Transportens eksterne omkostninger 

Bilag B

I bilaget her er angivet alle de tabeller med opgørelser af omkostninger samt de enhedspriser, der er beskrevet i notatet.

Tabellerne er samlet i forhold til de enkelte eksternaliteter: Luftforurening, Uheld, Støj og endelig de samlede tabeller, hvor alle eksternaliteterne er angivet.

Luftforurening

Svensk undersøgelse, 1995
Leksell & Löfgren (1995) – Prisniveau 1993

Stof

SEK/mg

Stof

Kr/mg

NOx

4

NOx

3,4

VOC

4

VOC

3,4

Partikler

40

Partikler

34

CO

0,08

CO

0,068

SO2

8

SO2

6,8


USA, 1997

Litman, T (1999) - Prisniveau 1997

USD/Ton

Skadesomk

Afværgeomk.

kr/Ton

Skadesomk

Afværgeomk

NOx

4820

10634

NOx

33691,8

74331,66

VOC

2420

9944

VOC

16915,8

69508,56

Partikler

6507

3687

Partikler

45483,93

25772,13

CO

 

2714

CO

0

18970,86

SO2

2903

7111

SO2

20291,97

49705,89

 

USD/Mile

Lavt

Mellem

Højt

Kr/km

Lavt

Mellem

Højt

Benzinbil

0,008

0,069

0,129

Benzinbil

0,035

0,300

0,560

Benzin varebil

0,012

0,1

0,188

Benzin varebil

0,052

0,434

0,817

Dieselbil

0,016

0,121

0,225

Dieselbil

0,070

0,526

0,977

Diesel varebil

0,006

0,061

0,116

Diesel varebil

0,026

0,265

0,504

Lastbil

0,054

0,644

1,233

Lastbil

0,235

2,798

5,357

Cowi, 1997 - Prisniveau 1993

kr/kg

Land

By

 

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Nox

21

28

62

84

HC

11

17

33

50

CO

0,17

0,24

0,5

0,74

SO2

10

17

31

50

Partikler

17

118

50

353

 

kr/km

Land

By

Gennemsnit

 

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Bil

0,02

0,03

0,08

0,12

0,03

0,04

Varebil

0,02

0,04

0,09

0,15

0,03

0,06

Lastbil

0,13

0,22

0,41

0,68

0,18

0,3

Bus

0,18

0,3

0,58

0,95

0,25

0,41


Cowi, 1999
– Prisniveau 1997

Kr/kg

By

Land

Lavt skøn

Centralt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Centralt skøn

Højt skøn

Partikler

132,69

644,72

9319,32

60,47

172,29

1449,04

NOx

28,39

82,76

579,04

26,91

78,48

566,67

SO2

23,91

68,66

391,52

13,52

38,66

304,94

CO

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

0,00

HC

5,88

18,63

56,28

5,88

18,63

56,28

CO2

0,01

0,04

0,23

0,01

0,04

0,23

 

Kr/km

By

Land

 

Lavt skøn

Centralt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Centralt skøn

Højt skøn

Personbil (u.kat.)

0,08

0,25

1,45

0,11

0,32

2,06

Personbil (m.kat.)

0,02

0,07

0,42

0,02

0,07

0,47

Personbil (diesel)

0,05

0,19

2,29

0,02

0,07

0,51

Bus (diesel)

0,48

1,58

13,63

0,23

0,69

4,91

Varebil (benzin)

0,06

0,17

1,06

0,05

0,16

1,05

Varebil (diesel)

0,07

0,26

3,06

0,04

0,13

0,94

Lastbil (diesel)

0,44

1,51

14,17

0,19

0,57

4,06

Persontog(diesel)

 

 

 

2,45

7,22

52,26

Persontog(el)

 

 

 

0,69

2,09

15,27

Godstog (diesel)

 

 

 

4,91

14,45

105,13

Fly (jet)

 

 

 

3,62

11,22

77,95

Fly(turboprop.)

 

 

 

0,42

1,34

9,26

Færge

 

 

 

56,84

167,79

1203,86

Fragtskib

 

 

 

18,32

53,72

393,60


Cowi, 1999
– Prisniveau 1997 Se her!

Larsen (1996). Prisniveau 1995

 

NOx

SO2

Partikler

CO

HC

 

-----------Kr. pr kg.------------

Marginalomkostninger

186,70

56,90

186,00

0,01

52,00

Gennemsnitsomkostninger

93,40

56,90

93,00

0,005

26,00

 

 

Bil

Bus

Persontog

Varebil

Lastbil

Godstog

kr./perskm. eller kr/tonkm.

0,46

0,22

0,33

9,84

0,56

0,41

Kr/km.

0,82

4,29

30,91

0,94

3,74

43,26


Uheld

COWI 1994
Trafikøkonomiske Enhedspriser 1991, Vejdirektoratet 1992

Kategori

Årlige omkostninger (mio. Kr)

Politi og ambulanceservice

37

Hospital og læge behandling

527

Pleje i hjemmet

4

Produktions tab

1833

Total

2401


Trafikøkonomiske Enhedspriser 1991, Vejdirektoratet 1992

Kr

Pr. Person dræbt

Pr. Person hårdt såret

Eksterne omk. Excl. Velfærd

1707000

158000

Velfærdsfaktor

2

1/3

Velfærdsomk.

3414000

52000

Total

5121000

210000


Trafikøkonomiske Enhedspriser 1991, Vejdirektoratet 1992

 

Eksterne omk.v trafikuheld (mio. Kr)

 

Lavt skøn

Højt skøn

Direkte omk.

2400

2400

Velfærdstab

1684

6600

Total

4084

9000


Færdselsuheld 1991, Danmarks Statistik 1992

Prisniveau 1991

Fordeling af omk

Totale eksterne omk (mio. Kr)

 

Velfærd

Andre

Lavt skøn

Højt skøn

Biler

53

63

2405

5010

Varebiler

20

18

757

1740

Lastbiler

25

18

841

2070

Busser

2

2

82

180

Total

100

100

4084

9000


Cowi, 1997

Lavt skøn baseret på Vejdirekratets enhedsomkostninger
Højt skøn baseret på Kidholm, 1995 (WTP)
Prisniveau 1993

kr/km

Land

By

Gennemsnit

 

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Bil

0,04

0,11

0,07

0,22

0,05

0,15

Varebil

0,08

0,22

0,1

0,33

0,09

0,26

Lastbil

0,29

0,85

0,39

1,21

0,32

0,95

Bus

0,14

0,4

0,21

0,67

0,18

0,54

knallert

0,08

0,11

0,1

0,16

0,09

0,15


USA, 1997

Litman, T (1999) – Prisniveau 1997

Cent/Mile

Land

By

Alle

 

Høj

Medium

Lav

Høj

Medium

Lav

Høj

Medium

Lav

Bil

9,68

3,15

1,76

4,03

1,28

0,78

6,02

1,94

1,13

Varebil

10,21

3,31

1,75

4,05

1,27

0,74

6,7

2,15

1,17

Lastbil

5,97

2

0,97

2,21

0,71

0,4

3,9

1,29

0,65

Bus

14,15

4,4

2,36

6,25

1,89

1,08

9,55

2,94

1,62

 

Kr/Km

Land

By

Alle

 

Høj

Medium

Lav

Høj

Medium

Lav

Høj

Medium

Lav

Bil

0,42

0,14

0,08

0,18

0,06

0,03

0,26

0,08

0,05

Varebil

0,44

0,14

0,08

0,18

0,06

0,03

0,29

0,09

0,05

Lastbil

0,26

0,09

0,04

0,10

0,03

0,02

0,17

0,06

0,03

Bus

0,61

0,19

0,10

0,27

0,08

0,05

0,41

0,13

0,07

Støj

COWI, 1994
Prisniveau 1991

 

Omkostnings estimat for støj (mio kr)

 

 

Støjniveau

55-59

60-64

65-69

>70

Total

Ant. Husstande

546828

199072

173493

50778

669171

Vejdir.

900

1457

2601

1691

6652

Int. gn.snit

184

448

651

391

1664

WTP

430

530

600

240

1800

 

 

Km/år (mio)

Støj faktor

% af støj omk.

Omk.(mio kr.)

 

 

 

 

Lavt skøn

Højt skøn

Biler

29504

1

53

954

3526

Varebiler

3417

2

13

234

865

Lastbiler

2876

5

29

522

1924

Busser

500

5

5

90

333

Total

36297

 

100

1800

6653


USA, 1997

Litman, T (1999) - Prisniveau 1997. Originale data og omregnet til kr./km.
Hastighed (miles per hour)

Cent/Mile

20

25

30

35

40

45

50

55

60

Bycentrum

0,02

0,03

0,05

0,07

0,1

0,13

0,16

0,2

0,24

Boligområde

0,02

0,03

0,05

0,07

0,1

0,13

0,16

0,19

0,23

Land

0

0

0

0

0

0

0

0

0


Hastighed (km/t)

Kr/km

32

40

48

56

64

72

80

88

97

Bycentrum

0,001

0,001

0,002

0,003

0,004

0,006

0,007

0,009

0,010

Boligområde

0,001

0,001

0,002

0,003

0,004

0,006

0,007

0,008

0,010

Land

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000


Cowi, 1997

Prisniveau 1993

kr/km

Land

By

Gennmsnit

 

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Bil

0

0,01

0,03

0,07

0,02

0,03

Varebil

0,01

0,02

0,06

0,12

0,03

0,06

Lastbil

0,04

0,09

0,27

0,55

0,14

0,27

Bus

0,03

0,07

0,21

0,42

0,1

0,21


Samlet

COWI, 1994
Prisniveau 1991
Personbil m. katalysator
Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)

Kr/km

Case A

Case B

 

Lavt skøn

Højt Skøn

Lavt skøn

Højt Skøn

Infrastruktur

0

0

0

0

Ulykker

0,05

0,1

0,05

0,1

Støj

0,02

0,08

0,02

0,08

Luftforurening

0,01

0,07

0

0,1

Total

0,08

0,25

0,08

0,29


Varebiler (Diesel)

Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)

Kr/km

Case A

Case B

 

Lavt skøn

Højt Skøn

Lavt skøn

Højt Skøn

Infrastruktur

0

0

0

0

Ulykker

0,13

0,31

0,13

0,31

Støj

0,05

0,18

0,05

0,18

Luftforurening

0,01

0,11

0,01

0,16

Total

0,2

0,59

0,19

0,64


Lastbiler (Diesel)

Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)

Kr/km

Case A

Case B

 

Lavt skøn

Højt Skøn

Lavt skøn

Højt Skøn

Infrastruktur

0,28

0,28

0,28

0,28

Ulykker

0,18

0,43

0,18

0,43

Støj

0,13

0,47

0,13

0,47

Luftforurening

0,09

0,76

0,05

1,13

Total

0,67

1,94

0,63

2,31


Busser (Diesel)

Case A: Marginal omk. Lig gnsnit omk. (kun luftforurening)
Case B: Marginal omk. Hhv. 50% af og 50% over af gnsnit. Omk.(kun luftforurening)

Kr/km

Case A

Case B

 

Lavt skøn

Højt Skøn

Lavt skøn

Højt Skøn

Infrastruktur

0,14

0,14

0,14

0,14

Ulykker

0,1

0,22

0,1

0,22

Støj

0,13

0,47

0,13

0,47

Luftforurening

0,13

1,06

0,07

1,58

Total

0,5

1,88

0,43

2,41


Cowi, 1997

Prisniveau 1993
Infrastruktur

kr/km

Vedligehold

Trængsel

Infrastruktur i alt

Bil

0,09

0,1

0,19

Varebil

0,09

0,15

0,24

Lastbil

0,42

0,3

0,72

Bus

0,18

0,3

0,48


Samlet

kr/km

Land

By

Gennemsnit

 

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Bil

0,25

0,33

0,37

0,59

0,29

0,41

Varebil

0,35

0,52

0,49

0,84

0,39

0,62

Lastbil

1,18

1,88

1,79

3,16

1,36

2,25

Bus

0,84

1,25

1,48

2,52

1,01

1,64

knallert

0,07

0,11

0,1

0,16

0,1

0,15


Samlet

Kr/km

Bil

Varebil

Lastbil

Bus

Knallert

 

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Lavt skøn

Højt skøn

Infrastruktur

0,19

0,19

0,24

0,24

0,72

0,72

0,48

0,48

 

 

Støj

0,02

0,03

0,03

0,06

0,14

0,28

0,1

0,21

 

 

Luft

0,03

0,04

0,03

0,06

0,18

0,3

0,25

0,41

 

 

Uheld

0,05

0,15

0,09

0,26

0,32

0,95

0,18

0,54

0,1

0,15

I alt

0,29

0,41

0,39

0,62

1,36

2,25

1,01

1,64

0,1

0,15


Trafikøkonomiske enhedspriser
på 1997 niveau. Kilde: Vejdirektoratet (1999)

Omkostningstype

Personbiler

Lastbiler

Kørselsomkostninger

1,01

kr/km

1,09

kr/km

Tid

63,83

kr/time

187,15

kr/time

Trafikuheld (personskader)

1.715.790

kr/uheld

1.715.790

kr/uheld

Støj

41.447

kr/SBT1)

41.447

kr/SBT1)

Luftforurening

Lokal

0,14

kr/km

0,29

kr/km

 

Regional

0,05

kr/km

0,13

kr/km

Barriereeffekt og oplevet risiko

10.467

kr/BRBT2)

10.467

kr/BRBT2)

1) Støjbelastningstal
2) Barriere- og risikobelastningstal

T&E, 1993

Getting the prices right. Kågeson, P.
Baseres på undgåelsesomkostninger
Prisniveau 1990

Kr/Km

Eksterne omk.

 

Biler

Lastbiler

Ulykker

0,12

0,41

Støj

0,02

0,11

CO2

0,06

0,66

Luftforurening

0,2

1,05

Total

0,39

2,23


Finsk undersøgelse, 1989

Pricing of environmental impacts of emissions from road traffic - recent and present research in Finland, 1995

FIM

NOX

HC

TSP

CO2

Sygdom

68

32

160

 

Korrosion og tilsvinig

21

410

 

 

Skov

114

57

27

 

Marker

112

83

13

 

Komfort

100

100

100

 

Klimaændringer

 

 

 

1500

Omk.i alt

415

272

710

1500

Emissioner/år (ton)

123000

40700

11600

10000000

 

Kr

NOX

HC

TSP

CO2

Sygdom

85

40

200

0

Korrosion og tilsvining

26,25

512,5

0

0

Skov

142,5

71,25

33,75

0

Marker

140

103,75

16,25

0

Komfort

125

125

125

0

Klimaændringer

0

0

0

1875

Omk.i alt

518,75

340

887,5

1875

Emissioner/år (ton)

123000

40700

11600

10000000


USA, 1997

Litman, T (1999)
Prisniveau 1997
I nedenstående tabel angives hvilke instrumenter, der optimalt set burde anvendes i forhold til givne omkostninger. Tabellen er baseret på Litman (1999), der angiver de anførte priser som de optimale priser pr tilbagelagt mile.

Sammenhænge mellem forskellige omkostninger og forskellige prissætninger. Priserne taget fra Litman (1999), hvor de angiver et bud på optimale priser for de givne omkostninger.

Omkostning
$/Mile

Distance-
baserede afgifter2)

Distance-
baseret forsikring

Emissions afgifter

Parke-
rings-
afgifter

Brænd-
stof-
afgifter

Træng-
sels-
afgifter

Bøder mv.

Infrastruktur

$0,035

 

 

 

 

 

 

Ulykker

$0,010

$0,080

 

 

 

 

$0,001

Luftforurening

$0,024

 

$0,030

 

$0,010

 

$0,001

Støj

$0,010

 

$0,005

 

 

 

$0,001

Vand

 

 

$0,005

 

 

 

$0,001

Barriere-
effekter

$0,005

 

 

 

 

 

 

Brændstof-
eksternaliteter

 

 

 

 

$0,015

 

 

Parkering1)

$0,010

 

 

$0,040

 

 

$0,001

Trængsel

 

 

 

 

 

$0,020

 

1) Parkeringsmuligheder virker indirekte på transportefterspørgslen, men er her medtaget primært for at dække samtlige af de omkostninger, der fremkommer fra parkering – alternativ anvendelse af arealerne (land-use impacts mv.).
2) Differentieret på vægten af køretøjet

Prisniveau 1997

Trængsel

Land

By

Alle

cent/mile

Højt

Medium

Lavt

Højt

Medium

Lavt

Højt

Medium

Lavt

Bil

3,76

1,28

0,34

18,27

6,21

1,64

13,17

4,48

1,19

Varebil

3,8

1,29

0,34

17,78

6,04

1,6

11,75

4

1,06

Busser

6,96

2,37

0,63

37,59

12,78

3,38

24,79

8,43

2,23

Lastbiler

7,43

2,53

0,67

42,65

14,5

3,84

26,81

9,11

2,41

Sættevogne

10,87

3,7

0,98

49,34

16,78

4,44

25,81

8,78

2,32

Alle

4,4

1,5

0,4

19,72

6,71

1,78

13,81

4,7

1,24


Prisniveau 1997

Trængsel

Land

By

Alle

Kr/km

Højt

Medium

Lavt

Højt

Medium

Lavt

Højt

Medium

Lavt

Bil

0,16

0,06

0,01

0,79

0,27

0,07

0,57

0,19

0,05

Varebil

0,17

0,06

0,01

0,77

0,26

0,07

0,51

0,17

0,05

Busser

0,30

0,10

0,03

1,63

0,56

0,15

1,08

0,37

0,10

Lastbiler

0,32

0,11

0,03

1,85

0,63

0,17

1,16

0,40

0,10

Sættevogne

0,47

0,16

0,04

2,14

0,73

0,19

1,12

0,38

0,10

Alle

0,19

0,07

0,02

0,86

0,29

0,08

0,60

0,20

0,05


Personbiler
(de andre modes kan findes i hovedrapporten Transportation cost analysis)

USD/mile

By

myldretid

By

Land

Kr/km

By

myldretid

By

Land

Trængsel

0,17

0,02

0

Trængsel

0,74

0,09

0,00

Luftforurening

0,06

0,05

0,02

Luftforurening

0,26

0,22

0,09

Ulykker

0,03

0,03

0,03

Ulykker

0,13

0,13

0,13

Støj

0,01

0,01

0,005

Støj

0,04

0,04

0,02