Miljødialog gennem pressen
3. Hvilke forventninger har journalisten til dig?
For at dit samarbejde med journalisterne bliver bedst muligt, skal du
prøve at forstå, hvilke arbejdsbetingelser de har, og hvad de forventer af dig som
virksomhedens presseansvarlige på miljøområdet.
Journalister er vant til at møde lukkede døre, automatiske telefonsvarere, Ingen
kommentar og uprofessionelt pressearbejde, når de forfølger en god historie med
cocktailen erhverv og miljø. Det betyder ikke, at de ikke skriver historien. De
finder blot andre kilder, der kan dokumentere historiens hovedtese.
Derfor skal du og virksomheden forberede jer på at arbejde professionelt med forholdet
til journalister og de spørgsmål, de har til virksomhedens miljøholdninger og
miljøforhold.
Journalister arbejder generelt under et stort tidspres, hvor der sjældent er
tilstrækkelig tid til at forberede artiklen eller nyhedsindslaget. Derfor vil
journalister ofte gå direkte til emnet, hvis de ringer til dig. Det kan efterlade dig med
et indtryk af, at de ikke har forstået sagens miljøperspektiver. Eller dens baggrund. Du
skal forberede dig på, at journalister:
har kort tid til at producere dagens artikler og indslag. Også selv om emnet er
kompliceret, som de fleste miljøsager er
på historiens og læsernes vegne måske har andre holdninger til miljø,
produktion og produkter end virksomheden
ikke arbejder for virksomheden eller for at forbedre kendskabet til virksomhedens
miljøarbejde
er stærkt styret af den redaktionelle linje. Hvis redaktionssekretariatet mener,
at der er overvægt af miljøhistorier i dag, må den ligge over til en anden dag
er underlagt mediets præmisser. Tv skal have billeder, radio bliver bedst med lyd
og aviser kan ikke bringe historier, der kun kan forstås med levende billeder og lyd
må bøje sig for dagens store begivenheder uanset, hvor god en miljøhistorie der
er tale om. Hvis statsministeren udskriver valg, vil alle medier betragte det som dagens
absolutte tophistorie og give den første prioritet på alle redaktioner
For dig betyder den faglige substans måske alt, mens journalisten alene er på jagt
efter det folkelige eksempel, læserne kan forstå. Det betyder, at du generelt skal være
grundigt forberedt ved kontakt fra journalister, hvis du ønsker at bringe en større
miljøfaglig nuance ind i den redaktionelle dækning af virksomheden:
Lav en kort skriftlig introduktion til virksomheden og produkterne
Beskriv de væsentligste miljøaspekter ved råvarer, produktion og bortskaffelse
Beskriv produkternes miljøpåvirkning ved brug. Eventuelt med eksempler på
hensynsfuld brug og misbrug
Beskriv virksomhedens mål for miljøarbejdet og eventuelt myndighedernes
regulering på området
Fortæl, hvor virksomhedens præstation ligger i forhold til målene og
reguleringen
Hør radioavisen hver morgen og vurder, om en af dagens historier kan give
anledning til opringninger fra journalister
Du skal også kende mediernes præmisser, så du undgår at ulejlige journalister med
virksomhedens miljøbudskaber via en historie, der er god og kontant nok, men som ikke
egner sig til mediet. Det nytter fx ikke med en typisk erhvervshistorie til et dameblad
eller omvendt.
Derfor skal du nøje overveje historiens karakter og hvilke virkemidler,
du kan sælge den på. Det kan fx være, om der er billeder nok i historien til et
tv-indslag, og om du kan acceptere, at den bliver skåret meget stramt og måske
efterlader et unuanceret billede af virksomhedens holdning, hvis du gerne vil medvirke i
et nyhedsindslag.
Et tv-indslag skal bæres af gode billeder. Så hvis du ikke har den døde torsk
eller kan vise det ressourcebesparende produkt i aktion, skal du glemme alt om tv. Et
nyhedsindslag i tv-avisen må helst ikke overskride 90 sekunder medmindre, der er tale om
dagens historie, der godt må vare lidt længere
En typisk nyhedsartikel til et dagblad må ikke være på mere end to A4-ark. Så
hvis du stiller store krav om seriøs baggrundsinformation, skal du overveje et andet
medie end dagbladet
Et radioindslag bliver bedst, hvis den interviewede formulerer sig kort og præcist
i et vedkommende sprog. Du skal fx ikke tale om emissioner, men om udledninger og hele
tiden bruge eksempler.
Din rolle som presseansvarlig er både rollen som hjælper og kilde. Som hjælper skal
du skaffe information og de rette kontakter til journalisten. Som kilde skal du kunne
forsyne journalisten med oplysninger, der gør ham/hende i stand til at finde den gode
historie. Det er selvsagt en svær rolle at skulle tjene virksomheden og samtidig
servicere journalisterne, som ikke altid har samme dagsorden som virksomheden. Det kræver
meget af dig:
Du skal have den fornødne viden om virksomhedens miljøforhold og kompetence til
at være i dialog med journalisterne
Du skal have selvtillid og pondus nok til at tage en direkte konfrontation og
fremlægge virksomhedens synspunkter enkelt og interessant
Du skal have personlig gennemslagskraft og være i stand til at formidle sagen på
en overbevisende måde
Du skal kunne håndtere spillet om vurdering af nyhederne. Det vil sige: tale
åbent og direkte med journalisterne, selv om man måske ser forskelligt på
nyhedshistoriens indhold
Du skal være stærk nok til at undertrykke personlige følelser og modstå
fristelsen til at blive personlig, uanset journalistens fremstilling af sagen
|