Økonomisk konsekvensvurdering af ny luftvejledning

Forord

Miljøstyrelsen har ønsket at revidere Vejledning nr. 6, 1990 om begrænsning af luftforurening fra virksomheder (Luftvejledningen), og et udkast til en ny vejledning, i det følgende benævnt høringsudkastet, blev sendt i høring d. 2000.10.25 med høringsfrist til d. 2000.12.19.

Høringsudkastet indeholdt en række skærpelser og nyskabelser i forhold til den gældende vejledning. Miljøstyrelsen ønskede derfor en vurdering af de hermed forbundne økonomiske konsekvenser for den danske industri og energisektor, og ved kontrakt af 2000.10.13 blev denne opgave overdraget til RAMBØLL ved
chefkonsulent, civilingeniør Søren Dalager (projektleder og sagsfagleder for teknik), og
chefkonsulent, cand. polit. Lars Mønsted (sagsfagleder for økonomi)

I det følgende benævnes RAMBØLLs projektgruppe som Konsulenten.

Arbejdet er blevet fulgt og støttet af en Følgegruppe bestående af
fra Miljøstyrelsen: Erik Thomsen, Hans Christian Ellehauge,  Jørgen Nielsen og Finn Juel Andersen
fra Dansk Industri: Torkild Hoff Andersen
fra RAMBØLL: Søren Dalager og Lars Mønsted

I forbindelse med udstedelsen af den gældende luftvejledning blev der i 1989 gennemført en tilsvarende konsekvensvurdering. Det aftaltes, at den bestilte opgave skulle anvende den samme metode som den tidligere.

Dette indebærer, at der alene ses på de økonomiske konsekvenser, udkastet kan få for bestående virksomheder og anlæg. Skærpelserne vil også gælde for nye virksomheder, men vil kunne indarbejdes i beslutnings- og projekteringsfasen. Det er ikke muligt at forudse hvilke nye virksomheder, der vil opstå i fremtiden. Det er derfor ikke realistisk at lade betragtninger herom indgå i undersøgelsen.

Et hovedelement i undersøgelsen har derfor været at identificere og rette henvendelse til bestående enkeltvirksomheder og brancher, som kunne tænkes at blive omfattet af de foreslåede skærpelser. Dette har bl.a. forudsat en fastlæggelse af vejledningens gyldighedsområde, og det konkluderes, at dette siden fremkomsten af den gældende vejledning er blevet væsentligt indskrænket som følge af, at der er udstedt en række bekendtgørelser, brancheorienteringer og andre vejledninger, som går forud for luftvejledningen.

Et særligt forhold er fremkomsten fra og med år 2000 af de, branchespecifikke BAT Reference Documents (BREFs), i vejledningsudkastet benævnt BAT-noter, der udfærdiges af the European IPPC Bureau i henhold til Rådets direktiv nr. 96/61/EF af 1996.09.24 om integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC-direktivet). BAT = Best Available Techniques. Disse BREFs kan ligeledes opfattes som en slags vejledninger. Se dog også denne rapports kapitel 3.

Som tidsramme for undersøgelsen blev fastsat perioden frem til d. 2001.01.31. Dette indebar, at Konsulenten måtte påbegynde undersøgelsen og også langt ad vejen rapportere denne, mens høringen endnu pågik. Dette har haft den fordel, at Konsulenten har kunnet fremlægge forskellige aspekter af høringsudkastet til drøftelse i Følgegruppen, men også den ulempe, at en del af det pr. 2001.01.31 foreliggende rapportudkast i mellemtiden er blevet mindre aktuelt, som det fremgår nedenfor.

Som nærmere omtalt i den nedennævnte Bilagsrapports kapitel 6 udsendte Konsulenten d. 2000.12.04 et brev til et større antal virksomheder og brancheorganisationer. Besvarelsesfristen fastsattes til udløbet af Miljøstyrelsens høringsfrist, dvs. til d. 2000.12.19. Der fremkom herved enkelte ganske tungtvejende indvendinger mod forskellige af de i høringsudkastet foreslåede skærpelser

Kun få af de adspurgte besvarede imidlertid Konsulentens henvendelse. Konsulenten har, med støtte i Følgegruppen, antaget, at de manglende svar kunne tolkes derhen, at høringsudkastet enten ikke vil få økonomiske konsekvenser for de pågældende eller kun vil få det i mindre omfang.

Ikke desto mindre er det et interessant resultat af Konsulentens undersøgelse, at den gældende luftvejledning endnu ikke er implementeret fuldt ud, hverken med hensyn til emissionsgrænseværdier eller krav om kontrolmålinger. Det betyder, at en række af de økonomiske konsekvenser, der blev estimeret ved konsekvensvurderingen i 1989 af det daværende vejledningsudkast, ikke er realiseret.

På Følgegruppens møde d. 2001.02.01 oplyste Miljøstyrelsen, at den nu ville gennemgå dels de høringssvar, styrelsen selv havde modtaget, og dels de svar, der var fremkommet ved Konsulentens undersøgelse. På grundlag heraf ville styrelsen udarbejde et nyt udkast. Det besluttedes samtidig, at Konsulenten skulle afvente dette udkast, og at den ønskede konsekvensvurdering skulle omhandle de skærpelser, der er indeholdt heri, i forhold til den gældende vejledning.

Det endelige udkast, som ikke har været i høring, forelå i juni 2001, og det er dette udkast, der konsekvensvurderes i nærværende rapport.

Uanset, at det pr. 2001.01.31 foreliggende rapportudkast derved er blevet mindre aktuelt, har Konsulenten valgt at vedlægge det i en lettere bearbejdet form i forventning om, at i det mindste kapitlerne 3 om luftvejledningens gyldighedsområde, 4 om forholdet mellem BREFs og luftvejledningen og 7 om de modtagne besvarelser vil kunne have en generel interesse.

I det følgende benævnes rapportudkastet ved Bilagsrapporten.