Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000

Del I Grøn Guide ordningen og evalueringen

Denne del beskriver, hvad Grøn Guide ordningen er for en størrelse, hvordan den er blevet evalueret, samt hvilke succeskriterier og spørgsmål der har været styrende for evalueringen.

Kapitel 1 Grøn Guide ordningen

Dette kapitel indeholder en beskrivelse af Grøn Guide ordningen. Der er tale om faktuelle baggrundsoplysninger om finansieringsprincipper og ordningens opbygning. Ordningens formål og idégrundlag behandles til gengæld ikke her, da det er hovedtemaet i kapitel 3. Oplysninger om de grønne guiders faglige og erfaringsmæssige baggrund findes i kapitel 14.

100 Grøn Guide projekter

Ideen om at etablere et netværk af grønne guider opstod i Den Grønne Fond i sommeren 1995. Det blev besluttet at etablere en 3-årig forsøgsordning, der skulle bevilge ca. 35 guider pr. år. Målet var at komme op på 100 grønne guider. Hold 1 blev bevilget i en runde til start i 1997, hold 2 blev bevilget i 2 runder til start i løbet af 1998 og hold 3 tilsvarende i 2 runder til start i løbet af 1999. Da der var bevilget lidt færre projekter end forventet, og nogle enkelte projekter var ophørt undervejs, blev et hold 4 med 7 Grøn Guide projekter bevilget til start i foråret 2000.

Undervejs har nye finanslovsbevillinger muliggjort genbevillinger til hoved-parten af Grøn Guide projekterne. For hold 1’s vedkommende påbegyndte 22 projekter på den baggrund deres 2. bevillingsperiode i begyndelsen af 2000, mens genbevillinger til hold 2 betyder, at de begynder deres 2. periode i 2001. Den 2. periode er for hold 1 projekternes vedkommende på 3 år, mens den for de senere projekter er på 2 ½ år. En status fra Den Grønne Fond viser, hvor mange projekter de enkelte hold omfattede i marts 2001, og hvornår de slutter deres 2. periode (forudsat forlængelse bevilges for hold 3 og 4):

Tabel 1:
Antal Grøn Guide projekter fordelt på hold – marts 200121

Hold nr.

Antal guider

Start ca.

Sluttidspunkt

1

21

1997

Dec. 2002 –
maj 2003

2

34

1998

Marts –
nov. 2003

3

36

1999

Apr. 2004 –
jan. 2005

4

7

2000

Aug. 2005 –
nov. 2005


Hermed var ordningen i marts 2001 oppe på 98 guider, hvor de første slutter deres 2. periode til december 2002.

Bevillingsprincipper

Den Grønne Fond yder støtte til 70% af lønnen til en grøn guide (dog max. 200.000 kr. årligt i 1. periode og 210.000 kr. årligt i 2. periode), samt 50.000 kr. i tilskud til computer, til PR i opstartsfasen samt til revision. Den samlede fondsbevilling til et projekt for de første 3 år er således på ca. 650.000 kr.

Resten af lønudgiften samt udgifter til drift og aktiviteter bliver som hovedregel dækket af de lokale parter, som står bag ansøgningen. Ifølge et overslag fra Den Grønne Fond, er der stor forskel på, hvor stor den samlede lokale eller anden medfinansiering er på. Den varierer således ifølge overslaget mellem 100.000 og 520.000 kr.22

Medfinansieringen kommer i særklasse mest fra kommunerne, men også boligselskaber, kvarterløftsprojekter, amter, Danmarks Naturfredningsforening og statens landdistriktpulje går igen som bidragydere – dog for de 3 sidstnævnte med ret små beløb.

Den lokale forankring

Det er en betingelse fra Den Grønne Fond, at der til hvert Grøn Guide projekt nedsættes en styregruppe med repræsentation fra de deltagende parter bag ansøgningen, samt evt. fra andre lokale parter. Styregruppen er en formel enhed, som skal ansætte guiden og sikre gennemførelsen af projektet. Grøn Guide projektet er ikke den grønne guide alene, men guiden sammen med styregruppen. Styregruppen fastlægger sammen med guiden de overordnede retningslinier for guidens arbejde og skal i øvrigt fungere som guidens støtte undervejs i forløbet. Derudover er der flere guider, der har bredere baggrundsgrupper eller nogle personer, som danner en tættere følgegruppe til projektet.

Lokal placering

De grønne guiders placering afhænger meget af, hvilken type projekt, der er tale om. Grønne guider i almennyttige bebyggelser har typisk et kontor i selve bebyggelsen. Andre guider er placeret i lokale miljøcentre eller Energi- og Miljøkontorer, sammen med energivejledere, naturvejledere eller frivillige aktive. Biblioteker, rådgivningsbutikker, daghøjskoler er også steder, hvor flere guider har til huse.

Geografisk placering

Følgende opgørelse fra Den Grønne Fond viser den geografiske fordeling af Grøn Guide projekterne:

Tabel 2:
Grøn Guide projekternes geografiske placering – marts 200123

 

% af landets befolkning

Antal guider

Bornholms Amt

0,8%

1

Frederiksberg Kommune

1,7%

1

Frederiksborg Amt

6,8%

9

Fyns Amt

8,9%

10

Københavns Amt

11,5%

10

Københavns Kommune

9,2%

11

Nordjyllands Amt

9,3%

12

Ribe Amt

4,2%

4

Ringkøbing Amt

5,1%

5

Roskilde Amt

4,3%

4

Storstrøms Amt

4,9%

5

Sønderjyllands Amt

4,8%

3

Vejle Amt

6,5%

5

Vestsjællands Amt

5,5%

4

Viborg Amt

4,4%

2

Århus Amt

11,9%

13

I alt

100%

98


Støttestrukturen

Grøn Guide ordningen er mere end Grøn Guide projekterne. Den Grønne Fond har etableret en struktur til at understøtte netværkskoordinering, sikre efteruddannelse og til at kunne følge og kvalificere ordningen undervejs:

GAIA – Det elektroniske netværk: Samtlige guider er via deres computer tilkoblet et elektronisk netværk. Hensigten er i første række at understøtte koordinering, samt udveksling af oplysninger, ideer og erfaringer mellem guiderne. Systemet muliggør at den enkelte guide kan henvende sig til alle øvrige guider på een gang.

Regionale grøn guide netværk: De grønne guider er organiseret i regionale netværk. I flere af disse er der undervejs blevet bevilget penge til professionel træning i gensidig supervision.

Netværkskoordinatorerne: To netværkskoordinatorer står for driften af GAIA, introkurser for nye grønne guider, årsmøder, 1-dages faglige ad hoc kurser, nyhedsbrev m.v. Denne funktion varetages af Grøn Information.

Det Grønne Sekretariat: Ordningen administreres af Det Grønne Sekretariat i Miljøstyrelsen. I forhold til Grøn Guide projekterne indebærer det ikke blot økonomisk administration og sikring af at projekterne overholder deres forpligtigelser, men også en aktiv dialog med projekterne og rådgivning af dem - såvel i forbindelse med ansøgninger som med henblik på at hjælpe dem i forbindelse med planlægning og problemløsning undervejs.

Efteruddannelsen: De grønne guider er forpligtiget til at deltage i et 5 ugers efteruddannelseskursus. Kurset har først været varetaget af Skolen for Økologisk Afsætning. Efter skolens nedlæggelse har kursuslederen herfra, Klaus Loehr Petersen, fortsat med stå for kurserne.

Evalueringen: Evalueringen har undervejs bidraget med input både rettet til Den Grønne Fond og Grøn Guide projekterne.

Forpligtigelser

Den Grønne Fond har fastsat en række krav til projekterne. Kravene omfatter bl.a. årlige arbejdsplaner og afrapporteringer, budgetter og regnskaber, skrivning af logbøger, samt besvarelse af spørgeskemaer m.v. fra evaluatorerne.

21 Det Grønne Sekretariat/Miljøstyrelsen: Fakta ark om grønne guider (marts 2001).

22 Det Grønne Sekretariat/Miljøstyrelsen: Overblik over omfang og økonomi i Grøn Guide Ordningen med henblik på overvejelser om øget lokal medfinansiering. 24. november 2000.

23 Det Grønne Sekretariat/Miljøstyrelsen: Fakta ark om grønne guider (marts 2001).