[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøstyrelsens Kemikalieinspektionårsberetning 1999

3. Tilsyn

3.1 Giftkontrol
3.2 Kampagner
3.2.1 Forbudte bekæmpelsesmidler hos forhandlere
3.2.2 Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
3.2.3 Tungmetaller i grillkul
3.2.4 Indhold af hormoner i hudcremer til tør hud
3.2.5 Konserveringsmidler i hudcremer
3.2.6 Børnekosmetik
3.2.7 Metalafgivelse fra kridt
3.2.8 Kemisk legetøj
3.2.9 EUREX

3.3 Indberetninger
3.3.1 Prøver til analyse
3.4 Notifikationer
3.4.1 Udenlandske notifikationer

3.1 Giftkontrol

Kemikalieinspektionen foretager tilsynsbesøg hos forhandlere og brugere i forbindelse med reglerne om salg m.v. af bekæmpelsesmidler og kemiske stoffer og produkter, der er klassificeret som henholdsvis "giftige" og "meget giftige".

Kemikalieinspektionen kontrollerer

  • Om virksomheder, der sælger giftige eller meget giftige kemiske produkter har tilladelse til dette. ( f.eks. tilladelse til salg af brugsklare blyholdige porcelænsfarver til privatpersoner)
  • Om virksomheder, der importerer eller sælger giftige eller meget giftige kemiske produkter en gros, har meddelt Miljøstyrelsen dette.
  • Om virksomheder, der importerer eller sælger giftige bekæmpelsesmidler har tilladelse til dette samt om bekæmpelsesmidlerne er godkendte i Danmark.
  • Om de giftige og meget giftige kemikalier opbevares korrekt
  • Om bogføringspligten overholdes.

Også firmaer der har afmeldt deres tilladelser til salg af "giftige " og "meget giftige" bekæmpelsesmidler besøges.

Kemikalieinspektionen har i 1999 som led i denne kontrol foretaget i alt 107 besøg . (1998: 207, 1997: 176, 1996: 157) .

Årsagen til det færre antal besøg i 1999 er dels, at kontrolopgaven ved hvert besøg er blevet større, bl.a. i kraft af flere forbudte midler, dels prioritering af andre opgaver.

Ved tilrettelæggelsen af tilsynsbesøgene lægges der vægt på, hvornår firmaet sidst er blevet besøgt, samt på om der verserer – eller har verseret – sager om firmaets opbevaring af gift eller om firmaets tilladelser.

Tabel 1: Tilsynsbesøg i forbindelse med giftkontrol

Landsdel Antal besøg pr.år Henstillinger Påbud + forbud
  96 97 98 99 96 97 98 99 96 97 98 99
Fyn 18 - 26 13 7 - 1 1 0 - 3 3
Jylland 40 79 70 39 7 18 0 3 1 9 13 4
Sjælland 99 97 111 55 10 11 7 1 2 9 14 2
alt 157 176 207 107 24 29 8 5 3 18 30 9

Henstillinger gives ved mindre forseelser, f.eks. når der i firmaets giftrum er anbragt bekæmpelsesmidler i lavere fareklasse end "giftig", eller hvis der opbevares andre uvedkommende ting i rummet.

Påbud plus forbud gives ved større forseelser, f.eks. hvis inspektionen finder forbudte bekæmpelsesmidler på lagrene.

3.2 Kampagner

Kemikalieinspektionen har i 1999 igangsat eller videreført 9 kampagner indenfor følgende områder:

Tabel 2: Kampagner 1999

Bekendtgørelsesområde Kampagne
Bekæmpelsesmidler -Forbudte bekæmpelsesmidler hos forhandlere
- Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
Anvendelsesbegrænsning - Tungmetaller i grillkul
Kosmetik - Indhold af hormoner i hudcremer til tør hud
- Konserveringsmidler i hudcremer
-Børnekosmetik (fortsat fra 1998)
Legetøj -Metalafgivelse fra kridt
-Kemisk legetøj
Forordningen om eksisterende stoffer -EUREX

3.2.1 Forbudte bekæmpelsesmidler hos forhandlere

Kemikalieinspektionen foretager hvert år giftkontrol hos forhandlere af bekæmpelsesmidler. Kontrollen har også i 1999 fokuseret på en eventuel handel med forbudte bekæmpelsesmidler. Inspektionen besøgte i 1999 i forbindelse med denne kontrol 55 forhandlere, typisk korn- og foderstofkompagnier o.lign. I forbindelse med besøgene blev der udstedt 4 påbud, 6 skriftlige advarsler og 1 virksomhed blev anmeldt til politiet.

3.2.2 Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler

Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler, der på Danmarks Miljøundersøgelser analyseres for, om indholdet af aktivstof er i overensstemmelse med deklarationen.
I 1999 blev der foretaget analyser for indholdet af 13 aktivstoffer i i 31 produkter. Der blev analyseret for metamitron, metribuzin, propyzamid, imazalil, phenpropimorph, pirimicarb, trinexapac-ethyl, fenpiclonil, fluprimidol, azoxystrobin, indhold af aktivstof samt isomerforhold i fluazifop-p-butyl og fenoxaprop-p-ethyl samt analyse for urenheder i chlorothalonil. I alle produkter viste analyserne et indhold, der var i overensstemmelse med de accepterede tolerancer. Særskilt publikation udgives senere på året (2).

3.2.3 Tungmetaller i grillkul

I forsommeren fremlagde tv-programmet "19-direkte" en undersøgelse, der viste at grillbriketter indeholdt små mængder arsen, krom og kobber. For at undersøge om der ulovligt anvendes tungmetalholdigt trykimprægneret træ til grillkul og –briketter sendte Miljøstyrelsen 14 forskellige mærker til analyse. Resultatet viste, at mærkerne ikke er fremstillet på basis af trykimprægneret træ, og at indholdet af tungmetaller ikke udgør en sundhedsfare, idet indholdet ikke er større end i forkullet træ. Pressemeddelelse og analyseresultat findes på Miljøstyrelsens hjemmeside (3).

3.2.4 Indhold af hormoner i hudcremer til tør hud

Siden 1997 har Miljøstyrelsen hvert år analyseret en række hudcremer for indhold af steroidhormoner. De undersøgte hudcremer markedsføres med enten at have "fantastiske effekter", eller læger eller patienter har bemærket en fantastisk effekt mod hudproblemer. I 1999 blev 12 hudcremer analyseret. Analyserne blev foretaget på Beredskabsstyrelsens Kemiske Laboratorium. Ingen af de undersøgte hudcremer indeholdt steroidhormoner. Listen over hudcremer, som er analyseret, findes på Miljøstyrelsens hjemmeside (4).

3.2.5 Konserveringsmidler i hudcremer

Under kampagnen om steroidhormoner i hudcremer blev der i flere af de analyserede cremer fundet konserveringsmidler, som ikke var deklareret på produktet. Derfor blev det besluttet at starte en særskilt kampagne om hudcremers indhold af konserveringsmidler.

Der blev udtaget 67 hudcremer. I 17 hudcremer var der uoverensstemmelser mellem analyseresultaterne og indholdsdeklarationen på cremen. 2 af produkterne har på grund af analysen fået ny indholdsdeklaration og 4 produkter markedsføres ikke længere.

Danmarks Miljøundersøgelser analyserede produkterne for Miljøstyrelsen. Der blev foretaget identifikation og koncentrationsbestemmelse af en række konserveringsmidler fordelt på følgende grupper:

  1. Methyl, butyl, propyl , isobutyl og benzylparaben* samt phenoxyethanol
  2. Formaldehyd samt stoffer som kan frigive formaldehyd
  3. Kathon CG som er en blanding af 2 stoffer i forholdet 3:1
  4. Salicylsyre, sorbinsyre, benzoesyre og propionsyre
  5. 2-Bromo-2-nitropropane-1,3-diol (Bronopol) og 5-Bromo-5-nitro-1,3-dioxane (Bronidox)

*Benzylparaben er ikke tilladt at anvende i kosmetik.

Analysen viste at 11 hudcremer indeholdt små mængder formaldehyd, uden at stoffet er medtaget på indholdsdeklarationen, eller at der på indholdsdeklarationen er medtaget stoffer, som fraspalter formaldehyd.

Firmaerne har forklaret indholdet af formaldehyd med følgende:

  • at der har været en efterreaktion
  • at der er en baggrundsforurening
  • at formaldehyd kan være en urenhed i stoffet Urea
  • at formaldehyd kan være en urenhed i stoffet glycerin.

Miljøstyrelsen har konkluderet, at kun formaldehyd eller konserveringsmidler, der fraspalter formaldehyd, skal deklareres på hudcremen.
(5)

3.2.6 Børnekosmetik

Kosmetik, der sælges som legetøj til børn, skal både overholde kravene til kosmetiske produkter og legetøjsreglerne. Kemikalieinspektionen har kontrolleret i alt 49 produkter.

Kampagnen blev opdelt i en analysedel og en mærkningsdel. Analysedelen er beskrevet i Årsberetning 1998. Mærkningsdelen færdiggjordes i 1999. Formålet med denne del af kampagnen var at kontrollere, om produkterne var forsynet med indholdsdeklaration. På nær et produkt var alle forsynet med indholdsdeklaration.

44 produkter havde mindre fejl og mangler ved deklarationen. Der var dermed ikke tale om fejl af betydning for sundhed og miljø.

Kemikalieinspektionen har fortsat fokus på området.

3.2.7 Metalafgivelse fra kridt

Miljøstyrelsen modtog i 1998 en notifikation fra Tyskland om farvekridt. Nogle af kridtstykkerne afgav bly og chrom over de tilladte grænser. Produktet blev fundet på det danske marked og frivilligt trukket tilbage. På baggrund af notifikationen besluttede Kemikalieinspektionen at gennemføre en analysekampagne af lignende produkter på det danske marked. Der blev udtaget 12 forskellige pakker/bøtter kridt med 5-20 stykker kridt i hver pakke/bøtte. Samtlige kridtstykker blev analyseret for overholdelse af migrationsgrænserne jf. standard EN-71-3 (migration af tungmetaller).

Der blev ikke fundet overtrædelser af migrationsgrænserne i EN 71-3, og resultaterne lå langt under migrationsgrænserne.

3.2.8 Kemisk legetøj

Kemikalieinspektionen startede i 1999 en kampagne om kontrol af overholdelse af legetøjsstandarden EN 71- 5. Standarden indeholder kravene til andet kemisk legetøj (sæt) end sæt til kemiske forsøg, f.eks. lim og maling.
Ved en række besøg i hobby- og legetøjsforretninger fandt Kemikalieinspektionen, at der findes mange produkter som må opfattes som hobbyprodukter til alle aldersgrupper.
Kemikalieinspektionen fandt kun én produktserie som helt klart henvender sig til børn under 14 år og som derfor falder ind under standardens definition.

Kampagnen fortsætter i år 2000.

3.2.9 EUREX

Danmark har deltaget i et fælleseuropæisk kontrolprojekt, EUREX.
I medfør af EU-forordningen 793/93 om vurdering af og kontrol med risikoen ved eksisterende stoffer (dvs. stoffer der blev anvendt i EU pr. september 1981 og som står på den såkaldte EINECS-liste) skal visse virksomheder indberette om deres import og produktion af eksisterende kemiske stoffer.
På baggrund af oplysninger fra det danske Produktregister og listen over virksomheder som har indberettet, blev ni virksomheder udvalgt. Seks af disse burde have indberettet, men havde ikke gjort det. De sidste tre virksomheder havde enten indberettet gennem et andet selskab eller var ikke indberetningspligtige.
Kemikalieinspektionen har henstillet til de seks firmaer om snarest at indberette.
Resultatet af projektet er publiceret (6).

3.3 Indberetninger

Inspektionen har i 1999 modtaget 221 indberetninger, hvilket er lidt færre end i 1998.

Tabel 3: Indberetninger 1999, fordelt på bekendtgørelser. Tallene i parentes er antal indberetninger 1998/1997/1996

Bekendtgørelse Antal Procentvis fordeling 1999**
Kosmetik 85 (73/50/7) 38,5
Klassificering og mærkning 72 (85/91/57) 32,6
Bekæmpelsesmidler 34 (48/33/28) 15,4
Nikkel 9 (19/21/12) 4,1
Legetøj 5 (16/19/12) 2,3
Øvrige* 16 (12/10/5) 7,2
I alt 221 (253/224/127) 100,1

* Gruppen øvrige varierer år for år. I 1999 omfattede gruppen produktsikkerhed, driv- og opløsningsmidler i aerosolbeholdereogenrækkeanvendelsesbegrænsningsregler.
** afrundede tal

Knap 40% af indberetningerne handlede om kosmetiske produkter. De udgjorde i 1999 den største gruppe af indberetninger. Dermed har kosmetikindberetningerne overhalet gruppen af indberetninger om klassificering og mærkning, der i de foregående tre år har været den største.

Årsagen til dette er den store opmærksomhed om kosmetiske produkter generelt, Kemikalieinspektionens kampagner i 1998 og 1999 om kosmetiske produkter, inspektionens advarsler om forskellige ulovlige kosmetiske produkter samt mediernes fokusering på området.

Antallet af indberetninger om klassificering og mærkning har de seneste to år ligget stabilt højt. Indberetningerne handler bl.a. om mangelfuld eller manglende mærkning af farlige kemiske produkter, om sundhedsfaren ved anvendelse af et givent produkt samt produkters indhold af farlige stoffer.

Antallet af indberetninger på de øvrige områder er faldet, med undtagelse af indberetninger om bekæmpelsesmidler, hvor antallet er stabilt fra år til år.

Indberetningsmønsteret svarer nøje til Kemikalieinspektionens valg af kampagner. Når der via kampagner kommer fokus på bestemte områder, stiger antallet af indberetninger på netop disse områder.

Tabel 4: Indberetninger indkommet 1999, fordelt på indberetter

Indberetter Antal Procentvis fordeling
Privatperson 49 22,6
Kemikalieinspektionen 40 18,1
Kommuner 26 11,8
Arbejdstilsynet/BST 20 9,0
Konkurrerende virksomhed 18 8,1
Forbrugerstyrelsen 14 6,3
Brancheforening, interesseorganisation 13 5,9
Andre myndigheder 11 5,0
Læger/ Giftinformationscentralen 10 4,6
Presse 5 2,3
Forbrugergrupper 5 2,3
Andet land 4 1,8
Andre* 6 2,7
I alt 221 100,5

* Politi, Grøn Information m.fl.

Godt 20 procent af indberetningerne kom fra private, knap 20 procent var forhold, Kemikalieinspektionen tog op af egen drift.

Tabel 5: Indberetninger 1996-1999, procentvis fordelt på indberettere

Indberetter 1996 1997 1998 1999
Privatperson 15,7 21,4 23,3 22,6
Kemikalieinspektionen 14,9 28,6 17,0 18,1
Forbrugerstyrelsen 13,4 5,8 10,7 6,3
Kommunerne 7,9 1,3 7,9 11,8
Arbejdstilsynet/BST 9,4* 5,8* 9,0 9,0
Konkurrent 28,4 12,9 7,1 8,1
Sundhedspersonale/ Lægemiddelstyrelsen / Gift-Informationscentralen - - 11** 4,6
Andre myndigheder     19** 5,9
Pressen - - 9** 2,3
Forbrugergrupper - - 9** 2,3
Brancheforeninger/

Interesseorganisationer

- - 9 5,9
Andet land - - 3 1,8
Andre - - 1,2** 2,7**
I alt 100,7 99,9 100,0 100,5

*Tallene for den procentvise fordeling i 1997/1996 omfatter ikke indberetninger fra BST, da BST dengang blev medtaget under "øvrige".
**I 1996 og 1997 blev indberettere fra disse grupper fordelt på to grupper, "Læger" og "Øvrige", hvor de i 1998 og 1999 er udspecificeret på flere grupper. Procentvis fordeling for 1996 og 1997 foreligger derfor ikke.

Andelen af indberetninger fra privatpersoner har de seneste tre år udgjort godt 20 % af indberetningerne. Kemikalieinspektionens andel har stabiliseret sig på 17-18 %. Kommunerne andel er stærkt svingende fra år til år. Andelen af indberetninger fra konkurrerende firmaer er fra 1996 til 1999 faldet fra knap 30 % til knap 10 % af indberetningerne.

3.3.1 Prøver til analyse

Mange plastprodukter fra Østen og særligt sex-legetøj har vist sig at indeholde for store mængder cadmium. Som en forløber til en fælles EU indsats på at kontrollere cadmiumprodukter fra især Østen, valgte Kemikalieinspektionen således at analysere et bredt udpluk af plastprodukter fra pornobranchen. Analysen viste at godt halvdelen af prøverne indeholdt 10-15 gange den tilladte mængde cadmium. Der er derefter udstedt påbud mod salg af disse produkter.
Da de største mængder sex-legetøj importeres via andre EU lande, vil inspektionen følge op på denne kampagne på EU niveau

Ved indberetninger om nikkelafgivelse har Kemikalieinspektionen testet de indsendte genstande for afgivelse af nikkel.

3.4 Notifikationer

Hvis et EU-medlemsland træffer foranstaltninger til at begrænse eller standse markedsføringen af et produkt, skal medlemslandet underrette Kommissionen om det. Kommissionen underetter derefter de øvrige medlemslande herom i form af en advarsel (notifikation) efter artikel 7 i EU-direktivet om produktsikkerhed. De enkelte medlemslande undersøger dernæst, om produktet findes i landet. Landene meddeler Kommissionen resultatet af deres undersøgelser.

Hvis der er tale om en alvorlig og umiddelbar risiko ved produktet, udsender Kommissionen en notifikation efter artikel 8 i samme direktiv. Når et medlemsland modtager en sådan notifikation skal landet straks træffe foranstaltninger til at sikre produktets tilbagetrækning fra markedet i det pågældende land.

Forbrugerstyrelsen er koordinator i Danmark. Forbrugerstyrelsen videresender notifikationerne til den myndighed, der har kontrollen med det pågældende produkt.

Kemikalieinspektionen modtager og behandler notifikationer om kosmetik, om kemiske egenskaber ved legetøj og om produkter, der ikke er omfattet af specialdirektiver.

Kemikalieinspektionen udsender notifikationerne til høring i de respektive brancher/forhandlerorganisationer og meddeler derefter resultatet til Forbrugerstyrelsen.

Hvis produkterne findes på markedet, har Kemikalieinspektionen i de fleste tilfælde valgt at advare forbrugerne via pressemeddelelser, og Miljøstyrelsen har opfordret til frivillig tilbagekaldelse af produkterne.

3.4.1 Udenlandske notifikationer

I 1999 har Kemikalieinspektionen modtaget og behandlet 16 notifikationer fra andre EU-lande. Fire om legetøj, seks om produktsikkerhed og seks om kosmetiske produkter.

Via notifikationer fra henholdsvis Italien og Finland fik Kemikalieinspektionen kendskab til et dartspil og en dukke, der ikke opfyldte kravene i bl.a. legetøjsstandard EN 71-3. Dukkens tøj afgav mere bly end tilladt. Produkterne blev ikke solgt i Danmark.

Kemikalieinspektionen modtog endvidere til orientering notifikationer fra Grækenland og Frankrig om landenes forbud mod indhold af blød PVC indeholdende 6 phthalater i legetøj beregnet til at putte i munden for børn under 3 år; bideringe, rangler og narresutter.

De 6 notifikationer om produkters kemiske egenskaber (produktsikkerhed) handlede om forskellige vedhæng til nøgleringe indeholdende farlige stoffer, dekorationsartikler og køleskabsmagneter med høj blyafgivelse samt afløbsrens med mangelfuld lukning. Ingen af produkterne blev forhandlet i Danmark.

Fem af de notificerede kosmetiske produkter blev ikke fundet i Danmark. Der var produkterne Nobio Mandel Gesichtseklei, Nature Line Shampoo, Mustela Steladerm" til spædbørn, to typer toiletvand (Çaglayan 60°og BahÇevan 60°)fra Tyrkiet og tandpastaen Ultra Brite 6.

Miljøstyrelsen modtog fra de italienske myndigheder en advarsel om, at shampoo, spray og hudcreme i serien Blue Cap indeholdt 3 steroidhormoner, der ved ukontrolleret brug kan give alvorlige bivirkninger som for eksempel fortyndet hud, forværret psoriasis-udbrud m.v. Kosmetikserien kunne ikke købes i butikker i Danmark, men blev solgt over internettet. Miljøstyrelsen udsendte derfor en advarsel til forbrugerne via en pressemeddelelse og via Miljøstyrelsens hjemmeside.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]