[Forside] [Indhold]

Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og brændstoffer

Bilag A1

Brev sendt til danske importører

Projektbeskrivelse
Miljøstyrelsen's Klima- og Transportkontor har bedt Teknologisk Institut, Motorteknik foretage en vurdering af meromkostningerne ved at opfylde fremtidige emissionsnormer for personbiler, varebiler og tunge køretøjer.
I 1998 blev der indført afgiftsincitamenter for varebiler, som opfylder de foreslåede EURO 3- og 4-normer. Det blev i bemærkningerne til lovforslaget anført, at tilsvarende principper ville blive overvejet for personbiler, så snart de endelige EU-udstødningsnormer var fastsat. Dette skete i juni 1998. I december 1998 blev der også opnået enighed om de kommende normer for motorer til tunge køretøjer.
Der er på den baggrund behov for at få foretaget en vurdering af meromkostningerne ved at opfylde disse fremtidige normer for personbiler og tunge køretøjer med henblik på fastsættelse af eventuelle afgiftsincitamenter. I henhold til EU-direktivet skal en eventuel afgiftsdifferentiering være mindre end de faktiske merudgifter. I den forbindelse er det naturligt at foretage en revurdering af de allerede indførte afgiftslettelser for varebiler.
Teknologisk Institut skal i den anledning anmode om Deres assistance i form af oplysninger om teknologier og dertil hørende omkostninger for opfyldelse af EURO 3 og 4, som De måtte have tilgængeligt eller kan fremskaffe fra producenten.
På forhånd tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Teknologisk Institut
Motorteknik


Ken Friis Hansen
Sektionsleder
Tlf. 8943 8584
Fax. 8943 8583
ken.friis.hansen@teknologisk.dk


[Forside] [Indhold] [Top]