| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000
Denne del beskriver, hvad Grøn Guide ordningen er for en størrelse, hvordan den er
blevet evalueret, samt hvilke succeskriterier og spørgsmål der har været styrende for
evalueringen.
Dette kapitel indeholder en beskrivelse af Grøn Guide ordningen. Der er tale om
faktuelle baggrundsoplysninger om finansieringsprincipper og ordningens opbygning.
Ordningens formål og idégrundlag behandles til gengæld ikke her, da det er hovedtemaet
i kapitel 3. Oplysninger om de grønne guiders faglige og erfaringsmæssige baggrund
findes i kapitel 14.
100 Grøn Guide projekter
Ideen om at etablere et netværk af grønne guider opstod i Den Grønne Fond i sommeren
1995. Det blev besluttet at etablere en 3-årig forsøgsordning, der skulle bevilge ca. 35
guider pr. år. Målet var at komme op på 100 grønne guider. Hold 1 blev bevilget i en
runde til start i 1997, hold 2 blev bevilget i 2 runder til start i løbet af 1998 og hold
3 tilsvarende i 2 runder til start i løbet af 1999. Da der var bevilget lidt færre
projekter end forventet, og nogle enkelte projekter var ophørt undervejs, blev et hold 4
med 7 Grøn Guide projekter bevilget til start i foråret 2000.
Undervejs har nye finanslovsbevillinger muliggjort genbevillinger til hoved-parten af
Grøn Guide projekterne. For hold 1s vedkommende påbegyndte 22 projekter på den
baggrund deres 2. bevillingsperiode i begyndelsen af 2000, mens genbevillinger til hold 2
betyder, at de begynder deres 2. periode i 2001. Den 2. periode er for hold 1 projekternes
vedkommende på 3 år, mens den for de senere projekter er på 2 ½ år. En status fra Den
Grønne Fond viser, hvor mange projekter de enkelte hold omfattede i marts 2001, og
hvornår de slutter deres 2. periode (forudsat forlængelse bevilges for hold 3 og 4):
Tabel 1:
Antal Grøn Guide projekter fordelt på hold marts 200121
Hold nr. |
Antal guider |
Start ca. |
Sluttidspunkt |
1 |
21 |
1997 |
Dec. 2002
maj 2003 |
2 |
34 |
1998 |
Marts
nov. 2003 |
3 |
36 |
1999 |
Apr. 2004
jan. 2005 |
4 |
7 |
2000 |
Aug. 2005
nov. 2005 |
Hermed var ordningen i marts 2001 oppe på 98 guider, hvor de første slutter deres 2.
periode til december 2002.
Bevillingsprincipper
Den Grønne Fond yder støtte til 70% af lønnen til en grøn guide (dog max. 200.000
kr. årligt i 1. periode og 210.000 kr. årligt i 2. periode), samt 50.000 kr. i tilskud
til computer, til PR i opstartsfasen samt til revision. Den samlede fondsbevilling til et
projekt for de første 3 år er således på ca. 650.000 kr.
Resten af lønudgiften samt udgifter til drift og aktiviteter bliver som hovedregel
dækket af de lokale parter, som står bag ansøgningen. Ifølge et overslag fra Den
Grønne Fond, er der stor forskel på, hvor stor den samlede lokale eller anden
medfinansiering er på. Den varierer således ifølge overslaget mellem 100.000 og 520.000
kr.22
Medfinansieringen kommer i særklasse mest fra kommunerne, men også boligselskaber,
kvarterløftsprojekter, amter, Danmarks Naturfredningsforening og statens
landdistriktpulje går igen som bidragydere dog for de 3 sidstnævnte med ret små
beløb.
Den lokale forankring
Det er en betingelse fra Den Grønne Fond, at der til hvert Grøn Guide projekt
nedsættes en styregruppe med repræsentation fra de deltagende parter bag ansøgningen,
samt evt. fra andre lokale parter. Styregruppen er en formel enhed, som skal ansætte
guiden og sikre gennemførelsen af projektet. Grøn Guide projektet er ikke den grønne
guide alene, men guiden sammen med styregruppen. Styregruppen fastlægger sammen med
guiden de overordnede retningslinier for guidens arbejde og skal i øvrigt fungere som
guidens støtte undervejs i forløbet. Derudover er der flere guider, der har bredere
baggrundsgrupper eller nogle personer, som danner en tættere følgegruppe til projektet.
Lokal placering
De grønne guiders placering afhænger meget af, hvilken type projekt, der er tale om.
Grønne guider i almennyttige bebyggelser har typisk et kontor i selve bebyggelsen. Andre
guider er placeret i lokale miljøcentre eller Energi- og Miljøkontorer, sammen med
energivejledere, naturvejledere eller frivillige aktive. Biblioteker,
rådgivningsbutikker, daghøjskoler er også steder, hvor flere guider har til huse.
Geografisk placering
Følgende opgørelse fra Den Grønne Fond viser den geografiske fordeling af Grøn
Guide projekterne:
Tabel 2:
Grøn Guide projekternes geografiske placering marts 200123
|
% af landets befolkning |
Antal guider |
Bornholms Amt |
0,8% |
1 |
Frederiksberg Kommune |
1,7% |
1 |
Frederiksborg Amt |
6,8% |
9 |
Fyns Amt |
8,9% |
10 |
Københavns Amt |
11,5% |
10 |
Københavns Kommune |
9,2% |
11 |
Nordjyllands Amt |
9,3% |
12 |
Ribe Amt |
4,2% |
4 |
Ringkøbing Amt |
5,1% |
5 |
Roskilde Amt |
4,3% |
4 |
Storstrøms Amt |
4,9% |
5 |
Sønderjyllands Amt |
4,8% |
3 |
Vejle Amt |
6,5% |
5 |
Vestsjællands Amt |
5,5% |
4 |
Viborg Amt |
4,4% |
2 |
Århus Amt |
11,9% |
13 |
I alt |
100% |
98 |
Støttestrukturen
Grøn Guide ordningen er mere end Grøn Guide projekterne. Den Grønne Fond har
etableret en struktur til at understøtte netværkskoordinering, sikre efteruddannelse og
til at kunne følge og kvalificere ordningen undervejs:
GAIA Det elektroniske netværk: Samtlige guider er via
deres computer tilkoblet et elektronisk netværk. Hensigten er i første række at
understøtte koordinering, samt udveksling af oplysninger, ideer og erfaringer mellem
guiderne. Systemet muliggør at den enkelte guide kan henvende sig til alle øvrige guider
på een gang.
Regionale grøn guide netværk: De grønne guider er organiseret
i regionale netværk. I flere af disse er der undervejs blevet bevilget penge til
professionel træning i gensidig supervision.
Netværkskoordinatorerne: To netværkskoordinatorer står for
driften af GAIA, introkurser for nye grønne guider, årsmøder, 1-dages faglige ad hoc
kurser, nyhedsbrev m.v. Denne funktion varetages af Grøn Information.
Det Grønne Sekretariat: Ordningen administreres af Det Grønne
Sekretariat i Miljøstyrelsen. I forhold til Grøn Guide projekterne indebærer det ikke
blot økonomisk administration og sikring af at projekterne overholder deres
forpligtigelser, men også en aktiv dialog med projekterne og rådgivning af dem - såvel
i forbindelse med ansøgninger som med henblik på at hjælpe dem i forbindelse med
planlægning og problemløsning undervejs.
Efteruddannelsen: De grønne guider er forpligtiget til at
deltage i et 5 ugers efteruddannelseskursus. Kurset har først været varetaget af Skolen
for Økologisk Afsætning. Efter skolens nedlæggelse har kursuslederen herfra, Klaus
Loehr Petersen, fortsat med stå for kurserne.
Evalueringen: Evalueringen har undervejs bidraget med input
både rettet til Den Grønne Fond og Grøn Guide projekterne.
Forpligtigelser
Den Grønne Fond har fastsat en række krav til projekterne. Kravene omfatter bl.a.
årlige arbejdsplaner og afrapporteringer, budgetter og regnskaber, skrivning af
logbøger, samt besvarelse af spørgeskemaer m.v. fra evaluatorerne.
21 Det Grønne Sekretariat/Miljøstyrelsen:
Fakta ark om grønne guider (marts 2001).
22 Det Grønne Sekretariat/Miljøstyrelsen:
Overblik over omfang og økonomi i Grøn Guide Ordningen med henblik på overvejelser om
øget lokal medfinansiering. 24. november 2000.
23 Det Grønne Sekretariat/Miljøstyrelsen:
Fakta ark om grønne guider (marts 2001).
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |