I forbindelse med udstedelsen af den gældende luftvejledning blev der i 1989
gennemført en tilsvarende konsekvensvurdering. Det aftaltes, at den bestilte opgave
skulle anvende den samme metode som den tidligere.
Dette indebærer, at der alene ses på de økonomiske konsekvenser, udkastet kan få
for bestående virksomheder og anlæg. Skærpelserne vil også gælde for nye
virksomheder, men vil kunne indarbejdes i beslutnings- og projekteringsfasen. Det er ikke
muligt at forudse hvilke nye virksomheder, der vil opstå i fremtiden. Det er derfor ikke
realistisk at lade betragtninger herom indgå i undersøgelsen.
Et hovedelement i undersøgelsen har derfor været at identificere og rette henvendelse
til bestående enkeltvirksomheder og brancher, som kunne tænkes at blive omfattet af de
foreslåede skærpelser. Dette har bl.a. forudsat en fastlæggelse af vejledningens
gyldighedsområde, og det konkluderes, at dette siden fremkomsten af den gældende
vejledning er blevet væsentligt indskrænket som følge af, at der er udstedt en række
bekendtgørelser, brancheorienteringer og andre vejledninger, som går forud for
luftvejledningen.
Et særligt forhold er fremkomsten fra og med år 2000 af de, branchespecifikke BAT
Reference Documents (BREFs), i vejledningsudkastet benævnt BAT-noter, der udfærdiges af the
European IPPC Bureau i henhold til Rådets direktiv nr. 96/61/EF af 1996.09.24 om
integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC-direktivet). BAT = Best
Available Techniques. Disse BREFs kan ligeledes opfattes som en slags vejledninger. Se dog
også denne rapports kapitel 3.
Som tidsramme for undersøgelsen blev fastsat perioden frem til d. 2001.01.31. Dette
indebar, at Konsulenten måtte påbegynde undersøgelsen og også langt ad vejen
rapportere denne, mens høringen endnu pågik. Dette har haft den fordel, at Konsulenten
har kunnet fremlægge forskellige aspekter af høringsudkastet til drøftelse i
Følgegruppen, men også den ulempe, at en del af det pr. 2001.01.31 foreliggende
rapportudkast i mellemtiden er blevet mindre aktuelt, som det fremgår nedenfor.
Som nærmere omtalt i den nedennævnte Bilagsrapports kapitel 6 udsendte Konsulenten d.
2000.12.04 et brev til et større antal virksomheder og brancheorganisationer.
Besvarelsesfristen fastsattes til udløbet af Miljøstyrelsens høringsfrist, dvs. til d.
2000.12.19. Der fremkom herved enkelte ganske tungtvejende indvendinger mod forskellige af
de i høringsudkastet foreslåede skærpelser
Kun få af de adspurgte besvarede imidlertid Konsulentens henvendelse. Konsulenten har,
med støtte i Følgegruppen, antaget, at de manglende svar kunne tolkes derhen, at
høringsudkastet enten ikke vil få økonomiske konsekvenser for de pågældende eller kun
vil få det i mindre omfang.
Ikke desto mindre er det et interessant resultat af Konsulentens undersøgelse, at den
gældende luftvejledning endnu ikke er implementeret fuldt ud, hverken med hensyn til
emissionsgrænseværdier eller krav om kontrolmålinger. Det betyder, at en række af de
økonomiske konsekvenser, der blev estimeret ved konsekvensvurderingen i 1989 af det
daværende vejledningsudkast, ikke er realiseret.
På Følgegruppens møde d. 2001.02.01 oplyste Miljøstyrelsen, at den nu ville
gennemgå dels de høringssvar, styrelsen selv havde modtaget, og dels de svar, der var
fremkommet ved Konsulentens undersøgelse. På grundlag heraf ville styrelsen udarbejde et
nyt udkast. Det besluttedes samtidig, at Konsulenten skulle afvente dette udkast, og at
den ønskede konsekvensvurdering skulle omhandle de skærpelser, der er indeholdt heri, i
forhold til den gældende vejledning.
Det endelige udkast, som ikke har været i høring, forelå i juni 2001, og det er
dette udkast, der konsekvensvurderes i nærværende rapport.
Uanset, at det pr. 2001.01.31 foreliggende rapportudkast derved er blevet mindre
aktuelt, har Konsulenten valgt at vedlægge det i en lettere bearbejdet form i forventning
om, at i det mindste kapitlerne 3 om luftvejledningens gyldighedsområde, 4 om forholdet
mellem BREFs og luftvejledningen og 7 om de modtagne besvarelser vil kunne have en generel
interesse.
I det følgende benævnes rapportudkastet ved Bilagsrapporten.
| Forside | | Indhold | |
Næste | | Top
|