Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000

Bilag

Spørgeskema maj 2000

Kun de Grøn Guide projekter på hold 1, som ikke var blevet besøgt og interviewet fik alle spørgsmål i dette skema. Hold 2 og 3 fik ikke spørgsmål, der handlede om udviklingen i projektet, da de endnu ikke havde været i gang i 3 år. De interviewede hold 1 projekter blev bedt om at besvare et skema, der udelukkende omfattede spørgsmålene om Grøn Guide ordningen.


Grøn guide (skriv navn):_______________________________

 

 

SPØRGESKEMA

TIL

GRØNNE GUIDER

HOLD 1

Juni 2000

 

 

 

OBS! OBS! OBS!

Læs først dette:

Om Gentagelser: Du kan komme ud for, at du kommer til spørgsmål, som et af dine svar på et tidligere spørgsmål også besvarer. I såfald er det ok at henvise, men husk da at skriv nummeret på det spørgsmål og svar, som du henviser til. Du må også gerne henvise og samtidig uddybe svaret.
Om tilpas svarlængde: Mange spørgsmål handler om erfaringer, vurderinger og eksempler. Det er på den ene side vigtigt, at du ikke svarer i stikord, som vi ikke kan forstå og bruge. På den anden side ønsker vi heller ikke lange historier. Svar gerne med nogle få sætninger for hver erfaring/vurdering/eksempel.
Om eksempler: Spørgeskemaet er krævende, og du kan måske fristes til at lade være med at tænke på eksempler og skrive dem ned. Vi vil indtrængende bede dig give dig om at gøre det. Eksemplerne er vigtige for at evalueringen kan give et billede af, hvad grøn guide arbejdet har gået ud på og har præsteret. Vi kunne selvfølgelig godt finde eksempler i jeres årsrapporter m.v. Men det er vigtigt at få de eksempler frem, som I selv vil fremhæve.

 

 

Udviklingen i grøn guide projektet

  
1. Hvad var dit udgangspunkt:
 
1.1.  Var du lokalt kendt i forvejen? Ja []   Nej  []
 
1.2.  Var du involveret i det lokale miljøarbejde, inden du begyndte som  GG?  Ja []   Nej []
1.3.   Var grøn guide projektet (sæt kryds):
startskuddet til lokalt miløarbejde?            []
et led i et allerede igangværende lokalt miljøarbejde?     []
1.4. Hvem var målgruppen for dit arbejde? (skriv)
 
2. Beskriv hovedtrækkene i udviklingen i projektet fra den oprindelige idé til det, du prioriterer og satser på i dag:
 
 
 
 
 
 
3. Hvad er gået , som du havde forventet? (skriv)
 
 
 
 
4. Hvad er ikke gået, som du havde forventet? (skriv)
 
 
 
 
5. Hvad er de vigtigste erfaringer, dit forløb som grøn guide har givet dig? (skriv)
 
 
 
 
6. Har disse erfaringer fået nogle konsekvenser for dit arbejde i dag? (skriv hvilke)
 
 
 
 
7. Har du de samme målgrupper i dag som oprindeligt? Hvis ikke, hvem er så dine målgrupper nu? (skriv)
 
 
 
 
8. Hvad er succeskriterierne for dit grøn guide arbejde i dag? (skriv)
 
 
 
 
9. Hvilke barrierer anser du for de største? (skriv)
 
 
 
10. Har dit forløb som grøn guide medført et bestemt image udadtil?
   
Ja []  Nej []    
 
Hvis ja:
  
10.1.  Beskriv det: 
 
 
 
10.2. Hvilke fordele og/eller ulemper har det? (Skriv)
 
  
 
 
11. Hvori ser du mulighederne for at udvikle din indsats i de kommende år?
 
 
 
 
12. Hvilke forventninger har du til effekterne af dit arbejde de kommende år?
 
 
  
 

Lokale effekter

 
13. Er der forskel på det lokale aktivitetsniveau nu, og da du begyndte som grøn guide?
 
Ja [] Nej []
 
Hvis ja:
 
. 13.1Beskriv hvordan:
 
 
13.2. Beskriv hvilke nye lokale initiativer, som du har bidraget til at få igang:
  
  
  
13.3. Beskriv hvilken betydning disse initiativer har haft:
  
  
14. Har du eksempler på, at du har haft andel i, at miljøaspekter i højere grad er blevet integreret i eksisterende lokale praksisser? (i givet fald skriv hvilke)
 
  
  
  
15. Har du eksempler på, at du har bidraget til opbygning af netværk til fremme af bæredygtig udvikling?
I bekræftende fald sæt kryds:
Mellem lokale borgere       []
på tværs af lokalområder []
mellem borgere og politikere, beslutningstagere eller forvaltninger []
mellem andre lokale aktører? (nævn hvilke)
 
  
  
 
16.  Har du eksempler på aktiviteter, som du har stået for eller bidraget til, som har skabt dialog mellem borgere og kommune?
  
16.1. Hvis ja, beskriv eksemplet kort:
  
  
  
  
16.2. Hvis ja, hvad blev resultatet af dialogen?:
  
  
 
17. Har du eksempler på aktiviteter, hvor din deltagelse har fået andre til at lægge ansvaret over på dine skuldre? (i givet fald beskriv det eller dem kort)
  
  
  
  

Folkeoplysende effekter

 
 
18. Har du gjort noget for at nå ud til dem, der ikke i forvejen er grønne?
  
18.1. i givet fald nævn nogle exempler:
 
 
 
 
18.2.  hvad er dine erfaringer med forsøg herpå? (Skriv)
 
   
 
18.3. har du eksempler på, at det har haft nogen effekt? (Skriv)
 
 
 
 
19. Hvor stor en del af dit udadvendte arbejde har handlet om at formidle råd om miljørigtig adfærd?
  
19.1. Angiv cirkatal i procent: _____
 
19.2. Hvilke overvejelse har du i givet fald gjort dig om nytten heraf? (Skriv)
 
19.3. Har du evt. konkrete eksempler på nytten af det?
  
 
  
 
20. Tag stilling til følgende udsagn:
"Som grøn guide kan man ikke blive ved med at formidle de samme miljøråd?"
 
Sæt kryds:
enig   []
uenig   []
ved ikke  []
Skriv evt. kommentar:
 
 
  
21. Har du forsøgt at formidle gennem ’ambassadører’, dvs. nogen der formidler videre (fx. lærere, butikspersonale, ledere eller mellemledere i virksomheder)?
 
Ja []     Nej []
 
21.1.  Hvis ja, nævn eksempler :
 
 
 
 
21.2. Hvis ja, hvad er da dine erfaringer med det? (skriv)
 
 
 
 
22. Har du medvirket til eller stået for praktisk, handleanvisende oplysning?
 
 
 
 
Ja []       Nej []
 
22.1. Hvis ja, nævn eksempler :
 
22.2. Hvis ja, hvad er da dine erfaringer med det? (skriv)
 
 
 
 
23. Har du medvirket til eller stået for aktiviteter, som – udover et miljøperspektiv - havde sociale mål eller motiver?
 
Ja []      Nej []
  
23.1. Hvis ja, nævn eksempler :
 
 
 
 
23.2. Hvis ja, hvad er da dine erfaringer med det? (skriv)
 
 
 
  
24. Har du eksempler på aktiviteter, du har bidraget til eller selv har stået for, som har været debatskabende?
 
Ja[]       Nej []
 
24.1. Hvis ja, nævn eksempler :
   
   
   
  
24.2. Hvis ja, hvad er da dine erfaringer med det? (skriv)
 
 
  
 
25. Har du eksempler på aktiviteter, du har bidraget til eller selv har stået for, som har været konfliktbearbejdende?
 
Ja []         Nej []
   
25.1. Hvis ja, nævn eksempler :
  
  
  
  
25.2. Hvis ja, hvad er da dine erfaringer med det? (skriv)
   
  
  
  
  

Miljøeffekter

  
26. Har dit arbejde indtil videre resulteret i regulære miljøforbedringer?
 
Ja []         Nej []
   
Hvis Ja:
  
26.1. Nævn de vigtigste miljøforbedringer hvor du har været primus motor i arbejdet:
  
  
  
  
26.2. Nævn de vigtigste miljøforbedringer hvor du har bidraget som konsulent/støtte:
   
   
   
  
   

Forholdet til kommunen

  
27. Hvilken relation har du til kommunen?: (sæt kryds)
 
Kommunen er deltager i grøn guide projektet   []
Jeg har et nært samarbejde med både politikere og forvaltning i kommunen   []
Jeg har et nært samarbejde med den kommunale forvaltning []
Jeg har jævnlig kontakt med kommunen, men ikke et egentligt samarbejde  []
Jeg har ingen eller sjældent kontakt med kommunen []
 
  
 
 
28. Såfremt du har samarbejde eller jævnlig kontakt med kommunen:
  
  
   
  
28.1. Hvad har samarbejdet eller kontakten handlet om? (Skriv)
  
  
 
 
28.2. Hvordan vil du karakterisere din rolle i forhold til kommunen? (Skriv)
 
  
  
 
28.3. Hvordan har samarbejdet eller kontakten udviklet sig? (Skriv)
  
  
  
  
28.4. Er der nogen erfaringer, du vil fremhæve, vedr. forholdet til kommunen? (Skriv)
   
  
  
   

Forhold til det lokale erhvervsliv

29. Har du samarbejdet med lokale forretninger?
  
  
  
  
Ja []        Nej []
 
Hvis Ja:
 
29.1. Skriv hvilke slags forretninger:
 
 
 
 
29.2. Hvad er dine vigtigste erfaringer fra samarbejdet? (Skriv)
 
  
  
  
30. Har du samarbejdet med private virksomheder i dit område?
  
Ja []         Nej []
 
Hvis Ja:
  
30.1. Skriv hvilke typer virksomheder:
  
  
  
  
30.2. Hvad er dine vigtigste erfaringer fra samarbejdet? (Skriv)
   
  
  
  

Om grøn guide projektets fysiske placering

 
31. Hvor har dit grøn guide projekt til huse? (Skriv)
31.1. Hvilke fordele og ulemper er der ved det? (Skriv)
  
  
  
  

Om kvalifikationer som grøn guide

 
32. Hvad har du oplevet som det sværeste ved at være grøn guide? (Skriv)
  
  
  
  
33. Hvad har været det vigtigste for dig i efteruddannelsen? (Skriv)
  
  
  
 
34. Er der noget, du har manglet i efteruddannelsen – i givet fald hvad? (Skriv)
  
  
  
  

Om grøn guide ordningen og projektets økonomi:

  
35. Hvilke fordele og/eller ulemper har kravet om 30% medfinansiering haft for jeres grøn guide projekt? (Skriv)
  
  
 
  
36. Såfremt støtten fra Den Grønne Fond ophører ved den nuværende bevillingsperiodes afslutning:, vil I da forsøge at sikre en anden finansiering af jeres grøn guide projekt?
  
Ja []       Nej []
 
Hvis ja:
  
36.1. hvorfra? (Skriv)
 
  
 
36.2. Vil en kommunal bevilling i givet fald være ønskelig?
 
Ja []        Nej []
  
Hvis nej:
 
36.2.1. Begrund hvorfor:
  
   
  
37. Såfremt du har skaffet penge til lokale projekter: Hvorfra kom pengene – og hvor meget drejede det sig om? (Skriv)
 
 
 
 

Om grøn guide ordningens organisation

  
38. Hvorvidt er du tilfreds med Den Grønne Fonds bevillingskriterier og krav til projekterne: (Sæt kryds)
 
Meget tilfreds []
Tilfreds []
Acceptable []
Delvis utilfreds  []
Meget utilfreds  []
uddyb gerne her: []
  
39. Hvorvidt er du tilfreds med kontakten til – og sagsbehandlingen hos – Den Grønne Fonds sekretariat? (sæt kryds)
  
Meget tilfreds []
Tilfreds  []
Acceptable  []
Delvis utilfreds []
Meget utilfreds []
uddyb gerne her  []
  
40. Hvorvidt er du tilfreds med Grøn Informations koordinering og støtte? (Sæt kryds)
  
Meget tilfreds []
Tilfreds []
Acceptable []
Delvis utilfreds []
Meget utilfreds []
uddyb gerne her: []
   
41. Hvorvidt er du tilfreds med Efteruddannelsen? (Sæt kryds)
  
Meget tilfreds []
Tilfreds
Acceptable
Delvis utilfreds
Meget utilfreds
uddyb gerne her:
  
42. Hvorvidt er du tilfreds med GAIA-netværket? (Sæt kryds)
 
Meget tilfreds []
Tilfreds []
Acceptable []
Delvis utilfreds []
Meget utilfreds []
uddyb gerne her: []
  
Har du noget, du vil tilføje, kan du skrive det her:
  
  
  
  
   
  

TAK FOR INDSATSEN!