[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Tilrettelæggelse af miljødialog

6. Hvordan udarbejder du en plan for dialogen?

En plan over miljødialogen er en hjælp til dit daglige arbejde. Planens rolle er at få sat dialogen i system, så:
• miljødialogen ikke bliver glemt i dagligdagens travlhed
• det er dialogmålene som styrer, hvilke midler du anvender og ikke omvendt
• de forskellige midler ikke modarbejder hinanden
• du får overblik over aktiviteter og ressourcer 

Planen skal udarbejdes for en afgrænset periode – oftest for et regnskabsår ad gangen – og omfatter de aktiviteter, du vil afvikle i perioden. Planen bør indarbejdes i virksomhedens salgs- og marketingplaner og i virksomhedens miljøhandlingsplaner.

Som det er vist i eksemplet overfører du interessenter, dialogmål og midler fra de foregående skemaer til de første kolonner. Råd 6.1, 6.2. og 6.3 beskriver, hvordan du udfylder de sidste kolonner, der handler om forberedelse, budget og ansvarsfordeling. 

Interessent Dialogmål Midler Forberedelse Timer Udlæg i kroner Ansvar
Udvalgte kunder Vi skal i perioden 1/3 – 1/7 informere om fordelene ved tilbagetagning af 
vores emballage, 
samt prøveperiode
og pris.
Direct mail
Personlige samtaler
1/2 - 1/3
1/2 - 1/3
16
12
2000
1000
SA
SA
Leverandør af nøgle produkter Vi skal inden 1/11 informere om vores møder med kunderne. Telefonsamtale Ingen     IA
Leverandører, der opfylder kravene Vi skal inden 1/9 informere om vores miljøpolitik og invitere dem til møde om, hvordan de kan leve op til den. Direct mail
Miljørapport
Messe
Møder
15/5-1/6

1/1-1/6
1/8-1/9
1/6-1/9
8

300
40


150.000
(a.b.)
IA

MA
IA
IA
Naboer Vi skal inden 1/3 informere om, at vi omlægger kørslen, men at det tager 1/2 år. Artikel i okalbladet
Folder
1/2-15/2

1/1-15/2
8

24


30.000
MA

MA
I alt       428 183.000  

Forkortelser: 
a.b. = andet budget
SA = salgsansvarlig
MA = miljøansvarlig
IA = indkøbsansvarlig

6.1 Afsæt tid til forberedelse

Næsten alle de midler, du kan anvende i dialogen, forudsætter en eller anden form for forberedelse. Hvis du har planlagt at udarbejde en folder eller en miljørapport, skal du afsætte tid til dataindsamling, udarbejdelse af tekst, layout, godkendelser og tryk. Det vil sige en arbejdsproces, der nemt kommer til at vare fire til seks måneder.

Lignende tidsforløb gælder for opbygning og opdatering af miljøinformationer til internettet. Presseomtale indebærer også forberedelse, selvom den tager kortere tid: Du skal finde de nødvendige oplysninger, identificere de rigtige journalister, aftale møde og læse artiklen igennem. Den personlige dialog kræver også forberedelse i form af interne møder og uddannelse af de medarbejdere, der skal mødes med interessenterne.

Dine dialogmål fortæller, hvornår midlet skal i brug første gang, og hvor længe det skal anvendes. Hvis du lægger forberedelsestiden til starttidspunktet ved du, hvornår arbejdet skal begynde. Tidspunktet for, hvornår forberedelsen skal begynde og tidspunktet for, hvornår midlet skal benyttes første gang, skriver du ind i planen. 

6.2 Tilpas planen til ressourcerne 

Brug budgettet rigtigt. Og prioriter indsatsen fra starten, så du ikke spilder pengene på de forkerte interessenter. 

Budgetlægning er vigtig, når du udarbejder dialogplanen. Som udgangspunkt har du en række dialogmål fordelt på de forskellige interessenter. At nå disse mål kræver sikkert flere ressourcer i form af tid og penge, end du har til rådighed. Begynd derfor med at udarbejde et budget for hver af midlerne. Når du lægger delbudgetterne sammen, får du et overblik over, om du overskrider det samlede budget eller ej.

Hvis midlerne i dialogplanen koster mere, end du har til rådighed, er det tid at stoppe op. Enten må du nedjustere ambitionsniveauet for de enkelte midler, eller også må du diskutere med ledelsen, om det er realistisk at opfylde alle dialogmål inden for det givne budget. Konklusionen kan enten være at nedjustere periodens dialogmål eller forhøje budgettet. Det er bedre at anvende tid og penge på nogle få dialogmål i stedet for mange, hvis du på forhånd ved, at der ikke er ressourcer nok til at kommunikere dem alle ordentligt ud.

6.3 Fordel opgaverne

Den sidste information i planen er hvem, der er ansvarlig for de enkelte midler. Det er vigtigt, at det er en person, som føler sig ansvarlig for det pågældende middel, ellers risikerer du, at det ikke er klar til tiden, kvaliteten halter og budgettet bliver overskredet. Ansvaret for det enkelte middel bør ligge hos den person, der har størst interesse i at dialogmålet bliver nået.

Det er en fordel at have en procedure for, hvordan virksomheden skal arbejde med planen. Proceduren sikrer, at du til enhver tid arbejder ud fra en opdateret og godkendt dialogplan. Proceduren skal fastsætte:
• hvem der skal tage initiativ til at få planen revideret
• hvem der skal være med til at revidere planen
• hvordan det skal foregå
• hvem der eventuelt skal godkende planen
• tidspunktet for hvornår planen skal være færdig 


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]