StøjCOWI, 1994
Litman, T (1999) - Prisniveau 1997. Originale data og omregnet til kr./km.
|
Kr/km |
Case A |
Case B |
||
|
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Infrastruktur |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ulykker |
0,05 |
0,1 |
0,05 |
0,1 |
Støj |
0,02 |
0,08 |
0,02 |
0,08 |
Luftforurening |
0,01 |
0,07 |
0 |
0,1 |
Total |
0,08 |
0,25 |
0,08 |
0,29 |
Varebiler (Diesel)
Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)
Kr/km |
Case A |
Case B |
||
|
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Infrastruktur |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ulykker |
0,13 |
0,31 |
0,13 |
0,31 |
Støj |
0,05 |
0,18 |
0,05 |
0,18 |
Luftforurening |
0,01 |
0,11 |
0,01 |
0,16 |
Total |
0,2 |
0,59 |
0,19 |
0,64 |
Lastbiler (Diesel)
Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)
Kr/km |
Case A |
Case B |
||
|
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Infrastruktur |
0,28 |
0,28 |
0,28 |
0,28 |
Ulykker |
0,18 |
0,43 |
0,18 |
0,43 |
Støj |
0,13 |
0,47 |
0,13 |
0,47 |
Luftforurening |
0,09 |
0,76 |
0,05 |
1,13 |
Total |
0,67 |
1,94 |
0,63 |
2,31 |
Busser (Diesel)
Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)
Kr/km |
Case A |
Case B |
||
|
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Lavt skøn |
Højt Skøn |
Infrastruktur |
0,14 |
0,14 |
0,14 |
0,14 |
Ulykker |
0,1 |
0,22 |
0,1 |
0,22 |
Støj |
0,13 |
0,47 |
0,13 |
0,47 |
Luftforurening |
0,13 |
1,06 |
0,07 |
1,58 |
Total |
0,5 |
1,88 |
0,43 |
2,41 |
Cowi, 1997
Prisniveau 1993
Infrastruktur
kr/km |
Vedligehold |
Trængsel |
Infrastruktur i alt |
Bil |
0,09 |
0,1 |
0,19 |
Varebil |
0,09 |
0,15 |
0,24 |
Lastbil |
0,42 |
0,3 |
0,72 |
Bus |
0,18 |
0,3 |
0,48 |
Samlet
kr/km |
Land |
By |
Gennemsnit |
|||
|
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Bil |
0,25 |
0,33 |
0,37 |
0,59 |
0,29 |
0,41 |
Varebil |
0,35 |
0,52 |
0,49 |
0,84 |
0,39 |
0,62 |
Lastbil |
1,18 |
1,88 |
1,79 |
3,16 |
1,36 |
2,25 |
Bus |
0,84 |
1,25 |
1,48 |
2,52 |
1,01 |
1,64 |
knallert |
0,07 |
0,11 |
0,1 |
0,16 |
0,1 |
0,15 |
Samlet
Kr/km |
Bil |
Varebil |
Lastbil |
Bus |
Knallert |
|||||
|
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Lavt skøn |
Højt skøn |
Infrastruktur |
0,19 |
0,19 |
0,24 |
0,24 |
0,72 |
0,72 |
0,48 |
0,48 |
|
|
Støj |
0,02 |
0,03 |
0,03 |
0,06 |
0,14 |
0,28 |
0,1 |
0,21 |
|
|
Luft |
0,03 |
0,04 |
0,03 |
0,06 |
0,18 |
0,3 |
0,25 |
0,41 |
|
|
Uheld |
0,05 |
0,15 |
0,09 |
0,26 |
0,32 |
0,95 |
0,18 |
0,54 |
0,1 |
0,15 |
I alt |
0,29 |
0,41 |
0,39 |
0,62 |
1,36 |
2,25 |
1,01 |
1,64 |
0,1 |
0,15 |
Trafikøkonomiske enhedspriser på 1997 niveau. Kilde: Vejdirektoratet (1999)
Omkostningstype |
Personbiler |
Lastbiler |
|||
Kørselsomkostninger |
1,01 |
kr/km |
1,09 |
kr/km |
|
Tid |
63,83 |
kr/time |
187,15 |
kr/time |
|
Trafikuheld (personskader) |
1.715.790 |
kr/uheld |
1.715.790 |
kr/uheld |
|
Støj |
41.447 |
kr/SBT1) |
41.447 |
kr/SBT1) |
|
Luftforurening |
Lokal |
0,14 |
kr/km |
0,29 |
kr/km |
|
Regional |
0,05 |
kr/km |
0,13 |
kr/km |
Barriereeffekt og oplevet risiko |
10.467 |
kr/BRBT2) |
10.467 |
kr/BRBT2) |
1) Støjbelastningstal
2) Barriere- og risikobelastningstal
T&E, 1993
Getting the prices right. Kågeson, P.
Baseres på undgåelsesomkostninger
Prisniveau 1990
Kr/Km |
Eksterne omk. |
|
|
Biler |
Lastbiler |
Ulykker |
0,12 |
0,41 |
Støj |
0,02 |
0,11 |
CO2 |
0,06 |
0,66 |
Luftforurening |
0,2 |
1,05 |
Total |
0,39 |
2,23 |
Finsk undersøgelse, 1989
Pricing of environmental impacts of emissions from road traffic - recent and present
research in Finland, 1995
FIM |
NOX |
HC |
TSP |
CO2 |
Sygdom |
68 |
32 |
160 |
|
Korrosion og tilsvinig |
21 |
410 |
|
|
Skov |
114 |
57 |
27 |
|
Marker |
112 |
83 |
13 |
|
Komfort |
100 |
100 |
100 |
|
Klimaændringer |
|
|
|
1500 |
Omk.i alt |
415 |
272 |
710 |
1500 |
Emissioner/år (ton) |
123000 |
40700 |
11600 |
10000000 |
Kr |
NOX |
HC |
TSP |
CO2 |
Sygdom |
85 |
40 |
200 |
0 |
Korrosion og tilsvining |
26,25 |
512,5 |
0 |
0 |
Skov |
142,5 |
71,25 |
33,75 |
0 |
Marker |
140 |
103,75 |
16,25 |
0 |
Komfort |
125 |
125 |
125 |
0 |
Klimaændringer |
0 |
0 |
0 |
1875 |
Omk.i alt |
518,75 |
340 |
887,5 |
1875 |
Emissioner/år (ton) |
123000 |
40700 |
11600 |
10000000 |
USA, 1997
Litman, T (1999)
Prisniveau 1997
I nedenstående tabel angives hvilke instrumenter, der optimalt set burde anvendes i
forhold til givne omkostninger. Tabellen er baseret på Litman (1999), der angiver de
anførte priser som de optimale priser pr tilbagelagt mile.
Sammenhænge mellem forskellige omkostninger og forskellige prissætninger. Priserne taget fra Litman (1999), hvor de angiver et bud på optimale priser for de givne omkostninger.
Omkostning |
Distance- |
Distance- |
Emissions afgifter |
Parke- |
Brænd- |
Træng- |
Bøder mv. |
Infrastruktur |
$0,035 |
|
|
|
|
|
|
Ulykker |
$0,010 |
$0,080 |
|
|
|
|
$0,001 |
Luftforurening |
$0,024 |
|
$0,030 |
|
$0,010 |
|
$0,001 |
Støj |
$0,010 |
|
$0,005 |
|
|
|
$0,001 |
Vand |
|
|
$0,005 |
|
|
|
$0,001 |
Barriere- |
$0,005 |
|
|
|
|
|
|
Brændstof- |
|
|
|
|
$0,015 |
|
|
Parkering1) |
$0,010 |
|
|
$0,040 |
|
|
$0,001 |
Trængsel |
|
|
|
|
|
$0,020 |
|
1) Parkeringsmuligheder virker indirekte på transportefterspørgslen, men er her
medtaget primært for at dække samtlige af de omkostninger, der fremkommer fra parkering
alternativ anvendelse af arealerne (land-use impacts mv.).
2) Differentieret på vægten af køretøjet
Prisniveau 1997
Trængsel |
Land |
By |
Alle |
||||||
cent/mile |
Højt |
Medium |
Lavt |
Højt |
Medium |
Lavt |
Højt |
Medium |
Lavt |
Bil |
3,76 |
1,28 |
0,34 |
18,27 |
6,21 |
1,64 |
13,17 |
4,48 |
1,19 |
Varebil |
3,8 |
1,29 |
0,34 |
17,78 |
6,04 |
1,6 |
11,75 |
4 |
1,06 |
Busser |
6,96 |
2,37 |
0,63 |
37,59 |
12,78 |
3,38 |
24,79 |
8,43 |
2,23 |
Lastbiler |
7,43 |
2,53 |
0,67 |
42,65 |
14,5 |
3,84 |
26,81 |
9,11 |
2,41 |
Sættevogne |
10,87 |
3,7 |
0,98 |
49,34 |
16,78 |
4,44 |
25,81 |
8,78 |
2,32 |
Alle |
4,4 |
1,5 |
0,4 |
19,72 |
6,71 |
1,78 |
13,81 |
4,7 |
1,24 |
Prisniveau 1997
Trængsel |
Land |
By |
Alle |
||||||
Kr/km |
Højt |
Medium |
Lavt |
Højt |
Medium |
Lavt |
Højt |
Medium |
Lavt |
Bil |
0,16 |
0,06 |
0,01 |
0,79 |
0,27 |
0,07 |
0,57 |
0,19 |
0,05 |
Varebil |
0,17 |
0,06 |
0,01 |
0,77 |
0,26 |
0,07 |
0,51 |
0,17 |
0,05 |
Busser |
0,30 |
0,10 |
0,03 |
1,63 |
0,56 |
0,15 |
1,08 |
0,37 |
0,10 |
Lastbiler |
0,32 |
0,11 |
0,03 |
1,85 |
0,63 |
0,17 |
1,16 |
0,40 |
0,10 |
Sættevogne |
0,47 |
0,16 |
0,04 |
2,14 |
0,73 |
0,19 |
1,12 |
0,38 |
0,10 |
Alle |
0,19 |
0,07 |
0,02 |
0,86 |
0,29 |
0,08 |
0,60 |
0,20 |
0,05 |
Personbiler (de andre modes kan findes i hovedrapporten Transportation cost
analysis)
USD/mile |
By myldretid |
By |
Land |
Kr/km |
By myldretid |
By |
Land |
Trængsel |
0,17 |
0,02 |
0 |
Trængsel |
0,74 |
0,09 |
0,00 |
Luftforurening |
0,06 |
0,05 |
0,02 |
Luftforurening |
0,26 |
0,22 |
0,09 |
Ulykker |
0,03 |
0,03 |
0,03 |
Ulykker |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
Støj |
0,01 |
0,01 |
0,005 |
Støj |
0,04 |
0,04 |
0,02 |
|