Dokumentation af offentlige grønne indkøb

Bilag 3: Notat fra Danmarks Statistik "Opgørelse af benchmarktotal for det offentlige indkøb"

Opgørelse af bench-mark for det offentlige varekøb

1. Afgræsning af den offentlige sektor

Indledning Danmarks Statistik har i 2000, som serviceopgave for KPMG, beregnet en række bench-mark totaler for det offentliges køb af varer og tjenester. Bench-mark totalerne er beregnet for 1997. Beregningerne er sket med udgangspunkt i det kildemateriale, der danner grundlag for nationalregnskabsopgørelserne for den offentlige sektor. Beregningerne er udført ved kørsler på DIOR-databasen (Database for Integerede Offentlige Regnskaber). Herved sikres, at beregningerne kan udføres for et vilkårligt år på en veldokumenteret og konsistent måde. Der er nu opbygget et program i DIOR, der meget hurtigt vil kunne danne de ønskede totaler.
      
Afgrænsninggen af den offentlige sektor I opgaven er der taget udgangspunkt i Danmarks Statistiks opdeling af den offentlige sektor i nationalregnskabet (bilag 1). Denne afgrænsning følger principperne i de internationale retningslinier for opstilling af nationalregnskabet for den samlede økonomi. Retningslinierne herfor er formuleret i manualerne SNA (System of National Accounts) og ENS 1995 (Det Europæiske Nationalregnskabssystem 1995).

Grundlæggende består den offentlige sektor af offentlig forvaltning og service og den offentlige del af selskabssektoren. Disse enheder kan igen underopdeles i i alt 9 undersektorer, jf. nedenfor. Offentlig forvaltning og service består af de institutioner, der har som hovedformål at fremstille ydelser på ikke–markedsmæssige vilkår ("gratisydelser") og som hovedsageligt finansieres via opkrævning af skatter og afgifter. Den offentlige del af selskabssektoren består af de institutioner og virksomheder, der fremstiller varer og tjenster på markedsmæssige og som ejes og/eller kontrolleres af det offentlige. Ejerskab foreligger når det offentlige ejer mere end 50 % af aktiekapitalen i virksomheden.

Offentlig forvaltning og service kan underopdeles i følgende sektorer:

      
Integrerede offentlige (statslige, amtslige og primærkommunale) Myndigheder og institutioner, der producerer offentlige ydelser, og som er integrerede (d.v.s. hvis regnskab er indarbejdet) i de statslige, amtskommunale og primærkommunale regnskaber. Som eksempler kan nævnes ministerielle departementer, gymnasier, hospitaler og folkebiblioteker.
      
Ikke- integrerede statslige, amtslige og primærkommunale institutioner De ikke-integrerede offentlige institutioner er ikke indarbejdet i de statslige, amtslige eller primærkommunale regnskaber, men opererer med selvstændige regnskaber. Hertil hører også kvasi-offentlige institutioner, som formelt er private, ligeledes med selvstændige regnskaber, men som reelt er offentlige institutioner, fordi de overvejende er finansierede med offentlige midler (dvs. over 50 pct. af finansieringen). Som eksempler kan nævnes erhvervsskoler og Dansk Flygtningehjælp.
      
Sociale kasser og fonde Sociale kasser og fonde omfatter de institutionelle enheder, hvis hovedaktivitet er at levere sociale ydelser, og som opfylder følgende to kriterier:

Visse grupper af befolkningen er ved lov eller administrative bestemmelser forpligtiget til at være medlem af ordningen eller til at indbetale bidrag til denne.

Ansvaret for institutionens forvaltning, hvad angår indbetaling og godkendelse af bidrag og ydelser, påhviler den offentlige forvaltning og service, uafhængigt af dens rolle som tilsynsførende organ eller arbejdsgiver.

Sociale kasser og fonde består af: Arbejdsløshedskasserne, ATP og Lønmodtagernes Garantifond

Den offentlige del af selskabsektoren kan underopdeles i følgende delsektorer:

     
Integrerede offentlige virksomheder De offentlige integrerede virksomheder er selskabslignende institutionelle enheder, der er kontrolleret af den offentlige forvaltning og service med dertil hørende juridiske forpligtelser. Deres regnskaber er integreret i stats- eller kommunalregnskaberne, men kan udskilles i en selvstændig enhed. Produktionen i disse virksomheder er markedsbestemt, og indtægterne ved salg udgør 50 pct. eller mere af de løbende driftsudgifter. De indgår kun i statistikken for offentlig forvaltning og service med et overskud eller underskud. Som eksempler kan nævnes kommunale forsyningsvirksomheder inden for el-gas-vand og varmeforsyning og samt Bornholmstrafikken.
     
Ikke-integrerede offentlige virksomheder Ikke-integrerede offentlige virksomheder er privatretsligt organiseret i en selskabs- eller selskabslignende form. Det gælder dog, at offentlige myndig-heder enten kontrollerer og/eller ejer mere end 50 % af virksomheden. Som eksempler kan nævnes DSB, A/S Storebæltsforbindelsen, Combus A/S og Post Danmark. En liste over de 30 største offentlige selskaber er opstillet i bilag 5.


2. Afgræsningen af køb af varer og tjenesteydelser

Afgræningen af købet af varer og tjenester (i forhold til udgifter til f.eks. køb af inevesteringsgoder) for de ovenstående 9 delsektorer kan ske på to måder.

Afgræning i forhold til national- regnskabet For det første kan der tages udgangspunkt i, hvordan man i nationalregnskabet definerer og afgrænser købet af varer og tjenester i forhold til andre udgiftstyper. I nationalregnskabet benævnes køb af varer og tjenester Forbrug i produktionen idet der måles værdien af varer og tjenester, der forbruges som input i produktionsprocessen. I nationalregnskabet sker der ikke en opdeling af udgifterne på varer og tjenester. Den præcise ordlyd af definitionen i ESA95 er gengivet i bilag 2.
      
Afgræning i forhold kontoplanerne Alternativt kan man afgrænse udgiftstyperne efter de informationer, der er tilgængelige i den statslige og kommunale kontoplan. Denne metode kan kun anvendes for integrerede stats-amtslige og primærkommunale institutioner, da der for de øvrige sektorer ikke findes ensartede og standardiserede kontoplaner. Fordelen ved denne metode er, at den giver adgang til en meget detaljeret opdeling af udgifterne på forskellige vare- og tjenestekategorier. Ulempen er, at kontoplanerne ikke er stabile over tid.

En oversigt over informationsindholdet i den standardiserede statslige kontoplan er gengivet i bilag 3. En oversigt over informationsindholdet i den standardiserede kommunale og amtskommunale kontoplan er gengivet i bilag 4.

       
En kombination er anvendt i undersøgelsen I undersøgelsen er der anvendt en kombination af de to metoder. Der er som udgangspunkt valgt at afgrænse udgifterne i henhold til nationalregnskabets afgrænsning af Forbrug i produktionen. Hertil er der yderligere tilføjet en række kriterier, der udelukker en række konti på statens og kommunernes kontoplan.

I statens kontoplan medtages således kun udgifter på standardkonto 14, 15,1630 og 1650.

På den kommunale kontoplan medtages kun udgifter under arterne 22, 23, 29, 40, 45 og 49.

I bilag 7 er vist en samlet oversigt over udgifterne på den statslige og den kommunale kontoplan fordelt på nationalregnskabskategorier.


3. Undersøgelsens hovedresultater

I bilag 6 er undersøgelsens hovedresulateter gengivet. For de integerede statslige, amtslige og primærkommunale integrede institutioner er udgifterne opdelt på varer og tjenester ud fra oplysningerne i kontoplanerne. For de ikke-integrerede institutioner (inklusive sociale kasser og fonde) er fordelingsnøglen for integrerede institutioner (inden for samme hovedsektor) anvendt. For den offentlige del af selskabssektoren har det ikke været muligt at opdele udgifterne på varer og tjenester.

Bilag 1. Danmarks Statistiks opdeling af den offentlige sektor i nationalregnskabet.

Se her!

Bilag 2. Forbrug i produktionen (ESA 95)

Afgrænsningen af varekøb over for f.eks. udgifter til investeringsformål er foretaget med udgangspunkt i nationalregnskabets afgrænsninger. Det er denne afgrænsning, der ligger til grund for nationalregnskabskodningen af de offentlige regnskaber. Herunder gengives ordlyden af denne afgrænsning:

Forbrug i produktionen

3.69. Definition: Forbrug i produktionen er værdien af varer og tjenester, der forbruges som input i en produktionsproces, bortset fra faste aktiver (forbruget heraf registreres som forbrug af fast realkapital). Disse varer og tjenester kan enten forædles eller forbruges i produktionsprocessen.
 
3.70. Forbrug i produktionen omfatter følgende grænsetilfælde:

a) værdien af alle varer og tjenester, der anvendes som input i hjælpeaktiviteter. Typiske eksempler er indkøb, salg, markedsføring, regnskab, databehandling, transport, lager, vedligeholdelse, sikkerhed osv. Der skelnes ikke mellem disse varer og tjenester og dem, der forbruges i en lokal faglig enheds hovedaktivitet (eller biaktivitet)

b) værdien af varer og tjenester, der modtages fra en anden lokal faglig enhed inden for den samme institutionelle enhed (kun hvis de falder inden for definitionen i paragraf 3.69.)

c) udgifter til anvendelse af lejede faste aktiver, f.eks. ved operationel leasing af maskiner eller biler

d) abonnementer, bidrag eller kontingenter til ikke-udbyttegivende erhvervssammenslutninger (se 3.35.)

e) poster, der ikke behandles som bruttoinvesteringer som f.eks.:

(1) værktøj, der ikke er særlig kostbart, og som anvendes til relativt simple operationer, f.eks. save, hamre, skruetrækkere og andet håndværktøj; småapparater som lommeregnere. Alle udgifter til sådanne varige goder på indtil 500 ECU (i 1995 priser) pr. stk. (eller – hvis de købes i større mængder – for den totalt anskaffede mængde) skal pr. konvention registreres i ENS som forbrug i produktionen

(2) almindelig, regelmæssig vedligeholdelse og reparation af faste aktiver anvendt i produktionen

(3) militære ødelæggelsesvåben og det udstyr, der skal til for at affyre dem (men ikke politiets eller sikkerhedsstyrkernes lette våben eller pansrede køretøjer, der betragtes som bruttoinvesteringer)

(4) forsknings og udviklingstjenester, personaleuddannelse, markedsundersøgelser og lignende aktiviteter, der købes udefra eller leveres af en separat, lokal faglig enhed inden for den samme institutionelle enhed

f) betalinger for anvendelse af immaterielle ikke-producerede aktiver som patenterede aktiver, varemærker osv. (ekskl. betalinger for køb af sådanne ejendomsrettigheder: De skal nemlig behandles som anskaffelse af et immaterielt ikke-produceret aktiv)

g) ansattes udgifter, der refunderes af arbejdsgiveren, til anskaffelser, der er nødvendige i produktionen, som f.eks. værktøj eller sikkerhedsbeklædning, som den ansatte i henhold til ansættelseskontrakten selv er forpligtet til at indkøbe

h) udgifter, som er afholdt af arbejdsgiveren til egen eller de ansattes fordel, og som er nødvendige til afvikling af produktionen. Typiske eksempler er følgende:

(1) refusion af ansattes udgifter til rejser, dobbelt husførelse, flytning og repræsentation i forbindelse med jobbet

(2) etablering af faciliteter på arbejdspladsen

En mere udtømmende liste findes i afsnittet om aflønning af ansatte (D.1) (se 4.07.).

i) forsikringstjenester betalt af lokale faglige enheder (se også bilag III om forsikring) enheder i forbindelse med tegning af skadesforsikringer (se også bilag III om forsikring): For kun at registrere udgiften til forsikringstjenester som forbrug i produktionen, skal skadesforsikringspræmierne reduceres med f.eks. udbetalte skadeserstatninger og nettoændringer i de aktuarmæssige reserver. Sidstnævnte kan tilskrives lokale faglige enheder i forhold til de indbetalte forsikringspræmier

j) kun for den samlede økonomi: Alle indirekte målte finansielle formidlingstjenester (FISIM) leveret af residente producenter.

   
3.71. Forbrug i produktionen omfatter ikke:

a) elementer, der behandles som bruttoinvesteringer såsom:

(1) værdigenstande

(2) mineralefterforskning

(3) større forbedringer, der er betydeligt mere omfattende, end hvad der kræves til blot at holde de faste aktiver i god og funktionsdygtig stand, f.eks. renovering, genopbygning, udvidelse

(4) software indkøbt eller udviklet for egen regning

b) udgifter afholdt af arbejdsgivere til aflønning af ansatte i naturalier (se 4.05.)

c) offentlige enheders kollektive tjenester som anvendes af markedsmæssige producenter eller producenter af produkter til eget brug (og som af den offentlige forvaltning og service behandles som udgifter til kollektivt konsum)

d) varer og tjenester produceret og forbrugt i samme regnskabsperiode inden for samme lokale faglige enhed (de registreres heller ikke som produktion)

e) betalinger for tilladelser fra myndighederne og gebyrer, der skal behandles som produktionsskatter (se 4.79.,4.80.).

Bilag 3. Statens kontoplan

De poster, der i statsregnskabet falder ind under begrebet forbrug i produktionen fremgår af tabellen herunder. Det statslige varekøb kan i det statslige regnskabssystem fordeles på de standardkonti, der forekommer i tabellen. Disse standardkonti kan yderligere disaggregeres i regnskabskonti bestående af to cifre, som det vil fremgå af de selekterede poster, der indgår i det varekøb, der er beregnet i denne serviceopgave.

Standardkonto Beskrivelse
14 Køb af varer og tjenesteydelser
15 Erhvervelse af materiel, netto
16 Leje, vedligeholdelse og skatter
19 Diverse driftsudgifter
31 Byggeri og anlægsproduktion
32 Erhvervelse af anlæg mv.
52 Tilskud til personer
53 Tilskud til erhverv
54 Tilskud til anden virksomhed
55 Investeringstilskud mv.
72 Tilskud til kommuner
75 Refusio Refusionsberettiget købsmoms.


Efter et møde mellem repræsentanter fra KPMG og Offentlige Finanser, Danmarks Statistik blev det besluttet kun at inkludere standardkonto 14 Køb af varer og tjenesteydelser, 15 Erhvervelse af materiel, netto og visse regnskabskonti for standardkonto 16 Leje, vedligeholdelse og skatter, nærmere bestemt 16.30 og 16.50. Fra varekøbet udelades altså standardkonto 19, 31, 32, 52, 53, 54, 55, 72, 75 og på regnskabskontoniveau 16.10, 16.20, 16.60, 16.70, 16.80 og 16.90.

14. Køb af varer af tjenesteydelser indeholder:

Rejser og befordring
Repræsentation
Føde- og drikkevarer
Energi
Køb af varer og tjenesteydelser hos kommuner (bortset fra energi)
Køb af tjenesteydelser i øvrigt
Køb af varer i øvrigt

15. Erhvervelse af materiel, netto

Erhvervelse af transportmateriel
Erhvervelse af maskiner, inventar og andet materiel.
Afhændelse af brugt transportmateriel
Afhændelse af brugte maskiner, inventar og andet materiel
Modkonti mv.

16. Leje, vedligeholdelse og skatter (kun regnskabskonto 30 og 50) indeholder:

Leasing og leje i øvrigt
Reperations- og vedligeholdelsesudgifter

Bilag 4. Den kommunale kontoplan

For amterne og kommunerne medtages under varekøb normalt nedenstående arter:

Art
22 Fødevarer
23 Brændsel og drivmidler
29 Øvrige varekøb
40 Tjenesteydelser uden moms
45 Entreprenør- og håndværkerydelser
46 Betalinger, stat
47 Betalinger, kommuner
48 Betalinger, amter
49 Øvrige tjenesteydelser


Det blev vedtaget, at artspecifikationenerne for amternes og kommunernes varekøb skulle bestå af 22. Fødevarer, 23. Brændsel og drivmidler, 29. Øvrige varekøb, 40. Tjenesteydelser uden moms, Entreprenør- og håndværkerydelser og 49. Øvrige tjenesteydelser. Følgende skulle udelades: 46. Betalinger stat, 47. Betalinger kommune og 48. Betaling amter.

I modsætning til den statslige kontoplan kan arterne i det kommunale budget- og regnskabssystem ikke disaggregeres yderligere. Indholdet af de i serviceopgaven medtagne arter i det offentlige varekøb fremgår af nedenstående liste:

Hovedart 2 varekøb

Under hovedart 2 Varekøb registreres kommunens udgifter til momsbelagte varekøb samt udgifter til varekøb af jord og bygninger.

Varekøb er i artsinddelingen opdelt på 5 arter:

2.2. Fødevarer
2.3. Brændsel og drivmidler
2.6. Køb af jord og bygninger
2.7. Anskaffelser
2.9. Øvrige varekøb

Som eksempler på kontering på de enkelte arter under hovedart 2 kan anføres:

2.2. Fødevarer
Brød
Dybfrostvarer
Kaffe, te og kakao
Kartofler, grøntsager og frugt
Kolonialvarer
Konservesvarer
Kød, fjerkræ og fisk
Mejeriprodukter
Øl, vand og andre drikkevarer

2.3. Brændsel og drivmidler
Benzin
Dieselolie
Elektricitet
Fast brændsel (kul, koks)
Fjernvarme
Flydende brændsel (olie)
Forsyningsvirksomheders køb af energi med henblik på videresalg
Gas
Petroleum

2.6. Køb af jord og bygninger
Køb af jordarealer
Køb af bygninger

2.7. Anskaffelser

Her registreres større og bekostelige indkøb af genstande med levetid på over 1 år (eksklusiv køb af jord og bygninger), f.eks.:

Maskiner

Motorkøretøjer og andet kørende materiel

Tekniske anlæg og installationer, f.eks. elevatorer, forbrændingsanlæg, kedelanlæg, køleanlæg, sanitære anlæg, varme- og ventilationsanlæg, større apparaturer såsom f.eks. røntgenanlæg, scannere o. lign.

2.9. Øvrige varekøb

Byggematerialer, f.eks. betonelementer, mursten, cement, grus og tømmer Kontorartikler, f.eks. papir og tryksager

Lægelige artikler, f.eks. apparatur og instrumenter, behandlingsapparater, laboratorieudstyr, forbindsstoffer, medicin, proteser, røntgenartikler, tand-plejeartikler og transfusionsmateriale

Rengøringsartikler, f.eks. affaldsposer, vaske- og opvaskemidler, toiletartikler og desinfektionsmidler

Inventar, f.eks. armaturer, tæpper, møbler, senge og service

Undervisningsmidler, f.eks. bøger, film, bånd, samlinger, håndgerningsmaterialer, skriveredskaber, sløjdmaterialer og varer til skolekøkken

Vejmaterialer, f.eks. asfalt, beton, kantsten, cement, grus og vejsalt

Hovedart 4 tjenesteydelser mv.

På hovedart 4 Tjenesteydelser m.v. registreres udgifter vedrørende køb af tjenesteydelser, der leveres af fremmede.

Hovedart 4 omfatter altså kun tjenesteydelser, der direkte leveres fra omverdenen. Ydelser og præstationer, der leveres af kommunens egne afdelinger, registreres ikke under hovedart 4, jf. nærmere om registreringen af interne udgifter under omtalen af hovedart 9 Interne udgifter og indtægter nedenfor.

Forsyningsvirksomheder, dvs. virksomheder, der er registreret på udlægskontiene 9.30 til 9.35, anses for eksterne i relation til kommunens øvrige virksomhed. Alle ydelser, som leveres mellem kommunen og forsyningsvirksomhederne, registreres derfor som eksterne. Som eksempel kan nævnes, at leverancer af vand fra kommunens egne forsyningsvirksomheder registreres under art 4.9 Øvrige tjenesteydelser m.v. Endvidere registreres forsyningsvirksomhedernes faktiske andele af kommunens almindelige administrationsudgifter under art 4.0 Tjenesteydelser uden moms, på funktionerne for forsyningsvirksomhederne.

Køb af varer og tjenesteydelser hos en anden offentlig myndighed (dvs. staten eller andre kommuner), der på det pågældende aktivitetsområde er momsregistreret, og altså afregner leverancer incl. moms, registreres på de momsbærende udgiftsarter og altså ikke på art 4.6-4.8. Der skal i denne situation anvendes samme fremgangsmåde som vedrørende forsyningsvirksomhederne, jf. ovenfor.

Bortset fra køb af momspligtige varer og tjenesteydelser hos en anden offentlig myndighed gælder, at køb hos staten, eller andre kommuner registreres på art 4.6-4.8.

Med hensyn til sondringen mellem hovedart 4 Tjenesteydelser m.v., og hovedart 1 Lønninger henvises til bemærkningerne til hovedart 1.

På art 4.0 Tjenesteydelser uden moms registreres de tjenesteydelser, som ikke er momsbelagte. Hertil kommer, at der på art 4.0 skal konteres visse udgifter, som ikke er egentlige tjenesteydelser, men mere har karakter af varekøb og anskaffelser, som imidlertid ikke er belagt med moms (f.eks. avisabonnementer og køb af visse kunstgenstande).

På art 4.9 Øvrige tjenesteydelser m.v., må kun konteres momsbelagte ydelser.

Tjenesteydelser er i artsinddelingen for offentligt varekøb i denne serviceopgave opdelt på 3 arter:

4.0 Tjenesteydelser uden moms
4.5 Entreprenør- og håndværkerydelser
4.9 Øvrige tjenesteydelser m.v.

Som eksempler på kontering på de enkelte arter under hovedart 4 kan anføres:

4.0 Tjenesteydelser uden moms

Visse administrative tjenesteydelser, f.eks. efteruddannelse, kontingenter til kommunale sammenslutninger, ikke-skattepligtige diæter til kommunalbestyrelsesmedlemmer, porto og aviser

Skatter, visse afgifter og forsikringer, f.eks. ejendomsskatter og vægtafgift

Sundhedsmæssige tjenesteydelser, f.eks. almen læge- og sygeplejemæssig bistand, betaling til private sygehuse, lægeerklæringer, betaling for forskellige undersøgelser

Visse transportudgifter, f.eks. befordringsgodtgørelse, patientbefordring samt ikke-momsbelagte udgifter til bustransport

Varekøb og anskaffelser, der ikke er momsbelagte, herunder f.eks. andel af varmeudgifter opkrævet af ikke-momsregistrerede boligforeninger og lignende.

4.5 Entreprenør- og håndværkerydelser

Samtlige udgifter til anlæg, reparation og vedligeholdelse, som ikke udføres af kommunens eget personale

4.9 Øvrige tjenesteydelser

Visse administrative tjenesteydelser, f.eks. annoncer og edb-udgifter samt vederlag til sagkyndige m.v.

Betaling til den regnskabsførende kommune i fælleskommunale anliggender for momsbelagte ydelser

Fragt

Leverancer fra kommunens egne forsyningsvirksomheder

Revision og telefon m.v.

Sanitære tjenesteydelser, f.eks. rengøring, bortkørsel og forbrænding af affald, skorstensfejning, slamsugning, vask og rensning samt vinduespolering

Udgifter til vand

Bilag 5. Liste over de 30 største offentlige selskaber

Aftalen var, at Danmarks Statistik skulle levere en liste over de 25 største offentlige selskaber. Vi udarbejdede imidlertid en liste på 30 selskaber. Da Danmarks Statistik har en diskretionsforpligtelse m.h.t. indberettede økonomiske oplysninger mv., var det ikke muligt at anføre indkøbsvolumen eller at rangordne virksomhederne efter nettoudgifter. Derfor er rækkefølgen på nedenstående liste over de 30 største offentlige selskaber tilfældig.

Danske Elværkers Forening
Dangas A/S
Danske Fjernvarmeværkers Forening
Combus A/S
Hovedstadens Trafikselskab
Storstrøms Trafikselskab
Viborg Amts Fælleskommunale Trafikselskab
Dansk Olierør A/S
Scandlines A/S
Københavns Lufthavne A/S
Tele Danmark Koncernen A/S
Danmarks Radio
TV 2 / Danmark
I/S Lynettefællesskabet-Renseanlæggene
A/S Storebæltsforbindelsen
Tarco A/S
Københavns Havn
Det Danske Luftfartselskab A/S
Marius Pedersen A/S
I/S Amagerforbrænding
I/S Vestforbrænding
Kommunekemi A/S
Kommunedata A/S
CSC Danmark A/S
Indbindingscentralen
Dopas A/S
Dansk Tipstjeneste
Post Danmark
Danmarks Nationalbank
Kommunernes Pensionsforsikring

Bilag 6. Hovedresultatet af undersøgelsen

Se her!

Bilag 7. Fordeling af den statslige og kommunale kontoplan på nationalregnskabskategorien

Se her!