Sporstoffer til benzin, diesel og fyringsolie, - indledende screening

Bilag E: Tilsætning af farvestoffer, Folketingsspørgsmål

Bilaget indeholder folketingsspørgsmål og svar vedrørende tilsætning af synlige farvestoffer til diesel og fyringsolie. Spørgsmålene har især været givet i anledning af forslag til implementering af "Euromarker" farvesystemet. Spørgsmålene har været givet til arbejds-, miljø- og energi- samt skatteministeren.

http://www.folketinget.dk/Samling/19971/spor_sv/S318.htm

Spm. nr. S 318

Til arbejdsministeren (31/10 97) af:
Niels Højland (FP): 
»Finder ministeren, at det er forsvarligt af både sundheds- og helbredsmæssige grunde, at mennesker efter 1. december 1997 ved arbejde kommer i berøring med de sandsynligvis kræftfremkaldende farvestoffer af typerne dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, samt solvent yellow 124, som tilsættes diesel- og fyringsolie, alene for at hindre ulovlig kørsel på afgiftsfri diesel- og fyringsolie, og hvad agter ministeren i givet fald at foretage sig?«

Begrundelse

Spørgeren finder det uheldigt, at staten af skatteegoistiske årsager tilsidesætter sundheds- og helbredsmæssige hensyn ved fra 1. december 1997 at tilsætte de sandsynligvis kræftfremkaldende farvestoffer dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, og solvent yellow 124 til afgiftsfri diesel- og fyringsolie, således at disse brændselstyper adskiller sig fra brændselstyper, der er afgiftsbelagt.
Mange mennesker vil komme i berøring med diesel- og fyringsolie, som er iblandet disse muligvis kræftfremkaldende farvestoffer, f.eks. når farvestofferne tilsættes brændstoffet som ved reparation af motorer og lignende. Spørgeren efterlyser ministerens holdning til spørgsmålet generelt, om farvestoffernes farlighed er undersøgt, om anvendelse af beskyttelsesudstyr, om berøring af motordele ved reparation af motorer og lignende.

Svar (10/11 97) Arbejdsministeren (Jytte Andersen):
Jeg har forelagt spørgsmålet for Direktoratet for Arbejdstilsynet, der har oplyst følgende:
»Arbejdstilsynet har sammen med Miljøstyrelsen været inddraget i forbindelse med Skatteministeriets overvejelser om indførelse af farvningsordningen.
En farvningsordning for diesel- og fyringsolie vil med hensigtsmæssige sikkerhedsforskrifter kunne gennemføres uden nævneværdig forringelse af arbejdsmiljøet, idet det forudsættes:
- at der anvendes lukkede systemer med beholdere, rør og ventiler af egnet materiale og med automatisk dosering, så hverken chauffører eller andre personer ved den kritiske proces - påfyldning/dosering - kan udsættes for det koncentrerede farveprodukt.
- at olien i øvrigt leveres og håndteres efter gældende bestemmelser og under tekniske foranstaltninger, der hindrer unødig udsættelse for såvel farvet som ufarvet olie samt deres forbrændingsprodukter. Risici i forbindelse med reparation af motorer og maskiner ændres ikke ved farvningen, men hidrører fra dieselolien og dens forbrændingsprodukter. I disse forbrændingsprodukter kan være indholdt meget små mængder uomdannet farvestof, men en sundhedsmæssig effekt må anses som forsvindende sammenlignet med de mulige sundhedseffekter, herunder kræft, som dieselos alene afstedkommer.« Jeg kan henholde mig til Arbejdstilsynets udtalelse, og finder på den baggrund ikke anledning til at reagere i forbindelse med den tilsætning af farvestoffer, som foreskrives af lovgivningen om energiafgifter m.v. Jeg forudsætter dog, at substitutionsprincippet overholdes, således at mindre farlige farvestoffer, der viser sig teknisk egnede, erstatter de nu foreslåede farvestoffer.

http://www.folketinget.dk/Samling/19971/spor_sv/S319.htm

Spm. nr. S 319

Til miljø- og energiministeren (31/10 97) af:
Niels Højland (FP):
»Finder ministeren, at det er forsvarligt af miljømæssige grunde, at staten efter 1. december 1997 tilsætter de sandsynligvis kræftfremkaldende farvestoffer af typerne dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, samt solvent yellow
124 til diesel- og fyringsolie, alene for at hindre ulovlig kørsel på afgiftsfri diesel- og fyringsolie, herunder om de miljømæssige konsekvenser er undersøgt, og hvad agter ministeren i givet fald at foretage sig?«

Begrundelse

Spørgeren finder det uheldigt, at staten af skatteegoistiske årsager tilsidesætter miljømæssige grunde ved fra 1. december 1997 at tilsætte de sandsynligvis kræftfremkaldende farvestoffer dialkylaminoanthyraquinon, diazotypen, og solvent yellow 124 til afgiftsfri diesel- og fyringsolie, således at disse brændselstyper adskiller sig fra brændselstyper, der er afgiftsbelagt.
Spørgeren efterlyser ministerens holdning til spørgsmålet generelt, om farvestoffernes miljømæssige farlighed er undersøgt, og om farvestofferne efter forbrænding i motorer udgør nogen miljømæssig risiko for naturen, mennesker og dyr.

Svar (14/11 97) Miljø- og energiministeren (Svend Auken):
Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som har udtalt følgende:
"Miljøstyrelsen har i forbindelse med høring af udkastet til bekendtgørelse om farvning af fyringsolie i 1996 udtalt, at Miljøstyrelsen ikke modsatte sig farvning af olien, når det skete under sikre forhold som f.eks. på oliedepoterne. Styrelsen frarådede muligheden for farvning på tankvogne på grund af farvestoffernes giftighed og den deraf følgende risiko for sundhed og miljø ved udslip til omgivelserne i forbindelse med uheld. Begrundelsen for ovennævnte var, at beholderen med farvekoncentratet var placeret lige foran venstre side af bagerste kofanger, hvor risikoen for påkørsel var størst.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med modtagelsen af den endelige bekendtgørelse fået oplyst af Skatteministeriet, at beholderens placering var blevet ændret, således at den nu var anbragt et mere forsvarligt og sikkert sted, hvor der ikke skulle være risiko for påkørsel og dermed udslip af farvestoffer til miljøet. Miljøstyrelsen kan først efter en besigtigelse vurdere, om farvning af olien på tankevogne udgør en risiko for miljøet. En sådan besigtigelse vil finde sted i slutningen af november 1997. Såfremt placeringen af beholderen vurderes at være miljømæssig forsvarlig, og der således ikke er risiko for udslip til omgivelserne af farvestofferne, vil styrelsen ikke fraråde den decentrale farvning af fyringsolie på tankvogne.
Told- og Skattestyrelsen har oplyst, at farvning af olie fra tankvogn har været et ønske fra oliebranchen af hensyn til logistikken og en bedre udnyttelse af tankvognene og dermed mindre kørsel med tankvogn. På nuværende tidspunkt har told- og skattemyndighederne ikke godkendt farvningsanlæg på tankvogn.
Det ser i øvrigt ud til, at omfanget af tankvognsfarvning ikke bliver særligt stort. Oliebranchen kan efter ændring af farvningsbekendtgørelsen levere både farvet og ufarvet olie fra samme tankvogns forskellige tankrum. Selve tilsætningen af farvekoncentratet sker i olievirksomhedernes faste anlæg.
Miljøstyrelsen har tidligere vurderet, at farvestofferne, der er vanskeligt nedbrydelige, må mistænkes for at være kræftfremkaldende og irriterende for hud og luftveje. Det samme gælder for komponenterne i olieprodukter, og da koncentrationen af farvestofferne er så lav i den farvede olie (fortyndes 1:10.000), er det fundet usandsynligt, at farverne kan give anledning til en forøgelse af risikoen og generne i forbindelse med anvendelse af olieprodukterne.
Miljøstyrelsen er dog fortsat af den opfattelse, at der alt andet lige bør arbejdes på at få erstattet de pågældende farvestoffer med mindre farlige stoffer."

http://www.miljoeogenergiministeriet.dk/folketing/afsendt/95_96/20-spm/s1796.htm

Miljø- og energiministerens besvarelse af spørgsmål nr. S 1796 stillet af Christian Mejdahl

Spørgsmål S 1796:

Hvad kan ministeren oplyse om sikkerheds- og sundhedsrisikoen ved at tilsætte farvestof til fyrings- og dieselolie?

Svar:

Skatteministeriet har fremsat ønske om i en bekendtgørelse at fastsætte regler om tilsætning af farvestoffer og en markør til fyringsolie i forbindelse med forskelle i afgifter for fyringsolie og motorbrændstof.

Farvestofferne er i Danmark planlagt at være et blåt farvestof af dialkylaminoanthraquinontypen og et rødt farvestof af diazotypen. Markøren er "solvent yellow 124". Farvestofferne er vanskeligt nedbrydelige i miljøet og må vurderes som særdeles giftige i koncentreret form. De mistænkes for at være kræftfremkaldende og er kraftigt irriterende for hud og luftveje.

Farverne planlægges tilsat olien i forholdet 1:10.000 eller lavere, hvis det er praktisk muligt. Der findes komponenter i olien som ligeledes - om end relativt i langt mindre grad - er kræftfremkaldende og irriterende. Koncentrationen af farvestofferne bliver så lav i den farvede olie, at det må vurderes som usandsynligt, at farvernes tilstedeværelse kan give anledning til en påviselig forøgelse af risikoen og generne i forbindelse med anvendelse af olieprodukterne.

På baggrund af oplysninger fra svenske og norske myndigheder om tilfælde med hud-, øjen- og almene symptomer, der var blevet henført til udsættelse for farvede olieprodukter eller forbrændingsprodukter heraf, er der i Sverige gennemført et større udredningsarbejde af de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af farvning af fyrings- og dieselolie.

Det svenske udredningsarbejde foreligger afrapporteret i en rapport: Grön diesel - miljö- och hälsorisker, 1995. Heri konkluderes, at olie ikke bliver mere irritativ ved tilsætning af farve. De rapporterede tilfælde forklares ved, at man samtidig med farvningen gik over til betydeligt mere irriterende olier af miljøklasse I og II.

Man anbefaler i rapporten, at stofferne på grund af deres giftighed erstattes af andre, hvis det bliver muligt i fremtiden, idet der ikke i øjeblikket kan peges på bedre alternativer.

Det skal tilføjes at farvning af fyringsolie har fundet sted i en række EU-lande i adskillige år, uden at der er rapporteret om lignende gener.

I Danmark har oliebranchen gennemført et udredningsarbejde med henblik på farvning af olien på selve tankvognen i forbindelse med tapningen af olie hos den enkelte kunde. Farvekoncentratet påfyldes en lukket beholder på tankvognen og injiceres i olien under tapningen i et lukket system under kontrol af en computer i tankvognen.

Miljøstyrelsen har på baggrund af oplysningerne om behovet for farvning af fyringsolie og resultatet af den svenske udredning ikke modsat sig farvning af dieselolie med de foreslåede farver, når dette sker sikkerhedsmæssigt forsvarligt centralt, f.eks. på oliedepoterne, hvor olien fyldes på tankvognene. Dette synspunkt deles af Direktoratet for Arbejdstilsynet.

Derimod har Miljøstyrelsen frarådet, at der gives mulighed for farvning af olien på selve tankvognen på grund af risikoen ved udslip til omgivelserne i forbindelse med uheld. Der finder i øvrigt - efter hvad der er oplyst - heller ikke farvning sted på tankvogne i andre lande.

Miljøstyrelsen er i øvrigt enig i, at stofferne bør erstattes med mindre miljø- og sundhedsskadelige farvestoffer, hvis dette bliver muligt i fremtiden.

http://www.folketinget.dk/Samling/19971/spor_sv/S430.htm

Spm. nr. S 430

Til skatteministeren (11/11 97) af:
Eva Kjer Hansen (V):
»Vil ministeren redegøre for, hvorfor og hvordan farvestoffet til mærkning af gas- og dieselolie er udvalgt, og oplyse, hvilke farvestoffer øvrige EU-medlemslande måtte benytte?«

Svar (21/11 97) Skatteministeren (Carsten Koch):
Den danske farvningsordning er udviklet i et tæt samarbejde med FORCE-instituttet. Et farvekoncentrat skal - for at farvningsordningen opnår den fulde effekt - bestå af både et farve- og et røbestof. Farven er først og fremmest nødvendig for at bringe forbrugeren viden om, at der er tale om farvet olie, således at olien ikke må anvendes til motorbrændstof til køretøjer. Røbestoffet (den usynlige marker) er myndighedernes primære bevis for, at der i givet fald er sket en ulovlig anvendelse.
I 1992 skete der en differentiering af afgiften på gas- og dieselolie, der anvendes som motorbrændstof, og anden gas- og dieselolie. Herved blev der behov for en farvningsordning, og arbejdet med at etablere ordningen blev påbegyndt. Farverne er udvalgt således, at de er forskellige fra vore nærmeste nabolandes (Sverige og Tyskland). FORCE-instituttet gennemførte en større og detaljeret undersøgelse om, hvilke mulige produkter der kunne anvendes til en dansk farvningsordning. På basis af dette arbejde blev det besluttet, at den danske farvningsordning skulle bestå af et blåt farvestof (dialkylaminoanthraquinontypen), et rødt farvestof (disazotypen) og en marker (Solvent Yellow 124), opløst i et aromatisk opløsningsmiddel. Danmark gennemfører som det sidste land i EU en farvningsordning. I forbindelse med drøftelserne om indførelse af en fælles EU-marker har de enkelte medlemslande over for Kommissionen redegjort for deres farvningsordninger, herunder hvilke kemikalier mv., der tilsættes. Der er tale om fortrolige oplysninger. Det kan dog oplyses, at de danske farvestoffer i forskellige kombinationer anvendes af flere andre EU-lande, og at den danske marker (Solvent Yellow 124) anvendes af 6 andre EU-lande.

Spm. nr. S 473

Til skatteministeren af:
Kristen Touborg (SF):
»Mener ministeren, at det er fuldt forsvarligt at anvende det farvningspræparat, der fra 1. december 1997 skal tilføres gas- og dieselolie?«

Skatteministeren (Carsten Koch):
Hr. Kristen Touborg har spurgt, om jeg mener, at det er fuldt forsvarligt at anvende det farvningspræparat, der fra 1. december i år skal tilføres gas- og dieselolie.
Baggrunden for farvningen er, at der er forskel på afgiften på fyringsolie og på motorbrændstof, samt reglerne om, at fiskeri og landbrug kan få afgiftsgodtgørelse.
Den samme olie kan altså anvendes til forskellige formål, hvoraf nogle er afgiftsbelagt fuldt ud, og andre ikke er det. Det vil sige, at hvis man ikke kan identificere de forskellige former for anvendelse, er der ingen reel mulighed for overhovedet at kunne kontrollere, om der så at sige snydes ved, at man benytter lavt beskattede eller afgiftsfrie produkter til fuldt afgiftsbelagt anvendelse.
Danmark er det sidste land i EU, som gennemfører en farvningsordning. De danske farvestoffer anvendes i forskellige kombinationer af andre EU-lande, og det danske sporstof anvendes af seks andre EU-lande. Jeg kan også sige, at der er tale om et farvningspræparat, som iblandes olien i blandingsforholdet 1:10.000. Det vil altså sige, at hver gang man bruger 1 liter af dette farvestof, anvendes det til 10.000 liter olie. Som et led i forberedelsen til arbejdet har farvningsordningen selvfølgelig været forelagt Miljøstyrelsen og Arbejdstilsynet, både under selve udarbejdelsen af ordningen og nu. Miljøstyrelsen har ikke modsat sig farvning, men har dog peget på, at stofferne bør substitueres med mindre miljø- og sundhedsskadelige farvestoffer, hvis dette bliver muligt i fremtiden.

Kristen Touborg (SF):
Tak for svaret fra ministeren. Jeg er helt enig i, at hvis der finder skattesnyd sted med disse midler, bør vi gribe ind og sikre, at det ikke fortsat kan foregå. Men efter min opfattelse skal vi ikke gøre det for enhver pris. Hvis de miljømæssige risici er for store, må vi tage det ind i problemstillingen, inden vi ændrer tingene.
Jeg er helt opmærksom på, at sagen har været forelagt for Miljøstyrelsen, og i et svar til hr. Niels Højland fremkommer der også noget fra Miljøstyrelsen om usikkerhedsspørgsmålene. Men for mig er det altså ikke alt for betryggende, at det af svarene fremgår, at man fra starten var betænkelig i Miljøstyrelsen, fordi der var et krav om, at stofferne var anbragt et bestemt sted på bilen. Så siger Skatteministeriet, at nu flytter man stofferne, og så er tilbagemeldingen, at så går det vel an.
Sagt på jysk finder jeg altså ikke, det er alt for betryggende, at man flytter tromlen med giftstof fra den ene ende af bilen til den anden, og så siger man i øvrigt, at så går det nok. Er det virkelig skatteministerens opfattelse, at det er en betryggende måde at behandle tingene på?

Bent Hindrup Andersen (EL):
Nu bringer skatteministeren selv EU på banen, og så vil jeg gerne spørge skatteministeren: Skatteministeren nævner, at der er seks andre EU-lande, der også har den ordning, og er det et påbud fra EU, vi er ved at efterleve, eller står vi helt frit med hensyn til at tilsætte stoffet, hvis vi har en afgiftsdifferentiering?
Og et andet spørgsmål til skatteministeren: Er den letteste løsning på problemet ikke at fjerne afgiftsfritagelsen, så erhvervslivet også kommer til at betale en afgift og derigennem får en motivering til at spare på dieselolien? Ville det ikke løse problemet?

Skatteministeren (Carsten Koch):
Først til hr. Kristen Touborg: Det er min soleklare opfattelse, at vi ikke skal bruge produkter, som har store, skadelige miljømæssige konsekvenser, i denne forbindelse. Det skal vi i øvrigt heller ikke andre steder, og jeg er hele tiden på udkik efter de mindst skadelige produkter. Det er helt oplagt.
Jeg er netop nu blevet oplyst om, at det muligvis kan være sådan, at et af de farvestoffer, vi anvender, kan undværes, og jeg er parat til med det samme at undersøge den sag. Der skal nemlig ikke herske tvivl om, at regeringens opfattelse er, at der ikke skal være nogen som helst fare forbundet med brugen.
Så vil jeg også lige sige til hr. Touborg, at det er ikke sådan, at man bare flytter tromler fra den ene del af vognen til den anden. Beredskabsstyrelsen har tjekket den måde, farvestofkoncentraterne bliver transporteret på, har lavet alle mulige tests og har givet grønt lys for det, vi gør nu. Der er altså ikke nogen problemer i forbindelse med det, og regeringen er klart optaget af at minimere problemstillingen.
Til hr. Bent Hindrup Andersen: Der er ikke nogen som helst påbud fra EU om, at man skal farve de stoffer. Det er noget, man normalt gør, når man laver afgiftsdifferentiering, og det er faktisk den eneste måde, hvorpå man kan lave en kontrollerbar afgiftsdifferentiering. Og med hensyn til det andet spørgsmål: Jo, man kan selvfølgelig altid sige, at den letteste løsning er at lægge samme afgift på alt. Men man skal være opmærksom på, at olien også anvendes til opvarmning af huse m.v., og derfor er afgiften mindre. Det er ikke nok kun at pålægge erhvervslivet afgifter, hvis man vil løse problemerne.

Kristen Touborg (SF):
Jeg vil gerne takke for ministerens svar, og jeg tager det som udtryk for et løfte om, at hvis regeringen overhovedet mener, at der er nogen risici forbundet med brugen, vil man i hvert fald udskyde datoen for ibrugtagning af farvestoffet, indtil man har rimelig sikkerhed for, at det er uproblematisk.
Når jeg i mit første spørgsmål anvendte udtrykket »at flytte beholderen«, skyldes det, at der i svaret til Hr. Niels Højland rent faktisk står, at i første omgang var stoffet anbragt tæt ved venstre baghjul, men derefter blev det flyttet, og herefter fandt man så, at faren ikke ville være så stor længere. Ærlig talt: For mig at se er det ikke alt for overbevisende, at man ved at flytte en beholder til et andet sted på bilen skulle opnå en meget større sikkerhed. Hvad nu hvis bilen f.eks. vælter?

Bent Hindrup Andersen (EL):
Jeg vil gerne understrege, at et yderligere perspektiv er, at hvis man på en økologisk gård skal have diesel med gift i, er det imod alle fornuftige ideer. Jeg vil også gerne sige til skatteministeren, at selv om stoffet også bruges til opvarmning, vil vi gerne helt af med det fossile brændsel, og her er der i hvert fald en fælles interesse mellem regeringen og Enhedslisten. Hvis der alligevel var nogle, der kunne komme i klemme, kan man jo give en eller anden form for målrettet erstatning eller sådan noget, hvis det endelig skulle være, altså hvis det var rimeligt, at der var nogle, der skulle have billigere brændstof til opvarmning.
Men så vil jeg spørge skatteministeren: Ville det egentlig ikke løse både miljøproblemet med hensyn til at håndtere giften og problemet med at give et større incitament til at spare på den fossile energi, herunder diesel?

Skatteministeren (Carsten Koch):
Jeg deler ikke på nogen måde den opfattelse af, at man lemfældigt flytter tønden fra den ene ende af bilen til den anden. Det sker under stærkt betryggede forhold. Tromlen er placeret allerinderst, den er afskærmet, der er ikke nogen som helst forbindelse mellem mennesker og det pågældende koncentrat, og det er computerstyret. Al påfyldning af dette farvestof - som jo forefindes i ganske små mængder, da det er 1 l til 10.000 l dieselsolie, vi taler om - foregår under de samme former, som al anden transport af miljøfremmede stoffer foregår under, under fuldt de samme betingelser. Det er sådan, at tankbilen skal totalskades, hvis der skal ske noget. Det har vi fået at vide fra Beredskabsstyrelsen. Så vil jeg godt anholde hr. Bent Hindrup Andersens ord »gift«. Vi taler om et stof, som af nogle betragtes som uheldigt for miljøet i en vis forstand, og jeg skal ikke benægte, at det kan være tilfældet. Men man kan ikke på forhånd definere det som gift. Man skal også være opmærksom på, at dieselolie i sig selv også har skadelige virkninger. Både 10.000 l dieselolie og 1 l farvestof har skadelige virkninger, så man kan ikke stille sagen sådan op, at den hellige grav er velforvaret, hvis man fjerner farvestoffet, for så kan dieselolien flyde let, og så er der ingen problemer overhovedet. Der er under alle omstændigheder store problemer i forbindelse med, at en tankvogn totalskades, det hersker der ingen tvivl om. Men det sker kun i ganske få tilfælde, og Beredskabsstyrelsen har altså godkendt ordningen. Med hensyn til diskussionen om det miljømæssige henviser jeg til at kontakte miljø- og energiministeren, som kan uddybe disse betragtninger. Jeg har i hele forløbet henholdt mig til de relevante og kompetente myndigheder. Vi har aldrig nogen sinde fået et forbud eller noget, der bare ligner det, fra de kompetente myndigheder, som ved meget mere om tingene end Skatteministeriet, og vi har selvfølgelig forelagt sagerne hver gang.

Kristen Touborg (SF):
Jeg skal ikke stille flere spørgsmål på den led, men jeg vil måske blot bede ministeren definere begrebet gift, som hr. Bent Hindrup Andersen spurgte om. Hvis det her ikke er gift, vil jeg godt vide, hvad der ellers er gift, for jeg forstår selv begrebet gift som noget, der er giftigt. Men kunne vi få en definition fra ministeren, ville det være godt.

Skatteministeren (Carsten Koch):
Jeg kan jo spørge om det, for jeg må sige med det samme, at jeg ikke er i stand til at give en præcis definition af ordet gift, og det var nu heller ikke mig, der brugte ordet. Der må åbenbart være en meget klar definition af ordet gift, men jeg er ikke overbevist om, at farvestoffet falder ind under det begreb, og jeg kan i øvrigt spørge hr. Kristen Touborg: Er dieselolie giftig, eller er den det ikke?
Hermed sluttede spørgsmålet

Til skatteministeren (11/12 97) af:
Eva Kjer Hansen (V):
»Vil ministeren beklage ministeriets udtalelser i forbindelse med diskussionen om farvestof i dieselolie, det vil sige udtalelsen til Landbrug Fyn den 3. november 1997 om, at »EU-direktivet er en væsentlig årsag til, at den danske bekendtgørelse har fået en lettere vej gennem systemet. Man har haft den holdning, at direktivet under alle omstændigheder vil blive implementeret i meget nær fremtid, siger kontorchef...«, og udtalelsen »...kontorchefen... oplyser, at direktivet er trådt i kraft.« om EU-direktiv 95/60/EF i et telegram fra Ritzaus Bureau den 18. november 1997?«

Begrundelse

Det fremgår tydeligt af svarene på spørgsmål nr. S 426 - 432, at de pågældende udtalelser ikke er i overensstemmelse med de faktiske forhold. Derfor har det vakt stor undren, at Skatteministeriet har udtalt sig som ovenfor og dermed skabt tvivl om sandheden.

Svar (22/12 97)

Skatteministeren (Carsten Koch):
Forslaget om en farvningsordning for fyringsolie m.v. er begrundet i et ønske om at få mulighed for at kontrollere, at der bliver betalt den rigtige afgift af dieselolie, som anvendes til forskellige formål, som er afgiftsbelagt forskelligt. Det fremgår også af artiklen i Landbrug Syd.
Danmark har sammen med de øvrige medlemsstater vedtaget EU-direktiv 95/60/EF om afgiftsmærkning af gasolier og petroleum. Direktivet pålægger medlemsstaterne at sætte den nødvendige lovgivning i kraft, så snart bestemmelserne om, hvilket mærkestof der skal anvendes, træder i kraft. Der pågår et udredningsarbejde i EU med henblik på at få udvalgt det rette mærkestof. Danmark deltager i dette arbejde.
Det er klart, at direktivbestemmelserne og drøftelserne i EU også har haft betydning for det hjemlige arbejde med farvningsordningen i betragtning af, at vi så snart der i EU er truffet bestemmelse om et fælles mærkestof, er forpligtet til at efterkomme direktivet. EU-direktivet er derfor ikke den direkte årsag til den nu udsatte farvningsordning, sådan som det fejlagtigt konkluderes i overskriften i artiklen i Landbrug Syd. Det har jeg i øvrigt allerede oplyst over for Eva Kjer Hansen i mine svar på spørgsmål S 426-432 af 20. november 1997. Jeg ser ikke nogen grund til at beklage ministeriets udtalelser, men jeg vil gerne beklage Landbrug Syds fejlagtige udlægning af sagen

Spm. nr. S 1996
Til skatteministeren (9/3 01) af:
Ebbe Kalnæs (CD):

»Vil ministeren, med henvisning til tidligere spørgsmål nr. S 788 - S 791 af 8. december 2000, oplyse, om planerne for farvning af afgiftsfri gas- og dieselolie er kommet nærmere en løsning og beslutning, og vil ministeren oplyse, hvornår en løsning kan forventes?«

Svar (22/3 01)

Skatteministeren (Frode Sørensen):

Som jeg nævnte i min besvarelse af spm. S 791 af 3. januar 2001 er jeg enig med spørgeren i, at der bør indføres en farvningsordning, som omfatter al lavt beskattet fyringsolie. I mit svar af samme dato til spørgeren på spm. S 788 har jeg redegjort for de hidtidige bestræbelser for at få indført såvel en fælleseuropæisk farvningsordning som en national ordning. Siden spørgeren sidst spurgte til fremdriften i sagen om indførsel af en farvningsordning har Skatteministeriet anmodet Miljøstyrelsen om en udtalelse om, hvorledes en farvningsordning med de to stoffer kan etableres for at være miljømæssig forsvarlig. Skatteministeriet har endnu ikke modtaget svar herpå.

Jeg forventer, at en fælles farvningsordning i EU vil blive vedtaget i indeværende år, og at en sådan ordning vil skulle implementeres inden et år fra vedtagelsen