Projektets formål var at undersøge mulighederne for en simpel miljødeklaration for
forbrugerelektronik og udarbejde brugervejledninger til forbruger og producent. For at
kunne gøre det, blev livscyklusscreening gennemført, og parallelt hermed blev
miljømærkekriterier for forbrugerelektronik gennemgået med henblik på at udpege
relevante parametre. Ved at inddrage resultaterne fra miljømærke kriteriegennemgangen er
det tilstræbt, at de identificerede miljøparametre til miljødeklarationen er nogle af
de samme parametre, som er udpeget for miljømærkerne.
For at lette forståelsen for miljødeklarationer, er der udviklet en vejledning til
producenterne og til brugerne.
I udviklingsarbejdet er der i videst mulig udstrækning inddraget synspunkter fra
vigtige aktører for derved at sikre, at en eventuel miljødeklaration vil få
gennemslagskraft hos producenter og forbrugere og opfattes troværdig af samme. I denne
sammenhæng er valg af parametre og udformning af miljødeklarationen afgørende.
Forslaget blev derfor sendt ud til høring hos producenter, branche- og
forbrugerorganisationer og følgegruppen.
Nødvendigheden og omfanget af kontrol blev diskuteret i følgegruppen og under
høringsrunden. Diskussionen af dette aspekt blev betragtet som væsentlig for at opnå
forbrugernes tillid til miljødeklarationen. En tilbundsgående vurdering og diskussion af
kontrol er uden for projektets rammer, men vil kort blive berørt i dette kapitel som
følge af aspektets væsentlige betydning for miljødeklarationens markedssucces.
Dette kapitel vil tage udgangspunkt i projektets forskellige del-formål og diskutere
resultaterne af disse. Dette indebærer en diskussion af valget af parametre og
miljødeklarationens udformning, dets samspil med miljømærker og type III
miljøvaredeklarationer og aktørinddragelsen under arbejdsprocessen.
Følgende parametre blev vurderet som relevante at medtage i en simpel
miljødeklaration for forbrugerelektronik: "Energiforbrug" som effektforbruget i
W under drift/standby, "Indhold af uønskede stoffer" oplyst som Ja eller Nej og
"Affaldshåndtering" oplyst som potentiel genanvendelse.
Kommentarerne fra høringsrunde viser overvejende, at valget af de 3 parametre er
relevante at medtage i miljødeklarationen, også måden de viser miljøbelastningerne.
Dog fandt høringen det væsentligt, at den potentielle genanvendelse blev defineret
nærmere. I princippet kan alle produkter opnå høj potentiel genanvendelse, hvis der
anvendes tilstrækkelige ressourcer.
Kapitel 4 sammenholder resultatet fra miljøscreening og miljømærkekriterierne og
finder, at disse peger på de samme miljøforhold som de væsentlige.
Miljømærkekriterierne er bl.a. udarbejdet på grundlag af miljøvurderinger af de
pågældende produktgrupper. At den simple miljøscreening ikke har været i stand til at
medtage økotoksicitet og sundhedsbelastninger i form af human toksicitet og arbejdsmiljø
har derfor ikke haft afgørende betydning for valget af parametre.
Da der er lagt vægt på en simpel forbrugerrettet miljødeklaration, tilgodeser de
valgte parametre ikke alle miljøtiltag foretaget i branchen. F.eks. medtages ikke brugen
af organiske opløsningsmidler i produktionen af elektronik. Parameteren "Uønskede
stoffer" blev dog af nogle i høringsgruppen vurderet som "vanskelig" for
producenter. Det skyldes en risiko for, at der for nogle produktgrupper ikke findes
tekniske eller finansielt overkommelige alternativer, som medfører, at et JA kan vendes
til et NEJ i miljødeklarationen.
En mere omfattende dokumentation kan udarbejdes som business-to-business
miljødeklaration.
Det blev vurderet og besluttet, at informationen i parametrene ikke skulle vægtes
efter f.eks. en ABC ordning. Det var væsentligt, at præsentationen af parametrene blev
så simpel som muligt. I denne sammenhæng vurderedes det, at ABC-ordningen medførte en
kompliceret miljødeklaration, som var svær at forstå for forbrugeren. Desuden kan en
vægtning medføre forøget arbejdsbyrde for producenten, og det kan være vanskeligt at
fastsætte en referenceramme for vægtningen.
Generelt var høringssvarene positive. Høringsgruppens medlemmer fandt
miljødeklarationen forståelig og sproget klart og præcist. Med hensyn til
energiforbruget kan det være nødvendigt at definere, hvad der menes med "i
drift". Med hensyn til affaldshåndtering bør der være en definition af, hvad der
menes med affaldets potentielle genanvendelighed, da alle produkter i princippet kan
genanvendes 100%, og det bør evt. fremgå hvor meget af det bortskaffede produkt, der
rent faktisk bliver genanvendt. Oplysninger om sidstnævnte er meget vanskelige at
fremskaffe og vil bygge på grove gennemsnitstal.
Der blev fundet et rimeligt sammenfald mellem miljødeklarationens parametre og de
eksisterende miljømærkekriteriers valg af parametre.
Dette medfører, at et produkt, der i forvejen er svanemærket, relativt nemt kan
udfylde den simple miljødeklaration, fordi alle relevante oplysninger stort set vil være
fremskaffet. Omvendt, vil et produkt, der har en miljødeklaration, og som gerne vil
svanemærkes, skulle fremskaffe yderligere oplysninger; f.eks. oplysninger med relation
til arbejdsmiljø belastninger som støj, støv og VOC - emissioner.
Type III miljødeklarationer er baseret på LCA. Type III miljøvaredeklarationer
vil således udgøre en god basis for den udviklede simple forbrugerrettede
miljødeklaration. Det vil ikke være lige så let at gå fra den simple miljødeklaration
til en type III miljøvaredeklaration idet en type III kræver mere information. En type
III miljøvaredeklaration vil således være et godt udgangspunkt for at kunne udfylde en
simple miljødeklaration.
Hjælpeskemaet til producentvejledningen blev fundet god og selvforklarende af
høringsgruppen.
Vejledningerne har til formål at introducere producenter og forbrugere til de
miljøproblemer, der kan være forbundet med at producere og anvende forbrugerelektronik.
Dette skal gøres på en klar, præcis og kortfattet måde. Til producenterne vil der
ligeledes være et behov for at forklare, hvordan miljødeklarationen skal udfyldes og til
forbrugerne behov for at forklare, hvordan miljødeklarationen skal tolkes.
Brugervejledningerne kan ses i bilag A og B.
Medlemmerne af høringsgruppen fandt sproget i vejledningerne lidt for tungt og med for
mange fagudtryk. Disse bør især undgås i vejledningen til forbrugerne, som også bør
forklare mere, hvorfor der fokuseres på de tre valgte parametre.
Med hensyn til det administrative ophæng bør dette, når det fastlægges, forklares i
vejledningen, da dette virker tillidsvækkende på forbrugeren. Vejledningerne bør evt.
indeholde oplysninger om kontrol og verificering af miljødeklarationerne. Hvorvidt der
skal indføjes oplysninger om dataverifikation mv. i en vejledning afhænger dog af, om et
system bliver etableret med de pågældende kontrolforanstaltninger. For
producentvejledningen gælder det, at denne bør indeholde oplysninger om hvilke organer,
der udvikler og specificerer målemetoder o.l.
Mange af høringsparterne har bemærket, at forbrugerens tillid til miljødeklarationen
afhænger af informationens kvalitet og format. Bliver miljødeklarationen ikke
tredjeparts-certificeret, kan det være nødvendigt at beskytte forbrugerens tillid på en
anden måde.
Det er rimeligt at antage, at en 3. parts certificering sikrer størst tillid hos
forbrugeren. Dette understøttes af høringssvarene og en forbrugerundersøgelse (Råd og
Resultater, Nr. 1 98). Dog mente høringsgruppen, at en 3. parts certificering
medfører et fordyrende led, så man risikerer, at en ordnings udbredelse blive kraftigt
begrænset. Høringsrunden gav derfor nogle alternative forslag til, hvordan troværdighed
og forbrugertillid kan sikres:
Ønskes en kontrolordning, bør der foretages en afvejning af de omkostninger (for
producenter og forbrugere), der er forbundet med at indføre forskellige kontrolordninger
før, der tages stilling til niveauet.
I første høringsrunde blev en række aktører spurgt, om de kunne fremskaffe den
fornødne information til at udfylde miljødeklaration. Aktørerne var fortrinsvis
producenter. Også internationale virksomheder blev hørt. I anden høringsrunde blev nye
aktører spurgt om miljødeklarationens udformning, valg af parametre og
brugervejledninger. Disse aktører var producenter, branche- og forbrugerorganisationer.
Følgegruppen blev inddraget i begge høringsrunder.
Overordnet viste begge høringsrunder, at der var interesse for at deltage. Dog var
deltagelsen lille under den første høring, men dette var forårsaget af en kort
tidsfrist.
Det vurderes, at inddragelsen har været tilstrækkelig til at belyse, om producenterne
kan fremskaffe den fornødne information til at udfylde miljødeklarationen og til at
belyse, om forbrugerne vil kunne forstå den. Ved en lancering vil der selvfølgelig
skulle gøres en større indsats for en egentlig markedsfordel for at inddrage aktørerne.
Siden aktørerne viste interesse for deltagelse må det antages, at disse også vil vise
interesse ved en eventuel lancering af en eller anden ordning.
Projekts forslag til en simpel miljødeklaration samt parametrene blev i høringsrunden
vurderet til at have en god og præcis udformning. Desuden vurderes det, at og
detaljeringsgraden med henblik på, at forbrugerne skal kunne forstå den, er valgt på et
passende niveau. Dette giver en samlet indikation på, at det kan lade sig gøre at
udarbejde en simpel miljødeklaration til forbrugerelektronik, og at der er tilfredshed
med det udarbejdede forslag.
I Følgegruppen blev det diskuteret noget i projektforløbet, hvilken betegnelse, der
ville være den rigtige for stoffer som man ikke ønsker i miljøet. Følgegruppen nåede
frem til at betegnelsen "Uønskede stoffer" var god og dækkende.
Miljøstyrelsen har efterfølgende vurderet, at man ikke ønsker en løs anvendelse af
betegnelsen.
Der er sikret samspil mellem den simple miljødeklaration og miljømærker, som vil
øge sandsynligheden for udbredelse og succes af en eventuel ordning.
I det der i projektet blev foretaget en screening både af gennemførte
miljøvurderinger og af eksisterende miljømærkekriterier for
forbrugerelektronikprodukter blev der identificeret en række stoffer som det ville være
relevant at deklarere for i en simpel miljødeklaration for forbrugerelektronik. Nogle af
disse stoffer (cadmium, CFC/HCFC, kviksølv og PCB) er regulerede eller forbudte i dag.
Det betyder, at det vil være i strid med Markedsføringsloven at deklarere for, at de
ikke er indeholdt i et produkt.
Type III miljøvaredeklarationer kan uden videre udarbejdes til en type II
miljøvaredeklarationer (som den simple miljødeklaration), hvilket indikerer, at der vil
være et godt samspil mellem dem. Udarbejdelse af en type II miljødeklaration til type
III vil kræve fremskaffelse af yderligere information.
Aktørinddragelsen har kunnet belyse, om producenterne vil kunne indfri
informationskravene i den simple miljødeklaration, og at forbrugerne vil kunne forstå
den. Det vurderes ud fra deres kommentarer, at det er overvejende sandsynlighed, at
henholdsvis producenter og forbrugere kan indfri kravene og forstå den simple
miljødeklaration.
Ved en lancering skal der selvfølgelig gøres en større indsats for at inddrage
samtlige aktører. Aktørerne har vist rimelig stor interesse for at deltage i
høringsrunderne, hvorfor det må antages at disse også vil vise interesse ved en
eventuel lancering.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|