Miljødialog gennem pressen
5. Hvordan skaber du et godt samarbejde med journalisten?
De jævnlige kontakter mellem dig og journalisterne er livsnerven i
virksomhedens pressekontakt om miljøforhold. Det er her, du lærer journalisterne at
kende, og de finder ud af, om du og virksomheden mener miljødialogen alvorligt.
Begynd med at skabe et overblik over, hvem der skriver om de områder, der kan have
virksomhedens særlige interesse. Det kan være på områderne miljø, erhverv,
forbrugerstof og sundhed. Lav en liste med de relevante journalister og deres særlige
emneområde. Med listen som udgangspunkt kan du begynde at kontakte journalister, når du
mener at have relevante historier.
På den måde kommer du i gang med at opbygge relationer til journalisterne gradvist
og i princippet på samme måde, som du udvikler alle andre værdifulde kontakter
og netværk:
Åbenhed: Evnen til at lytte til andre og dele egne tanker med andre
Troværdighed: At der er overensstemmelse mellem ord og gerninger
Gensidig tillid: At du tør give en oplysning og stole på, at den bliver behandlet
som aftalt
Leveringsevne: At journalisten ved, at der er noget at komme efter, når du
kontakter
Selv om du måske først og fremmest skal holde fast i pressen for at kunne kommunikere
om miljø, skal du huske, at der er mange anledninger til at kontakte journalister om
miljøforhold. Anledningen kan blandt andet være:
Generalforsamling og offentliggørelse af årsregnskab
Præsentation af ny produktionsteknologi
Præsentation af nye produkter
Nyansættelser
Eksemplerne tager udgangspunkt i virksomhedens daglige liv og virke. Men hvis der er
opbygget et godt forhold til én eller flere journalister, kan man også udnytte kontakten
ved andre lejligheder. Det kan for eksempel være når konkurrenters, myndigheders eller
interesseorganisationers optræden i medierne giver anledning til, at virksomheden knytter
sine egne kommentarer og miljøbudskaber til sagen.
Ud over at henvende sig til pressen i en konkret anledning, vil det være naturligt at
forsyne journalisterne med informationer af mere generel karakter. Og som kan indeholde
miljøhistorier, når det er relevant. Det kan være nyhedsbreve, interne
virksomhedsaviser, årsberetninger, etc.
Du kan i øvrigt også overveje at:
skrive synspunkter om miljøspørgsmål til avisens debatsider
skrive kronikker om miljøspørgsmål
deltage i offentlige arrangementer i branche- og interesseorganisationer, der kan
tænkes at ville blive omtalt af pressen. Det er en god måde at fange journalisternes
opmærksomhed på og skabe opmærksomhed om virksomhedens miljøarbejde
medvirke til, at journalister får adgang til branchetal, -databaser og lignende
på miljøområdet. Her er mange organisationer endnu forholdsvis frøkenagtige
Der er tale om et samarbejde. Ikke om et herretjener forhold, hvor du og
virksomheden skal servicere pressen med diverse oplysninger om virksomhedens og
produkternes miljøforhold. Derfor skal du som en selvfølge også stille krav til de
journalister, du regelmæssigt samarbejder med om miljøspørgsmål. Og for den sags skyld
også andre journalister. Du skal ikke forvente, at de møder dine krav på alle områder,
men det skærper deres respekt for dig og virksomheden, hvis de møder krav.
I samarbejdet med journalister fra dag- og fagblade, Danmarks Radio og TV-2 skal du som
udgangspunkt forvente, at de er professionelle, selv om de ikke altid forstår forskellen
mellem et myndighedsvilkår og et påbud. Endvidere bør du kunne forvente, at de:
har miljø og erhverv som arbejdsområde
har researchen i orden. Men tag det ikke for givet
tjekker deres kilder og informationer grundigt. Blandt andet gennem kilder i
forskningsmiljøerne
behandler oplysningerne på en fair og loyal måde
overholder jeres aftaler
Afhængigt af dit samarbejde med journalisten eller historiens karakter, kan du stille
krav om at se artiklen inden deadline eller få læst den op. Du kan kun rette faktuelle
fejl og eventuelle misforståelser i det, du selv bliver citeret for.
Det kan ofte være svært at få sagt, at man gerne vil se det, man bliver citeret
for, men så kan du eventuelt tilbyde at læse artiklen igennem for faktuelle fejl i
fremstillingen af det miljøfaglige indhold. Det vil de fleste journalister opfatte som et
tilbud og en hjælp. De hader nemlig at få en ellers god historie miskrediteret på grund
af fejlagtige oplysninger.
Når en journalist henvender sig til dig, skal du tage det alvorligt, også selvom
journalistens historie ikke umiddelbart forekommer af betydning for virksomheden:
Brug tid på en journalist, der kontakter virksomheden. Det er ikke sikkert,
samtalen giver spalteplads i denne omgang, men journalister ved, hvor de kan finde kilden
næste gang
Spørg til journalistens historie og tese. Han vil sikkert ikke fortælle, hvor han
har den fra. Men måske fortæller han lidt om sin påstand og hvem, han indtil videre har
talt med. Det kan være konkurrenter eller naboer og kunder. Oplysningerne giver dig et
godt billede af journalistens viden samtidig med, at du viser interesse for journalistens
arbejde og tager henvendelsen alvorligt
Spørg til deadlines. Det giver dig mulighed for at beslutte, om interviewet skal
finde sted her og nu, eller om du kan få tid til at forberede dig grundigt. Aftal
derefter tid, sted og omfang for interviewet
Overhold dine aftaler med journalisten. Giv ham rapporter mm., hvis du har lovet
det. Og hvis det er fortrolige rapporter, så udlever dem alligevel, hvis han kan få dem
andre steder.
Hold dig til sandheden. Den er nemmest at huske og bliver aldrig afsløret. Men du
behøver ikke rutte med den
Svar så præcist som muligt
Forklar hvorfor, hvis du ikke kan eller vil svare på et spørgsmål. Det kan være
af konkurrencehensyn. Det kan være, fordi du ikke kender den miljøundersøgelse,
journalisten henviser til. Eller indholdet i en licensaftale
Diskuter historiens udvikling og miljøperspektiver fordomsfrit. Du vil som regel
få flere informationer om journalistens viden og informationskilder, hvis du ikke pr.
automatik indtager en defensiv position
Du behøver ikke vente på, at en journalist ringer til dig. Ring selv, hvis du og
virksomheden har noget på hjerte og kan levere en historie, der holder og styrker
virksomhedens omdømme på miljøområdet. Du skal tage initiativ til pressekontakten,
uanset om historien er positiv eller negativ for virksomheden.
Den positive historie er naturligvis den sjoveste, men ikke nødvendigvis den nemmeste at
få placeret. Den negative er derimod den nemmeste at få placeret for andre med gode
kontakter til journalister. Derfor skal du selvfølgelig selv tage kontakten, når
virksomheden har noget på spil. Uanset om problemet er:
et udslip i forbindelse med produktionen
en ny undersøgelse, der afslører virksomhedens produkter som sundhedsskadelige
eller nye miljøkrav fra myndighederne
Du får det bedste udgangspunkt for at sælge virksomhedens budskab og forklaring ved selv
at tage kontakten, fordi du populært sagt får chancen for at vælge tid, sted og våben:
Du beslutter, hvornår journalisten skal have historien
Du kan i et mindre omfang stille krav til journalisten om tidsforbrug
Du vælger selv mediet og journalisten
Du afgør, hvor meget journalisten skal have her og nu, og hvad der kan vente
Ved selv at lukke op for historien, får du også ubetalelig goodwill. Det styrker
troværdigheden her og nu, at du selv har taget initiativ til at få historien bragt frem,
og du slipper for at stå som den forklarende eller undskyldende. Rollen som den, der
indrømmer og får tilgivelse styrker også relationerne til journalisten
på længere sigt, fordi virksomheder, der er åbne over for pressen i en kritisk
situation, har en højere troværdighed.
|