[Forside] [Indhold] [Forrige]

Tilrettelæggelse af miljødialog

9. 6 andre håndbøger om miljødialog

Tilrettelæggelse af miljødialog er én 
af en serie på syv håndbøger, som støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge deres resultater på miljøområdet i 
dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.

I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljø-kommunikation som regel hos den 
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation. 

Udformning af skriftlig miljøkommunikation 
giver opskriften på, hvordan en lille eller mellemstor 
virksomhed gør skriftlig miljøkommunikation relevant, 
troværdig og læsevenlig for modtageren. Håndbogen 
indeholder også råd om illustrationer, hjemmesider, 
artikler, miljørapporter og produktinformation.
Miljødialog gennem pressen 
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister, når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår, hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater.
Miljødialog med kollegaer 
handler om, hvordan den miljøansvarlige og resten af 
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed håndterer den interne dialog om miljø med medarbejdere og ledelse. Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den interne dialog før, under og efter et miljøprojekt.
Miljødialog med kunder 
viser, hvordan den miljøansvarlige i samarbejde med markedsføringsfolk og sælgere i en lille eller mellemstor virksomhed kan forbedre dialogen om miljøforhold og miljøledelse med kunder. Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge relevante kunder, undersøge deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og gennemføre dialogen.
Miljødialog med leverandører 
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed kan opbygge og opretholde et system til håndtering af og dialog med leverandører. Håndbogen vejleder virksomheden i at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt vurdere og godkende leverandørerne.
Katalog over midler til miljødialog 
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore virksomheder ved kommunikation 
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af viden om interessenten.

Efterskrift
For at sikre, at håndbøgerne om miljødialog opfylder små og mellemstore virksomheders behov og krav til anvendelighed, er der afholdt flere evalueringsmøder, hvor håndbøgernes indhold, form og anvisninger er blevet diskuteret. Vi vil gerne sige tak til følgende brancheorganisationer og virksomheder, som har deltaget i disse workshops:

Arbejdsgiverforeningen for Handel, 
Transport og Service
Asfaltindustrien
BASF Danmark 
Brandt’s Auto- og Industrilakering
Byggefagenes Kooperative 
Landssammenslutning
Centralforeningen af Autoreparatører i Danmark
Colas Danmark
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Skovforening
Dansk Supermarked
Det Danske Handelskammer
Foreningen af Auto- og Industrilakerere
Forenede Rengøring 
FSB Malerselskab 
Grafisk Arbejdsgiverforening
HJ Hansen Miljøsystemer 
Horesta
Håndværksrådet
I/S Alssund Affald
I/S Kavo
I/S Noveren 
Liniebus
Lucent Technologies Denmark 
Mayfair Hotel
Mercedes-Benz
Merrild Kaffe 
Neptun Hotel
PricewaterhouseCoopers
Reno-Sam
Sorø Akademis Skovdistrikt
SvedaKemi
Træets Arbejdsgiverforening
VEGA

Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet med nedenstående personer:

• Ulla Ringbæk, Miljøstyrelsen
• Charlotte Thy, Miljøstyrelsen
• Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
• Ninna Johnsen, Grafisk Arbejdsgiverforening
• Helle Fabiansen, Asfaltindustrien 
• Hans Niemann, Valør & Tinge A/S

Registreringsblad

Udgiver: Miljø- og Energiministeriet, 
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K,
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk
Serietitel, nr.: Miljønyt, 43
Udgivelsesår: 2000
Titel: Tilrettelæggelse af miljødialog
Forfatter(e): Niemann, Hans; Møller-Jørgensen, Aksel; Nielsen, Birgitte B.; Petersen, Anette
Udførende institution(er): Valør & Tinge A/S
Resumé: Hvordan planlægger en lille eller mellemstor virksomhed dialogen om miljø med omverdenen? Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af interessenterne og fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse af tidsplan og styring af udformningen. Evaluering af dialogen i forhold til virksomhedens mål.
Emneord: virksomheder; kommunikation; information; markedsføring
Supplerende oplysninger: Hører sammen med: “Udformning af skriftlig miljøkommunikation” (Miljønyt, 42), “Miljødialog gennem pressen” (Miljønyt, 44), “Miljødialog med kollegaer” (Miljønyt, 45), “Miljødialog med kunder” (Miljønyt, 46), “Katalog over midler til milijødialog” (Miljønyt, 47) og “Miljødialog med leverandører” (under udarbej- delse)
Andre oplysninger Grafisk tilrettelæggelse: 
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Gitte Helle
Md./år for redaktionens afslutning: September 1999
Sideantal: 32 Format: A4
Oplag: 1.000
ISBN: 87-7909-589-9 ISSN: 0905-5991
Tryk: Phønix-Trykkeriet A/S, Århus
Pris: 50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7 publikationer)
Kan købes hos: Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk

Må citeres med kildeangivelse

Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det 
nordiske miljømærke Svanen. Licensnummer 241 006. Phønix-Trykkeriet A/S er 
miljøcertificeret efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske forordning for miljøstyring og miljørevision.

Miljønyt (Environment News)

Nr. 1: Badevandskort 1990
Nr. 2: Danske vandplanter
Nr. 3: Badevandskort 1991
Nr. 4: Ikke-kemisk ukrudtsbekæmpelse i grønne områder
Nr. 5: Badevandskort 1992
Nr. 6: Håndbog i genanvendelse
Nr. 7: Badevandskort 1993
Nr. 8: Kemiske afrensningsprocesser
Nr. 9: Badevandskort 1994
Nr. 10: Vandløbene
Nr. 11: Danish Watercourses
Nr. 12: Vækstens konsekvenser
Nr. 13: Vandløbene - 2. udgave
Nr. 14: Badevandskort 1995
Nr. 15: Håndbog om miljø og medarbejderinddragelse
Nr. 16: Medarbejderdeltagelse i forebyggende miljøarbejde - en håndbog
Nr. 17: Environmental Administration in Denmark
Nr. 18: Administración Medioambiental en Dinamarca
Nr. 19: Badevandskort 1996
Nr. 20: Miljøindikatorer - en genvej til miljøforbedringer i kommunerne
Nr. 21: Los arroyos - 2a edición
Nr. 22: Markedsorienteret miljøkommunikation
Nr. 23: Badevandskort 1997
Nr. 24: Ørreden som miljøindikator
Nr. 25: Alternative transportløsninger i landdistrikterne. - 2. udg.
Nr. 26: Trafik og miljø i kommuner - ny inspiration
Nr. 27: Badevandskort 1998
Nr. 28: Sørestaurering i Danmark
Nr. 29: Miljøbevidst design af grafiske produkter
Nr. 30: Begrænsning af trafikstøj
Nr. 31: Forsigtighedsprincippet
Nr. 32: CO2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg kommune
Nr. 33: Ecosystem Vulnerability to Climate Change in Greenland and the Faroe Islands
Nr. 34: Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - Generel del
Nr. 35: Precautionary Principle
Nr. 36: Badevandskort 1999
Nr. 37: På rette vej
Nr. 38: Borgernes miljørettigheder
Nr. 39: Miljø og arbejdsmiljø
Nr. 40: Dansk miljøeksport af produkter og rådgivningsydelser til vandsektoren
Nr. 41: Danish environmental export of products and consultancy services within the water sector
Nr. 42: Udformning af skriftlig miljøkommunikation
Nr. 43: Tilrettelæggelse af miljødialog
Nr. 44: Miljødialog gennem pressen
Nr. 45: Miljødialog med kollegaer
Nr. 46: Miljødialog med kunder
Nr. 47: Katalog over midler til miljødialog


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Top]