Nye krav til leverandører til tekstilbranchen

9. Melville Aps 9

9.1 Hovedindtryk
9.2 Virksomhedsbeskrivelse
9.3  Marked
9.4 Leverandører
9.5 Formulering af krav til miljø, arbejdsmiljø og arbejdsvilkår
9.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav

9.1 Hovedindtryk

Melville er en mindre virksomhed, som designer og står for engrossalg af beklædning til kvinder. Virksomhedens arbejde med miljøvenlige tekstiler har som omdrejningspunkt en videreformidling af IVN’s kriterier til udvalgte leverandører, således at man kan levere til tyske postordrefirmaer, der sælger miljøvenlige tekstiler. Fra øvrige lande - herunder Danmark - oplever man en meget lille interesse for produkternes miljøforhold.

Virksomhedens lille størrelse betyder, at man - udover traditionelle leverandørbesøg - ikke har ressourcer og kvalifikationer til en egentlig kontrol af miljøforhold hos leverandørerne og for deres produkter, også selvom Melville har et begrænset antal faste leverandører. Melville er nød til at stole på, at leverandørerne lever op til de underskrevne erklæringer om miljøforholdene for produktion og produkter.

9.2 Virksomhedsbeskrivelse

Melville er en mindre virksomhed, der designer og står for engrossalg af beklædning til kvinder. Virksomheden er på vej til at åbne en konceptbutik i Polen, men har ikke selv produktionsanlæg, men får fremstillet produkterne hos leverandører i Østen. Der fremstilles 2-4 kollektioner årligt, og hovedparten af produkterne fremstilles i silke og markedsføres under Melvilles private label "Silkwear". Nogle basisprodukter fremstilles dog i flere år.

Melville er en virksomhed i vækst, med i dag 12-14 ansatte og en årlig omsætning på over 25 mio. kr.

Virksomhedens styrke er, at man igennem sine faste købsagenter i Asien har en direkte kontakt til virksomhederne, og således kan undgå fordyrende mellemled. Det betyder, at man kan levere et forholdsvist billigt kvalitetsprodukt.

Interviewede er Elisabeth Aarestrup, der er ansat som produktkoordinator, herunder til at tage sig af miljøkrav til leverandører. Hun har en fortid hos Bruuns Bazar.

Melvilles arbejde med miljø er affødt af, at man for nogle år siden begyndte at levere til tyske postordrefirmaer, som alene sælger miljøvenlige tekstiler. Postordrefirmaerne omfatter blandt andet "Maas" og "Alb Natur", som anvender IVNs kriterier for deres tekstilprodukter, og det er disse kriterier, som man videreformidler til leverandørerne. Det er ikke alle Melvilles produkter, der lever op til IVN-kriterierne, men blandt andet forbud mod AZO-farvestoffer er gjort til et generelt krav som omfatter alle produkter. Dette er en nødvendighed for at kunne afsætte alle produkter i Tyskland10.

Det er alene fra tyske aftageres side, at Melville oplever en interesse for miljøforhold, men man mener, at det er vigtigt, og vil gerne satse mere generelt på miljøaspekterne ved produkterne fremover - også på det danske marked.

Melville er begyndt at overveje, om man skal arbejde for at opnå en miljømærkning af nogle af produkterne. Umiddelbart opleves det dog som uoverskueligt at opnå licens for et produkt, og man stiller spørgsmålstegn ved, om forbrugernes kendskab til miljømærkerne er tilstrækkeligt.

"Det er nødvendigt, at forbrugerne kender det og ved hvad mærket dækker over, hvis de skal bruge det."

Samtidigt er det et problem, når man arbejder med hurtigt skiftende kollektioner/produkter, og der hver gang skal søges om en ny licens.

Virksomheden har ikke overblik over hvor IVN’s kriterier adskiller sig fra EU-Blomsten og de øvrige miljømærker, men mener, at det kunne være interessant at vide, hvor langt kriterierne er fra hinanden. Det vil synliggøre, hvor meget der yderligere skal til for at opnå mærket.

9.3 Marked

Melvilles produkter afsættes til detailhandelen og postordrefirmaer indenfor EU. 1/3 afsættes til Tyskland, hvoraf postordrevirksomhederne udgør hovedparten, mens en anden 1/3 sælges igennem detailhandelen i Danmark. Den resterende 1/3 sælges i det øvrige Nordeuropa herunder de øvrige nordiske lande.

Kundesegementet udgøres primært af modebevidste kvinder over 30, som er villige til at betale lidt mere for at få en god kvalitet.

Virksomheden har selv én sælger, men anvender herudover agenter i de forskellige europæiske lande. Det er agenterne, der står for markedsføring af tøjet overfor nye kunder, men Melville har ikke indtryk af, at miljøaspekterne ved produkterne fremhæves i de nordiske lande. Det er alene fra tysk side, at man oplever interesse fra kundernes side for miljøaspekterne i forbindelse med tekstiler - både fra postordrefirmaerne og fra detailhandelen.

9.4 Leverandører

Melvilles får produceret sine produkter gennem ca. 5 agenter i Asien, med de 2 vigtigste placeret i Kina. De fleste af leverandørerne har man anvendt i flere år, og man har et godt fast samarbejde.

Arbejdet med at opspore og etablere kontakt med leverandørerne står indkøbsagenter i Asien for, og det er også dem der står for den løbende kontakt med formidling af krav og ønsker fra Melville. Melvilles medarbejdere besøger dog også med jævne mellemrum agenter og leverandørerne blandt andet i forbindelse med produktionen af nye kollektioner.

9.5 Formulering af krav til miljø, arbejdsmiljø og arbejdsvilkår

Melville mener, at det er vigtigt, at man som tekstilvirksomhed stiller miljøkrav til sine leverandører. Man formulerer dog ikke selv miljøkrav, men videreformidler via agenter og indkøbere kravene fra de tyske postordrevirksomheder, som anvender IVN-kriterierne. Enkelte af kravene er dog blevet gjort gældende for alle virksomhedens tekstilprodukter fx undgåelse af AZO-farvestoffer. Dette har været nærliggende, da man anvender de samme leverandører til fremstilling af produkter, som ikke skal leve op til IVN-kriterierne.

Man har tidligere undersøgt mulighederne for at få fremstillet produkter på basis af tyrkisk økologisk bomuld, men virksomhedens indkøb er for lille til, at man kunne leve op til leverandørens krav til minimumsmængde.

Løbende prøver man at holde sig orienteret om miljø på tekstilområdet, blandt andet igennem kontakt til Miljøstyrelsen og Teknologisk Institut.

Virksomheden stiller ikke krav til arbejdsmiljø og -vilkår hos deres leverandører, men oplever umiddelbart, at forholdene ser ud til at være i orden, når man besøger virksomhederne. Børnearbejde skal selvfølgelig ikke optræde, men Melville mener ikke, at man kan gå ind og stille krav til fx arbejdstid, idet det vil være udtryk for en ny imperialistisk attitude.

"Der er andre traditioner og holdninger i landene, og det kan vi ikke gå ind og blande os i."

9.6 Gennemførelse og kontrol af miljøkrav

Melville sætter sin lid til, at virksomhedens leverandører overholder de kriterier og dokumenter, som de selv har skrevet under på i forbindelse med overholdelse af IVN-kriterierne. Der gennemføres ingen egentlig kontrol af virksomhederne og kun i begrænset grad test af produkterne i form af stikprøvekontrol for AZO-farvestoffer foretaget af virksomhedens agenter i Asien. Agentens og virksomhedens egne indkøberes løbende besøg på virksomheden giver dog en vis sikkerhed for, at der ikke er åbenlyse problemer. Ingen af disse har dog kvalifikationer til at kunne gennemføre en egentlig kontrol, og Melville oplever også, at kendskabet til leverandørernes produktionsforhold er for begrænset til at det kan gennemføres.

Virksomheden har svært ved at se, hvordan en grundigere virksomhedskontrol skulle foregå, og det vil også kræve ressourcer, som man som lille virksomhed ikke har. På trods af det mener Melville, at man i de kommende år vil stille øgede krav til leverandørers og produkters miljøforhold. Dette afspejler dog også en forventning om, at kundernes krav til både miljø, arbejdsmiljø og arbejdsvilkår vil blive væsentligt større.

9 Interview med Elisabeth Aarestrup, produktkoordinator, 23.6.2000.

10 Det er ved lov forbudt at sælge tekstiler med AZO-farvestoffer i Tyskland.