Miljøet og udviklingen
Meget af Sydafrikas miljødebat siden 1994 har handlet om balancen mellem
miljøbevarelse - mest markant i nationalparkerne - og kampen mod forureningen. Fagfolk
skelner gerne mellem "grønne" bevaringsprojekter og "brune"
forureningsprojekter. Mere filosofisk handler det om, hvor vidt man betragter naturen
eller mennesket som det centrale for miljøindsatsen.
Før 1994 var fokus på naturbevarelsen, siden har kampen mod forureningen taget fart.
Danced har forsøgt at støtte begge lejre. Et klassisk bevaringsprojekt er støtten til
Sydafrikas overholdelse af CITES-konventionen om handel med truede dyre- og plantearter.
Den ovenfor beskrevne kamp mod affaldsproblemer består til gengæld næsten af
udelukkende "brune" projekter.
Nogle af de måske mest spændende af Danceds projekter prøver at bygge bro mellem de
to opfattelser af miljøindsatsen. Et eksempel foregår omkring nationalparkerne.
Dyrereservaterne lå i mange år i krig med deres naboer, som ofte var blevet tvunget væk
fra parkernes jord. Danced støtter et projekt, hvor naboerne bliver inddraget i driften
af parkerne. Det vigtigste formål er at skabe forståelse nok for parkerne til at sikre
deres fremtid. Men en sidegevinst er udvikling i lokalsamfundene, (se "Elitens parker
åbner sig" side 36).
|
Genbrug af metal har altid blomstret af sig selv i
Sydafrika, fordi overskuddet er stort. På andre områder forsøger Sydafrikas
miljømyndigheder og Danced at skubbe til udviklingen, så genbrug bliver mere udbredt. |
Status for indsatsen for de fire hovedtemaer
Miljøforvaltning i byområder: Mere end 50 procent af Sydafrikas befolkning bor i
byområder, og flugten fra de fattige landområder til byen vokser med fem procent
årligt. Da det meste af den økonomiske vækst også finder sted omkring byerne, er der
behov for en dobbelt indsats: Fortidens synder skal rettes op. Og skaderne fra yderligere
vækst skal forebygges.
Sydafrikanske byer er præget af, at der i apartheidtiden blev ofret meget få
ressourcer på de fattige boligområder. De er derfor ofte ved at kvæles i overbefolkning
og indbyggernes eget affald. Derudover blev mange industriområder lagt, hvor de generede
det hvide mindretal mindst. Det var ofte klos op ad de sorte boligområder, hvor
hovedparten af befolkningen bor.
Boligministeriets udviklingsstrategi fra 1997 siger, at byområder skal være
"økologisk bæredygtige og præget af en balance mellem bebyggede områder af høj
kvalitet og åbne områder". Regeringens overordnede miljøpolitik har desuden en
meget bred definition af miljø, der blandt andet omfatter "befolkningens
livskvalitet og dens bolig- og arbejdsforhold".
Kommunerne bliver opfordret til at skabe lokale Agenda 21-programmer, der kan føre
visionerne fra FNs Riotopmøde om miljø i 1992 ud i livet. Det handler blandt andet om
bæredygtig udnyttelse af ressourcer, miljøundervisning i skolerne og byplanlægning, der
tager hensyn til vådområder og andre grønne indslag i byområderne.
Alt dette til trods har Sydafrika ikke nogen samlet politik for miljøforvaltning i
byerne. Det har gjort det svært at gennemføre Danceds ambition om at påvirke hele
området fra de øverste politiske cirkler til praktiske projekter. Støtten til
miljøforvaltning i byområder er derfor koncentreret om projekter med lokale myndigheder
og NGO'er, der arbejder med miljøproblemer i de sorte townships.
Samarbejdet med bystyret i Midrand mellem Johannesburg og Pretoria om en "Grøn By
Vision" og et bymiljøprojekt i Sydafrikas største townships i Soweto er eksempler
på samarbejdet med lokale myndigheder, (se "Slip rengøringsdillerne løs" side
46). Samarbejdet med miljøNGO'er handler blandt andet om miljørigtige huse til de
fattigste og støtte til lobbyarbejde for et renere miljø, (se "Dilemmaer på
tryk" side 40 og "Syn for miljøsagen" side 73).
Forureningsbekæmpelse og affalds håndtering: Dette hovedtema
handler om både industriens forurening og husholdningsaffald. Som skitseret tidligere i
dette kapitel er Danceds indsats på området et godt eksempel på ambitionen om at følge
indsatsen hele vejen fra de politiske visioner til praktiske projekter.
Ved programmets start var Sydafrikas indsats over for industriens udledninger præget
af en overdreven tro på naturens evne til både at levere endeløse mængder af råvarer
og opsluge forurening. Det mindede i høj grad om den tankegang, der for få årtier siden
fik Danmark til at bekæmpe luftforurening med højere skorstene. Indendørs i industrien
førte den manglende respekt for sortes arbejdskraft ofte til et kummerligt, forurenet
arbejdsmiljø.
Danceds støtte var en væsentlig grund til, at Sydafrika fik skrevet en national
affaldsstrategi med bidrag fra alle de parter, der skal føre strategien ud i livet. Siden
har Danceds konsulenter hjulpet embedsmænd med at gøre handlingsplanen til virkelighed
og arbejdet med demonstrationsprojekter i både fabrikker og townships. Men som i mange
andre hjørner af Sydafrika er der langtfra penge til at opfylde alle visionerne.
Industrien brokkede sig i begyndelsen af 2001 over, at end ikke lovgivningen var på
plads. Virksomhederne manglede blandt andet de grænseværdier, der afgør, hvor meget
udstyr de skal købe til at rense udledningerne.
Vedvarende energi og bæredygtig energiudnyttelse: Sydafrikas kolossale kulminer
med lavtlønnet arbejdskraft sikrer landet nogle af verdens laveste elpriser. Og et
politisk ønske om at gøre transport over de lange afstande billig har i mange år holdt
brændstofpriserne nede. De lave priser har været med til at gøre Sydafrika til et af de
ti mest energifrådsende lande i verden, målt som energiforbruget i forhold til
samfundsøkonomiens størrelse.
|
Beskyttelse af Sydafrikas rige dyreliv var indtil for
nylig overvejende lagt i hænderne på enkelte provinser, der gik til opgaven med stærkt
varierende ildhu. Danced har hjulpet med at skabe en landsdækkende, mere ensartet kontrol |
Billig olie og el har indtil for nylig ikke gjort det særligt interessant at
eksperimentere med alternativ energi, selv om Sydafrika blandt andet er begavet med mange
solskinstimer. Tilhængerne af alternativ energi har desuden det problem, at det nationale
elselskab Eskom hidtil har haft monopol og har været mere interesseret i at udvikle en ny
type atomreaktor end eksperimentere med alternativ energi.
Danced har siden 1995 forsøgt at bidrage til diskussionen med danske succeshistorier
om vedvarende energi - på det praktiske plan blandt andet med støtte til vindmøller,
der har fået status som nationalt demonstrationsprojekt.
Energiministeriet betragter mest vedvarende energi som et tilbud til de landområder,
der ligger uden for elværkernes net. Det har ført til, at nogle landkommuner tøver med
at acceptere alternative energikilder, fordi de frygter, de dermed for altid vil blive
holdt uden for elnettet og nægtet adgang til udvikling.
Danced støtter fortsat en række NGO'er, der lobbyer for vedvarende energi. Anden
støtte går til energibesparelse, først og fremmest i de fattige boligområder i
townshippene, (se "Syn for miljøsagen" side 73).
Bæredygtig udnyttelse og forvaltning af naturressourcer: Sydafrika har
svimlende naturressourcer, men også klare behov for at passe bedre på dem. Danced har
hjulpet med indsatsen på tre områder:
Biodiversitet: Sydafrikas natur har en større mangfoldighed - biodiversitet -
end de fleste andre lande på kloden. Landet huser desuden nogle af verdens ældste
nationalparker med omfattende programmer til beskyttelse af truede dyrearter. Men indtil
for nylig har der manglet national politik og strategier til bevaring af herlighederne.
For eksempel var kontrollen med CITES-konventionens forbud mod handel med truede dyrearter
overladt til de enkelte provinser, der gik til opgaven med meget varierende entusiasme.
Danced støttede i 1996 miljøministeriets overordnede arbejde med en ny national
politik til beskyttelse af biodiversiteten. Siden er der fulgt op med konkrete projekter,
der blandt andet skal forbedre kontrollen med handel med truede dyrearter.
Skove: Danced har på flere planer hjulpet med forsøgene på at bevare
Sydafrikas begrænsede skovområder. I 1995 deltog en tidligere underdirektør fra den
danske Skov- og Naturstyrelse i arbejdet med den overordnede strategi, der siden - og igen
med dansk støtte - blev til et sæt nye skovlove. På jorden har Danced støttet et
projekt, hvor lokale indbyggere i Bushbuckridge planter træer og hjælper med at beskytte
skovområder. Ideen er at samarbejde med lokalbefolkningen frem for - som det mange steder
har været traditionen - at betragte mennesker som naturbevarelsens fjender.
Erfaringerne vil nu blive udnyttet i et nyt projekt i Dududuku-skoven i KwaZulu-Natal
provinsen, som er scene for et af Sydafrikas voldsomste opgør mellem mennesker og natur,
(se "Dilemmaer på tryk" side 60).
Vand: Trods jævnlige oversvømmelser er vandmangel og adgang til rent vand et
truende problem i mange områder af Sydafrika, hvilket omkring årsskiftet 2000-2001 blev
understreget af en koleraepidemi i KwaZulu-Natal provinsen. Danced har støttet arbejdet
med at beskytte vandforsyningen og begrænse forureningen fra spildevand i townshippene,
både som en overordnet strategi og ved praktiske projekter i alle ni provinser, (se
"Revolution fra rendestenen"side 51). Desuden er Danced involveret i tre af i
alt 17 nye 'Vater Management Authorities", der får ansvaret for at pleje og fordele
vandforsyningerne i hver sin del af Sydafrika.
|
Vedvarende energi er ikke ukendt i Sydafrika, men er
fortrinsvist populært på landet, hvor elforsyningen ikke er nået frem. Her er slået to
fluer med et smæk ved at bruge et nyt post-box-
anlæg i et land-
distrikt som underlag for solfangere. |
Apartheids byplanlæggere placerede boliger klos op ad landets mest forurenende
fabrikker. I det ny Sydafrika oplever beboerne fortsat, at de må presse både regeringen
og erhvervslivet hårdt for at gøre naboskabet tåleligt.
Michelle Simon voksede op i svovllugten fra to af Sydafrikas største olieraffinaderier
og havde udsigt til en papirfabrik fra skolegården.
"Som barn er man imponeret af alle disse enorme fabrikker. Det er først, når man
bliver voksen, at man opdager, hvad de gør ved miljøet", siger Michelle Simon, hvis
land i disse år går gennem den samme smertelige proces. Tidligere tiders fascination af
industrien er afløst af bekymring for, hvad den gør ved miljøet.
Apartheids byplanlæggere placerede rask væk boligområder klos op ad hegnet til selv
de mest forurenende fabrikker, specielt hvor beboerne ikke var hvide. Nu er det tid til
oprydning efter årtier, hvor eventuelle protester mod forureningen blev kvalt i tåregas.
Michelle Simon fik sin portion gas, da hun som 16-årig demonstrerede for at tvinge
tankbilerne med klor til papirfabrikken til at køre en lille omvej uden om boligområdet.
I dag er hun eneste fastansatte i græsrodsorganisationen South Durban Community
Environmental Alliance (SDCEA).
Her oplever Michelle Simon, at regeringen endelig lytter og virksomhederne langt om
længe tager nogle af protesterne alvorligt. Men kun, når presset fra beboerne bliver
stort nok.
"Før 1994 opnåede vi intet. I 1995 vækkede Mandela virksomhederne og fik dem
til at indse, de må gøre noget", siger hun.
På giftig sightseeing
Danced støtter organisationer som SDCEA for at øge miljøbevidstheden i Sydafrika og
sikre en frodig offentlig debat. Syd for Durban har græsrødderne fundet et lydhørt
publikum.
Michelle Simon tager os på en såkaldt "Toxic Tour", en sightseeing i absurd
byplanlægning, hvor man fra villahaver og skolegårde stirrer direkte ind i nogle af
Sydafrikas mest forurenende virksomheder.
|
Sydafrikas største kemikaliedepot, fotograferet fra en
villahave på Michelle Simons "Toxic Tour" |
Første stop er Settlers Primary School, en folkeskole i det oprindeligt indiske
boligområde Merebank, der ligger klemt mellem to olieraffinaderier. I gennemsnit bølger
svovldampene gennem klasselokalerne hver anden dag, og på særligt dårlige dage checker
lærerne vindmåleren bag skoleinspektørens kontor.
Er vinden nordlig, ringer lærerne til olieselskabet Engen 750 meter oppe ad vejen.
Kommer vinden fra syd, er synderen derimod BP og Shells raffinaderi, der ligger 1,5
kilometer væk.
Mod vest - igen blot 750 meter fra skolen - lugter Durbans største rensningsanlæg. Og
for at fuldende billedet ligger både papirfabrikken Mondi og landingsbanerne i Durbans
internationale lufthavn mindre end to kilometer væk.
|
"Før 1994 opnåede vi intet", siger Michelle
Simon, der som 16-årig blev tåregasset i en demonstration for et renere miljø." I
1995 vækkede Mandela virksomhederne og fik dem til at indse, de må gøre noget". |
Børnene kaster op
"Det distraherer undervisningen, når du har elever, der kaster op midt i
klassen", siger Shano Khalawan. Som de øvrige lærere kan hun sender de hårdest
ramte børn ned i skolens sygerum. Her kan de få frisk luft gennem en iltmaske.
"Du har travlt med at undervise i en vigtig time, når vinden pludselig bærer
lugten ind i klassen. Børnene begynder at hoste og rækker hånden i vejret - og du ved,
de ikke bluffer, for du kan selv lugte det", siger en anden lærer, Lawrence
Vartharagulu.
Med hjælp og opmuntring fra SDCEA og en lokal læge førte skolen i seks måneder i
2000 statistik over, hvor mange elever, der blev syge. Hver anden dag i snit en fjerdedel
af eleverne sendt hjem. Og ifølge lægen lider 40 procent af børnene i området af
bronkitis og andre luftvejssygdomme.
Statistikken er nu et af de mange midler i lokalsamfundets kampagne for et bedre
miljø. I november 2000 førte det alt sammen til en slags gennembrud. To ministre -
miljø- og turismeminister Vallfi Moosa og handels- og industriminister Alec Erwin -
præsenterede en plan for oprydning i det sydlige Durban, der skal danne forbillede for
resten af landet.
Et vigtigt led i planen er, at Sydafrika langt om længe far grænseværdier for
luftforurening. Det glæder både raffinaderierne og deres naboer sig til.
Til kamp mod 50 års løgne
"Hvis der var faste regler, ville det gøre alles liv meget nemmere", siger
Alan Munn, der er ledende miljøingeniør på Engen-raffinaderiet.
"Det meste af industrien vil gerne gøre det rigtige. Men hvor ledelsen ikke er
samarbejdsvillig, sikrer faste regler og grænser, at de miljøansvarlige kan sige til
direktionen: Enten gør du det her. Eller også ryger du i fængsel".
Alan Munn er uddannet i Storbritannien og vendte hjem til en olieindustri i Sydafrika,
der led af mange års isolation.
|
Når svovldampene fra to af Sydafrikas største
raffinaderier bølger over Settlers Primary School, kan de hårdest ramte børn få ilt
på skolens sygestue. |
"Vores tidligere direktør indså, at vi havde et problem, hvilket er ganske
godt gået i Sydafrika. Jeg blev ansat, fordi jeg vidste, udlandet havde bedre
systemer", siger han.
Et af Alan Munns første gennembrud var en frivillig aftale med Bobby Peek, den lokale
veteran i miljøkampen og medstifter af SDCEA. Raffinaderiet lovede at skære udslippene
af svovldampe ned med 65 procent.
"De forhandlede en plan med os på et tidspunkt, hvor regeringen ikke var
interesseret. Og de gjorde et fremragende job. Det er langt hen ad vejen på grund af
deres pres, at regeringen nu bliver tvunget til at lave grænseværdier", siger Alan
Munn om græsrødderne.
Miljøingeniøren er dog ikke overrasket over, at naboerne stadig brokker sig og synes,
at oprydningen går for langsomt.
"Der er 50 års mistillid, had og løgne at overvinde. Vi har tidligere svigtet
vores løfter til dem", siger Alan Munn.
Kommunen har for nyligt foreslået, at en skilsmisse var løsningen på dilemmaet: At
beboerne blev flyttet og hele området udlagt til industri. Men det afviser både beboerne
og raffinaderiet:
"I en højteknologisk tidsalder flytter du ikke folk. Du bruger teknologien til at
rydde op", siger læreren Shano Khalawan.
"Vi ville aldrig anbefale tvangsforflyttelser. Hvis du kigger på dette lands
historie, er det udelukket", siger Alan Munn.
|
Syd for Durban lægger tung industri meget synlige og
ofte ildelugtende kulisser til deres naboers hverdag. Nederts ses Settlers Primary School,
øverst Engens raffinaderi. |
Regeringen følger strømmen
Bobby Peek - der forhandlede aftalen med Engen på beboernes vegne - har brugt
erfaringerne fra sin opvækst i raffinaderiets skygge til at stifte den landsdækkende
miljøorganisation Ground Work.
Peek ved ikke rigtigt, om han skal være stolt eller bekymret over de sejre, som han og
beboerne har vundet. Miljøminister Valli Moosa brugte eksemplet fra Durban til at
fremhæve betydningen af græsrodsarbejde, da han i december 2000 bød delegater fra hele
verden velkommen til FNkonference om sprøjtemidler i Johannesburg.
"Men det, han reelt sagde ved den lejlighed, var: Regeringen gør ikke noget af
sig selv. Regeringen vil reagere, hvis lokalsamfundet organiserer sig", siger Bobby
Peek.
Derfor finder han det så vigtigt, at Danced har valgt også at støtte NGO'erne i
Sydafrika:
"Da jeg først bad Danced om støtte til SDCEA i 1997, var de lidt bekymrede for,
at vores arbejde var for kontroversielt. Jeg forklarede, at det var os, der var syge og
blev ignoreret og derfor havde behov for at være mere aktive. Til sidst gav Danced
sig", siger han.
"Hvis ikke det havde været for Danced, havde vi aldrig kunnet udfordre
raffinaderiet og regeringen så effektivt, som vi gjorde. For at få støtte var vi
tvunget til planlægge og formulere vores ideer klart".
|
Mens kommunens målestation i en campingvogn paa
parkeringspladsen stod parat til at afsløre ethvert udslip, lykkedes det skolen i
Merebank at gennemføre sin årsafslutning i 2000 uden ildelugtende afbrydelser |
Sydafrikas nationalparker slås for at tilpasse sig de nye realiteter i et
land, hvor naboerne længe opfattede parkerne som overklassens og dyrenes unødvendige
legepladser.
Mange af Sydafrikas verdensberømte nationalparker ligger på jord, der blev taget med
magt fra de oprindelige indbyggere. Mens truede dyrearter og turister fik masser af plads
at boltre sig på, blev lokalbefolkningen presset sammen på ofte usle landområder på
den anden side af hegnet.
Efter landets overgang til demokrati i 1994 var parkerne derfor i overhængende fare
for at blive lukket på langt sigt, hvis ikke de ændrede deres image.
"Hvad enten vi kan lide det eller ej, ved vi alle sammen, hvordan Kruger
Nationalparken blev til", som Nelson Mandela sagde til BBC.
Nationalparkernes svar var oprettelsen af "socialøkologi", en særlig enhed
i hovedkontoret i Pretoria og de enkelte parker, der skulle række en forsonende hånd ud
til naboerne. Danced blev inddraget som en af flere udenlandske rådgivere.
Nogle af Kruger Nationalparkens socialøkologer kendte problemerne fra deres barndom
på den forkerte side af hegnet:
"Jeg voksede op i den tro, at parken kun var for hvide udlændinge, der kom
kørende for at besøge et område administreret af vores egne hvide. Vores rolle var
krybskytternes. Og vi havde kun kontakt med parken, når dens vagter kom for at ransage
vores huse. Folkene i min landsby var vokset op på det land, der blev til parken og
følte, at dyrene var deres. De var dygtige krybskytter. Jeg spiste selv af kødet",
siger Patrick Chauke.
"Os" og "dem"
I dag har Chauke selv kontor i Krugerparkens hovedkvarter Skukuza. Navnet betyder
"manden, der har tvunget folk væk med magt" og var naboernes øgenavn for
parkens grundlægger, James Stevenson-Hamilton.
|
Sydafrikas nationalparker tilbyder enestående muligheder
for nærkontakt mellem mennesker og dyr Problemet er, at det privilegium i mange år ofte
havde kolossale omkostninger for andre mennesker: De naboer der var tvangsforflyttet for
at gøre plads til dyrene. |
"Da jeg ankom her, talte folk stadig om "os" og "dem" -
parken og befolkningen udenfor. Opgaven var at ændre det, så det blev os - parken og
dens omgivelser i samarbejde", siger Patrick Chauke.
Han fandt sig selv i en af landets mest konservative institutioner. I det gamle
Sydafrika blev nationalparkerne kørt som en paramilitær organisation af folk, der
opfattede ikke bare de sorte naboer, men også turisterne som forstyrrende elementer i
deres forsøg på at sikre dyrene et beskyttet miljø.
Krugerparkens ledelse anså sig selv som "gartnere i Paradisets Have",
siger modstanderne af den kompromisfattige tankegang, der stadig holder det meste af
parken lukket for offentligheden.
|
Først de seneste år er Sydafrikas sorte flertal begyndt
at vise sig i parkerne som andet end ansatte. Hvis parkerne skal overleve, er det
afgørende, at den sorte del af befolkningen betragter dem som relevante. |
Adgang for lokale kunstnere
Patrick Chauke var fra starten så skeptisk over for ledelsens vilje til omstilling, at
han tøvede med at bringe sin familie med sig til huset i Krugerparkens personalelandsby.
"Jeg var ikke sikker på, vi kunne overleve her", siger han. Men i dag har
Chauke i det mindste en række konkrete eksempler på, at der er kommet skred i
omstillingen.
Et af de meste synlige resultater er opført lige inden for hovedindgangen, helt
bogstaveligt i grænselandet mellem parken og dens omgivelser: En stor butik for lokalt
produceret kunsthåndværk, bygget som led i et projekt, der er betalt af Danced og andre
donorer.
Indtil for nylig kom mange af Krugerparkens souvenirs fra Zimbabwe, mens kødet og
grøntsagerne i restauranterne stammede fra hvide gårdejere.
"Det var som om, butiksbestyrerne nægtede at tro, der kunne være kvalitet i
noget lokalt produceret", siger Chauke.
Jobs til lokale
Den nye butik ved hovedindgangen drives af et kooperativ af 63 lokale
kunsthåndværkere.
"De fleste af dem var allerede kunstnere og solgte deres ting ved vejkanten.
Andre er folk, der blev interesseret, fordi de så mulighederne her", siger
butikkens bestyrer Maylima Mdluli.
Selve byggeriet af butikken trak andre af parkens naboer ind i den daglige drift. 12
lokale småentreprenører stod for opførelsen og fik undervejs kurser i administration og
planlægning. De konkurrerer nu indbyrdes i lukkede licitationer om andre anlægs og
reparationsarbejder i parken.
En af entreprenørerne, Patrick Mkhabela, har hyret en gruppe arbejdsmænd til at
genopbygge skråningerne langs en bro lige uden for hovedindgangen, der blev vasket væk
under store oversvømmelser i 2000. Mkhabela var arbejdsløs, indtil byggeriet af butikken
satte ham i gang som entreprenør. Nu ser han sig selv som en ambassadør for parken, når
han møder andre af dens naboer til fester og i lokale forretninger.
|
I et forsøg på at få et bedre forhold til naboerne har
Krugerparken besluttet at bruge lokale småentreprenører til en række opgaver i parken,
herunder genopbygning af veje og broer, der bliver vasket væk under oversvømmelser. |
"Mange tror stadig, parken kun er for rangers, der kigger på dyr. Jeg kan
fortælle, der er arbejde at få, for eksempel med vejbyggeri", siger han.
En chance til kulturarven
Et andet led i Krugerparkens åbning mod omverdenen er anerkendelse af, at parken
rummer lige så mange spor efter mennesker som efter dyr. Patrick Chaukes oldefar ligger
for eksempel begravet bag et populært picnic-sted, hvor parkens gæster spiser deres
medbragte madkurve.
Parken giver naboerne fri adgang til at besøge deres forfædres grave. Foreløbig er
der registreret 254 gravpladser og andre eksempler på menneskets historiske tilknytning
til den store park. I den nordlige ende af parken kan man nu besøge de delvist
genopbyggede ruiner af Thulamela, centrum i et kongerige, der i 1500-tallet brugte guld
til at handle fra Vestafrika til Kina. Thulamela blev i 1996 åbnet for offentligheden,
efter arkæologer havde samarbejdet med kongerigets efterkommere om en rituel begravelse
af deres forfædre.
Socialøkologerne i Krugerparken forsøger at sikre, at gæsterne også møder
områdets oprindelige kultur ved forestillinger med traditionel dans. Næste skridt er at
lade naboerne overtage en del af safarikørslen og vise turister både dyrene i parken og
kulturhistorie i landsbyer på den anden side af hegnet.
|
Patrick Chauke, socialøkolog i Krugerparken, voksede selv
op på den forkerte side af hegnet og fandt det i sin barndom helt rimeligt at spise det
vildt, som krybskytterne i hans landsby hentede i parken. |
Krugerparkens måske største udfordring i samarbejdet med naboerne skyldes
Makulele-folket, der i 1996 brugte Sydafrikas jordreform til at kræve deres jord i parken
tilbage. To år senere indgik parterne en aftale, hvor makulelerne formelt fik retten til
jorden, men indvilgede i at drive den videre som nationalpark i samarbejde med Krugers
ledelse.
Makulelerne skabte siden internationale overskrifter, da de i 2000 offentliggjorde
planer om at sælge retten til at skyde elefanter. Dermed udfordrede de for alvor selve
nationalparkernes grundlag: At fattige mennesker skal være villige til at lade naturens
værdier i fred.
Ingen filantropi
Den danske chefkonsulent jens Søndergård har for Danced arbejdet tæt med en række
projekter i socialøkologi i både nationalparkernes hovedkvarter og de enkelte parker. I
alt ni parker har været inddraget, fra Kgalagadi Transfrontier Park i Kalahariørkenen
mod nord til Addo Elephant National Park i nærheden af Det Indiske Ocean mod øst.
|
Kunsthåndværker Joseph Tibane og butiksbestyrer Maylima
Mdluli har fået behov for både kreditkortmaskine og luftfragtfirmaer for at kunne
tilfredsstille turisters interesse for det lokalt producerede kunsthåndværk. |
Parkernes naboer rækker fra Kalaharis buskfolk til villaejerne på
Taffelbjergets nedre skråninger i Cape Town. Deres forventninger til parkerne er næsten
alle steder de samme: Jobs og del i det økonomiske udbytte fra turisterne. Men jens
Søndergård advarer mod at betragte SouthAfrican National Parks (SANP) som en
udviklingsorganisation:
"Parkerne skal være gode naboer. Det er filantropisk og urealistisk at tro, at
SANP kan være ansvarlig for den sociale udvikling i lokalsamfundet. Hvis SANP laver
udviklingsarbejde, skal det have en direkte sammenhæng med bestræbelser på
naturbevarelse i parkerne", siger han.
Den opfattelse skinner igennem i en nylig reorganisering af SANP's hovedkvarter. Hvor
socialøkologi fra 1998 til 2000 var et selvstændigt departement, vil det fremover falde
under det departement, der har ansvaret for naturbevarelse.
Ideelt set vil det skabe et endnu tættere samspil mellem parkernes og naboernes behov.
Men kritikere frygter, at socialøkologi risikerer atter at blive nedprioriteret. I
Krugerparken er Patrick Chauke dog overbevist om, at ingen længere kan tage beslutninger
uden at tænke på de lokalsamfund, hvor han selv voksede op:
"Socialøkologi er ikke længere noget valg. Det er blevet en nødvendighed",
siger han.
Danced prøver med forsøgsprojekter som dette i Soweto at finde billige og effektive
måder at føre nogle af idealerne fra affaldsstrategien ud i livet.
Oprydningen i Sydafrikas affaldsbjerge afslører problemerne i et land, der har
flere ambitioner end penge til indsatsen for et rent miljø.
Sydafrikas første seks år med demokrati har været præget af ofte turbulente
sammenstød mellem voldsomme ambitioner og manglende penge til at føre dem ud i livet.
Det Danced-støttede arbejde med landets forurenings- og affaldsstrategi er ingen
undtagelse.
Strategien kom til verden i en proces, som alle involverede har mange lovord for. Om
ikke andet fordi, den var et opgør med apartheidstyrets legendariske lukkethed og
kommandotone. Alle blev bedt om at sende en repræsentant til styringsgruppen: De berørte
ministerier, de ni provinser, erhvervslivet, mineindustrien, NGO'erne og fagforeningerne.
Vicemiljøminister Peter Mokaba sad selv i formandsstolen til de fleste møder. Flere
af deltagerne giver Danceds medvirken æren for, at processen på den måde blev et
mønstereksempel på det direkte samspil mellem politikere og offentligheden om ny
lovgivning.
"Hvis ikke det havde været for Danced, havde vi aldrig fået et dokument. For
miljøministeriet gør kun, hvad det kan skaffe sponsorer til", siger Laurraine
Lötter, der repræsenterede industrien ved forhandlingerne.
"Vi fik en totalløsning i stedet for blot en teknisk løsning. Det tog mange
timers gennemarbejdning af dokumenterne, hvilket teknokraterne ikke altid var lykkelige
for. Men hen ad vejen blev alle glade for processen", siger Jenny Hall, der var
NGO'ernes repræsentant.
|
Sydafrikas nye affaldsstrategi forsøger at forhindre, at
der fremover bliver alvorlige sammenstød mellem industriens udledninger og befolkningens
behov for et sundt miljø |
Mindre affald
Dokumenterne indeholdt to overordnede ambitioner for indsatsen fra de fattigste
townships til de mest forurenende virksomheder:
- Toppen skal skæres af affaldsbjergene og industriens forurening gennem øget
genbrug, skrappere krav til udledninger og mindre brug af ressourcer som brændstof,
kemikalier og vand.
- Resten af affaldet skal indsamles og opbevares mere effektivt, ikke mindst i de sorte
townships.
Alle parter i forhandlingerne insisterede på, at affaldsstrategien og handlingsplanen
skulle beskrive ideelle løsninger, selv om de samtidig var klar over, det vil tage mange
år at nå så langt.
"Handlingsplanen var mere optimistisk end realistisk. Vi havde hverken tid eller
penge til at undersøge, hvad der var praktisk muligt. I stedet for at sige: Hvad har vi
råd til, sagde vi: Hvordan bør det være", siger Jenny Hall.
Miljøministeriets nu tidligere vicedepartementschef Jerry Lengoasa arvede i 1999
ansvaret for at føre planen ud i virkeligheden. Det viste sig hurtigt at være meget
vanskeligt:
"Den samlede pris er en milliard rand (1,15 milliarder danske kroner), som
væsentligst skulle gå til flere ansatte. Det var samtidig med, at de fleste kommuner
skar ned og privatiserede", siger Lengoasa.
|
Det vellykkede arbejde med affaldsstrategien har gjort
alle parter utålmodige efter at se opfølgningen i form af lovgivning og konkrete
projekter - herunder industrien, der håber at kunne afslutte års skænderier om dens
udledning med indførelse af faste grænseværdier. |
For meget Europa
Jerry Lengoasa var langtfra ene om at opleve et svælg mellem et europæisk
ambitionsniveau og den sydafrikanske virkelighed. I mange ministerier blev der i årene
efter Nelson Mandelas magtovertagelse i 1994 brugt for meget tid på ambitiøse strategier
og for få kræfter på at levere de forbedringer, folk forventede, siger Lengoasa:
"Mange af strategierne var smukke og rigtige efter apartheid-politik, men meget
svære at gennemføre".
Som eksempel var handlingsplanen for affaldsindsamling ifølge Lengoasa præget af
europæisk tankegang, hvor skraldebiler kører rundt på velordnede villaveje. Igen var
det et resultat af ønsket om at beskrive de bedst mulige løsninger. Men det kan også
ses som et eksempel på, hvordan industrilandet Sydafrika ofte støder sammen med ulandet
Sydafrika. Ambitionerne er europæiske - budgetterne afrikanske.
"Vi havde mere brug for at finde en mand med en lastbil og nogle arbejdsløse
kvinder til at rydde gadehjørnerne for affald", siger Lengoasa. Pengene fandt han
ved at udnytte regeringens bevillinger kreativt.
Op gennem 90erne havde en række ministerier paradoksalt store problemer med at bruge
de penge, der er afsat til indsatsen mod fattigdom. Bureaukratiet kunne ikke følge med
bevillingerne. Lengoasa fik i 1999 og 2000 fat i tilsammen 30 millioner rand - 35
millioner kroner - til 30 forsøgsprojekter, spredt over alle ni provinser.
Pengene var øremærket til lønninger og gik til indbyggere i townshippene, der
samlede affaldet sammen. Projektet byggede blandt andet på erfaringerne fra det
forsøgsprojekt, Danced og miljømyndighederne i det sydlige Johannesburg har gennemført
i Soweto, (se "Slip rengøringsdillerne løs" side 46).
Miljøministeriet har markedsført projekterne som led i den såkaldte "Green and
Clean" kampagne, der går ud på at få befolkningen til meget bogstaveligt at sætte
pris på et rent miljø. Et af ministeriets forslag til byrådene var at lave
brugerbetalte parker, hvor folk betaler en lille entre.
Jerry Lengoasa forsøgte at få andre ministerier til at tænke kreativt for at føre
så meget af affaldsstrategien som muligt ud i livet. De kunne for eksempel bruge pengene
til fattigdomsbekæmpelse til at bygge sikre lossepladser med så meget manuelt arbejde
som muligt.
Industrien kræver klare krav
Men kigger man længere ud over affaldsbjergene, er der mange andre steder end
townhippene, hvor der venter kolossale udfordringer for at føre strategien ud i livet.
Lorraine Lötter fortæller, at industrien i starten af 2001 stadig ikke har fået de
grænseværdier for luftforurening, de aldrig fik under apartheid. De er lovet i
affaldsstrategien, men ikke gennemført. Derfor har industrien fortsat ikke nogen
målestok til ombygningen af dens røgrensere.
"Vi har ikke kunnet overbevise regeringen om, at en klar lovgivning er vejen frem.
Der er en tendens til, at beslutninger bliver taget på ad hoc basis - og ofte som et
resultat af pres fra NGO'erne", siger Lorraine Lotter og nævner erfaringerne fra det
sydlige Durban som eksempel, (se" Ulykkeligt gift" på side 31.
Danced har siden affaldstrategien og handlingsplanen støttet og taget initiativet til
projekter, der kan hjælpe med at føre de store ambitioner ud i livet. Blandt eksemplerne
er et projekt, der skal nedbringe forureningen fra hospitalsaffald, (se "Mod til at
bestemme" side 65). Indsatsen mod affald i Soweto, (se "Slip rengøringsdillerne
løs" side 46). Og renere teknologi i industrien, (se "Med stok og støtte"
side 56).
Lorraine Lötter opfordrer Danced til fortsat at bruge så mange kræfter som muligt
på at føre strategien ud i livet:
"Det nytter ikke, at vi blot har fine dokumenter, der ligger på en hylde",
siger hun.
En række miniprojekter i Soweto forsøger at rydde op efter årtier, hvor
svineri i dagligdagen var både et våben og et resultat af opgøret mellem
apartheidstyret og dets modstandere.
Et af Sydafrikas største paradokser kan opleves hver gang, man træder over
dørtrinnet til et blikskur i en af landets mange townships. Indenfor er alt pudset,
poleret og passet, selv hvor tapetet er lavet af reklameaviser og gulvet er af stampet
ler. Udenfor flyder affaldet til gengæld ofte i knæhøjde.
Hvorfor finder folk med så høje standarder på hjemmefronten sig i at vade rundt i
skødesløst henkastet skrald, så snart de træder ud i det offentlige rum? Hvordan
slipper man hjemmets rengøringsdiller løs på gaden udenfor?
Det er nogle af de meget basale og dybt komplicerede spørgsmål, som et
Danced-financieret affaldsprojekt i Sowetos sorte townships uden for Johannesburg er nødt
til at finde et fornuftigt svar på. Så vi spørger lystigt løs en skoldhed eftermiddag
i Maria Nkosis dagligstue, der helt efter normen er aldeles fnugfri.
Nkosi er en slagkraftig bedstemor, der betragter Danced's projekt som et velkomment
bidrag til hendes eget årelange korstog mod affaldet i bydelen Jabavu.
"Jeg har lyst til at kvæle dem", siger hun om de naboer, der dumper
skraldet i det offentlige rum. Så hvordan i alverden tør de?
|
Som mange andre havde Maria Nkosi håbet at tjene godt på
sit lager af gamle flasker i baghaven. Men der er så få penge i genbrug i Sydafrika, at
Danceds affaldsprojekt i vid udstrækning har måttet opgive at bruge økonomi som
motivation for oprydning. |
"Det begyndte, efter Mandela blev løsladt. Det er som om, folk er blevet
ligeglade og tror, de kan tillade sig alt. Førhen var det ikke sådan", siger Maria
Nkosi.
Hvem chikanerer bedst?
Men den forklaring afviser kommunens leder af projektet, Les Venter, som em
romantiseret udgave af de dårlige, gamle dage.
"Affaldsdyngerne er en meget synlig arv efter apartheid", siger han og
sammenstykker en kompleks forklaring på det problem, han er sat til at løse.
Affaldsdyngerne hænger sammen med townshippenes historie som ghettoer for sort
arbejdskraft. I apartheids storhedstid kunne ingen i teorien bo permanent i Soweto.
Beboernes officielle hjem var i et af ti såkaldte hjemlande i fjerne, landlige
omgivelser, hvorfra de kom til storbyen på korte kontrakter. Når kontrakten udløb,
skulle skulle de tage hjem og hente en ny tilladelse til at bo i Soweto.
Det førte til den første forklaring på affaldsbjergene: Fordi folk ikke ejede husene
og var på en slags permanent gennemrejse, bekymrede de sig meget lidt om, hvad der
foregik i nabolaget.
Forklaring nummer to handler om, at apartheidstyret bevidst forsøgte at gøre livet i
Soweto så kummerligt som muligt. Idealet var jo at jage folk ud i hjemlandene. Derfor
blev renovation i 70erne reduceret til afhentning af affald på gadehjørnerne. Folk blev
opfordret til at lave små lossepladser, som en gummiged med ujævne mellemrum læssede op
på en lastbil.
"Du havde nu en kombination af manglende fornemmelse af ejerskab og offentlig
tilskynding til at lave affaldsdynger", siger Les Venter.
Resultatet ligger der endnu: Mange gadehjørner i Soweto har store huller fra
gummigedens indsats. Når det regner, bliver udgravningerne til vandhuller, hvor
townshippens børn svømmer rundt sammen med affaldet.
Boykot øgede problemer
Maria Nkosi bryder ind og husker nu, at svineriet på gaden udenfor startede endnu
før, Mandela kom ud af fængslet. For en del af kampen mod apartheidstyret handlede om at
gøre landet uregerbart ved at skabe kaos i landet.
"Vi dumpede affald for at genere myndighederne", siger hun.
Fra 1986 deltog de fleste beboere i Soweto i en landsdækkende boykot af husleje og
vand- og elafgifter. Det bidrog igen til, at kommunen skar ned på renovation og
vedligeholdelse af vandledninger og elkabler.
Ordet går videre til Les Venters lokale koordinator af affaldsprojektet, Smith
Radingwana. Han mener, at affaldsdyngerne skyldes bylivets og de moderne tiders
nedbrydning af traditionelle værdier:
"I gamle dage stod afrikanske kvinder tidligt op for at feje gården og området
foran huset. Med den ændrede tankegang er de blevet ligeglade. Og det er meget vanskeligt
at ændre den slags holdninger", siger han.
Genbrug som tvivlsom løsning
Sådan summer Maria Nkosis dagligstue videre med så mangeartede forklaringer på
problemets baggrund, at der kun er én klar konklusion: Les Venter og Smith Radingwana har
de sværeste jobs i den lange kæde af projekter, der fra miljøministeriets skriveborde
til Nkosis gade i Soweto skal føre Sydafrikas nye affaldsstrategi ud i livet.
|
Den seneste strategi opfordrer beboerne til at give deres
genbrug til velgørenhed. Men det forudsætter den ansvarsfølelse for fællesskabet, der
hidtil har været sørgeligt fraværende i townshippens omgang med affald |
"Vores held er, at vi med pengene fra Danced har råd til at
eksperimentere", siger Les Venter.
En af de oprindelige strategier gik ud på at opmuntre beboerne til at begrænse
affaldsmængderne ved genbrug. Det var blandt andet inspireret af et samarbejde med
Københavns Kommune, hvor Venter ved selvsyn så de positive danske erfaringer med
affaldssortering og genbrug.
Maria Nkosi har en omfangsrig samling af plasticposer og kasser med gamle flasker i sin
baggård.
Andre har samlet øldåser, pap og papir. Men pengene i genbrug i Sydafrika er så
små, at det ofte vil være en underskudsforretning at transportere det indsamlede hen til
opkøberne. Derfor har meget få tjent penge på genbrugstanken.
"Det har skuffet folk så meget, at vi er rykket tilbage til start", siger
Maria Nkosi.
"Problemet var, at vi lagde for meget vægt på den økonomiske vinkel. Folk fik
den opfattelse, at de kunne leve af deres skrald", siger Les Venter.
Behov for nye holdninger
Den reviderede strategi går derfor ud på at få genbrugsindustrien til at opføre
lokale indleveringssteder.
"Ideen er, at folk skal være i stand til at gå derhen med en trillebør fuld af
flasker", forklarer Venter.
Men vigtigst af alt forsøger han og Smith Radingwana at forklare folk, at genbrug og
indtjening ikke er et mål i sig selv. Det kan højst være et middel til at opfylde det
egentlige formål med hele affaldsprojektet: Et renere miljø, hvor børnene for eksempel
ikke bliver syge af at svømme i de nu rensede vandhuller på gadehjørnerne.
I et endnu videre perspektiv handler affaldsprojektet om at spare penge, som kommunen
så kan bruge på positiv udvikling i townshippen.
Dette komplicerede budskab forsøger Venter, Radingwana og en lokal styringsgruppe -
med Maria Nkosi som et markant medlem - at sprede gennem beboermøder og skolelærere.
Genbrug spiller stadig en rolle. Men for at nå op på mængder, der er penge i, opfordrer
de nu folk til at donere deres dåser, flasker og papir til skolerne og andre
institutioner.
Den idé har sine egne indbyggede problemer. For det første bygger den på det ansvar
for fællesskabet, der hidtil har manglet i folks omgang med deres affald - det er
svineriet i gaderne jo netop beviset på. For det andet er det svært at overtale folk til
at give slip på noget, som nogen kan tjene penge på.
"Fattigdommen er så høj, at alt med økonomisk værdi giver håb. Så snart folk
ser, at du får penge ud af det, de giver dig, vil de selv have del i det", siger Les
Venter.
Derfor er den eneste løsning på affaldsproblemet også den sværeste: En
holdningsændring.
"Det er som med alkoholisme: At indrømme problemet er den halve løsning",
siger Les Venter. Men her er lang vej hjem: Da projektet startede, ville kun 11 procent af
beboerne i en spørgeskemaundersøgelse indrømme, at de dumpede affald.
Affald har altid været meget synligt i Kliptown: Spildevand løb ned ad gaderne og
toiletskurene stod i vejkanten. Danceds projekt tager sig af affaldet og spildevandet,
mens beboerne indtil videre må vente på træk-og-slip.
I et historisk hjørne af de gigantiske townships i Soweto har et læs
kloakrør blæst nyt liv i håbet om, at Sydafrikas politiske omvæltninger en dag bliver
fulgt op med bedre levevilkår.
Man kommer ikke langt ned ad jordvejene mellem Kliptowns brogede blanding af
murstenshuse og blikskure, før en af indbyggerne minder om stedets stolte historie.
Her mødtes ledere fra det nuværende regeringsparti ANC og andre modstandere af
apartheidstyret i 1955 for at vedtage det såkaldte "Freedom Charter", en vision
for et Sydafrika uden racedeling.
"Sydafrika tilhører alle, der bor her, sorte som hvide", lyder en af de
indledende paragraffer. Stærkt revolutionerende ord på et tidspunkt, hvor resten af
Afrika tørstede efter at smide hvide koloniherrer helt ud af kontinentet.
Visionen blev gennemført med Nelson Mandelas magtovertagelse i 1994. Men indbyggerne i
de vildtvoksende sorte townships i Soweto uden for Johannesburg fik ikke meget ud af deres
tolerance og 40 års tålmodighed.
De historiske huse i Kliptown blev brugt som kulisser i "Cry, The
Beloved Country" og andre film om apartheids storhed og fald. Men når
filmselskaberne og deres elgeneratorer drog videre, sad indbyggerne tilbage i huse uden
elektricitet. Udenfor legede børnene med affald på gader, der drev af kloakvand.
|
Da Donald Kgasi voksede op i Kliptown, var der grønne
områder og langt mellem blikskurene. Siden bredte slummen sig, mens udviklingen og
politikerne gik forbi. Kgasi ser Danceds projekt som en mulighed for at organisere
beboerne til selv at skabe fremskridt og bedre miljø i området. |
Visioner om renere vand
"Politikerne forlod os, undtagen når de kom tilbage for at samle stemmer. Vi ser
dem kun, når der er oversvømmelser", siger Donald Kgasi. Han er en af de få
beboere i Kliptown, der har banet sig vej til universitetet.
Sidste år fik kun 20 børn i et område med 20.000 indbyggere studentereksamen. Og
mens Kgasi tager os rundt i Kliptown, stopper han jævnligt for at vise, hvor skurbyens
fattigdom er vokset hen over hans barndoms fodboldbaner og grønne områder.
Alt dette for at forklare, hvorfor eksperter fra Danced og Sydafrikas vand og
skovministerium skabte grundlaget for en ny revolution, da de i 2000 tog ud i Kliptown med
et læs kloakrør.
Kloakrørene er meget håndfaste eksempler på ideerne i den strategi for bedre
vandkvalitet i tæt bebyggede områder, som Danced og ministeriet har arbejdet på siden
1997.
Kliptown var udvalgt som et af i alt ni forsøgsprojekter, et i hvert provins. De
udvalgte områder havde alle samme nogenlunde samme problem som Kliptown: Spildevand,
affald og regnvand blev blandet i en stinkende substans, der bugtede sig i små floder ned
ad jordvejene.
Toiletterne må vente
Spildevandet kom fra de fælles vandhaner, hvor indbyggerne henter vand og vasker op.
Affaldet flød ofte i gaderne. Og sommerens næsten daglige tordenvejr over Johannesburg
vaskede det alt sammen urenset ud i floden Klipspruit ved bunden af den skråning, som
Kliptown ligger på.
Strategien for renere vand går ud på at adskille det hele. Affaldet i containere og
spildevandet i kloakker, så regnvandet kan løbe i floden uden at tage forurening med.
Beboerne så gerne, at ministeriet og Danced også tog det sidste skridt og sørgede
for træk-og-slip. Men indtil videre må de klare sig med kemiske toiletter og tømning
med slamsuger. Ud over økonomien skyldes det, at mange af blikskurene i området
betragtes som midlertidige boliger, der hen ad vejen skal erstattes med murstenshuse.
Projektet i Kliptown ville aldrig være lykkedes, hvis ikke beboerne var blevet
motiveret. Mange af dem skal selv bidrage til at betale kloakrør fra private afløb til
hovedledningen. Og affaldsproblemet kan ikke løses, med mindre beboerne bliver bedre til
at bruge de opstillede containere.
|
I fattige områder som Kliptown handler løsning af
miljøproblemer ofte om meget enkle midler. Her er der bygget et bassin rundt om vandhanen
for at sikre, at spildevandet fra tøjvask ved de fælles vandhaner løber i de nye
kloakker. |
"Projektet har åbnet vores øjne for, hvordan vi kan involvere
lokalsamfundet i vores egen udvikling. Selv om der tilsyneladende ikke er nogen penge her,
må vi samle dem sammen, der er", siger Donald Kgasi.
En vigtig motivation er udsigten til, at børnene bliver mindre syge, når de ikke
længere skal lege i spildevand og affald.
"I de områder, hvor vandet ikke længere løber ned ad vejen, siger folk:
Gudskelov slap vi af med den lugt", siger Kgasi.
|
Et af de kolossale problemer med spildevand i åbne
kanaler og frit flydende af falder, at gaden ofte er børnenes eneste legeplads. Derfor
fortæller beboere ofte om sundere unger, når der bliver ryddet op. |
Udvikling som sideeffekt
Den måske største succes ved forsøgsprojektet i Kliptown rækker langt ud over
teknik og vandkvalitet. Projektet har bragt nyt håb til et område, der hidtil har været
afhængigt af hjælp fra lokale narkohandlere, når det løb ind i problemer. Pusherne var
ofte de eneste, der bragte store penge til Kliptown.
Donald Kgasi fortæller, hvordan indbyggerne tørstede efter udvikling og derfor har
brugt projektet til at blæse nyt liv i lokalsamfundet.
"Folk var vrede. "The Freedom Charter" blev underskrevet her, men vi var
de sidste til at se nogen udvikling", siger han.
Kgasi beskriver den skuffelse, der mange steder har afløst de første års jubel over
apartheidsamfundets sammenbrud. Sydafrikas økonomi er ikke vokset hurtigt nok til at
opfylde ANC's valgløfter om" et bedre liv for alle". Og i mange lokalsamfund
som Kliptown er politikerne blevet syndebukke.
Kgasi er selv medlem af ANC. Men ligesom de øvrige medlemmer af vandprojektets
styringsgruppe ser han i dag den praktiske løsning af Kliptowns problemer som langt mere
frugtbar end politik. Han studerer til bygningskonstruktør, men har under et års orlov
været medlem af den styringsgruppe, der sammen med ministeriet og Danced leder projektet
i Kliptown.
"Jeg vil hellere bruge min energi på udvikling end på retorik", siger
Kgasi. Hans nye status som lokal leder har tvunget ham til at sige farvel til venner, han
ved bevæger sig på kanten af loven.
"Jeg hilser stadig på dem. Men når jeg er involveret i udvikling, kan jeg ikke
have venner, der er skadelige for lokalsamfundet", siger han.
En ny magtbase
Styringsgruppens formand John Legoale forklarer, hvordan kampen for bedre levevilkår
har afløst den politiske kamp mod apartheid:
"Den økonomiske kamp er ny for os. Vi har brug for den slags ændringer, som
Danced og ministeriet har hjulpet os med. Projektet har knyttet Kliptown sammen på en
helt ny måde. De involverede parter er ikke længere politiske, men
græsrodsorganisationer, kirkerne og så videre".
Spildevandsprojektet er med andre ord blevet en potentiel magtbase for de folk, der er
involveret i det. Men dermed er de også en trussel mod de eksisterende strukturer. Nogle
måneder inde i projektet forsøgte de lokale ledere af den beboerorganisationen SANCO
derfor at skaffe sig indflydelse ved blandt andet at hævde, at kloakrørene var for
tynde.
"De rejste en række problemer, som ikke var virkelige problemer. Alle forsøger
at involvere sig, fordi de kan se, projektet fungerer", siger Lee Boyd, der har
været ministeriets kontaktperson til projektet i Kliptown.
Men projektets succes har også tiltrukket folk, der har andet at tilbyde end ønsket
om magt.
"Andre donorer er nu parate til at støtte nye projekter her, fordi de kan se
lokalsamfundet er involveret", siger Boyd.
Beboerne i Kliptown havde håbet på træk-og-slip, men må
stadig finde sig i jævnlige besøg af slamsugeren i stedet
Styringsgruppens formand John Legoale har på sin side været meget imponeret af, at
Lee Boyd i stor stil har overladt ham ansvaret for pengene i projektet og dermed ført
Danceds ambitioner om demokratisering og decentralisering af styringen ud i livet.
"Vi planlægger og styrer. Det er en af de ting, vi er stolte af. Danced
praktiserer, hvad de prædiker", siger Legoale.
|
Et af problemerne ved at nedbringe forbruget af vand er,
at meget rengøring foregår lettest og mest effektivt med højtryksspuling. |
Bag nyvunden miljøbevidsthed i Sydafrikas fiskeindustri anes den samme
blanding af trusler om afgifter og udsigt til besparelser, der satte de danske kolleger i
gang.
Alt er kolossalt på fiskefabrikken Sea Harvest i Saldanha Bay nord for Cape Town, der
er en af verdens største: På havnen bringer fabrikkens egne 17 trawlere mellem 500 og
600 ton fisk i land om dagen. På fabrikshallens 28 produktionsbånd bliver fiskene
flået, udbenet og filetteret til 500 forskellige produkter, der som dybfrost spredes over
hele kloden.
Intet under, at både vandforbruget og udslippene af organisk affald hidtil også har
været i sværvægtsklassen. Sea Harvest var derfor en oplagt deltager i det projekt om
renere teknologi, som Danced og fiskeindustrien indledte i 1999.
I fiskeindustrien betyder renere teknologi væsentligst to ting: At
skære ned på vandforbruget og skrælle mere kød af fiskebenene, så der ryger mindre
organisk materiale tilbage i havet. Der er penge at spare og penge at tjene. Så
motivationen har været høj:
"Vi har skåret 20 procent af vores vandregning på 120.000 rand
(140.000 kroner) om måneden. Målet er skære yderlige 40 procent", siger Hannes
Terblanche, der er chefingeniør i produktionen.
Vandspild på video
Fra Terblanches kontor er der udsigt over fabrikshallen og dermed
anskuelighedsundervisning i vandspild. Vores interview afbrydes flere gange, når han
udpeger eksempler på fortsat slendrian. Lige neden for vinduet er en mand i færd med en
af de klassiske synder: At bruge "vandet som kost", som Terblanche kalder det:
"Du vil ofte se, hvordan folk bruger en tyk vandstråle til at skubbe et lille
stykke fisk ned i spildevandskanalen", siger han. For at komme den slags misbrug til
livs sendte Danced en konsulent rundt på fabrikken med et videokamera.
"Det var ikke for at bruge stokkemetoder, men for at vise folk, hvad der foregik.
Det var ment som en chokbehandling. Meget af det var faktisk ret underholdende",
siger Terblanche.
I Danmark havde fiskeindustrien ikke nogen synderlig interesse for renere teknologi,
før det pludselig blev en økonomisk nødvendighed. Sidst i 80erne satte vandmiljøplanen
tommelskruerne på fiskefabrikanterne med højere priser på både vand og afledning af
spildevand.
I Sydafrika var der indtil for nylig endnu mindre motivation: "Vi levede i en
verden, hvor vi opfattede vand som gratis. Vi betalte kun for det vand, der kom ind i
fabrikken", som Terblanche forklarer.
I nær fremtid vil Sea Harvest første gang blive tvunget til at betale afgifter på
spildevand. Det vil få både vandregningen og besparelserne ved et mindre forbrug til at
vokse eksplosivt. Afgifterne på spildevand vil blive fulgt med ny lovgivning mod
forurening og langt højere straffe, end industrien har været vant til.
|
Medarbejdernes ofte afslappede forhold til vandforbruget
afsløres konstant. Projektet om renere teknologi handler derfor om at ændre en hel
kultur |
Målet er mindre affald
Indsatsen for renere teknologi er det yderste led i Danceds og de sydafrikanske
myndigheders forsøg på at tackle affaldsproblemerne i sammenhæng. Fra arbejdet med en
national af faldstrategi har Danced bevæget sig ned gennem systemet: Nogle projekter går
ud på at behandle affald, så det forurener mindre. En anden del af indsatsen skal sikre,
at der samlet set bliver mindre affald.
|
Produktionsbåndene har fået hver sin vandmåler, der
aflæses dagligt. Hver uge skal de ansvarlige for hvert skiftehold komme med en god
forklaring, hvis de har brugt mere end den gennemsnitlige mængde vand for hvert ton
færdig fisk. |
Projekterne med renere teknologi falder i den sidste gruppe. Ud over
flskeindustrien har Danced hjulpet tekstilvirksomheder og fabrikker i metalindustrien, der
beskæftiger sig med overfladebehandling som galvanisering. Det er alt sammen områder,
hvor Danmark har en særlig ekspertise.
En vigtig del af projekterne med renere teknologi har været studieture til Danmark,
som i mange tilfælde har gjort et dybt indtryk. Ved afslutningsmiddagen på
tekstilindustriens studietur rejste bestyrelsesformanden for en af Sydafrikas største
producenter sig op og sagde:
"Jeg har nu indset, hvor meget jeg har forurenet gennem min karriere. Jeg vil
rejse hjem og bruge resten af mit liv på at rette op på det. For jeg har nemlig også
lært, at renere teknologi kan være en god forretning".
Tvunget og lokket
Selv om de fleste danske fiskefabrikker har anderledes teknologi og råstoffer end Sea
Harvest, lærte også Hannes Terblanche af hele den tankegang, der ligger bag at spare på
ressourcerne.
"Konsulenter er jo gerne folk, der kommer og fortæller dig, hvad du ved i
forvejen. Men man har en tendens til at gro fast, når man går i det hver dag. Ved at
åbne dørene til omverdenen får man et større udsyn", siger han.
Hannes Terblanche bruger både stok og motivation til at bringe vandforbruget ned. De
enkelte produktionsbånd har fået installeret vandmålere, der bliver aflæst dagligt. Og
hver uge skal de ansvarlige for hvert skiftehold forklare sig, hvis der er brugt mere end
gennemsnitligt meget vand for hvert kilo forarbejdet fisk.
"Én måling er bedre end 1.000 meninger", som Danceds udsendte konsulent
Lars Seiersen siger.
"Når vi i dag køber nye maskiner, er vandforbruget noget af det første, vi
kigger på", siger Terblanche, der også har fået ombygget en række af de gamle
maskiner, så de bruger mindre vand.
I fiskeindustrien handler nedsat forbrug af vand ikke kun om at skåne miljøet. Det er
også et spørgsmål om hygiejne. Et vådt gulv er en glimrende udklækningsanstalt for
bakterier. Sea Harvest har derfor oplevet stigende krav fra udenlandske importører om at
gøre produktionen så tør som mulig.
"
Danced har skubbet os i en retning, vi før eller siden ville være
blevet tvunget til at gå - blandt andet på grund af kravene fra vores internationale
kunder", siger Hannes Terblanche.
|
Miljø- og sundhedskrav fra de internationale købere af
Sea Harvests dybfrost er med til at presse virksomheden til at spare på vandet. Mindre
fugt på fabrikken gør det sværere for bakterier at overleve. |
Reform i hårde tider
Trods udsigten til økonomiske gevinster, strengere lovgivning og internationalt pres
har det langt fra været nogen enkel opgave at ændre mentaliteten i den sydafrikanske
fiskeindustri, siger Danceds danske konsulent Lars Seiersen:
"De er 20 år efter Danmark, når det gælder om at spare på ressourcerne. Men de
kan indhente forspringet på 35 år, hvis de vil".
Lars Seiersen fremhæver som en af sine største succeser, at virksomhederne ikke
længere betragter renere teknologi som et "teknisk fix". Det handler om at
arbejde med holdninger og motivation hos de enkelte medarbejdere. Han oplever dog stadig,
at der er meget langt fra virksomhedernes ledelser til de tekniske mellemledere som Hannes
Terblanche, der er hans direkte kontakt. Og på gulvet i fiskefabrikkerne er der ofte
lavtlønnede medarbejdere, hvis uddannelse og motivation langtfra altid er gearet til
store omvæltninger.
"En anden succes for projektet er, at det er lykkedes at holde det i gang, selv om
det har været ualmindeligt hårde tider for fiskeindustrien", siger Seiersen.
Sydafrikas åbning mod omverdenen efter overgangen til demokrati i 1994 har ført til
større import af billige fødevarer og dermed øget konkurrence. Samtidig har de store
fiskefabrikker fået mindre kvoter, fordi landets nye ledelse i højere grad har taget
hensyn til ikke-hvide fiskere og producenter.
På langt sigt bør det selvfølgelig kun opmuntre de store producenter til at spare
på vandet og få mere ud af de fisk, de må fange. Men mange besparelser kræver først
investeringer. Derfor har Danced valgt at yde 20 procents tilskud til investeringer i
renere teknologi.
En af de største modtagere af støtte er Marine Products Laaiplek, der producerer
fiskemel og fisk på dåse. Fabrikken var presset fra to sider: Et lokalt turistområde
klagede over forureningen, og EU's miljøkrav til importerede varer krævede renere
teknologi. Med hjælp fra Danced bruger Laaiplek nu 1,6 millioner rand (1,8 millioner
kroner) over seks år på renere teknologi.
"Selv om vi kæmpede for vores overlevelse, havde vi intet andet valg end at rydde
op", siger Laaipleks direktør Chris Gildenhuys.
"Fattigdom er vores største miljøproblem", siger redaktøren af
"Land & Rural Digest". For dansk miljøbistand producerer han et blad, der
ofte taler landbefolkningens sag i de vanskelige opgør mellem hensynene til mennesker og
natur.
Mellem de afrikanske perler i Victor Munniks halskæde sidder en dansk enkrone med
lædersnøren trukket gennem hullet. Han skynder sig at forsikre, den er hans egen og ikke
en af de i alt 5.372.067 kroner, han i 1997 fik af Danced til blandt andet at udgive et af
landets nu førende miljømagasiner, "Land & Rural Digest".
"Danced er på mange måder en unik organisation. De tænker langt mere strategisk
end andre organisationer. Men de er også så grundige, at det kan gøre én
vanvittig", siger redaktøren. Han synes helt skræmt ved tanken om, at en
statsrevisor skulle mistænke ham for at have misbrugt den mindste smule dansk
miljøbistand i sin egen halskæde.
Danceds brede strategi i Sydafrika er den direkte årsag til, at Munniks blad og resten
af kommunikationsafdelingen i græsrodsorganisationen Environmental and Development
AgencyTrust (EDA) overhovedet eksisterer. Danced valgte at støtte EDA på et tidspunkt,
hvor udenlandsk støtte til NGO'er var gået af mode i Sydafrika.
Det meste af holdet bag "Land & Rural Digest"- fra højre Dennis
Leibrandt, Victor Munnik, Jeremia Msimanga og Erika Schutze - hvis intensive research ofte
bliver overtaget af mere slagkraftige medier som radio og tv.
Tæppet væk under NGO'erne
Problemet med NGO'erne var, at de fleste græsrodsorganisationer i 1980erne og de
tidlige 90ere mest var figenblade for kampen mod apartheid. I det ny Sydafrika havde
NGO'erne ofte ikke meget andet at tilbyde end jobs til deres egne ansatte.
Donorerne mente derfor, de lige så godt kunne give pengene til staten. Den
ANC-dominerede regering stod jo selv for de værdier, donorerne havde støttet i kampen
mod apartheid. Og statsapparatet ville være mere effektivt til at administrere støtten
til Sydafrika end en skov af NGO'er.
Donorerne lukkede derfor reelt en række NGO'er, da de trak støtten. Hen ad vejen har
donorerne opdaget, det ikke var nogen entydigt heldig beslutning.
For det første havde statsbureaukratiet store vanskeligheder med at bruge de mange
penge. For det andet var der brug for NGO'erne til at kæmpe for de svageste og holde
debatten i landet kogende. For det tredje var der blandt de lukningstruede NGO'er
adskillige, der lavede fremragende arbejde i de fattige hjørner af samfundet, hvor
statsapparatet aldrig rigtigt var nået ud.
|
EDAs kampagne for at sikre landbefolkningen adgang til
rent drikkevand handler ikke blot om at gøre hverdagen lettere. Midt i 2000 blev
Sydafrika ramt af en koleraepidemi, der spredes gennem urent vand. |
En dansker på skulderen
Den nu 25 år gamle EDA var et godt eksempel. Organisationen hjælper landbefolkningen
med at overleve i et samfund med for lidt jord, for megen erosion, for langt til
vandforsyningen og for lille politisk indflydelse. I to provinser kører EDA programmer,
der blandt andet støtter landmænd med at markedsføre deres produkter og kæmpe for
retten til jorden.
EDA havde allerede før Danceds ankomst i Sydafrika mere end ti års erfaring med
trykte medier. Organisationen udgav i 80erne "The People's Workbook" med gode
råd om alt fra kyllingeopdræt, boring af vandhuller og hygiejne til baggrunden for
landbefolkningens politiske kamp.
Bogen blev i 1989 fulgt op med bladet "New Ground", der blandt sine mange
læsere havde Danceds første udsendinge i Sydafrika.
"De kunne lide bladet. Men vi havde ikke penge til at blive ved med at udgive
det", siger Victor Munnik. Han var en af de få, der blev tilbage, da bladet og EDA's
medieafdeling kollapsede i 1995.
Med pengene fra Danced og støtte fra to andre NGO-netværk "Rural Development
Services Network" og "National Land Committee" så det ny blad dagens lys.
Pengene kom med krav om den grundige kontrol, som Victor Munnik elsker næsten lige så
meget, som han hader den.
"Jeg har en lille dansker siddende på min skulder, som jeg hele tiden taler
til", siger han om de mange rapporter, der skal indsendes. Men rapporterne hjælper
ham også med konstant at checke, at bladet og projektet er på rette kurs.
"Rapporterne er en mulighed for at diskutere, hvad vi gør og reflektere over
det", siger Munnik.
|
Victor Munnik ser det som en af sit blad og sin
organisations store sejre, at det lykkedes at få regeringen til at gøre rent drikkevand
til en topprioritet. |
Røsten fra Dukuduku-skoven
Danceds ambition med "Land & Rural Digest" var et blad for
landbefolkningen og miljøinteresserede, der både kunne oplyse og deltage i
miljødebatten.
Når man bladrer gennem de udkomne numre er det tydeligt, at EDA's udgangspunkt er
mennesker og udvikling. Der står mere om udpint landbrugsjord og landarbejderes
menneskerettigheder end om næsehornets overlevelse - og mere om adgang til rent
drikkevand end om truede vådområder.
Indimellem foreslår Danced flere af de egentlige miljøhistorier. "De siger: Det
kunne være grønnere. Men de diktere ikke", siger Munnik. Hans eget ideal af en
artikel til "Land & Rural Digest" sætter miljøproblemerne i sammenhæng
med den fattigdom, der ofte skaber dem.
"Fattigdom er det største miljøproblem i Sydafrika", siger Munnik. Hans
egen historie om Dukuduku-skoven i KwaZulu-Natal provinsen er et godt eksempel på det
altid lurende sammenstød mellem miljøforkæmpere og mennesker.
Vand- og skovbrugsministeriet har længe forsøgt at få Dukuduku fredet som en af
Sydafrikas sidste naturskove. Men naturfredningsmyndighederne vil kun overtage skoven,
når den er blevet ryddet for det, de kalder illegale beboere.
Nogle af skovens indbyggere er utvivlsomt indvandrere fra Mozambique. Andre siger,
deres familie har boet i Dukuduku i generationer og har en slags hævd på jorden. Alle
lever af de afgrøder - fra mangoer til marihuana - som de dyrker i lysninger i skoven.
Dukuduku er med andre ord en frontlinie-beretning fra fattige landes evige opgør
mellem mennesker og natur.
"Det er en interessant historie. Den afslører spændingerne mellem hensynet til
mennesker og til biodiversitet. Konfrontationen er her helt håndgribelig", siger
Victor Munnik.
Hans reportager var med til at sprede historien om Dukuduku-skoven til radio og tv. Og
redaktøren mener, at dækningen har været med til at øge sandsynligheden for et
kompromis, der tager hensyn til både mennesker og natur. Danced har valgt at støtte et
projekt i Dukuduku, der har netop denne ambition.
Vand til alle
Blandt bladets og EDA's største sejre regner Victor Munnik en langstrakt
kampagne for rent vand til alle. Kampagnen blev i 1999 genspejlet i valgløfter fra ANC om
at sikre hver eneste familie i Sydafrika 6.000 liter rent vand om måneden. En
kolera-epidemi i KwaZulu-Natal omkring årsskiftet 2000-2001 understregede, at EDA og
andre forkæmpere for rent vand har haft fat i en vigtig sag.
Det er også lykkedes redaktionen at sprede historien om terror mod landarbejdere i
Mpumalanga-provinsen og bidrage til debatten om landrettigheder i Sydafrika - et af
fremtidens mest sprængfarlige emner i lyset af de ulovlige jordbesættelser i nabolandet
Zimbabwe.
Til gengæld er det endnu ikke lykkedes at lave en kommerciel succes ud af "Land
& Rural Digest". Mængden af annoncer er yderst behersket, og meget af oplaget
på 4.000 eksemplarer hver anden måned foræres væk til blandt andet politikere og andre
beslutningstagere. Antallet af betalende abonnenter lå ved nytår 2001 på 1200.
"Vi har gået mere op i at blive kendt end at få abonnenter. Derfor har vi
forkælet folk. Til gengæld har vores gennemslagskraft så været større", siger
Victor Munnik.
Medarbejderne i Gauteng-provinsens miljødepartement behøver ikke at gå langt fra
deres kontor i centrum af Johannesburg for at se, hvordan forfaldet æder sig ind på
storbyen. Bygningen her husede engang Nelson Mandelas første advokatkontor.
Opbakningen fra danske konsulenter har givet unge embedsmænd selvtillid til at
tackle nogle af Sydafrikas store forurenere.
På 16. sal i en kontorbygning i centrum af Johannesburg ligger et kontorlandskab så
overfyldt, at det går under kælenavnet "The Environmental Squattercamp",
miljøets slumkvarter. Med farvestrålende plakater på væggene, vildtvoksende
papirbunker på gulvene og lys til langt ud på aftenen ligner det hovedkvarteret i en
hyperaktiv græsrodsorganisation.
Den helt afgørende forskel er, at medarbejderne her i Gauteng-provinsens
miljødepartement ofte har både magt og mod til at føre deres holdninger ud i livet. På
seks år har mange store forurenere i landets vigtigste industriområde lært, at
Sydafrika ikke længere tager let på miljøproblemer.
Ifølge medarbejderne skyldes deres struttende selvtillid og ildhu ikke mindst, at de
kort efter departementets fødsel fik opbakning af eksperter fra Danced.
"Vi udviklede os fra usikkerhed og nervøsitet til noget, der mindede om
arrogance. Vi kunne pludselig gå ind til møder og næsten bulldoze vores ideer
igennem", siger Lize Bothma, en af departementets fire vicedirektører.
Før 1994 beskæftigede departementet sig mest med naturfredning og landbrug. I det ny
Sydafrika blev fokus flyttet over på forureningen i byerne og industrien. Danceds danske
og sydafrikanske konsulenter hjalp med at skrive nye manualer til de nu obligatoriske
miljøvurderinger af virksomheder og byplanlægning. Men de erfarne danskeres måske
vigtigste rolle var at være fødselshjælpere og sparringspartnere for de relativt
uerfarne embedsmænd og -kvinder i et departement under opbygning.
En del af Sydafrikas nye fokus på miljøet skyldes et ønske om at fremme turismen.
Men medarbejderne i Gautengs miljø-departement frygter, det kan give en skæv
prioritering, hvor man ofrer store summer på letforståelige problemer som rensning af
pingviner efter olieforurening og lader mere skjult, men nok så alvorlig forurening
vokse.
Et vundet slag om dioxin
Når telefonen ringede med nye miljøsager, blev kontorerne en slags arbejdende
undervisningslokaler. Projektet blev flere gange justeret for at passe til den
virkelighed, som embedsmændene arbejdede med.
"Danced skal have ros for at være fleksible nok til at ændre projektet, når de
fik en god begrundelse. På den måde kunne vi tilpasse os den meget dynamiske udvikling i
Sydafrika", siger den danske chefrådgiver på projektet Morten Jørgensen.
Støtten fra danskerne fik embedsmændene til at træffe beslutninger, de ellers var
veget uden om.
"Vi blev modige, fordi vi blev bakket op af internationale konsulenter, der havde
prøvet det hele før", siger Dee Fischer, vicedirektør for direktoratets
affaldskontor.
Hun pådrog sig industriens vrede, da departementet afviste at forny tilladelsen til et
forbrændingsanlæg, der var lukket efter naboernes protester over forureningen.
"Det var et uhørt skridt. Det var en revolution. Og jeg havde brug for
opbakningen", siger Fischer og fortæller, hvordan selv miljøministeriets
embedsmænd støttede forurenerne på forbrændingsanlægget.
"De sagde, at hvis ikke det anlæg kunne få en tilladelse, ville de være nødt
til at lukke alle de andre".
Men stædigheden hos Fischer og hendes departement betalte sig.
"Forbrændingsanlægget hævdede, det ikke kunne teste deres røg for dioxin. Men
vi stod fast. Og nu installerer de landets første dioxintester".
Sejren har også smittet af indadtil. Anlægget forbrænder affald fra
medicinalindustrien og hospitaler, og Gauteng-provinsen bliver nu centrum for et nyt
Danced-projekt, der skal begrænse forureningen fra lignende anlæg.
"Fra at have haft problemer i departementet, hvor folk beskyldte os for at lægge
hindringer i vejen for industrien, er vi endt med at påvirke national politik på
området", siger Dee Fischer.
Kunsten at stille spørgsmål
Danced-projektets succes hænger ikke mindst sammen med, at de danske og sydafrikanske
konsulenter slæbte embedsmændene på virksomhedsbesøg. Fordi det foregik som et kursus
- og måske fordi det var arrangeret af udlændinge - fik embedsmændene adgang til
forurenende virksomheder, de aldrig før havde set.
"Konsulenterne tog os derud for at lære, ikke for at vi skulle komme tilbage
næste dag med store miljøkrav", siger Dee Fischer.
"Så vi ventede seks måneder", tilføjer Lize Bothma grinende.
Virksomhedsbesøgene og Danceds konsulenter lærte embedsmændene, at de kan tackle
affaldsproblemer langt mere effektivt ved at stille flere spørgsmål.
"Jeg spørger ikke længere kun, hvad virksomhederne hælder i deres beholdere med
farligt affald. Nu vil jeg vide, hvorfor de farlige stoffer overhovedet er der",
siger Dee Fischer.
Det er den slags ideer, som Danced forfølger med projekter med renere teknologi i
industrien. Og det er den tankegang, der skal tage toppen af byernes affaldsbjerge.
Dee Fischers politiske chef, Gauteng-provinsens miljøminister Mary Metcalfe, har taget
ideerne til sig og fortæller konstant sine medarbejdere, at de ikke skal nøjes med at
"pille i kanten" af problemerne. Hun vil hellere have mindre affald end sikrere
lossepladser. Og i stedet for genbrugsprojekter har hun bedt sine embedsmænd arbejde med
pant på flasker, som vi kender det i Danmark.
Fra figenblad til værktøj
Sådan gennemgår Sydafrika i øjeblikket på kort tid en udvikling, der tog årtier at
gennemføre i Europa.
"Mange opfatter os stadig som nogen, der lægger hindringer i vejen for udvikling.
Men det er ved at ændre sig", siger Lize Bothma.
Som vicedirektør med ansvar for blandt andet byplanlægning skal hun ofte mægle
mellem to af den sydafrikanske regerings to store ambitioner: Den har lovet vælgerne at
bygge så mange nye huse til de hjemløse som muligt. Men samtidig vil regeringen gerne
have et ry for at tage sig bedre af miljøet end apartheidstyret.
Ønsket om mange, billige huse betød i de første år efter 1994, at der kun blev
ofret få eller ingen kræfter på at undersøge, hvordan de nye boligområder påvirkede
miljøet. Som man kan læse i afsnittet om SEED-projektets arbejde med miljø i
townshippene (side 73) betød det for eksempel, at huse blev anlagt på skråninger, hvor
erosion trækker fundamentet væk under dem.
"De lovpligtige miljøvurderinger blev brugt til at retfærdiggøre, hvad der
allerede var vedtaget. De blev skrevet for at overbevise os om, at det hele ikke var så
slemt", siger Lize Bothma.
I dag oplever hun oftere, at planlæggerne bruger miljøvurderingerne til deres
egentlige formål: Et værktøj til at skubbe projekterne i en mere miljørigtig retning.
"Folk er begyndt at forstå, vi ikke er ude efter at nægte dem huse. Vi vil blot
sikre, de ligger de rigtige steder", siger Lize Bothma.
Flere penge til miljøet
Det øgede fokus på miljøet har sikret Gauteng-provinsens miljødepartement ekstra
bevillinger på et tidspunkt, hvor det offentlige ellers skærer ned. Miljøbudgettet blev
fordoblet på tre år fra 1997 til 2000.
En af årsagerne er, at Sydafrika satser hårdt på turisme for at skabe vækst og
arbejdspladser. På nationalt plan er Valli Moosa minister for både miljø og turisme. Og
han er helt på det rene med, at turister ikke finder sig i et forurenet miljø.
For embedsmændene i Gautengprovinsen er faren ved sammenkoblingen mellem miljø og
turisme, at fokus igen flyttes fra industriens forurening og affaldsproblemerne til
nationalparkerne og naturfredning.
"Det så man for eksempel tydeligt med de store summer, der blev brugt på at
vaske pingviner efter olieforureningen (i juli 2000)", siger Lize Bothma.
For den danske chefrådgiver Morten Jørgensen er den største glæde ved projektet i
Gauteng-provinsen, at miljødirektoratet af sig selv har arbejdet videre.
"De har revideret nogle af vores manualer næsten til ukendelighed. Det viser, at
de har taget projektet til sig, når de selv sørger for at opdatere dem med de
indhøstede erfaringer og ny lovgivning", siger han.
Det hjælper i nogen grad med at afbøde konsekvenserne af det konstante gennemtræk af
medarbejdere, der præger de fleste offentlige kontorer under Sydafrikas turbulente
omstilling. Mange af de bedste medarbejdere er rejst videre. Efteruddannelsen hos Danced
har været med til at gøre dem til eftertragtet arbejdskraft i ministerier, erhvervslivet
og private konsulentfirmaer.
"Det blev en stor ting at have Danced-kurset på dit CV Men deres viden er ikke
tabt - den bliver blot brugt andre steder", siger Lize Bothma.
Lærere i to provinser har gennem efteruddannelse i miljø fået demonstreret,
at der er mange andre undervisningsmetoder end udenadslære.
Nogle få uger før Nelson Mandela i 1994 blev indsat som præsident, fik Cliff Olivier
besøg på sit kontor i nabolandet Namibias undervisningsministerium.
Gæsterne var politikere fra Nelson Mandelas parti ANC, der efter hans magtovertagelse
skulle være undervisningsministre i Sydafrikas provinser. De var lokket til Namibia af
rygterne om det skræddersyede miljøfag "Life Science", livsvidenskab, der blev
udviklet af det namibiske undervisningsministerium og den danske bistandsorganisation Ibis
Kort fortalt er "Life Science" en kombination af biologi og landbrugslære,
der med teori og praktiske øvelser lærer børnene at overleve i ørkenlandet Namibia.
De sydafrikanske politikere var interesseret i "Life Science" af to årsager:
Sydafrika havde meget få erfaringer med miljølære, der forholder sig direkte til
elevernes virkelighed. Og samtidig var "Life Science"s eksperimenterende stil et
opgør med den udenadslære, som var - og stadig er - typisk for meget undervisning i
sydafrikanske skoler.
Resultatet af studieturen blev et af Danceds første projekter, udført af provinserne
Gauteng og Mpumalanga i samarbejde med Ibis (gennem paraplyorganisationen Interfund i
Sydafrika). Cliff Olivier blev ansat som rådgiver.
|
Et af de vigtige mål med Danceds projekt har været at
fortælle lærerne, at undervisningen bliver langt mere relevant, hvis den er tilpasset
lokale forhold og elevernes hverdag. |
Opgør med udenadslæren
Kernen i projektet er efteruddannelse af lærere i miljøundervisning. Men for mange af
deltagerne udviklede det sig til et krævende og udfordrende opgør med alt, hvad de
hidtil havde foretaget sig i klasselokalerne.
I det gamle Sydafrika havde lærere et næsten fuldstændigt fastlåst pensum, der ofte
var ude af trit med elevernes virkelighed. I biologi skulle børnene lære om nåletræer
og sæler, selv om de boede 800 kilometer fra kysten i et subtropisk klima.
Metoden var som oftest udenadslære, hvor det var vigtigere at kende de latinske navne
på samtlige fiskens finner end at vide, hvordan den trækker vejret med sine gæller.
Eleverne blev opfattet som besværlige, hvis de stillede spørgsmål og forholdt sig
kritisk til det, de fik at vide.
Det ny Sydafrika forsøgte kort efter 1994 et storstilet opgør med denne tankegang med
strategien "Curriculum 2005". Hvor det gamle undervisningssystem havde
detaljerede læseplaner, opstillede "Curriculum 2005" mål for undervisningen og
lod lærerne selv afgøre, hvordan de ville nå målene. Samtidig forlangte
"Curriculum 2005",at skolerne skræddersyede undervisningen efter deres lokale
virkelighed og opmuntrede til debat, kreativitet og udforskning.
Det var en gigantisk mundfuld og ofte skræmmende for lærere, der selv var vokset op i
det gamle system. Og i udsultede townshipskoler med 50 elever i klasserne og mangel på
alt fra bøger til tavlekridt var "Curriculum 2005" næsten umuligt at
gennemføre.
Skuffelser og frustrationer
Det Danced-finansierede projekt "Learning for Sustainability" fik derfor et
dobbelt formål: Lærerne havde brug for efteruddannelse for at indbygge miljølære i
biologi- og geografiundervisningen. Samtidig lærte de nye metoder, der kunne hjælpe dem
med at føre "Curriculum 2005" ud i livet.
En lille øvelse illustrerer, hvordan underviserne i "Learning for
Sustainability" selv stimulerede lærernes fantasi med nye metoder, samtidig med de
fik diskuteret udfordringer som "Curriculum 2005":
Lærerne blev bedt om at sammenligne "Curriculum 2005" med et dyr efter eget
valg. En valgte elefanten, fordi den er "meget stor og frygtet", men også fordi
"man får værdifulde produkter fra elefanten", der giver "et stærkere
uddannelsessystem". En anden skrev, at "Curriculum 2005" får "mig til
at føle mig som en abe", fordi "det driver mig til vanvid" og "får
mig til at føle mig inkompetent". "Jeg har mistet troen på mig selv og ender
med at opføre mig uansvarligt".
Virkeligheden ind i klassen
Deltagerne i "Learning for Sustainability"-projektet havde det vigtige
fortrin frem for titusinder af andre lærere, at de i det mindste havde nogen at diskutere
den slags frustrationer med. I mange tilfælde lykkedes det projektets undervisere at få
dem til at udnytte mulighederne i det ny system.
""Curriculum 2005" opstiller mål for undervisningen, men har ikke mange
rammer. Mange opfattede det som en svaghed. Vi så det som en styrke", siger Cliff
Olivier.
|
Projektet med miljøundervisning handler blandt andet om
at vise alternativer til den udenadslære efter bøger, som ofte præger sydafrikanske
skoler. Lærere og elever er blevet sendt ud med engangskameraer for at finde
miljøproblemer og nogle af eksemplerne er senere samlet i en bog. |
Den danske konsulent Kith Bjerg Hansen brugte i industriområdet Springs øst for
Johannesburg et lokalt vådområde til at demonstrere for lærere og elever, hvordan
miljøsager ofte bliver til tovtrækning mellem vidt forskellige interesser.
Eleverne blev først sendt ud for at finde ud af, hvem der brugte vådområdet.
Bagefter skulle de i grupper repræsentere hver deres bruger: Ornitologen krævede
området fredet for fuglenes skyld. Lystfiskeren ville have fri adgang til et grønt
område med sin fiskestang. Landmanden ville dræne hele området for at dyrke
genmanipuleret majs. En udenlandsk velgører stod parat med penge til at lave en
fodboldbane til børnene fra en nærliggende skurby, hvor forældrene var mere
interesseret i at lave en sikker skolevej gennem vådområdet.
Efter at have præsenteret deres personer for klassen, skrev eleverne breve til
"myndighederne" med hver deres synspunkter. Til sidst bygger de modeller af
mulige løsninger.
"Ideen var at bruge historien og rollemodellerne til at vise eleverne, hvordan man
i fællesskab kan lave løsninger. Først bagefter kunne de så tage stilling til
problemerne i deres eget lokalmiljø. Formålet er ikke så meget, at eleverne kommer med
de "rigtige løsninger", men at de får diskuteret muligheder, begrænsninger og
konsekvenser", siger Kith Bjerg Hansen.
Billeder af miljøet
Et andet eksempel på en ny undervisningsmetode var at give lærerne et engangskamera
og bede dem tage billeder af deres eget miljø. De kom tilbage med fotos af affaldsbunker,
frilufts"slagterier", krokodillefyldte floder og folk, der sprøjtede med
insektmidler. Billederne blev klæbet op på plancher, og lærerne blev bedt om at skrive
en historie, indsætte talebobler eller overveje, hvad der havde skabt de problemer og
muligheder, som billederne viste.
Den slags krav om kreativitet, selvtænkning og refleksion ligger i sig selv fjernt fra
virkeligheden i mange sydafrikanske skoler. Men projektet gik et skridt videre og fik
lærerne til også at reflektere over deres egen undervisning.
I en evaluering af "Learning for Sustainability" fremhæver
lærerne, at de selv er blevet bedre til at stille spørgsmål og - måske mest
revolutionerende af alt - at de ikke længere er bange for at risikere at begå fejl.
Nyt projekt på vej
"Learning for Sustainability er blevet gennemført i et sydafrikansk
undervisningssystem i dyb krise. Ønsket om at spare på de offentlige udgifter fik den
nye regering til at fyre tusinder af lærere efter 1994. Og hvert år siden demokratiets
indførelse har stadigt færre elever forladt skolen med en eksamen, der kvalificerer dem
til universitetet. Nedgangen synes først vendt med årgang 2000.
"Learning for Sustainability" har i stort og småt oplevet sin del af
problemerne og de kultursammenstød, det giver at introducere nye programmer i et
konservativt miljø:
- I ét område blev projektet bremset af vold i skolen, hvor en elev blev skudt og
lærerne i månedsvis følte sig dybt utrygge ved at fortsætte deres undervisning.
- Nogle af deltagerne i projektet har gjort som deres elever og er blevet væk fra det
næste møde, når de ikke forstod den opgave, de havde fået som hjemmearbejde.
- Flerdageskurser har i nogle tilfælde lidt under, at jaloux ægtemænd forlangte, at
de kvindelige lærere skulle komme hjem og sove.
Ovenfra er hele sammenhængen for programmet blevet ændret, da en ny
undervisningsminister i 2000 besluttede at lægge "Curriculum 2005" på is,
indtil årsagen for de mange problemer er klarlagt. De samlede erfaringer med
"Learning for Sustainability" har dog været så positive, at Danced i 2001
starter et nyt treårigt og langt større program for 30 millioner kroner, der skal
udbredes til samtlige provinser.
Ideerne med skræddersyede lærebøger og efteruddannelse af lærere i miljøfag vil
kunne udnyttes næsten uanset hvilken overordnet uddannelsespolitik, der i den sidste ende
kommer ud af undervisningsministeriets overvejelser.
|
Miljø- og Energiminister Svend Auken åbner under sin
rejse med Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg huset, hvor energibesparende
apparater og byggeteknik demonstreres. |
Forsøg på at markedsføre miljørigtige huse og vedvarende energi i
Sydafrika løber konstant ind i det samme problem: Besparelserne kræver investeringer,
som de fattigste ikke har råd til. Danced forsøger at motivere med eksemplets magt.
Da Monwabisi Booi blev ansat som rådgiver i et af Danceds mest udfordrende projekter,
kunne han fremvise en universitetsgrad i udviklingsstudier. Men han blev hurtigt klar
over, at hans væsentligste kvalifikation er den tålmodighed, man kun kan erhverve gennem
en opvækst i Afrika.
Booi bor selv i et blikskur i Cape Towns største sorte township Khayelitsha, hvor han
er rådgiver for SEED - "Sustainable Energy, Environment & Development
Programme". Et Danced-projekt, som forsøger at fremme energi- og miljøbevidsthed
blandt Sydafrikas fattigste.
"Danskerne er altid meget ivrige efter at se resultater", undskylder Booi,
mens han viser rundt mellem 2.309 nye huse, der er bygget som led i regeringens løfte om
en million nye lavprisboliger.
Godt halvvejs oppe ad ydermurene sidder et af Boois mest synlige resultater til dato:
En ventilationsrist, der skal sikre et bedre indeklima.
Men husene rummer også et eksempel på SEED's kolossale udfordringer: Det mislykkede
forsøg på at få installeret lofter under bølgebliktagene. SEED reklamerer for de
isolerende loftsplader, fordi de tager toppen af sommerheden og holder på den dyrt
erhvervede varme fra petroleums- og brændekomfurerne om vinteren.
|
Selv om Sydafrika er et skovfattigt land, er brænde
fortsat en vigtig energikilde for den fattige del af befolkningen. |
I et større perspektiv vil lofterne med andre ord nedbringe den heftige
luftforurening, der sammen med hiv og aids har bidraget til at gøre Cape Town til en af
verdens mest tuberkuloseramte byer.
Men de fremtidige beboere var ikke til at overtale. Budgettet var så lille, at de
havde valget mellem lofterne og tre kvadratmeter mere gulvareal. Med huse på knap 30
kvadratmeter gik de for den ekstra plads.
"Folks første prioritet bliver at købe et tæppe til gulvet. Det næste bliver
gardiner. Først derefter kommer loftet - og det er for at gøre huset smukkere",
siger Monwabisi Booi.
Eksemplet illustrerer, at energibevidsthed er sværest at fremme blandt dem, der har
mest behov for den. Lofterne tjener sig selv hjem på et par år, fordi der skal købes
mindre petroleum og brænde til opvarmning. Men investeringer med langsigtet afkast er en
luksus, der som regel er forbeholdt de rige.
Monwabisi Booi håber at få større indflydelse, når folk hen ad vejen går i gang
med de uundgåelige, selvbyggede udvidelser af de små huse. I SEED's demonstrationshus i
Khayelitsha kan de se eksempler på brandsikre og velisolerede materialer til relativt
lave priser.
|
I Sydafrika tilbereder den fattige del af befolkningen
maden med dårlig udnyttelse af energien. Sygdomme forårsaget af luftforurening fra
madlavning og opvarmning er et af landets største sundhedsproblemer. |
Med eksemplets magt
"Hvis du vil have folk til at involvere sig, må du binde miljøforbedringerne
sammen med ting, som folk har brug for", siger Monwabisi Booi.
Derfor er SEED i gang med at arrangere en konkurrence, der skal bekæmpe et af
Khayelitshas meget åbenlyse miljøproblemer: Sandflugt. Townshippen er bygget i et
klitområde, som Cape Towns kraftige sommerstorme konstant flytter rundt på.
Monwabisi Booi vil belønne den husejer, der laver den mest omfattende beplantning af
sin grund for at holde på sandet. Præmien er et isoleret loft, som vinderen skal
forpligte sig til at fremvise for andre interesserede de næste par år som reklame for
energibesparelse.
I et nyåbnet energicenter i stil med de danske Energi- og Miljøkontorer forsøger
Monwabisi Booi og kommunens "Byg og Lev Sundt"-program at markedsføre
lavenergipærer og vandbesparende brusehoveder.
Sydafrikas nationale elselskab Eskom har lovet at donere 200 pærer og ti lofter i et
nyt, billigt materiale, som SEED har testet i Johannesburg. Men for resten af Khayelitshas
én million indbyggere er problemet igen, at der skal investeres, før der kan spares.
Grøn finansiering på vej
"Vi henvender os til de fattigste med en miljødagsorden, de sjældent har råd
til", siger SEED's danske chefrådgiver Rene Karottki.
For at løse det problem overvejer SEED's NGO-partner i Cape Town, Development Action
Group, at lave et program, der låner penge til miljøforbedringer. En slags grøn
finansiering til de fattigste.
En anden af SEED's ambitioner er at gøre solenergi moderne hos den sorte middelklasse
og på den måde få systemerne til at brede sig nedefter. Cape Town er begavet med mange
solskinstimer, men forbløffende få solfangere.
Det absurde er, at solenergi har været brugt på landet i generationer, siger Mfundo
Ngcaphe fra Development Action Group. Men siden folk flyttede til townshippene, har de
ikke bekymret sig meget om energiforbruget. Under apartheid boykottede townshippens
indbyggere el- og vandregningerne som led i forsøget på at få samfundet til at
kollapse. Siden har den ny regering kæmpet en hård kamp for at få folk til at betale
igen.
"I byområderne har folk vænnet sig at være afhængige af regeringen, når det
handler om ting som elektricitet. Så den manglende energibevidsthed hænger sammen med
landets historie", siger Ngcaphe.
Politikerne skal overbevises
Ud over Khayelitsha arbejder SEED i townships omkring Johannesburg og i to
landområder. Programmet har haft størst succes, hvor det er lykkedes at kombinere
indsatsen for miljøet med aktiviteter, der giver en umiddelbar økonomisk gevinst. Et
eksempel er energicentre på landet, hvor bønder i kooperativer arbejder med
energispørgsmål.
Kooperativerne rådgiver om energibesparelser og alternativ energi. Og sideløbende med
rådgivningen sælger de brænde og apparater drevet på solkraft i områder, hvor store
afstande og få leverandører har drevet prisen på flaskegas og petroleum i vejret.
Alle SEED's aktiviteter bliver omtalt i programmets eget nyhedsbrev, der sendes til en
række nationale beslutningstagere. Rene Karottki fremhæver denne langsigtede påvirkning
af holdninger som et af programmets vigtigste formål.
Blandt andre er Sydafrikas energi og råstofminister Phumzile MlamboNcguka blevet
interesseret i SEED's erfaringer. Hendes bagland som parlamentsmedlem er townshippen
Guguletu i Cape Town, der i august 1999 blev hærget af en tornado. SEED har rådgivet om
genopbygningen og forsøgt at gøre de nye huse så energirigtige som muligt.
Med hjælp fra SEED står en lokal udviklingsorganisation bag et energicenter, der ud
over rådgivning om energi- og vandbesparelser vil sælge byggematerialer af genbrug,
høkasser og solenergikomfurer.
|
En af de store udfordringer i Sydafrika er at forbedre
miljøet i de store townships. Danced støtter i et af sine projekter træplantning i de
fattige byområder. |
Husejernes ombudsmand
I Khayelitsha har Monwabisi Booi selv føjet en vigtig dimension til sit job. Ud over
energi- og miljørådgiver er han blevet en slags ombudsmand for ejerne af de nye huse,
som entreprenørfirmaer i disse år bygger hundredtusinder af i sydafrikanske townships.
Regeringen og entreprenørerne har samme problem som SEED: Klienterne har ingen penge.
Derfor forsøger entreprenørfirmaerne de fleste steder at bygge huse, som kan finansieres
100 procent for de knap 20.000 kroner, som regeringen giver i tilskud.
Resultatet er ofte huse af tvivlsom kvalitet. Men ejerne har sjældent kvalifikationer
til at sætte sig igennem over for entreprenørerne. Monwabisi Booi har derfor gjort sig
til beboernes talsmand.
I projektet med de 2.309 huse prøver han blandt andet at hjælpe de ejere, der er
uheldige nok til at have fået en hjørnegrund på en bakke i klitlandskabet.
Byplanlægningen foregik længe før, nogen interesserede sig for miljø i området, og
erosionen er allerede så voldsom, at nogle fundamenter er undergravet.
"Der satses på kvantitet frem for kvalitet. Det er et kolossalt problem",
siger Booi.
Han har for længst indset, at han med både med husbyggerierne og energispørgsmålene
må gå den lange, tålmodige vej: Townshippens beboere skal gøres så bevidste, at de
lægger pres på politikerne, som så igen stiller krav til entreprenørerne.
Midt i fattigdommen er der som regel kun råd til den slags langsigtet tankegang, når
den bakkes op af udenlandske donorpenge og praktiske eksempler.
"Du kommer ingen vegne med at tale her. Det er først, når du demonstrerer
tingene, at folk begynder at forstå", siger Monwabisi Booi.
Danceds første fem år i Sydafrika har handlet om at skubbe til holdninger,
støtte arbejdet med lovgivning og eksperimentere. Nu bliver fokus flyttet til større
demonstrationsprojekter, hvor ideerne bliver mere synlige.
Sydafrikas indsats for miljøet har siden 1995 været et forsøg på at tackle
problemer på begge sider af den kløft, som apartheidsamfundet skabte i landet.