Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og
brændstoffer
Projektets baggrund
I 1998 blev der indført afgiftsincitamenter for varebiler, som opfylder de foreslåede
Euro3 og 4-normer. Det blev i bemærkningerne til lovforslaget anført, at tilsvarende
principper ville blive overvejet for personbiler, så snart de endelige
EU-udstødningsnormer er fastsat. Dette skete i juni 1998. I december 1998 blev der også
opnået enighed om de kommende normer for motorer til tunge køretøjer.
Vurdering af meromkostninger
Der var på den baggrund behov for at få foretaget en teknisk vurdering af
meromkostningerne ved at opfylde disse fremtidige normer for personbiler og tunge
køretøjer med henblik på fastsættelse af eventuelle afgiftsincitamenter. I henhold til
EU-direktivet skal en eventuel afgiftsdifferentiering være mindre end de faktiske
merudgifter.
I den forbindelse var det naturligt også at foretage en revurdering af de allerede
indførte afgiftslettelser for varebiler.
Brændstoffer
Skærpede normer for køretøjers emissioner og skærpede krav til de anvendte
brændstoffer følges ad - også i EU-systemet. Det var derfor også naturligt at foretage
en vurdering af meromkostningerne ved produktion af benzin, som overholder den kommende
Euro4 standard. Euro4 diesel er tidligere undersøgt. [1]
[1] Miljøstyrelsens projekt "Muligheder for
miljøforbedringer af dieselkøretøjer"
|