| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste |
Vurdering af muligheder og begrænsninger for
recirkulering af næringsstoffer fra by til land
Det er grundlæggende enkelt og rimeligt, at fremtidens byer skal have så meget styr
på stofskiftet at næringsstofferne og det organiske stof kan recirkuleres uden at
udgøre en risiko for omgivelserne. Byerne skal på lang sigt leve med deres omgivelser
uden at skade dem. Tankegangen indenfor byplanlægning, byøkologi og forvaltning skal
udviddes til også at omfatte forståelse og ansvar for byernes stofskifte, og et
samarbejde med de bynære jordbrug der kan hjælpe med til at aftage bygødninger.
Nutidens by skaffer sig af med meget affald i kloakken hvor mange kemiske stoffer
blandes sammen. Før i tiden blev spildevandet pumpet direkte ud i de nærliggende søer,
fjorde og havet. En del af næringsstofferne og de organiske stoffer fjernes fra
spildevandet inden det udledes. I de kommende år står Danmark over for at skulle
renovere kloakker, som repræsenterer en nyværdi på mere end 100 mia. kr. Der bruges i
øvrigt milliardbeløb årligt på at rense spildevandet for næringsstoffer som herved
går til spilde.
Hvis man vil bruge spildevandsslammet som gødning, kan det være et problem at det
indeholder en række uønskede stoffer og mikroorganismer. Samtidig mangler mange af de
vigtige næringsstoffer. Slammet er derfor kun til dels egnet til at blive bragt tilbage
til den dyrkede jord. I fremtidens by er det formodentlig muligt at indrette
håndteringen af affald sådan at en uhensigtsmæssig sammenblanding af affaldsstrømme
undgås. Herved kan behovet for at fjerne næringsstoffer fra spildevandet falde bort.
Myndighederne har de seneste år kunnet konstatere at tilbageførslen af affaldsstoffer
til jordbruget p.g.a. landmænds modvilje mod spildevandsslam er blevet vanskeligere trods
en betydelig indsats for at fremme den. Dette har medført at lokale myndigheder må
betale landmænd for at aftage slam fra rensningsanlæg. I år 2000 blev der indført
skærpede krav til indholdet af udvalgte miljøfremmede stoffer i spildevandsslam, hvilket
forventes at føre til en halvering af de slammængder der kan bruges jordbrugsmæssigt
(Wejding 1998). Byens stofkredsløb bliver derfor i praksis spaltet væk fra landjordens
kredsløb, hvilket på længere sigt vil hindre en økologisk forsvarlig
samfundsudvikling.
Det er i dette lys at nærværende projekt er blevet til. Ved sin gennemførelse vil
projektet være en del af en større strategi, der skal styrke den danske ressource og
vidensbase vedrørende håndtering af byaffald, under samtidig hensyntagen til såvel
folkesundhed som recirkuleringen af næringsstoffer og organisk stof.
Projektets mål er med udgangspunkt i den jordbrugs-, teknisk-,
sundheds- og samfundsfaglige vidensbase at vurdere muligheder og begrænsninger for
recirkulering af næringsstoffer fra by til land, med henblik på etablering af byer med .
I rapporten er der beskrevet 14 systemer til recirkulering af næringsstoffer fra
by til land. Nogle af systemerne anvendes i dag til håndtering af spildevand og
køkkenaffald, mens andre endnu ikke anvendes i Danmark. Ved valget af systemerne er der
ikke taget hensyn til om de behandlede affaldsprodukter opfylder den gældende lovgivning,
da det er et teoretisk projekt der vurderer potentialerne for genanvendelse. Da
lovgivningen i dag er indrettet med henblik på konventionel spildevandshåndtering og
ikke specifikt på alternativ spildevandshåndtering, bør det - i takt med udviklingen af
de alternative løsninger - vurderes om den eksisterende lovgivning er hensigtsmæssig..
Her tænkes især på regler for anvendelse af separat opsamlet urin og komposterede
fækalier. Ved etablering af nye teknologier henvises til lovgivningen for anvendelsen og
bortskaffelse af behandlede affaldsprodukter.
Ved etablering af nye teknologier bør følgende lovgivning konsulteres:
Bekendtgørelse om anvendelse af affaldsprodukter til jordbrugsformål bekendtgørelse nr
49 af 20 januar 2000.
Bekendtgørelse om ikke erhvervsmæssigt dyrehold, uhygiejniske forhold m.m.,
Miljøministeriet s bekendtgørelse nr. 366 af 10 maj 1992.
Bekendtgørelse nr. 501 af 21. juni 1999 om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4, særligt krav til opsamling m.m.
De 14 systemer der er beskrevet er sammenstykket af kendte komponenter, der vurderes at
kunne leve op til minimums krav m.h.t. sundhed, komfort, økonomi, driftsikkerhed m.m.
Komponenterne er valgt ud fra en ingeniørmæssig vurdering af at de ville kunne fungere
og accepteres i samfundet i dag. Der er både valgt løsninger med lokal og central
håndtering af affaldsprodukter.
| Forside | | Indhold | | Forrige | |
Næste | | Top
|