Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og brændstoffer
Bilag A1
Brev sendt til danske importører
Projektbeskrivelse
Miljøstyrelsen's Klima- og Transportkontor har bedt Teknologisk Institut, Motorteknik
foretage en vurdering af meromkostningerne ved at opfylde fremtidige emissionsnormer for
personbiler, varebiler og tunge køretøjer.
I 1998 blev der indført afgiftsincitamenter for varebiler, som opfylder de foreslåede
EURO 3- og 4-normer. Det blev i bemærkningerne til lovforslaget anført, at tilsvarende
principper ville blive overvejet for personbiler, så snart de endelige
EU-udstødningsnormer var fastsat. Dette skete i juni 1998. I december 1998 blev der også
opnået enighed om de kommende normer for motorer til tunge køretøjer.
Der er på den baggrund behov for at få foretaget en vurdering af meromkostningerne ved
at opfylde disse fremtidige normer for personbiler og tunge køretøjer med henblik på
fastsættelse af eventuelle afgiftsincitamenter. I henhold til EU-direktivet skal en
eventuel afgiftsdifferentiering være mindre end de faktiske merudgifter. I den
forbindelse er det naturligt at foretage en revurdering af de allerede indførte
afgiftslettelser for varebiler.
Teknologisk Institut skal i den anledning anmode om Deres assistance i form af oplysninger
om teknologier og dertil hørende omkostninger for opfyldelse af EURO 3 og 4, som De
måtte have tilgængeligt eller kan fremskaffe fra producenten.
På forhånd tak for hjælpen!
Med venlig hilsen
Teknologisk Institut
Motorteknik
Ken Friis Hansen
Sektionsleder
Tlf. 8943 8584
Fax. 8943 8583
ken.friis.hansen@teknologisk.dk
|