| Indhold |
Miljøprojekt, nr. 608, 2001
Algedugen - et alternativ til bundmaling ?
Indhold
Denne rapport er en beskrivelse af et praktisk forsøg, hvis formål er at afdække
fordele og ulemper ved en ny metode til at forhindre begroning af bunden på et skib.
Metodens princip er at forhindre lys og friskt vand i at nå skibsbunden ved at lade
skibet være fortøjret i en faconsyet lys- og vandtæt dug.
Herved er fotosyntesen begrænset, og betingelserne for algevækst er stærkt
reduceret. Samtidig er mængden af frisk cirkulerende vand reduceret, hvorved mængden af
fødeemner for rurer og muslinger er reduceret.
Metoden er afprøvet i hele sejlsæsonen 2000, fra sidst i april til midt i oktober.
Metoden er på nuværende teknologiske niveau brugbar til de fleste typer af
fritidsfartøjer, der udmærker sig ved at de ligger i havn, på deres faste plads, i
størstedelen af den tid de er i vandet.
Dog vil ivrige kap-sejlere p.t. have glæde af en enkelt afrensning midt i sæsonen,
evt. lige for sommerferien.
Der arbejdes videre med konceptet, og i sæsonen 2001 vil en forbedret version blive
afprøvet for at afklare muligheden for helt at undgå en sommervask.
Projektet er støttet af miljøstyrelsen, hvor projektet ligeledes er fremlagt ved et
foredrag midt i september 2000.
Samme foredrag er afholdt for Dansk Sejlunion ved en Miljø konference sidst i november
2000 i Middelfart.
Rapporten beskriver den afprøvede prototype, den forbrugte tid for sejleren,
miljømæssige problemstillinger, samt forsøger at give et bud på evt. fremtidige
problemer og fordele ved en støre udbredelse, herunder bortskaffelse og destruktion af
dugen.
Der er i dette projekt lagt vægt på at minimere tiden for sejlerens håndtering af
algedugen, samt at hele tiden være opmærksom på at holde sig til "worst
case", således at resultaterne ikke er "for optimistiske".
Det vigtigste aspekt ved et alternativ til biocidholdige bundmalinger er at sikre sig
at alternativet, i dette tilfælde "Alge-dugen" , nu også er mere
skånsom mod miljøet.
Steen Olsen
Olsen Design ApS
Metodens princip er at forhindre lys og friskt vand i at nå skibsbunden ved at lade
skibet være fortøjret i en faconsyet lys- og vandtæt dug. Herved er fotosyntesen
udelukket, og betingelserne for algevækst er stærkt reduceret. Samtidig er mængden af
frisk cirkulerende vand reduceret, hvorved mængden af fødeemner for rurer og
muslinger er reduceret. Metoden er afprøvet i hele sejlsæsonen 2000, fra sidst i april
til midt i oktober.
Efter endt afprøvning kan det konstateres at algedugen har en effekt. Mængden af
begroninger er ikke generende for almindelig tursejlads. Tidsmæssigt er det ikke
generende da den samlet tid forbrugt i sæsonen er ca. 1 time. Hertil kommer ca. 1 time
til afvaskning af dugen efter endt sæson. Til gengæld spares bundmaling og behandling
hvert år.
Det helt klare mønster der tegner sig er at der, hvor dugen ligger tæt nok, er der
ingen begroninger, hverken alger, rurer eller muslinger. Årsagen er sandsynligvis en
kombination af flere forhold. Dels er lyset udelukket, mængden af vand er reduceret og
dels kan årsagen være at selve dugens "lette gnubben" på skibsside og bund,
når skibet sejler ud og ind, er generende for rurerne.
Som nævnt i rapporten kan konceptet allerede nu anvendes til flertallet af lystbåde,
og især i ferskvand, hvor bundmaling allerede nu er udfaset, er konceptet attraktivt, da
der ikke findes rurer i ferskvand.
Der er endnu en problemstilling der bør vurderes. Hvis en mere udbredt brug af
algedugen finder indpas, da vil man som gæstesejler være nød til at benytte pladser,
hvori der ligger en algedug.
Løsningen på dette problem er delvist indbygget i algedugen, da den er elastisk
ophængt og er åben når fastliggeren har forladt sin plads. Hvis gæstesejlerens skib er
mindre end fastliggerens er der ikke noget problem. Hvis gæstesejlerens skib har samme
størrelse, men er langkølet vil algedugen blot blive presset under vand for ude, hvilket
ikke betyder noget. Hvis gæstesejlerens skib er væsentligt større, kan det i de fleste
tilfælde ikke komme imellem agterpælene og problemet findes derfor ikke.
Dog vil der være tilfælde hvor små bådes algedug ligger i meget store havnepladser,
og her er det bedst at trække algedugen væk fra selve pladsen, da større skibe kunne
finde på at lægge til.
Og endelig bør det pointeres at skibes propellere ikke bør anvendes i dugen.
Med hensyn til miljøtiltag i forbindelse med afrensning af både, er algedugen
fordelagtig da biomassen på skibet og på dugen er fri for biocider.
Spørgsmålet om valg af det mest egnede materiale, kan bedst besvares ved at se på
holdbarheden af materialet og på miljøbelastningen ved bortskaffelse af algedugen.
Hvis armeret PVC-dug anvendes, er holdbarheden sandsynligvis mindst 10 år, og har man
i disse næste 10 år udviklet metoder for 100% recycling af PVC er dette et godt valg.
Hvis armeret Polyethylen benyttes er der tvivl om holdbarheden, et skøn er 3 år. Til
gengæld kan algedugen bare brændes, da der ikke dannes saltsyre som ved afbrænding af
PVC.
Desværre vil resurseforbruget være ca. 3 gange større, hvilket resulterer i en 3
gange så stor omkostning ved at benytte metoden.
Til den testede algedug er der brugt ca. 30 m2 som vejer ca. 13 kg i alt.
Det vil ved afbrænding give 18,5 kg Calcium- eller natriumklorid til deponering afhængig
af hvilken røgrensningsmetode der benyttes.
Så målet må være at finde eller fremstille en Polyethylendug, eller et andet
miljøskånsomt materiale, med mindst 10 års holdbarhed.
Dette kunne også være PVC , hvor phthalaterne var erstattet med miljøvenlige
alternativer, der ikke udvikler giftige stoffer under afbrænding, og måske er endnu mere
stabile i det marine miljø.
I sejlsæson 2001 testes en algedug af PVC men uden phthalater.
The concept in this method, called algae-sheet, is to avoid light to reach the
underwater parts of the hull, hereby reducing the photosynteze and therefore the growth of
algae. By minimizing the amount of fresh water around the underwater hull, the amount food
particles required for the growth of barnacles and mussels is reduced. This is obtained by
making a cover that fits to the underwater hull. This cover is placed in the marina, where
the boat normally is placed.
The method is tested during the sailing season from the end ofApril 2000 to the mittle
of October 2000.
After this test it is proved that the concept has an effect.The amount of
"life" underneath the hull was not at a level that spoiled cruise or pleasure
sailing.
The time consumption over the season was about 1 hour - also a reasonable level. In
addition to this it takes about 1 hour to remove barnacles and seaweed from the outer side
of the algae-sheet, but on the other hand the work with other anti-fouling products is
reduced.
The pattern of the effect of the algae-sheet is pretty clear. In the areas where the
sheet is close to the hull there is not any algae, barnacles or mussels.
The reasons are the lack of light, lack of food and maybe the small movements of the
algae-sheet against the boat, initiated by waves and wind also has an effect.
The concept is now ready for a major part of the pleasure boats, and especially in
freshwater areas where barnacles do not exist.
A further problem has to be evaluated.
If a more common use of the algae-sheet is taking place, a visiting boat will have to use
the algae-sheet of another boat.
The solution on this problem is partly integrated in the design of the algae-sheet as
the mooring in the harbour is carried out in elastic material, and the alga-sheet is open
and ready for arrival when the owner has left the place.
If the visiting boat is smaller than the owners boat, there is not a problem. If the
visiting boat is of same size, but with long keel design, the algae-sheet will simply be
pressed below the surface. This is not a problem. The same will happen if the visitors
boat is larger than the owner, but often it will not be possible to enter between the
mooring posts, and the problem is non-existing.
But anyway, sometimes a very small algae-sheet will be placed where it is possible for
a large vessel to enter, and here it would be reasonable to move the algae-sheet, when
leaving.
The use of propellers in the algae-sheet will result in damaged propellers and damaged
algae-sheet.
The waste from the annual cleaning of the vessel and the algae-sheet is not toxic, and
is to be treated as waste from the ordinary housekeeping.
The selection of material is a matter of resistance to the environment, the dissolution
and the enviremental load after end use.
If PVC is chosen the algae-sheet will withstand the load for at least 10 years, and in
the next 10 years if we are able to do a 100% PVC-recycling, it is a fair choise.
If reinforced Polyethylene is the choise, a "guess-estimate" on the resitance
will be 3 years. Therefore the use of material, and thereby resources will be at least 3
times larger.
But on the other hand, when dumped, the rest-product from polyethylene is water when
burned.
The tested algae-sheet is made of 30 sqr.meter PVC, with a weight of about 13 kg. This
will develop 18,5 kg Calcium- or NatriumChloride depending on the smoke treatment
procedure, and the waste will have to be stored at a deposit.
The final choise of material could be a Polyethylene with a better resistance (at least
10 years) or a PVC softener with a phthalate with a short half-life time and a low toxic
effect.
In the season 2001 a PVC without phthalates is tested as material for the algae-sheet.
Skibe opholder sig, som bekendt, ofte i vand. Herved er skibets bund, ror og andre
appendager i direkte berøring med det omkring liggende vand. Alger, rurer og muslinger
har herved mulighed for at hæfte sig til skibet. Selve skibet, af metal eller glasfiber,
tager ikke skade af dette, men fremdrivningsmodstanden stiger, og dermed den krævede
effekt / motorkraft for at opretholde samme hastighed. Herved stiger mængden af forbrugt
brændstof pr. sømil og forureningen fra motoren er steget pr. sømil. Endvidere kan
skibet i tilfælde af svære begroninger have svært ved at manøvrere.
Da biocid-holdig bundmaling er under udfasning, er det netop nu at alternative metoder
skal undersøges, og dette projekt er netop et alternativ.
Når skibet er fortøjret på sin faste plads, ligger det i en faconsyet dug, der
forhindrer lys i at nå undervandsskroget, ror og lignende. Herved er den for algerne så
nødvendige fotosyntese udelukket og algerne har fået trange levevilkår.
Da dugen samtidig er faconsyet er mængden af frisk vand, der strømmer omkring og i
nærheden af skroget reduceret, hvorved den potentielle fødemængde for rurer og
muslinger ligeledes er minimeret, med tilsvarende mindre vækst til følge.
Den anvendte dug er fremstillet af sort armeret PVC-dug 0,4 mm tyk, samme materiale der
anvendes i Norge til fiskeopdræt og her i landet anvendes til badelegetøj i
svømmehaller og badeland. Materialet er meget stærkt og har en forventet holdbarhed på
10 år.
Langs vandlinien er algedugen forsynet med opdrift af polyuretanskum, samme kvalitet
der anvendes i svømmehaller og badeland. Denne opdrift ligger i en kanal i algedugens
øverste kant.
Under selve skibsbunden er der i algedugen ligeledes i kanaler placeret opdrift af
polyuretanskum, som anvendes til fugebunde eller bagstop ved vinduer og døre i byggeriet.
Disse opdriftstykker sikrer at dugen vil flyde op mod skroget og herved reducere
vandvolumenet med potentiel fødemulighed for rurer og muslinger.
Nederst ved skibets centerlinie er der indlagt kædestykker der tynger dugen ned i
midten, så det er muligt at sejle ind og ud af algedugen ubesværet.
Algedugen er forrest fæstnet til anløbsbroen med en elastik. Agter er ligeledes en
elastik til hver af de 2 fortøjningspæle.
De 2 agterfortøjninger er med en sjækler fastgjort til algedugen, således at
algedugen lukkes automatisk når agterfortøjningerne fastgøres til skibet.
Åben algedug.
Figurerne vise algedugen klar til afsejling eller anløb.
Lukket Algedug.
Figuren viser algedugens facon når skibet er fortøjret.
I projektets begyndelse blev en anden prototype forberedt. Dette var to flydende
stykker dug, der var rullet på to rulleaperater under båden. Princippet ville
sandsynligvis havde virket, men efter indhentning af tilbud blev det stoppet, da prisen
ville være over 23.000 kr. for en samlet løsning.
For at være sikker på at det ikke er rester af gammel bundmaling der hæmmer alge- og
rurvækst, er skibet sandblæst, spartlet og malet med Hempels high protect. Det er et
2-komponent produkt, der i hærdet tilstand ikke afgiver giftige stoffer til miljøet.
Skibet er ikke malet med nogen form for biocid-holdig bundmaling og er ikke poleret,
eller på anden måde efterbehandlet.
Det testede skib er af typen Albin Express, 1980. Det er et sejlskib med udvendigt
spaderor, d.v.s. roret er hængslet på agterspejlet. Skibet har finne-køl og
påhængsmotor.
Den mest simple skibstype at fremstille en algedug til, er en firkantet pram med
påhængsmotor.
Herefter kommer motorbåde med V-bund og knækspant. Lidt sværere er sejlbåde da de
fleste har en køl der også skal tildækkes. Heldigvis har de fleste roret placeret foran
for agterspejlet.
Den mest besværlige skibstype er faktisk den testede, da algedugen skal helt uden om
roret agter.
I den daglige brug har det ikke været besværligt at anvende algedugen. Når man skal
ud at sejle, er det første man gør at slippe agterfortøjningerne. Algedugens
elastikophæng holder skibet pænt i midten af havnepladsen, selv i kraftig vind.
I løbet af 30 sekunder er algedugen sunket ned, og har åbnet sig agter, så man
ubesværet kan forlade sin plads, ved at trække skibet 3 meter agter før motoren slås
til.
Når man kommer tilbage og skal fortøjre, glider man stille ind på sin plads, og
lader være med at bruge motoren de sidste 3 meter. Hvis hastigheden ikke er for høj vil
skibet skubbe lidt vand foran sig, lige nok til at fylde algedugen, som herefter griber
skibet og bremser det helt, når det er på plads. Herefter har man god tid til at gå op
foran og sætte de forreste fortøjninger fast, da opdriften i kanten af dugen ved
vandlinien fungerer som fender.
Bådnaboerne er spurgt om algedugen på nogen måde har generet dem, men ingen har haft
nogen problemer.
2.2.1 Juni inspektion.
Testbåden blev søsat sidst i april 2000. I juni måned blev den løftet ud af
vandet i 10 minutter på det lokale værft Faurby Værft, for at vurdere alge-forekomster
og evt. rurer.
Resultatet var at der ikke var nogen begroning af betydning. Hele undervandsskroget var
let slimet og duftede af hav. I overgangen fra køl til skrog havde enkelte små rurer
fundet vej, samt i et trekantet område på agterskibsbunden forløbende fra agterkant af
køl mod agterspejlet.
Endvidere var der rurer på roret.
Rurerne sad meget løst, og kunne være tørret af på 2 minutter, hvilket de ikke
blev.
Testbåden blev igen løftet ud af vandet i 10 minutter.
Denne gang var der noget mere liv på bunden af skibet. Ikke at udbredelsesområdet var
blevet større, men rurerne havde åbenbart været i stand til at opretholde livet, dog
var de meget mindre i antal og størrelse end uden på algedugen og på referencepladerne.
Rurerne sad fast, men kunne være skrabet af på 10 minutter, hvilket de ikke
blev. Dog skal det nævnes at rurer på roret blev skrabet af med et bræt nogle uger
senere mens skibet lå i vandet. Det tog 2 minutter. Ligeledes blev det forsøgt at fjerne
nogle af rurerne i bunden i agterskibet med et tov. Dette tog 3 minutter.
Denne sidstnævnte afrensning blev foretaget lige inden klubmesterskabet, og var nok
mest af psykologisk betydning !!
Efter endt sæson blev skibet taget på land, og det endelige testresultat kunne
betragtes.
Som billederne viser, er der liv i de tidligere omtalte områder. Der kunne konstateres
rurer under agterskibet og ved kølens overgang til skroget.
Der var ikke yderligere vækst på roret, der var skrabet af med et bræt før
klubmesterskabet.
Derimod kunne det konstateres at metoden med at trække et tov under bunden ikke havde
nævneværdig effekt - man kan se enkelte mærker efter tovet på billederne efter
optagningen.
29-apr |
Søsætning |
24 |
30-apr |
Afdækning monteret |
|
01-maj |
Kolding fjord |
4 |
03-maj |
Kapsejlads |
2,5 |
06-maj |
Kolding fjord |
5 |
08-maj |
Pigesejlads |
3 |
10-maj |
Kapsejlads |
2,5 |
14-maj |
Lille Bælt |
8 |
17-maj |
Kapsejlads |
3 |
20-maj |
Lille Bælt |
6 |
22-maj |
Pigesejlads |
2 |
24-maj |
Kapsejlads |
2 |
31-maj |
Kapsejlads |
2 |
03-jun |
Kolding fjord |
4 |
05-jun |
Pigesejlads |
2,5 |
07-jun |
Kapsejlads |
3 |
14-jun |
Kapsejlads |
3 |
20-jun |
Kolding fjord |
3 |
21-jun |
Kapsejlads |
3 |
24-jun |
Dommerbåd |
8 |
25-jun |
Dommerbåd |
8 |
01-jul |
Hejls |
8 |
15-jul |
Kolding fjord |
4 |
17-jul |
Sommerferie |
24 |
18-jul |
Sommerferie |
24 |
19-jul |
Sommerferie |
24 |
20-jul |
Sommerferie |
24 |
21-jul |
Sommerferie |
24 |
22-jul |
Sommerferie |
24 |
23-jul |
Sommerferie |
24 |
24-jul |
Sommerferie |
24 |
25-jul |
Sommerferie |
24 |
26-jul |
Sommerferie |
24 |
02-aug |
Kapsejlads |
2 |
09-aug |
Kapsejlads |
3 |
11-aug |
Optagning |
2 |
16-aug |
Kapsejlads |
3 |
23-aug |
Kapsejlads |
2 |
30-aug |
Kapsejlads |
3 |
02-sep |
Bågø |
16 |
03-sep |
Bågø |
16 |
06-sep |
Kapsejlads |
2 |
09-sep |
Kolding fjord |
6 |
10-sep |
Kolding fjord |
7 |
12-sep |
Kolding fjord |
3 |
20-sep |
Kolding fjord |
3 |
26-sep |
Fænøkalv rundt |
2 |
27-sep |
Kolding fjord |
3 |
01-okt |
Kolding fjord |
8 |
06-okt |
Fænø rundt |
4 |
12-okt |
Optagning |
0 |
Sejlads |
Timer i alt, uden for algedugen |
436 |
|
Timer i alt i sæsonen |
3840 |
Fri eksponering i procent |
11% |
Første gang algedugen skal monteres, skal elastikophænget justeres efter de aktuelle
forhold. Højden op til anløbsbroen og afstanden til stævn ved vandlinie er bestemmende
for længden af den forreste elastik. Ligeledes er afstanden fra agterfortøjningernes
fastgørelsessted på skibet til pælene agter i havnepladsen bestemmende for længden af
elastikkerne agter. På agterfortøjningerne sidder en sjækel i hver side der skal
monteres så algedugen er mest mulig lukket når skibet er fortøjret. Denne justering tog
90 minutter, og er en engangs foreteelse.
Ved den daglige brug er følgende tidsforbrug iagttaget:
Tidsforbrug ved afsejling: |
0minutter. |
Tidsforbrug ved anløb, agterfortøjninger fanges med bådshage : |
½ minut max. |
Med det aktuelle sejl mønster betyder det at der over sæsonen er brugt sammenlagt ca.
25 minutter i alt .
Tidsforbrug ved sommerferie, algedugen løsnes agter og trækkes ind under
broen og frem igen ved hjemkomst: |
30 minutter. |
Det vil i praksis sige at der bruges 1 time om året på håndtering af algedugen i
forbindelse med sejladser.
Afrensning af dug med træ-palletkniv skønnes til 70 minutter for hele algedugen.
En del er skrabet af, og det skønnes at der i alt er 80 kg på algedugen. Algedugen er
lagt tilbage i vandet i lukket tilstand, for at undersøge om den udvendige begroning selv
falder af eller reduceres i vinterens løb. Det afskrabede materiale fra båd og algedug
er udelukkende organisk materiale, uden biocider, så det kan lægges til tørre og
bortskaffes som organisk husholdningsaffald.
Afskrabning af rurer i agterskib, opløse kalkskjold med eddikesyre:
( skal forhåbentlig ikke gentages ! ) |
90 minutter. |
Da projektet blev søsat, og dermed var synligt for den lokale sejlklub, var det muligt
at lodde en stemning. En tredjedel syntes at det var et tåbeligt projekt, en tredjedel
synes at det måske var spændende, men
.. , og endelig den sidste tredjedel
der syntes at det var en god ide, og var spændte på resultatet.
En snes personer er i sæsonens løb kommet med forslag til forbedringer man kunne jo
lige sætte et par snore og et par lodder for så
En tysker var meget interesseret, da man i hans hjemhavn ikke kunne få sin båd i
vandet hvis den var bundmalet, og ligeledes ikke kunne få den op igen og vinteropbevaret
på havnens areal, hvis den i sæsonens løb var blevet bundmalet.
En del gæster synes at det måtte tage meget fart og sejle rundt med sådan en, så
det krævede en forklaring.
En enkelt sejler råbte meget ihærdigt, da vi kom hjem fra en weekendtur, at vi
endelig ikke skulle sejle ind på vores plads, fordi: "Der ligger sgu' en eller anden
gammel gummibåd der er sunket".
Sidst på sæsonen er stemningen vendt, så der nu er 90% positivt interesseret.
I foråret 2001 begynder 2. Testrunde på vores Albin Express. Forsøgets formål er at
verificere om en mere tæt lukning agter vil være istand til at begrænse væksten af
rurer til et for kapsejlere acceptabelt niveau. Denne test er rettet mod sejlbåde med
udvendigt ror på agterspejlet. Hvis dette testforløb får et positivt resultat, er
konceptet meget tæt på at være på plads, og kan så anvendes af de fleste lystbåde i
fersk- og saltvand. Samtidig bliver et materiale uden phthalater afprøvet.
Der vil også være justeringer der gør det mindre tidskrævende at flytte algedugen
fra havnepladsen i forbindelse med weekendsejladser.
Der er truffet aftale med Søværnets Materiel Kommando SMK, om at få afprøvet
konceptet på et eller flere af deres fartøjer. SMK har nemlig fartøjer, hvis
sejladsmønster passer til konceptet, d.v.s. forholdsvis mange dage i havn.
Skærbæk bådeklub vil endvidere få tilbudt 2 algeduge til deres følgebåde, som er
motorbåde med knækspant og påhængsmotorer.
Endelig vil vi udvikle løsningsforslag til havnepladser med meget store
tidevandsforskelle, som f.eks. findes på den jyske vestkyst eller i England og Frankrig.
Følgende er fra PVC-rådets hjemmeside:
PVC, polyvinylklorid, indeholder kulstof, brint og klor.
PVC fremstilles i lukkede kemiske procesanlæg ved at polymerisere vinylchlorid, der
fremstilles ud fra olie/gas og salt. PVC indeholder ca. 57 % klor, og forbruget af olie er
derfor relativt lavt sammenlignet med forbruget til andre plasttyper. Det anslås, at ca.
0,3 % af verdens olieforbrug går til PVC.
Danmark har ingen PVC-råvareproduktion, men mange danske virksomheder anvender
PVC-plast til fremstilling af deres produkter. Der er beskæftiget ca. 10.000 mennesker i
danske virksomheder, der fremstiller PVC-produkter, og mange flere i virksomheder, der
anvender PVC-komponenter i andre produkter.
Ved produktion af PVC omdannes olie eller gas først til ethylen, mens salt omdannes
til chlor. Derefter bringes ethylen og chlor til reaktion og danner ethylendichlorid.
Ethylendichlorid omdannes til vinylchlorid ved påvirkning af høj temperatur og tryk.
Vinylchlorid bringes til at polymerisere til PVC ved hjælp af en peroxyd-initiator. Der
bruges forskellige polymerisationsprocesser, der giver PVC med forskellige egenskaber. PVC
renses og tørres og leveres som et hvidt pulver til videre bearbejdning.
Olie/gas danner ved cracking ethylen
Ved elektrolyse af salt dannes klor
Ved katalyse af ethylen og klor dannes ethylendiklorid
Ved pyrolyse af ethylendiklorid dannes vinylklorid
Ved polymerisation af vinylklorid dannes polyvinylklorid (PVC)
Alle led omfatter komplicerede processer, hvor der inddrages hjælpestoffer, og hvor
der ud over det ønskede produkt også dannes mellemprodukter, der føres tilbage til et
tidligere trin i processen og indgår på ny, biprodukter, der anvendes til fremstilling
af andre produkter, og restprodukter, der bortskaffes ved kontrolleret forbrænding. Der
gennemføres rensning og kontrol af emissioner til luft og vand i alle led af processen.
Miljø
Som ved mange kemiske produktioner er de fleste mellemprodukter sundheds/miljø/brand
farlige, og det er nødvendigt at anvende lukkede processer og træffe effektive
foranstaltninger for at sikre både arbejdsmiljø og ydre miljø mod påvirkning af
stofferne og mod brand- og eksplosionsrisiko.
For PVC-produktionen var der i en periode særligt fokus på vinylchlorid, der har lav
akut giftighed, men nu er klassificeret som kræft-fremkaldende. Da PVC-produktionen var
ung, opstod der ulykkeligvis nogle tilfælde af leverkræft blandt arbejdere. I vore dages
produktionsanlæg er der ingen risiko for at arbejderne udsættes for vinylchlorid,
ligesom emissionen til omgivelserne også er meget lille.
Andre vigtige emissioner, der kontrolleres, er ethylen, chlor, ethylendichlorid,
kviksølv, der på ældre fabrikker er hjælpestof ved elektrolysen af salt, chlorbrinte,
der opstår ved omdannelsen af ethylendichlorid og føres tilbage og indgår i dannelsen
af ny ethylendichlorid, og dioxiner, der kan dannes i små mængder i de fleste led i
processen.
Den nordiske PVC-producent Norsk Hydro udgiver årligt en oversigt over alle
emissioner.
PVC-producenternes charter
I 1995 underskrev de europæiske PVC-producenter et charter, hvor de forpligter sig til
at overholde høje standarder for alle miljøforhold ved produktionen af PVC-råvaren.
PVC-charteret er det første af sin art i verden, og virksomhederne har investeret
milliardbeløb for at leve op til charterets høje krav om bl.a. begrænsning af
emissioner.
I 1999 bad PVC-producenterne det uafhængige certificeringsorgan Norske Veritas om at
kontrollere, hvorvidt målene i charteret var nået. Norske Veritas fandt, at
virksomhederne opfyldte 88 % af kravene, hvilket placerer de europæiske PVC-virksomheder
mindst 4 år forud for deres internationale kollegaer, der er omfattet af den såkaldte
OSPARCOM-miljøkonvention.
PVC-plast
Som alle rene polymere tilsættes PVC altid en række stoffer, der dels stabiliserer
polymeren og dels medvirker til, at der kan skræddersys en mangfoldighed af
PVC-materialer til så forskellige formål som f.eks. omslags-folie til fersk kød,
indlæg i skruelåg til glas, slanger til medicinsk brug og kloakrør.
PVC-produkter
PVC er en termoplast, d.v.s. den blødgøres og smelter ved opvarmning og størkner
igen ved afkøling. Plastprodukter fremstilles ved at tildanne den blødgjorte eller
smeltede plast i den ønskede form. I Danmark bruges især processerne sprøjtestøbning,
ekstrudering, rotationsstøbning, termoformning og kalandrering, der også bruges til alle
øvrige termoplastmaterialer.
Der fremstilles mange typer PVC-halvfabrikata i form af folier i ruller, i mange
tilfælde med indbygget forstærkning af væv, med bagside af andet materiale eller som
laminat. Af folier kan fremstilles presenninger, møbelbetræk, regntøj, urinposer,
kontorartikler o.s.v. ved udskæring og sammenføjning med syning, svejsning eller
limning.
Risikoen ved at anvende PVC er at der frigives forskellige stoffer mens materialet
ligger i vandet. Især er det blødgørerne, phthalaterne, der er i søgelyset da disse er
mistænkt for at kunne forandre indre organer i især snegle, samt mistænkt for at
forringe forplantningsevnen hos snegle og krebs.
Phthalater er meget tungt opløselige i rent vand. Spildevand med indhold af
fedtopløsende stoffer som sæbe og organiske opløsningsmidler kan opløse meget mere
phthalat end rent vand. Phthalater opslemmet i vand har stor tilbøjelighed til at
udfældes på partikler og på overfladen af beholdere o.s.v.
Der er udført mange laboratorieundersøgelser for at afklare, om phthalater i vand er
farlige for de organismer, der lever i vandmiljøet. Alle de velgennemførte
undersøgelser viser, at der ikke er nogen effekter på hverken smådyr som daphnier eller
på fisk ved koncentrationer, hvor phthalater er i opløsning. Hvis man i laboratoriet
forsøger at lave test ved højere koncentrationer, fælder phthalaterne ud som en hinde
på overfladen af forsøgsdyr som f.eks. daphnier, når disse sættes til forsøgs-vandet.
Daphnierne bliver herved nærmest kvalt. Dette problem har man ved undersøgelser af
alle stoffer, der er meget tungt-opløselige i rent vand. Både i urenset spildevand og i
naturligt vand i vandløb vil evt. "overskud" af phthalater være udfældet på
overfladen af alle mulige partikler og genstande i vandet og på bunden.
Phthalater nedbrydes hurtigt i iltholdigt vand, men langsomt, når der ikke er ilt
tilstede som i slam på bunden af vandløb. I biologiske rensningsanlæg nedbrydes
phthalaterne men med de normale behandlingstider ikke fuldstændigt, og der er
således små mængder phthalat i udløbsvandet fra renseanlæg. En del af phthalaterne i
spildevand vil udfældes på partikler og bundfælde sammen med dem. Det er derfor vigtigt
at få afklaret om tilstedeværelsen af phthalater i bundaflejringer sediment - har
nogen skadevirkning for bund-levende dyr. Nylige svenske forsøg med frø-æg på
phthalatholdigt sediment viser, at æg-klækning og haletudsers overlevelse ikke påvirkes
af phthalater. Et ældre forsøg med frøæg har vist en reduceret klækning, men her var
det sandsynligvis forsøgsomstændighederne, og ikke phthalater, der medførte effekten,
idet det ældre forsøgs resultater ikke har kunnet gentages.
Andre forsøg viser også, at selv høje koncentrationer af phthalat i sediment er uden
betydning for ægklækningen hos dansemyg.
Det er vigtigt at vide, om stoffer, der ledes ud i miljøet, kan nedbrydes. Forsøg
efter metoder, der er velegnede for stoffer, der er tungt opløselige i vand, viser, at
phthalater nedbrydes mere end 60% i løbet 10 dage og ca. 80% efter en måned.
Undersøgelser, der foretages på en sådan måde, at der ikke er reel kontakt mellem
phthalaterne og mikroorganismerne på grund af phthalaternes uopløselighed i vand, viser
selvfølgelig, at phthalaterne ikke er bionedbrydelige, men dette er et testproblem og
ikke et phthalatproblem.
Det er også vigtigt at vide, i hvilket omfang phthalaterne kan ophobes i
fødekæderne. Da de er fedtopløselige, må det forventes, at det vil ske i et vist
omfang. Velgennemførte forsøg bekræfter dette.
Men forsøgene viser også, at akkumuleringen ikke er særlig kraftig, og at der slet
ikke er tale om forhold, der kan sammenlignes med ophobningen af PCB eller DDT, fordi
phthalaterne nedbrydes og udskilles af organismerne.
Draft OSPAR Background Document on Phthalate er et netop afsluttet
Dansk-Fransk projekt om phthalaters indvirkning på marine miljøer.
I undersøgelsen er følgende 5 forskellige phthalater undersøgt:
- Di-n-butyl phthalat (DBP), CAS No. 84-74-2
- Butylbenzyl phthalat (BBP), CAS No.85-68-7
- Di(2-ethyhexyl) phthalat (DEHP), CAS No.117-81-7
- Di(isononyl) phthalat (DINP), CAS No. 28553-12-0 and 68515-48-0
- Di(isodecyl) phthalat (DIDP), CAS No. 26761-40-0 and 68515-49-1
I rapporten kan følgende læses:
Di-n-butyl phthalat (DBP)
Ingen general risiko for øko-toxisk effekt kan forudses.
Dog er der en mistanke om at DBP kan medføre forandringer i indre organer.
Der indstilles til nærmere undersøgelse.
Nedbrydning: Halveringstid 22 år i basisk miljø, og 3,4 år i ph-neutralt miljø.
Butylbenzyl phthalat (BBP)
Ingen general risiko for øko-toxisk effekt kan forudses.
Dog er der en mistanke om at BBP kan medføre forandringer i indre organer.
Der indstilles til nærmere undersøgelse.
Nedbrydning: Halveringstid 15 dage i fersk overfladevand. I iltfattige miljøer er 78%-88%
nedbrudt på mellem 22-35 dage.
Di(2-ethyhexyl) phthalat (DEHP)
Ingen risiko for direkte øko-toxisk effekt kan forudses.
Dog er der en mistanke om at DEHP kan ophobes i fødekæden og derved medføre
forandringer i indre organer.
Der indstilles muligvis til nærmere undersøgelse.
Nedbrydning: Halveringstid i ferskvandsmiljø er 50 dage
Di(isononyl) phthalat (DINP)
Ingen risiko for direkte øko-toxisk effekt kan forudses.
Da forbruget af DINP er lavt og DINP har en lav toxisk effekt, er der ingen risiko for
ophobning i fødekæden.
Nedbrydning: Halveringstid er 50 dage i overfladevand
Di(isodecyl) phthalat (DIDP)
Ingen risiko for direkte øko-toxisk effekt kan forudses.
Da forbruget af DIDP er lavt og DIDP har en lav toxisk effekt, er der ingen risiko for
ophobning i fødekæden.
Nedbrydning: Halveringstid er 50 dage i overfladevand
Af ovenstående beskrivelse af de 5 phthalater bliver man opmærksom på at ikke alle
phthalater har samme nedbrydningstid og ikke alle har samme "giftighed".
Derfor vil det være naturligt at tilstræbe en lav "giftighed" kombineret
med en kort nedbrydningstid.
Til alge-duge vil det herfor umiddelbart være bedst at vælge Butylbenzyl phthalat
(BBP), hvis man skulle vælge blandt de fem ovenstående.
Butylbenzyl phthalat (BBP) halveringstid er 15 dage og selv i iltfattige miljøer
nedbrydes 78%-88% på mellem 22-35 dage.
Efter endt brug skal algedugen afleveres til affaldssorteringspladsen for brugt PVC.
Der er i øjeblikket forsøg i gang med oparbejdningsanlæg bl.a. i Danmark og Frankrig,
men indtil da er afbrænding eller deponering de eneste anvendelige metoder for
bortskaffelse.
Ved afbrænding skabes ved tør røgrensning Calciumclorid som restprodukt i en mængde
på 1,4 kg for hvert kg PVC.
Ved våd røgrensning skabes en tilsvarende mængde, dog er restproduktet her
Natriumclorid.
Ved grundig sortering er det muligt et genanvende nyere PVC-materialer , d.v.s. uden
tungmetaller, som materiale i ny PVC, dog med det forbehold at blødgørerne jo er en del
af materialet, så genbrug fra blød til hård PVC ikke er mulig uden iblanding af hård
PVC.
Polyethylen er et umiddelbart alternativ. Der er dog en vis skepsis fra leverandørens
side, da holdbarheden næppe vil være 10 år som for PVC-dugen, eftersom polyethylen i
nogen grad nedbrydes af lys.
Restproduktet ved forbrænding er derimod kun vand.
PVC uden phthalater er også en mulighed.
Se alle billederne her
Se placeringerne her
Se Dansk Sejlunions anbefaling og holdninger her |