Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000

Kapitel 5 Grøn guide projekternes lokale integration og udvikling

5.1. Den lokale integration
5.2. Grøn Guide projekternes udvikling


Som det fremgik af kapitel 3 har Den Grønne Fond lagt vægt på, at Grøn Guide projekterne skulle tage udgangspunkt i lokalsamfundene. De skulle integreres heri og fremme samarbejde på tværs. Der ligger allerede i ordningen en strukturel sikring af disse hensyn med principperne om lokal medfinansiering og om en styregruppe for det enkelte projekt med repræsentation af flere lokale aktører. På den anden side beskrev vi allerede i vores første evalueringsrapport de problemer, der kan være i en sådan formel forankring. Styregrupper består ofte af travle personer, som ikke har tid og kræfter til at fungere som daglig følgegruppe og hjælpere i Grøn Guide projektet. Det er mere realistisk at se styregrupperne som bestyrelser med ansvar for at sikre projektets rammer og for at indgå i den overordnede planlægning. Derfor kan der være god grund til at se på den faktiske proces: Om det er lykkedes for de grønne guider at blive lokalt integrerede, og hvor langt det første hold Grøn Guide projekter er nået i løbet af de første 3 år.41

5.1. Den lokale integration

Blandt de 8 projekter, som blev beskrevet i kapitel 4, er der to projekter som skiller sig ud m.h.t. lokal integration. Det ene er projektet i Vestsjælland, som er særligt ved at tage udgangspunkt i frilufts- og idrætsforeninger i en hel region i stedet for i et bestemt lokalsamfund. En sådan undtagelse fra reglen er der klart grundlag for i Grøn Guide ordningen, som direkte har opfordret til ’anderledes’ ansøgninger fx. rettet mod foreningslivet eller handel- og håndværk42. Det betyder også, at det andet projekt, som skiller sig ud er i god overensstemmelse med ordningen. Projektet i Kolding har undervejs indskrænket sig til at lægge hovedvægten på samarbejdet med byens handelsstandsforeninger. Argumentet for det var imidlertid, at ved at engagere byens butikker kan budskaber om miljøvenligt forbrug kunne formidles langt bredere ud til områdets forbrugere, end hvis den grønne guide skulle gøre det alene. Som sådan er disse to projekter altså ikke problematiske i forhold til ordningens intentioner. Dertil kommer så, at de andre 6 projekter alle tydeligvis har taget deres udgangspunkt lokalt samt gennem årene formået at blive integreret.

Men hvad så hvis vi ser på hele det første hold Grøn Guide projekter? Kan materialet om dem be- eller afkræfte tendensen fra de 8 udvalgte projekter?

Det lokale udgangspunkt

Vedrørende spørgsmålet, om de grønne guiders udadvendte aktiviteter har rettet sig mod de lokale aktører, har jeg undersøgt, om der er overensstemmelse mellem de målgrupper, som projekterne angav i deres oprindelige ansøgninger og deres målgrupper efter de første 3 år:

Tabel 3:
Målgrupper for Grøn Guide projekterne på hold 1 ved begyndelsen og efter 3 år.

 

I ansøgning

Efter 3 år

Boligområde

3

3

Bydel/del af kommune

6

5

Kommune

8

6

Flere kommuner

2

3

Særlige

2

4

Baseret på oplysninger fra 21 hold 1 projekter. 43

Tabellen viser, at hovedparten af projekterne ved starten, såvel som ved slutningen havde afgrænset deres målgrupper til kommunen eller mindre geografiske enheder. Den lille forøgelse der har været i kategorierne "Flere kommuner" og "Særlige", kan for den førstes vedkommende forklares ved et tilfælde, hvor medfinansieringen ved forlængelse af projekterne er blevet delt mellem to kommuner, - og for den anden kategoris vedkommende med, at to af guiderne har været særligt fagligt kvalificeret på nogle områder, hvorfor deres viden er blevet efterspurt udefra.

Integrationen

Det er vigtigt at være opmærksom på, at Grøn Guide projekterne har haft meget forskellige udgangspunkter for integrationsprocessen. Nogle af projekterne er så at sige startet ved et 0-punkt: D.v.s. at der ikke har været nogen lokal folkelig miljøaktivitet i forvejen, og at den grønne guide er kommet udefra ind i lokalområdet/kommunen. I andre projekter har der modsat været gang i de folkelige miljøaktiviteter i forvejen og den ansatte guide har været en del heraf, eller i hvert fald lokalt kendt. Mellem disse yderpositioner er der en mellemposition, hvor guiderne enten kommer udefra ind i et område med en igangværende aktivitet, eller omvendt har et godt kendskab i forvejen til det lokalområde, hvor hun eller han har skullet sætte gang i de folkelige miljøaktiviteter.

I nedenstående figur har jeg skelnet mellem disse forskellige udgangspunkter i en opgørelse af, hvorvidt det er lykkedes for de grønne guider fra hold 1 at blive integreret i løbet af deres første 3 år. Desuden er der skelnet mellem "god integration", "integration" og "dårlig integration"44. Et "godt integreret" projekt skal forstås som et projekt, hvor Grøn Guide projektet og den grønne guide er kendt, vellidt og indgår i mange sammenhænge lokalt. I et "integreret" projekt er der også sket en integration, men processen er her enten ikke tilendebragt, eller den virker ikke særlig bred og/eller stabil.

Tabel 4:
Integrationen af de grønne guider på hold 1 efter 3 år

 

0-punkt

Mellem

I gang

Total

Integreret hele tiden

 

 

1

1

Godt integreret

3

3

3

9

Integreret

4

5

2

11

Dårligt integreret

1

 

 

1

Ophørt undervejs

1

2

 

3

Skift af guide undervejs

2

1

 

3

I alt

11

11

6

28

Som det fremgår vurderes kun et projekt som dårligt integreret efter de første 3 år45. Hertil kommer, at integrationsprocessen i 3 tilfælde er blevet forstyrret af skift af guide undervejs, samt i 3 andre tilfælde helt er ophørt fordi hele projektet er lukket ned i utide. Som jeg skal komme ind på senere i dette kapitel kan årsagen til ophørte projekter være, at Grøn Guide projektet ikke har fungeret tilfredsstillende, men det kan også skyldes forhold som egentlig ikke har noget med kvaliteten af den grønne guides arbejde at gøre såsom ændringer i de økonomiske eller organisatoriske forudsætninger. Af de 3 forliste projekter på hold 1 er det kun 1 af dem, der oplagt skyldes samarbejdsproblemer og manglende lokal opbakning. Alt i alt kan det derfor konstateres, at langt størsteparten er blevet integreret, men også at ca. halvdelen af disse enten ikke har tilendebragt integrationsprocessen eller kun har opnået en forholdsvis smal eller ustabil integration.

Opgørelsen viser også, at forskellene i udgangspunkter har konsekvenser for integrationen – om end de ikke er alarmerende. Der er ligeså mange 0-punkt-projekter og mellem-projekter der har opnået en god integration, som igangværende projekter. Relativt set er det dog halvdelen af de igangværende projekter, som er nået dertil, mens det kun er lidt over ¼ af de andre. Der er således forholdsvis færre igangværende projekter, hvor integrationen ikke er fuldbragt, hvilket ikke kan være særligt overraskende. Man kan derudover se, at over 1/3 af 0-punktprojekterne af den ene eller anden grund ikke er blevet integrerede.

5.2. Grøn Guide projekternes udvikling

Efter at have set på om og hvorvidt Grøn Guide projekterne er blevet integrerede, vil der nu blive sat fokus på selve processen: Hvordan har Grøn Guide projekterne typisk udviklet sig? Udover selve integrationsprocessen kommer de så til at fungere efter hensigterne: Finder de en farbar vej frem for deres opgave som lokale miljøvejledere? Hvorfor når nogle projekter længere end andre? Hvilke typiske barrierer møder guiderne for at realisere deres planer? Og hvad gør de så?

Den typiske udvikling

Beskrivelserne af forløbene af de 8 udvalgte projekter i kapitel 4 giver et klart indtryk af, at Grøn Guide projekter ikke forløber som en jævn, fremadskridende proces. Der er ikke tale om rutine-arbejde, men om eksperimenter på ofte helt ny mark. I 5 af projekterne46 ser vi, at tingene ikke helt arter sig som forventet i den første tid, men også at guiderne tager ved lære og efterhånden finder en farbar vej. På baggrund af dette, og mine mere ekstensive indtryk af andre Grøn Guide projekter, har jeg lavet en kondenseret beskrivelse af det typiske forløb. Den er blevet præsenteret for de grønne guider på deres årsmøde. De blev i den forbindelse opfordret til at opponere, hvis de ud fra deres egne erfaringer og kendskab til hinandens projekter fandt, at beskrivelsen ikke passede. I det der ikke fremkom nogen kritik, men tværtimod flere tilkendegivelser af, at det passede godt, går jeg ud fra, at jeg har ramt nogenlunde rigtigt. Man skal selvfølgelig være opmærksom på, at det er en fortættet beskrivelse af den typiske proces, og at de enkelte projekter på hver deres unikke måde varierer herfra.

Skitse af det typiske forløb af et Grøn Guide projekt:

Udgangspunktet er diffuse målsætninger, og en arbejdsbeskrivelse med et helt katalog af forskellige indsatsområder og projektideer, som guiden forventes at arbejde med.

I den første periode bruger guiden en del tid på at få sine rent praktiske forhold i orden samt på at synliggøre sig i lokalsamfundet gennem medier, deltagelse i markeder, møder m.v.

Guiden bruger en del tid på at formidle praktiske miljøinformationer, fx. i lokalavisen, gennem udstillinger m.v. Samtidig er hun eller han udfarende; opbygger efterhånden en del kontakter, og tager flere forskellige initiativer til miljøaktiviteter. Det fører til nogle miljøprojekter og også til resultater. Fx. institutioner der omlægger til økologisk mad, etablering af en naturlegeplads eller en kompostordning i samarbejde med kommunen.

Undervejs opstår der imidlertid større eller mindre kriser p.g.a. en oplevet træghed: Guiden arbejder hårdt med egne miljøinitiativer og oplever at måtte bære mange ting igennem uden tilstrækkelig støtte. Det er svært at aktivere folk og de aktive er ikke helt så aktive, som guiden havde håbet. Forskellige barrierer såsom økonomi og træghed i det kommunale system gør også ofte arbejdet tungt.

De mange oprindelige ideer bliver reduceret til nogle færre og mere realistiske planer. De bygger på, at guiden efterhånden er blevet kendt og respekteret både blandt folk i kommunen, i handelslivet, i lokale institutioner og blandt den aktive del af borgerne. Det betyder, at guiden i stigende grad indgår i og styrker de lokale netværk. De lokale begynder at medtænke guiden i deres lokale projekter. Heraf opstår nye lokale initiativer, hvor guiden og miljøaspektet bliver en del. Kommunerne får også flere steder øjnene op for guidens kompetencer og ressourcer i forbindelse med det lokale Agenda 21 arbejde.

Det har imidlertid taget tid at nå dertil, hvor guiden er så integreret, at borgerne medtænker ham eller hende i deres lokale initiativer, og guiden kan virke som katalysator for nye initiativer og netværksudvikling. Efter spredte initiativer og afsøgning af muligheder i begyndelsen, er det imidlertid gennemgående, at grøn guide projekterne efter et par år er integrerede og har fundet en vej frem, der virker realistisk. Den er de efter 3 år i færd med at bevæge sig ud af, men mangler et stykke før de kan høste frugterne.


Flere af de forhold, der indgår i denne beskrivelse, vil blive uddybet. Først kan der være grund til at se på variationerne fra denne ’gennemsnitlige’ forløbsbeskrivelse. De 8 udvalgte projekter giver indtryk af forskelligheden, men samtidig kan de måske forvrænge billedet ved enten gennemgående at være bedre eller dårligere end de øvrige projekter. For at efterprøve det – og for at belyse hvordan det er gået for hele hold 1 efter de første 3 år – har jeg opgjort udviklingen i samtlige disse projekter47. Som i tabellen om projekternes lokale integration er der også set på forskellen mellem 0-punkt- , mellem- og igangværende projekter48.

Tabel 5:
Status for hold 1 projekternes udvikling efter 3 år

 

0-punkt

Mellem

I gang

Total

Styrket og forankret

 

2*

1

3

Styrket og godt på vej til forankring

1*

1*

1

3

På sporet - udvikling med potentiale

4***

 

3*

7

Udvikling, men usikkert potentiale

2

3

1

6

Problematisk udvikling

1

 

 

1

Udvikling, men ikke lokal

 

2

 

2

Hver * angiver et af de 7 interviewede projekter fra hold 1
De 6 hold 1 projekter som enten skiftede guide eller ophørte undervejs indgår ikke i opgørelsen. Derimod indgår et projekt som ophørte efter de første 3 år (jfr. note til tabel 3). Det betyder at der indgår 22 hold 1 projekter i denne opgørelse.

De enkelte kategorier for udviklingen kræver lidt forklaring:
"Styrket og forankret" betyder, at der er sket en strukturel og lokal ressourcemæssig udvikling i den lokale folkelige miljøindsats og at den grønne guides arbejde kan fortsætte, enten med eller uden guiden selv.
"Styrket og godt på vej til forankring": Her er der sket en strukturel og ressoucemæssig udvikling, men den grønne guides opgaver heri er endnu ikke forankrede.
"På sporet – udvikling med potentiale": Her er der tale om projekter, som efterhånden er blevet integrerede og gennem erfaring har fundet frem til arbejdsmåder som virker lovende. Frugterne heraf er dog ikke høstet endnu.
"Udvikling, men usikkert potentiale": Her er der også sket en integration og en erfaringsudvikling, men enten er justeringerne i arbejdet sket så sent i forløbet, at der ikke er erfaringer med dem endnu, eller også virker begrundelserne, for at der er grundlag for en videre udvikling, usikre.
"Problematisk udvikling" handler om, at projektet indeholder alvorlige problemer, som gør en gunstig udvikling højst tvivlsom.
"Udvikling, men ikke lokal" er en restkategori for projekter, hvor der har været en god udvikling, men hvor denne har handlet om at bidrage med særlig miljøviden på nationalt niveau.

Det første, som skal fremhæves ud fra opgørelsen, er, at det muligvis er sådan, at de 7 udvalgte hold 1 projekter giver et lidt for positivt indtryk af udviklingen i grøn guide projekterne. Sådan kan det i det mindste se ud, når man ser, at ingen af de 7 stjerner, som indikerer disse projekter, er placeret i den dårlige ende. På den anden side kan det også skyldes, at min vurdering af de 6 projekter i kategorien "Udvikling, men usikkert potentiale" er for negativ. Den mistanke har rod i, at jeg ændrede syn til det mere positive i 4 af de 8 besøgte projekter efter at have gennemført interviewene. Kun i 1 tilfælde oplevede jeg, at mine forantagelser om projektet var for positive. Denne forvrængning skyldes givet, at skriftlige opgørelser ikke giver samme forståelse for udviklingen og dens dynamikker, som flere lange interviews.

Ud fra denne usikkerhed er der grund til at være forsigtig i den samlede vurdering. Set i relation til skitsen af den typiske udvikling kan det dog med rimelig sikkerhed siges, at kun 4 projekter er nået længere49. For de fleste af projekterne er skitsen nogenlunde troværdig, idet det dog, som det fremgår af tabellen, er sådan, at det for 6 af projekterne er usikkert, om de reelt har fundet en farbar og lovende vej fremad efter de 3 år, sådan som skitsen angiver.

For de 10 af projekterne vurderes der at være i en god udvikling efter 3 år, som enten har ført til en regulær styrkelse af det folkelige arbejde eller som er i færd med det. Til illustration af hvad det kan indebære, vil jeg i første række henvise til beskrivelserne af forløbene i Nørager, Vestsjælland, Malling, Kolding og Ikast i kapitel 4. Til en umiddelbar opfriskning af, hvad sådanne processer kan handle om følger her i kort form 3 eksempler:

3 eksempler på projekter i en god udvikling i løbet af 3 år

Guiden i Kolding fandt frem til, at forbrugerne skulle nås gennem byens butikker. Handelslivet var i begyndelsen negativ over for hans forslag om diplomer til ’Grønne butikker’, fordi miljøkravene ikke tog hensyn til butikkernes forskellighed. Men samarbejdet har siden ført til udvikling af et grøn butik koncept, som også andre grønne guider er involveret i, og som Miljøstyrelsen har vist interesse for.

Guiden i landkommunen Nørager havde svært ved at få kommunen i tale og ved at få aktiveret borgerne. Han fik dog samlet en Lokal Agenda 21 gruppe, hvoraf siden udsprang en idé om at etablere et landsbyråd med repræsentanter fra kommunens 6 sogne. Det er nu etableret med henblik på at styrke landsbyernes overlevelsesevne, men også – som led heri – en miljømæssig bæredygtig udvikling. Landsbyrådet er begyndt at virke, og er blevet hilst velkommen af kommunen, som der nu er opstået en tættere relation til.

Guiden i Vestsjælland, som arbejder for frilufts- og idrætsforeninger, havde i første omgang succes med at få gang i nogle miljøstyringsprojekter. Men ringene spredte sig ikke som forventet i vandet – bl.a. fordi det ikke var foreningerne, men kommunerne, der tjente på besparelserne. Han har nu fået etableret et samarbejde med en række kommuner i hans region, så det er dem, der tager initiativer til samarbejde med foreningerne, og ham som kobles på som konsulent. Og en kommune er nu gået med på, at fordele den økonomiske gevinst ved miljøbesparelserne med foreningerne.


Projekterne der kom længere efter 3 år

Men hvorfor er det så, at nogle projekter er kommet længere?

I de to tilfælde er det grønne guider som i virkeligheden er koblet sammen i et Grøn Guide projekt, men som har hver deres del her indenfor. De er begge "veteraner" i miljøarbejde, den ene med rod i Økologiske Igangsættere, den anden med rod i Københavns Energi- og Miljøkontor. De har begge mange års erfaringer i projektmageri på miljøområdet samt et stærkt rygstød i deres organiseringer. Desuden har de indgået i bydelens EU-støttede økologiske udviklingsprojekt. På den baggrund har det været muligt at få flere nye institutioner op at stå.

I det tredje tilfælde er det guiden i Hørgården, hvis arbejde er beskrevet i kapitel 4. Hendes særlige kompetencer vil jeg vende tilbage til i kapitel 14. Men herudover har det dels været af stor betydning, at hun har arbejdet i en almennyttig boligafdeling, hvor der i forvejen var en formand for afdelingbestyrelsen og en ejendomsinspektør, som var meget aktive og positive over for den grønne guide, - dels at hun har fået en stor hjælp fra ikke mindre end 27 praktikanter.

Foruden disse tre tilfælde, som står som "Styrket og forankret" i tabellen, er der også et 4. projekt, som er nået længere. Det er kategoriseret under "Udvikling, men ikke lokal" fordi der her er tale om en guide, som tidligere har været leder for et forsøgscenter for permakultur-teknologi, og som bl.a. udviklede nye vandrensningssystemer som led i sit Grøn Guide projekt. Hans ekspertviden på dette område betyder, at han efter de 3 år nu forsøger at etablere sit eget firma.

Som det fremgår, har der i alle disse 4 tilfælde været tale om helt specielle forhold og guider med særlige kompetencer. Det betyder, at man ikke kan forvente, at det skal gå sådan andre steder, og at de kan danne norm for, hvad man kan nå på 3 år.

Hvad har hæmmet de fleste i at komme ligeså langt?

Her skal som det første fremhæves, at projekterne, der er startet ved 0-punktet jo umiddelbart så også har haft længere til mål. Da guiderne, deres opgaver og deres lokalsamfund er forskellige, er det dog ikke helt så simpelt. Både tabel 4 over integrationen og tabel 5 over projekternes udvikling viser, at 0-punkt projekter ikke nødvendigvis vil være bagefter de andre efter 3 år. I nogle tilfælde kan det ligefrem være en fordel ikke at være alt for integreret i en kreds af allerede aktive i lokalområdet. Et styregruppemedlem til guiden i Nørager fandt således, at det havde været en fordel for guiden dér, at han ikke kom fra området selv, fordi han derved ikke var sat i bås i forvejen og fordi han kunne se på tingene med nye øjne. På den anden side så har det taget tid og kræfter for mange af 0-punkts guiderne at komme som ene ny person, skulle lære lokalsamfundet at kende og få sat gang i miljøaktiviteter, hvor der ikke havde været nogen før. Risikoen er her, at det simpelthen kan være for hårdt for guiden, at skulle gå i krig med opgaverne som en slags énmandshær. Både tabel 4 om integrationen og tabel 5 om udviklingen indikerer, at der er større risiko for at 0-punkt projekter og projekter af mellem-typen ikke går så godt som dem, hvor det lokale arbejde er i gang og guiden kendt. Dette bør dog ikke afholde Den Grønne Fond fra at støtte 0-punkt projekter. Dels fordi flere af disse projekter har udviklet sig godt, dels fordi dette på sin vis er særlig godt, fordi der så er kommet gang i en udvikling et sted, hvor der ikke foregik noget i forvejen. Derimod må risikoen for en uheldig udvikling modvirkes ved, at Den Grønne Fond sikrer sig, at der ikke bare er etableret en lokal styregruppe bag ansøgningen, men også at styregruppe medlemmerne betragter grøn guide projektet som deres projekt, og at de har en troværdig plan for, hvordan integrationen af den grønne guide skal sikres. Et andet forhold, der er vigtigt i disse projekter, er, at der ved valg af guide lægges vægt på dennes kommunikative og organisatoriske/-netværksudviklende kompetencer.50

Det forhold, som især adskiller 0-punkt- og Mellem-projekterne fra de igangværende projekter, er selve integrationsprocessen. Den handler ikke kun om at gøre sig synlig i lokalområdet, hvorefter henvendelserne begynder at komme og samarbejdet om miljøprojekter går i gang. Det tager lang tid, fordi guiden ikke blot skal gøre sig kendt, men også vinde tillid og personlig sympati, før folk begynder at ville noget med ham eller hende. Som en lokal journalist formulerede det: "Først personen – så det grønne". For at nå dertil må guiden i kontakt med mange mennesker og deltage i møder inden for de eksisterende netværk, som handler om andre ting end lige miljøet. Fx. et møde mellem daginstitutionerne som naturligt handler en del om deres vilkår og pædagogik. Guiden kan have et punkt på dagsordenen, og på den måde få miljøet med ind, men ved at deltage i hele mødet kan guiden også få indsigt i daginstitutionernes virkelighed, samtidig med at guidens bidrag til pædagogernes diskussioner medvirker til, at guiden ikke bare betragtes som en teknisk konsulent, men som en person og ressource i lokalsamfundet, som de kender og kan bruge: "Alle ved at hun er grøn guide, men også at hun kan bruges ud over det", som ovennævnte journalist sagde det om guiden på Bryggen. Det er af den grund vigtigt for guiden at bruge tid på at deltage i det lokale liv og opbygge sådanne gensidige relationer. Men sagt med guiden i Mallings ord betyder det, at det tager tid at komme dertil, hvor de aktive lokale borgere ikke blot ved, at der er en grøn guide i området, men af sig selv kommer til at tænke på ham eller hende, når de får ideer eller sidder og skal planlægge deres aktiviteter i den næste periode.

Skridtet fra visioner til realistiske forløb indebærer en periode med afsøgning af muligheder: Som beskrevet i skitsen af det typiske forløb er udgangspunktet som regel en ansøgning med et helt katalog over de aktiviteter, som skal gennemføres. Det lægger forståeligt nok et pres på guiden for at gå i gang og realisere disse planer. Men planerne bunder ofte mere i ønsker til, hvad man gerne vil gøre af hensyn til miljøet, end i en indsigt i, hvad man reelt kan få målgruppen med på. I den forstand bliver der tale om en slags trial-and-error eksperiment; Guiderne tager initiativet til en række aktiviteter, som går ud på at involvere andre, hvis respons imidlertid er uforudsigelig. På den måde begynder guiderne at prøve sig frem. De gør deres erfaringer - både gode og dårlige. Ofte fører det til en krise i projektet efter et lille års tid, hvilket så giver anledning til at tage hele projektet op til revision. Revisionen fører til korrektion af strategien, nye planer og mere bevidst metodebrug. Der kan imidlertid let gå lang tid med denne eksperimenteren, og spørgsmålet er derfor, om det nødvendigvis behøver at være sådan?

Forelagt dette spørgsmål siger flere guider samstemmende, at kriserne nødigt skal blive for store, men at afsøgning af muligheder ikke bare er uundgåeligt i projekter som Grøn Guide projekter, det er for så vidt også en produktiv erfaringsproces, som danner udgangspunkt for udvikling og afklaring. Spørgsmålet er dog om denne afsøgningsproces kan optimeres, så guiderne ikke begynder med for store og tidkrævende fejltrin og herigennem geråder ud i for store kriser? Dette spørgsmål berører en problematik, som jeg også tager op senere, nemlig forholdet mellem at formidle og at lytte. Præstationspresset på guiderne kan være hæmmende derved, at de i de første faser for hurtigt kaster sig ud i at markere sig gennem aktiviteter, som de eller styregruppen har fundet på, i stedet for at give sig tid til at stikke fingeren grundigt i jorden ved at lære målgruppen at kende på dens egne betingelser – d.v.s. gennem at integrere sig og lytte til dem, som udgangspunkt for at tage initiativer. Et godt billede på det er guiden i Hørgården, der i begyndelsen gav sig tid til at gå rundt på vaskerier og i de lokale institutioner for blot at snakke med beboerne, pædagogerne m.fl. uden at skulle sælge dem noget. Af flere grunde, men måske også derfor, nåede dette projekt utroligt mange vellykkede ting. I stedet for at drage den konklusion på guidernes søgen efter veje frem, at ansøgningerne skal være mere eksakte, og derved mindre åbne, kan det tale for, at de bør netop bør være åbne og ikke alt for ambitiøse med hensyn til den første tids præstationer, således at Grøn Guide projektet først efter et halvt til et helt år afgrænser og præciserer sine planer. Det vil måske kunne modvirke det forcerede forløb og give en ramme for den nødvendige afsøgning af muligheder og lytten. Det skal ikke forstås så bastant, at guiden ikke bør være udfarende i det første halve år, men kun lytte. I den første fase er det bestemt vigtigt, at guiden synliggør sig gennem skriverier, markedsarrangementet m.v. samt at hun eller han etablerer kontakter og forsøger sig med nogle initiativer. Men der bør også være tid og tålmodighed til at sætte sig ind i livet i lokalsamfundet, og hvad der rører sig blandt folk.

I forlængelse af ovenstående skal også bredden i den grønne guides arbejde nævnes som en potentiel hæmmende faktor for projektets udvikling. Guiderne skal både aktivere borgerne, skabe netværk og samarbejde på tværs, være drivkraften i miljøprojekter, være miljøkonsulent, formidler af miljøinformation, være fundraiser mv. Problemet er ikke, at ordningen er åben for alle disse funktioner, for det giver plads til forskellige projekter og til at det enkelte projekt uhæmmet kan forskyde sig fra nogle funktioner til andre i løbet af årene. Det har derimod været et problem i flere projekter, at guiderne har haft for mange bolde i luften ad gangen, således at der går kludder i processen og den ene bold efter den anden havner på jorden. En optimal proces kræver, at der sker en prioritering, og at der er ressourcer nok til at gå videre med de processer, man er med til at sætte i gang. Det handler om guidernes og styregruppernes kompetence til at styre projektet, og i den forbindelse om at kunne holde præstationspresset nede på et rimeligt niveau.

Kriser kan, som beskrevet i afsnittet om afsøgning af muligheder, være produktive, men også risikere at blive så hårde, at projektet i værste fald lider skibbrud. Kun i få tilfælde er det gået så galt, mens det er mere udbredt, at guiderne i en periode mister pusten og modet. Projektet går i stå indtil der tages fat om problemet. Jævnfør fx. beskrivelsen af forløbet af projektet på Bryggen herom. Guidernes mulighed for at få bearbejdet krisen bliver imidlertid hæmmet af deres alene-arbejdssituation. Den formelle, lokale forankring i styregruppen har ikke forhindret, at denne alene-arbejdsituation af mange guider er blevet oplevet som et problem. Som led i evalueringen blev vi opmærksomme på, at det var et stort problem for nogle af guiderne, og lavede derfor en særskilt undersøgelse heraf.51 Den viste, at 32 ud af 51 guider på hold 1 og 2 havde oplevet alenearbejdet som et problem, og at 25 – d.v.s. knap halvdelen – fortsat oplevede det som et problem.

Problemet handlede kun i få tilfælde om en decideret ensomhedsfølelse, mens mangel på faglige kollegaer til at diskutere deres arbejde med i hverdagen, stress over at være alene om ansvaret, samt oplevelsen af for stor en arbejdsbyrde var væsentlige aspekter af problemet. 20 angav således, at ene-ansvaret havde været et problem – 15 af dem, at det fortsat var det. 21 oplevede, at for stor arbejdsbyrde havde været et problem, og 13 at det stadig var det. Der er således ingen tvivl om, at dette har været et væsentligt element i guidernes kriser undervejs, og at det også har hæmmet såvel forebyggelse som løsning af disse kriser. Kriser kan være produktive, men dette element i dem er på ingen måde produktivt, men sluger den gejst og energi, som er en forudsætning for projektets udvikling. Allerede i delevalueringen foreslog vi et modtræk i form af træning af guiderne i at supervisere hinanden. Dette råd er senere blevet fulgt, og guiderne har været særdeles tilfredse med disse forløb52.

Øget regionalt samarbejde mellem guiderne samt bedre introduktion af styregrupperne til deres ansvar og opgave har muligvis også mindsket problemet. Nogle styregruppemedlemmer har efterlyst en mere grundig skoling af dem, fordi mange af dem som hverves til styregrupper ikke har ledelseserfaring eller andre erfaringer med at den slags arbejde. I nogle tilfælde vil det givet hjælpe. I andre tilfælde drejer det sig snarere om, at de mennesker, som hverves til styregrupperne, i forvejen hører til Tordenskjolds travle soldater. Samtidig handler problemet måske ligeså meget om guidernes psykiske habitus; nogle trives fint med alenearbejdet, mens det for andre let bliver et stort problem. Derfor tror jeg, at denne hæmning bedst modvirkes ved at lægge op til tættere samarbejde mellem Grøn Guide projekterne og mellem Grøn Guide projekter og andre beslægtede lokale miljøaktører. Udover at give guiderne bedre mulighed for gensidig kollegial støtte og ansvarsfordeling vil det også have en række andre fordele. Det vil således kunne give nogle rationaliseringsgevinster, en bedre udnyttelse af guidernes forskellige kompetencer, en synergi i forbindelse med idéudvikling (hvilket kan modvirke kriser/døde perioder) samt en gensidig læreproces. I omtalte notat lagde vi op til et sådant tættere samarbejde mellem guiderne som en løsningsmulighed, men fik ikke umiddelbart nogen aktiv, positiv respons på det. Senere har Den Grønne Fond dog godtaget et tættere samarbejde mellem guiderne i Århus kommune, samt mellem to guider på Sydfyn, som direkte har fælles kontor. I flere andre tilfælde hjælper guiderne hinanden i forbindelse med konkrete opgaver eller de gennemfører konkrete samarbejdsprojekter; heraf nogle med økonomisk støtte fra bl.a. Den Grønne Fond. Alenearbejdsproblemet er imidlertid, som det fremgår af kapitel 14.2., fortsat et problem for flere guider. Ud fra de gode erfaringer med det tætte samarbejde mellem de 7 guider i Århus kommune synes jeg derfor, der kan være god grund til, at fonden og Grøn Guide projekterne aktivt forsøger at styrke et sådant tættere, direkte samarbejde mellem guiderne på regionalt niveau53. Først burde der imidlertid laves en status for problemets omfang, da vores undersøgelse er helt tilbage fra 98, og der som omtalt er sket noget siden da.

Som den sidste, men ikke mindst vigtige hæmsko for grøn guide projekternes udvikling, vil jeg nævne, at det lokale engagement og ressourcerne til forankring af projektet i høj grad er afhængig af, at andre kan se, at guiden gør en forskel; at denne ene persons indsats rykker og fører til registrerbare resultater. Guiden i Hørgården er et godt eksempel på en sådan proces, hvor hendes første store projekter skabte respekt og gav et godt rygstød for de næste aktiviteter. Eksemplet fra Vestsjællands Amt viser godt nok, at man ikke altid kan regne med en sneboldeffekt, som følge af nogle succeser i starten. I dette tilfælde var der simpelthen for stor forskel på de første progressive samarbejdspartnere og dem som resultaterne heraf siden skulle overbevise om, at de burde gøre noget lignende. Det forhindrer dog ikke, at synlige succeser er et vigtigt element for mulighederne for at udvikle Grøn Guide projektet. Problemet er imidlertid, at den grønne guide ikke kan skabe disse succeser alene, men er helt afhængig af andre lokale aktører og af de strukturelle betingelser. Guiden kan ikke forcere, men må følge græsrøddernes, de travle handlendes eller kommunens omstændelige tempo. I spørgeskemaet til de hold 1 projekter, som ikke blev interviewet, fremhæver 5 af de 14 guider, at de er blevet overrasket over, hvor svært det har været at få borgerne aktivt med. Det samme har flere af guiderne fra de andre hold fortalt mig.

En anden side af problemet med synlige resultater handler om, at guiden som informator eller som rådgiver og katalysator for andres projekter laver en del arbejde, hvor effekten ikke er synlig eller ikke umiddelbart relateres til ham eller hende. Desuden – selv når det er guiden, som er primus motor i miljøprojekter, kan det være svært at høste frugterne:
Dels fordi sådanne projekter jo er innovative og derfor let støder ind i strukturelle barrierer – fx. når konstruktionen af et grønt regnskab for en boligområde støder ind i det forhold, at hverken vandforsyningsselskabet eller affaldsselskabet er i stand til at levere de nødvendige tal. Økonomiske barrierer og lange kommunale sagsbehandlinger er andre typiske forhold, som flere guider nævner som forhold der trækker processen i langdrag. Som eksempel kan der henvises til guiden i Malling, som det tog 3 år at få åbnet for, at borgerne kunne klunse på den lokale genbrugsstation.
Dels fordi hensigten med en grøn guide ikke er, at hun eller han skal gøre tingene for folk, men tværtimod er at støtte borgernes og andre lokale aktørers projekter, sikre at sagerne bliver debatteret og løsninger udarbejdet sammen med dem – hvilket klart nok gør processen mere vanskelig og omstændelig, end ved rent professionelle projekter. Ikke mindst fordi samarbejder på tværs ikke altid forløber harmonisk og skaber synergi, men også af og til afslører lig i lasten og fører til konflikter, som så må løses.

Over for den type barrierer for udviklingen af Grøn Guide projekterne kan Den Grønne Fond og andre beslutningstagere først og fremmest erkende, at Grøn Guide projekter, ligesom tidligere forsøg med borgerinddragelse i lokale miljøprojekter, tager længere tid, end man umiddelbart tror54. 3 år til grøn guide projekter, der skal engagere folk i opgaver, som mange ikke umiddelbart finder væsentlige for deres liv, og få dem til at forandre adfærd – det er simpelthen for lidt. I WHO’s "Sund by" projekter var tidsrammen 7 år, hvilket virker mere realistisk. Forlængelsen af Grøn Guide ordningen er i det perspektiv en fornuftig beslutning, fordi guiderne herved kan nå at blive integrerede, afsøge mulighederne, skabe grundlag for større projekter, arbejde med dem i borgernes og kommunens tempo, hjælpe med at overvinde barrierer og – forhåbentlig nå at høste nogle af frugterne, samt at sikre den videre indsats.55

Hvorfor er det gået galt i nogle tilfælde?

I afsnittet om de grønne guiders integration fremgik det, at 3 af de 28 projekter var stoppet i utide. I dette afsnit udvides perspektivet ved også at inddrage tilfælde fra hold 2 og 3, og på den baggrund vurdere, om det er et problem, der kan og bør gøres noget ved.

Tabellen herunder viser antal utidigt ophørte projekter på de 3 hold, samt årsagerne hertil. For hold 1’s vedkommende vises både antal projekter, der ophørte i den første bevillingsperiode, og de projekter som er ophørte ved overgangen til 2. bevillingsperiode, selvom projekterne på dette tidspunkt ikke kunne betragtes som naturligt afsluttede og forankrede.56

Tabel 6:
Antal utidigt ophørte grøn guide projekter – og årsager hertil

 

Hold 1 inden 3 år

Hold 1 efter 3 år

Hold 2

Hold 3

Økonomisk årsag

1

1

(3)

 

Organisatorisk årsag

1

1

 

 

Samarbejdsproblemer

1

1

(3)

 

Nyt arbejde og ingen genansættelse

 

 

 

2

Parenteserne i skemaet indikerer, at ophøret af de samme 3 projekter skyldtes en kombination af økonomiske og samarbejdsmæssige forhold.

I de to tilfælde hvor årsagen er ’organisatorisk’, drejer det sig om, at den institution som guiden har været tilknyttet er ophørt eller er kommet ud i en kritisk, usikker periode.

I begge de tilfælde på hold 1, hvor årsagen har været samarbejdsproblemer, drejer det sig om projekter i almennyttige boligafdelinger. Her kan der let opstå samarbejdsproblemer, hvis projektet er initieret fra oven (af boligselskabet) og den grønne guide således kommer til et sted, hvor der er manglende forståelse eller ligefrem modvilje over for projektet og guiden.

"Nyt arbejde og ingen genbesættelse" indebærer, at guiden har fået et andet arbejde, hvorefter styregruppen har opgivet projektet. Den lokale opbakning og tro på projektet har således øjensynlig været for svag.

Som det fremgår er der for hold 1’s vedkommende alt i alt tale om 6 projekter – eller lidt over 1/5 af holdet – som er ophørt undervejs. Disse tal er foreløbig mindre for de efterfølgende hold, hvilket kan skyldes, at de ikke har været i gang i ligeså lang tid og/eller, at DGF er blevet dygtigere til at vejlede ansøgere og udvælge levedygtige projekter. Derudover må det præciseres, at 3 af de 6 ophørte projekter på hold 1 ikke er ophørt p.g.a. problemer med projektet, men p.g.a. problemer for værtsinstitutionen. Den type problemer er ikke registreret på de senere hold, hvilket selvfølgelig ikke udelukker, at de kan komme senere.

I betragtning af at der er tale om et eksperiment med en ny slags aktør i lokalsamfundene, som skal fungere i tæt samarbejde med andre lokale aktører, må man forvente, at det ikke fungerer i alle tilfælde. Alt i alt anser jeg ikke problemet med utidigt ophørte projekter for at være stort. Den Grønne Fond må være opmærksom på, at professionelle projektmagere, fx. i boligselskabernes administrationsafdelinger, har rutine i at skrive formelt set flotte ansøgninger, hvorfor der kan være grund til at udbede sig nærmere information fra den kommende guides nærmeste samarbejdspartnere om deres forestillinger om projektet og forventede samarbejde med guiden. Møder i en tidlig fase af en konflikt mellem dens parter og repræsentanter for Den Grønne Fond er også en god idé. Ingen af delene vil helt kunne eliminere at nogle projekter kuldsejler, men holde det nede hvor det er nu, d.v.s. på et relativt beskedent antal.

Hvad angår den økonomiske årsag, så er det faktisk et overraskende lavt antal i betragtning af, at en del af Grøn Guide projekterne har haft problemer med at skaffe medfinansieringen undervejs. Denne problemstilling behandles nærmere i kapitel 13.

41 Hold 1 projekterne er nu enten i deres 4. eller 5. år. Evalueringens datamateriale belyser imidlertid stort set kun udviklingen i de første 3 år. Den seneste udvikling beskrives således ikke her.
 
42 jfr. citat i fodnote i kapitel 3.
  
43 Opgørelsen bygger på spørgeskemabesvarelser fra 14 Grøn Guide projekter fra hold 1, samt interviewdata fra de 7 besøgte hold 1 projekter. 7 andre af de oprindelige hold 1 projekter indgår ikke, enten fordi de ophørte eller skiftede guide undervejs eller – for et enkelt projekts vedkommende – fordi det ophørte efter 3 år og dermed inden spørgeskemaundersøgelsen blev gennemført.
 
44 Vurderingerne heraf bygger på spørgeskemabesvarelser (jfr. spørgeskemaet bagerst i rapporten: spørgsmålene 2-6 og 8-9), på forlængelsesansøgninger og på interviews i de 7 besøgte hold 1 projekter.
 
45 Det kan måske her umiddelbart undre, at jeg i indledningen af dette del-kapitel noterede, at 2 projekter ikke var godt integrerede lokalt, mens denne bredere opgørelse kun viser 1 projekt som dårligt integreret. Det skyldes at denne opgørelse er mere nuanceret. Begge de omtalte projekter hører således her til kategorien "integreret", idet de er integreret i hhv. foreningslivet og handelslivet, mens de ikke er bredt integreret og derfor ikke kan beskrives som godt integrerede.
 
46 Nørager, Malling, Kolding, Bryggen og Vestsjælland.
 
47 Vurderingerne heraf bygger på spørgeskemabesvarelser (jfr. spørgsmålene 2-6 og 8-9 i bilaget), på forlængelsesansøgninger og på interviews i de 7 besøgte hold 1 projekter.
 
48 Vedr. denne opdeling jfr. begyndelsen af afsnittet om integration.
 
49 Her er tale om de 3 projekter, som er registeret som at have "Styrket og forankret" den lokale folkelige miljøindsats, samt om det ene af dem, hvor der er sket en ikke-lokal udvikling. Se mere herom på næste side.
 
50 jfr. kap 14 om kompetencer.
 
51 Korremann og Læssøe 1998: "Skal de grønne guider arbejde mere og tættere sammen – et notat om alenearbejdet som problem – og om mulige løsninger"
 
52 Vurderet ud fra guidernes egne evalueringer af supervisionskurserne i Frederiksborg Amt og Århus.
 
53 Vurderingen af samarbejdet mellem guiderne i Århus Kommune bygger på deres fælles forlængelsesansøgninger og på interviewet med guiden i Malling.
 
54 jfr. Læssøe, J. (1993): Folkeoplysningens mulighed i lokale, handleorienterede, grønne borgerprojekter", Tværfagligt Center, DTU, s. 130f.
 
55 De økonomiske barrierer for folkelige, grønne projekter kan Den Grønne Fond også forholde sig til. Dette spørgsmål vil imidlertid ikke blive behandlet her, men i kapitlet om hensigtsmæssigheden af ordningens konstruktion.
 
56 Derudover var der også to andre hold 1 projekter, som blev afsluttet efter de tre år, men i disse tilfælde fordi de havde fuldført deres opgave, og guiderne i forlængelse heraf havde fået andet arbejde.