Miljødialog med kollegaer
Indholdsfortegnelse
1 Den interne miljødialog
2 Hvilke krav stiller den interne miljødialog til
dig?
2.1 Skaf dig tilstrækkelig viden
2.2 Sæt dig i dine kollegaers sted
2.3 Lyt efter
2.4 Gør formålet klart
2.5 Følg op på beslutninger
3 Hvilke krav stiller den interne dialog til
organisationen?
3.1 Opstil konkrete dialogmål
3.2 Afsæt de nødvendige ressourcer i forhold til
målene
3.3 Find ud af behovet for uddannelse og træning
3.4 Gør det muligt for alle at tage ansvar
3.5 Sørg for at alle får noget ud af miljødialogen og
-indsatsen
3.6 Gør virksomhedens vision, mål og strategi på
miljøområdet kendte
4 Hvordan går du i dialog med beslutningstagerne?
4.1 Få overblik over beslutningstagernes synspunkter
4.2 Test beslutningstagernes miljøviden
4.3 Tilpas din argumentation til beslutningstagerens
virkelighed
4.4 Gør det nemt for beslutningstageren
4.5 Begynd med områder, hvor den ansvarlige er positiv
4.6 Hjælp de mest skeptiske beslutningstagere
5 Hvordan går du i dialog med kollegaerne?
5.1 Få overblik over kollegaernes synspunkter
5.2 Test kollegaernes miljøviden
5.3 Udvælg miljøtemaer til de forskellige grupper
5.4 Vælg former, der passer til formålet og gruppen
5.5 Sørg for regelmæssige diskussioner
5.6 Behandl forslag og nye ideer seriøst
6 Hvordan kan du tilrettelægge dialogen før et
miljøprojekt?
6.1 Vær opmærksom på de uformelle kanaler
6.2 Bliv enige om, hvad I forstår ved miljø
6.3 Skab et fælles overblik over miljøpåvirkningerne
6.4 Lad dialogen afgøre, hvad der er væsentlige
miljøforhold
6.5 Vær forberedt på modstand
7 Hvordan kan du tilrettelægge dialogen i løbet af
projektet?
7.1 Sørg for at alle kender de konkrete mål for
projektet
7.2 Tilpas undervisning til delopgaverne
7.3 Lad kollegaerne selv formulere procedurer og
instrukser
7.4 Sørg for information undervejs til de øvrige
7.5 Forbered resten af organisationen på ændringer
8 Hvordan kan du tilrettelægge dialogen efter et
miljøprojekt?
8.1 Vis at det nyttede
8.2 Brug miljørevision til en diskussion om forløb og
resultater
8.3 Brug lederudvikling til at fastholde motivationen
8.4 Hent ny inspiration udefra
8.5 Sørg for at miljøarbejdet fortsat er synligt
9 6 andre håndbøger om miljødialog
Denne håndbog er henvendt til dig, der til daglig er ansvarlig for den
interne dialog om miljøforhold. Håndbogen er særlig anvendelig, hvis du ikke er
rutineret i intern kommunikation, fordi din hovedopgave indtil videre har været af
miljøfaglig eller teknisk karakter.
En vellykket intern dialog om miljø kan gøre dine kollegaer mere interesserede i
miljøarbejdet, og de vil i højere grad tage del i de opgaver, som I sammen beslutter jer
for. Engagementet kan lette dit arbejde og øge chancen for, at virksomheden får et
succesfuldt miljøarbejde.
Håndbogen tager udgangspunkt i, at jeres virksomhed har besluttet sig for at styrke
miljøarbejdet via en række forskellige initiativer. Det kan være miljøstyring
enten som husmandsmodel eller et certificerbart miljøledelsessystem - indførelse af
renere teknologi, miljømærker eller lignende.
Med et målrettet miljøarbejde kommer der fokus på det interne samarbejde og dialogen om
miljø. Som anvarlig for virksomhedens miljøarbejde vil du ofte skulle tage stilling til
hvilke emner, der skal kommunikeres om og under hvilke former, dialogen skal foregå.
Derfor består denne håndbog af en række konkrete råd, som du får brug for uanset
hvilket miljøprojekt, du er i gang med.
Hvis I allerede er ved at opbygge et miljøledelsessystem eller allerede har et ISO 14001
certifikat eller en EMAS-registrering, ved du, at der er formelle krav til den interne
dialog og uddannelse. I det daglige arbejde kan det være svært at adskille den interne
kommunikation og dialog fra træning og uddannelse hvornår er det det ene og
hvornår det andet?
I denne håndbog betragtes uddannelse som en del af dialogen, og håndbogen indeholder en
række råd til træningsmuligheder.
Der er forskellige typer problemer, som kan gøre det svært for dig at sætte gang i en
intern dialog om jeres miljøforhold. Det kan være, at:
du mangler erfaring med intern kommunikation
ledelsen ikke har afsat tid og penge til opgaven
forskellige interne beslutningstagere ikke bakker miljøarbejdet tilstrækkeligt op
kollegaerne er umotiverede
formålet med jeres miljøprojekter er uklare
aktiviteten er for lav, når miljøprojekterne gennemføres
det er svært at fastholde dine kollegaers opmærksomhed og aktivitet
kollegaerne ikke læser den skriftlige kommunikation
Hvis du er bevidst om de krav, dialogen stiller til dig og tilpasser dialogen til
beslutningstagernes og kollegaernes virkelighed, er du allerede godt på vej. Dialogen kan
blive et aktiv for dig, når du planlægger og gennemfører miljøprojekter, og når du
skal fastholde engagementet og skabe viljen til en ekstra indsats.
Når du skal tilrettelægge din dialog med beslutningstagere og kollegaer
om miljøspørgsmål, afhænger resultatet af dialogen i høj grad af din indsats. Fokus
er på dig, og det stiller krav til, hvordan du griber dialogen an.
På samme måde som de øvrige ansatte i virksomheden har du brug for viden om
miljøforholdene, når du skal i gang med den interne dialog om miljø. Men kravene til
din viden er større end til andre kollegaer. Du skal bl.a. vide:
Hvad er virksomhedens væsentligste miljøpåvirkninger, og hvorfor er de
væsentlige?
Hvilke teknikker egner sig til at kontrollere disse påvirkninger?
Hvilke tendenser i samfundet påvirker jeres miljøforhold, og er tendenserne
relevante for jeres forretningsudvikling?
Hvordan du holder dig løbende orienteret
Sørg for, at du hele tiden får den nødvendige viden, som holder dig ajour. Det kan
være gennem kurser, ERFA-grupper, konferencer, tidsskrifter o.lign. Mange byer har
efterhånden et miljøforum, hvor de lokale virksomheder mødes og diskuterer
miljøspørgsmål. Undersøg om der er et miljøforum i dit nærområde.
Hvis du ønsker at diskutere miljøspørgsmål med dine kollegaer, er du nødt til at have
din dokumentation i orden. Ellers risikerer du, at ledelsen og de øvrige kollegaer
afviser dine forslag som overflødige. Data fra miljøstyring og livscyklusvurderinger,
vilkår fra kommunen, lovkrav o.lign. giver dig de informationer, som du skal bruge for at
argumentere overbevisende.
Vær forberedt på, at dine kollegaer måske ser anderledes på miljøspørgsmål.
Derfor er det en god ide, hvis du inden mødet finder ud af, hvordan de ser på de
pågældende emner. Det giver dig en mulighed for at have argumenterne i orden.
Find også ud af, hvor meget de pågældende kollegaer ved om de miljøspørgsmål, I skal
tale om. Tænk blandt andet over, hvilke informationskilder de har haft til rådighed. De
interne in-
formationskilder kan være møder, forskellige former for skriftlig information, kurser
mv. De eksterne kilder er de aviser, tv-udsendelser o.lign., som de pågældende læser og
ser til daglig.
De fleste mennesker har behov for at få bekræftet, at det, de siger, opfattes som
relevant. Derfor bør du komme med konstruktive kommentarer og svar undervejs i dialogen.
Det er vigtigt, at du gennem dine svar viser, at du forstår deres begrundelser. Også
selvom du ikke er enig i konklusionerne.
Den vigtigste regel for al dialog er, at du lytter grundigt til, hvad der rent faktisk
bliver sagt, og ikke det, du tror, der bliver sagt. Reglen gælder i høj grad også, når
det handler om miljø.
De fleste mennesker er ofte så optaget af, hvad de selv vil sige eller spørge om, at de
glemmer at høre ordentligt efter. Gælder det også for dig, risikerer du at overhøre
vigtige synspunkter og gode ideer til miljøforbedringer, som dine kollegaer kommer
med.
Husk også, at alle mennesker udsender andre signaler end ord. Træn derfor dig selv i at
forstå, hvad dine kollegaer mener, selvom de ikke siger det direkte. Signalerne kan du
så omsætte i nye spørgsmål, som gør det muligt at komme til bunds i det emne, I
diskuterer.
Det er vigtigt for dem, du vil i dialog med, at de ved, hvad du forventer at opnå ved
at tale med dem. Hvis du ikke beskriver formålet tydeligt, er det svært for kollegaerne
at give dig de svar, som du ønsker.
I de fleste tilfælde er det en god ide, hvis du på skrift gør rede for formålet og
baggrunden, inden I mødes ansigt til ansigt:
Med skriftlig kommunikation giver du alle deltagerne den samme information forud
for mødet
Kollegaerne får mulighed for at forberede sig grundigere
Du skal ikke tage hensyn til tidsfaktoren, hvis virksomheden arbejder med
skiftehold
Du kan bruge opslagstavlen, et papir du afleverer på forhånd, e-mail eller lignende til
at klargøre formålet.
Hvis du skal fastholde kollegaernes motivation og lyst til fortsat at deltage i
dialogen, er det nødvendigt, at du følger op på de forslag og konklusioner, der kommer
frem undervejs i dialogen.
Hvis der er tale om en konklusion, som I kan træffe på mødet, er det vigtigt, at I
samtidig beslutter, hvem der har ansvaret for at realisere den, og hvornår det skal ske.
Aftal på forhånd hvordan I vil informere hinanden. Derefter skal du sørge for, at de
involverede bliver løbende informeret om, hvor langt I er kommet med at realisere
beslutningerne.
Den interne miljødialog stiller ikke krav til dig alene. Der er også
krav til resten af organisationen, som skal bidrage og deltage. Derfor skal målene med
den interne dialog være fastlagte og kendte, og virksomheden skal stille de nødvendige
ressourcer til rådighed for at gennemføre dialogen.
Den interne miljødialog er en investering, som ledelsen sammen med den
miljøansvarlige bør opstille mål for: Hvad skal resultatet af den interne dialog om
miljø være?
Du kan begynde med at opstille de mål, som dialogen skal opfylde. Det vil sige de
vigtigste budskaber som alle i virksomheden skal blive fortrolige med inden for en given
periode. Du kan betragte dialogmålene som delmål og nødvendige skridt på vejen mod at
opfylde virksomhedens overordnede målsætninger. Dine budskabsmål skal bruges til tre
ting:
Gøre det nemmere for dig at finde frem til de rigtige dialogformer og -midler
Gøre det muligt at vurdere, om I er på rette vej i dialog-forløbet
Gøre det muligt at undersøge, om I har fået det ud af dialogen, som I ønsker
Dialogmålene skal så vidt muligt kunne måles. Hvis målene er formuleret præcist nok,
kan I senere undersøge, i hvor høj grad kollegaerne har modtaget, forstået og
accepteret budskabet og om det nyttede, jvf. indikatoreksemplerne i afsnit 8.1.
En intern dialog om miljø, der inddrager alle kollegaer, er en investering i form af
både tid og penge. Hvis kollegaerne gennem jeres miljøindsats får tildelt nye
arbejdsopgaver uden at få tildelt tid til at løse dem, går miljøarbejdet i stå. Det
gælder også, hvis ledelsen ikke afsætter penge til uddannelse, udformning af
kommunikation o.lign.
For at synliggøre at de arbejdsmæssige ressourcer er til stede, bør de faktiske timer,
som hver enkelt skal afsætte til den interne miljødialog klart fremgå i personlige
arbejdsplaner. Og hvis der sker forskydninger i projekternes tidsplaner, skal hver enkelt
kollegas arbejdsplan revideres.
Målene og ressourcerne skal naturligvis stå i et passende forhold til hinanden.
En forudsætning for en udbytterig intern dialog om miljø er, at alle kollegaer har
den nødvendige viden og de rigtige færdigheder. Mange ledere og andre kollegaer har en
begrænset viden om, hvordan produktionen og produkterne påvirker natur og mennesker, og
hvilke løsninger, det kræver af virksomheden. Derfor vil der altid være behov for
kontinuerlig udvikling af dine kollegaers kompetencer i miljøspørgsmål.
Uddannelse og træning styrker den løbende motivering og holdningsbearbejdning af alle i
organisationen og skal:
tilføre alle relevante kollegaer et vidensniveau, der sætter dem i stand til at
engagere sig i miljøarbejdet og udfylde opgaver i forhold til virksomhedens miljømål
inden for den enkeltes jobfunktion
give kollegaerne de færdigheder, som sikrer, at alle faste rutiner bliver afviklet
i henhold til miljøforskrifterne
Er du allerede i gang med at etablere et miljøledelsessystem, kender du kravet om, at der
skal være en procedure for uddannelse:
Alle uddannelsesbehov vedrørende miljø identificeres
Alle kollegaer får en formålstjenlig uddannelse
Alle kollegaer kender deres opgaver og ansvar i forhold til miljø
Alle kollegaer er bevidste om vigtigheden af at overholde alle procedurer og
instruktioner og kender konsekvenserne ved at afvige fra disse
Medarbejder- og udviklingssamtaler er et godt forum for også at tale om behov for
miljøuddannelse og træning. ISO 14001 og EMAS stiller ikke præcise krav til, hvordan
den interne træning, uddannelse og dialog skal foregå, eller hvad den skal indeholde. I
de senere kapitler er der flere eksempler på, hvordan træningen kan foregå.
Hvis du vil engagere kollegaerne i miljøarbejdet, er det nødvendigt, at alle oplever,
at de har et ansvar. Og at de selv har valgt ansvaret. Du kan gøre det muligt for
kollegaerne at tage et ansvar for virksomhedens miljøarbejde, hvis du sørger for:
at kollegaerne kender virksomhedens mål med miljøarbejdet
at kollegaerne oplever, at de har reel indflydelse på de konkrete miljømål
at tilrettelægge miljøopgaverne, så det er nemt for den enkelte at tage ansvar
for både forberedelse og gennemførelse af miljøprojekterne
Mange kollegaer vil stille sig selv spørgsmålet: Hvad får jeg ud af at bruge
tid på at diskutere og arbejde med at forbedre virksomhedens miljøforhold?
Derfor er det vigtigt, at du og ledelsen overvejer, hvad kollegaerne kan få ud af at
involvere sig i dialogen og det øvrige miljøarbejde. Der kan være tale om forskellige
former for belønninger, der kan motivere det personlige engagement:
En sundere arbejdsplads
En god stemning
En bedre samvittighed
En fremtidssikret arbejdsplads
Økonomiske belønninger
Du skal sammen med ledelsen kommunikere de fordele, som gælder i jeres
virksomhed, ud i organisationen og senere bruge fordelene som en fælles målestok.
Nogle virksomheder anvender konkurrencer til at fremme motivationen og idérigdommen til
miljøforbedringer. For andre er det ikke en del af virksomhedskulturen, fordi man ikke
ønsker at fremhæve den enkelte og heller ikke ønsker at fremhæve en særlig del af det
arbejde, den enkelte til enhver tid bør udføre.
For at undgå det individuelle præg kan I afholde konkurrencer mellem afdelinger eller
produktionshold. Det kan være konkurrencer om besparelser på el, vand og varme eller
affaldssortering, der motiverer til en forbedring af de enkelte afdelingers
miljøpræstation. Husk, at enhver konkurrence skal have præmier:
Kontant beløb til kollegaerne (forslagsgiver), hvis et forbedringsforslag giver
besparelser
Besparelser går til rekreative formål, fester, udflugter, billardbord etc.
Månedens idé giver 6 flasker vin
Indtjening ved salg af restprodukter går til personaleforeningen
Alle kollegaer skal kende, forstå og acceptere virksomhedens vision, mål og strategi
på miljøområdet.
Du skal sammen med ledelsen gøre målene klare, forståelige og klart afgrænsede. De
enkelte kollegaer og afdelingers egne mål skal være i overensstemmelse med virksomhedens
samlede mål. Først når virksomhedens mål hænger sammen med de ansattes mål, er der
grundlag for et miljøarbejde, hvor alle trækker i samme retning.
Du skal præsentere kollegaerne for midlerne til at nå målene. Inden for
den ramme skal du lade kollegaerne
om selv at komme med ideer og træffe beslutninger for at nå målene.
Præsentationen kan ske ved faste årlige møder eller afdelingsmøder, hvor ledelsen
enten selv fremlægger strategi og midler eller som minimum er til stede. Alle i
virksomheden skal vide, at ledelsen fokuserer på miljøarbejdet og dets resultater.
Derudover kan du udarbejde et miljøtillæg til personalehåndbogen, hvis virksomheden har
en. Miljøtillægget kan fx indeholde følgende emner:
Miljøforholdene på virksomheden
Produkternes miljøforhold
Virksomhedens vision, mål og strategi på miljøområdet
Organiseringen af miljøarbejdet
Ansvar og kompetencer på miljøområdet
Der er to forhold, du skal tage højde for, når du kommunikerer med
beslutningstagere i din organisation. For det første har flere af beslutningstagerne ofte
en stor indflydelse på virksomhedens samlede miljøbelastning. For det andet har de en
formel magt, som du skal tage højde for undervejs i arbejdet.
Den enkelte beslutningstager har sine egne synspunkter om miljø og om, hvordan
virksomheden skal forholde sig. Det er derfor en god idé, at du tager højde for de
forskellige beslutningstageres succeskriterier. Du kan gøre det ved at:
identificere de miljøpåvirkninger, som ligger inden for den pågældendes
ansvarsområde
komme med forslag til en miljøforbedring, som involverer den pågældende og
derefter lytte til reaktionen. Går vedkommende med på ideen?
Eller giver han/hun udtryk for mangel på lyst eller på ressourcer i form af tid og
penge?
spørge, hvordan den pågældende forventer, at en øget miljøindsats vil
involvere hans/hendes område
Mange gange vil barrieren for en beslutning være viden, der bygger på myter og
fordomme. Derfor skal du få et overblik over, om beslutningstagerens viden er identisk
med den generelle opfattelse, og hvor der er forskelle. Find ud af, hvor meget
beslutningstagerne ved om:
den måde miljøspørgsmål påvirker betingelserne for at drive virksomheden,
især inden for deres arbejdsområde
hvordan man integrerer miljøhensyn i forretningsplaner og beslutninger
væsentlige miljøpåvirkninger, der skyldes de aktiviteter, som de er ansvarlige
for, årsagerne til og midler til at minimere og kontrollere dem
de miljømæssige konsekvenser af deres beslutninger
den rolle, deres underordnede spiller for miljøbelastningen, og hvilke
færdigheder, de har brug for, hvis de skal gøre en positiv forskel miljømæssigt set
Du kan teste beslutningstagernes miljøviden ved at anvende tjeklisten i råd 5.2.
Hvis du tilpasser dine argumenter til den pågældende persons hverdag, øger du
sandsynligheden for en positiv reaktion. Du kan tilpasse din argumentation ved at
beskrive, hvordan miljøforhold påvirker deres traditionelle succeskriterier endog
i positiv retning. Argumenterne vil oftest være forskellige fra ansvarsområde til
ansvarsområde:
Produktion. Succes er et spørgsmål om driftssikkerhed,
produktionsafvigelser, variable omkostninger, produktionstid for en produktionsserie og
omstillingstid. Dine argumenter kan være, at fx miljøprocedurer til
produktionskollegaerne er med til at sikre, at produktionsafvigelserne reduceres, og at
procedurer til miljørigtig vedligeholdelse af produktionsapparatet samtidig er med til at
sikre driftssikkerheden
Salg. Succes er et spørgsmål om omsætning og sikring af gensalg. Dine argumenter
kan være at gøre opmærksom på, hvilke kunder der stiller miljøkrav ved indkøb. Denne
kundekreds bliver større og større. Derudover er et miljøsamarbejde mellem jer og
kunderne med til at øge kundens loyalitet. Men effekten af miljø i salgsarbejdet
afhænger meget af, om der fokuseres på miljøproblemstillinger, som er relevante for
kunden
Personale. Succes er et spørgsmål om at skabe tilfredse kollegaer, at undgå
arbejdsbetingede sygedage, at få mange ansøgere til ledige jobs og at sikre, at
kollegaerne ikke skifter job. Dine argumenter kan være, at nedsat støj øger
tilfredsheden. En anden arbejdsmiljøløsning, der samtidig er en miljøforbedring, er
reduktion af forbruget
af organiske opløsningsmidler
Økonomi. Succes handler om at få overblik over omkostninger og indtægter og
overholde budgettet. Dine argumenter kan være, at virksomhedens miljøomkostninger bliver
synliggjort, at konkrete miljøinitiativer bidrager til omkostningsreduktioner eller øget
afsætning og at potentielle omkostninger i tilfælde af et uheld kan undgås. Og at
bevidsthed om forbrug kan nedsætte virksomhedens grønne afgifter. Fx oplever mange
virksomheder, der sorterer deres affald, at deres bortskaffelsesomkostninger falder
Du kan være sikker på, at beslutningstagerne i forvejen har for lidt tid. Når du
tilrettelægger miljøarbejdet, skal du derfor forsøge at lette beslutningstagernes
arbejde så meget som muligt.
Det gælder om at udtænke miljøforanstaltninger, som tager hensyn til afdelingens
normale arbejdsgang. Du opnår det bedste resultat, hvis du kan finde frem til
arbejdsgange, der både letter det daglige arbejde og samtidig nedsætter
miljøbelastningen. Du kan fx tilpasse den eksisterende rapporteringsstruktur til også at
omfatte miljøforhold og dermed undgå, at beslutningstagerne skal rapportere særskilt om
miljø.
Nogle beslutningstagere er vant til, at de alene træffer beslutningerne. Derfor vil de
ofte reagere negativt, hvis du fortæller dem, hvordan de skal handle på miljøområdet.
Du kan motivere dem til en aktiv miljøindsats ved at stille spørgsmål og formidle
viden. På den måde bliver det mere tydeligt for beslutningstagerne, hvordan de kan
handle.
Nogle beslutningstagere er mere interesserede i en aktiv miljøindsats end andre.
Derfor vil det ofte være en god ide, at du begynder miljøarbejdet på de områder, hvor
der er en tydelig interesse. Og måske også en tydelig økonomisk gevinst, der kan
motivere andre.
Sørg for at få ideer til, hvordan miljøarbejdet kan udvikles fra positive
beslutningstagere og brug deres råd i situationer, hvor du er i tvivl. Men husk at
positive beslutningstagere også først og fremmest skal leve op til deres egne
succeskriterier. Du risikerer at miste deres opbakning, hvis de skal bruge så mange
ressourcer på miljøindsatsen, at det går ud over deres primære ansvarsområde.
Du vil næsten ikke kunne undgå konflikter med beslutningstagere, som ikke prioriterer
den aktive miljøindsats. Du kan begrænse konflikternes omfang ved at bruge møder med
ledelsen til at blive enige om målbare forpligtelser for de enkelte områder. Dernæst
skal du sikre dig, at de målbare forpligtelser bliver kommunikeret til alle niveauer i
virksomheden.
Tag konflikten op med den relevante person, inden du inddrager andre. Fokuser på den
konkrete sag i stedet for personlige uoverensstemmelser. Vær konstruktiv og
kompromissøgende i konfliktsituationen. Find sammen frem til, hvorfor vedkommende
stritter imod, og hvad man kan gøre, så det bliver nemmere for den pågældende at give
sit bidrag.
Nedenfor finder du en række typiske modargumenter, som du også med
fordel kan forberede dig på at argumentere imod:
Glem ikke, at vi også skal tjene penge. Underforstået: Det bliver
dyrt
Du vil aldrig få solgt den ide til ledelsen. Underforstået: Den vil
tjene penge
Lad os tænke over det eller Lad os tage det op senere.
Underforstået: Så bliver det sikkert glemt
Jeg ved, det ikke er muligt. Underforstået: Jeg skal nok gøre det
umuligt
Vi er for små til det.
Underforstået: Jeg vil ikke afsætte penge og tid til det
Vi har allerede prøvet det.
Underforstået: Og den gang sagde jeg også, at det var spild af tid og penge
Det er ikke det rigtige tidspunkt for den diskussion nu.
Underforstået: Miljøfolkene glemmer det sikkert
Det betyder mere arbejde.
Underforstået: Jeg har travlt nok i forvejen
Vi har altid gjort det på denne måde, så hvorfor skal vi lave om på det
nu? Underforstået: Forandringer er besværlige
I vores branche er det anderledes. Underforstået: Miljø betyder ikke
så meget
Det passer ikke ind i vores langtidsplanlægning.
Underforstået: Jeg gider ikke
Det lyder fint i teorien, men hvordan vil det fungere i praksis?
Underforstået: Jeg tror ikke på det
Vi har ikke ansatte nok til at gennemføre den ide.
Underforstået: Jeg vil ikke afgive kompetence
Vi er ikke parate til den ide nu. Underforstået: Miljøafdelingen
finder noget nyt at lege med
Tal med NN, det er ikke mit område. Underforstået: Jeg ved ikke nok
til at træffe en beslutning
Vi har allerede overskredet vores budget for i år.
Underforstået: Jeg vil ikke afsætte penge til det nu
Det kommer ikke til at fungere, og
i øvrigt er det imod vores politik.
Underforstået: Forandringer gør mig utryg
Vi har ikke tid til det.
Underforstået: Andre opgaver har højere prioritet
Det er for sent at gennemføre
forandringer nu.
Underforstået: Prøv igen senere
I dagligdagen er det de enkelte kollegaer, der har ansvaret for
virksomhedens samlede miljøpræstation. Det er dem, som skal overholde
sikkerhedsprocedurer og miljøinstruktioner. Og for det meste er det også dem, som har
ideerne til, hvordan virksomheden kan forbedre miljøpræstationen uden de store
anstrengelser.
Du skal derfor tilskynde kollegaerne til at komme med ideer og motivere dem til at
overholde procedurer og instruktioner. Men kollegaerne har også en dagligdag, de skal
have til at fungere. Du skal derfor afveje hvilke miljøinformationer, de har brug for og
ikke bombardere dem med for meget.
Det øger kollegaernes interesse, hvis du henvender dig om miljøforhold, som
kollegaerne prioriterer. Når du forbereder dine miljøargumenter, kan du ligeså godt
rette dem mod de erfaringer og holdninger, som kollegaerne har. Du kan bl.a. bruge
eksempler fra arbejdsmiljøet i stedet for kun at tale om de eksterne miljøeffekter, hvis
et miljøforhold har begge dimensioner.
Du kan hurtigt få viden om kollegaernes synspunkter, hvis du tager et par samtaler med et
bredt udsnit af kollegaerne fra:
Administrationen
Produktionen
Nyansatte og gamle i gårde
Tillidsmænd eller sikkerhedsrepræsentanter
Den enkelte kollegas behov for viden og færdigheder er forskellig. Derfor skal du for
hver gruppe eller afdeling finde ud af, hvordan de kan påvirke virksomhedens
miljøpræstation i positiv eller negativ retning.
For at teste kollegaernes miljøviden kan du anvende omstående tjekliste. Tjeklisten kan
enten bruges som den er som spørgeramme på møder. Eller den kan omarbejdes til en quiz
eller lignende, som på en underholdende måde kan give dig de informationer, du har brug
for.
Tjekliste
Spørgsmål |
Ja |
Nej |
1. Synes du, at jeres virksomhed gør en indsats inden for
miljøet? |
|
|
2. Synes du, at virksomheden bør gøre mere for at
forbedre
miljøforholdene? |
|
|
3. Er det vigtigt for dig, hvordan andre opfatter din
arbejdsplads
ud fra et miljømæssigt synspunkt? |
|
|
4. Synes du, det er vigtigt at bidrage til gode
miljømæssige forhold
i samfundet? |
|
|
5. Vil du gerne vide mere om miljø generelt? |
|
|
6. Kender du din rolle i virksomhedens miljøarbejde? |
|
|
7. Ved du, hvilke fordele virksomheden får ved at forbedre
miljøindsatsen? |
|
|
8. Synes du, at I kan opnå noget ved en forbedret
miljøindsats? |
|
|
9. Kender du de væsentlige miljøpåvirkninger - aktuelle og
mulige
- fra dine arbejdsopgaver? |
|
|
10. Kender du de relevante arbejdsinstruktioner i forbindelse
med
aktiviteter, som medfører væsentlige miljøpåvirkninger? |
|
|
11. Kender du dit ansvar og beføjelser i relation til
miljøopgaverne? |
|
|
12. Kender du de miljølovkrav, der gælder for dine
arbejdsopgaver? |
|
|
13. Kender du opgaver og ansvar for at undgå overtrædelse
af lovkrav
og lovregler? |
|
|
14. Har du fået information nok om miljømål for dine
arbejdsopgaver? |
|
|
15. Kender du de miljømæssige konsekvenser af ikke at
overholde
politikker og procedurer? |
|
|
16. Kender du de forretningsmæssige og juridiske
konsekvenser af
ikke at overholde politikker og procedurer? |
|
|
17. Synes du selv, at dine kvalifikationer er tilstrækkelige
til at udføre
dine arbejdsopgaver miljøforsvarligt? |
|
|
18. Synes du, at du i forbindelse med jeres arbejdsopgaver
har
brug for uddannelse på miljøområdet? |
|
|
19. Synes du, at du har brug for mere løbende information
om
virksomhedens miljøarbejde? |
|
|
20. Tror du, at du har indflydelse på fremtidens
miljøarbejde? |
|
|
21. Kan du forstå de informationer vedrørende miljø, som I
får? |
|
|
Det er ikke alle grupper eller afdelinger, der har brug for at modtage alle de
miljøinformationer, som du ligger inde med, for at de kan handle miljørigtigt i deres
dagligdag.
Inden du går i gang med at kommunikere bredt, bør du tage stilling til, hvilke temaer du
ønsker at formidle til hver gruppe. Du kan bruge de enkelte gruppers indflydelse på
virksomhedens totale miljøpræstation til at prioritere, hvad du ønsker at formidle til
de pågældende kollegaer.
Når du skal tilrettelægge den interne miljødialog, bør du altid vælge en form, der
egner sig til dit formål og til den gruppe, du skal i dialog med. Fx er møder med mange
deltagere velegnede til, at ledelsen eller andre oplægsholdere kan videregive få
informationer til mange deltagere på en gang. Derimod er møder med mange deltagere ikke
den rigtige form, hvis du ønsker, at mødedeltagerne skal stille spørgsmål, komme med
forslag eller fortælle om deres forbehold. Det kræver diskussioner i grupper med 4-8
deltagere.
Møder er gode, hvis du ønsker en hurtig tilbagemelding og videregivelse af en præcis
besked, mens skriftlig kommunikation er bedre til generel orientering.
For at sikre at informationer og feedback kommer frem til de rigtige kollegaer på den
hurtigste måde, er det vigtigt, at I aftaler, hvordan der skal kommunikeres om
miljøarbejdet:
Hvem skal orienteres?
Hvad skal kommunikeres?
Hvornår skal der orienteres?
Hvordan skal der orienteres?
Det er en fordel at benytte så inspirerende kommunikation som muligt. Du kan fx bruge:
Edb-programmer eller spil
Kort undervisning under formelle og uformelle møder
Lettilgængelig skriftlig kommunikation: memoer, tryksager, nyhedsbreve,
opslagstavler
Eksterne eksperter. Fx folk fra tilsynsmyndigheder eller græsrodsorganisationer
De mest engagerede kollegaer til at informere de andre
Interne annoncer eller symboler
Du kan også bruge større kantinemøder eller alternativt kan du lade årets idrætsdag,
skovtur eller lignende blive erstattet af en miljøtemadag, hvor kollegaerne skal få
væsentlige miljøforhold ind på livet gennem konkrete oplevelser.
Vær opmærksom på at billeder øger forståelsen. Du kan ved hjælp af
følgende visuelle midler gøre dine budskaber lettere at forstå:
Tabeller, grafer og lagkagediagrammer til at forklare tal
Tegninger og tegneserier til at formidle sammenhænge eller instruktioner
Massebalancer og livscyklusskitser til at påvise miljøforhold og -påvirkninger
Forbrugs- og sparebarometre til at følge op på mål
Dias og video til at supplere mundtlig formidling om problemer og løsninger
Du bør sikre, at der er et forum, hvor miljøforhold er et fast punkt på dagsordenen.
Det kan fx være miljø- og sikkerhedsudvalget eller miljøgrupper i de enkelte
afdelinger. De faste rammer skal gøre det muligt for kollegaerne at komme med forslag til
miljøforbedringer. Hvis I allerede har et forum, der egner sig til at diskutere
miljøspørgsmål, kan du anvende det. Ellers bliver I nødt til at oprette et.
Ud over det rigtige forum skal der være faste rutiner for, hvordan kollegaerne bliver
informeret om nye initiativer på miljøområdet. Alle skal vide, i hvilket forum og hvor
ofte de kan komme med idéer og synspunkter.
Hvis virksomhedens EDB-system er egnet, kan dine kollegaer anvende deres computer som en
kanal til at give tilbagemeldinger på de miljøinformationer, som du har forsynet dem
med. Men det kræver, at alle har adgang til en computer på arbejdspladsen, og at du
tilskynder dem til at bruge denne kanal. Det kan du fx gøre gennem annoncer eller ved at
lægge en miljøquiz eller spil ud på nettet.
Er det ikke alle dine kollegaer, som har adgang til en computer i løbet af deres
dagligdag, er du nødt til at overveje, hvordan de kan få det. Det kan fx være ved at
opstille computere i kantinen. Permanent eller i en kortere periode.
Du skal så også sikre, at de kan anvende computeren.
Mange virksomheder har forslagskasser eller lignende, hvor kollegaer kan komme med
forslag eller påpege problemer på miljøområdet. Erfaringerne er ikke altid positive.
Det skyldes, at mange virksomheder ikke behandler de indkomne forslag tilstrækkeligt
seriøst. Du kan sikre en grundig behandling af indkomne forslag, hvis du:
umiddelbart efter at have modtaget forslaget kvitterer og takker for det. Samtidig
med at du informerer forslagsstilleren om, hvornår du eller ledergruppen tager stilling
til, om forslaget skal implementeres eller ej
over for forslagsstilleren begrunder din indstilling til forslaget
opfordrer forslagsstilleren til at komme med nye forslag i fremtiden
hænger en tavle op sammen med postkassen med information om antal forslag,
behandlingstid, antal ikke gennemførte, udskudte og indførte forslag
udlodder præmier for implementerede forslag
Forberedelserne til en miljøindsats stiller særlige krav til den dialog,
du skal føre med de kollegaer, som bliver inddraget i projektet. Det gælder uanset, om
jeres miljøindsats vedrører:
indførelse af renere teknologi
en styrkelse af produkternes miljøprofil
indførelse af miljøledelse
Det er ikke nok at få en enkelt miljøspecialist til at være ansvarlig for
gennemførelsen af indsatsen eller projektet. Det giver ikke en langsigtet effekt, og den
opnås kun, hvis miljøarbejdet gennemsyrer hele organisationen.
Det er således ikke nok, at du kun får udviklingsfolkene gjort interesserede i
miljøspørgsmål, hvis det handler om udvikling af et mere miljørigtigt produkt. Hele
organisationen skal inddrages og engageres, således at produktionsfolkene kan se
hensigten med at ændre i produktionen for at producere et nyt produkt, og således at
salgsfolkene kan se fordelene ved det nye produkt og er motiverede for at udarbejde en
salgsstrategi herfor med behørig miljødokumentation.
Du kender allerede de formelle kommunikationsgange. Men du bør også overveje, om der
i virksomheden er uformelle kommunikationskanaler og fora, som egner sig til eller
allerede bliver brugt til at diskutere miljøindsatsen. Som oftest er det i de uformelle
fora eller kanaler, den reelle evaluering af indsatsen foregår, og herigennem kan du
finde både ros og ris af indsatsen.
De uformelle kanaler og fora kan du identificere ved at undersøge, hvordan forskellige
idéer og forslag på miljøområdet tidligere er kommet frem uden om de officielle
kanaler:
Hvem har talt om hvad og hvornår?
Hvordan plejer idéer at opstå og blive iværksat?
Det er ofte også de kanaler og fora, der bruges til at evaluere andre forhold i
virksomheden. De uformelle kanaler kan fx være:
samtaler under arbejdet
spise- og kaffepauser
samtaler i omklædningsrum o.lign.
Ordet miljø bliver tillagt mange forskellige betydninger. Ofte er der delte meninger
om, hvilke forhold, der skal medtages, når det drejer sig om miljø. Skab derfor en
fælles forståelse i virksomheden om, hvad I mener med miljø.
Hvis I ikke allerede har gjort det, bør du tage initiativ til en
diskussion med dette formål for øje. Dit bidrag til en sådan diskussion kan fx være:
en oversigt over, hvordan virksomhedernes produkter påvirker natur og mennesker
set i et livscyklusperspektiv. Oversigten kan give en ramme til at forstå, hvordan
virksomheden påvirker miljøet
en oversigt over virksomhedens samlede forbrug af råvarer og materialer og
tilhørende emissioner. Oversigten kan bruges til at gå i detaljer med, hvordan I
påvirker miljøet, og hvad der kan gøres
en oversigt over de største lokale, regionale og globale miljøproblemer.
Oversigten kan danne grundlag for diskussionen om, hvad I ønsker at lægge i begrebet
miljø
I forbindelse med introduktionen kan du fx benytte video, tv-udsendelser, diasshow eller
lignende. Der findes efterhånden en del materiale om emnet, som du kan låne via Grøn
Information eller Statens Filmcentral.
Ethvert projekt bør begynde med, at du eller en gruppe af kollegaer skaber et fælles
overblik og status over de relevante miljøpåvirkninger. Så kender I udgangspunktet, og
I har mulighed for at måle og dokumentere de miljøforbedringer, der forhåbentlig kommer
ud af projektet. Kortlægning af alle miljøforhold er obligatorisk i forbindelse med
miljøledelse.
Kollegaerne ved, hvor skoen trykker, så inddrag dem i vurderingen af miljøstatus. Det
skaber sammenhæng mellem aktiviteter og påvirkninger, og gør det igen nærværende og
skaber dermed motivation.
Kollegaerne har ofte en stor viden om produktionen, og på mange virksomheder er de en
væsentlig ressource, når I skal miljøoptimere produktionen eller indføre
miljøledelse. De har samtidig en interesse i at sikre, at der bliver taget hensyn til
arbejdsmiljøet ved udvikling af nye processer og produkter.
Nedsæt en række arbejdsgrupper, som får et afgrænset område/emne at kortlægge og
præcise anvisninger på, hvilke data de skal indsamle. Sørg for at aftale hvordan I
gennemgår data og uddrager konklusioner. I begyndelsen af arbejdet bør grupperne enten
sammensættes af folk fra det samme arbejdsområde eller af de mest interesserede på
arbejdspladsen. Først når I har prioriteret arbejdsopgaverne, kan I sammensætte
arbejdsgrupper, der arbejder med tværgående temaer, som fx energibesparelser eller
reduktion af affald.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Det er vigtigt, at miljøarbejdet er nærværende for den enkelte. Det kan
du gøre ved at lade vedkommende alene eller i en gruppe - udarbejde et simpelt
grønt regnskab for sin egen arbejdsplads, afdeling eller produktionslinie, uanset om de
er svejsere, trykkere, bogholdere, indkøbere eller sælgere. Enhver arbejdsplads
påvirker på sin egen måde virksomhedens samlede miljøbelastning.
Bemærk at mange kollegaer via deres beslutninger, gode råd og dialog i øvrigt kan have
stor indflydelse på virksomhedens miljøpåvirkninger.
Du kan bruge kantinemøder for alle medarbejdere til at øge den fælles
miljøforståelse. Alternativt kan du lade årets idrætsdag, skovtur eller lignende blive
erstattet af en miljøtemadag, hvor medarbejderne skal få væsentlige miljøforhold ind
på livet gennem konkrete oplevelser.
Set fra et miljøteknisk synspunkt er visse miljøforhold vigtigere end andre
men er de miljømæssige kriterier de eneste kriterier, der er afgørende? Kan der også
være tale om andre kriterier?
En af de vigtigste opgaver i den interne miljødialog er at beslutte, hvilke miljøforhold
det er mest væsentligt at gøre en indsats over for. Du kan bruge tjeklisten til at finde
frem til, hvilke kriterier og begrundelser I vil anvende for at udvælge de miljøforhold,
I fokuserer på i det videre arbejde. Det er især en væsentlig opgave i forbindelse med
miljøledelse.
Inddrag derfor både ledere og kollegaer i dialogen om væsentlighed. Hold et frokostmøde
eller gå-hjem møde, hvor du forklarer, hvad der er afgørende for, om et miljøforhold
er væsentligt eller ej. Spørg kollegaerne, om de mener, at der er nogle kriterier, de
lægger mere vægt på end andre.
Generelt bør man aldrig kalde noget for mindre væsentligt, hvis nogle kollegaer gerne
vil arbejde med det motivation for at arbejde med et særligt emne er en væsentlig
faktor i sig selv.
Vurdering af om miljøforhold er væsentlige |
Ja |
Nej |
1. Forekommer miljøforholdet i store mængder, som
ændrer
eller beskadiger miljøet? |
|
|
2. Vil miljøforholdet medføre skader på, gener for eller
forbedringer
for mennesker, dyr eller flora, indgår der fx miljøfarlige stoffer? |
|
|
3. Er miljøforholdet af interesse for medarbejderne? |
|
|
4. Er miljøforholdet af interesse for andre aktører:
Naboer, kunder, aktionærer m.fl.? |
|
|
5. Er miljøforholdet reguleret af
miljølovgivningen/underlagt miljøvilkår? |
|
|
6. Er miljøforholdet omfattet af globale, nationale
eller
regionale mål og retningslinier? |
|
|
7. Er miljøforholdet underlagt
koncernens/virksomhedens
egne politikker og målsætninger? |
|
|
8. Er miljøforholdet omfattet af regelsæt fra
organisationer
og lignende, som I har tilsluttet jer? |
|
|
9. Vedrører miljøforholdet risiko for unormale
driftsforhold,
uheld eller ulykker? |
|
|
10. Har miljøforholdene nogen betydning for arbejdsmiljøet? |
|
|
11. Er der mulighed for en hurtig og let miljø/økonomisk
gevinst,
fx dyr bortskaffelse? |
|
|
12. Udgør miljøpåvirkningen et
udviklings/innovationspotentiale? |
|
|
13. Er der andre kriterier/årsager til at kalde
miljøforholdet væsentligt? |
|
|
Hvis der er en skepsis blandt en stor del af de involverede kollegaer, bør du bruge
tid på at diskutere folks begrundelser for at være skeptiske. Ofte vil miljøprojekter
blive betragtet som nye ideer, som kan betyde forandringer i dagligdagen ændringer
i daglige rutiner og arbejdets tilrettelæggelse. Og nye ideer til forandring løber tit
ind i modstand, hvis man ikke er enige om værdierne bag målene.
Derfor - når du skal fremføre nye ideer på miljøområdet, bør du forberede dig på
modstand. Det kan du bl.a. gøre ved at gennemtænke en række argumenter for, hvorfor
idéen er god og hvilke fordele, de enkelte kollegaer opnår ved projektet. Brug fx listen
i afsnit 4.6 når du skal forberede modargumenter.
Undervejs i udførelsen af miljøprojekter, kommer der nye udfordringer,
som skal løses. Da gennemførelsen af miljøprojekter ofte kræver en aktiv deltagelse af
flere forskellige kollegaer og afdelinger, fx udvikling, indkøb, produktion og salg,
bliver dialog med de involverede et vigtigt middel til succesfuld gennemførelse.
Mange virksomheder og organisationer har i dag en miljøpolitik, hvor de gør rede for
deres holdninger til miljøet. I forbindelse med den interne dialog er det lige så
vigtigt at få miljøpolitikken brudt op i konkrete mål og handlingsplaner, så det
bliver nærværende og realistisk i forhold til dagligdagen, hvor hver enkelt kender og
forstår sit ansvar. Resultatet heraf bør naturligvis formidles til alle kollegaer på et
gå-hjem møde eller lignende.
I forbindelse med et konkret projekt er det også vigtigt at få formidlet, hvordan
projektet passer ind i mål og handlingsplaner.
Fortæl alle de involverede, hvad du forventer af dem. Sørg for at gennemgå alle faser.
Fortæl, hvad der skal ske, uddyb konsekvenserne heraf (hvad bliver forskelligt fra nu,
hvor kommer der ændringer), hvem bliver involveret i hvad, hvornår. Det kan fx være på
et møde, hvor projektplanen gennemgås.
Bortset fra generel viden om virksomhedens miljøpåvirkninger og -politik bør emnerne
i undervisningen passe til hvert enkelt miljømål inden for den del af virksomheden, som
kollegaerne kommer fra. Undervisningen skal være så konkret, at den enkelte med det
samme kan omsætte den nye viden i praksis.
Et problem i miljøarbejdet kan være manglende forståelse fra de kollegaer, som mener,
at deres arbejde ikke påvirker miljøet særlig meget. Over for denne gruppe gælder det
om at finde de rigtige emner og formuleringer.
Miljøspørgsmål er meget komplekse. Så hvis dine kollegaer skal kunne huske den
undervisning, som de modtager, må underviseren koncentrere sig om få, vigtige
spørgsmål og gå i dybden med dem på en letforståelig måde. Undervisningen bør ske i
små grupper og i korte forløb.
Du kan også lade de mest motiverede kollegaer fra de forskellige afdelinger bidrage til
undervisningen af deres kollegaer med gode eksempler. Det kan være kollegaer, som i
diskussioner eller i form af forslag eller lignende har vist deres engagement.
Det kan også være en god ide at lade skeptiske ledere og mellemledere stå for en del af
undervisningen. Dermed får de et ansvar og en plads i projektet, hvilket ofte kan være
det, der skal til for at overvinde en skepsis eller anden barriere.
Hvis I allerede er i gang med et miljøledelsesprojekt, står I over for at skulle
skrive en lang række procedurer og instruktioner.
Procedurerne beskriver en række tværgående aktiviteter, som oftest vedrører
miljøchefen og andre funktionschefer samt ledelsen. Der vil være behov for en dialog
omkring indholdet af disse procedurer, og det er derfor en god idé at få skabt et forum,
hvor alle udkast til procedurerne kan diskuteres.
Instruktionerne er konkrete handlingsanvisninger på, hvordan en daglig driftsopgave skal
udføres og berører oftest kollegaerne i produktionen. Hvis instruktioner skal virke,
bør de beskrive en arbejdssituation, som kollegaerne kan genkende og acceptere. Hvis de
selv har lyst til at skrive instruktionerne, er det den bedste løsning, men ikke alle
kollegaer bryder sig om at skrive. Dem kan du interviewe om arbejdsgangen og
efterfølgende skrive instruktionen.
Det er vigtigt, at instruktioner er tilgængelige, der hvor arbejdet foregår, og at de
bliver fulgt. Derudover bør du være opmærksom på, at lange tekster og ordvalg kan
være en barriere i sig selv. Derfor er flow-diagrammer, der beskriver en arbejdsgang i de
enkelte trin i både procedurer og instruktioner, ofte en god idé. Det giver overblik og
kan være en lettelse for de kollegaer, der ikke læser så meget.
Hvis projektet kører over lang tid, er der behov for, at delresultater og projektets
fremdrift bliver formidlet. Selvom der kan være mange involverede i projektet, vil der
også være nogle, som ikke er med, men som formentlig er blevet orienteret om, at
projektet er gået i gang.
Det vil være motiverende for både de involverede og de øvrige, hvis det er muligt at
præsentere gode delresultater undervejs. Derfor skal I fortælle om projektets udvikling,
hver gang I når en milepæl.
Når et projekt er gennemført, er det vigtigt at fejre resultatet. Men for nogle kan
det også betyde ændringer i dagligdagen som følge af resultatet. Hvis I fx indfører et
miljøledelsessystem vil et synligt resultat være en miljøhåndbog med procedurer og
instruktioner, som alle nu skal følge i hverdagen. Der vil være en del, som har været
med til at udarbejde hele eller dele af håndbogen, mens andre ikke har set den før.
For ikke at løbe ind i modstand, er det vigtigt at få introduceret de nye rutiner på
den rigtige måde, som giver kollegaerne mulighed for at stille spørgsmål og få svar
på ting, de ikke forstår.
Introduktionsformen skal naturligvis afhænge af de nye rutiner, der skal indlæres. En
tommelfingerregel siger, at jo mere konkret indlæringen foregår, desto bedre virker den.
Sidemandsoplæring eller on-the-job træning er meget effektivt, mens indlæring under
seminarer uden for virksomheden lettere glemmes.
Hvis din virksomhed er relativt stor og er organiseret i flere niveauer, bør du indføre
et system for, hvordan viden kan spredes i hele organisationen. En metode kan være, at du
som miljøansvarlig fx introducerer en række ændrede rutiner til chefgruppen. Disse går
videre til næste led i organisationen og gennemgår de samme ændrede rutiner, men med
særlig vægt på de ting, som er relevante for denne gruppe. Denne gruppe kan så igen
præsentere rutinerne for næste led osv. Når din kollega ved, at vedkommende selv skal
præsentere denne viden videre for en række andre kollegaer, betyder det, at der bliver
lyttet mere efter. Fx kan en lang procedure på 5 sider om ekstern kommunikation om
miljøforhold på ledelsesniveau være en længere gennemgang af alle aspekter, mens
budskabet over for personalet i produktionen kan være meget simpelt: Alle
henvendelser fra omverdenen vedrørende miljø skal tilgå miljøchefen.
Når projektet er slut, skal du og ledelsen præsentere resultaterne, og I
skal tage initiativ til en eller anden form for opfølgning og eventuel
videreførelse.
For det meste vil der være tale om en on-going proces, som aldrig stopper,
uanset om virksomheden har opnået miljøcertifikat, indført ny teknologi, fået et
miljømærke eller lignende.
Efter afslutningen af et projekt vil du ofte opleve en vis afmatning og afventende
holdning blandt mange kollegaer, og der kan være behov for en særlig indsats for at
fastholde gejsten og motivationen.
Som tidligere nævnt (råd 6.3) er det vigtigt at begynde med en miljøstatus, så det
er muligt at måle en miljøforbedring. Nu, hvor projektet er færdigt, er tiden inde til
at vise resultaterne af indsatsen. Der kan være flere måder at vise resultatet på og
flere typer indikatorer, du kan bruge.
Du kan bruge indikatorer, som præcist fortæller noget om de miljømæssige resultater,
fx:
Procentreduktion i affaldsmængde pr. produceret enhed
Procentreduktion i energiforbrug pr. produceret enhed
Procentreduktion i kemikalieforbrug pr. produceret enhed
Procentreduktion i brændstofforbrug pr. km pr. køretøj
Procent indkøbte råvarer som er miljømærkede
Disse indikatorer skal skræddersyes til det projekt, I har gennemført, så de præcist
fortæller noget om de miljøforhold, I ønskede at forbedre og de mål, I ønskede at
opnå.
Du kan også bruge indikatorer, som fortæller noget om kommunikationen og engagementet
under projektforløbet, fx:
Antal henvendelser/forslag vedrørende miljø
Antal timer brugt på miljøprojekter
Procent frivillige til arbejdsgrupper
Procent deltagelse til frivillige miljøarrangementer
Antal udkomne nyhedsbreve
Udgiver din virksomhed et grønt regnskab, miljøredegørelse eller lignende, kan du bruge
resultaterne i regnskabet til at vise, om I opfylder jeres mål eller ej.
Og er det gået godt, er der jo al mulig grund til at fejre resultatet. At fejre
succeser er en markering af, at ledelsen tager den positive ændring og personalet
alvorligt. At fejre en succes i fællesskab, er begyndelsen til forberedelsen af nye
forbedringsprojekter.
For de virksomheder, der har et miljøledelsessystem og derfor også gennemfører
miljørevisioner med jævne mellemrum, er det en god idé at bruge disse til en diskussion
af forløbet af projekterne og resultaterne.
Mange virksomheder anvender miljørevisionen til alene at afdække, om deres system er i
overensstemmelse med standardens krav. Det er lidt synd, fordi der her er en mulighed for
dialog om andre emner, når man nu alligevel har fat i folk. Der vil komme mere
information og viden frem ved at bruge miljørevisionen til at finde ud af, dels hvor
systemet fungerer uhensigtsmæssigt og dels, hvordan de enkelte opgaver kan gøres
smidigere og mere effektive.
Det bliver samtidig en mere behagelig opgave for miljørevisorer, hvis revisionen også
kan indeholde spørgsmål til kollegaerne, om de har forbedrings- eller ændringsforslag.
Miljørevisionen bliver herved endnu et forum for input til miljøforbedringer og
fremadrettede aktiviteter.
Engagementet i miljøarbejdet og motivationen til at fortsætte kommer ikke alene fra
en teknisk indsigt, men også fra kollegaernes holdning til virksomheden generelt. Det kan
derfor være en god idé at lægge vægt på at udvikle et større engagement hos de
enkelte kollegaer - og måske især hos mellemledergruppen. Deres evne til at motivere
kollegaerne er af afgørende betydning.
På længere sigt kan målet være at danne selvstyrende arbejdssjak, som har
ansvar for miljøforbedringer inden for deres eget område.
Et udviklingsforløb (fx et kursus) kan tage udgangspunkt i virksomhedens miljøforhold,
miljøproblemer generelt og udvikling af en personlig miljøbevidsthed. Men det bør
samtidig også dreje sig om samarbejde, kommunikation, edb og kendskab til virksomheden i
almindelighed, så miljøarbejdet bliver en integreret del af virksomhedens dagligdag.
For eksempel bliver driftsafdelingerne ofte langt mere engagerede i miljøarbejdet, når
de får pligt til at udarbejde årlige grønne regnskaber, hvor de bl.a. skal
komme med forslag til forbedringsmål mv.
Hvis virksomheden rider på en bølge af flotte resultater, skal man være særlig
opmærksom på nye ansatte. De har ikke været med på den lange vandring og mærket
suset. Derfor kan de have meget vanskeligt ved at give ledelsessystemet samme
opbakning som de andre. Uddannelsen og introduktionen af nye kollegaer bør derfor også
indeholde en introduktion til miljøarbejdet.
Efter at have arbejdet med miljøspørgsmål i længere tid kan der komme et punkt,
hvor det er svært at få nye idéer, og hvor I trænger til lidt inspiration. Her kan det
være oplagt at komme lidt væk fra andedammen og se og høre, hvordan andre
griber tingene an.
Det behøver ikke at være hos nært beslægtede virksomheder. I kan sagtens få nye
idéer og inspiration fra arbejdspladser, som I ikke umiddelbart tror, I har så meget
tilfælles med.
Prøv at arrangere et virksomhedsbesøg til en anden miljøansvarlig virksomhed i
lokalområdet, besøg en leverandør, forsyningsanlæg, rensningsanlægget eller det
lokale affaldsbehandlingsanlæg.
En anden mulighed er at arrangere et miljøtemaforedrag med en ekstern
oplægsholder. Der findes mange gode og inspirerende folk rundt omkring på
virksomhederne, som tager miljøarbejdet alvorligt og som gerne vil fortælle deres
historie og dele de gode og mindre gode erfaringer med dig og dine kollegaer.
Når miljøarbejdet kommer ind i en fast rutine, mister det synligheden i
organisationen og får måske nogle til at tro, at det var en enlig svale. Hold fast i de
små projekter, som giver synlige resultater brug ikke alt krudtet ved første
skud.
De fleste finder det oplagt og overskueligt at gribe fat i de mange små handlingsforslag
til et bedre miljø. Det var de indlysende ressourcenedsættende besparelser små
projekter, men også små gevinster og forbedringer. Senere, efterhånden som man får et
større overblik, tænker man i større projekter med en stor miljømæssig og økonomisk
gevinst og med større miljømål til følge.
Miljømæssigt vil det også give en anselig forbedring, men det er vigtigt at være
opmærksom på, at de store projekter ofte ikke er så synlige og nærværende som de
små. Det kan give anledning til myter om, at miljøarbejdet er gået i stå.
Det er vigtigt, at også de små handlinger figurerer i virksomheden, selv om de store
projekter opfylder målene til fulde. Kollegaerne skal bevare troen på, at miljøarbejdet
har en høj prioritet.
Miljødialog med kollegaer er én
af en serie på syv håndbøger, som støtter små og mellemstore virksomheder i at bruge
deres resultater på miljøområdet i
dialogen med kunder, leverandører, medarbejdere og andre interessenter.
I små og mellemstore virksomheder ender ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation
som regel hos den
miljøansvarlige. Medarbejderen har den miljøfaglige viden, men færre færdigheder inden
for kommunikation. Især når det handler om at formidle teknisk stof, så lægmænd kan
forstå og forholde sig til det. Håndbøgerne er en hjælp til dig, som ud over ansvaret
for miljø også har ansvaret for virksomhedens miljøkommunikation.
|
Udformning af skriftlig miljøkommunikation
giver opskriften på, hvordan en lille eller mellemstor
virksomhed gør skriftlig miljøkommunikation relevant,
troværdig og læsevenlig for modtageren. Håndbogen
indeholder også råd om illustrationer, hjemmesider,
artikler, miljørapporter og produktinformation. |
Miljødialog gennem pressen
hjælper den lille eller mellemstore virksomhed til et bedre samarbejde med journalister,
når det handler om miljø. Håndbogen beskriver pressens spilleregler og gennemgår,
hvordan virksomheden udvælger sine historier, skaber tillid hos journalister, forbereder
sig på dårlig omtale og evaluerer pressearbejdets resultater. |
|
|
Tilrettelæggelse af miljødialog
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed planlægger dialogen om miljø med
omverdenen. Håndbogen beskriver tre faser: Prioritering af interessenterne og
fastlæggelse af dialogens emner og mål. Valg af midler, udarbejdelse af tidsplan og
styring af udformningen. Og evalueringen af dialogen i forhold til virksomhedens
mål. |
Miljødialog med kunder
viser, hvordan den miljøansvarlige i samarbejde med markedsføringsfolk og sælgere i en
lille eller mellemstor virksomhed kan forbedre dialogen om miljøforhold og miljøledelse
med kunder. Håndbogen vejleder virksomheden i at vælge relevante kunder, undersøge
deres behov, opbygge troværdige miljøargumenter og gennemføre dialogen. |
|
|
Miljødialog med leverandører
beskriver, hvordan en lille eller mellemstor virksomhed kan opbygge og opretholde et
system til håndtering af og dialog med leverandører. Håndbogen vejleder virksomheden i
at prioritere leverandørerne og fastlægge emner for miljødialogen samt vurdere og
godkende leverandørerne. |
Katalog over midler til miljødialog
beskriver 34 kommunikationsmidler, der er velegnede for små eller mellemstore
virksomheder ved kommunikation
af miljøbudskaber. Midlerne præsenteres i fire grupper: Distribution af
miljøinformationer. Udbud af miljøinformation. Personlig kommunikation. Og indsamling af
viden om interessenten. |
|
Efterskrift
For at sikre, at håndbøgerne om miljødialog opfylder små og mellemstore virksomheders
behov og krav til anvendelighed, er der afholdt flere evalueringsmøder, hvor
håndbøgernes indhold, form og anvisninger er blevet diskuteret. Vi vil gerne sige tak
til følgende brancheorganisationer og virksomheder, som har deltaget i disse workshops:
Arbejdsgiverforeningen for Handel,
Transport og Service
Asfaltindustrien
BASF Danmark
Brandts Auto- og Industrilakering
Byggefagenes Kooperative
Landssammenslutning
Centralforeningen af Autoreparatører i
Danmark
Colas Danmark
Dansk Handel & Service
Dansk Industri
Dansk Skovforening
Dansk Supermarked
Det Danske Handelskammer
Foreningen af Auto- og Industrilakerere
Forenede Rengøring
FSB Malerselskab
Grafisk Arbejdsgiverforening |
HJ Hansen Miljøsystemer
Horesta
Håndværksrådet
I/S Alssund Affald
I/S Kavo
I/S Noveren
Liniebus
Lucent Technologies Denmark
Mayfair Hotel
Mercedes-Benz
Merrild Kaffe
Neptun Hotel
PricewaterhouseCoopers
Reno-Sam
Sorø Akademis Skovdistrikt
SvedaKemi
Træets Arbejdsgiverforening
VEGA |
Der har desuden været tilknyttet en følgegruppe til projektet med
nedenstående personer:
Ulla Ringbæk, Miljøstyrelsen
Charlotte Thy, Miljøstyrelsen
Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
Ninna Johnsen, Grafisk Arbejdsgiverforening
Helle Fabiansen, Asfaltindustrien
Hans Niemann, Valør & Tinge A/S
Registreringsblad
Udgiver: |
Miljø- og Energiministeriet,
Miljøstyrelsen, Strandgade 29, 1401 København K
Telefon 32 66 01 00, fax 32 66 04 79, www.mst.dk |
Serietitel, nr. |
Miljønyt, 45 |
Udgivelsesår: |
2000 |
Titel: |
Miljødialog med kollegaer |
Forfatter(e): |
Niemann, Hans; Nielsen Birgitte B.; Møller-Jørgensen, Aksel |
Udførende institution(er): |
Valør & Tinge A/S |
Resumé: |
Hvordan håndterer den miljøansvarlige og resten af
organisationen i en lille eller mellemstor virksomhed den interne dialog om miljø med
medarbejdere og ledelse? Håndbogen beskriver, hvordan man tilrettelægger den interne
dialog før, under og efter et miljøprojekt. |
Emneord: |
virksomheder; kommunikation |
Supplerende oplysninger: |
Hører sammen med: Udformning af skriftlig
miljøkommunikation (Miljønyt, 42), Tilrettelæggelse af miljødialog
(Miljønyt, 43), Miljødialog gennem pressen (Miljønyt, 44),
Miljødialog med kunder (Miljønyt, 46), Katalog over midler til
miljødialog (Miljønyt, 47) og Miljødialog med leverandører (under
udarbejdelse) |
Andre oplysninger: |
Grafisk tilrettelæggelse:
Lotte Kokfelt i samarbejde med Valør & Tinge A/S
Illustrationer: Thomas Winkler |
Md./år for redaktionens afslutning: |
September 1999 |
Sideantal: |
34 Format: A4 |
Oplag: |
1.000 |
ISBN: |
87-7909-594-1 ISSN: 0905-5991 |
Tryk: |
Phønix-Trykkeriet A/S, Århus |
Pris: |
50 kr. inkl. moms (300 kr. ved samlet køb af de 7
publikationer) |
Kan købes hos: |
Miljøbutikken, tlf. 33 95 40 00. Telefax 33 92 76 90,
E-mail: butik@mem.dk |
Må citeres med kildeangivelse
Denne tryksag er fremstillet på Phønix-Trykkeriet A/S og er mærket med det nordiske
miljømærke Svanen. Licensnummer 241 006. Phønix-Trykkeriet A/S er miljøcertificeret
efter ISO 14001 og registreret under EMAS, der er den europæiske forordning for
miljøstyring og miljørevision.
Miljønyt (Environment News)
Nr. 1: Badevandskort 1990
Nr. 2: Danske vandplanter
Nr. 3: Badevandskort 1991
Nr. 4: Ikke-kemisk ukrudtsbekæmpelse i grønne områder
Nr. 5: Badevandskort 1992
Nr. 6: Håndbog i genanvendelse
Nr. 7: Badevandskort 1993
Nr. 8: Kemiske afrensningsprocesser
Nr. 9: Badevandskort 1994
Nr. 10: Vandløbene
Nr. 11: Danish Watercourses
Nr. 12: Vækstens konsekvenser
Nr. 13: Vandløbene - 2. udgave
Nr. 14: Badevandskort 1995
Nr. 15: Håndbog om miljø og medarbejderinddragelse
Nr. 16: Medarbejderdeltagelse i forebyggende miljøarbejde - en håndbog
Nr. 17: Environmental Administration in Denmark
Nr. 18: Administración Medioambiental en Dinamarca
Nr. 19: Badevandskort 1996
Nr. 20: Miljøindikatorer - en genvej til miljøforbedringer i kommunerne
Nr. 21: Los arroyos - 2a edición
Nr. 22: Markedsorienteret miljøkommunikation
Nr. 23: Badevandskort 1997
Nr. 24: Ørreden som miljøindikator
Nr. 25: Alternative transportløsninger i landdistrikterne. - 2. udg.
Nr. 26: Trafik og miljø i kommuner - ny inspiration
Nr. 27: Badevandskort 1998
Nr. 28: Sørestaurering i Danmark
Nr. 29: Miljøbevidst design af grafiske produkter
Nr. 30: Begrænsning af trafikstøj
Nr. 31: Forsigtighedsprincippet
Nr. 32: CO2-virkemidler på transportområdet - et samarbejdsprojekt med Svendborg kommune
Nr. 33: Ecosystem Vulnerability to Climate Change in Greenland and the Faroe Islands
Nr. 34: Miljøkapacitet som grundlag for byplanlægning - Generel del
Nr. 35: Precautionary Principle
Nr. 36: Badevandskort 1999
Nr. 37: På rette vej
Nr. 38: Borgernes miljørettigheder
Nr. 39: Miljø og arbejdsmiljø
Nr. 40: Dansk miljøeksport af produkter og rådgivningsydelser til vandsektoren
Nr. 41: Danish environmental export of products and consultancy services within the water
sector
Nr. 42: Udformning af skriftlig miljøkommunikation
Nr. 43: Tilrettelæggelse af miljødialog
Nr. 44: Miljødialog gennem pressen
Nr. 45: Miljødialog med kollegaer
Nr. 46: Miljødialog med kunder
Nr. 47: Katalog over midler til miljødialog
|