Kortlægning af substitutionsmuligheder inden for maling/lakfjernere
Altenativer til dichlormethan til at fjerne maling/lak
Det er en myte, at maling/lak kun kan fjernes med dichlormethan. Der findes andre
anvendelige, mindre farlige og ligeså billige metoder.
Baggrund og formål
Den dominerende brug af det sundhedsskadende opløsningsmiddel dichlormethan er til
fjernelse af maling/lak.
I forlængelse af en frivillig aftale mellem Miljøstyrelsen og Foreningen af danske
Lak- og Farveindustrier (FDLF) foregår der en automatisk substitution, men dichlormethan
indgår til stadighed i produkter til fjernelse af maling/lak.
Formålet med dette projekt har været at afklare i hvilket omfang dichlormethan og
andre miljø- eller sundhedsskadelige stoffer i maling- og lak fjernere kan erstattes med
mindre miljø- og sundhedsbelastende stoffer eller af andre ikke kemiske metoder.
Projektets formål har desuden været at vurdere de tekniske og økonomiske konsekvenser
af en sådan substitution.
Rapporten skal tillige danne grundlag for målrettet information af bl.a. private og
professionelle brugere.
Undersøgelsen
Projektet er gennemført i 3 faser: Kortlægning af muligheder for substitution,
miljø- og sundhedsvurdering af disse muligheder og sluttelig en økonomisk vurdering af
substitutionsmulighederne.
På baggrund af disse vurderinger er det muligt at udpege de muligheder, der med hensyn
til miljø, sundhed og økonomi er at foretrække.
Kortlægningen er gennemført med hjælp fra Kontoret for Produktdata ved
Arbejdstilsynet og kontakt til en lang række private virksomheder, der har interesser i
fjernelse af maling. Denne kortlægning har ført til oplistning af en række mekaniske og
kemiske metoder, der er teknisk relevante.
Den hensigtsmæssige brug af disse metoder er beskrevet for at sikre, at de enkelte
metoder vurderes på et sammenligneligt grundlag.
Selve miljø- og sundhedsvurderingen er udført med baggrund i en kvalitativ tolkning
af EU's retningslinier for risikovurdering af kemiske stoffer. Denne tolkning er
gennemført i kapitel 5. Ved at vurdere de mekaniske metoder kvalitativt nås et
sammenligningsniveau, hvor de mekaniske grupperes sammen med de kemiske, med mulighed for
klart at anbefale eller fraråde brugen af visse metoder frem for andre.
Den økonomiske vurdering tager udgangspunkt i et skøn over, hvordan de forskellige
metoder anvendes, såfremt dichlormethan substitueres 100%. Med dette udgangspunkt
beregnes enhedsomkostningerne med at fjerne maling/lak på f.eks. 1 m2 ved brug
af de mest relevante metoder. De totale omkostninger ved 100% substitution af
dichlormethan skønnes herefter for et sæt af alternative metoder. Det er herefter
beregnet, hvor stor afgiften på dichlormethan skal være for at fremme substitutionen.
Hovedkonklusioner
Med baggrund i disse vurderinger kan følgende konkluderes med hensyn til
maling-/lakfjernere:
- Hvis maling/lak er fastsiddende er fjernelse ofte unødvendig.
- Til langt de fleste anvendelser findes kemiske dichlormethanfrie produkter, der er
tilstrækkelig effektive. Med baggrund i den nuværende viden findes der kemiske
substitutter med acceptable effekter på miljø og sundhed set i forhold til
dichlormethan.
- Inden for graffitifjernere anvendes der aktivstoffer, der med stor sandsynlighed kan
anvendes til fjernelse af traditionel maling/lak - relevante stoffer er samlet i
rapportens bilag, der således er en inspirationskilde for produktudviklere.
- Ingen af de undersøgte metoder såvel kemiske som mekaniske til fjernelse af
maling/lak, er forbundet med samme negative påvirkning af både miljø og sundhed som
brugen af dichlormethan.
- De mekaniske metoder er forbundet med negative påvirkninger af sundhed, som beror på
malingens indhold af sundhedsskadelig stoffer, men ved passende brug af værnemidler hos
brugeren, er metoderne med hensyn til sundhed klart at foretrække frem for
dichlormethan-produkter. Med hensyn til negative påvirkninger af miljøet kan det
konkluderes, at uhensigtsmæssig brug af disse metoder kan medføre alvorlige
påvirkninger. Ved hensigtsmæssig brug af de mekaniske metoder kan disse dog hæve
kvaliteten af miljø- og sundhedsforholdene i forbindelse med fjernelse af maling-/lak
sammenlignet med brugen af dichlormethan.
- Såfremt de mekaniske metoder anvendes hensigtsmæssigt, vil påvirkningerne af miljø
og sundhed herfra være sammenlignelig med brugen af de kemiske substitutter. Anvendes de
mekaniske metoder ikke hensigtsmæssig, kan de kemiske metoder være at foretrække, idet
kendskabet til påvirkningerne af miljø og sundhed fra de kendte indholdsstoffer er
tydeligere.
- Det er branchens vurdering, at forskellige kombinationer af mekaniske og kemiske metoder
til fjernelse af maling/lak vil kunne erstatte de dichlormethanholdige
maling-/lakfjernere.
- De samlede økonomiske omkostninger ved en total substitution af dichlormethan i
maling-/lakfjernere med kombinationer af både kemiske og mekaniske alternativer vil ligge
i intervallet 4-17 mio. kr.
- En afgift på 30-35 kr./kg dichlormethan vil kunne fremskynde substitutionen hos
industrien, men afgiften skal i forhold til det private forbrug være væsentlig højere
og eventuelt kombineret med et egentligt forbud mod anvendelse af dichlormethan i
maling-/lakfjernere til privat brug for at fremme substitutionen.
Projektresultater
Der er i det danske Produktregister registreret 23 kemiske maling-/lakfjernere, der
indeholder dichlormethan. I alt er der registreret 85 maling-/lakfjernere indeholdende 65
forskellige stoffer, der ikke er omfattet af krav om fortrolighed. Indregnes de stoffer,
der hos Produktregistret hos Kontoret for Produktdata Arbejdstilsynet, er omfattet af
fortrolighed, bliver det samlede tal 168 stoffer.
I projektet peges der på en række kemiske maling-/lakfjernere, der teknisk set er
mulige substitutter for dichlormethan, samt en række mekaniske metoder til fjernelse af
maling/lak.
Den samlede registrerede mængde maling-/lakfjernere er siden starten af 1995 faldet
fra 374 til 158 tons svarende til et fald på 216 tons. Forbruget af registrerede
maling-/lakfjernere indeholdende dichlormethan har været konstant siden 1995.
Produktionen af dichlormethanholdige maling-/lakfjernere i Danmark er ifølge kontoret
for Produktdata faldende, mens importen har været stigende siden 1995. Baggrunden for
disse beregninger er et yderst spinkelt datasæt, hvor den statistiske usikkerhed er
betydelig.
Det samlede forbrug af dichlormethan til maling-/lakfjernere i 1998 skønnes derfor at
være af samme størrelsesorden som i 1995, svarende til 110 tons pr. år. Det samlede
forbrug af maling-/lakfjernere skønnes til at udgøre op til 200 tons pr. år.
Der peges i dette projekt på følgende10 mekaniske metoder til fjernelse af
maling/lak: afbrænding, pyrolyse, opvarmning, fugt, slibning/afskrabning, sandblæsning,
højtryksrensning, elektrolyse, mikrobølger og ultralyd. Af disse vurderes fugt,
slibning/afskrabning og højtryksrensing at kunne anvendes af private brugere - resten er
kun relevante til professionelt brug. I forhold til forskellige typer underlag såsom
træ, murværk og metal findes der mekaniske metoder, der på disse overflader kan
anvendes til at fjerne maling/lak uden at skade underlaget.
Miljø- og sundhedsvurderingen af de mekaniske fjernelsesmetoder viser at:
- Den gennemgående påvirkning af miljøet er risiko for diffus spredning af
problematiske tungmetaller og andre miljøfarlige stoffer i selve malingen til jord- og
vandmiljøet.
- De potentielle påvirkninger af sundhed vil være i forbindelse med indånding af støv
eventuelt indeholdende problematiske tungmetaller og andre sundhedsskadelige stoffer i
selve malingen, samt/eller nedbrydningsprodukter heraf ved udsættelse for støj og
vibrationer med deraf følgende mulige skader på bevæge-apparatet.
Ved brug af kemisk fjernelse kan sundhedsvurderingen af de identificerede kemiske
stoffer sammenfattes som vist i følgende tabel. I kolonnen med "andre data"
antydes potentielle effekter på enkeltarter i miljøet. Disse data er baseret på
resultater af dyreforsøg i forbindelse med sundhedsmæssige vurderinger, og er anvendt,
fordi der ikke er identificerede relevante data om stoffernes påvirkninger af
økosystemer.
Tabel 1
Oversigt over iboende egenskaber i de stoffer/stofblandingers, som projektet har
identificeret.
Navn på stof eller
stofblanding |
CAS nr. |
Klassificeringen |
Andre data |
2-(2-Butoxyethoxy)ethanol [DEGBE] {også kaldet
diethylenglycolbutylether eller butyldiglycol} |
112-34-5 |
Xi; R36 (lokalirriterende;
irriterer øjnene) |
Ved oral indtagelse i marsvin
har stoffet givet effekter i nyrer, blærer og generelt i urinvejene. |
2-(2-Methoxyethoxy)ethanol [DEGME], [også kaldet
diethylenglycolmonomethylether] |
111-77-3 |
Xn;R63* (sundhedsskadelig;
mulighed for skade på barnet under graviditeten) |
Via flere forskellige
indgivelsesveje i forskellige dyrearter kan stoffet forårsage effekter i luft- og
urinvejene. Ved oral indtagelse kan stoffet give effekter i blod, lever, fostre og
ændringer i testiklers vægt. |
1-Bromopropan |
106-94-5 |
R10, Xn-;R20 (Brandfarlig,
sundhedsskadelig; farlig ved indånding) |
Der er gennemført studier, der bl.a. antyder
effekter på luftvejene ved indånding og rotters evne til at formere sig. |
Dipropylenglycoldimethylether |
34590-94-8 |
Ingen |
Ikke tilstrækkelige data |
N-Methyl-2-pyrrolidon |
872-50-4 |
Xi;R36/38 (lokalirriterende;
irriterer øjnene og hud) |
Ved indånding i rotter kan
stoffet give anledning til udviklingsforstyrrelser og effekter på nyrer og blærer samt
på fostre og nyfødte. |
Blanding af diestre , i eventuelt vegetabilske olier |
F.eks. 106-65-0, 1119-40-0 eller 627-93-0 |
Ingen |
Dimethyladipat (CAS 627-93-0) er
det eneste stof, hvor enkeltstående forsøg antyder, at stoffet kan give anledning til
udviklingsforstyrrelser så som abnormaliter og effekter på især rotters evne til at
formere sig |
Baserne natrium- og kaliumhydroxid |
1310-73-2 og 1310-58-3 |
C; R35 (Ætsende; alvorlig ætsningsfare) |
Vævsskader på dyr og planter |
* Leverandørernes selvvurdering
I EU's risikovurdering af eksisterende kemiske stoffer placeres det undersøgte stof i
en af tre gruppe, der afspejler graden af bekymring ved brug af stoffet og behovet for
yderligere information før begrænsning af risikoen ved brug af stoffet. De tre grupper
er således:
1) Behov for yderligere information og/eller test.
2) I øjeblikket ikke behov for yderligere information og/eller test samt intet
umiddelbart behov for begrænsning af risici ved stoffet.
3) Behov for begrænsning af risici.
Af disse 7 kemiske stof(-grupper) vurderes 1-bromopropan og 2-(2-methoxyethoxy)ethanol
til at have så alvorlige mulige effekter, at brugen af dem i forbindelse med
maling-/lakfjernere må frarådes.
For resten af de kemiske stoffer og de mekaniske metoder slibning, højtryksspuling og
mikrobølger vurderes det, at de kan give anledning til effekter, som kræver, at der
skaffes yderligere information gennem yderligere tests, før det kan afgøres om de ud fra
miljø- og sundhedsvurderinger kan anbefales eller ej. Disse data skal anvendes til at
gennemføre en egentlig risikovurdering af 1-bromopropan og 2-(2-methoxyethoxy)ethanol
samt undersøgelser af eksponeringsforholdene ved slibning og højtryksspuling samt
eksponeringen for bly ved uhensigtsmæssig brug af mikrobølger.
Hensigtsmæssig brug af følgende processer anses udfra denne undersøgelse i
øjeblikket ikke at give anledning til behov for information med henblik på yderlig
regulering:
- Afbrænding/opvarmning
- Fugt-behandling
- Sandblæsning
- Elektrolyse
- Pyrolyse
Mere at læse
Ønsker man yderligere oplysninger om dichlormethan kan Massestrømsanalysen for
chlorerede opløsningsmidler - Miljøprojekt 392, 1998 - udarbejdet af Jacob Maag med
fordel læses.
|