Evaluering af Grøn Guide Ordningen 1997-2000

Kapitel 12 De grønne guiders roller og relationer til andre

12.1. De grønne guiders roller
12.2. De grønne guiders arbejdsfelt og relation til beslægtede aktører
12.3. De grønne guider og det lokale erhvervsliv


Dette kapitel begynder med se nærmere på de grønne guiders forskellige roller. Det er et emne, som allerede er blevet taget op i kapitel 6 og 11. Men der er mere at sige om det, og en yderligere karakteristik er af betydning for de efterfølgende kapitlers analyse af de grønne guiders kompetencer og Grøn Guide ordningens fremtid.

Rolle-beskrivelserne er desuden af betydning for diskussionen i dette kapitels anden del, hvor bredden i de grønne guiders arbejdsfelt og deres relation til beslægtede lokale aktører tages op til diskussion. Denne diskussion vil se på nogle af lighederne og forskellene mellem de grønne guider og disse aktører, samt skitsere nogle udviklingsmuligheder for en eventuel reorganisering af støtten til den lokale miljøindsats. Da dette er emnet for en kommende særskilt evaluering, vil der dog snarere være tale om et input fra denne evaluering dertil, end om en fuldstændig analyse.

I kapitlets tredje del belyses de grønne guiders relation til en anden vigtig lokal aktør, nemlig det lokale erhvervsliv.

12.1 De grønne guiders roller

De grønne guiders arbejde er sammensat af flere forskellige typer opgaver og relationer. For at tydeliggøre disse forskelle har jeg allerede to gange tidligere begrebsliggjort nogle forskellige roller, som de grønne guider kan have. I det foregående kapitel om de grønne guider og kommunerne, beskrev jeg de grønne guiders roller i spændingsfeltet mellem kommune og borgere med begreberne "kommunens forlængede arm", "borgerne og miljøets advokat" og den "dialogskabende 3. part". Tidligere - i kapitel 6 – blev deres roller beskrevet i forhold til de strategier, som de praktiserer. Her var der også tale om en tre-deling, idet jeg skelnede mellem rollerne som "informatorer", "projektmagere" og "entreprenører". Informatorerne lægger vægten på den brede informationsformidling, projektmagerne på at etablere eller støtte op om konkrete samarbejder om miljøprojekter, og entreprenørerne på at skabe større og mere permanente organisatoriske forbedringer til fremme af den lokale miljøindsats.

Begge disse rolle-beskrivelser består af rendyrkede typer, hvis hensigt det er at tydeliggøre forskelle, som – i virkelighedens verden – ofte vil være kombinerede. De beskriver forskellige sider af de grønne guiders arbejde, og tydeliggør ordningens rummelighed; Nogle grøn guide projekter lægger hovedvægten på det ene, andre på det andet. Det samme gælder for den tredje rolledifferentiering, som jeg nu vil beskrive. Den er ikke klart afgrænset i forhold til den strategiske rolle-beskrivelse ovenfor, men giver alligevel nogle lidt andre kategorier, som det kan være gavnligt at være opmærksomme på. Udgangspunktet her er, at Grøn Guide projekterne ikke har ét, men flere mål med deres arbejde: De skal bedrive folkeoplysning, de skal udvikle den lokale indsats, og deres arbejde skal sigte mod at forbedre miljøet. Til hver af disse opgaver knytter der sig en rolle, som Grøn Guide projekterne vægter og kombinerer forskelligt. Hvis vi rendyrker dem, så ser de sådan ud:
Den "folkelige" grønne guide arbejder tæt på borgerne, deltager og bruger tid på livet i de eksisterende sociale netværk, og benytter kommunikation som sit væsentligste værktøj til – med Grundtvigs ord - at ’oplive’ og ’oplyse’ borgerne, med henblik på at få dem til at ændre adfærd og deltage i lokale aktiviteter til gavn for miljøet. Ressourcestøtten sker så at sige ’indefra’, idet guiden arbejder ude blandt borgerne i direkte og tæt kontakt med dem. Dermed er den mest oplagt for projekter i et geografisk set lille område såsom et enkelt boligområde eller bykvarter. Der er imidlertid også projekter i sådanne områder, som ikke er særligt folkelige, ligesom der er projekter, der dækker flere kommuner, som er folkelige. Blandt de 8 beskrevne Grøn Guide projekter i kapitel 4 er projektet i Hørgården det absolut mest udtalte eksempel på et folkeligt projekt, men også projektet i Malling har et klart folkeligt element. For de grønne guider som helhed har de fleste et folkeligt element, men kun ganske få af dem lægger hovedvægten på denne rolle.
"Netværkeren" lægger vægten på at mobilisere aktive borgere og andre aktører til lokale projektsamarbejder og organiseringer. Desuden fungerer de som dem, der koordinerer sådanne initiativer eller mere bredt fremmer kontakten mellem forskellige projekter, initiativer og aktør-grupper. Ressourcestøtten lægges så at sige ’imellem’ de aktive lokale aktører, hvilket der ofte er behov for, fordi frivillige borgere og travle professionelle aktører har så rigeligt at gøre med at realisere deres egne projekter, at de ikke også har tid og overskud til at koordinere. Rollerne som ’entreprenør’ og ’projektmager’ i den foregående rollebeskrivelse hører i mange tilfælde ind under ’netværkeren’, men de kan også høre til den næste type, så det er ikke entydigt. Blandt de 8 projektbeskrivelser i kapitel 4 er Ikast det klareste eksempel herpå, men også guiderne i Nørager, på Bryggen og i Malling har en tydelig netværker-rolle. For Grøn Guide projekterne generelt vurderer jeg på baggrund af analyserne i kapitel 5 og 6, at projekterne udvikler sig i retning af at lægge stadig større vægt på denne rolle.
Som "miljøkonsulent" tages udgangspunktet ikke i folket eller lokalsamfundet, men i miljøproblemerne og det der teknisk og adfærdsmæssigt kan gøres for at modvirke dem. Miljøkonsulenten ved noget om det, og er på den baggrund udfarende med henblik på at inspirere og vejlede folk i lokalsamfundet. Ressourcestøtten gives så at sige ’ovenfra’, fra guiden som ekspert til borgerne som lægfolk.101 Det kan være som bredt formidlende ’informator’ og/eller som primus motor for få, men større tekniske miljøprojekter (hvor guiden så også i nogle tilfælde er ’entreprenør’). Nogle dækker et bredt spekter af miljøemner, andre er særligt dygtige inden for et specifikt område, og andre igen koncentrerer sig om en specifik målgruppe. Som miljøkonsulenter bringer guiderne i denne rolle folk og projekter, der gerne vil gøre noget for miljøet, videre, og bidrager derved til regulære miljøforbedringer. Blandt de 8 projekter i kapitel 4 er især projekterne i Vestsjælland og Kolding gode eksempler på guider med en udpræget miljøkonsulent-rolle. Generelt set er det kun ganske få projekter, hvor guiderne ikke i en eller anden grad har denne rolle.

Da det handler om 3 roller, som afspejler de grundlæggende elementer i Grøn Guide ordningen – folkeoplysning, lokal indsats og miljø – er det forståeligvis sådan, at der almindeligvis er tale om en eller anden form for kombination. Men ordningen er også rummelig, og det giver mulighed for at lægge tyngdepunktet forskelligt. Det gør det også muligt at forskyde tyngdepunktet over tid. Starter et projekt ved 0-punktet vil det være nærliggende, at lægge hovedvægten på den folkelige rolle i begyndelsen. Når guiden er integreret og forskellige aktiviteter er kommet i gang med borgerdeltagelse, kan der måske være grund til at lægge større vægt på netværker-rollen. Og når aktiveringen og organiseringen er på plads kan guiden så eventuelt lægge vægten på at være miljøkonsulenten, der støtter op om borgernes egne initiativer. Sådan kan det foregå. Eksemplet skal illustrere, at vægten på den ene eller anden rolle kan forskydes over tid. Men det kan også ske på andre måder. Mange guider vælger at begynde med at gøre sig synlig som miljøkonsulent og informator. Og som beskrevet i kapitel 6 om lokaludviklingen foregår aktiveringen og overdragelsen af ansvaret til borgerne ikke så let, at netværker-rollen let kan reduceres - for at i højere grad at vægte den mindre belastende rolle som miljøkonsulent for borgerne.

12.2 De grønne guiders arbejdsfelt og relation til beslægtede aktører

En af de ting, man kan bruge rolle-beskrivelserne til, er til at spørge til, om Grøn Guide ordningens rummelighed er hensigtsmæssig? Det er også et godt spørgsmål, om der er brug for de samme roller fremover – eller om der bør ske en prioritering eller ligefrem indsnævring af guidernes opgave? I dette kapitel vil disse spørgsmål blive belyst ved at se på, om rummeligheden er god eller dårlig for projekterne i dag, samt på hvilke andre beslægtede aktører, der er på banen, som de grønne guiders rolle-udvikling må tage bestik af.

De mange roller

Grøn Guide ordningen lægger op til en stor bredde i den grønne guides arbejde: De skal i en eller anden grad både være folkelige, netværkere og miljøkonsulenter. Desuden skal de være helhedsorieterede; ikke kun arbejde med ét miljøemne, men med flere. Spørgsmålet er, om det er hensigtsmæssigt? Der er i hvert fald nogle problemer i det:
For det første er en grøn guide jo kun én person til at udfylde alle rollerne. Bredden gør let guiden til en ’blæksprutte’ med 10 bolde i luften. Med ordningens implicitte forventninger om, at de kan udfylde alle rollerne i en eller anden grad, og med egne præstationskrav er det blandt andet det, der gør alenearbejdssituationen så belastende. I kapitel 5 omtalte jeg i den forbindelse vores undersøgelse af alenearbejdsproblemet, som bl.a. viste at 21 ud af 51 guider havde haft problemer med for stor arbejdsbelastning, og 20 ud af dem med ene-ansvaret. Som det fremgik her kan denne psykiske belastning hæmme grøn guide projektets udvikling. Den kan i værste fald føre til, at de grønne guider brænder ud og dropper ud af projektet. Dertil kommer, at det ikke er særligt effektivt, hvis bredden bliver så stor, så det går ud over kontinuiteten i arbejdet; d.v.s. at guiden ikke kan holde alle bolde i luften, men på grund af travlhed med nogle af dem, taber nogle af de andre.
For det andet kan bredden give Grøn Guide projektet en uklar profil udadtil. Den grønne guide i Roskilde skriver i sin selvevaluering:

"Af svagheder ved projektet peger både foreninger og kommunen på, at det er vanskeligt at afgrænse den grønne guides arbejdsområde, at der er meget stor spredning i arbejdsfeltet, og at det giver mange forventninger til projektet, som det kan være svært at indfri på én gang.

Flere anfører den store spredning i arbejdsfeltet som en svaghed i projektet. Jeg tolker dette som, at de har haft svært ved at se en klar profil i projektet, og det har skabt usikkerhed om, hvad de kan bruge mig til, og hvad de kan forvente af mig. Måske har de i nogle tilfælde gerne villet have et tættere samarbejde med mig, men har oplevet, at jeg er meget ’hængt op’ med andre ting."102

Som det fremgik af kapitel 5 er problemet med bredden til dels selvforskyldt, fordi projekterne har lagt et for højt ambitionsniveau i deres ansøgninger. Som det også fremgår, justerer og afgrænser projekterne sig typisk efterhånden og reducerer derved bredde problemet. Dertil må man tilføje, at rummeligheden også har nogle klare fordele:
Rummeligheden giver for det første en fleksibilitet. Den grønne guide kan lettere sætte ind, hvor behovet er og mulighederne viser sig, og dermed gøre større nytte, end hvis hun eller han har en klart afgrænset, smal profil.
For det andet gør rummeligheden det lettere at udvikle projektet i takt med udviklingen i den lokale miljøindsats. Grøn Guide projekterne skal være igangsættende og innovative. Men hvis et projekt fx. er afgrænset til netværker-rollen, og netværkene så en dag er udviklet og fungerer, så vil denne afgrænsning blive en sten om benet. Som beskrevet i 12.1. giver rummeligheden mulighed for en gradvis vægtforskydning mellem rollerne.
For det tredje giver rummeligheden i Grøn Guide ordningen ikke mindst den fordel, at Grøn Guide projekterne kan designes efter de særlige forhold der gør sig gældende det særlige sted.

På den baggrund vil jeg mene, at det mest fornuftige vil være at fastholde en rummelig ordning, men ikke kræve eller forvente en tilsvarende rummelighed i de enkelte projekter. Tværtimod bør de enkelte grøn guide projekter animeres til klare, afgrænsede, men også midlertidige profileringer, hvor de prioriterer bestemte roller og arbejdsopgaver for en periode. Med prioriteringer menes, at noget har klar forrang fremfor andet, men at det ikke udelukker det andet. Når Grøn Guide projekterne indleverer årsrapporter og forlængelsesansøgninger til Den Grønne Fond, er der til dels allerede heri prioriteringer af arbejdsopgaver. Samtidig er sådanne dokumenter også en form for legitimering af, at man yder noget for pengene, hvorfor jeg stadig synes, at der er en tendens til at opliste alle de forskellige ting, man vil gøre, snarere end at formulere prioriteringer for, hvordan man vil arbejde i den kommende periode. Her kunne Den Grønne Fond indskærpe over for styregrupperne og guiderne, at ikke blot initiativrigdom og aktivitet, men også en afklaret, realistisk afgrænsning og prioritering er noget, der lægges vægt på ved vurderingen af årsrapporter og forlængelsesansøgninger.

De grønne guider og de andre beslægtede lokale aktører

I relation til Grøn Guide ordningens fremtid er det vigtigt at se Grøn Guide projekternes bidrag i sammenhæng med, hvem der i øvrigt er på banen for at fremme naturforståelse og miljøvenlig praksis på lokalt niveau. Er der en rimelig arbejdsdeling og et godt samspil med dem - eller er der overlap og konflikter? Er der særlige gode grunde til at grønne guider gør noget og overlader andet til andre? Som nævnt i indledningen til dette kapitel vil der blive gennemført en særskilt evaluering af dette spørgsmål. Denne evaluering kan dog give nogle input til den videre afklaring.

Det første, der må siges til spørgsmålet, er, at det er meget forskelligt, hvor mange beslægtede aktører, de grønne guider møder. Grøn Guide projekter i landkommuner møder få om overhovedet nogen andre, der vil eller kan noget af det samme som dem. Grønne guider i Kvartersløft-områder har derimod oplevet det som et problem, at der er så mange andre lokale projektmagere på banen, at man næsten vælter over hinanden for at komme til. I de Grøn Guide projekter, der er afgrænset til et boligområde eller lille bykvarter, er der i nogen tilfælde en beboerrådgiver, men ellers ikke andre der specifikt arbejder med dette område. Derimod er der ofte naturvejledere, energirådgivere og kommunale LA 21 medarbejdere, når vi ser på det kommunale eller regionale niveau. Om relationen til disse aktører kan man sige følgende:

Naturvejlederne opfattes vist af mange udenforstående som nærmest identiske med grønne guider. Natur og miljø kan vel komme ud på et. Men der er nogle væsentlige kvalitative forskelle. En grøn guide, der har været naturvejleder, før han blev grøn guide, fremhæver 3 sådanne forskelle:
Naturvejlederne skal fortælle folk, hvordan tingene hænger sammen, grønne guider, hvordan de kan laves om.
Naturvejlederne arbejder med at give borgerne positive og gode oplevelser, hvilket ikke er så forpligtigende, som de grønne guiders projekter.
Naturvejlederne tager folk med væk fra deres hverdag, grønne guider arbejder i hverdagen.

Trods disse forskelle mellem ordningerne, er der grønne guider, som laver naturvejledning. Jævnfør diagram 10 i del-kapitel 9.1. er det faktisk relativt udbredt. Omvendt er der også naturvejledere, som laver forbrugerinformation om miljø. Guiden på Bryggen fortæller fx. at naturvejlederne i København lavede et arrangement der hed "Hvad kommer vi i indkøbskurven?" i Brugsen i hendes område.

Energi- og Miljøkontorerne er overvejende regionale, hvor Grøn Guide projekterne er lokale. De indgår flere steder i ansøgergruppen bag Grøn Guide projekter, og disse steder er den grønne guide almindeligvis fysisk placeret på Energi- og Miljøkontoret. Nogle steder fungerer det godt, mens det andre steder har givet anledning til konflikter. Som beskrevet i projektet fra Høje-Taastrup har den grønne guide og energivejlederen her deres diskussioner om, hvad der er relevant at lave i Miljø- og Energicenterets regi, og hvad der ikke er. I dette tilfælde betragter de forskelligheden som en kvalitet. Forskellen drejer sig om at Energi- og Miljøkontorerne normalt prioriterer rollen som ‘miljøkonsulent’, mens grønne guider også kan vælge at lægge vægten på rollerne som ‘folkelige’ og ‘netværkere’.

Netop rollerne som ‘folkelige’ og ‘netværkere’ kendetegner beboerrådgiverne og andre lokalt udstationerede socialarbejdere. De findes dog kun i Kvartersløft områder og større almennyttige boligafdelinger, og deres mål er ikke miljømæssig bæredygtighed, men social bæredygtighed. Som omtalt i kapitel 10 laver grønne guider i sådanne områder også af og til aktiviteter, som ikke bare handler om miljø, men også har et socialt hjælpe perspektiv. Koblingen mellem miljømæssig og social bæredygtig udvikling er oplagt sådanne steder. Det kan som nu være mellem forskellige parter, der er ansvarlige for hver deres side. Men disse steder kunne man også overveje en yderligere integration, så der ikke bygges strukturer op for den samme lokale udvikling fra hver side. Risikoen vil dog være, at miljørelevansen vil tabe i konkurrencen med de ofte ret kontante sociale problemer.

I kommunerne findes der mange steder ansatte, som er Lokal Agenda 21 ansvarlige. Nogle steder er det en opgave ved siden af andre opgaver for en ansat i teknisk forvaltning, andre steder har man ansat en person til decideret at tage sig af LA 21. Samarbejdet mellem dem og de grønne guider er mange steder godt. Som omtalt i sidste kapitel, kan LA 21 medarbejderen hjælpe den grønne guide med viden om det kommunale system, mens guiden typisk er i tættere berøring med borgerne. Det klare overlap i opgaven med at fremme den lokale miljøindsats kan dog også give anledning til utilfredshed. En LA 21 medarbejder i Kalundborg fortalte således om sit samarbejde med den grønne guide i Vestsjælland, at han var glad for det, fordi han selv havde så få ressourcer, men at han egentlig helst ville have flere ressourcer selv, frem for at give dem til en grøn guide. Hans argument var, at han som del af det kommunale system er tættere på beslutningstagerne. Modsat kan man – som i kapitel 11 – sige, at de grønne guider ikke er underlagt det kommunale magt- og beslutningshierarki. Netop dette er den vigtige forskel mellem LA 21 medarbejderne og de grønne guider.

Der er altså tale om både forskelligheder og overlap. Benyttes beskrivelserne af de grønne guider, ser lighederne og forskellene nogenlunde ud som på tabel 12 på næste side103. Udover at de grønne guider ofte arbejder i områder, hvor der ikke er energivejledere, LA 21 medarbejdere eller beboerrådgivere, har de repertoire af roller, som de andre kun delvist matcher. Kun hvis et område har både en energivejleder, en LA 21 medarbejder og en beboerrådgiver giver det stort set samme alsidighed i typer af støttemulighederne til den lokale miljøindsats, som Grøn Guide ordningen tilbyder. Bredden i de grønne guiders profil er den markante forskel. Derudover er det ud fra et folkeoplysningsperspektiv også en vigtig forskel, at ingen af de andre aktører dækker rollen som dialogskabende 3. part.

Tabel 12: Vurdering af ligheder og forskelle mellem grønne guider og beslægtede aktører

Grøn guide
roller

Natur-
vejledere

Energi-
vejledere

LA 21 ansvarlige

Beboer-
rådgiver

Informator

+

+

+

-

Projektmager

-

+

+

+

Entreprenør

-

+

+

-

Folkelig

(+)

-

-

+

Netværker

-

-

+

+

Miljøkonsulent

(+)

+

+

-

Kommunens forlængede arm

-

(+)

+

-

Borgernes og miljøet advokat

(+)

+

-

-

Den dialog-
skabende 3. part

-

-

-

-

De grønne guiders roller refererer til beskrivelserne heraf i kapitel 12.1.

Omvendt illustrerer skemaet også, at de grønne guider let vil komme til at overlappe, hvor der findes nogle af de andre aktører. Der er et par ting, der taler for at dette ikke er et problem:
For det første betyder deres rummelighed, at de kan være de fleksible, der positionerer sig efter, hvem andre der er, og satser på de områder, de andre ikke dækker.
For det andet giver overlappet mulighed for samarbejde og synergi. Man skal være opmærksom på, at samtlige disse aktører typisk er alene om deres opgave. Et vigtigt element i de grønne guiders problemer med alenearbejdssituationen er, at mangler en faglig sparring i deres daglige arbejde. I det perspektiv handler det altså ikke om at undgå overlap, men om at fastholde en struktur med delvist forskellige, delvist overlappende aktører, fordi det giver muligheder for styrke idérigdommen, kvaliteten og styrken i en del af aktiviteterne.

På den anden side betyder disse argumenter ikke, at det er irrelevant at se på mulighederne for at undgå unødvendige overlap. Når nu Grøn Guide ordningen åbner så mange muligheder, så er der nogle typer aktiviteter, som kunne nedtones for at give flere kræfter til nogle af de andre:
At så mange grønne guider, der har så meget at gøre, laver naturprojekter og naturvejledning, som det fremgår af diagram 10 virker ikke fornuftigt, når landet også har en udbygget naturvejleder-ordning104.
At formidling af miljøinformation fortsat bør være en vigtig del af de grønne guiders arbejde, kan der af flere grunde også stilles spørgsmål ved. Som beskrevet i kapitel 8 kan miljøinformation have flere nyttige effekter, men samtidig fremgik det også, at der er flere problemer ved at satse på det område. Ud fra et rolle-synsvinkel kan man tilføje, at der er flere andre aktører på denne bane. De her nævnte beslægtede aktører – nemlig naturvejlederne, energivejlederne og LA 21 medarbejderne bidrager delvist også på det område. Dertil kan lægges nationale aktører som Grøn Information og det nye Forbrugerinformation, som godt nok er på større distance, men samtidig er godt gearede til at benytte vores nye IT-virkelighed. Der er dog ganske givet områder og behov, som disse aktører ikke dækker, og hvor det kan være vigtigt med grønne guider til at sikre informationen til folket. Det kan være vigtigt at få belyst mere i detaljer.
Rollen som miljøkonsulenter er vigtig, fordi folk, der gerne vil gøre noget for miljøet, ellers let bremses af manglende viden. Der er imidlertid et grænse problem mellem de Grøn Guide projekter, som er udprægede miljøkonsulent-projekter, og Energi- og Miljøkontorernes konsulentarbejde. Ser man på projekterne i Kolding og Vestsjælland (jfr. kap. 4), så er de ikke lokale på samme måde som projekter af den folkelige eller netværkskabende type er det. Skulle man drage en grænse, kunne man derfor eventuelt udvikle denne type projekter i Energi- og Miljøkontorernes regionale regi, og lade dem samarbejde med de lokale Grøn Guide projekter.

Disse grænsedragningsspørgsmål tages op igen i evalueringens sammenfattende diskussion, da det uvægerligt hænger sammen med spørgsmålet om Grøn Guide ordningens fremtid. Den kommende evaluering af spørgsmålet vil forhåbentligt kunne gå mere i dybden. Overfladisk set antyder overlap, at der er nogle mulige rationaliseringsgevinster. Men ser man på de mange roller, de grønne guider forvalter i dag, så vil en rationalisering, der vil betyde, at flere ordningers opgaver samles under ét og klares af færre, forværre de problemer, de grønne guider har i dag med bredden og arbejdsbelastningen – og samtidig forringe den synergi og styrke det giver, når flere aktører samarbejder i det samme område. I stedet kan man forsøge at trække de enkelte aktørers profiler klarere op i forhold til hinanden og anvise muligheder for at fremme deres samvirken.

12.3 De grønne guider og det lokale erhvervsliv

Lokalt miljøarbejde har tidligere været præget af græsrodsaktivister og siden af LA 21 ideerne om kommunen som lokomotivet, der i samarbejde med borgerne udvikler lokalsamfundene i bæredygtig retning. Men hvad med erhvervslivet – denne økonomisk stærke aktør – som jo også er lokal? Grøn Guide ordningen har vægtet samarbejde på tværs, og det kan i den forbindelse være interessant at se, om Grøn Guide projekterne har fået erhvervslivet med ind i det samarbejde.

Følgende opgørelsen, baseret på 65 Grøn Guide projekters svar, viser, at det store flertal af disse har svaret ja på spørgsmålet "Har du samarbejdet med lokale butikker?"

Diagram 13:
Antal Grøn Guide projekter der har samarbejdet med lokale butikker

De 7 interviewede hold 1 projekter indgår ikke i opgørelsen.

Samarbejdet har bestået i forskellige ting. Mange af guiderne har kontaktet bageren, grønthandleren eller supermarkedet og forsøgt at få dem til at gøre noget mere for at sælge miljøvenlige produkter. I flere tilfælde har guiderne selv deltaget aktivt ved at have en stand i fx. Brugsen eller byggemarkedet, hvor de har demonstreret miljøvenlige varer. På den ene side er erfaringerne, at det ikke er nemt at få butikkerne med:

"Butikkerne er et fantastisk trægt område. De er tidsmæssigt hårdt pressede og miljø er ikke lige det område, der falder dem først ind."

"To vigtige erfaringer:

de små butikker har meget få ressourcer til at ændre deres adfærd, satse på nye varegrupper m.m.

kæde forretninger (Brugsen) er ofte bundet af centrale politikker, og magter ikke at protestere."

På den anden side er der en vej frem:

"Den vigtigste erfaring er at begge parter skal få noget ud af samarbejdet. F.eks. at de får solgt en vare eller et image, mens jeg får solgt en "idé" og livsstil."

Det svarer til de erfaringer, som er beskrevet i del-kapitel 4.5 om Grøn Guide projektet i Kolding. Her er der blevet samarbejdet med Grøn Guide projekterne i Herning og Odense – og med de lokale handelsstandsforeninger – om udviklingen af et Grøn Butik koncept, som netop bygger på at give butikker en image-gevinst for at forbedre deres varesortiment og miljøadfærd år for år.

Den afsluttende spørgeskemaundersøgelse indeholdt også et spørgsmål om, de grønne guider har samarbejdet med private virksomheder i deres område. Svarene fra de 65 guider viser, at der ikke er lige så mange, der har forsøgt sig med det:

Diagram 14:
Antal Grøn Guide projekter der har samarbejdet med private virksomheder

De 7 interviewede hold 1 projekter indgår ikke i opgørelsen.

Det er dog stadig over halvdelen af Grøn Guide projekterne, som svarer ja til, at de har samarbejdet med private virksomheder. Blandt dem er der meget forskellige erfaringer. Nogle møder interesse og får økonomisk støtte ud af det:

"De fleste har været åben for samarbejde på forskellige former. Nogle med økonomi nogle med vidensformidling i aktuelle emner."

"Tingene bliver dejligt operationelle og konkrete, og desuden kan man skaffe lidt sponsorpenge."

Andre møder modvilje og har svært ved at finde en vej frem:

"Mine vigtigste erfaringer er, at de står temmelig famlende - miljø er noget farligt noget, som de bliver nødt til at tænke på. Men de vil helst ikke."

"At min rolle var ambivalent: hvor går grænsen mellem professionel rådgivning og frivillig vejledning?

At det jeg kunne tilbyde var for marginalt i f.t. deres behov."

"Enten er de indstillet på økologi og de laver selv en store dele af søge- og kvalificerings arbejdet. Eller er de ikke interesseret og jeg spilder ofte min tid."

Forskellene kan skyldes, at det er forskellige former for samarbejde der er tale om. Det er næppe så svært at få virksomheder til at bidrage til lokale projekter med økonomi og viden, som at forsøge at få dem til at bruge de grønne guider til at miljøoptimere deres produktion – et område hvor der også er andre aktører på banen.

Samlet kan man altså sige, at størstedelen af de grønne guider har formået at etablere samarbejder med butikker og/eller virksomheder i lokalområdet. Det har ikke været let. På den anden side ser det ud til, at de især i forhold til butikkerne har fundet en vej frem for samarbejdet.

101 Opdelingen mellem ressourcestøtte ’indefra, ’imellem’ og ’ovenfra’ stammer fra Læssøe, Jeppe 1991: Borgerdeltagelsen i projekt Grøn Kommune i Ballerup, DTH, s. 89-102.
 
102 Forlængelsesansøgningen fra Grøn Guide i Roskilde s. 21.
 
103 Det må dog understreges, at tabellen bygger på mit kendskab til de øvrige ordninger, og ikke på grundig analyse af disse.
 
104 Den Grønne Fond er opmærksomme på det, og har i flere tilfælde påpeget det.