[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Virksomhedsregnskab 1999

Bilag 2: Institutionsmål og målopfyldelse 1999

1. Opfølgning på Århuskonventionen

Målsætningen var at implementere Århuskonventionen i dansk ret, således at Danmark kunne være blandt de første lande, der ratificerede konventionen ved udgangen af 1999.

Hovedmålet er ikke nået, men resultatet vurderes som delvist tilfredsstillende, idet lovforslaget er fremsat. Det forventes, at Danmark ratificerer konventionen i 2000.

Delmål 1.1:

Gennemførelse af offentlig konference om konventionens gennemførelse i første halvår af 1999.Konferencen blev gennemført den 8. september 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 1.2:

Udarbejdelse af forslag til nye lovregler til fremsættelse i folketingssamlingen 1999/2000.Lovforslaget blev sendt i ekstern høring d. 2. november 1999 og fremsat d. 20. januar 2000. 1. behandling fandt sted d. 4. februar 2000. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 1.3:

Udarbejdelse af nye administrative regler og rutiner ultimo 1999.Udarbejdelse af nye regler og rutiner forventes gennemført i 2000. Delmålet er ikke opfyldt.

Delmål 1.4:

Udarbejdelse af en endelig afrapportering til ECE ultimo 1999. Ratificeringen forventes at ske senest 1. oktober 2000 og den endelige afrapportering umiddelbart efter. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 1.5:

Deltagelse i forberedelsen af den første partskonference ul-timo 1999 og primo år 2000.Det første signatarmøde blev af holdt i april 1999 med dansk deltagelse. Der er fortsat ikke sat dato på det andet signatarmøde, men det forventes afholdt medio 2000. Delmålet vurderes at være opfyldt.

2. En styrket kemikalieindsats

Målsætningen var, at der skulle gennemføres en forstærket indsats mod miljøfarlige kemikalier. Indsatsen omfatter en række initiativer såvel nationalt som internationalt. Udover indsatsen vedr. de enkelte miljøfarlige kemikalier, skal der for kemiske stoffer generelt arbejdes på en kobling af kemikalieindsatsen med indsatsen på produkt- og affaldsområ-derne.

Det overordnede mål er nået, og resultatet er tilfredsstillende.

Delmål 2.1:

Primo 1999 offentliggørelse af en strategi for en styrket ind-sats på kemikalieområdet. Regeringens strategi blev offentliggjort januar 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 2.2:

Rapport fra pesticidudvalget (Bichel-udvalget) 1. marts 1999.I marts 1999 blev Hovedudvalgsrapporten og 6 delrapporter offentliggjort. Rapporten blev drøftet ved Forespørgselsdebat F 54 den 20. maj 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 2.3:

Forberedelse af et godkendelsessystem for biocider og æn-dring af bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler ultimo 1999 med henblik på ikrafttræden primo 2000. Ændring af kemikalieloven er vedtaget den 6. april 2000. En revideret bekendtgørelse er under udarbejdelse og forventes at træde i kraft maj 2000. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 2.4:

Medio 1999 præsenteres et computer-program til identifi-kation af ikke-vurderede problemstoffer.De danske computerprogrammer er blevet præsenteret internationalt og bl.a. anvendt i nordisk regi i forbindelse med arbejdet med identifikation af farlige stoffer i forbindelse med internationalt konventionsarbejde. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 2.5:

Udkast til ny pesticidhandlingsplan foreligger ultimo 1999.

Regeringens Pesticidhandlingsplan II er oversendt til Folketingets Miljø og Planlægningsudvalg, samt Udvalget for Fø-devarer, Landbrug og Fiskeri og offentliggjort i 2000.

Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 2.6:

Der skal igangsættes begrænsningsinitiativer for de særligt prioriterede stoffer, hvor der allerede er tilstrækkelig viden.

For de øvrige særligt prioriterede stoffer skal der være igangsat vidensopbygningsaktiviteter i 1999. Initiativer og aktiviteter er iværksat for de prioriterede stoffer (26 stof-fer/ grupper). Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 2.7:

Der udsendes opdateret liste over uønskede stoffer, dels på baggrund af nye klassificeringer og opdaterede data, dels på baggrund af status for anvendelsesbegrænsningsarbej-det for de særligt prioriterede stoffer. Indhentning af informationer til opdatering af listen – herunder især opdaterede mængdetal fra Produktregistret – har taget længere tid end forudsat. Med den ændrede tidsplan forventes den opdaterede liste sendt i offentlig høring maj 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 2.8:

Ændring af kemikalieloven m.h.t. producent/ leverandøran-svar. Forslag til lovændring blev ikke fremsat. Der er i stedet for arbejdet videre med producenters/leverandørers medansvar for reglernes overholdelse i form af kontrolgebyr for udvalgte produktgrupper. Bestemmelser om kontrolgebyr indgår i den ændring af kemikalieloven, som blev vedtaget i Folketinget 6. april 2000. Delmålet vurderes at være delvis opfyldt.

Delmål 2.9:

Mulighederne for at koble metoder for risikovurdering af kemikalier med metoder for miljøvurdering af produkter er analyseret. Et forprojekt til videreudvikling af kemikaliedelen af livscyklusvurdering – herunder afklaring af muligheder for koordination og dataudveksling med metoder til risikovurdering – forventes igangsat snarest. Derudover blev der i september 1999 afholdt en nordisk workshop om risikovurdering og livscyklusvurdering. Workshop-rapporten er i trykken, og den forventes at blive en vigtig reference i det nordiske arbejde for at integrere forskellige vurderingsprincipper.

Forprojektet er igangsat. Delmålet vurderes at være opfyldt.

3. Affald 21

Målsætningen var at gennemføre Affald 21´s delaktiviteter for 1999, der omfattede analyser af affaldsafgiften, revision af affaldsbekendtgørelsen, nye regler for elektroniske produkter og biler m.v.

Det overordnede mål er delvis nået. Resultatet for 1999 er kun delvis tilfredsstillende, idet affaldsbekendtgørelsen ikke, som forventet, er færdiggjort.

Delmål 3.1:

Affald 21 færdiggøres i forbindelse med Folketingets fore-spørgselsdebat.Affald 21 blev behandlet i Folketinget den 28. januar 1999. Der blev herefter foretaget mindre justeringer, hvorefter den endelige udgave af Affald 21 blev udsendt i maj 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 3.2:

Der er gennemført en undersøgelse af virkningerne af af-faldsafgiftsforhøjelsen pr. 1. januar 1997. Undersøgelsen er afsluttet med en anbefaling om, at datagrundlaget for beregning af afgiften forbedres. Undersøgelsens empiriske grundlag var for begrænset til, at der kan siges noget generelt om affaldsafgiftens virkning. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 3.3:

Der er gennemført en vurdering af indførelse af affaldsafgift på farligt affald. Miljøstyrelsen og Skatteministeriet har nedsat en gruppe, som i øjeblikket forbereder en revision af affaldsafgiften. Der er under Rådet for Renere Produkter givet tilskud til en ex post analyse af afgift på farligt affald. Projektet forventes afsluttet maj 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 3.4:

Der er sket en udbygning af kravene til indberetning af af-faldsdata på et mere detaljeret niveau (herunder ændring af affaldsbekendtgørelsen). Kravene til indberetning af affaldsdata er udbygget i den ændring af affaldsbekendtgørelsen, som blev sendt i høring i juli 1999. Bekendtgørelsen forventes udstedt i medio 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 3.5:

Der er indført krav om indsamling af papir ved henteord-ninger fra husholdninger fra 2000 via ændring af affaldsbe-kendtgørelsen. Kravet om indsamling af papir er indarbejdet i det endelige udkast til affaldsbekendtgørelsen, som forventes udstedt i medio 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 3.6:

Der er udsendt en vejledning til kommunerne om indsam ling af papir og pap fra erhverv, herunder indskærpelse af kommunernes ansvar for at øge affaldssortering.Udkast til vejledningen er udarbejdet. Udsendelsen afventer udstedelsen af affaldsbekendtgørelsen. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 3.7:

Det er – sammen med By- og Boligministeriet – undersøgt, om der skal indføres krav til anvendelse af miljørigtig pro-jektering. Såfremt det viser sig muligt, vil kravet om tvun-gen anvendelse af miljørigtig projektering blive implemen-teret i 1999. Der er sammen med By- og Boligministeriet udarbejdet et idékatalog over mulig gennemførelse af krav til anvendelse af miljørigtig projektering. By- og Boligministeriet har herefter besluttet ikke at indføre krav om tvungen miljørigtig projektering. Der foretages derfor ikke yderligere. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 3.8:

Der er udstedt en bekendtgørelse om håndtering af kasse-rede biler med krav om udsortering med henblik på genan-vendelse og miljømæssig forsvarlig bortskaffelse samt cer-tificering af behandlingsvirksomheder.Lovgrundlaget i form af ændring af miljøbeskyttelsesloven samt udarbejdelsen af lov om miljøbidrag og godtgørelse i forbindelse med ophugning og skrotning af biler er vedtaget. Bekendtgørelsen om håndtering af kasserede biler har været i offentlig høring og den er udstedt den 29. november 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 3.9:

Der er udstedt en bekendtgørelse om håndtering af affald i form af elektriske og elektroniske produkter. Bekendtgørelsen er udstedt den 22. december 1998. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 3.10:

Der er etableret en hjemmeside om affald.Der er etableret en sektion om affald på Miljøstyrelsens hjemmeside. Sektionen opdateres løbende. Delmålet vurderes at være opfyldt.

4. Jordforurening

Målsætningen var at lov om jordforurening skulle være vedtaget i Folketinget, og de tilhørende vejledninger udarbejdet og sendt i ekstern høring ultimo 1999.

Det overordnede mål er delvis nået. Resultatet er delvis tilfredsstillende, idet loven er vedtaget, men de tilhørende vejledninger er ikke på plads endnu.

Delmål 4.1:

Primo 1999 er lovforslag om forurenet jord fremsat i Folke-tinget. Lovforslaget blev fremsat den 10. februar og vedtaget den 28. maj 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 4.2:

Ultimo 1999 er udkast til vejledninger om kortlægning af jordforurening og om rådgivning af beboere i let forurenede områder færdigt udarbejdet og sendt i ekstern høring.Vejledningerne udarbejdes som opfølgning på Jordforureningsloven. Tidligere udkast til vejledninger er revideret på baggrund af Folketingets drøftelser og de indkomne høringssvar. Reviderede udkast til vejledninger er sendt i høring primo 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

5. IPPC

Målsætningen var, at der skulle gennemføres visse ændringer i Miljøbeskyttelsesloven og godkendelsesbekendtgørelsen med henblik på implementering af IPPC-direktivet vedr. indførelse af en fælleseuropæisk miljøgodkendelsesordning.

Det overordnede mål er nået, og resultatet er tilfredsstillende.

Delmål 5.1:

Primo 1999 er udkast til ændring af miljøbeskyttelsesloven færdigt til fremsættelse i Folketinget. Lovforslaget blev vedtaget den 2. juni 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 5.2:

Ultimo 1999 kan lov og bekendtgørelse træde i kraft. Bekendtgørelsen trådte i kraft 3. november 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

6. Styrkelse af den produktorienterede miljøindsats

Målsætningen var at bidrage til at reducere miljøbelastningen fra produkter ved at styrke udvikling, efterspørgsel og afsætning af renere produkter i overensstemmelse med miljø- og energiministerens redegørelse om den produktorienterede indsats fra februar 1998 ved i 1999 at igangsætte et tilskudsprogram for renere produkter, understøtte arbejdet i tre produktpaneler og fremme indkøb af renere produkter bl. a. via en informationsstrategi.

Det overordnede mål er nået og resultatet er tilfredsstillende.

Delmål 6.1:

I forbindelse med iværksættelsen af den nye tilskudsord-ning for renere produkter er to standardordninger for hen-holdsvis miljømærker og miljøkompetence igangsat medio 1999, og der er gennemført en informationskampagne ved-rørende den samlede tilskudsordning. De to standardordninger er offentliggjort primo september 1999. I forbindelse med offentliggørelsen er der gennemført en informationskampagne for de to ordninger. Alle delordninger fremgår derudover af Miljøstyrelsens hjemmeside, og der er udarbejdet en pjece, der beskriver opbygningen af programmet m.v. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 6.2:

Ultimo 1999 er udkast til en samlet informationsstrategi på produktområdet sendt i høring blandt relevante aktører. Arbejdet med udarbejdelse af en samlet informationsstrategi på produktområdet støttes af flere udredningsprojekter vedrørende informationsformidling i relation til bl.a. forbrugere og andre aktører i varekæden samt et projekt under Nordisk Ministeråd. Projekterne forventes afsluttet i foråret 2000. Med udgangspunkt i de foreløbige resultater udar bejdes et udkast til samlet informationsstrategi som sendes i ekstern høring i 2000. Arbejdet med informationstrategien bliver mere langvarigt end forudsat. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 6.3:

Der er vedtaget handlingsplaner for i alt 3 produktpaneler. Der er i juni 1999 vedtaget handlingsplaner for de 3 produktpaneler, der blev igangsat ved årsskiftet 98/99 (tekstiler, godstransport og elektronikprodukter). Handlingsplanerne præsenteredes i august i nyhedsbrevet Renere Teknologi. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 6.4:

Der er offentliggjort yderligere 24 nye indkøbsvejledninger for indkøbere.Der er i 1999 udsendt 16 miljøvejledninger til de offentlige indkøbere. I starten af 2000 udsendes yderligere 7 vejledninger. Der vil således medio 2000 være udsendt ca. 50 miljøvejledninger. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 6.5:

Der er foretaget en konkretisering af rammeaftalen mellem amter og kommuner om miljø- og energihensyn ved indkøb i kommuner og amter med hensyn til mål, indikatorer samt rapporteringsforpligtelser. Samtlige de i målsætningen nævnte aktiviteter er gennemført: Der er gennemført et forprojekt, som skal tilvejebringe en oversigt over mulige indikatorer til opgørelse af grønne indkøb og en foreløbig vurdering af deres brugbarhed. Der er igangsat et hovedprojekt om dokumentation af miljø- og energibevidst indkøb i det offentlige. Der er udgivet en samlet informationspjece om værktøjer til brug for offentlige indkøbere "Indkøberens genveje til et bedre miljø". Endelig er der udarbejdet en afrapportering fra den Koordinationsgruppe, der er nedsat i henhold til aftalen mellem miljø- og energiministeren og de kommunale organisationer samt Københavns- og Frederiksberg Kommuner. Afrapporteringen indeholder forslag til konkretisering af rammeaftalen og forslag til mål for den samlede fremdrift for 2000 og 2001 og indsatsområder for konkrete produktområder. Afrapporteringen er for tiden på vej gennem behandling i aftaleparternes politiske organer, hvorefter afrapporteringen offentliggøres. Delmålet vurderes at være opfyldt.

7. Overvågning og rapportering

Målsætningen var at forbedre rapportering af miljøinformation til internationale konventioner og organisationer, herunder især EU, at færdiggøre elementer i det Nationale Overvågningsprogram for Vandmiljøet 1998-2003, samt at sikre en optimal drift af dette overvågningsprogram.

Det overordnede mål er nået, og resultatet er tilfredsstillende.

Delmål 7.1:

Primo 1999 er der udarbejdet oversigter over nationale og internationale overvågnings- og rapporteringsforpligtelser samt over den eksisterende nationale overvågning af natur og miljø. Oversigter over nationale og internationale over-vågnings og rapporteringsforpligtelser samt over den eksisterende nationale overvågning af natur og miljø er udarbejdet. De vil blive indlagt i en database i løbet af foråret 2000. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 7.2:

En hydrodynamisk model med tilhørende målebøjer er funktionsklar.Modelberegningerne for 1998 er gennemført, og der foreligger udkast til rapporter om modeletableringen og de gennemførte beregninger. Hjemmesiden med adgang til modeldata er etableret. 2 af 4 målebøjer leverer data. De sidste 2 bøjer er forsinket dels pga. tekniske vanskeligheder med målesonderne, og dels fordi der var vanskeligheder forbundet med etablering af en bøje i svensk farvand. Delmålet vurderes delvis at være opfyldt.

Delmål 7.3:

Medio 1999 foreligger en opgørelse over samtlige rapporte-ringsforpligtelser, samt et forslag til hvorledes disse imøde-kommes. Opgørelse over samtlige rapporteringsforpligtelser er udarbejdet, og det er besluttet at de samles i en database. Arbejdet med at designe denne er påbegyndt i slutningen af 1999. Der er for områderne Luftkvalitet, Luftemissioner, Marin, Punktkilder: Vand, Punktkilder: Land og grundvand udarbejdet statusnotater, der sammenfatter, hvilke rapporteringsforpligtelser Danmark har, og hvorledes de imødekommes. Overblikket vil blive udbygget i løbet af år 2000 ved at følge årets rapporteringer. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 7.4:

Ultimo 1999 foreligger afrapportering af det nationale overvågningsprogram for vandmiljøet for 1998 i henhold til rapporteringsproceduren. Vandmiljø-99udkom den 1. december 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 7.5:

Der er foretaget afrapportering i forhold til EUdirektiver, herunder direktiv om rapportering på vandområdet samt diverse konventioner. Rapportering af vanddata til kommissionen var rettidig. Drikkevandsdata for 1998 er endnu ikke færdigbehandlede. Det samme gælder grundvandsdata for et enkelt amt. De manglende data forventes eftersendt i 2000. Danmark kunne på enkelte punkter ikke leve op til rapporteringsforpligtelserne i følgende direktiver: "Udledning af farlige stoffer til vandmiljøet" (76/464/EØF), "Fi-skevandsdirektivet" (78/659/EØF) og "Skaldyrsdirektivet" (79/923/EØF). Manglerne vurderes at være mindre væsentlige. Rapporteringen til OSPAR er hovedsageligt foretaget, dog blev tidsfristen overskredet. Rapporteringen til HELCOM var rettidig. Delmålet vurderes delvis at være opfyldt.

Delmål 7.6:

Der er gennemført præstationsprøvninger for forskellige stoffer i henhold til planerne i det nationale overvågnings-program for vandmiljøet (NOVA). Miljøstyrelsens plan for præstationsprøvninger i 1999 omfattede både analyser der i forvejen var indkørt på landets miljølaboratorier og nye analyser (nye stoffer og/eller nye prøvetyper). Præstationsprøvninger afholdes mhp. forbedring af analysekvaliteten i miljølaboratorierne. Af praktiske grunde blev antallet af prøvninger i 1999 reduceret til at omfatte ca. 3/4 af de planlagte prøvninger. Delmålet vurderes at være opfyldt.

8. Ministerbetjening

Målsætningen var at bidrage til en hurtig besvarelse af ministerhenvendelser og betjening af ministeren i øvrigt på et højt kvalitetsniveau. Sagerne skulle være departementet i hænde således, at besvarelse inden for de generelle besvarelsesfrister var mulig. Det relevante målepunkt for dette tidspunkt er datoen for oversendelse fra Miljøstyrelsen til departementet. Som en del af målet vil der derfor, ud over fristen for levering af sagen til direktionen, på forhånd blive fastsat en oversendelsesdato1.

Det overordnede mål er ikke nået. Den manglende målopfyldelse skyldes bl.a. udskiftning af medarbejdere og vakancer i direktionssekretariatet. Den manglende målopfyldelse er ikke tilfredsstillende, og der arbejdes videre med målet i 2000.

Delmål 8.1:

90 pct. af ministersagerne skal være afsendt fra Miljøstyrel-sen senest på den fastsatte oversendelsesdato.Der har i 1999 været registreret ca. 900 ministersager. En række af disse er efterfølgende blevet til besvarelser på ministerens vegne. Ca. 60 pct. af sagerne er oversendt inden for den fastsatte oversendelsesdato. De resterende 40 pct. er oversendt efter oversendelsesdatoen. Blandt de "for sent" oversendte er en stor del oversendt 1-3 dage efter tidsfristen og kun ganske få er oversendt meget sent i forhold til det fastsatte tidspunkt. Delmålet vurderes delvis at være opfyldt.

Delmål 8.2:

Med henblik på at vurdere sammenhængen mellem graden af målopfyldelse og kvaliteten, etableres og afprøves et sim-pelt kvalitetsmålesystem.Kvaliteten måles på sagerne som de forelægges for direktionssekretariatet. Kvalitetsmålesystemet er stadig under afprøvning. Status på systemet foretages i 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 8.3:

Registreringssystemet af ind- og udgående sager fra Mil-jøstyrelsen forbedres og udbygges, og der foretages kvar-talsvis opgørelse af graden af målopfyldelse. Der er ikke arbejdet videre med selve registreringssystemet og de kvartalsvise opgørelser pga. ressourcemangel. Arbejdet med registreringssystemet genoptages i 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

9. Sagsbehandlingstider i forhold til borgere og virksomheder m.v.

Målsætningen var at der sker en løbende opfølgning på udmeldingerne om sagsbehandlingstider og at skabe et øget fokus på sagsbehandlingstiderne også for sager, der ikke er omfattet af udmeldingerne. Det overordnede mål er kun delvis nået, men resultatet er delvis tilfredsstillende, fordi de udmeldte sagsbehandlingstider er opfyldt for tilskudssagerne. Det forventes, at en omlægning af journaliseringen vil give et bedre resultat i 2000.

Delmål 9.1:

Sagsbehandlingstiderne for sager, der modtages fra og med 1. januar 1998, vil, opgjort kvartalsvis, i mindst 95 pct. af sagerne ligge indenfor de udmeldte tidsfrister, jf. herud-over øvrige forudsætninger for de udmeldte sagsbehand-lingstider. Der er i 1999 indkommet 621 godkendelses- og klagesager. Heraf var 431 sager, svarende til 69 pct. af sagerne, pr. 1. april 2000 afgjort indenfor tidsfristen. På tilskudsområdet er i 1999 indkommet 1.107 ansøgninger. Heraf var 1.069 ansøgninger, svarende til 97 pct., pr. 1. april 2000 afgjort indenfor tidsfristen. Delmålet vurderes at være delvis opfyldt.

Delmål 9.2:

Kvartalsvis forelæggelse for direktionen af status for sags-behandlingstiderne efter forudgående kommentering i kon-torerne. Opgørelsen af sagsbehandlingstiderne har ikke været forelagt direktionen. Problemerne imødegås gennem en omlægning af journaliseringen i styrelsen, som forventes afsluttet maj 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 9.3:

Optimering af sagsbeskrivelserne i journalssytemet "Scan-Jour" med henblik på at forbedre opgørelsen af sagsbe-handlingstiderne.Løbende foretaget. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 9.4:

Undersøge muligheden for at udarbejde frister for et større antal sager, f.eks. hele området for kommunikation mellem offentlige myndigheder. Sagsområderne blev justeret/udvidet i forbindelse med virksomhedsregnskab 1998. Der er ikke taget yderligere skridt til fastsættelse af målsætninger. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 9.5:

Undersøge muligheden for at forbedre den elektronisk op-gørelse af sagsbehandlingstiderne, idet målet er en fulds-tændig elektronisk opgørelse af sagsbehandlingstiderne in-denfor de ønskede områder. Visse programforbedringer er foretaget, men målet er endnu ikke nået. Det største problem har været at få tilpasset Miljøstyrelsens software. Det er endnu ikke lykkedes at etablere en elektronisk opgørelse af sagsbehandlingstiderne. Målet forventes nået i løbet af første halvår 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

10. Implementering af projekt elektronisk arbejdsplads

Målsætningen var at få sat gang i Projekt Elektronisk Arbejdsplads i yderligere 2-4 kontorer, når et pilotprojekt i eet kontor var afviklet og evalueret. Projekt Elektronisk Arbejdsplads er et dokumenthåndteringssystem med skanning, elektronisk arkiv og sagsbehandlerværktøj.

Det overordnede mål er ikke nået. Resultatet er delvis til fredsstillende, fordi man har gennemført og evalueret det planlagte pilotprojekt.

Delmål 10.1:

I løbet af 1. kvartal 1999 er indskanning af indgående post sat i drift. Indskanning sker på grund af softwareproblemer alene for et kontor i styrelsen. Indskanningen forventes udbredt i styrelsen fra april 2000 og fuldstændigt udbredt august 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

Delmål 10.2:

Et pilotprojekt er afviklet og evalueret i løbet af 1. halvår 1999.Pilotprojektet blev opdelt i to faser, som er gennemført henholdsvis 1. og 2 halvår 1999. Det samlede pilotprojekt blev evalueret november 1999. Delmålet vurderes at være opfyldt, men senere end forventet.

Delmål 10.3:

I løbet af 1999 er implementeringen af PEA påbegyndt i yderligere 2-4 kontorer.Implementeringen blev ikke påbegyndt grundet udstrækningen af pilotprojektet. Strategien for udbredelse af PEA blev revideret ultimo 1999. Strategien er p.t. udbredelse til særligt relevante dele af medarbejderne. Udbredelse til umiddelbart relevante målgrupper forventes gennemført i løbet af 2000. Delmålet vurderes ikke at være opfyldt.

11. Implementering af miljøintegration i EU og i øvrigt internationalt arbejde

Målsætningen var at sikre gennemslag for princippet om at integrere miljøhensyn i sektorpolitikker i EU, i det nordiske samarbejde, i Østersøsamarbejdet og i det globale miljø-samarbejde med henblik på at følge op på Amsterdam-traktatens målsætning og styrke indsatsen for en bæredygtig udvikling. I den forbindelse skal det sikres, at miljøinteresser og -synspunkter fuldt ud gøres gældende i forbindelse med forhandlingerne om Agenda 2000.

Det vurderes, at det overordnede mål er delvis nået, men da der i sagens natur er tale om en proces, der påvirkes på langt sigt, er resultatet tilfredsstillende.

Delmål 11.1:

Der sker en konkretisering af EU-rådsrapporter om integra-tion af miljøhensyn i landbrug, transport og energi, således at de indeholder miljømæssige mål, midler og tidsfrister, og at rapporterne fra rådene indre marked, industri og ud-vikling ligeledes bliver konkrete og handlingsorienterede. I efteråret 1999 blev der vedtaget miljøintegrationsstrategier i ministerråd for transport, energi og landbrug. Tre andre ministerråd for indre marked, industri og udvikling har fremlagt strategirapporter til udarbejdelse i løbet af 2000- 2001. Yderligere tre ministerråd; fiskeri, ECOFIN og almindelige anliggender skal i 2000 begynde arbejdet med indledende rapporter. Det er herefter en betydelig opgave for Danmark for at overvåge og påvirke strategiernes omsætning i praksis. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 11.2:

Bidrage til at EU's "Global Assessment" fører til, at der som mål for det videre arbejde med bæredygtig udvikling defineres klare miljømålsætninger. Global Assessment (GA) blev oversendt til Rådet i november 1999 og præsenteret af kommissæren på rådsmødet i december. Der skal udarbejdes et 6. Miljøhandlingsprogram, som skal indeholde overordnede målsætninger og kvantificerbare mål til at styre udviklingen. GA er på dagsordenen i marts 2000. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 11.3:

Styrelsen følger EU politikken i øvrigt, herunder på områ-derne økonomi og finans, handel, indre marked og fiskeri, og på disse områder udnytter mulighederne i det danske beslutningssystem med henblik på at sikre, at der ikke ved-tages retsakter med et lavere beskyttelsesniveau end det danske.I samarbejde med Udenrigsministeriet er der ydet en aktiv indsats i "handelspolitisk specialudvalg" og over for "133-komiteen" samt i WTO-forhandlingerne. Særligt efter den 3. WTO-ministerkonference i Seattle i december 1999 fremstår de miljøpolitiske prioriteringer som en integreret del af EU's fremtidige forhandlingsmandat. Delmålet vurderes delvis at være opfyldt.

Delmål 11.4:

Danske miljøsynspunkter gøres i fuldt omfang gældende i vedtagelserne om udvidelsen, landbrugsreformen og revisionen af strukturfondene. I forbindelse med udvidelsen skal der ydes maksimal finansiel støtte til miljøformål, og even-tuelle overgangsordninger på miljøområdet skal være så korte som muligt. I forbindelse med vedtagelsen af landbrugsreformen skal danske krav om cross-compliance og våde enge tilgodeses. I forbindelse med strukturfondene skal det sikres, at der ikke uddeles støtte uden gennemførelse af miljøkonsekvensvurderinger. Forhandlingerne om størrelsen af førtiltrædelsesbistanden resulterede i, at Danmark ikke fik opbakning til at forøge størrelsen af den samlede bistandspulje. Tiltrædelsesforhandlingerne blev formelt åbnet i december 1999. For landbrugsreformen er der opnået resultater i form af krav om obligatoriske miljøbestemmelser knyttet til de direkte støtteordninger. For strukturfondsreformen er der også opnået resultater derved, at samtlige programmer skal indeholde en forhåndsvurdering af miljøkonsekvenserne. Delmålet vurderes delvis at være opfyldt.

Delmål 11.5:

Integrationstankegangen, herunder opstilling af miljømæs-sige mål, midler og tidsplaner vinder også indpas i de regi-onale samarbejdsfora, Østersøsamarbejdet, Barentssamar-bejdet og det arktiske samarbejde. Der har i 1999 været ydet en indsats for integration af Baltisk Agenda 21, HEL-COM samarbejdet, Barentssamarbejdet og den sektorintegrerede miljøindsats i Østersøregionen. I Baltiske Agenda 21 er der opstillet indikatorer for en bæredygtig udvikling inden for sektorerne: energi, industri, landbrug, fiskeri, skovbrug, transport og turisme. Det overvejes at gøre HELCOM til en bæredygtighedskommission for Østersøregionen. Det er besluttet at lave en lokal Agenda 21 for Barentshavet. I den sektor-integrerede miljøindsats er der opstillet en første generation af indikatorer til måling af programmernes miljømæssige betydning. Delmålet vurderes at være opfyldt.

Delmål 11.6:

Der i EU regi opstilles indikatorer for integration på udvalg-te områder.Headline-indikatorer blev fremlagt på Det Europæiske Råds møde i december 1999. Et første udkast for landbrug og energi forventes i 2000. Delmålet vurderes delvis at være opfyldt.

 

1. Ved fastsættelsen af oversendelsesdatoen vil følgende generelle frister som hovedregel blive lagt til grund: Skriftlige § 20-spørgsmål 6 dage; alm.del-spørgsmål 4 uger; "kollegahen-vendelser" 10 dage; andre henvendelser 4 uger.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]