| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Transportens eksterne omkostninger
Dette notat er et litteraturstudie foretaget for Miljøstyrelsen for Konto 14-midler
bevilget i 1999. Den primære opgave i litteraturstudiet har været at danne et overblik
over forskellige nationale og internationale forsøg på at værdisætte trafikkens
eksterne omkostninger. Desuden har formålet været at skabe et overblik over hvilke
eksternaliteter, der er forsøgt værdisat, hvilke metoder der har været anvendt, samt om
der findes eksempler på forsøg på internalisering af de eksterne omkostninger ud fra
princippet om marginalbeskatning. Det viste sig, at der kun findes få forsøg på
internalisering ud fra marginalbeskatningsprincippet, hvorfor studiet i stedet har set på
eksempler, hvor de marginale effekter af eksternaliteterne er forsøgt opgjort. De omtalte
begreber gennemgås kort i projektet.
I forbindelse med projektet har der været nedsat en følgegruppe bestående af Robert
Heidemann, Lisbeth Strandmark, ledet af Mona Mejsen Westergaard. Følgegruppen har under
projektet bidraget med nyttige kommentarer og henvisninger til mangler og svagheder i
notatet.
Der er lavet en del analyser af, hvad de samlede eksterne omkostninger af trafikken er,
men kun få undersøgelser af de marginale omkostninger. De fleste kræfter har været
anvendt på at se på eksisterende danske opgørelser, da disse umiddelbart er af størst
interesse. Det er samtidig relevant at sammenligne de danske opgørelser med
internationale studier og opgørelser.
For at skabe en fælles forståelsesramme er nogle af de centrale begreber og teorier
bag eksternaliteter og internalisering beskrevet i de indledende afsnit. Denne gennemgang
er langt fra tilbundsgående, men skal opfattes som en oversigt. Det samme kan siges om
gennemgangen af de fundne undersøgelser, der alle baserer sig på specifikke
opgørelsesmetoder og teorier. Det har ikke været muligt at gennemgå disse i detaljer.
Resultatet af dette studie er derfor nogle sammenstillede tabeller over de forskellige
opgørelser af eksterne omkostninger. Der findes givetvis flere undersøgelser end de i
notatet angivne, men det har ikke været muligt inden for den korte tidsramme at finde
eller at analysere alle disse.
De sammenfattede resultater angives i tabel 1 i summarisk form og mere detaljeret i
bilag b.
I hovedparten af de analyser og beregninger, der er
gennemført, af eksterne omkostninger er der fokuseret på bestemte typer af
eksternaliteter. Disse er miljøforurening og luftforurening i særdeleshed, støj,
ulykker og trængsel. Der er dog andre eksternaliteter, der også bør indgå i sådanne
analyser og beregninger, men som oftest ikke berøres. Af miljøeffekter drejer det sig
f.eks. om påvirkninger af dyrelivet og naturen gennem barriereeffekter og de visuelle
gener i landskabet. De øvrige eksternaliteter vil blive omtalt nærmere i kapitel 2.
Da der ikke er gennemført analyser af de (økonomiske) konsekvenser transportsektoren
har på f.eks. dyreliv og naturkvalitet, vil disse ikke indgå i de oversigtstabeller, der
præsenteres i notatet. Konsekvenserne for disse typer af eksternaliteter søges i stedet
kort beskrevet i ord.
Tabel 1
Se her!
Oversigt over de "marginale" enhedspriser fra en række af de
undersøgelser, der er beskrevet i dette litteraturstudie. Desuden er angivet en
sammenfatning af elementerne af de enkelte undersøgelser. Priserne er ikke
omregnet til et fast prisniveau.
Undersøgelse |
Land |
Undersøgelsesår/
Prisniveau |
Opgørelsesmetoder |
T&E (1993) |
EU |
1990 |
Gennemsnit pba. undgåelsesomkostninger |
Cowi (1994) |
DK |
1991 |
Baseret på Trafikøkonomiske
enhedspriser 1991. Hedoniske priser samt gennemsnit |
Larsen (1996) |
DK |
1995 |
Omregnet fra norsk undersøgelse.
Hedoniske priser, Skadeomkostninger |
Cowi (1997) |
DK |
1993 |
Omregnede Trafikøkonomiske enhedspriser
1991, Hedoniske priser, afværgeomkostninger og gennemsnit |
Litman (1999) |
USA |
1997 |
Marginale priser, hedoniske priser,
gennemsnit, kombinationer af disse |
Cowi (1999) |
DK |
1997 |
Marginale priser |
Vejdirektoratet (1999) |
DK |
1997 |
Afværgeomkostninger |