[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Testresultater for beregning af vejtrafikstøj

Appendix

Dokumentation af beregningsforudsætninger

I det følgende er vist, hvorledes de enkelte delstrækninger er blevet underopdelt i forbindelse med de i alt 14 beregningseksempler. Endvidere er i tabelform dokumenteret, hvorledes de enkelte bidrag fra disse delstrækninger indgår i de samlede resultater.

Land Eksempel - Punkt #1
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-10,0

-10,0

-10,0

-10,0

-10,0

-10,0

TERRÆN + SKÆRM L3

-13,1

-22,2

-13,9

-14,8

-17,1

-20,5

KORREKTIONER L4

-20,2

-15,9

-17,6

-15,4

-12,5

-0,8

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

28,1

23,3

29,9

31,2

31,8

40,1

41,7

L_max

I

II

III

IV

V

VI

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-37,8

-33,6

-31,7

-29,2

-25,9

-20,0

TERRÆN + SKÆRM L3

-12,7

-23,3

-13,7

-18,5

-18,8

-21,9

KORREKTIONER L4

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

MAX

NIVEAU UDE

33,5

27,1

38,6

36,3

39,3

42,1

42,1

Land Eksempel - Punkt #2
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-13,0

-13,0

-13,0

-13,0

-13,0

-13,0

TERRÆN + SKÆRM L3

-11,5

-10,3

-13,2

-15,5

-18,3

-16,6

KORREKTIONER L4

-5,3

-0,9

-10,9

-13,1

-14,9

-9,2

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

41,6

47,2

34,3

29,8

25,2

32,6

48,6

L_max

I

II

III

IV

V

VI

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-28,0

-26,0

-28,0

-30,1

-32,1

-33,8

TERRÆN + SKÆRM L3

-10,7

-10,2

-13,0

-15,7

-18,8

-19,1

KORREKTIONER L4

0,0

2,9

0,0

0,0

0,0

-0,4

MAX

NIVEAU UDE

45,3

50,7

43,0

38,2

33,1

30,7

50,7

Land Eksempel - Punkt # 3
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-7,0

-7,0

-7,0

-7,0

-7,0

-7,0

-7,0

TERRÆN + SKÆRM L3

-17,0

-10,4

-16,9

-13,7

-14,0

-15,3

-17,9

KORREKTIONER L4

-15,5

-12,4

-1,0

-14,0

-17,5

-20,3

-14,6

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

31,9

41,6

46,5

36,7

32,9

28,8

31,9

48,4

L_max

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-31,0

-24,0

-14,0

-24,0

-28,1

-31,0

-33,1

TERRÆN + SKÆRM L3

-15,5

-9,5

-17,7

-16,6

-16,2

-19,4

-20,0

KORREKTIONER L4

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

-0,3

0,0

MAX

NIVEAU UDE

37,5

50,5

52,3

43,4

39,7

33,3

30,9

52,3

Land Eksempel - Punkt # 4
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-17,1

-15,6

-10,0

-10,0

-10,0

-10,0

-10,0

TERRÆN + SKÆRM L3

-11,9

-11,8

-11,4

-15,1

-11,4

-14,9

-18,8

KORREKTIONER L4

-6,1

-12,6

-13,5

-1,6

-14,0

-16,3

-14,0

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

36,3

31,4

36,5

44,7

36,0

30,2

28,6

46,5

L_max

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-37,1

-35,0

-30,0

-20,0

-30,0

-34,1

-38,1

TERRÆN + SKÆRM L3

-11,8

-11,7

-11,1

-15,9

-11,1

-15,1

-17,7

KORREKTIONER L4

0,0

0,0

0,0

-0,6

0,0

0,0

0,0

MAX

NIVEAU UDE

35,1

37,3

42,9

47,5

42,9

34,8

28,2

47,5

Land Eksempel - Punkt # 5
L_Aeq

I

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-3,0

TERRÆN + SKÆRM L3

-1,7

KORREKTIONER L4

0,0

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

66,7

66,7

L_max

I

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-6,0

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

KORREKTIONER L4

0,0

MAX

NIVEAU UDE

78,0

78,0

Note om refleksionplanet for punkterne #6 og #7:

Delstrækning I for disse to beregningspunkter (jvf. kortet side 25) har en terrænprofil som vist i Figur 3.

wpe4B.jpg (173981 bytes)

Figur 3
Terrænprofil for landtilfældets delstrækning I, beregningspunkter #6 og #7.

I forbindelse med beregningerne er flere forskellige situationer analyseret:

1. Refleksionsplanet indbefatter det opadskrånende terræn

2. Refleksionsplanet ligger vandret i kote 0

3. Der er ikke noget veldefineret refleksionsplan, og der antages en generel terrændæmpning på 3 dB jævnfør den reviderede metode [1, s.14]

4. Refleksionsplanet går igennem "knækket" i terrænprofilet, men er ikke direkte sammenfaldende med nogen af de to hovedflader jævnfør den reviderede metode [1, s.13]. I dette tilfælde er refleksionsplanet forskelligt for de to beregningspunkter.

Forskellene i skærm- og terrændæmpning mellem de forskellige beregningsalternativer er op til 9 dB for delstrækning I alene.

Resultaterne vist på side 27 og 28 er baseret på Alternativ 4, der vurderedes at give de mest realistiske resultater.

 

 

 

Land Eksempel - Punkt # 6
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-14,8

-14,8

-14,6

-14,8

-14,8

-14,8

-14,8

TERRÆN + SKÆRM L3

-10,7

-11,1

-11,0

-11,1

-15,1

-11,8

-15,0

KORREKTIONER L4

-5,0

-7,3

-6,0

-7,3

-7,3

-16,6

-16,9

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

40,9

38,2

39,8

38,2

34,2

28,2

24,7

45,8

L_max

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-31,1

-29,5

-29,5

-29,5

-31,1

-38,6

-40,4

TERRÆN + SKÆRM L3

-9,2

-11,0

-11,0

-11,0

-15,5

-11,7

-15,0

KORREKTIONER L4

0,0

0,0

0,0

0,0

-0,3

0,0

0,0

MAX

NIVEAU UDE

43,7

43,5

43,5

43,5

37,1

33,7

28,6

43,7

 

Land Eksempel - Punkt # 7
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-14,8

-14,8

-14,6

-14,8

-14,8

-14,8

-14,8

TERRÆN + SKÆRM L3

-6,7

-9,9

-9,7

-9,9

-14,2

-11,4

-13,9

KORREKTIONER L4

-5,0

-7,3

-6,0

-7,3

-7,2

-16,6

-16,9

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

44,9

39,4

41,1

39,4

35,2

28,6

25,8

48,1

L_max

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-31,1

-29,5

-29,5

-29,5

-31,1

-38,6

-40,4

TERRÆN + SKÆRM L3

-3,7

-9,8

-9,8

-9,8

-14,7

-11,2

-13,9

KORREKTIONER L4

0,0

0,0

0,0

0,0

-0,2

0,0

0,0

MAX

NIVEAU UDE

49,2

44,7

44,7

44,7

38,0

34,2

29,7

49,2

Land Eksempel - Punkt # 8
L_Aeq

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

71,4

AFSTANDSKORR. L2

-11,8

-11,8

-15,1

-17,9

-17,9

-17,9

-17,9

TERRÆN + SKÆRM L3

-3,3

-8,2

-14,1

-25,9

-26,1

-26,2

-26,3

KORREKTIONER L4

-3,0

-3,7

-14,7

-11,8

-10,7

-17,9

-17,4

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

53,3

47,7

27,5

15,8

16,7

9,4

9,8

54,3

L_max

I

II

III

IV

V

VI

VII

UDGANGSNIVEAU L1

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

84,0

AFSTANDSKORR. L2

-23,5

-23,5

-36,4

-37,9

-39,6

-43,3

-44,4

TERRÆN + SKÆRM L3

-2,8

-6,9

-15,3

-25,7

-26,1

-26,4

-26,5

KORREKTIONER L4

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

0,0

MAX

NIVEAU UDE

57,7

53,6

32,3

20,4

18,3

14,3

13,1

57,7

wpe4C.jpg (32054 bytes)

By Eksempel - Punkt # 1
L_Aeq

I

II

III

IV

UDGANGSNIVEAU L1

60,9

60,9

60,9

60,9

AFSTANDSKORR. L2

-2,9

-2,9

-2,9

-2,9

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

-4,4

-1,2

-9,9

-5,8

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

53,6

56,8

48,1

52,2

59,8

L_max

I

II

III

IV

UDGANGSNIVEAU L1

81,7

81,7

81,7

81,7

AFSTANDSKORR. L2

-6,9

-5,9

-6,9

-9,0

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

0,8

2,3

0,0

3,0

MAX

NIVEAU UDE

75,6

78,1

74,8

75,7

78,1

wpe4D.jpg (32474 bytes)

By Eksempel - Punkt # 2 Front Court Yard Correction:
b_h =

10

m
L_Aeq

I

II

h_h =

19

m
UDGANGSNIVEAU L1

60,9

60,9

Total Correction:

-30,4

AFSTANDSKORR. L2

0,0

0,0

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

-15,5

1,8

SUM TOTAL

CY SUM
NIVEAU UDE

45,4

62,7

62,8

32,4

L_max

I

II

UDGANGSNIVEAU L1

81,7

81,7

AFSTANDSKORR. L2

-22,3

-0,2

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

1,2

1,7

MAX

CY SUM
NIVEAU UDE

60,6

83,2

83,2

52,8

wpe4E.jpg (33645 bytes)

By Eksempel - Punkt # 3 Back Court Yard Correction:
b_h =

10

m
L_Aeq

I

II

h_h =

19

m
UDGANGSNIVEAU L1

60,9

60,9

Total Correction:

-27,2

AFSTANDSKORR. L2

0,0

0,0

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

-15,0

1,7

SUM TOTAL

CY SUM
NIVEAU UDE

45,9

62,6

62,7

35,5

L_max

I

II

UDGANGSNIVEAU L1

81,7

81,7

AFSTANDSKORR. L2

-21,2

-0,2

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

1,2

1,7

MAX

CY SUM
NIVEAU UDE

61,7

83,2

83,2

55,9

By Eksempel - Punkt # 4 Open Court Yard Correction: (covered gateway)
b_p =

2,00

m (half gateway witdh) LpB0 =

-2,8

L_Aeq

I

II

e_g =

8,00

m (gateway depth) LpB1 =

-14,0

h_p =

3,50

m (gateway height) LpB2 =

-0,5

UDGANGSNIVEAU L1

60,9

60,9

S =

14,00

m^2 (gateway area)
b_h =

10,00

m (half street width) Total Lg =

-17,3

AFSTANDSKORR. L2

0,0

0,0

r =

16,77

m
TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

BETA =

0,46

rad
KORREKTIONER L4

-13,7

1,6

SUM TOTAL

CY SUM
NIVEAU UDE

47,2

62,5

62,7

45,4

L_max

I

II

UDGANGSNIVEAU L1

81,7

81,7

Total Lg =

-20,1

AFSTANDSKORR. L2

-18,7

-0,2

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

1,2

1,7

MAX

CY SUM
NIVEAU UDE

64,2

83,2

83,2

63,1

wpe50.jpg (32230 bytes)

By Eksempel - Punkt # 5

Side Street Correction (Already included in L4)

b_s =

6

m (half side street width)
L_Aeq

I

II

b_h =

10

m (half main street width)
a =

55

m (distance from main street centre line)
UDGANGSNIVEAU L1

60,9

60,9

x =

5,5

AFSTANDSKORR. L2

0,0

0,0

L_mg =

-10,6

dB
TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

-16,4

-9,5

SUM
TOTAL

NIVEAU UDE

44,5

51,4

52,3

L_max

I

II

UDGANGSNIVEAU L1

81,7

81,7

L_mg =

-21,2

dB
AFSTANDSKORR. L2

-4,3

-0,2

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

-17,2

-19,6

MAX

NIVEAU UDE

60,2

61,9

61,9

By Eksempel - Punkt # 6
L_Aeq

I

II

UDGANGSNIVEAU L1

60,9

60,9

AFSTANDSKORR. L2

-1,6

-1,6

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

-0,4

-7,5

SUM TOTAL

NIVEAU UDE

58,9

51,8

59,7

L_max

II

I

UDGANGSNIVEAU L1

81,7

81,7

AFSTANDSKORR. L2

-3,4

-11,6

TERRÆN + SKÆRM L3

0,0

0,0

KORREKTIONER L4

0,1

4,7

MAX

NIVEAU UDE

78,4

74,8

78,4

 

 

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]