| Forside | | Indhold | | Næste |
Afgift på farligt affald
Når der ikke hidtil har været en afgift på farligt affald, skyldes det primært
hensynet til en effektiv indsamling. Indsamlingen af farligt affald er dog ikke gratis, og
gebyrerne, der også omfatter omkostningerne i forbindelse med bortskaffelsen af affaldet,
varierer fra nogle hundrede kroner til flere tusinde kroner pr. ton affald. På denne
baggrund kunne man formode, at en yderligere afgift på nogle få hundrede kroner pr. ton
affald, der bortskaffes på godkendte behandlingsanlæg, ikke ville gøre den store
forskel med hensyn til effektiviteten af indsamlingssystemet.
En afgift på farligt affald svarende til affaldsafgiften vil højst generere et
årligt provenu på omkring 65 mio. kr., og afgiften bør derfor ikke gennemføres alene
af fiskale årsager.
Ud fra et miljømæssigt synspunkt bør det overvejes, hvordan en afgift bl.a. kan
forbedre genanvendelsen af farligt affald. Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt,
at genanvendelsen af farligt affald primært foretages af små private virksomheder, og
ikke af Kommunekemi, der, til trods for at virksomheden er det centrale anlæg til
bortskaffelse af farligt affald, kun er i stand til at genanvende omkring 1 pct. af de
tilførte mængder af farligt affald.
I rapporten er der foretaget en analyse af effekterne af forskellige modeller af en
afgift på farligt affald. En afgift på farligt affald, der er udformet som den
eksisterende affaldsafgift, vil kun give et svagt signal tilbage i omkostningskæden til
affaldsproducenterne. For de professionelle aktører vil en afgift på de mængder af
farligt affald, der tilføres godkendte behandlingsanlæg, og refunderes for de mængder,
der fraføres anlæggene, imidlertid give et ikke ubetydeligt incitament til at øge
genanvendelsen. Ganske vist kan afgiften overvæltes på producenterne af farligt affald,
men den vil også forstærke konkurrencen om at oparbejde det farlige affald. De
operatører, som kan identificere rentable genanvendelsesmetoder, vil kunne tilbyde lavere
priser for at aftage affaldet. Det er dog teknisk kompliceret at genanvende farligt
affald, og i modsætning til genanvendelse af ikke-farligt affald, hvor det er
forholdsvist let at separere forskellige fraktioner, forudsætter det som regel en
specialviden.
Også med hensyn til de økonomiske effekter af en eventuel afgift er det et problem,
at der ikke er en stærkere konkurrence indenfor bortskaffelse af farligt affald. Der er
således risiko for, at en afgift på farligt affald blot vil blive overvæltet på
affaldsproducenterne, mens en afgiftsrefusion for affald, der genanvendes, vil kunne
tilfalde affaldsbehandlerne. Det er i den forbindelse en central forskel, at Kommunekemi
og de alternative indsamlere og behandlere af farligt affald i modsætning til de
almindelige affaldsbehandlingsanlæg ikke er underlagt hvile-i-sig-selv princippet.
På denne baggrund er der derfor i rapporten skitseret, hvordan en afgift på farligt
affald vil kunne medvirke til at fastholde presset på affaldsproducenterne og
-behandlerne for at forbedre genanvendelsen, samtidig med at den giver de færreste
muligheder for reguleringsskabte fortjenester ('windfall profits'). Dette kan bl.a. ske
ved en afgift på deponeringen af farligt affald.
| Forside | | Indhold | | Næste | | Top |