| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste |
Vægtbaserede indsamlingssystemer for dagrenovation
Der blev i forbindelse med udarbejdelse af Miljøprojekt nr. 576, 2000 rettet henvendelse
til vejvæsenet i amter, hvor der er kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer.
Næsten alle amternes vejvæsner oplyste, at det var deres opfattelse, at der er mere
affald langs veje i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end i kommuner uden
vægtbaserede indsamlingssystemer.
Dette forhold er undersøgt nærmere i nærværende projekt, ved at 5 amter har
foretaget registreringer af det indsamlede affald fra rastepladser på amtvejene.
De fem amter, der har bidraget med registreringer, er Sønderjyllands Amt, Fyns Amt,
Ringkøbing Amt, Viborg Amt og Vejle Amt. Af Tabel 4.1 fremgår det, hvilke kommuner de 5
amter omfatter, og hvilke af disse, der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer.
Opdelingen i, hvilke kommuner der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer, er
baseret på opgørelsen foretaget i forbindelse med projektet, der ligger til grund for
Miljøprojekt nr. 576, 2000.
Tabel 4.1
Oversigt over kommuner i de 5 amter
Amt |
Kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer |
Øvrige kommuner |
Sønderjyllands Amt |
Tinglev |
Augustenborg
Bov
Bredebro
Broager
Christiansfeld
Gram
Gråsten
Haderslev
Højer
Lundtoft
Løgumkloster
Nordborg
Nørre Rangstrup
Rødding
Rødekro
Skærbæk
Sundeved
Sydals
Sønderborg
Tønder
Vojens
Aabenraa |
Ringkøbing Amt |
Aulum-Haderup
Brande
Ikast
Lemvig
Ulfborg-Vemb |
Egvad
Herning
Holmsland
Holstebro
Ringkøbing
Skjern
Struer
Thyborøn-Harboøre
Thyholm
Trehøje
Videbæk
Vinderup
Åskov |
Vejle Amt |
Børkop
Egtved
Give
Nørre Snede |
Brændstrup
Fredericia
Gedved
Hedensted
Horsens
Jelling
Juelsminde
Kolding
Lunderskov
Tørring-Uldum
Vamdrup
Vejle |
Fyns Amt |
Assens
Bogense
Ejby
Glamsbjerg
Søndersø
Tommerup |
Broby
Egebjerg
Faaborg
Gudme
Haarby
Kerteminde
Langeskov
Marstal
Middelfart
Munkebo
Nyborg
Nørre Aaby
Odense
Otterup
Ringe
Rudkøbing
Ryslinge
Svendborg
Sydlangeland
Tranekær
Ullerslev
Vissenbjerg
Ærøskøbing
Ørbæk
Årslev
Aarup |
Viborg Amt |
Kjellerup |
Bjerringbro
Fjends
Hanstholm
Hvorslev
Karup
Morsø
Møldrup
Sallingsund
Skive
Spøttrup
Sundsøre
Sydthy
Thisted
Tjele
Viborg
Aalestrup |
Indsamling af affaldet langs amtsvejene foregår i de fem amter på tværs af
kommunegrænserne, og det er derfor ikke muligt at få data vedrørende de indvejede
mængder fra rastepladser fordelt på kommuner. For at kunne vurdere forskellen i affald,
der afhentes fra rastepladser i forskellige kommuner, er der derfor foretaget en
registrering af affald i forbindelse med indsamling af affald fra de enkelte rastepladser.
Der er dels registreret affald indsamlet fra opsamlingsmateriel, der er opstillet ved
rastepladserne, og dels affald, der er henstillet uden for opsamlingsmateriellet på
rastepladserne.
Registreringerne af affald på rastepladser er i de enkelte amter foregået i
forskellige perioder i løbet af foråret 2001. I to amter, Sønderjyllands Amt og Fyns
Amt, er der foretaget registrering i ca. tre måneder. I begge disse amter er alle
vejstrækninger omfattet af registrering. Hele Viborg Amt og hele Ringkøbing Amt er
ligeledes dækket, men i disse amter er registreringen foretaget over kortere perioder.
På nogle rastepladser i Fyns Amt og Ringkøbing Amt er der ikke foretaget registreringer
ved alle gennemkørsler. De pågældende rastepladser er ikke medtaget i opgørelserne.
Registreringen af affald i Vejle Amt omfatter dele af vejnettet og er foretaget over fire
uger.
Det er forskelligt fra amt til amt, hvor ofte der indsamles affald ved rastepladser, og
det er ligeledes forskelligt, hvilke typer af opsamlingsmateriel der benyttes. I nogle
amter indsamles både affald fra rastepladser og fra vejkanter uden for rastepladserne. I
andre amter medtages udelukkende affald fra rastepladser. Ved registreringerne i denne
undersøgelse er der i alle fem amter kun medtaget affald, der er indsamlet ved en
rasteplads enten fra opsamlingsmateriellet eller affald henstillet ved siden af
opsamlingsmateriellet i poser eller i sække.
Registreringerne af affald er foretaget af vejmændene på deres indsamlingsture.
Vejmændene har fået udleveret afkrydsningsskemaer (Bilag B). På skemaerne er der en
række pr. opsamlingsenhed på rastepladserne, og hver rasteplads er på skemaerne
identificeret med vejnummer og position (km). Der er udfyldt et skema, hver gang der er
indsamlet affald. Ved en opsamlingsenhed forstås et stativ til sække eller en beholder
opstillet til opsamling af affald på rastepladser.
For hver opsamlingsenhed er der på skemaet mulighed for at angive, om denne er
fuld, halvfuld eller tom. Der er endvidere mulighed for at angive typen af affald opdelt
på typerne "rastepladsaffald", dagrenovation eller erhvervsaffald.
Vurderingen af, om der er tale om rastepladsaffald, dagrenovation eller erhvervsaffald,
er baseret på, hvad vejmændene kan se, når de tømmer beholderen eller indsamler
sækken. Der er således ikke foretaget nogen form for sortering, og det er kun det
synlige lag af affald, der er vurderet. Registreringen på affaldstyper er således
baseret på et skøn ud fra den synlige del af affaldet.
Ud over affald indsamlet fra opsamlingsmateriellet er der for hver rasteplads rubrikker
til at angive antallet af ekstra sække og ekstra poser med affald, der er henstillet ved
rastepladsen. Ved registrering af ekstra sække eller poser er det angivet, om indholdet
er dagrenovation, haveaffald eller erhvervsaffald. Vurderingen af affaldstype er foretaget
på samme måde som for affald fra opsamlingsmateriel.
Der er udarbejdet en "Vejledning til udfyldelse af afkrydsningsskemaer" til
vejmændene (Bilag C).
De indsamlede data er behandlet ved at summere registreringerne for de enkelte
enheder af opsamlingsmateriel over den periode, hvor affaldet er registreret. Det vil
sige, at det for hver beholder er opgjort, hvor mange gange den har været registreret som
henholdsvis fuld, halvfuld eller tom, og det er registreret, hvor mange gange affaldet i
beholderne er angivet som henholdsvis rastepladsaffald, dagrenovation eller
erhvervsaffald. Antal af henstillede sække og poser indeholdende de tre forskellige
affaldstyper er endvidere summeret.
Resultaterne for de enkelte enheder af opsamlingsmateriel er herefter summeret for hver
kommune. På basis af antallet af fulde og halvtomme enheder er voluminet af affald
opsamlet via opsamlingsmateriel på rastepladserne i de enkelte kommuner beregnet.
For hvert amt er resultaterne for henholdsvis kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer og øvrige kommuner samlet, og gennemsnittet for kommunerne i de to
grupper er beregnet.
Antallet af sække og poser henstillet udenfor opsamlingsmateriellet er ligeledes
opgjort for henholdsvis kommuner med og uden vægtbaserede indsamlingssystemer.
Der er forskel på, hvor mange rastepladser der er i de enkelte kommuner, ligesom
strækningen af amtsveje varierer. Det er derfor ikke muligt at sammenligne de opgjorte
data direkte. For at sammenstille data er indsamlede voluminer samt antal af sække og
poser opgjort i forhold til antallet af opsamlingsenheder, det vil sige antallet af
beholdere og stativer i de enkelte kommuner.
I Sønderjyllands Amt og Viborg Amt er mængderne desuden opgjort i forhold til
antallet af husstande og antallet af indbyggere. Denne opgørelse er ikke foretaget for
Fyns Amt, Ringkøbing Amt og Vejle Amt. Det skyldes at der mangler data for nogle af
rastepladserne i de pågældende amter .
I de følgende afsnit beskrives registreringerne i de enkelt amter, og forskellen
mellem registreringerne vises. Sønderjyllands Amt er behandlet lidt grundigere end de
øvrige amter, idet Tinglev Kommune og Nørre Rangstrup Kommune, som indgår i de øvrige
undersøgelser i nærværende projekt, er beliggende i dette amt.
Af Bilag D fremgår registreringerne fra Sønderjyllands Amt delt op i kommuner.
Sønderjyllands Amt er delt op i tre distrikter. Affald ved rastepladser indsamles i
hver af de tre distrikter, samtidig med at toiletbygninger tilses og rengøres.
Vejmændene gennemkører distrikterne 3-4 gange hver uge.
Opsamlingsmateriellet i Sønderjyllands Amt er stativer med 110 liter sække.
Der er foretaget registreringer for hele amtet, og registreringerne har fundet sted i
perioden fra marts til maj 2001. I det ene distrikt blev registreringerne påbegyndt
senere end i de øvrige distrikter. Midt i marts blev Sønderjyllands Amt ramt af voldsomt
snefald, hvilket betød, at der grundet arbejde med snerydning ikke blev indsamlet affald
i et af distrikterne. For at imødegå at de usædvanlige forhold i marts måned
påvirkede resultaterne og for at sikre at registreringerne i de tre distrikter dækker
den samme periode, er det udelukkende registreringerne fra og med uge 14 til og med uge 22
i 2001, der er medtaget i opgørelserne. Det vil sige, at opgørelserne i det følgende
dækker hele Sønderjyllands Amt i en periode på 9 sammenhængende uger i april og maj
2001.
Af Tabel 4.2 fremgår antallet af opsamlingsenheder samt det gennemsnitlige indsamlede
volumen pr. opsamlingsenhed. Endvidere er fordelingen af affaldet på de tre typer affald
(rastepladsaffald, dagrenovation og erhvervsaffald) angivet.
Tabel 4.2
Affald fra opsamlingsmateriel (registreret over 9 uger)
|
Antal opsamlings-
enheder |
Indsamlet volumen pr. opsamlings-
enhed |
Registreret som rasteplads-
affald |
Registreret som dagreno- vation |
Registreret som erhvervs-
affald |
Kommune med vægtbaseret
indsamlings-system (Tinglev Kommune) |
26 |
1.532 liter |
51% |
49% |
0% |
Øvrige kommuner |
|
|
|
|
|
Gennemsnit |
27 |
1.067 liter |
71% |
28% |
1% |
Nørre Rangstrup Kommune |
40 |
917 liter |
67% |
31% |
2% |
Det fremgår af Tabel 4.2, at den indsamlede mængde affald pr. opsamlingsenhed er større
i Tinglev Kommune end i de øvrige kommuner. Antallet af opsamlingsenheder i Tinglev
Kommune ligger tæt på det gennemsnitlige antal opsamlingsenheder i de øvrige kommuner i
amtet. Opgørelsen viser således, at der i perioden er indsamlet mere affald fra
rastepladserne i Tinglev Kommune, end der gennemsnitligt er indsamlet fra rastepladser i
de øvrige kommuner.
Det fremgår endvidere, at ca. halvdelen af affaldet indsamlet i Tinglev Kommune er
registreret som dagrenovation mod ca. 30% i de øvrige kommuner. For hele amtet gælder
det, at mængden af erhvervsaffald, der er registreret i opsamlingsmateriellet, er meget
lille (0 til et par procent).
Ud over det affald, der er indsamlet fra opsamlingsmateriellet, er der også
registreret affald henstillet på rastepladserne i sække og poser udenfor
opsamlingsmateriellet. Opgørelser over dette affald findes i Tabel 4.3 og Tabel 4.4.
Tabel 4.3
Affald uden for opsamlingsmateriel (registreret over 9 uger)
|
Antal sække uden for opsamlings
-materiel |
Antal sække i forhold til opsam
-lingsenheder |
Antal poser uden for opsamlings
-materiel |
Antal poser i forhold til opsam
-lingsenheder |
Kommune med vægtbaseret indsamlings-system (Tinglev
Kommune) |
37 |
1,42 |
18 |
0,69 |
Øvrige kommuner |
|
|
|
|
Gennemsnit |
18 |
0,69 |
5 |
0,19 |
Nørre Rangstrup Kommune |
25 |
0,63 |
3 |
0,08 |
Det fremgår af Tabel 4.3, at der er indsamlet flere sække og poser uden for
opsamlingsmateriellet i Tinglev Kommune, end der gennemsnitligt er indsamlet i de øvrige
kommuner. Dette gælder både for det absolutte antal af henholdsvis sække og poser og
for antallet af sække og poser i forhold til antallet af opsamlingsenheder i kommunerne.
Tabel 4.4
Fordeling af affald uden for opsamlingsmateriel (Registreret over 9 uger)
|
Procentvis fordeling af affald i sække |
Procentvis fordeling af affald i poser |
|
Dagreno- vation |
Have-
affald |
Erhvervs- affald |
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Kommune med vægtbaseret indsamlingssystem (Tinglev
Kommune) |
81% |
16% |
3% |
100% |
0% |
0% |
Øvrige kommuner |
|
|
|
|
|
|
Gennemsnit |
59% |
33% |
8% |
92% |
6% |
3% |
Nørre Rangstrup Kommune |
48% |
32% |
20% |
100% |
0% |
0% |
Fordelingen mellem affaldstyper, der henstilles i sække, adskiller sig i Tinglev Kommune
fra de øvrige kommuner. I Tinglev Kommune er 81% af sækkene registreret som
dagrenovation, mens de tilsvarende tal er 48% for Nr. Rangstup Kommune og 59% for
gennemsnittet af kommuner, der ikke har vægtbaserede indsamlingssystemer. Det vil sige,
ikke alene afleveres flere sække på rastepladser, men en større andel af de sække, der
afleveres, vurderes at indeholde dagrenovation.
For hele amtet gælder det, at stort set alle poser, der henstilles uden for
opsamlingsmateriellet, er registreret som indeholdende dagrenovation.
I Tabel 4.5 er mængden af affald indsamlet fra opsamlingsmateriel opgjort i forhold
til antallet boliger og i forhold til antallet af indbyggere. Det fremgår at de
indsamlede mængder opgjort på denne måde er 50% større i Tinglev Kommune end i
kommuner, der ikke har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer. Sammenlignes
mængderne i Tinglev Kommune med mængderne i Nørre Rangstrup Kommune alene, er
forskellen begrænset.
Tabel 4.5
Affaldsmængder opgjort i forhold til indbyggere og boliger
|
Antal boliger30 |
Befolkning31 |
Affald indsamlet fra opsamlings- materiel |
Affald pr. bolig |
Affald pr. indbygger |
Kommune med vægtbaseret indsamlings-system (Tinglev
Kommune) |
4.202 |
10.293 |
39.820 liter |
9,5 liter |
3,9 liter |
Øvrige
kommuner |
|
|
|
|
|
I alt |
105.015 |
243.543 |
622.985 liter |
5,9 liter |
2,6 liter |
Nørre Rangstrup Kommune |
3.969 |
9.829 |
36.685 liter |
9,2 liter |
3,7 liter |
Registreringerne viser, at der indsamles mere affald fra rastepladser i Tinglev Kommune
end fra rastepladser i Nørre Rangstrup Kommune. Dette gælder både affald indsamlet fra
opsamlingsmateriel og affald, der er henstillet i poser og sække udenfor
opsamlingsmateriellet. En større andel af det indsamlede affald fra Tinglev Kommune er
registreret som dagrenovation end den tilsvarende andel fra Nørre Rangstrup Kommune.
Registreringerne fra hele amtet viser, at de indsamlede mængder fra Tinglev Kommune er
større end de gennemsnitlige mængder fra kommuner, der ikke har vægtbaserede
indsamlingssystemer.
Fyns Amt er delt op i tre distrikter. Der afhentes affald på de fleste rastepladser en
gang pr. uge. Fra nogle af pladserne afhentes affaldet dog to gange ugentligt.
Der anvendes forskellige typer af opsamlingsmateriel. Det drejer sig om "Grøn
Otto", der er en 40 liters beholder, og "almindelige" stativer til 110
liter sække samt "Topsy sækkeholdere". Sidstnævnte er stativer med en snæver
åbning, der anvendes til 110 liter sække.
Der er foretaget registreringer i hele amtet, og registreringerne har fundet sted i
marts, april og maj 2001. I et af distrikterne er der på grund af sygdom og ferieafløser
ikke foretaget registreringer i samtlige uger. For at undgå at de manglende
registreringer påvirker resultatet, er det pågældende distrikt ikke medtaget i
opgørelserne. Der er ikke kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer i det
pågældende distrikt.
I den følgende opgørelse er medtaget registreringer fra distrikt 1 og distrikt 2 fra
og med uge 13 til og med uge 22 i 2001. Det vil sige, at opgørelserne i det følgende
dækker dele af Fyns Amt i 10 sammenhængende uger fra marts til maj 2001. Af Tabel 4.6
fremgår det, hvilke kommuner der indgår i opgørelserne, og hvilke der ikke indgår i
opgørelserne.
Tabel 4.6
Kommuner omfattet af registreringerne
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer |
Øvrige kommuner |
Omfattet af registreringer |
Omfattet af registreringer |
Delvist omfattet af registreringer |
Ikke omfattet af registreringer |
Assens
Bogense
Ejby
Glamsbjerg
Søndersø
Tommerup |
Broby
Egebjerg
Faaborg
Hårby
Nørre Åby
Otterup
Vissenbjerg
Aarup |
Odense
Ringe
Ryslinge
Svendborg
Årslev |
Gudme
Kerteminde
Langeskov
Munkebo
Nyborg
Rudkøbing
Sydlangeland
Tranekær
Ullerslev
Ørbæk
Ærøskøbing
Marstal |
En opgørelser over affald indsamlet fra opsamlingsmateriel fremgår af Tabel 4.7. I det
følgende kommenteres data opgjort som gennemsnit af henholdsvis kommuner med
vægtbaserede indsamlingssystemer og øvrige kommuner.
Tabel 4.7
Affald fra opsamlingsmateriel (registreret over 10 uger)
|
Antal opsamlings- enheder |
Indsamlet volumen pr. opsamlings- enhed |
Registreret som rasteplads- affald |
Registreret som dagreno- vation |
Registreret som erhvervs- affald |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings- systemer |
19,7 |
503 liter |
37% |
62% |
1% |
Øvrige kommuner |
21,8 |
221 liter |
64% |
36% |
0% |
Det fremgår af Tabel 4.7, at det gennemsnitlige antal af opsamlingsenheder i de to
grupper af kommuner ligger tæt på hinanden (20 enheder i kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer og 22 enheder i de øvrige kommuner). Der er gennemsnitligt indsamlet
dobbelt så meget affald fra opsamlingsenheder i kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer som i de øvrige kommuner.
Det fremgår endvidere, at 62% af affaldet i kommunerne med vægtbaserede
indsamlingssystemer er registreret som dagrenovation mod 36% i kommunerne uden
vægtbaserede indsamlingssystemer.
Tabel 4.8
Affald udenfor opsamlingsmateriel (registreret over 10 uger)
|
Antal sække uden for opsamlings- materiel |
Antal sække i forhold til opsamlings- enheder |
Antal poser uden for opsamlings- materiel |
Antal poser i forhold til opsamlings- enheder |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings
-systemer |
27 |
1,36 |
24 |
1,22 |
Øvrige kommuner |
9,2 |
0,42 |
5,4 |
0,25 |
Af Tabel 4.8 fremgår det, at der er flere sække og poser henstillet ved rastepladserne i
kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end i de øvrige kommuner.
Fordelingen af affaldet på dagrenovation, haveaffald og erhvervsaffald fremgår af
Tabel 4.9. Forskellen i fordelingen på de tre affaldstyper mellem kommuner med og uden
vægtbaserede indsamlingssystemer er begrænset.
Tabel 4.9
Fordeling af affald uden for opsamlingsmateriel (registreret over 10 uger)
|
Procentvis fordeling af affald i sække |
Procentvis fordeling af affald i poser |
|
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings-
systemer |
84% |
9% |
7% |
100% |
0% |
0% |
Øvrige kommuner |
80% |
13% |
8% |
99% |
0% |
1% |
Registreringerne foretaget i Fyns Amt viser, at der afleveres mere affald pr.
opsamlingsenhed i kommuner, der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer end i de
øvrige kommuner. Dette gælder både for affald, der indsamles fra opsamlingsmateriellet,
og for affald, der er henstillet på rastepladser udenfor opsamlingsmateriellet i poser og
sække.
For affald indsamlet fra opsamlingsmateriel er andelen, der er registreret som
dagrenovation større i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end i de øvrige
kommuner.
Amtsvejene i Ringkøbing Amt er delt op i 4 ruter, der alle gennemkøres én gang pr.
uge.
På rastepladserne i Ringkøbing Amt opsamles affald 110 liter sække i stativer.
Der er foretaget registreringer i hele amtet, og registreringerne er foretaget i
perioden fra og med uge 10 til og med uge 15 2001. Det vil sige seks sammenhængende uger
i marts og april 2001.
Ved et antal rastepladser i Ikast Kommune og Lemvig Kommune er der ikke registreret
affald alle 4 uger. De pågældende rastepladser er ikke medtaget i opgørelserne
nedenfor. Det drejer sig om 10 rastepladser ud af i alt 27 i Ikast Kommune og 4
rastepladser ud af 42 i Lemvig Kommune. Disse to kommuner er begge blandt de 5 kommuner,
der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer.
Af Tabel 4.10 fremgår opgørelserne over affald indsamlet fra opsamlingsmateriel.
Tabel 4.10
Affald fra opsamlings materiel (registreret over 6 uger)
|
Antal opsamlings- enheder |
Indsamlet volumen pr. opsamlings- enhed |
Registreret som rasteplads- affald |
Registreret som dagreno- vation |
Registreret som erhvervs- affald |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings- systemer |
17,0 |
551 liter |
7% |
92% |
0% |
Øvrige kommuner |
12,0 |
502 liter |
10% |
90 |
0% |
Det fremgår af Tabel 4.10, at der gennemsnitligt er flere opsamlingsenheder i kommuner
med vægtbaserede indsamlingssystemer end i de øvrige kommuner. Dette på trods af at 14
rastepladser i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer (Ikast Kommune og Lemvig
Kommune) ikke er omfattet af registreringerne. Der afleveres en større mængde (551
liter) affald pr. opsamlingsenhed i kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer end i
de øvrige kommuner (502 liter). Fordelingen på affaldstyper adskiller sig ikke
væsentligt i de to grupper af kommuner.
I Tabel 4.11 er affald fra indsamlede sække og poser henstillet uden for
opsamlingsmateriel opgjort. I Tabel 4.12 er fordelingen af affald i poser og sække
opgjort.
Tabel 4.11
Affald uden for opsamlingsmateriel (registreret over 6 uger)
|
Antal sække uden for opsamlings- materiel |
Antal sække i forhold til opsamlings- enheder |
Antal poser uden for opsamlings- materiel |
Antal poser i forhold til opsamlings- enheder |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings- systemer |
36,2 |
2,1 |
4,8 |
0,3 |
Øvrige Kommuner |
21,1 |
1,8 |
2,6 |
0,2 |
Af Tabel 4.11 fremgår det, at der indsamles flest sække pr. opsamlingsenhed i kommuner,
der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer. Det fremgår af Tabel 4.12, at
andelen af affald, der er registreret som dagrenovation, er størst i kommuner med
vægtbaserede indsamlingssystemer.
Tabel 4.12.
Fordeling af affald uden for opsamlingsmateriel (registreret over 6 uger)
|
Procentvis fordeling af affald i sække |
Procentvis fordeling af affald i poser |
|
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings-
system |
92% |
7% |
2% |
100% |
0% |
0% |
Øvrige kommuner |
84% |
9% |
7% |
93% |
7% |
0% |
Sammenstillingerne af affald indsamlet i Ringkøbing Amt viser, at der indsamles mere
affald på rastepladser i kommuner, der har vægtbaserede indsamlingssystemer. Forskellen
mellem de to grupper af kommuner er dog ikke så markant som for Sønderjyllands Amt og
Fyns Amt. Dette kan skyldes, at der er mange sommerhuse i Ringekøbing Amt (se Afsnit
4.7).
I Viborg Amt indsamles affaldet på fire ruter. Som opsamlingsmateriel benyttes
stativer med 110 liter sække. Der indsamles affald fra de enkelte rastepladser en eller
to gange pr. uge.
Der er foretaget registreringer i hele Viborg Amt i fire uger; uge 18, 19, 20 og 21
2001, det vil sige fire på hinanden følgende uger i marts og april.
Af Tabel 4.13 fremgår opgørelser over affald indsamlet fra opsamlingsmateriel fra
henholdsvis Kjellerup Kommune, som er den eneste kommune med vægtbaseret
indsamlingssystem i amtet, og fra de øvrige kommuner i amtet.
Tabel 4.13
Affald fra opsamlingsmateriel (Registreret over 4 uger)
|
Antal opsamlings- enheder |
Indsamlet volumen pr. opsamlings- enhed |
Registreret som rasteplads- affald |
Registreret som dagreno- vation |
Registreret som erhvervs-
affald |
Kommune med vægtbaseret indsamlings- system
(Kjellerup Kommune) |
35 |
632 liter |
34% |
66% |
0% |
Øvrige kommuner |
16,1 |
830 liter |
41% |
59% |
0% |
Kjellerup Kommune har mere end dobbelt så mange rastepladser som gennemsnittet af de
øvrige kommuner. Voluminet af affald, der er indsamlet fordelt på antallet af
opsamlingsenheder er mindre fra Kjellerup Kommune (632 liter pr. enhed) end fra de øvrige
kommuner (830 liter pr. enhed).
Andelen af affald, der er registreret som dagrenovation, er lidt større i Kjellerup
Kommune end i de øvrige kommuner (66% mod 59%).
I Tabel 4.14 og Tabel 4.15 er affald henstillet uden for opsamlingsmateriellet opgjort.
Tabel 4.14
Affald uden for opsamlingsmateriel (registreret over 4 uger)
|
Antal sække uden for opsamlings- materiel |
Antal sække i forhold til opsamlings- enheder |
Antal poser uden for opsamlings- materiel |
Antal poser i forhold til opsamlings- enheder |
Kommune med vægtbaseret indsamlings- system
(Kjellerup Kommune) |
51 |
1,5 |
0 |
0 |
Øvrige kommuner |
22,7 |
1,4 |
2,5 |
0,2 |
Der er henstillet dobbelt så mange sække med affald i Kjellerup Kommune som
gennemsnittet i de øvrige kommuner. Sammenholdes antallet af sække med antallet af
opsamlingsenheder, er der dog ikke væsentlig forskel. Af Tabel 4.15 fremgår det, at der
er stor forskel på indholdet af sække, der placeres på rastepladser i Kjellerup
Kommune, og sække, der henstilles på rastepladser i resten af amtet. 67% af sækkene i
Kjellerup Kommune indeholdt dagrenovation mod kun 28% i de øvrige kommuner. Det er
primært haveaffald, der er henstillet i de øvrige kommuner. Der er ikke angivet
procentvis fordeling af affaldstyper i poser i Kjellerup Kommune, da der ikke er
registreret henstillede poser ved rastepladser i denne kommune.
Tabel 4.15.
Fordeling af affald uden for opsamlingsmateriel (registreret over 4 uger)
Kommune |
Procentvis fordeling af affald i sække |
Procentvis fordeling af affald i poser |
|
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Dagreno- vation |
Have- affald |
Erhvervs- affald |
Kommune med vægtbaseret indsamlingssystem (Kjellerup
Kommune) |
67% |
25% |
8% |
- |
- |
- |
Øvrige kommuner |
28% |
68% |
4% |
82% |
14% |
4% |
Det fremgår af Tabel 4.13, at der er mere end dobbelt så mange opsamlingsenheder i
Kjellerup Kommune som det gennemsnitlige antal for de øvrige kommuner. For at tage højde
for dette er mængden af affald indsamlet fra opsamlingsmateriellet i Tabel 4.16 opgjort i
forhold til antallet af indbyggere og antallet af boliger. Heraf fremgår det, at der
indsamles næsten dobbelt så meget affald pr. bolig og pr. indbygger fra Kjellerup
Kommune som fra de øvrige kommuner.
Tabel 4.16
Affaldsmængder opgjort i forhold til indbyggere og boliger
|
Antal boliger32 |
Befolkning33 |
Affald indsamlet fra opsamlings- materiel |
Affald pr. bolig |
Affald pr. indbygger |
Kommune med vægtbaseret indsamlings- system
(Kjellerup Kommune) |
5.570 |
13.573 |
22.110 liter |
4,0 liter |
1,6 liter |
Øvrige Kommuner (i alt) |
93.430 |
219.570 |
200.145 liter |
2,1 liter |
0,9 liter |
Opgørelserne fra Viborg Amt viser, at mængden af affald opgjort pr. opsamlingsenhed er
størst i kommuner, der ikke har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer. Der er
imidlertid flere opsamlingsenheder i kommunen, som har vægtbaseret indsamlingssystem
(Kjellerup Kommune) end det gennemsnitlige antal i de øvrige kommuner ( 35 mod 16,1).
Opgøres affaldsmængden i forhold til indbyggertal og antallet af boliger, er
affaldsmængderne i Kjellerup Kommune væsentligt større end affaldsmængderne i de
øvrige kommuner.
Dagrenovation udgør en større andel af det affald, der indsamles fra Kjellerup
Kommune end af det affald, der indsamles i de øvrige kommuner.
I Vejle Amt indsamles affald fra rastepladser en gang hver uge. Som opsamlingsmateriel
benyttes stativer til 110 liter sække.
Der er ikke foretaget registreringer i hele amtet. Udvælgelsen af hvilke rastepladser,
der er omfattet af registreringer, er foretaget af VAe a/s, som forestår indsamling af
affald fra rastepladserne i amtet. Af Tabel 4.17 fremgår, hvilke kommuner der er omfattet
af registreringerne. Der er ikke registreret affald fra alle rastepladser i de
pågældende kommuner.
Registreringerne i Vejle Amt er foretaget i fire forskellige uger. Det drejer sig om
ugerne 11, 13, 14 og 17 2001. Det vil sige i fire ikke sammenhængende uger i marts og
april 2001.
Tabel 4.17.
Kommuner omfattet af registreringerne
Kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer |
Øvrige kommuner |
Delvist omfattet af registreringer |
Delvist omfattet af registreringer |
Ikke omfattet af registreringer |
Børkop
Egtved
Give
Nr. Snede |
Fredericia
Kolding
Vamdrup
Vejle |
Brændstrup
Gedved
Tørring-Uldum
Horsens
Jelling
Hedensted
Juelsminde
Lunderskov |
Opgørelse over affald indsamlet fra opsamlingsmateriel fremgår af Tabel 4.18.
Tabel 4.18
Affald fra opsamlingsmateriel (registreret over 4 uger)
|
Antal opsamlings- enheder |
Indsamlet volumen pr. opsamlings- enhed |
Registreret som rasteplads- affald |
Registreret som dagreno- vation |
Registreret som erhvervs-
affald |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings- systemer |
38,5 |
395 liter |
39% |
61% |
1% |
Øvrige kommuner |
19,5 |
425 liter |
38% |
62% |
0% |
Der er gennemsnitligt flere opsamlingsenheder med i registreringerne fra kommuner med
vægtbaserede indsamlingssystemer end fra de øvrige kommuner (39 mod 20). Mængden af
affald i forhold til antallet af opsamlingsenheder er mindre i kommunerne med
vægtbaserede indsamlingssystemer (395 liter) end i de øvrige kommuner (425 liter).
Fordelingen på typer af affald i de to grupper af kommuner er meget ens.
Tabel 4.19
Affald uden for opsamlingsmateriel (Registreret over 4 uger)
|
Antal sække uden for opsamlings- materiel |
Antal sække i forhold til opsamlings- enheder |
Antal poser uden for opsamlings -materiel |
Antal poser i forhold til opsamlings- enheder |
Kommuner med vægtbaserede indsamlings- systemer |
15,3 |
0,4 |
6,0 |
0,2 |
Øvrige
kommuner |
16,8 |
0,9 |
4,3 |
0,2 |
Mængde og typer af affald henstillet i poser og sække uden for opsamlingsmateriellet
fremgår af Tabel 4.19 og Tabel 4.20. Der er henstillet det mindste antal sække pr.
opsamlingsenhed i kommuner, der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer. Andelen
af dagrenovation er omtrent lige stor i de to grupper af kommuner.
Tabel 4.20
Fordeling af affald uden for opsamlingsmateriel (Registreret over 4 uger)
|
Procentvis fordeling af affald i sække |
Procentvis fordeling af affald i poser |
|
Dagreno- vation |
Have-
affald |
Erhvervs-
ald |
Dagreno- vation |
Have-
affald |
Erhvervs
-affald |
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer |
87% |
8% |
5% |
100% |
0% |
0% |
Øvrige kommuner |
87% |
10% |
3% |
100% |
0% |
0% |
I resultaterne fra Vejle Amt er der ikke noget, der tyder på, at der afleveres mere
dagrenovation på rastepladserne i kommuner, der har vægtbaserede indsamlingssystemer end
i de øvrige kommuner. Antallet af opsamlingsenheder i de to grupper af kommuner er meget
forskellige. Det er ikke muligt at opgøre mængderne i forhold til indbyggertal eller
antal af boliger, da registreringerne ikke dække hele kommuner, men kun dele af kommuner.
Årsagen til, at der ikke indsamles mere affald i kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer end i de øvrige kommuner, kan være, at der er meget trafik i det
pågældende område (se Afsnit 4.7), og at de indgående kommuner, der ikke har etableret
vægtbaserede indsamlingssystemer, har nabokommuner, der har etableret sådanne systemer.
Der er registreret indsamlede mængder af affald fra rastepladser i 5 forskellige
amter. Der er kun registreret affald fra rastepladser langs amtsveje og således ikke
affald henstillet ved andre veje eller i grøfter uden for rastepladser langs amtsvejene.
Affald henstillet i skove og lignende områder er heller ikke inddraget.
Der forekommer forskellige typer af affald ved rastepladser. Det kan være affald fra
køreturen, her benævnt som rastepladsaffald, eller det kan være andet affald fx
haveaffald, erhvervsaffald eller dagrenovation.
Typen af det registrerede affald er behæftet med usikkerhed. Dels er det kun det
synlige affald, der er vurderet dels kan det være vanskeligt at bedømme hvilken type
affald der er tale om. Ligeledes er de registrerede affaldsmængder fra
opsamlingsmateriellet behæftet med usikkerhed. Det har kun været muligt at angive
mængder som tomme, halvfulde eller fulde opsamlingsenheder. Disse angivelser vil
ligeledes være baseret på den enkelte vejmands vurdering.
Mængden af rastepladsaffald vil afhænge af, hvem og hvor mange der benytter
rastepladerne, og i hvilken sammenhæng rastepladsen benyttes. Disse forhold er ikke
medtaget i nærværende projekt.
Affald, der henstilles ved rastepladser, kan stamme fra husstande i den pågældende
kommune, nabokommunen eller andre kommuner. Mængden af affald, der efterlades på
rastepladser, kan således afhænge af, hvor mange husstande der er i den pågældende
kommune, samt hvor tilgængelige rastepladserne er. Mængden og typen af erhverv i
området vil ligeledes kunne have betydning for affaldet.
Turisme og særligt sommerhuse kan ligeledes påvirke mængden af affald, der placeres
på rastepladser. På rastepladser i kommuner med mange sommerhuse og kommuner med trafik
til og fra sommerhuse, vil der typisk være en del dagrenovation fra sommerhusene. Denne
mængde vil afhænge af årstid/sæson.
Karakteren af indsamlingssystemerne i de øvrige kommuner, det vil sige i kommuner, der
ikke har vægtbaserede indsamlingssystemer, er ikke vurderet i nærværende projekt. Disse
kommuners forhold vedrørende indsamling af dagrenovation samt muligheder for at komme af
med andet affald fx haveaffald, storskrald, aviser og glas mv., kan have betydning for
forholdene vedrørende affald på rastepladser i disse kommuner. Disse forhold er ikke
inddraget i sammenstillingerne.
Resultaterne af registreringerne er sammenfattet i Tabel 4.21 og Tabel 4.22. De enkelte
amter beskrives nedenfor.
Tabel 4.21
Oversigt over affaldsmængder pr. opsamlingsenhed i de 5 amter
|
Indsamlet volumen pr. opsamlings- enhed |
Antal sække i forhold til opsamlings- enheder |
Antal poser i forhold til opsamlings- enheder |
Registreret over |
Sønderjyllands Amt |
|
|
|
|
Kommune med vægtbaseret indsamlingssystem (Tinglev) |
1.532 liter |
1,4 |
0,7 |
9 uger |
Øvrige Kommuner |
1.067 liter |
0,7 |
0,2 |
9 uger |
Nørre Rangstrup Kommune |
917 liter |
0,6 |
0,1 |
9 uger |
Fyns Amt |
|
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer |
503 liter |
1,4 |
1,2 |
10 uger |
Øvrige kommuner |
221 liter |
0,4 |
0,3 |
10 uger |
Ringkøbings Amt |
|
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer |
551 liter |
2,1 |
0,3 |
6 uger |
Øvrige kommuner |
502 liter |
1,8 |
0,2 |
6 uger |
Viborg Amt |
|
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer |
632 liter |
1,5 |
0 |
4 uger |
Øvrige kommuner |
830 liter |
1,4 |
0,2 |
4 uger |
Vejle Amt |
|
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer |
395 liter |
0,4 |
0,2 |
4 uger |
Øvrige kommuner |
425 liter |
0,9 |
0,2 |
4 uger |
Tabel 4.22
Fordeling af affald henstillet i sække udenfor opsamlingsmateriel
|
Dagrenovation |
Haveaffald |
Erhvervsaffald |
Sønderjyllands Amt |
|
|
|
Kommune med vægtbaseret
indsamlingssystem (Tinglev) |
81% |
16% |
3% |
Øvrige Kommuner |
59% |
33% |
8% |
Nørre Rangstrup Kommune |
48% |
32% |
20% |
Fyns Amt |
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer |
84% |
9% |
7% |
Øvrige kommuner |
80% |
13% |
8% |
Ringkøbings Amt |
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer |
92% |
7% |
2% |
Øvrige kommuner |
84% |
9% |
7% |
Viborg Amt |
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer |
67% |
25% |
8% |
Øvrige kommuner |
28% |
68% |
4% |
Vejle Amt |
|
|
|
Kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer |
87% |
8% |
5% |
Øvrige kommuner |
87% |
10% |
3% |
Opgørelserne fra Sønderjyllands Amt og fra Fyns Amt viser, at der i disse to amter
indsamles væsentligt mere affald fra rastepladser i kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer end fra rastepladser i de øvrige kommuner. Dette gælder både affald
indsamlet fra opsamlingsmateriel, og affald, der er henstillet i poser og sække udenfor
opsamlingsmateriellet. I begge amter er en større andel af affaldet registreret som
dagrenovation i de kommuner, der har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer, end i de
øvrige kommuner.
I Ringkøbing Amt er der indsamlet mere affald pr. opsamlingsenhed i de kommuner, der
har vægtbaserede indsamlingssystemer, end i kommuner, der ikke har et sådant system.
Forskellene er dog ikke så markante som i Sønderjyllands Amt og Fyns Amt. De
forholdsmæssigt store mængde affald fra kommuner, der ikke har vægtbaserede
indsamlingssystemer, kan skyldes, at der ligger en del sommerhuse i disse kommuner.
Ifølge en opgørelse fra Danmarks Statistik34 fra 1999 er
der i alt 2.831 sommerhuse i de 5 kommuner med vægtbaserede indsamlingssystemer eller
gennemsnitligt 566 sommerhuse pr. kommune. De tilsvarende antal i de øvrige kommuner, der
indgår, er 10.716 sommerhuse i alt eller gennemsnitligt 974 sommerhuse pr. kommune.
Registreringerne af affald fra rastepladser er foretaget i ugerne 10 til 15 2001
(forårsuger frem til påsken). Det er muligt, at der er registreret en del dagrenovation
fra sommerhuse i denne periode.
Opgørelserne fra Viborg Amt viser ligeledes at der henstilles mere affald på
rastepladser i kommunen med vægtbaseret indsamlingssystem (Kjellerup Kommune) end i de
øvrige kommuner. Dog gælder denne konklusion ikke når affaldsmængden sættes i forhold
til antallet af opsamlingsenheder. Imidlertid er antallet af opsamlingsenheder meget
større i Kjellerup Kommune end i de øvrige kommuner. Sættes affaldsmængden i forhold
til indbyggertallet er der væsentligt mere affald i Kjellerup Kommune end i de øvrige
kommuner. Andelen af affaldet der er registeret som dagrenovation er også i Viborg Amt
størst i kommunen med vægtbaseret indsamlingssystem.
I Vejle Amt er der næsten ikke forskel på indsamlede mængder og typer fra de to
grupper af kommuner. Der er indsamlet mest affald pr. opsamlingsenhed i kommuner der ikke
har etableret vægtbaserede indsamlingssystemer. Kun en del af amtet omfattet af
registreringerne. De fire kommuner, der har vægtbaserede indsamlingssystemer er alle
omfattet af registreringer. Derudover er kommunerne Fredericia, Kolding, Vamdrup og Vejle
med i registreringerne. De fire sidstnævnte kommuner ligger i et område med en del
trafik, og de tre af dem er nabokommuner til kommuner med vægtbaserede
indsamlingssystemer. Årsagen, til at der ikke er større forskelle på de to grupper af
kommuner kan være, at affald fra en kommune placeres ved rastepladser i en anden kommune.
Det er således muligt at en del af det affald der indsamles fra kommuner, der ikke har
vægtbaserede indsamlingssystemer, stammer fra kommuner, der har et sådant system. Det er
ikke muligt at opgøre affaldsmængderne fra Vejle Amt i forhold til antallet at
indbyggere eller boliger, da det kun er dele af de pågældende kommuner, der er omfattet
af registreringer.
30 |
Danmarks Statistik. Statistiske data om befolkning og
boligfordeling pr. 1. januar 1999.
[Tilbage]
|
31 |
Danmarks Statistik. Befolkningen i byområder og
landdistrikter pr. 1. januar 1998.
[Tilbage]
|
32 |
Danmarks Statistik. Statistiske data om befolkning og
boligfordeling pr. 1. januar 1999.
[Tilbage]
|
33 |
Danmarks Statistik. Befolkningen i byområder og
landdistrikter pr. 1. januar 1998.
[Tilbage]
|
34 |
Danmarks Statistik. Statistiske data om befolkning og
boligfordeling pr. 1. januar 1999.
[Tilbage] |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
| |