[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

NOVA-2003

13. Tekniske anvisninger og kvalitetssikring

13.1 Tekniske anvisninger
13.2 Kvalitetssikring af kemiske analyser
13.2.1 Godkendelse af laboratorier
13.2.2 Intern kvalitetskontrol
13.2.3 Ekstern kvalitetskontrol
13.2.4 Overgangsordninger
13.2.5 Ajourføring

Dokumentationen af NOVA-2003 er organiseret således, at rammerne for og omfanget af overvågningssystemet er detaljeret beskrevet i denne programbeskrivelse, mens metoder til prøvetagning, prøvebehandling, databehandling er givet i tekniske anvisninger for de enkelte delprogrammer.

Undtagelsen fra regelen om at metoder er beskrevet i de tekniske anvisninger, er at visse ’metoder’, der er fælles for flere af delprogrammerne, er omtalt på det fælles plan i programbeskrivelsen. Det drejer sig om kvalitetssikring af kemiske analyser (afsnit 13.2), dataoverførselsformatet STANDAT (afsnit 14.1) og Det hydrologiske Referencesystem (afsnit 14.2).

13.1 Tekniske anvisninger

Formålet med de tekniske anvisninger er at disse præcist skal beskrive alle forhold i forbindelse med prøvetagning, måling, tælling og analyser o. lign. Målgruppen for anvisningerne er de personer, der skal forestå de nævnte aktiviteter. Anvisningerne har bindende karakter og udgør samtidig en dokumentation for hvilke metoder, der er anvendt.

Af hensyn til overskueligheden samles alle retningslinier for prøvetagning og analyse mv. i en teknisk anvisning for hvert faglige delområde, men ved starten af programperioden er metoderne for nogle delprogrammer dog beskrevet i en række selvstændige publikationer. En oversigt over de gældende tekniske anvisninger findes i bilag 13.1.

De tekniske anvisninger omfatter præcise angivelser af de metoder, der skal bruges i NOVA- 2003, men der henvises ofte til andre, offentlige beskrivelser, såsom anvisninger fra Dansk Standard.

De tekniske anvisninger indeholder endvidere beskrivelser af, hvordan kvalitetssikring skal udføres før data overføres til fagdatacentret og/eller anvendes i regionale rapporter.

Der er følgende procedure for revision af tekniske anvisninger:

  1. En teknisk anvisning kan revideres på foranledning af den relevante styringsgruppe efter oplæg fra fagdatacentret.
  2. Fagdatacentret gennemfører revisionen og fremsender et udkast til styringsgruppen, som vurderer anvisningen i forhold til Aftaleudvalgets retningslinier for udarbejdelse af tekniske anvisninger og udarbejder indstilling til Aftaleudvalget.
  3. Aftaleudvalget godkender anvisningen på baggrund af indstillingen fra styringsgruppen.

13.2 Kvalitetssikring af kemiske analyser

For at sikre en konstant, høj kvalitet af de kemiske analyser under NOVA-2003 er det besluttet at analyserne så vidt muligt skal udføres på laboratorier, der er forhåndsgodkendt til netop dette arbejde.

13.2.1 Godkendelse af laboratorier

Laboratorier der ønsker at udføre kemiske analyser i forbindelse med NOVA-2003, skal være akkrediteret (certificeret) i henhold til den danske akkrediteringsordning DANAK (der administreres af ErhvervsfremmeStyrelsen) eller en tilsvarende ordning i andre lande. Reglerne er beskrevet i Erhvervsministeriets bekendtgørelse nr. 258 af 11. april 1994 om akkreditering af laboratorier til teknisk prøvning mv.

For at blive akkrediteret skal et laboratorium kunne dokumentere, at det har apparatur, personale og arbejdsrutiner der sikrer, at analyserne kan udføres med en konstant kvalitet. Desuden skal laboratoriet være besiddelse af fuld dokumentation for alle analysemetoder o.lign., og det skal opbevare journaler og anden dokumentation, som gør det muligt at vende tilbage til den enkelte analyse på en bestemt prøve og kontrollere at den er udført forskriftsmæssigt, at apparaturet var korrekt kalibreret, osv.

Akkrediterede laboratorier er forpligtet til at deltage i præstationsprøvninger på det område akkrediteringen gælder for, jf. afsnit 13.2.3.

Det er ikke tilstrækkeligt at være akkrediteret for at være godkendt til at udføre analyser i forbindelse med NOVA-2003. Laboratorierne skal også leve op til de krav der er stillet til detektionsgrænser mv. i NOVA-2003; endvidere stiller Miljøstyrelsen supplerende krav til intern kvalitetskontrol (jf. afsnit 13.2.2), og endelig er det Miljøstyrelsen der vurderer resultaterne af præstationsprøvning og afgør hvilke af de deltagende laboratorier der har klaret en prøvning tilfredsstillende (jf. afsnit 13.2.3).

Miljøstyrelsen offentliggør navnene på laboratorier der til enhver tid er godkendt til de forskellige analyser i NOVA-2003.

13.2.2 Intern kvalitetskontrol

Laboratorierne skal som minimum have intern kvalitetskontrol i henhold til reglerne for akkreditering.

I de tekniske anvisninger for NOVA-2003 er der på nogle områder krav om indberetning af data fra kvalitetskontrollen til amterne og i nogle tilfælde videre til fagdatacentrene. Disse krav bygger på regler for intern kvalitetskontrol beskrevet i henholdsvis Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 637 af den 30. juni 1997om kvalitetskrav til miljømålinger udfør af akkrediterede laboratorier, certificerede personer mv. (bekendtgørelsen omhandler næringsstoffer mm.) og en vejledning fra Miljøstyrelsen vedr. miljøfremmede stoffer svarende til bekendtgørelsen (vejledningen forventes udgivet sommeren år 2000) – eller på regler der gælder i forbindelse med internationalt koordinerede overvågningsprogrammer (OSPAR og HELCOM).

13.2.3 Ekstern kvalitetskontrol

Der arrangeres løbende præstationsprøvninger med henblik på ekstern kvalitetskontrol. En præstationsprøvning iværksættes ved at Miljøstyrelsens referencelaboratorium distribuerer ens prøver med et kendt indhold af de stoffer prøvningen omfatter, til alle de laboratorier, der gerne vil være godkendt til at udføre den type analyser (laboratorier der er akkrediteret til at udføre den type analyser, er forpligtet til at deltage). Analyserne skal så foretages på en bestemt dato. Resultaterne skal sendes til referencelaboratoriet, der foretager en statistisk bearbejdning og sender en rapport til Miljøstyrelsen. På den baggrund udpeger Miljøstyrelsen de laboratorier, der fremover må foretage analyser af den type, der er omfattet af prøvningen.

Amterne er forpligtet til at kontrollere kvaliteten af de analyseresultater de modtager fra deres laboratorier, jf. afsnittet om amternes ansvar i kapitel 3.

Fagdatacentrene foretager desuden en vis kvalitetskontrol i forbindelse med behandlingen af de data, der modtages fra amterne og fra statens laboratorier.

13.2.4 Overgangsordninger

På grund af såvel tekniske som praktiske begrænsninger kan ikke alle analyser ved NOVA-2003’s start udføres efter ovenstående principper. En væsentlig årsag hertil er, at mange af stofferne ikke tidligere har været omfattet af tilsyn eller overvågning. Det har derfor været nødvendigt at indføre nogle overgangsordninger.

For nogle af stofferne kan der ikke ved programperiodens begyndelse anvises en velegnet analysemetode. Der iværksættes metodeudvikling og -afprøvning så hurtigt som muligt, og så snart det er forsvarligt, udpeger Miljøstyrelsen ét eller flere laboratorier der synes at kunne udføre analyserne på et foreløbigt tilfredsstillende kvalitetsniveau.

For andre stoffer er der udviklet metoder, men de kommercielle laboratorier mangler erfaring med dem. I nogle tilfælde er de mulige indtægter ikke store nok til at laboratorierne vil investere i metodeindkøring (f.eks. fordi der er for få prøver af samme type). Det giver derfor ikke mening at arrangere egentlig præstationsprøvning, fordi antallet af deltagende laboratorier ville være for lille til at der ville være et tilstrækkeligt sammenligningsgrundlag. Også her udpeger Miljøstyrelsen ét eller nogle få laboratorier, der vurderes til at kunne udføre analyserne på et foreløbigt tilfredsstillende kvalitetsniveau; baggrunden for udpegningen kan f.eks. være laboratoriets deltagelse i internationale interkalibrering og/eller resultater af intern kvalitetskontrol.

Derudover er der den praktiske begrænsning, som er en begrænset kapacitet hos dels referencelaboratorierne, der skal klare det praktiske i forbindelse med præstationsprøvningerne (blandt andet skal de analysere alle de prøver der sendes ud til miljølaboratorierne, for at kunne vurdere variationen mellem de teoretisk ens prøver), og dels miljølaboratorierne, der skal afse tid og penge til at udføre analyserne. Hvis alle tekniske problemer var løst, ville en cyklus med alle stoffer i alle relevante prøvetyper vare længere end programperioden for NOVA-2003.

På grund af sidstnævnte begrænsning (eller en kombination af den og de øvrige) bliver der i nogen udstrækning udpeget laboratorier til analyser, der ikke er præstationsprøvet, men hvor laboratoriet har vist god kvalitet i en lignende præstationsprøvning. Et eksempel: et laboratorium der er godkendt til analyser for stoffet X i grundvand, godkendes indtil videre til også at udføre analyser for stoffet X i overfladevand.

13.2.5 Ajourføring

Miljøstyrelsen reviderer i samarbejde med styrelsens referencelaboratorier løbende kravene til kvalitetssikring, herunder prioriterer de stoffer og prøvetyper der skal indgå i de årlige præstationsprøvninger. Afholdelse af præstationsprøvninger skal aftales endeligt med DANAK, jf. afsnit 13.2.1.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]