Miljøprojekt, 621

Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse

Indhold

Indhold
 
Forord
 
Sammenfatning
 
Summary
 
1. Metode
1.1 Dataindsamling
1.1.1 Affaldstyper
1.2 Opgørelsesmetode
1.3 Lovgrundlag
1.4 Definitioner
 
2. Kortlægningens resultater
2.1 Affaldsmængde
2.2 Storproducenter
2.2.1 Store producenter målt i tørvægt
2.3 Afhændelse
2.4 Affaldstyper
2.5 Behandlingsformer
2.6 Affaldskvalitet
2.6.1 Slambekendtgørelsens krav
2.6.2 Analyser af affald
2.6.3 Næringsstoffer
2.6.4 Tungmetaller
 
3. Datakvalitet
3.1 Manglende indberetninger
3.2 Dobbeltregistrering
3.3 Mangelfulde og fejlbehæftede indberetninger
3.4 Affaldskvalitet
 
4. Referencer

 

Forord

Notatet "Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999" er en statistisk opgørelse af frembringelse, behandling og jordbrugsmæssig anvendelse af affaldsprodukter fra husholdninger, institutioner og virksomheder. Statistikken er en fortsættelse af tidligere års statistikker på området.

Formålet med statistikken er at tilvejebringe et datagrundlag, der løbende kan anvendes af myndighederne til vurdering af den jordbrugsmæssige udnyttelse af affaldsprodukter – herunder Slambekendtgørelsens effekt.

Denne statistik er én ud fire statistikker, der udarbejdes inden for området "Organisk affald". De fire statistikker er:
Statistik for behandling af organisk affald fra husholdninger
Statistik for hjemmekompostering
Statistik for madaffald
Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse

Udarbejdelsen af statistikkerne er finansieret af Miljørådet for Renere Produkter under projektrammen "Statistikker og materialestrømsanalyser for udvalgte områder".

Udover statistikkerne inden for "Organisk affald" udarbejdes følgende tilsvarende notater under projektrammen:
Statistik for glasemballage
Statistik for plastemballage
Statistik for returpapir og -pap

Endvidere udarbejdes der et notat, der opgør det samlede emballageforbrug i Danmark. Notatet "Emballageforsyningen i Danmark 1999" opgør en række forsyningstal, der anvendes i de andre statistiknotater.

Notaterne under projektrammen "Statistikker og materialestrømsanalyser for udvalgte områder" er udarbejdet af en projektgruppe bestående af Econet AS, Teknologisk Institut og Lars Mørck Ottosen med Econet som den projektansvarlige organisation.

Claus Petersen, Econet, har været udførende på "Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999".

 

Sammenfatning

"Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999" beskriver mængden, behandlingen og anvendelsen af affald fra husholdninger, institutioner og virksomheder – jvf. Slambekendtgørelsen.

Endvidere beskriver statistikken indholdet af næringsstoffer og tungmetaller i affaldet.

De væsentligste resultater i "Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999" er:
Den samlede affaldsmængde (vådvægt) udgjorde 2.974.331 tons. Denne mængde er knap 900.000 tons mindre end i 1998.
Den gennemsnitlige tørstofprocent er 6,3 %, hvilket giver en samlet tørvægt på 186.492 tons. Dette er stort set uændret mængde i forhold til 1998, hvor der var en tørstofprocent på 5,1 %.
I alt 304 virksomheder har indberettet, hvilket er 60 færre end i 1998. Affaldsmængden er domineret af få store producenter.
Mindst 90 % af affaldet (tørvægt) anvendes i landbruget.
Mindst 55 % af affaldet består af det såkaldte "§ 21-produkt".
Affaldets indhold af næringsstoffer kræver, at udspredning fordeles på et areal, der er mindst 100.000 ha.

Statistikken indeholder opgørelser, hvor affaldsmængde m.v. er henført til amterne. Fordelingen på amter er alene et udtryk for, hvor affaldet er produceret. Opgørelsen kan således ikke bruges til at beskrive, hvor affaldet er afhændet (anvendt).

 

Summary

"Statistics on application related to soil for 1999" describes the amount, the processing and the use of waste from households, institutions and companies – cf. Statutory Order on Sludge.

In addition, the statistics show the content of nutritious matters and heavy metals found in the waste.

The most important findings are:
The collected amount of waste (wet weight) amounted to 2,974,331 tons. This amount is almost 900,000 tons less than recorded in 1998.
The average percentage of dry matter is 6.3 per cent. This results in a total net weight when dry of 186,492 tons. This figure is practically unchanged compared to 1998 when the percentage of dry matter was 5.1 per cent.
A total of 304 companies reported. This is 60 companies less than in 1998. It is noted that a few big manufacturers deal with most of the waste.
At least 90 per cent of the waste (net weight when dry) is used for agriculture purposes.
At least 55 per cent of the waste consists of what is termed "§21 product".
The nutrient content of the waste requires that the waste is dispersed over an area of at least 100,000 hectares.

The statistics have records showing that the waste was listed under the different counties. Therefore it only shows where the waste was produced. The records do not show where the waste was disposed of (used).

 

1. Metode

1.1 Dataindsamling
1.1.1 Affaldstyper
1.2 Opgørelsesmetode
1.3 Lovgrundlag
1.4 Definitioner

Siden 1996 er der udarbejdet en statistik for jordbrugsmæssig anvendelse af industrielle affaldsprodukter. Statistikken beskriver produktionsstedet (amtet), behandlingsformen og endelig fordelingen på forskellige anvendelsesområder (udspredning).

Nærværende statistik beskriver den jordbrugsmæssige anvendelse af affaldsprodukter fra industrien i 1999.

Formålet hermed er at kortlægge de overordnede forhold (mængde, kvalitet og anvendelsesområder), for jordbrugsmæssig anvendelse industrielle affaldsprodukter.

1.1 Dataindsamling

Denne statistik bygger alene på de indberetninger, som virksomhederne i følge Slambekendtgørelsen er pligtige til at foretage til amtsrådet, /1/. Slambekendtgørelsen regulerer den jordbrugsmæssige anvendelse af affaldsprodukter fra industrien.

Virksomheder, der frembringer organisk affald, som efterfølgende spredes på jorden, indberetter oplysninger herom til amterne. Oplysningerne vedrører mængden af affald (tons vådvægt og tørstofindhold - %TS), behandlingen og den jordbrugsmæssige anvendelse samt indholdet af næringsstoffer, tungmetaller og miljøfremmede stoffer.

Amterne videresender indberetningerne til Miljøstyrelsen. Det er de til Miljøstyrelsen videresendte indberetninger, der danner grundlag for udarbejdelsen af denne del af statistikken.

Virksomhedernes indberetninger til amtsrådet skal foreligge senest den 1. marts, mens amtsrådet senest den 1. juli skal indberette til Miljøstyrelsen.

1.1.1 Affaldstyper

En række affaldsprodukter, med jordbrugsmæssig værdi, kan uden forudgående tilladelse anvendes i jordbruget. I Slambekendtgørelsens Bilag 1 er nævnt følgende typer affaldsprodukter:

  1. Slam og spildevand samt uforurenede produktrester fra forarbejdningen af vegetabilske råvarer samt fra mejerier. I statistikken benævnes denne affaldstype "Vegetabilsk".
  2. Slam m.v. fra dambrug – herunder slam fra ferskvandsdambrug samt slam og spildevand fra recirkulerede anlæg til opdræt af fisk og slam fra indpumpningsdambrug. I statistikken benævnes denne affaldstype "Dambrug".
  3. Slam m.v. fra forarbejdning af animalske råvarer – f.eks. slam fra rensningsanlæg på slagterier, fiskeindustrivirksomheder og foderproduktionsvirksomheder. I statistikken benævnes denne affaldstype "Animalsk".
  4. Kildesorteret affald, herunder biologisk behandlet affald fra husholdninger, institutioner og private virksomheder. Herunder madaffald, kaffefiltre, bleer og lignende. I statistikken benævnes denne affaldstype "Husholdning".
  5. Spildevandsslam. Herunder slam fra offentlige spildevandsanlæg og slam fra private rensningsanlæg til behandling af husspildevand. I statistikken benævnes denne affaldstype "Spildevand".

Ovennævnte inddeling i affaldstyper er begrundet i hygiejniske anvendelsesrestriktioner efter forskellig forudgående behandling af affaldet – jvf. Bilag 3 i Slambekendtgørelsen, /3/.

Amtsrådet kan efter ansøgning tillade affaldsproducenten at anvende andre end de ovenfor nævnte affaldsprodukter til jordbrugsformål. Tilladelsen sker efter Slambekendtgørelsens § 21. Denne type affaldsprodukter benævnes i statistikken som "§ 21-produkt".

Affaldsproducenterne skal endvidere indberette oplysninger om behandlingsform, afhændelse (anvendelse for affaldsproduktet), samt indholdet af næringsstoffer, tungmetaller og miljøfarlige stoffer.

Før anvendelse i skove skal amtsrådet give tilladelse hertil. Amtsrådet kan i den forbindelse skærpe vilkårene i forhold til, hvad der i øvrigt gælder for anvendelse /3/.

1.2 Opgørelsesmetode

Indberetningerne knytter sig alene til produktionsstedet. Den amtskommunale opdeling i statistikken viser således kun, hvor affaldet er produceret – ikke hvor affaldet efterfølgende er bragt ud eller anvendt.

Opgørelsen baseres på i alt 304 udfyldte og returnerede indberetningsskemaer. Dette er 62 indberetninger færre end sidste år. En del indberetningsskemaer er mangelfuldt udfyldt.

I flere tilfælde har virksomheden ikke indberettet det relative tørstofindhold. I lighed med tidligere år er det her valgt at supplere virksomhedens indberetning med følgende data for det relative tørstofindhold (TS-%):

  1. For restprodukter fra fjernvarme/forbrændingsanlæg (et § 21-produkt) sættes TS-% = 100
  2. For slam fra dambrug, åleopdræt sættes TS-% = 0,5
  3. For slam fra øvrige dambrug sættes TS-% = 30
  4. For flydende affaldsprodukter sættes TS-% = 2

Disse værdier for TS-% er fundet som middelværdier af de øvrige indberetninger for tidligere års indberetninger. I 33 af indberetningerne er der blevet påført en TS-% efter ovennævnte retningslinier. Herved er det samlede antal indberetninger, der indgår i statistikken opgjort til 304. Det er primært mindre producenter, der ikke har oplyst TS-%.

I 54 tilfælde har indberetningerne manglet oplysninger om den producerede affaldsmængde eller det har ikke været muligt at skønne tørstofindhold. Det har været nødvendigt at se bort fra disse indberetninger.

Indberetninger fra virksomheder, der har indberettet den samme mængde i flere amter, er kun medtaget i produktionsamtet. Indberetninger fra virksomheder, der importerer affald (f.eks. slam) er ligeledes udeladt af "Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999".

Indberetningerne omfatter tre parametre for næringsstoffer: total N (kvælstof), total P (fosfor), K (kalium) – samt otte tungmetaller: Cd (cadmium), Hg (kviksølv), Pb (bly), Ni (nikkel), Cr (krom), Zn (zink), Cu (kobber), As (arsen). I Slambekendtgørelsen findes en række muligheder for at reducere antallet af indberettede parametre.

Virksomhederne indberetter endvidere indholdet af fire miljøfremmede stoffer: LAS, PAH, NPE og DEHP. I denne statistik opgøres den samlede mængde af miljøfremmede stoffer ikke.

Ved indberetning af næringsstoffer, tungmetaller og miljøfremmede stoffer er indholdet i visse tilfælde anført som "< xx". I disse tilfælde er det valgt at registrere indholdet som halvdelen af den anførte værdi.

Siden 1996 foreligger lignende opgørelser over den jordbrugsmæssige anvendelse af affaldsprodukter. Hvor der i nærværende statistik (1999) er tale om væsentlige afvigelser i forhold til tidligere år er dette beskrevet.

Resultaterne præsenteres i tabeller. For at gøre tabellerne mere overskuelige anføres kun afrundede tal, hvilket kan resultere i mindre uoverensstemmelser mellem værdierne i tabellen og den angivne sum.

1.3 Lovgrundlag

Grundlaget for udarbejdelsen af "Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999" findes i Slambekendtgørelsen, /1/. Bekendtgørelsen omfatter affald fra husholdninger, institutioner og virksomheder, herunder biologisk behandlet affald, processpildevand og spildevandsslam i det omfang, affaldet er egnet til jordbrugsformål og ikke indeholder en væsentlig mængde af miljøskadelige stoffer, /1, §2/.

Slambekendtgørelsen bestod i 1999 af Bekendtgørelse nr. 823 (1996) med visse ændringer i Bekendtgørelse nr. 567 (1997), /1, 2/. Fra 1. februar 2000 trådte Bekendtgørelse nr. 49 (2000) i kraft, /3/.

1.4 Definitioner

I "Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999" benyttes de i afsnit 1.1.1 anførte definitioner for affaldstyperne. Definitionerne tager udgangspunkt i Slambekendtgørelsen – de korte angivelser bruges alene i statistikken, som en kort identifikation af affaldstypen.

I Slambekendtgørelsens bilag 3 fremgår de hygiejnisk begrundede restriktioner for anvendelsen af affaldsprodukter. Der skelnes i den forbindelse mellem følgende former for behandling af affaldet:
"Stabilisering". Stabiliserede produkter skal have gennemgået: anaerob eller aerob stabilisering, kompostering uden temperaturkontrol, kemisk stabilisering med kalk eller mineraliseret slam.
"Kompostering". Kontrolleret kompostering med dokumentation af daglige temperaturmålinger.
"Hygiejnisering". Kontrolleret hygiejnisering.

Slambekendtgørelsens Bilag 3 indeholder præcis definition af behandlingsformer.

Såfremt affaldet ikke behandles efter én af ovenstående former betegnes det som "Ikke behandlet".

Affaldsprodukterne afhændes efter en eventuel behandling til jordbruget. "Jordbrug" dækker her følgende områder:
Plante- og træproduktion i landbrug – også kaldet "Landbrug"
Skovbrug – kaldet "Skovbrug"
Gartneri – kaldet "Gartneri"
Park- eller kirkegårdsdrift og lignende – også kaldet "Parkdrift"
Havedrift – også kaldet "Privat have".

 

2. Kortlægningens resultater

2.1 Affaldsmængde
2.2 Storproducenter
2.2.1 Store producenter målt i tørvægt
2.3 Afhændelse
2.4 Affaldstyper
2.5 Behandlingsformer
2.6 Affaldskvalitet
2.6.1 Slambekendtgørelsens krav
2.6.2 Analyser af affald
2.6.3 Næringsstoffer
2.6.4 Tungmetaller

2.1 Affaldsmængde

Af Tabel 2.1 fremgår det, at der i 1999 blev anvendt næsten 3,0 mio. tons affald (vådvægt) til jordbrugsmæssig formål fordelt på 304 indberetninger. Dette svarede til 186.492 tons tørstof eller en gennemsnitlig tørstof-% på 6,3. Som det fremgår af Tabel 2.1, er der stor variation mellem amterne, både hvad angår produceret mængde og antal indberetninger.

I hovedstadsområdet er der modtaget relativt få indberetninger. Der er således slet ingen indberetninger fra Københavns og Frederiksberg kommuner samt fra Københavns amt. Derfor optræder disse kommuner/amt ikke i nærværende statistik.

Årsagen til de relativt få indberetninger fra hovedstadsområdet skyldes, at virksomhederne her ofte anvender det kommunale spildevandssystem til at afhjælpe deres slamproblem.

Tabel 2.1
Indberettet affaldsmængde, 1999

Amt

Indberetninger
Antal

Vådvægt
Tons

Tørvægt
Tons

TS-%

Bornholms

14

38.767

1.935

5,0

Frederiksborg

3

13.685

9.515

69,5

Fyns

31

113.602

14.527

12,8

Nordjyllands

41

617.629

14.523

2,4

Ribe

20

160.174

6.069

3,8

Ringkøbing

40

396.444

35.286

8,9

Roskilde

12

52.034

9.641

18,5

Storstrøms

7

42.875

1.292

3,0

Sønderjyllands

27

483.471

25.288

5,2

Vejle

20

313.695

2.793

0,9

Vestsjællands

22

364.065

53.207

14,6

Viborg

17

65.952

630

1,0

Århus

50

311.938

11.786

3,8

I alt

304

2.974.331

186.492

6,3

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse 1999.

Som det fremgår af Tabel 2.1 varierer det relative tørstofindhold (TS-%) meget fra amt til amt. Det skyldes, at en virksomhed, der producerer en stor affaldsmængde, ikke nødvendigvis producerer en stor mængde tørstof.

Den frembragte affaldsmængde (vådvægt) i 1999 er mindre end i 1998, hvor der blev frembragt i alt godt 3,9 mio. tons affald med et gennemsnitligt tørstofindhold på 5,1 pct. svarende til i alt 200.000 tons tørstof. Tørstofindholdet er generelt steget i forhold til tidligere år. Den største affaldsproducent har således alene hævet tørstofindholdet fra 5,7 til 13,9, hvilket med uændret tørstofindhold reducerer affaldsmængden med 540.000 tons (vådvægt).

2.2 Storproducenter

I 1999 findes ni storproducenter af industrielle affaldsprodukter, der anvendes i jordbruget. En storproducent er defineret som en virksomhed, der årligt frembringer mere end 100.000 tons (vådvægt) affald, som anvendes i jordbruget. De ni storproducenter frembragte 52 pct. af den samlede affaldsmængde. Storproducenterne er listet i Tabel 2.2.

Tabel 2.2
Storproducenter af vådt affald anvendt i jordbruget, 1999

Virksomhed

Amt

Affald (vådvægt)
Tons

Tørstof
Tons

TS-%
%

Novo Nordisk A/S

Vestsjælland

336.865

46.928

13,9

DAKA a.m.b.a.

Vejle

202.730

750

0,4

Kartoffelmelsfabrikken "Sønderjylland"

Sønderjylland

198.190

5.464

2,8

AKV Langholt

Nordjylland

196.000

4.125

2,1

MD Foods, AKAFA

Nordjylland

178.649

3.573

2,0

Kartoffelmelsfabrikken "Midtjylland"

Ringkøbing

164.387

2.170

1,3

Biogasfællesanlæg Århus Nord

Århus

148.172

5.186

3,5

Linkogas AmbA

Sønderjylland

124.847

6.118

4,9

Dangrønt Ringkøbing

Ringkøbing

101.982

4.385

4,3

I alt

 

1.551.822

78.696

-

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Der er stor forskel på det relative tørstofindhold fra de forskellige virksomheder. Som tidligere nævnt har nogle virksomheder tidligere afhændet affald med et væsentligt andet tørstofindhold.

2.2.1 Store producenter målt i tørvægt

I Tabel 2.3 fremgår de 10 største producenter af tørstof for 1999.

Tabel 2.3
Storproducenter af affald målt som tørvægt anvendt i jordbruget i 1999

Virksomhed

Amt

Tørstof
Tons

TS- %

Andel af samlet mængde tørstof
%

Novo Nordisk A/S

Vestsjælland

46.928

13,9

25,2

Cheminova Agro A/S

Ringkøbing

21.292

92,5

11,4

Klintholm I/S

Fyns

7.865

63,0

4,2

Hercules Copenhagen

Roskilde

7.680

22,3

4,1

NLM Combinering

Frederiksborg

7.630

76,6

4,1

Linkogas A.m.b.A

Sønderjylland

6.118

4,9

3,3

Kartoffelmelsfabrikken "Sønderjylland"

Sønderjylland

5.464

2,8

2,9

Biogasfællesanlæg Århus Nord

Århus

5.186

3,5

2,8

Danish Crown, Tønder

Sønderjylland

4.715

87,0

2,5

Dangrønt, Ringkøbing

Ringkøbing

4.385

4,3

2,4

I alt

 

117.563

-

63,0

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Det ses, at Novo Nordisk alene stod for 25% af den samlede affaldsmængde (tørvægt).

Hovedparten af restproduktet fra biogasfællesanlæg Århus Nord består af afgasset gylle. Restproduktet fra ren afgasset gylle skal i følge Slambekendtgørelsen ikke indberettes, /3/. Biogasfællesanlægget behandler dog også affald fra fremstillingsindustrien, ligesom der nogle år også indgår kildesorteret affald fra husholdninger.

Sammenholdes Tabel 2.2 og Tabel 2.3 fremgår det, at der ikke nødvendigvis er sammenfald mellem storproducenter af affald (vådvægt) og mængden af tørstof.

Som eksempel har affaldsprodukter fra Cheminova Agro A/S en tørstof-% på 92, hvorfor voluminet (affaldsmængden) bliver relativt lille. Det er således en relativt mindre mængde affald, der skal transporteres og udspredes. Som modsætningen hertil har affaldsproduktet fra DAKA en tørstof-% på 0,4.

I det følgende beskrives afhændelse, affaldstype, behandling og produktkvalitet relateret til den indberettede mængde tørstof.

2.3 Afhændelse

I Tabel 2.4 ses det, hvor den indberettede affaldsmængde er blevet anvendt. Det fremgår tydeligt, at langt den største del (over 90%) af den indberettede mængde tørstof anvendes i landbruget.

I de tilfælde hvor anden anvendelse har fundet sted, er det typisk mindre producenter, der har fundet en lokal afsætningsmulighed.

Tabel 2.4
Jordbrugsmæssig anvendelse (tørstof) fordelt på kategorier, 1999. Tons.

Amt

Land- brug

Skov- brug

Gart- neri

Park- drift

Privat have

Andet

Ikke oplyst

Bornholms

1.935

 

 

 

 

 

 

Frederiksborg

7.802

 

113

125

1.476

 

 

Fyns

5.387

 

 

3.008

882

1.853

275

Nordjyllands

10.749

 

 

108

 

44

50

Ribe

5.921

 

 

 

 

 

 

Ringkøbing

32.914

1.802

 

 

 

728

 

Roskilde

9.641

 

 

 

 

 

 

Storstrøms

1.168

 

 

 

 

82

 

Sønderjyllands

18.968

 

172

84

 

30

6.118

Vejle

2.793

<1

 

 

 

 

 

Vestsjællands

53.205

 

 

 

 

 

2

Viborg

6.392

144

 

 

 

13

 

Århus

11.421

 

 

 

 

365

 

I alt

168.296

1.946

284

3.324

2.358

3.115

6.445

% af den samlede tørstofmængde

90,2

1,0

0,2

1,8

1,3

1,7

3,6

Antal indberetninger1

271

8

2

4

3

36

4

Note: 1) På indberetningsskemaet kan oplyses flere afhændelseskategorier.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Fordelingen mellem de øvrige kategorier er ikke ændret væsentligt i forhold til tidligere år. Afhændelseskategorien "Andet" er dog faldet fra 5,7% af den samlede tørstofmængde til nu 1,7 %. Kategorien "andet" dækker blandt andet bortskaffelse til deponering (losseplads og lign.) samt til renseanlæg, dvs. også ikke-jordbrugsmæssige formål.

2.4 Affaldstyper

Ifølge Slambekendtgørelsen sondres mellem affaldstyper, der umiddelbart kan anvendes til jordbrugsmæssig formål, og affaldstyper der kræver særlig tilladelse – jvf. afsnit 1.1.1. I visse tilfælde vil behandling forud for anvendelse til jordforbedring være påkrævet.

Tabel 2.5
Affaldsmængde (tørstof) fordelt på affaldstyper, 1999. Tons

Amt

Vege- tabilsk

Dam- brug

Animalsk

Hushold- ning

Spilde-
vand

$21- produkt

Ikke oplyst

Bornholms

1.063

<1

202

 

 

224

447

Frederiksborg

1.072

 

 

1.885

 

6.558

 

Fyns

950

40

202

176

213

3.890

9.055

Nordjyllands

12.958

268

45

 

234

906

112

Ribe

1.241

288

2.920

 

 

44

1.577

Ringkøbing

8.636

60

2.388

376

279

23.526

22

Roskilde

4.497

 

 

 

 

1.981

3.163

Storstrøms

1.132

36

 

 

 

82

42

Sønderjyllands

7.781

767

5.608

 

350

4.665

6.118

Vejle

1.186

210

445

 

 

953

 

Vestsjællands

1.334

13

 

 

56

49.681

2.124

Viborg

159

 

 

 

5

88

379

Århus

825

321

46

251

430

9.913

 

I alt

42.833

2.002

11.855

2.689

1.567

102.510

23.036

Procent af den samlede tørstof- mængde %

23,0

1,1

6,4

1,4

0,8

55,0

12,4

Antal indberetninger

90

39

36

6

17

87

29

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Af Tabel 2.5 fremgår det, at den indberettede affaldsmængde primært findes indenfor affaldstyperne "§21-produkter" (55 %) og "Vegetabilsk" (23 %). Blandt de mindst repræsenterede hører "Dambrug", "Husholdning" og "Spildevand" – med til sammen 3,3 % af affaldsmængden (tørstof), men hele 20 % af virksomhederne.

Blandt leverandørerne af §21-produkter findes de to største affaldsproducenter (Novo Nordisk A/S og Cheminova Agro A/S). Dette er årsagen til, at denne kategori leverer så stor en del af den samlede affaldsmængde (tørstof).

Antallet af virksomheder inden for hver affaldstype er faldet eller uændret i forhold til tidligere år. Specielt er antallet af virksomheder inden for "Dambrug" mere end halveret siden statistikken blev udarbejdet første gang i 1996.

Af Tabel 2.6 ses fordelingen af affaldets vådvægt og tørvægt for de enkelte affaldstyper.

Tabel 2.6
Affaldsmængde fordelt på affaldstyper, 1999.

Affaldstype

Vådvægt Tons

% af total vådvægt

TS-%

Tørvægt Tons

% af total tørvægt

Vegetabilsk

1.636.256

55,1

2,6

42.833

23,0

Dambrug

79.117

2,7

2,5

2.002

1,1

Animalsk

131.760

4,4

9,0

11.855

6,4

Husholdning

5.513

0,2

48,8

2.689

1,4

Spildevand

88.281

3,0

1,8

1.567

0,8

§21 produkt

809.904

27,2

12,7

102.510

55,0

Ikke oplyst

223.502

7,5

10,3

23.036

12,4

I alt

2.974.331

100,2

6,3

186.492

100,0

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Det ses, at affaldstyperne "Vegetabilsk", "Dambrug" og "Spildevand" alle har en tørstof-procent, der er lavere end gennemsnittet. Derfor udgør disse affaldstyper også en mindre del af den samlede tørvægt end af den tilsvarende vådvægt.

2.5 Behandlingsformer

Slambekendtgørelsen omhandler 3 behandlingsformer:
Stabilisering
Kontrolleret komposteret
Kontrolleret hygiejniseret

Derudover opgøres tørstoffet i:
Uden behandling
Ikke oplyst

Tabel 2.7
Affald (tørstof) fordelt på behandlingsform, 1999. Tons

Amt

Uden behandling

Stabiliseret

Kompostering

Hygiejnisering

Ikke oplyst

Bornholms

1.935

 

 

 

 

Frederiksborg

 

 

1.885

7.630

 

Fyns

2.867

1.374

9.844

 

442

Nordjyllands

10.243

3.922

4

 

354

Ribe

2.219

148

 

3.315

387

Ringkøbing

9.499

22.485

 

2.407

895

Roskilde

8.053

542

 

 

1.046

Storstrøms

1.185

25

 

 

82

Sønderjyllands

10.421

2.806

 

11.411

649

Vejle

2.062

 

 

589

141

Vestsjællands

3.854

 

 

46.982

2.372

Viborg

350

6

 

 

274

Århus

9.630

218

 

1.325

612

I alt

62.318

31.526

11.733

73.660

7.254

% af total

33,4

16,9

6,3

39,5

3,9

Antal indberetninger

189

23

6

36

50

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse,1999.

Af Tabel 2.7 ses, at der var 189 indberetninger ud af 304 i kategorien "Uden behandling". 33,4 % af den samlede tørstofmængde er anvendt "Uden behandling", mens 39,5 % af affaldet (tørstof) er blevet hygiejniseret.

23,2 % af affald (tørstof) er behandlet på anden måde i form af "Stabilisering" eller "Kompostering". Det er næsten hver tiende af virksomhederne, der har stabiliseret eller komposteret affaldet inden afhændelse til jordbruget.

Tabel 2.8
Affald (tørstof) fordelt på behandlingsform og affaldstype 1999. Tons

Behandlings- form

Affaldstype

Vege- tabilsk

Dam- brug

Animalsk

Hus- holdning

Spildevand

§21- produkt

Ikke oplyst

Uden behandling

33.658

834

645

251

616

19.546

6.768

Stabiliseret

5.129

178

242

 

829

25.142

6

Kompostering

 

4

 

2.062

 

1.803

7.865

Hygiejnisering

1.825

 

10.442

376

121

54.779

6.118

Ikke oplyst

2.222

986

527

 

0

1.239

2.280

I alt

42.833

2.002

11.855

2.689

1.567

102.510

23.036

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse,1999.

Af Tabel 2.8 ses, at for affaldstyperne "Vegetabilsk" og "Dambrug" afhændes affaldet enten uden forudgående behandling eller også er behandlingsformen ikke oplyst. For alle andre affaldstyper gennemgår den største del affaldet en behandling inden affaldet afhændes.

2.6 Affaldskvalitet

2.6.1 Slambekendtgørelsens krav

Ifølge Slambekendtgørelsen, bilag 2, skal alt affald, der benyttes i jordbrugsmæssig sammenhæng kontrolleres for en række parametre af næringsstof og tungmetal. Disse parametre er vist i Tabel 2.9.

Tabel 2.9
Parametre for affaldskvalitet i henhold til slambekendtgørelsen.

 

Parameter

Enhed

Grænseværdi

Forkortelse1

1.

Tørstof-%

-

-

TS-%

2.

Total fosfor

g/kg-TS

-

TP

3.

Total kvælstof

g/kg-TS

-

TN

4.

Cadmium

Mg/kg-TS
Eller mg/kg-TP

0,8 mg/kg-TS
eller 200 mg/kg-TP

Cd

5.

Kviksølv

Mg/kg-TS
Eller mg/kg-TP

0,8 mg/kg-TS
eller 200 mg/kg-TP

Hg

6.

Bly

Mg/kg-TS
Eller mg/kg-TP

120 mg/kg-TS
eller 10.000 mg/kg-TP

Pb

7.

Nikkel

Mg/kg-TS
Eller mg/kg-TP

30 mg/kg-TS
eller 2.500 mg/kg-TP

Ni

8.

Krom

Mg/kg-TS

100 mg/kg-TS

Cr

9.

Zink

Mg/kg-TS

4.000 mg/kg-TS

Zn

10.

Kobber

Mg/kg-TS

1.000 mg/kg-TS

Cu

 

Derudover analyseres ofte for:

11.

Kalium

g/kg-TS

 

K

12.

Arsen

Mg/kg-TS

 

As

Anm.: Amtsrådet kan, hvis det findes påkrævet, kræve listen af parametre udvidet. Amtet kan ligeledes tillade at parametrene krom, kobber og zink udelades.

1) TS står for tørstof, TP for total fosfor og TN for totalkvælstof. Alle andre Forkortelser svarer til stoffernes kemiske betegnelse

Kilde: Slambekendtgørelsen, /1/

I indberetningsskemaet skal det anføres om virksomheden har fået skærpet eller opnået dispensation for hvilke parametre, der skal analyseres.

2.6.2 Analyser af affald

Af Tabel 2.10 ses antallet af indberettede analyser for næringsstoffer og tungmetaller fordelt på amter. Ikke alle 304 indberetninger har oplyst indholdet af næringsstoffer og tungmetaller. For totalfosfor (TP) er der oplysninger herom i 77 % af indberetningerne, mens indholdet af totalkvælstof (TN) fremgår af 84 % af indberetningerne.

I 1998 blev indholdet af TP oplyst i 81 % af indberetningerne og indholdet af TN i 80 % af indberetningerne.

Tabel 2.10
Analyser for næringsstoffer og tungmetaller, 1999. Antal indberetninger

Amt

TP

TN

K

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Bornholms

13

12

2

0

9

12

12

10

8

8

10

Frederiksborg

1

1

1

1

1

1

1

1

1

2

1

Fyns

2

28

13

4

20

23

10

10

20

20

10

Nordjyllands

38

37

12

5

9

16

8

7

9

12

7

Ribe

20

20

10

0

2

4

2

2

2

2

2

Ringkøbing

27

25

7

1

17

17

8

8

17

17

8

Roskilde

12

12

10

2

9

12

7

6

7

9

6

Storstrøms

7

7

1

0

6

6

4

4

6

6

4

Sønderjyllands

25

25

12

1

11

13

5

5

11

12

5

Vejle

17

17

4

1

3

9

5

4

4

8

4

Vestsjællands

16

14

12

1

12

14

6

7

12

13

5

Viborg

12

12

1

0

4

9

4

4

4

9

3

Århus

44

45

31

1

13

31

11

11

14

19

11

I alt

234

255

116

17

116

167

83

79

115

137

76

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

I Tabel 2.11 er for hvert amt vist, hvor stor en andel af affaldet (tørstof), der er analyseret for de respektive tungmetaller og næringsstoffer.

Tabel 2.11
Andelen af analyseret affald (tørstof) fordelt på amter, 1999. Procentdel af amternes affald, der er analyseret for de respektive tungmetaller og næringsstoffer.

Amt

As

Pb

Cd

Cr

K

Cu

Hg

Ni

Zn

TN

TP

Bornholms

 

87,4

45,7

99,0

23,8

22,0

33,5

33,5

22,0

70,6

93,7

Frederiksborg

19,8

19,8

19,8

19,8

19,8

19,8

19,8

88,7

19,8

19,8

19,8

Fyns

15,0

92,1

92,8

17,1

88,9

17,1

92,1

92,1

17,1

93,2

96,2

Nordjyllands

3,7

5,5

6,7

3,7

42,7

3,7

5,5

6,5

3,7

99,2

99,3

Ribe

 

1,5

6,3

1,5

87,0

1,5

1,5

1,5

1,5

100,0

100,0

Ringkøbing

60,3

70,1

70,1

62,9

16,3

62,9

70,1

70,1

62,9

80,6

80,4

Roskilde

5,1

57,0

100,0

24,2

68,4

23,8

46,1

57,0

23,8

100,0

100,0

Storstrøms

 

99,1

99,1

78,4

17,5

78,4

99,1

99,1

78,4

100,0

100,0

Sønderjyllands

24,2

46,9

48,3

37,4

69,1

37,4

46,9

47,6

37,4

98,7

98,7

Vejle

0,0

31,2

39,4

36,0

43,8

35,8

35,8

39,2

35,8

91,1

91,1

Vestsjællands

0,5

97,5

98,8

5,1

98,0

92,2

95,5

97,5

4,0

97,2

98,1

Viborg

 

14,3

57,8

14,3

1,0

5,1

14,3

57,8

4,1

75,4

75,4

Århus

2,1

58,1

86,4

57,8

42,1

57,8

59,7

70,6

57,8

88,8

88,8

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

I Nordjylland og Ribe amter er affaldet primært analyseret for indholdet af næringsstoffer. For Vestsjællands amt er den relativt lave analysegrad for chrom og zink en konsekvens af, at Novo Nordisk har dispensation for analyse af disse parametre.

Af det simple gennemsnit fremgår, at parametrene fordeler sig i fire grupper med forskellig analysegrad. TP og TN har en analysegrad på 85-90 %. K, Pb, Cd, Hg og Ni har alle en analysegrad på 45-60 %. Cr, Cu og Zn ligger på en analysegrad på 30-35 %, mens As har en analysegrad på 15 %.

For alle parametre er analysegraden højere end i 1998.

2.6.3 Næringsstoffer

Det fremgår af Tabel 2.12, at i 1999 blev der fra den analyserede del af affaldet udbragt 3.338 tons totalfosfor, 4.175 tons totalkvælstof og 3.822 tons kalium.

Tabel 2.12
Næringsstoffer i affald fordelt på amter, 1999. Tons

Amt

Totalfosfor 1

Totalkvælstof 2

Kalium 3

Bornholms

35

123

32

Frederiksborg

7

37

15

Fyns

80

228

141

Nordjyllands

324

446

724

Ribe

65

225

149

Ringkøbing

1.755

546

808

Roskilde

41

146

61

Storstrøms

10

53

12

Sønderjyllands

271

913

769

Vejle

27

114

82

Vestsjællands

533

1.006

609

Viborg

5

10

0

Århus

186

327

421

I alt

3.338

4.175

3.822

Noter:

1) Indberetning for indholdet af fosfor dækker 87,8 % af affaldet. 100 % svarer til 3.800 tons fosfor.
2) Indberetning for indholdet af kvælstof dækker 85,7 % af affaldet. 100 % svarer til 4.900 tons kvælstof.
3) Indberetning for indholdet af kalium dækker 47,6 % af affaldet. 100 % svarer til 8.000 tons kalium.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse,1999.

I 1998 var mængden af kvælstof opgjort til 10.457 tons. Ændringen til 1999 skyldes alene en nedgang i mængden af kvælstof fra virksomheder i Ringkøbing amt. Det antages, at der ligger en fejl i indberetningerne for 1998 til grund herfor. Den indberettede mængde for 1998 har altså været for stor.

Ifølge Slambekendtgørelsens §16 må der maximalt udbringes 40 kg totalfosfor og 250 kg totalkvælstof pr. ha pr. år set over en årrække. Alt andet lige er det således indholdet af fosfor, der er bestemmende for hvor meget af affaldet, der må udspredes pr. arealenhed. Udspredelse af den analyserede del (87,8 %) af affaldet kræver således mindst 85.000 ha. landbrugsjord. Tages der højde for, at der ikke foreligger indberetning om indholdet af fosfor fra de sidst 12,2 % af affaldet, så skal der regnes med mindst 100.000 ha. landbrugsjord.

Af Tabel 2.12 ses endvidere, at Ringkøbing og Vestsjællands amter leverer 69 % af den samlede mængde totalfosfor og 37 % totalkvælstof i affald, der udbringes på landbrugsjord. Dette skyldes bl.a. produktionerne på Cheminova Agro A/S og Novo Nordisk A/S. Disse virksomheders bidrag er præsenteret i Tabel 2.2.

Tabel 2.13
Hovedproducenter af P og N i affaldsprodukter fra industrien, 1999. Tons

Virksomhed

Amt

Total-fosfor

Total-kvælstof

Cheminova Agro A/S

Ringkøbing

1.597

213

Novo Nordisk A/S

Vestsjælland

499

944

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse,1999.

Både Cheminova Agro A/S og Novo Nordisk A/S er virksomheder, der leverer affaldsprodukter i henhold til Slambekendtgørelsens §21. Det betyder, at denne affaldstype leverer den største mængde næringsstof. Mængden af næringsstof fordelt på affaldstype fremgår af Tabel 2.14, og mængden af næringsstof fordelt på afhændelseskategori fremgår af Tabel 2.15.

Tabel 2.14
Næringsstoffer fordelt på affaldstyper, 1999. Tons

Affaldstype

Totalfosfor 1

Totalkvælstof 2

Kalium 3

Vegetabilsk

623

1.646

1.798

Dambrug

41

51

28

Animalsk

99

311

65

Husholdning

11

54

19

Spildevand

27

48

22

§21 produkt

2.384

1.596

1.669

Ikke oplyst

152

470

221

I alt

3.338

4.175

3.822

Noter:
1) Indberetning for indholdet af fosfor dækker 87,8 % af affaldet. Total mængde burde være 3.800 tons.
2) Indberetning for indholdet af kvælstof dækker 85,7 % af affaldet. Total mængde burde være 4.900 tons.
3) Indberetning for indholdet af kalium dækker 47,6 % af affaldet. Total mængde burde være 8.000 tons.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse,1999.

Tabel 2.15
Næringsstoffer fordelt på afhændelseskategori, 1999. Tons

Afhændelse

Totalfosfor 1

Totalkvælstof 2

Kalium 3

Landbrug

3.083

3.740

3.789

Skovbrug

127

18

1

Gartneri

4

13

1

Parkdrift

7

33

10

Privat have

9

35

14

Andet

13

38

12

Ikke oplyst

92

288

 

I alt

3.334

4.165

3.827

Noter:
1) Indberetning for indholdet af fosfor dækker 87,8 % af affaldet. Total mængde burde være 3.800 tons.
2) Indberetning for indholdet af kvælstof dækker 85,7 % af affaldet. Total mængde burde være 4.900 tons.
3) Indberetning for indholdet af kalium dækker 47,6 % af affaldet. Total mængde burde være 8.000 tons.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse,1999.

Af Tabel 2.15 ses, at landbruget er den største modtagegruppe af næringsstof.

2.6.3.1 Middelkoncentration

Middelkoncentration af næringsstoffer fordelt på amter samt for hele landet fremgår af Tabel 2.16. Det ses, at middelkoncentration varierer meget amterne imellem.

Tabel 2.16
Middelkoncentration1 af næringsstoffer fordelt på amter, 1999. g/kg-TS

Amt

Totalfosfor

Totalkvælstof

Kalium

Bornholms

18,3

63,4

16,6

Frederiksborg

0,7

3,9

1,5

Fyns

5,5

15,7

9,7

Nordjyllands

22,3

30,7

49,8

Ribe

10,6

37,1

24,6

Ringkøbing

49,7

15,5

22,9

Roskilde

4,3

15,2

6,4

Storstrøms

7,4

41,1

9,3

Sønderjyllands

10,7

36,1

30,4

Vejle

9,7

40,9

29,2

Vestsjællands

10,0

18,9

11,4

Viborg

8,5

16,3

0,0

Århus

15,8

27,8

35,7

Noter:
1) Middelkoncentrationen beregnes for hele affaldsmængden, men indholdet af næringsstoffer er kun registreret for de virksomheder, der har oplyst herom. Dvs. indholdet af næringsstoffer er sat til "0" for de virksomheder, der ikke har givet oplysninger om indholdet af næringsstoffer.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

På tilsvarende præsenteres middelkoncentrationen af næringsstoffer fordelt på affaldstype i Tabel 2.17.

Tabel 2.17
Middelkoncentration1 af næringsstof fordelt på affaldstype, 1999. g/kg-TS

Affaldstype

Totalfosfor

Totalkvælstof

Kalium

Vegetabilsk

14,5

38,4

42,0

Dambrug

20,5

25,5

14,2

Animalsk

8,4

26,3

5,5

Husholdning

4,3

20,2

7,1

Spildevand

17,2

30,3

13,9

§21 produkt

23,3

15,6

16,3

Ikke oplyst

6,6

20,4

9,6

Noter:
1) Middelkoncentrationen beregnes for hele affaldsmængden, men indholdet af næringsstoffer er kun registreret for de virksomheder, der har oplyst herom. Dvs. indholdet af næringsstoffer er sat til "0" for de virksomheder, der ikke har givet oplysninger om indholdet af næringsstoffer.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

2.6.4 Tungmetaller

Indholdet af tungmetaller i industrielt affald udspredt på jordbruget fremgår af Tabel 2.18. Mængden er fordelt på amter og hele landet.

Tabel 2.18
Tungmetaller 1 i affald fordelt på amter, 1999. Kg.

Amt

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Bornholms

 

5

1

5

16

<1

2

51,26

Frederiksborg

12

44

1

26

134

<1

84

296

Fyns

10

288

7

32

206

2

104

844

Nordjyllands

2

9

1

4

15

<1

4

46

Ribe

 

<1

<1

<1

2

<1

<1

8

Ringkøbing

532

51

9

343

5.875

2

294

8.614

Roskilde

2

14

13

13

48

2

19

164

Storstrøms

 

9

<1

4

34

<1

6

73

Sønderjyllands

<1

149

8

76

1.649

2

104

3.436

Vejle

<1

2

<1

6

19

<1

10

155

Vestsjællands

1

157

88

71

1.118

3

196

1.860

Viborg

 

1

<1

2

<1

<1

3

<1

Århus

1

23

10

54

2.003

2

104

8.698

I alt

562

751

138

636

11.120

14

929

24.245

Note:
1) Indberetning af indholdet af tungmetaller dækker 14,5 – 59,3 % af affaldet – jvf. Tabel 2.11. Den totale mængde af tungmetaller burde således være 69 – 700 % højere end anført i tabellen.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Sammenhængen mellem affaldstype og tungmetaller fremgår af Tabel 2.19. Bortset fra bly, så kommer det største bidrag af tungmetaller fra §21-produkter.

Tabel 2.19
Tungmetaller 1 fordelt på affaldstyper, 1999. Kg.

Affaldstype

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Vegetabilsk

<1

40

10

25

122

<1

35

395

Dambrug

 

52

1

9

100

<1

14

570

Animalsk

<1

4

<1

4

10

<1

3

52

Husholdning

14

66

1

34

238

<1

20

714

Spildevand

1

26

1

14

139

1

29

686

§21 produkt

546

262

111

456

9.202

10

691

18.025

Ikke oplyst

<1

301

14

94

1.309

2

137

3.803

I alt

562

751

138

636

11.120

14

929

24.245

Note:
1) Indberetning af indholdet af tungmetaller dækker 14,5 – 59,3 % af affaldet – jvf. Tabel 2.11. Den totale mængde af tungmetaller burde således være 69 – 700 % højere end anført i tabellen.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Mængden af tungmetal fordelt på afhændelseskategori fremgår af Tabel 2.20 Afhændelseskategorien "Landbrug" modtager den største andel af de tungmetaller, der indgår i de affaldsprodukter, der anvendes til jordbrugsmæssige formål.

Tabel 2.20
Tungmetaller fordelt på afhændelseskategori, 1999. Kg

Afhændelse

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Landbrug

503

445

127

541

9.671

12

775

20.784

Skovbrug

41

6

1

28

455

<1

24

661

Gartneri

1

3

<1

2

8

<1

1

18

Parkdrift

1

81

2

3

34

<1

27

44

Privat have

14

63

1

34

217

<1

19

724

Andet

1

52

1

6

20

<1

18

82

Ikke oplyst

<1

22

5

24

795

1

38

1.958

I alt

562

672

137

637

11.201

13

903

24.270

Note: Der er konstateret en fejl i programmet, der beregner Tabel 2.20. Fejlen betyder, at yderligere 79 kg bly og yderligere 25 kg zink afhændes til jordbruget. Udspredningen af kobber og nikkel er tilsvarende for høje, mens der er mindre afvigelser for andre metaller. Det er uklart hvilken betydning dette har for fordelingen på afhændelseskategorierne.
1) Indberetning af indholdet af tungmetaller dækker 14,5 – 59,3 % af affaldet – jvf. Tabel 2.11. Den totale mængde af tungmetaller burde således være 69 – 700 % højere end anført i tabellen.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Tabel 2.21 er udarbejdet for at afdække analysegraden for de respektive affaldstyper. Således fremgår det, hvor stor en mængde (målt i %) af den totale tørstofmængde, der er blevet analyseret for tungmetaller.

Tabel 2.21
Andel (%) af den analyseret TS-mængde for de respektive affaldstyper, 1999.

Affaldstype

TP 2

TN 2

K 2

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Vegetabilsk

85,1

85,1

57,9

0,0

13,5

20,4

11,6

9,2

9,7

11,9

9,2

Dambrug

98,1

97,4

45,8

 

35,7

77,5

34,2

34,0

35,7

57,3

34,0

Animalsk

76,2

76,2

71,8

1,7

5,0

6,4

3,8

3,8

5,0

5,0

3,8

Husholdning

100,0

100,0

86,0

86,0

100,0

100,0

86,0

86,0

100,0

100,0

86,0

Spildevand

99,1

99,1

41,2

8,1

92,2

92,3

92,2

92,2

92,3

92,3

92,2

§21 produkt

91,7

91,1

63,4

23,7

86,6

91,0

33,4

78,4

86,6

94,2

32,7

Ikke oplyst

97,7

94,3

56,0

23,6

90,9

92,1

36,9

35,0

85,8

92,1

34,9

Noter:
1) For næringsstoffer kan analysegraden sammenholdes med de tilsvarende i Tabel 2.11.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Af Tabel 2.21 fremgår, at for de affaldstyper, der knytter sig til fødevareproduktion ("Vegetabilsk" 10 % og "Animalsk" 4 %) er der en væsentlig lavere analysegrad af tungmetaller end for andre affaldstyper. Analysegrad af tungmetaller for affaldstypen "§21 produkt" varierer til sammenligning mellem 24 % og 94 %.

Det simple gennemsnit af den analyserede del affaldet i Tabel 2.21 er forskellig fra det tilsvarende simple gennemsnit beregnet i Tabel 2.11 Dette skyldes den måde gennemsnittet beregnes.

Middelkoncentrationen af tungmetaller fordelt på amter fremgår af Tabel 2.22.

Tabel 2.22
Middelkoncentration1 af tungmetaller fordelt på amter, 1999. mg/kg-TS

Amt

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Bornholms

 

2,5

0,6

2,3

8,2

0,1

1,1

26,5

Frederiksborg

1,3

4,7

0,1

2,8

14,1

<0,1

8,8

31,1

Fyns

0,7

19,8

0,5

2,2

14,2

0,1

7,1

58,1

Nordjyllands

0,1

0,6

<0,1

0,2

1,0

<0,1

0,3

3,1

Ribe

 

<0,1

0,1

<0,1

0,3

<0,1

<0,1

1,3

Ringkøbing

15,1

1,4

0,3

9,7

166,5

0,1

8,3

244,1

Roskilde

0,3

1,5

1,3

1,3

5,0

0,3

1,9

17,0

Storstrøms

 

6,6

0,1

3,3

26,5

0,1

4,5

56,7

Sønderjyllands

<0,1

5,9

0,3

3,0

65,2

0,1

4,1

135,9

Vejle

<0,1

0,6

0,1

2,1

6,8

<0,1

3,6

55,6

Vestsjællands

<0,1

3,0

1,7

1,3

21,0

0,1

3,7

35,0

Viborg

 

1,3

0,5

2,6

0,1

<0,1

4,4

0,1

Århus

0,1

1,9

0,9

4,6

170,0

0,2

8,8

738,0

Noter:
1) Middelkoncentrationen beregnes for hele affaldsmængden, men indholdet af tungmetaller er kun registreret for de virksomheder, der har oplyst herom. Dvs. indholdet af tungmetaller er sat til "0" for de virksomheder, der ikke har givet oplysninger om indholdet af tungmetaller.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Slammets kvalitet varierer meget de enkelte amter i mellem. Dette skyldes, at der er meget stor forskel på de producenter, der indgår i opgørelsen for de respektive amter.

I Tabel 2.23 er middelkoncentrationen af tungmetaller relateret til affaldstypen.

Tabel 2.23
Middelkoncentration 1 af tungmetaller fordelt på affaldstyper, 1999. mg/kg-TS

Affaldstype

As

Pb

Cd

Cr

Cu

Hg

Ni

Zn

Vegetabilsk

<0,1

0,9

0,2

0,6

2,8

<0,1

0,8

9,2

Dambrug

<0,1

26,0

0,7

4,7

49,9

0,1

7,1

284,9

Animalsk

<0,1

0,3

<0,1

0,4

0,9

<0,1

0,3

4,4

Husholdning

5,3

24,5

0,3

12,6

88,5

0,2

7,3

265,6

Spildevand

0,8

16,5

0,8

8,9

89,0

0,4

18,5

437,8

§21 produkt

5,3

2,6

1,1

4,4

89,8

0,1

6,7

175,8

Ikke oplyst

<0,1

13,1

0,6

4,1

56,8

0,1

5,9

165,1

Noter:
1) Middelkoncentrationen beregnes for hele affaldsmængden, men indholdet af tungmetaller er kun registreret for de virksomheder, der har oplyst herom. Dvs. indholdet af tungmetaller er sat til "0" for de virksomheder, der ikke har givet oplysninger om indholdet af tungmetaller.

Kilde: Indberetninger til Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse, 1999.

Affaldstyperne "Vegetabilsk" og "Animalsk" har tilsyneladende et markant lavere indhold af tungmetaller end de øvrige affaldstyper. Dette forhold skal dog sammenholdes med, at analysegraden for disse affaldstyper også er væsentlig lavere end for andre affaldstyper – jvf. Tabel 2.21. På den måde middelkoncentrationen beregnes betyder det alt andet lige, at middelkoncentrationerne de enkelte affaldstyper imellem ikke kan sammenlignes. De affaldstyper, hvorfra der ikke indgår data om indholdet af tungmetaller fra samtlige virksomheder, vil derfor vise for lave værdier.

 

3. Datakvalitet

3.1 Manglende indberetninger
3.2 Dobbeltregistrering
3.3 Mangelfulde og fejlbehæftede indberetninger
3.4 Affaldskvalitet

I dette afsnit beskrives usikkerhed og fejlkilder i forbindelse med Statistik for jordbrugsmæssig anvendelse.

3.1 Manglende indberetninger

Det er amterne, der står for at indhente indberetninger fra virksomhederne. Fra de fleste amter foreligger der ingen liste over hvilke virksomheder, der har modtaget indberetningsskema og hvilke virksomheder, der har indberettet oplysninger. Det er således ikke muligt at kontrollere, hvorvidt statistikken bygger på indberetninger fra alle affaldsproducenter, der er omfattet af Slambekendtgørelsen.

Eftersom amterne giver tilladelse til jordbrugsmæssig anvendelse af de såkaldte "§21-produkter" må det formodes, at virksomheder, der leverer denne type affald er omfattet af indberetningerne.

Til gengæld er det mere usikkert, hvorvidt alle relevante virksomheder inden for de øvrige affaldskategorier (jvf. Slambekendtgørelsens Bilag 1) giver indberetning.

Tilsyneladende er der stor forskel på det relative antal indberetninger, der for de respektive affaldstyper foreligger for amterne. Specielt for kategorien "Spildevand" synes der stor forskel på antallet af indberetninger amterne imellem. Det er ikke umiddelbart gennemskueligt, hvorvidt en sådan forskel kan skyldes, at i visse amter sker indberetningerne via slamformidlere, mens det i andre amter er rensningsanlæggene, der indberetter.

For komposterings- og biogasanlæg skal der foretages indberetning, såfremt anlægget behandler kildesorteret husholdningsaffald. Indberetninger foreligger også for nogle kompost- og biogasanlæg, men for 5 biogasanlæg og mindst et tilsvarende antal komposteringsanlæg foreligger der ingen indberetning i 1999. Fire af de fem omtalte biogasanlæg har kun behandlet en mindre andel kildesorteret husholdningsaffald, men i følge Slambekendtgørelsen burde de have indberettet den modtagne og behandlede affaldsmængde. Omvendt har mindst ét biogasanlæg indberettet i 1999, uden at have behandlet kildesorteret husholdningsaffald – anlægget kan dog have modtaget andre affaldstyper, der nødvendiggør en indberetning.

Det er uklart, hvor stor usikkerheden er for opgørelsen af affaldsmængden. Alene mængden af affald fra kompost- og biogasanlæg, der ikke har indberettet kunne øge affaldsmængden tørstof med 15 %.

3.2 Dobbeltregistrering

Alle affaldsmængder skal indberettes i det amt, hvor affaldet produceres. Nogle virksomheder har dog indberettet affald til alle de amter, hvortil affaldet afhændes. Det er søgt at undgå dobbeltregistrering i de tilfælde, hvor datamaterialet giver mulighed for det.

Dobbeltregistrering menes ikke at forekomme i et omfang, der kan påvirke statistikken.

3.3 Mangelfulde og fejlbehæftede indberetninger

Flertallet af indberetninger indeholder de nødvendige oplysninger. I 33 tilfælde er indberetningerne blevet påført et relativt tørstofindhold, som er beregnet på grundlag af tidligere års indberetninger for denne affaldstype. Dette giver en usikkerhed på opgørelserne i statistikken. Det er fortrinsvis mindre affaldsproducenter, der ikke har givet oplysninger om TS-%.

I 54 tilfælde har indberetningerne været så mangelfulde, at det ikke har været muligt at lade disse indgå i statistikken. Også her er der fortrinsvis tale om mindre affaldsproducenter.

I nogle tilfælde har indberetningerne været fejlbehæftet. Oftest har der været tale om, at oplysningerne er indberettet i forkert enhed – kg i stedet for tons, osv. Hvor fejlene har været åbenlyse er indberetningen checket med tidligere års indberetninger og i enkelte tilfælde er virksomheden kontaktet med henblik på verificere oplysningen.

Mangelfulde og fejlbehæftede indberetninger menes ikke at påvirke statistikken væsentligt. Usikkerheden desangående vurderes at være +/- 5 %.

Virksomhedens indberetningen til amtsmyndighederne indeholder oplysning om den leverede affaldsmængde. Indberetningen skal endvidere indeholde specificerede oplysninger om afhændelse og affaldstype.

Det er efter statistikkens færdiggørelse konstateret, at der i flere tilfælde ikke er overensstemmelse mellem disse sæt af oplysninger. Da der anvendes forskellige datasæt som tabelleringsgrundlag for hver tabel kan der være forskel i den totalmængde, der er beregnet for de enkelte tabeller.

På totalmængden, som omregnet i tørstof andrager 186.000 tons, kan afvigelsen være op til 1.000 tons eller svarende til 0,5%. På delmængder kan forskellen være noget større.

En fuld overensstemmelse i tabelleringsgrundlaget kræver, at hver virksomhed kontaktes med henblik på en præcisering af de afgivne oplysninger. En sådan kvalitetssikring vil blive gennemført i statistikken for 2000.

3.4 Affaldskvalitet

Den største fejlkilde/usikkerhed i "Statistikken for jordbrugsmæssig anvendelse 1999" vedrører beskrivelsen af affaldskvaliteten.

Usikkerheden skyldes først og fremmest, at det ikke er alle virksomheder, der indberetter indholdet af næringsstoffer og tungmetaller. Afhængig af næringsstof eller tungmetal er det kun 15 til 88 % af affaldet, der er analyseret for det pågældende stof.

Ved beregning af mængden af næringsstoffer og tungmetaller er det valgt kun at medtage indholdet fra de virksomheder, der har indberettet indholdet af det respektive næringsstof/tungmetal. Fra alle andre virksomheder er indholdet sat til "0".

Samme fremgangsmåde er valgt ved beregning af middelkoncentrationen for et stof.

Usikkerheden ved ovennævnte fremgangsmåde kan være meget stor. Antages det, at indholdet af næringsstoffer og tungmetaller i affaldet fra de virksomheder, der ikke har oplyst herom, svarer til det gennemsnitlige indhold i affald fra virksomheder, der har oplyst indholdet af næringsstoffer og tungmetaller, så bliver det reelle indhold meget større end anført i statistikken.

For totalkvælstof og totalfosfor kan mængden være 10-15 % for lav. For kalium skal den samlede mængde måske være dobbelt så stor.

For tungmetallerne foreligger der relativt færre analyser. Her kan indholdet under samme forudsætning være op til 7 gange større end det fremgår af statistikken.

Den anvendte metode for beregning af indholdet af næringsstoffer og tungmetaller – herunder brugen af middelkoncentration – er den samme, som er anvendt i de foregående år.

 

4. Referencer

/1/ Miljø- og Energiministeriet (1996). Bekendtgørelse nr. 823 af 16. september 1996 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.

/2/ Miljø- og Energiministeriet (1997). Bekendtgørelse nr. 567 af 3. juli 1997 om ændring af bekendtgørelse om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.

/3/ Miljø- og Energiministeriet (2000). Bekendtgørelse nr. 49 af 20. januar 2000 om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål.

/4/ Miljøstyrelsen (1999). Jordbrugsmæssig anvendelse af affaldsprodukter fra industrien, 1998. Udført af Hedeselskabet, Miljø- og Energidivsionen, Roskilde.