidsplan og styring af udformningen. Evaluering af dialogen i forhold til virksomhedens
mål. |
Emneord: |
virksomheder; kommunikation; information; markedsføring |
Supplerende oplysninger: |
Hører sammen med: Udformning af skriftlig
miljøkommunikation (Miljønyt, 42), Miljødialog gennem pressen
(Miljønyt, 44), Miljødialog med kollegaer (Miljønyt, 45),
Miljødialog med kunder (Miljønyt, 46), Katalog over midler til
milijødialog (Miljønyt, 47) og Miljødialog med leverandører (under
udarbej- delse) |
Andre oplysninger |
Grafisk tilrettelæggelse:
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Gitte Helle |
Md./år for redaktionens afslutning: |
September 1999 |
Sideantal: |
32 Format: A4 |
Oplag: |
1.000 |
ISBN: |
87-7909-589-9 ISSN: 0905-5991 |
Tryk: |
Phønix-Trykkeriet A/S, Århus |
Pris: |
50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7
publikationer) |
Kan købes hos: |
Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk |
Må citeres med kildeangivelse
Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det
nordiske miljømærke Svanen. Licensnummer 241 006. Phønix-Trykkeriet A/S er
miljøcertificeret efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske
forordning for miljøstyring og miljørevision.
Miljønyt (Environment News)
Nr. 1: Badevandskort 1990
Nr. 2: Danske vandplanter
Nr. 3: Badevandskort 1991
Nr. 4: Ikke-kemisk ukrudtsbekæmpelse i grønne områder
Nr. 5: Badevandskort 1992
Nr. 6: Håndbog i genanvendelse
Nr. 7: Badevandskort 1993
Nr. 8: Kemiske afrensningsprocesser
Nr. 9: Badevandskort 1994
Nr. 10: Vandløbene
Nr. 11: Danish Watercourses
Nr. 12: Vækstens konsekvenser
Nr. 13: Vandløbene - 2. udgave
Nr. 14: Badevandskort 1995
Nr. 15: Håndbog om miljø og medarbejderinddragelse
Nr. 16: Medarbejderdeltagelse i forebyggende miljøarbejde - en håndbog
Nr. 17: Environmental Administration in Denmark
Nr. 18: Administración Medioambiental en Dinamarca
Nr. 19: Badevandskort 1996
Nr. 20: Miljøindikatorer - en genvej til miljøforbedringer i kommunerne
Nr. 21: Los arroyos - 2a edición
Nr. 22: Markedsorienteret miljøkommunikation
Nr. 23: Badevandskort 1997
Nr. 24: Ørreden som miljøindikator
Nr. 25: Alternative transportløsninger i landdistrikterne. - 2. udg.
Nr. 26: Trafik og miljø i kommuner - ny inspiration
Nr. 27: Badevandskort 1998
Nr. 28: Sørestaurering i Danmark
Nr. 29: Miljøbevidst design af grafiske produkter
Nr. 30: Begrænsning af trafikstøj
Nr. 31: Forsigtighedsprincippet
Nr. 32: CO2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg kommune
Nr. 33: Ecosystem Vulnerability to Climate Change in Greenland and the Faroe Islands
Nr. 34: Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - Generel del
Nr. 35: Precautionary Principle
Nr. 36: Badevandskort 1999
Nr. 37: På rette vej
Nr. 38: Borgernes miljørettigheder
Nr. 39: Miljø og arbejdsmiljø
Nr. 40: Dansk miljøeksport af produkter og rådgivningsydelser til vandsektoren
Nr. 41: Danish environmental export of products and consultancy services within the water
sector
Nr. 42: Udformning af skriftlig miljøkommunikation
Nr. 43: Tilrettelæggelse af miljødialog
Nr. 44: Miljødialog gennem pressen
Nr. 45: Miljødialog med kollegaer
Nr. 46: Miljødialog med kunder
Nr. 47: Katalog over midler til miljødialog
|