[Forside]

Effektlisten 2000


Indholdsfortegnelse

1. Resumé

2. Indledning

3. Den systematiske udvælgelse

4. Referencer

5. Bilag A Risikosætninger og anmærkninger i henhold til "listen over farlige stoffer".

6. Effektlisten

7. Navne indeks


1. Resumé

Effektlisten er en liste bestående af ca. 1.400 stoffer som Miljøstyrelsen anser for at have særlige betænkelige sundheds- og/eller miljømæssige effekter. Stofferne til listen er systematisk udvalgt på baggrund af ca. 9.000 stoffers sundheds- og miljømæssige effekter.

De udvælgelsesprocedurer som er benyttet, kan kort sammenfattes således:

Startlisten

Startlisten er samtlige stoffer, som enten

  1. i følge Kontoret for Produktdata, Arbejdstilsynet (Produktregistret) findes på danske arbejdspladser enten som rene stoffer eller som indholdskomponenter i kemiske produkter (ca. 8.400 forskellige stoffer).

eller som

  1. findes på EU’s liste over stoffer, som produceres/importeres i større mængder (EU’s liste over "højtonnage stoffer", dvs. stoffer der anvendes i en mængde på > 1.000 tons/producent/år). Denne liste indeholder ca. 2.500 stoffer.

 

Der er et overlab mellem Produktregistrets liste og EU’s liste på ca. 1.400 stoffer, hvilket betyder at startlisten i alt består af ca. 9.400 stoffer.

Udvælgelsesprincip

Herefter er de stoffer, der har særligt betænkelige sundheds- eller miljøeffekter identificeret. Det er sket dels ved hjælp af de klassificeringer, der fremgår af "Listen over farlige stoffer" /3/, og dels ved hjælp af computerbaserede beregningsteknikker (QSAR-beregninger).

De stoffer, der er udvalgt på baggrund af "Listen over farlige stoffer" er

  • dem med en høj akut og/eller kronisk giftighed
  • kræftfremkaldende
  • mutagene (skadelig for arveanlæggene)
  • skadelige for forplantningsevnen
  • allergifremkaldende
  • miljøfarlige

Anvendelse af "Listen over farlige stoffer" til identifikation af miljøfarlige stoffer er imidlertid ikke tilstrækkelig. Stofferne på "Listen over farlige stoffer" er overvejende stoffer, som er optaget på listen, fordi de har sundhedsfarlige effekter. Det skyldes, at reglerne for miljøklassificering først trådte i kraft i 1993, hvorfor mange stoffer endnu ikke er vurderet for miljøfarlighed.

Derfor er stoffer, der mistænkes for særligt økotoksikologisk betænkelige effekter tilføjet listen. Disse stoffer er identificeret vha. computerbaserede beregningsmodeller.

Stoffer, der benyttes som plantepesticider, eller som veterinære- eller humane lægemiddelstoffer er ikke medtaget på listen, fordi de er omfattet og reguleret af anden lovgivning.

Effektlisten består af i alt 1.404 stoffer, hvoraf ca. 25% er kul- og olieafledte stoffer.

Revision af listen

Miljøstyrelsen vil også fremover revidere Effektlisten, og løbende forbedre/udbygge de kriterier, der ligger til grund for selve den systematiske udvælgelse.

2. Indledning

Baggrund for Effektlisten

Miljøstyrelsen finder det nødvendigt, at der gøres en særlig indsats for afvikling af særligt miljø- og sundhedsbelastende stoffer, herunder deres anvendelse i produkter. Målsætningen er at reducere belastningen mest muligt i hele stoffets livscyklus ved en forebyggende indsats tættest muligt ved kilden. Anvendelse af substitutions- og forsigtighedsprincippet skal prioriteres højt for at sikre et højt beskyttelsesniveau for mennesker, dyr og planter.

Effektlisten 1997

Miljøstyrelsen udarbejdede derfor i 1996 en status for indsatsen på kemikalieområdet /1/. I den forbindelse blev der identificeret ca. 1.000 stoffer med uønskede skadelige effekter på sundhed og miljø. Disse stoffer blev offentliggjort i "Arbejdsrapport nr. 1 fra 1997" og er også bedre kendt under navnet "Effektlisten".

Siden 1997 er der kommet en del nye tilføjelser til "Listen over farlige stoffer" /3/, nye stoffer tages i brug eller udfases af industrien, eller nye stoffer optræder på EU’s liste over høj tonnage stoffer (en EU liste over stoffer der produceres/importeres i mængder på mere end 1.000 tons /år/ pr. producent /importør i EU). Det har derfor hele tiden været planlagt, at Effektlisten fra 1997 og "Listen over uønskede stoffer" fra 1998 (Orientering nr. 1, 1998) løbende skal opdateres.

Effektlisten 2000

Effektlisten 2000 skal ses som en opfølgning på den proces, der blev startet i 1996. I denne nye og opdaterede Effektliste er der taget højde for den nyeste viden indenfor kemikaliers farlighed og de seneste opdaterede ændringer i industriens forbrugsmønstre.

Til Effektlisten har Miljøstyrelsen udvalgt særligt betænkelige kemiske stoffer, der forekommer i produkter på det danske marked eller produceres i større mængder i EU. Ved udvælgelsen er der lagt vægt på at identificere stoffer, som ud fra de foreliggende oplysninger vurderes at være årsag til en væsentligt belastning af sundhed og miljø. Stofferne er ikke valgt ud fra eksisterende lister, men er udvalgt systematisk efter samme systematik som i forbindelse med Effektlisten fra 1997 og ud fra den i dag tilgængelige viden.

På den baggrund er der i vinteren 1999/2000 blevet indsamlet og analyseret en lang række data fra Produktregistret. Ca. 9.400 kemiske stoffer er indgået i arbejdet, og heraf blev de ca. 1.400 stoffer vurderet til at udgøre en risiko for sundheden og/eller miljøet.

Listen over uønskede stoffer

Stoffer anført på Effektlisten, og som i Danmark anvendes i større mængder end 100 tons/år, er efterfølgende blevet udvalgt til "Listen over uønskede stoffer". Ligeledes er stoffer som er politisk prioriteret tilføjet "Listen over uønskede stoffer", så den i alt omfatter ca. 70 stoffer eller stofgrupper.

Anvendelse af kemiske stoffer og produkter belaster mennesker og miljø gennem hele deres livscyklus. Det vil sige lige fra stoffets produktion, dets anvendelse til dets endelige bortskaffelse.

"Listen over uønskede stoffer" skal derfor opfattes som et signal og en vejledning til virksomheder, produktudviklere, indkøbere og andre aktører om kemiske stoffer, der er betænkelige, og hvor belastningen bør reduceres. Men det er lige så vigtigt, at virksomheder ved substitution og udvikling af produkter også søger at undgå stoffer på Effektlisten. Stofferne på Effektlisten kan rent sundheds- og miljømæssigt være lige så problematiske som stoffer på "Listen over uønskede stoffer". Forskellen mellem de to lister ligger altså ikke i de kemiske stoffers farlighed, men i de anvendte mængder.

Regulering af kemikalier

At et stof står på Effektlisten og/eller "Listen over uønskede stoffer" er ikke udtryk for, at Miljøstyrelsen har besluttet at indstille disse stoffer til et forbud. For nogle af stofferne eksisterer der allerede hel eller delvis anvendelsesbegrænsning, og de kan være omfattet af en række internationale regler eller anbefalinger, som Danmark har forpligtet sig til at overholde. Men for nogle af stoffernes vedkommende vil der senere kunne forventes initiativer fra Miljøstyrelsens side. I de fleste tilfælde vil målet være at reducere forbruget og udledningen.

Udover direkte anvendelsesregulering kan substitution også fremmes gennem aftaler mellem myndigheder og importører/producenter. Det kan ske via indsamlings- og genanvendelsesordninger, deklaration og mærkning af produkter (f.eks. EU-blomsten eller den nordiske svane), grøn indkøbspolitik samt målrettet information. Beslutningen om hvilke virkemidler, der eventuelt skal anvendes, bestemmes ud fra en vurdering af det enkelte stofs effekter, viden om hvert stofs anvendelse, udslip, mængde, bortskaffelse m.m. I dag findes et sådant overblik ikke på alle områder, men Miljøstyrelsen arbejder fortsat på, at det skabes.

Arbejdsrapport nr. 71

Til slut skal det nævnes, at Effektlisten hænger sammen med Arbejdsrapport nr. 71 (1996) /2/ fra Miljøstyrelsen, der beskriver de kriterier og udvælgelsesprocedurer, som ligger til grund for udvælgelsen af stoffer til både Effektlisten og "Listen over uønskede stoffer".

3. Den systematiske udvælgelse

Udvælgelsesprocedure

Den benyttede udvælgelsesprocedure ved den systematiske udvælgelse af stoffer til Effektlisten kan sammenfattes således:

  1. Udgangspunktet er samtlige stoffer, som ifølge Kontoret for Produktdata, Arbejdstilsynet (Produktregistret) findes på danske arbejdspladser, enten som rene stoffer eller i kemiske produkter, eller stoffer som findes på EU’s liste over stoffer, der produceres/importeres i store mængder. Dette drejer sig i alt om ca. 9.400 stoffer, svarende til den såkaldte Startliste.
  2. Herefter er de stoffer, der har særligt betænkelige sundheds- eller miljøeffekter identificeret. Dette er sket ved at benytte oplysningerne om relevante risikosætninger i "Listen over farlige stoffer" /3/ samt at estimere særligt betænkelige økotoksikologiske egenskaber af stoffer ved hjælp af computerbaserede beregninger.
  3. Enkelte stoffer er fravalgt, fordi de allerede er omfattet af anden regulering. Det drejer sig primært om pesticider, veterinære- og humane lægemiddelstoffer.

 

Produktregister data

De anvendte tal er fra 1998 (8.362 forskellige stoffer).

Da tallene fra Produktregistret ikke dækker samtlige kemiske stoffer, som bruges i Danmark, er listen suppleret med EU’s liste over højtonagestoffer (HPVC-stoffer). Denne liste omfatter stoffer, som produceres / importeres i mængder på mere end 1.000 tons/år pr. producent / importør i EU. Listen er Bilag I til EU Rådets forordning nr. 793/93 fra 1999. Det opdaterede bilag omfatter ca. 2.500 stoffer.

Det må dog forventes, at ikke alle kemiske stoffer, som forekommer i Danmark, er identificeret i denne systematiske screeningsprocedure.

EU’s liste over farlige stoffer

Udvælgelsen er sket ved at identificere stoffer, som opfylder kravene for at blive klassificeret som farlige for sundhed og/eller miljø. Ved udvælgelsen er der lagt vægt på en række udvalgte og specielt bekymrende typer af skadelige effekter, nemlig:

  • høj akut og/eller kronisk giftighed
  • kræftfremkaldende
  • mutagene
  • reproduktionstoksiske
  • allergifremkaldende
  • miljøfarlige egenskaber

Disse effekttyper er specificeret i risikosætningerne i "Listen over farlige stoffer" og Bilag A i denne rapport.

Anvendelse af "Listen over farlige stoffer" er der dog ikke tilstrækkelig til identifikation af alle miljøfarlige stoffer. Det skyldes, at langt fra alle stofferne på Listen over farlige stoffer på nuværende tidspunkt er vurderet for miljøfarlighed, fordi reglerne for miljøklassificering først trådte i kraft i 1993. "Listen over farlige stoffer" består altså i dag helt overvejende af stoffer, som er optaget på listen, fordi de har sundhedsfarlige effekter.

Miljøfarlighed

Derfor er Startlisten undersøgt for stoffernes økotoksikologiske effekter ved andre metoder. Stofferne er identificeret ved hjælp af computerbaserede modeller, bedre kendt under navnet QSAR. Ved hjælp af disse modeller er der udført beregninger for de organiske stoffers bionedbrydelighed i vand, bioakkumlerbarhed (evne til at ophobes i organismer), evne til at ophobes i sediment, jord og slam samt risikoen for at stofferne vil biomagnificeres (dvs. ophobes op gennem fødekæden).

Kemiske stoffer som både har en høj logP-værdi (P-værdien angiver et stofs fedtopløselighed; desto højere P-værdi desto større risiko for at et stof bioakkumuleres) og dermed en høj giftighed over for vandlevende organismer, og som ikke er let bionedbrydelige, er økotoksikologisk særligt problematisk. I denne sammenhæng er valgt en logP afskæringsværdi på 3 for halogenerede forbindelser og på 4 for alle andre organiske forbindelser. For ekstremt lipofile (fedtopløselige) stoffer med en logP > 6 er der fastsat særlige kriterier.

Ovenfor nævnte beregninger kan ikke uden videre udføres for organometaller, stærkt overfladeaktive stoffer samt "ikke diskrete stoffer" (komplekse stoffer, der består af forskellige komponenter med forskellige molekylvægt og/eller forskellige molekylære substrukturer).

Effektlisten vil også fremover blive justeret på baggrund af tilgængelige og pålidelige eksperimentelle data vedrørende stoffernes bionedbrydelighed, potentiale for akkumulering, giftvirkning i fisk og andre akvatiske organismer samt binding til jord, sediment og slam.

Svagheder

En række af de stoffer, som der i dag er fokus på, er af forskellige "udvælgelsestekniske" årsager ikke identificeret ved den systematiske udvælgelse. Dette kan bl.a. skyldes:

  • at der er tale om ikke klassificerede stoffer
  • at der er tale om et stof eller en gruppe af stoffer, for hvilke der ikke findes et CAS-nummer
  • at der er tale om visse rene metaller/metalforbindelser, der hverken figurerer på "Listen over farlige stoffer" eller kan identificeres ved hjælp af QSAR beregninger

Dette punkt er der dog taget højde for ved den supplerende udvælgelse af stoffer til "Listen over uønskede stoffer", men disse stoffer indgår ikke i Effektlisten.

Detaljeret gennemgang

Den systematiske udvælgelse er detaljeret gennemgået og dens begrænsning beskrevet i Miljøstyrelsens Arbejdsrapport nr. 71 fra 1996 /2/.

Antal udvalgte stoffer Resultatet af udvælgelsen er vist nedenfor.

Antal stoffer som alene er klassificeret på baggrund af særligt problematiske sundhedseffekter.

 

 

594

Antal stoffer som er klassificeret på baggrund af både problematiske sundheds- og miljøeffekter.

492

I alt antal stoffer, som er udvalgt på baggrund af "Listen over farlige stoffer".

1.086

Antal stoffer med særligt betænkelige økotoksikologiske effekter (QSAR- beregnet).

318

I alt antal stoffer identificeret som særligt problematisk på baggrund af sundhedsskadelige og/eller miljøskadelige effekter.

 

 

1.404

Dvs. Effektlisten indeholder i alt 1.404 stoffer.

4. Referencer

/1/ Miljøstyrelsen (1996). "Status og perspektiver for kemikalieområdet. Et debatoplæg" Dec. 1996.

/2/ Arbejdsrapport fra Miljøstyrelsen nr. 71 (1996): "Kriterier for udvælgelse af uønskede stoffer". Dec. 1996.

/3/ Listen over farlige stoffer" den 26. tilpansing af direktiv 67/548/EØF, som først udkommer som dansk bekendtgørelse i løbet af foråret 2000.

/4/ Rådets Forordning (EØF) nr. 793/93 af 23. marts 1993 om vurdering af og kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer. De Europæiske Fællesskabers tidende, l 84, 36, årgang 5. april 1993.

5. Risikosætninger og anmærkninger i henhold til "Listen over farlige stoffer".

R-sætninger R1 Eksplosiv i tør tilstand.
R2 Eksplosionsfarlig ved stød, gnidning, ild eller andre antændelseskilder.
R3 Meget eksplosionsfarlig ved stød, gnidning, ild eller andre antændelseskilder.
R4 Danner meget følsomme eksplosive metalforbindelser
R5 Eksplosionsfarlig ved opvarmning.
R6 Eksplosiv ved og uden kontakt med luft.
R7 Kan forårsage brand.
R8 Brandfarlig ved kontakt med brandbare stoffer..
R9 Eksplosionsfarlig ved blanding med brandbare stoffer
R10 Brandfarlig.
R11 Meget brandfarlig.
R12 Yderst brandfarlig.
R14 Reagerer voldsomt med vand.
R15 Reagerer med vand under dannelse af yderst brandfarlige gasser.
R16 Eksplosionsfarlig ved blanding med oxiderende stoffer
R17 Selvantændelig i luft.
R18 Ved brug kan brandbare dampe/eksplosive damp-luftblandinger dannes.
R19 Kan danne eksplosive peroxider.
R20 Farlig ved indånding.
R21 Farlig ved hudkontakt.
R22 Farlig ved indtagelse.
R23 Giftig ved indånding.
R24 Giftig ved hudkontakt.
R25 Giftig ved indtagelse.
R26 Meget giftig ved indånding.
R27 Meget giftig ved hudkontakt.
R28 Meget giftig ved indtagelse.
R29 Udvikler giftig gas ved kontakt med vand.
R30 Kan blive meget brandfarlig under brug.
R31 Udvikler giftig gas ved kontakt med syre.
R32 Udvikler meget giftig gas ved kontakt med syre.
R33 Kan ophobes i kroppen efter gentagen brug.
R34 Ætsningsfare.
R35 Alvorlig ætsningsfare.
R36 Irriterer øjnene.
R37 Irriterer åndedrætsorganerne.
R38 Irriterer huden.
R39 Fare for varig alvorlig skade på helbred.
R40 Mulighed for varig skade på helbred.
R41 Risiko for alvorlig øjenskade .
R42 Kan give overfølsomhed ved indånding.
R43 Kan give overfølsomhed ved kontakt med huden.
R44 Eksplosionsfarlig ved opvarmning under indeslutning.
R45 Kan fremkalde kræft.
R46 Kan forårsage arvelige genetiske skader.
R48 Alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning.
R49 Kan fremkalde kræft ved indånding.
R50 Meget giftig for organismer, der lever i vand.
R51 Giftig for organismer, der lever i vand.
R52 Skadelig for organismer, der lever i vand.
R53 Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
R54 Giftig for planter.
R55 Giftig for dyr.
R56 Giftig for organismer i jordbunden.
R57 Giftig for bier.
R58 Kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i miljøet.
R59 Farlig for ozonlaget.
R60 Kan skade forplantningsevnen.
R61 Kan skade barnet under graviditeten.
R62 Mulighed for skade på forplantningsevnen.
R63 Mulighed for skade på barnet under graviditeten.
R64 Kan skade børn i ammeperioden.
R65 Farlig: kan give lungeskade ved indtagelse.
Kombinationer af R-sætninger R14/15 Reagerer voldsomt med vand under dannelse af yderst brandfarlige gasser.
R15/29 Reagerer med vand under dannelse af giftige og yderst brandfarlige gasser.
R20/21 Farlig ved indånding og ved hudkontakt.
R20/22 Farlig ved indånding og ved indtagelse.
R20/21/22 Farlig ved indånding, ved hudkontakt og ved indtagelse.
R21/22 Farlig ved hudkontakt og ved indtagelse.
R23/24 Giftig ved indånding og ved hudkontakt.
R23/25 Giftig ved indånding og ved indtagelse.
R23/24/25 Giftig ved indånding, ved hudkontakt og ved indtagelse.
R24/25 Giftig ved hudkontakt og ved indtagelse.
R26/27 Meget giftig ved indånding og ved hudkontakt.
R26/28 Meget giftig ved indånding og ved indtagelse.
R26/27/28 Meget giftig ved indånding, ved hudkontakt og ved indtagelse.
R27/28 Meget giftig ved hudkontakt og ved indtagelse.
R36/37 Irriterer øjnene og åndedrætsorganerne.
R36/38 Irriterer øjnene og huden.
R36/37/38 Irriterer øjnene, åndedrætsorganerne og huden.
R37/38 Irriterer åndedrætsorganerne og huden.
R39/23 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding.
R39/24 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved hudkontakt.
R39/25 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indtagelse.
R39/23/24 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding og hudkontakt.
R39/23/25 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding og indtagelse.
R39/24/25 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved hudkontakt og indtagelse.
R39/23/24/25 Giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding, hudkontakt og indtagelse.
R39/26 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding.
R39/27 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved hudkontakt.
R39/28 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indtagelse.
R39/26/27 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding og hudkontakt.
R39/26/28 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding og indtagelse.
R39/27/28 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved hudkontakt og indtagelse.
R39/26/27/28 Meget giftig: fare for varig alvorlig skade på helbred ved indånding, hudkontakt og indtagelse.
R40/20 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved indånding.
R40/21 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved hudkontakt.
R40/22 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved indtagelse.
R40/20/21 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved indånding og hudkontakt.
R40/20/22 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved indånding og indtagelse.
R40/21/22 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved hudkontakt og indtagelse.
R40/20/21/22 Farlig: mulighed for varig skade på helbred ved indånding, hudkontakt og indtagelse.
R42/43 Kan give overfølsomhed ved indånding og ved kontakt med huden.
R48/20 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding.
R48/21 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved hudkontakt.
R48/22 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indtagelse.
R48/20/21 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding og hudkontakt.
R48/20/22 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding og indtagelse.
R48/21/22 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved hudkontakt og indtagelse.
R48/20/21/22 Farlig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding, hudkontakt og indtagelse.
R48/23 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding.
R48/24 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved hudkontakt.
R48/25 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indtagelse.
R48/23/24 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding og hudkontakt.
R48/23/25 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding og indtagelse.
R48/24/25 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved hudkontakt og indtagelse.
R48/23/24/25 Giftig: alvorlig sundhedsfare ved længere tids påvirkning ved indånding, hudkontakt og indtagelse.
R50/53 Meget giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
R51/53 Giftig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
R52/53 Skadelig for organismer, der lever i vand; kan forårsage uønskede langtidsvirkninger i vandmiljøet.
Betydning af anmærkninger i henhold til "Listen over farlige stoffer" J Anmærkning J indebærer, at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende som anført i listen. Klassificeringen som kræftfremkaldende kan dog undlades, såfremt det kan påvises, at stoffet indeholder mindre end 0,1 vægtprocent benzen (EINECS-nr. 200-753-7). I sådanne tilfælde er S-sætningerne S53-45 ikke nødvendigvis relevante.
K Anmærkning K indebærer, at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende som anført i listen. Klassificeringen som kræftfremkaldende kan dog undlades, såfremt det kan påvises, at stoffet indeholder mindre end 0,1 vægtprocent buta-1,3-dien (EINECS-nr. 203-450-8). I sådanne tilfælde er S-sætningerne S53-45 ikke nødvendigvis relevante. Anvendes S53-45 ikke, skal i det mindste S-sætningerne S(2), S9 og S16 benyttes.
L Anmærkning L indebærer, at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende som anført i listen. Klassificeringen som kræftfremkaldende kan dog undlades, såfremt det kan påvises, at stoffet indeholder mindre end 3 % DMSO-ekstrakt som målt ved IP 346. I sådanne tilfælde er S-sætningerne S53-45 ikke nødvendigvis relevante.
M Anmærkning M indebærer, at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende som anført i listen, Klassificeringen som kræftfremkaldende kan dog undlades, såfremt det kan påvises, at stoffet indeholder mindre end 0,005 vægtprocent benzo(a)pyren = benzo[def]chrysen (EINECS-nr. 200-028-5). I sådanne tilfælde er S-sætningerne S53-45 ikke nødvendigvis relevante.
N Anmærkning N indebærer, at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende som anført i listen. Klassificeringen som kræftfremkaldende kan dog undlades, såfremt hele raffineringsforløbet kendes, og det kan påvises, at stoffet, hvoraf det er fremstillet, ikke er kræftfremkaldende. I sådanne tilfælde er S-sætningerne S53-45 ikke nødvendigvis relevante.
P Anmærkning P indebærer, at stoffet skal klassificeres som kræftfremkaldende og som sundhedsskadelig med R65, som anført i listen. Anmærkning E finder ligeledes anvendelse. Klassificeringen som kræftfremkaldende og brugen af anmærkning E kan dog undlades, såfremt det kan påvises, at stoffet indeholder mindre end 0,1 vægtprocent benzen (EINECS-nr. 200-753-7). I sådanne tilfælde er S-sætningerne S53-45 ikke nødvendigvis relevante. Anvendes S53-45 ikke, skal i det mindste S-sætningerne S(2), S23, S24 og S62 anvendes. S62 kan dog undlades på aerosolbeholdere og beholdere, der er forsynet med en uaftagelig spryanordning.

6. Effektlisten

Se første del HER (203 kb)

Se anden del HER (170 kb)

Se tredje del HER (157 kb)

Se fjerde del HER (156 kb)

Se femte del HER (24 kb)

7. Navne Indeks

Se del 1 HER

Se del 2 HER

Se del 3 HER


[Forside] [Top]