| Indhold |
Arbejdsrapport, 28/2001
Miljøstyring i plastindustrien
Indholdsfortegnelse
I henholdsvis 1995 og 1998 fik Plastindustrien i Danmark, gennem tilskudsordningen
"Miljøstyring og miljørevision for danske virksomheder", bevilget støtte fra
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremme Styrelsen til at gennemføre projekterne
"Miljøstyring i Plastindustrien I og II". Miljøstyring II var en
videreudvikling og fortsættelse af Miljøstyring I.
Som en udløber af Miljøstyring II er der blevet gennemført projektet
"Miljøstyring og plast - formidling og økonomi", hvor erfaringerne fra
Miljøstyring I og II er samlet i en ERFA-håndbog. Desuden er det økonomiske aspekt ved
indførelse af et certificeret miljøledelsessystem blevet undersøgt.
Det overordnede mål med projekterne har været, gennem en sammenhængende
brancheindsats på området miljøstyring, at fremme en stadig forbedring af
miljøindsatsen i plastforarbejdende virksomheder.
Nærværende rapport beskriver, hvordan disse brancheprojekter har været opbygget, de
delelementer projekterne har bestået af og de erfaringer, der er gjort i forbindelse med
projekterne og med indførelse af miljøstyring i plastforarbejdende virksomheder.
Projekterne er gennemført af Plastindustrien i Danmark i samarbejde med MiljøFyn A/S,
der har været tilknyttet som ekstern konsulent.
I alt har 31 plastforarbejdende virksomheder deltaget i projekterne, 23 i Miljøstyring
I og 8 i Miljøstyring II. De 31 virksomheder repræsenter de fleste af de delbrancher,
der findes indenfor plastindustrien, og såvel små virksomheder med under 10 ansatte som
store med over 250 ansatte har deltaget.
I forbindelse med projekterne har der været nedsat to følgegrupper.
I Miljøstyring I bestod følgegruppen af:
Susanne Rasmussen, Miljøstyrelsen (Formand)
Hans S. Hornbech, Miljøstyrelsen
Jette Rasmussen, Plastindustrien i Danmark
Henriette Øllgaard, Erhvervsfremme Styrelsen
Kristina Elvebakken, Dansk Industri
Aksel B. Simonsen, CO-industri
Pernille Svenstrup, Energistyrelsen
Lars Søborg, Arbejdstilsynet
Kåre Gausdal, MiljøFyn A/S
Susanne Rasmussen, Henriette Øllgaard, Kristina Elvebakken og Pernille Svenstrup blev
i løbet af projektperioden afløst af henholdsvis Anette Christiansen, Palle M.
Sørensen, Henrik Lund og Vagn Nielbo.
I Miljøstyring II bestod følgegruppen af:
Anette Christiansen, Miljøstyrelsen (Formand)
Steen Seier Karlsen, Plastindustrien i Danmark
Palle M. Sørensen, Erhvervsfremme Styrelsen
Vagn Nielbo, Energistyrelsen
Michael Jørgensen, CO-industri
Lars Søborg, Arbejdstilsynet
Kåre Gausdal, MiljøFyn A/S
Plastindustrien i Danmark vil gerne takke følgegruppernes medlemmer for en aktiv
deltagelse i møderne, hvorunder der er fremkommet mange gode forslag og nyttige råd i
forbindelse med gennemførelsen af projekterne.
Plastindustrien i Danmark
Lars Blom og Kristina Elvebakken
Denne rapport samler op på erfaringerne fra projekterne "Miljøstyring i
Plastindustrien I", "Miljøstyring i Plastindustrien II" og
"Miljøstyring og plast formidling og økonomi". Projekterne blev
gennemført i perioden 1996-2001 med økonomisk støtte fra Miljøstyrelsen og
Erhvervsfremme Styrelsen.
Det overordnede mål med projekterne har været at fremme en stadig forbedring af
miljøindsatsen i plastforarbejdende virksomheder gennem en sammenhængende brancheindsats
på området miljøstyring
I projekterne Miljøstyring I og II blev der indført miljøstyring på i alt 31
plastforarbejdende virksomheder, og på baggrund heraf blev der udarbejdet en
ERFA-håndbog.
Miljøstyring I og II har resulteret i flere konkrete miljøforbedringer, som har
medført:
| Reduktion af forbrug af råvarer og kemikalier |
| Reduktion af energiforbrug og dermed af CO2-udledningen |
| Reduktion af vandforbrug |
| Reduktion af udledningerne til vand |
| Forbedret affaldssortering og øget genanvendelse. |
Det økonomiske aspekt ved at indføre et certificeret miljøledelsessystem blev
undersøgt i projektet om miljøledelse og økonomi ved en spørgeskema-undersøgelse.
Undersøgelsen af de økonomiske aspekter ved indførelse af miljøledelse gav ikke
noget entydigt svar. Dette kan hænge sammen med det meget begrænsede datamateriale, som
undersøgelsen var baseret på. De svar, som indgår i undersøgelsen, bør således
snarere vurderes som enkeltudtalelser end som udtalelser, der er generelt gældende for
plastindustrien.
Mht. til de økonomiske konsekvenser ved at indføre miljøledelse, så vurdere nogle
af de udspurgte virksomheder i spørgeskemaundersøgelsen, at det har været en god
investering at indføre miljøledelse. Andre har ikke opnået den forventede økonomiske
gevinst. Det er således formentlig meget individuelt, hvorvidt en virksomhed vil opnå
økonomiske fordele ved at indføre miljøledelse.
Undersøgelsen viser derimod, at der typisk har været flere andre fordele ved at
indføre miljøledelse. Virksomhederne har dog ikke haft mulighed for at beregne den
økonomiske effekt af disse fordele.
De virksomheder, som i miljømæssig henseende ønsker at være på forkant, har fået
deres forventninger indfriet ved at deltage i Miljøstyring I eller II. Derimod har de
virksomheder, som havde store kommercielle forventninger ikke umiddelbart, fået dem
indfriet. Ingen af de virksomheder, som har deltaget i et af miljøstyrings-projekterne
har dog fortrudt deres deltagelse.
This report summarizes the experiences gained in the projects "Environmental
Management I in the Plastics Converting Industry", "Environmental Management II
in the Plastics Converting Industry", and "Environmental Management and Plastics
Communication and Economics". The projects were carried out in the period of
1996-2001 with financial support from the Danish Environmental Protection Agency and the
Danish Agency for Trade and Industry.
The overall goal of the projects was to encourage a continuous improvement of the
environmental efforts in the plastics converting industries using an integrated approach
at trade level in the area of environmental management.
In total, environmental management systems were implemented in 31 plastics converting
industries and based on this work a manual with all the gained experienced was developed.
Environmental Management I and II have resulted in several tangible environmen-tal
improvements as follows:
| Reduction of the consumption of chemicals and raw materials |
| Reduction of the consumption of energy and thereby of the emission of CO2 |
| Reduction of the consumption of water |
| Reduction of the discharges to water recipients |
| Improvement of the waste separation and increase of the waste recycling. |
In the project on environmental management and economics, the financial aspects of
implementing a certified environmental management system was analysed using a
questionnaire. The analysis did not lead to an unambiguous result. This could be related
to the fact that the analysis was based on a relatively limited number of questionnaires.
Therefore, the answers that are evaluated in the analysis should rather be regarded as
individual comments than as comments relevant for the whole plastics converting industry.
Some of the interviewed industries in the analysis evaluate that it has been a
beneficial investment to implement environmental management. Other companies have not
obtained the expected economic benefits while implementing environ-mental management. In
general, it appears to be very individual whether an industry can obtain economic benefits
by implementing environmental management.
On the other hand the analysis shows that the plastics converting industries typically
have obtained other benefits by implementing environmental management. However, the
industries have not been capable of evaluating the economic value of these benefits.
Those industries that aim being at the leading edge with respect to environmental
matters have had their expectations met while participating in the projects Environmental
Management I or II. However, those industries that had high financial expectations did not
have their expectations met. In all, none of the participating companies did regret their
participation in the projects.
Miljøstyring er blevet diskuteret med stigende interesse af myndigheder og
offentlighed i de seneste år. I 1990 kom det internationale handelskammers (ICC) charter
"Erhvervslivets erklæring for en bæredygtig udvikling". Charteret omfatter
"miljøbevidst ledelse" og indebærer blandt andet, at virksomheder, der
underskriver charteret, skal stille de samme miljømæssige krav til sine
underleverandører som til sig selv.
Fremkomsten af den britiske standard BS 7750 i 1992 satte yderligere fokus på området
miljøstyring, og den første danske virksomhed blev miljøcertificeret i henhold til BS
7750 i sommeren 1994. Den britiske standard blev i 1997 afløst af den internationale
standard om miljøstyring, ISO 14001, der udkom i 1996.
I 1993 trådte EMAS, EU-forordningen om industrielle virksomheders deltagelse i
miljøstyring og miljørevision, i kraft. Ordningen har fungeret i alle EU-lande fra april
1995 og er revideret i 2001, således at det nu er EMAS II, der gælder.
For at fremme danske virksomheders interesse for miljøstyring, iværksatte
Miljøstyrelsen og Erhvervsfremmestyrelsen tilskudsordningen "Miljøstyring og
miljørevision i danske virksomheder". Her kunne virksomheder og branche- og
interesseorganisationer søge om tilskud til at udvikle informationsaktiviteter og
uddannelsesforløb og -materialer, samt til at udvikle og afprøve værktøjer og metoder.
Tilskudsordningen har bidraget økonomisk til gennemførelse af projekterne
"Miljøstyring i Plastindustrien I og II".
Efter ansøgning fik Plastindustrien i slutningen af 1995 tilsagn om støtte til
projektet "Miljøstyring I" om miljøstyring i plastindustrien. Formålet var,
gennem en sammenhængende brancheanalyse på området miljøstyring, at fremme en stadig
forbedring af miljøindsatsen i plastforarbejdende virksomheder.
Miljøstyring I blev igangsat i begyndelsen af 1996 og blev afsluttet i oktober 1998.
Der deltog 23 virksomheder.
Under projektforløbet fik virksomhederne et indgående kendskab til, hvilke krav der
stilles til et miljøstyringssystem ifølge ISO 14001 og EMAS og blev endvidere
introduceret til miljøredegørelser.
Erfaringerne fra Miljøstyring I viste, at der var områder inden for miljøstyring,
der med fordel kunne udbygges og forbedres for at sikre, at miljøtankegangen blev
forankret i virksomhederne. Da der samtidig var en interesse blandt Plastindustriens
medlemmer om at videreføre Miljøstyringsprojekt I søgte og modtog Plastindustrien i
Danmark i 1998 støtte fra Miljøstyrelsen til projektet "Miljøstyring i
Plastindustrien II". Projektet blev startet i september 1998 og er afsluttet i 2001.
Formålet med dette projekt var, udover at videreføre Miljøstyringsprojekt I på
yderligere 8 plastforarbejdende virksomheder, særligt at lægge vægt på områderne
uddannelse af og information til medarbejdere, information til omverdenen om virksomhedens
miljøforhold, forhold til leverandører og underleverandører, miljøorienteret
produktudvikling, sikkerhedsforhold og miljørevision.
Som et supplement til Miljøstyring II bevilgede Miljøstyrelsen støtte til projektet
"Miljøstyring og plast - formidling og økonomi". Formålet med dette projekt
var at samle erfaringerne fra både Miljøstyring I og II og præsentere dem i en
"ERFA-håndbog for indarbejdelse af miljøledelse i plastindustrien", som
øvrige plastforarbejdende virksomheder kunne anvende i deres fremtidige miljøarbejde.
Projektet indeholdt desuden en undersøgelse af erfaringerne vedrørende det økonomiske
aspekt ved indførelse af et certificeret miljøledelsessystem.
Nærværende rapport samler op på erfaringerne og resultaterne fra ovennævnte 3
projekter.
Begreberne miljøstyring og miljøledelse anvendes ofte i flæng. I denne rapport har
vi anvendt begrebet miljøstyring om selve det tekniske styringsværktøj, mens begrebet
miljøledelse dækker bredere og inkluderer holdninger og engagement.
Ligeledes vil der ofte være sammenfald mellem begreberne miljøkortlægning og
indledende miljøgennemgang. I denne rapport har vi anvendt begrebet miljøgennemgang, som
er defineret i EMAS forordningen: "En indledende, samlet og tilbundsgående
undersøgelse af miljøforhold, miljøpåvirkninger og indsats på miljøområdet i
forbindelse med driften af et anlægsområde (virksomhed)".
Som den første brancheforening i Danmark vedtog Plastindustrien i 1991 en
miljøpolitik. I december 1996 blev miljøpolitikken revideret, men det grundlæggende i
politikken blev ikke ændret.
Det fremgår af miljøpolitikken, at Plastindustrien vil styrke plastvirksomhedernes
forretningsgrundlag og fremme branchens image ved at:
| Medvirke til en forbedring af såvel det eksterne miljø som arbejdsmiljøet |
| Udbrede forståelsen for betydningen af en aktiv indsats på miljøområdet. |
Miljøpolitikken fastslår endvidere, at Plastindustrien vil bistå og vejlede
medlemmerne i deres bestræbelse på at forbedre miljøet.
I sammenhæng med den vedtagne politik, gennemførte Plastindustrien efterfølgende
flere projekter på miljøområdet, startende med "Renere teknologi i
Plastindustrien" og "Brancheenergianalyse". To projekter, der er en
naturlig forudsætning for at indføre miljøstyring på virksomhederne.
I september 1994 afholdt Plastindustrien en temadag, hvor repræsentanter fra
Miljøstyrelsen, certificeringsorganer og plastforarbejdende virksomheder fortalte om
deres syn på miljøstyring. Efterfølgende udtrykte mange af Plastindustriens
medlemsvirksomheder interesse for at deltage i et brancheprojekt om miljøstyring.
Som en konsekvens heraf vedtog Plastindustrien at søge om støttemidler fra
tilskudsordningen "Miljøstyring og miljørevision i danske virksomheder", som i
perioden 1995-2001 har givet støtte til de 3 gennemførte projekter Miljøstyring I og II
samt Miljøstyring og plast formidling og økonomi.
I det følgende gennemgås opbygningen af de tre forskellige projekter,
"Miljøstyring I og II" samt "Økonomi og Formidling" og deres
forløb.
I Miljøstyring I og II blev der taget udgangspunkt i de krav, der stilles til et
certificérbart miljøstyringssystem. Der betød, at de deltagende virksomheder i
princippet havde et certificérbart miljøstyringssystem efter afslutningen af
projektforløbet.
I alt valgte ca. halvdelen af de deltagende plastforarbejdende virksomheder i
"Miljøstyring I og II" at blive certificeret efter ISO 14001 alene eller sammen
med en EMAS certificering. Fra denne gruppe af miljøcertificerede virksomheder blev der
udvalgt 8, som blev interviewet i forbindelse med analysen af de økonomiske konsekvenser
ved indførelse af miljøstyring i projektet "Økonomi og Formidling".
Den daglige ledelse og administration af projekterne blev varetaget af Plastindustrien.
Plastindustrien stod desuden for koordineringen af arbejdet med de øvrige aktiviteter,
således at resultaterne fra bl.a. brancheprojekterne "Renere teknologi i
Plastindustrien" og "Brancheenergianalyse" blev udnyttet.
Plastindustriens egne konsulenter medvirkede derudover ved planlægning og afholdelse
af de fælles seminarer, ERFA-gruppemøderne samt ved udarbejdelse af
undervisningsmateriale, spørgeskemaer mv.
I Miljøstyring I deltog 23 virksomheder og i Miljøstyring II deltog 8 virksomheder.
Således deltog i alt 31 virksomheder i den samlede indsats til indarbejdelse af
miljøstyring i plastindustrien.
De deltagende virksomheder dækkede plastindustrien bredt m.h.t. delbrancher, antal
ansatte m.m., som det fremgår af nedenstående to tabeller.
Acrylstøbning |
1 |
Ekstrudering |
4 |
Folieblæsning |
3 |
Kompositforarbejdning |
3 |
Opskumning |
3 |
Overfladebehandling |
2 |
Presning |
2 |
Regenerering |
1 |
Sprøjtestøbning |
10 |
Termoformning |
2 |
I alt |
31 |
Antal ansatte |
Antal deltagende virksomheder |
Under 20 |
4 |
21 50 |
10 |
51 60 |
2 |
61- 250 |
12 |
over 250 |
3 |
I projektet "Økonomi og formidling" deltog 8 plastvirksomheder, som forinden
havde deltaget i enten Miljøstyring I eller II og som alle var blevet miljøcertificerede
i forbindelse med deres deltagelse.
De 8 plastvirksomheder fordelte sig på de forskellige delbrancher som følgende:
Acrylstøbning |
1 |
Ekstrudering |
1 |
Folieblæsning |
2 |
Presning |
1 |
Regenerering |
1 |
Sprøjtestøbning |
2 |
I alt |
8 |
Projektet blev indledt med en miljøgennemgang af virksomhederne, således at
virksomhedernes miljøstatus kunne fastslås. På denne baggrund prioriterede
virksomhederne de forskellige indsatsområder og udarbejdede handlingsprogrammer for,
hvordan deres miljøforhold kunne forbedres. Dette medførte opbygning af en
miljøhåndbog med miljøpolitik, miljømål samt procedurer og instruktioner. Til sidst
blev der gennemført en miljørevision, således at virksomhederne kunne opnå en
certificering af deres miljøstyringssystem.
Projektplanen i Miljøstyring I var struktureret med en vekselvirkning imellem
følgende aktiviteter:
| Fælles seminarer, hvor teorien blev gennemgået |
| Hjemmearbejde på virksomhederne med konsulentassistance efter behov, hvor teorien blev
gennemprøvet i praksis på egen virksomhed |
| ERFA-møder, hvor egne erfaringer, positive såvel som negative, blev udvekslet og
diskuteret med andre plastforarbejdende virksomheder. |
Ret hurtigt i projektforløbet viste det sig dog, at deltagernes udbytte af de
planlagte fælles seminarer ikke levede op til forventningerne. Det blev derfor besluttet
at konvertere en del af de oprindeligt planlagte seminarer til ERFA-møder, hvor udbyttet
blandt deltagerne var langt større.
De generelle erfaringer fra Miljøstyring I er nærmere omtalt i kapitel 4 (Erfaringer
fra Miljøstyring I og II).
I den indledende fase af Miljøstyring I blev der afholdt et indledende seminar, hvor
topledelsen fra de deltagende virksomheder var til stede.
Ideen med det indledende seminar var dels at engagere topledelsen hos de deltagende
virksomheder dels at give en overordnet introduktion til miljøstyring. På seminariet
fortalte en repræsentant fra plastvirksomheden Uponor A/S desuden om, hvorledes de på
Uponor A/S havde indført miljøstyring, og hvilke fordele de havde opnået herved. Uponor
A/S var en af de første virksomheder i Danmark, der blev certificeret efter BS 7750.
Senere i Miljøstyring I blev der afholdt et besøg på virksomheden, hvor der var
mulighed for at se, hvordan et miljøstyringssystem fungerer i praksis.
Kort efter det indledende seminar blev det foretaget et "grønt tjek" på de
deltagende virksomheder. Formålet med det "grønne tjek" var at få et overblik
over virksomhedernes miljøforhold bredt set. Dette hjalp virksomhederne til at få et
umiddelbart indtryk af deres miljøpræstation og til at fokusere på de forhold, som
miljømæssigt set var mest relevante for den enkelte virksomhed.
Det "grønne tjek" bestod af en lang række spørgsmål, ca. 500 i alt,
fordelt på forskellige hovedområder af betydning for en virksomheds miljøforhold. Disse
hovedområder kan f.eks. være anvendelse af energi, produktionsudstyr, renere teknologi,
udledning til vand, affald og genanvendelse, transport, vedligeholdelse m.v. En del af
spørgsmålene i det "grønne tjek" er af holdningsmæssig karakter.
Spørgsmålene stilles til virksomhedens ledelse og besvarelsen heraf munder ud i en
analyse af miljøtilstanden på den pågældende virksomhed opdelt i 6 hovedområder. Det
"grønne tjek" er udviklet af MiljøFyn A/S.
Det "grønne tjek" gav virksomhederne en umiddelbar vurdering af deres
miljøforhold og hjalp dem til at fokusere på de områder, hvor der miljømæssigt set
formentlig var størst potentiale for forbedringer. Det "grønne tjek" udgjorde
således et godt udgangspunkt for virksomhedernes kommende miljøarbejde
ERFA-møderne blev afholdt i 4 grupper, hvor 4-7 virksomheder arbejdede sammen i hver
gruppe. Ved sammensætningen af ERFA-grupperne blev der dels taget hensyn til hvilken
delbranche virksomhederne tilhørte, dels hvorvidt virksomhederne allerede havde indført
kvalitetsstyring. For at sikre en fri diskussion i grupperne blev det sikret, at der ikke
var direkte konkurrenter imellem de virksomheder, som blev sat i samme gruppe.
Der blev i alt afholdt 4 ERFA-gruppemøder i projektforløbet, hvor nogle af de
vanskelige og centrale dele ved indførelse af miljøstyring blev gennemgået og
diskuteret:
ERFA-møde 1: Miljøprogrammer og prioritering
På det første ERFA-møde blev udarbejdelse og prioritering af miljøprogrammer
diskuteret og virksomhedernes evt. positive og negative erfaringer hermed.
ERFA-møde 2: Miljøpolitik, miljømål og miljøprogrammer
Diskussionen om miljøpolitik og miljømål var placeret på samme ERFA-møde for at
få miljøpolitik, miljømål og miljøprogrammer til at hænge sammen, således at
miljøpolitikken som den overordnede hensigtserklæring ikke kommer til at svæve frit i
luften, men får en sammenhæng med de faktiske miljømæssige problemstillinger og
scenarier.
ERFA-møde 3: Miljøhåndbog og dokumentstyring
Her blev erfaringerne vedrørende udarbejdelse af virksomhedernes miljøhåndbog og
dokumentstyring generelt diskuteret. Emnet viste sig hurtigt at være meget omfattende,
idet mange virksomheder havde problemer med at udarbejde de rigtige procedurer og
instruktioner. Derfor blev der arrangeret et ekstraordinært ERFA-møde, hvor
interesserede virksomheder kunne få mere tid til at gennemdiskutere udarbejdelsen af
miljøhåndbogen
ERFA-møde 4: Miljørevision og miljøredegørelse
Her diskuterede virksomhederne hvilke miljømæssige forhold, som bør medtages i en
miljøredegørelse og et par eksempler på eksisterende miljøredegørelser blev
gennemgået og vurderet. Desuden blev forhold vedrørende miljørevision og
miljøcertificering berørt.
På baggrund af de positive erfaringer med ERFA-gruppemøderne i Miljøstyring I, blev
det besluttet at afholde flere ERFA-gruppemøder i Miljøstyring II. Således blev
arbejdet i Miljøstyring II hovedsageligt baseret på ERFA-gruppemøder samt på
hjemmearbejde i virksomhederne.
Desuden udtrykte de deltagende virksomheder i Miljøstyring II et ønske om, at der i
projektforløbet yderligere blev fokuseret på:
| Medarbejderinddragelse, herunder miljøundervisning af medarbejderne |
| Miljøkommunikation, herunder miljøredegørelser |
| Leverandørkrav, herunder forholdet til leverandører og underleverandører |
| Miljøcertificering, herunder forskellen mellem ISO 14001 og EMAS |
| Integration af miljøhensyn i produktudviklingen. |
Ønsket fra de deltagende virksomheder om også at inddrage ovennævnte forhold i
projektforløbet kan formentlig ses som resultat af den udvikling, som var foregået
generelt inden for miljøstyring i tiden mellem Miljøstyring I og Miljøstyring II.
Miljøstyring I blev således gennemført på et tidspunkt, hvor der endnu ikke var et
særligt stort kendskab til miljøstyring generelt blandt fremstillingsvirksomheder i
Danmark og på dette tidspunkt var det nyt i sig selv at indføre et struktureret
miljøstyringssystem på sin virksomhed. Derimod var det generelle kendskab blandt
fremstillingsvirksomheder til miljøstyring langt større 2-3 år senere ved
gennemførelsen af Miljøstyring II, hvorfor der blev fokuseret mere på de ovennævnte
områder.
Forholdet til leverandører og underleverandører er af særlig interesse for
plastvirksomheder, idet mange plastforarbejdende virksomheder selv er underleverandører.
De generelle erfaringer fra Miljøstyring II er nærmere omtalt i kapitel 4 (Erfaringer
fra Miljøstyring I og II).
Under Miljøstyring II blev der gennemført 6 ERFA-møder, med følgende indhold:
ERFA-møde 1: Miljøprogrammer og prioritering (svarende til Miljøstyring I)
ERFA-møde 2: Miljøpolitik, miljømål og miljøprogrammer (svarende til
Miljøstyring I)
ERFA-møde 3: Miljøhåndbog og dokumentstyring (svarende til Miljøstyring I)
ERFA-møde 4: Miljøkommunikation og miljøredegørelse
På dette ERFA-møde blev der først givet en generel introduktion, hvorefter
virksomhederne diskuterede deres egne erfaringer med intern og ekstern
miljøkommunikation. I forbindelse med den eksterne kommunikation blev der lagt vægt på
at diskutere kommunikationsværdien af det grønne regnskab samt af miljøredegørelser.
ERFA-møde 5: Miljøorienteret produktudvikling
Virksomhederne havde ønsket at få en introduktion til miljøorienteret
produktudvikling for at sikre, at miljøstyringssystemet blev opbygget således at
miljøhensyn kunne integreres i produktudviklingsprocessen. På ERFA-mødet blev der
desuden lagt vægt på at informere og diskutere, hvad der ligger bag
livscyklustankegangen, og virksomhederne fik gennemgået flere værktøjer, som de kunne
bruge til det praktiske arbejde med miljøorienteret produktudvikling. Desuden blev UMIP
metoden gennemgået.
ERFA-møde 6: Miljørevision og miljøcertificering
Udover en generel gennemgang og diskussion af forberedelserne til at foretage en
miljørevision blev der på dette møde lagt vægt på at diskutere, hvad der kræves i
forbindelse med en miljøcertificering, og hvordan en ekstern miljøaudit forløber.
Desuden blev forskellene imellem ISO 14001 og EMAS gennemgået.
Projektet "Miljøstyring i plastindustrien - økonomi og formidling" havde to
formål. Dels at samle erfaringerne fra både Miljøstyring I og II og præsentere dem i
en "ERFA-håndbog for indførelse af miljøledelse i plastindustrien" og dels at
undersøge de økonomiske konsekvenser ved indførelse af et certificeret
miljøledelsessystem i plastforarbejdende virksomheder.
ERFA-håndbogen er udarbejdet, så den kan fungere som vejledning til
plastforarbejdende virksomheder, der planlægger at indføre miljøledelse. Håndbogen
indeholder en kort beskrivelse af EMAS, EMAS II og ISO 14000-serien, en generel vejledning
i opbygning og indførelse af miljøstyring og konkrete eksempler fra
deltagervirksomhederne i Miljøstyring I og II, i form af f.eks. procedurer og
instruktioner. Eksemplerne kan bruges som inspiration for virksomheder, der er ved at
opbygge et miljøstyringssystem. Eksemplerne kan dog ikke kopieres direkte, da en af
forudsætningerne for at opnå et certificerbart miljøledelsessystem er, at systemet er
tilpasset den enkelte virksomhed.
I ERFA-håndbogen indgår desuden en kortlægningsvejledning, som samler op på de
praktiske erfaringer, som er fremkommet under projektforløbene i Miljøstyring I og II.
Formålet med vejledningen er at vejlede de plastforarbejdende virksomheder, der skal
gennemføre en indledende miljøgennemgang på deres virksomheder. Vejledningen er
opbygget således, at kravene i både EMAS og i ISO 14002 opfyldes.
ERFA-håndbogen "Miljøledelse i Plastindustrien" kan ses på og downloades
fra Plastindustriens hjemmeside på adressen: www.plast.dk.
Formålet med analysen var at undersøge, hvilke økonomiske konsekvenser det havde
haft for de miljøcertificerede plastforarbejdende virksomheder i forbindelse med
indførelsen af et certificeret miljøledelsessystem.
Undersøgelsen omfattede 8 plastforarbejdende virksomheder, som deltog i Miljøstyring
I eller II. Det blev besluttet, at analysen kun skulle baseres på udtalelser blandt de
virksomheder, der efterfølgende var blevet miljøcertificerede, idet de måtte forventes
at have lagt særlig mange ressourcer i opbygningen og certificeringen af deres
miljøstyringssystem.
Undersøgelsen blev foretaget som en spørgeskemaundersøgelse. Spørgeskemaet var
opdelt i 9 hovedspørgsmål, som repræsenterede hver sit område. Mulighederne for at
afkrydse i spørgeskemaet var: ja, nej eller ved ikke og derudover var der mulighed for at
komme med uddybende kommentarer.
De 9 hovedspørgsmål var:
- Har indførelse af miljøledelse betydet konkrete miljøforbedringer?
- Har indførelse af miljøledelse øget medarbejdernes engagement i virksomheden?
- Har miljøledelsessystemet haft betydning for indkøb af maskiner og udstyr?
- Har miljøledelsessystemet givet konkurrencemæssige fordele?
- Har miljøledelsessystemet medvirket til forbedret indtjening?
- Er der indført andre metoder i produktionen pga. miljøledelsessystemet?
- Benyttes der nye materialer i produktionen efter miljøledelsessystemets etablering?
- Er der en bedre kontakt til myndighederne efter miljøledelsessystemet er indført?
- Har miljøledelsessystemet givet andre fordele?
Udover spørgeskemaet blev der foretaget et interview med den enkelte virksomhed. Til
dette formål blev der udformet nogle supplerende standardspørgsmål, som er vedlagt
denne rapport i Bilag A.
Spørgeskemaet blev sendt til de 8 virksomheder, som blev bedt om at forberede sig på
at svare på spørgeskemaerne. Derefter blev der gennemført interviews med
virksomhedernes ledelse, hvor spørgeskemaerne blev gennemgået. De første 3 interviews
blev gennemført ved personligt fremmøde på virksomhederne for at få et bedre indtryk
af, hvordan spørgsmålene blev opfattet, og hvordan interviewet ville forløbe. De
efterfølgende interviews blev gennemført per telefon.
Resultatet af undersøgelsen er nærmere beskrevet i kapitel 5 (Resultat af
undersøgelsen om økonomi og miljøledelse)
Projekternes resultater er blevet formidlet bredt ud til plastindustrien via adskillige
kanaler.
Først og fremmest har projekterne opnået en god spredningseffekt via de 31 deltagende
virksomheder og deres medarbejdere. Således har i alt ca. 4000 medarbejdere været
involveret i indførelse af miljøledelse på deres virksomheder, og en stor del af disse
medarbejdere har modtaget undervisning i større eller mindre omfang om miljø og
miljøledelse mv.
Desuden er erfaringerne fra Miljøstyring I og II blevet spredt ud til branchen via den
udarbejdede ERFA-håndbog, som benyttes flittigt af medlemsvirksomhederne.
Derudover er projektresultaterne blevet formidlet via:
| 2 afholdte temadage i begyndelsen af 2001 med deltagelse fra ca. 30 plastforarbejdende
virksomheder. |
| PDs hjemmeside, hvorfra ERFA-håndbogen direkte kan downloades. |
| Artikler til Miljøstyrelsen og Plast Panorama . |
| Netværksdannelse blandt medarbejderne på de deltagende virksomheder. |
| Adskillige informationsskrivelser fra Plastindustrien i Danmark til medlemmerne om
projekterne og projektresultaterne. |
Det vurderes, at der er opnået en optimal spredning af projekternes resultater til
hele den plastforarbejdende branche.
I dette kapitel gennemgås de generelle erfaringer, som er blevet gjort under
projektforløbet i Miljøstyring I og II. For indvundne erfaringer af mere
teknisk/praktisk karakter henvises til Plastindustriens ERFA-håndbog om miljøledelse i
plastindustrien. Disse erfaringer har været udgangspunktet for udarbejdelsen af
ERFA-håndbogen.
Ved den indledende miljøgennemgang bør plastforarbejdende virksomheder være særligt
opmærksomme på følgende forhold, som er beskrevet nærmere i ERFA-håndbogen:
Udledning til luft
Mange plastforarbejdende virksomheder har kun få udledninger til luft.
Sprøjtestøbning og ekstrudering af plast giver normalt ikke anledning til emissioner,
der betyder, at det er nødvendigt at iværksætte emissionsbegrænsende foranstaltninger.
Andre processer eller hjælpefunktioner kan dog have betydning i denne henseende.
Affald
Alle plastforarbejdende virksomheder bør se grundigt på deres affaldsdannelse.
Erfaringerne viser, at der ofte er et stort potentiale for besparelser i forbindelse med
affald fra plastvirksomheder, enten i form af at undgå affaldsdannelse, at sortere det
forekommende affald bedre og/eller at undersøge mulighederne for materialegenvinding af
affaldet.
Råvarer
En kortlægning af råvarer og hjælpestoffer, der indgår i produktionen og
produkterne kan danne et godt udgangspunkt for at klarlægge, om der skulle være
problematiske kemiske stoffer, som virksomheden om muligt bør begrænse eller helt
undgå. Generelt kan der være tale om et større udviklingsarbejde, hvis virksomheden
sigter mod en egentlig substitution af evt. hjælpestoffer eller råvarer, og i så
tilfælde vil det typisk være nødvendigt at arbejde tæt sammen med virksomhedens
leverandører.
Energiforbrug
For de fleste plastforarbejdende virksomheder udgør energiforbruget den potentielt
største miljøbelastning. De fleste virksomheder bør derfor kortlægge deres
energiforbrug og vil sandsynligvis med fordel kunne iværksætte miljøprogrammer indenfor
energiområdet. Inspiration hertil kan fås i vejledningen i energiledelse DS/INF 136:2001
fra Dansk Standard, som gennemgår kravene i standarden DS 2403:2001 Energiledelse -
Kravbeskrivelse.
Miljøgodkendelse
Oplysningerne i den indledende miljøgennemgang hænger tæt sammen med mange af de
oplysninger, der skal indgå i en ansøgning om miljøgodkendelse, hvis virksomheden i
øvrigt er klassificeret som listevirksomhed. Det betyder, at den indledende
miljøgennemgang kan bruges som udgangspunkt for udarbejdelse af ansøgning om
miljøgodkendelse eller omvendt, for de virksomheder som allerede har en
miljøgodkendelse, kan miljøgodkendelsen danne udgangspunkt for den indledende
miljøgennemgang.
Ved udformningen af virksomhedens miljøpolitik skal man være opmærksom på, i hvor
stor udstrækning man formelt forpligter sig til at følge de politikker og/eller
kutymeregler, der er vedtaget på brancheniveau.
Hvis man i sin miljøpolitik f.eks. skriver, at den skal være i overensstemmelse med
branchens miljøpolitik, vil nogle auditører fortolke dette således, at virksomhedens
miljøpolitik skal indeholde alle de elementer, der indgår i branchens miljøpolitik.
Dette kan for mange virksomheder være uhensigtsmæssigt, idet branchens generelle
miljøpolitik ofte vil dække langt bredere end den enkelte virksomhed har behov for. Man
kan komme uden om dette problem ved at anvende en knapt så forpligtende vending som
f.eks. "virksomhedens miljøpolitik må ikke være i modstrid med branchens
miljøpolitik".
Erfaringen har vist, at det kan være svært at skelne mellem mål og målsætning.
Under de gennemførte certificeringer i projektforløbet har det således vist sig, at
miljømålene oftest fortolkes som konkrete mål, der skal være målbare og helst
talbestemte, og som der skal sigtes efter indenfor opstillede tidsterminer.
Hvor det er muligt, skal målene kvantificeres i forhold til miljøpolitikken og den
indledende miljøgennemgang. For hver væsentlig miljøpåvirkning skal der være et
tilsvarende langsigtet mål.
Miljøpolitik og miljømål hænger tæt sammen, og virksomheden bør således checke,
at der rent faktisk er en sammenhæng imellem de enkelte dele i politikken og målene.
Det er ligeledes vigtigt, at der er sammenhæng mellem prioritering af miljøprogrammer
og den overordnede miljøpolitik, som først bør udarbejdes efter, at miljøprogrammerne
er udarbejdet og prioriteret. Erfaringerne har vist, at i nogle tilfælde fokuserede de
målsætninger, som virksomhederne oprindeligt havde formuleret, ikke på områder, som
miljøpolitikken omhandlede. Dette kan der rettes op på ved at tilpasse de enkelte dele
til hinanden under udarbejdelsen.
Nogle virksomheder valgte at udarbejde få miljøprogrammer, andre benyttede
miljøprogrammerne til at igangsætte en række miljøforbedrende aktiviteter. En enkelt
virksomhed udarbejdede omkring 120 miljøprogrammer.
Den prioritering, som virksomhederne foretager, bør være virksomhedsspecifik, helt
afhængig af den pågældende virksomheds forhold. Erfaringen har dog vist, at der er et
sammenfald med hensyn til, hvilke områder virksomheder inderfor samme delbranche
prioriterer højest.
I virksomheder, der overfladebehandler, sintrer, presser eller støber plastprodukter,
vil det ofte være mest hensigtsmæssigt at koncentrere sig om materialeforbruget,
udnyttelsen af materialer og råvarer samt på affaldsdannelsen.
I ekstruderings- og sprøjtestøbevirksomheder er det ofte energiforbruget og
affaldsdannelsen, der udgør den største potentielle miljøbelastning. De fleste
virksomheder inden for ekstrudering og sprøjtestøbning vil derfor ofte prioritere disse
to områder højt.
Det er vigtigt at sørge for en god implementering af miljøledelsen fra starten af, og
at der er en generel forståelse for opgaven i virksomheden. Der er mange gode redskaber i
miljøledelse, men bliver det ikke implementeret rigtigt fra starten af kan det være
svært at rette op senere i forløbet. Det er således vigtigt, at virksomheden giver sig
god tid til at gennemtænke og planlægge implementeringsforløbet, inden det praktiske
arbejde igangsættes.
Samtidigt er det vigtigt ikke blot at fokusere på det praktiske arbejde, men også at
fokusere på holdninger i virksomheden og blandt medarbejderne til miljø og
miljøledelse. Dette kendes fra alle styringssystemer. Hvis man ikke får etableret de
rigtige holdninger, så kan det være meget svært om ikke umuligt at opnå de mulige
fordele, der kan være ved miljøledelse.
En måde at bearbejde virksomheden og medarbejdernes holdninger på er fortløbende at
informere og fokusere på miljøpolitikken og de mål, der skal nås.
Samfundsudviklingen i tiden fra Miljøstyring I til Miljøstyring II medførte et
ønske i virksomhederne om større fokus på medarbejderinddragelse i processen ved
indførelse af miljøledelse. Derfor blev der i Miljøstyring II lagt mere vægt på
implementerings- og undervisningsdelen ved individuelle arrangementer på virksomhederne,
hvor der har været arrangeret undervisning for medarbejderne, samt ved udvikling af
informationsmateriale til medarbejderne.
På alle virksomheder har man naturligvis inddraget medarbejderne i arbejdet med
miljøstyring. Ofte er arbejdet blevet organiseret i arbejdsgrupper eller arbejdet er
blevet lagt i regi af sikkerhedsudvalget eller samarbejdsudvalget.
På nogle virksomheder har man desuden valgt f.eks. at lade medarbejderne selv
udarbejde instruktioner. Generelt må det konstateres, at medarbejdernes inddragelse i
miljøstyringsarbejdet er helt afgørende for, hvorvidt et miljøstyringssystem kommer til
at fungere eller ej.
Flere virksomheder har haft stor glæde af, at virksomhedernes egne medarbejdere med
kendskab til kvalitetsstyring har medvirket i hele arbejdet med udarbejdelse af
virksomhedens miljøstyringssystem. Det kan derfor anbefales, at virksomheder, der har
medarbejdere med erfaring fra ISO 9000, inddrager disse i opbygningen af virksomhedens
miljøstyringssystem.
Forslag til miljøforbedringer kan man tilrettelægge på den måde, at virksomhedens
ledelse prøver at samordne forslagene én gang om året i forbindelse med årets sidste
kvalitets- og miljømøde, hvor ledelsen kan opstille målsætninger for de kommende år.
På lignede vis kan det første kvalitets- og miljømøde om året gennemførtes som et
evalueringsmøde, hvor ledelsen evaluerer på sidste års mål og på baggrund heraf
justerer på det indeværende års mål.
Ledelsens evaluering kan gennemføres i en meget åben proces, som foregår i
forbindelse med de tilbagevendende audits. Ledelsen kan således med fordel involvere hele
organisationen i evalueringen, hvilket er en god måde at skabe en fælles forståelse og
respekt omkring miljøstyringssystemet i virksomheden.
Det er vigtig at sikre den rette interne og eksterne kommunikation i
miljøstyringssystemet. Den interne kommunikation kan sikres ved periodiske informations
og/eller arbejdsmøder samt f.eks. ved at inddrage hele organisationen i ledelsens
evaluering.
Det kan anbefales, at de medarbejdere, der er ansvarlige for besvarelse af
henvendelser, både interne såvel som eksterne, opretter et arkiv, hvor samtlige
henvendelser organiseres og gemmes. For de enkelte henvendelser bør det anføres, hvad
henvendelserne drejer sig om, hvad der er svaret og hvornår og hvordan svaret er
givet/blevet afsendt mv.
Såfremt virksomheden i forvejen har et certificeret kvalitetsstyringssystem, kan det
stærkt anbefales, at virksomheden anvender samme certificeringsbureau til sit
miljøstyringssystem som til sit kvalitetsstyringssystem. Dette indebærer den fordel, at
certificeringsbureauet kender virksomheden og derfor ikke skal anvende tid på at sætte
sig ind i alle virksomhedens forhold på ny.
Erfaringerne fra projektplanlægningen er bl.a. at der anvendes mere tid til
indførelse af miljøledelse, end man umiddelbart have forventet. Dette gælder både i
arbejdstimer og periodens længde. Der er få plastforarbejdende virksomheder, som har
kunnet indføre og få certificeret sit miljøledelsessystem i løbet af et år.
Erfaringen er snarere, at det tager mellem 1,5 og 3 år.
Den tid, der har skullet anvendes på virksomhederne i forbindelse med arbejdet, har,
selv om virksomhederne var forberedt på et stort tidsforbrug, ofte været et problem.
Generelt har virksomhederne undervurderet omfanget af arbejdet og hermed tidsforbruget. En
del virksomheder har endvidere haft vanskeligt ved at indpasse miljøstyringsarbejdet i
det daglige arbejde. En del virksomheder har løst problemet ved at købe ekstra ekstern
konsulenthjælp, hvilken i noget omfang har afhjulpet de tidsmæssige problemer. Der er
dog en række opgaver, som kun virksomhedens egne medarbejdere selv kan udføre.
M.h.t. omkostninger vedr. indførelse af miljøledelse er det svært at sige noget om
de præcise udgifter. Omkostningerne afhænger af virksomhedens størrelse og
kompleksitet.
Erfaringerne har vist, at udgifterne internt vil ligge på mellem ¼ til ½ mandeår og
eksternt til konsulent mellem 50 - 200.000 kr., afhængig af virksomhedens størrelse og
egenindsats. Dertil kommer udgifter til certificering, som ligger fra 20.000 kr. og op til
70.000 kr. (ved meget store virksomheder med over 250 ansatte et endnu større beløb).
Herudover kan der være udgifter til tekniske forbedringer af forskellige slags, som
det også fremgår af kapitel 5. Efter implementering reduceres arbejdsmængden til
løbende vedligehold, som er mere overkommeligt. Udgifterne hertil afhænger meget af, om
virksomheden har andre ledelsessystemer så som kvalitetsstyring og igen af virksomhedens
størrelse og kompleksitet.
Der er ligeledes mindre certificeringsudgifter (5-10.000 kr.) til årlige inspektioner.
I dette kapitel gennemgås resultaterne af spørgeskema undersøgelsen vedrørende de
økonomiske konsekvenser ved indførelse af miljøledelse i plastforarbejdende
virksomheder.
Indledningsvist bør det påpeges, at undersøgelsen er baseret på oplysninger fra
blot 8 virksomheder. Datamaterialet kan derfor ikke siges at være statistisk
repræsentativt.
I nedenstående skema ses virksomhedernes svar opstillet skematisk.
Spørgsmål |
Ja |
Nej |
Ved ikke |
1. Har indførelsen af miljøledelse
betydet konkrete miljøforbedringer? |
8 |
|
|
2. Har indførelse af miljøledelse øget
medarbejdernes engagement i virksomheden? |
6 |
2 |
|
3. Har miljøledelsessystemet haft
betydning for indkøb af maskiner og udstyr? |
4 |
3 |
1 |
4. Har miljøledelsessystemet givet
konkurrencemæssige fordele? |
3 |
3 |
2 |
5. Har miljøledelsessystemet medvirket
til forbedret indtjening? |
1 |
4 |
3 |
6. Er der indført andre metoder i
produktionen p.g.a. miljøledelsessystemet? |
3 |
5 |
|
7. Benyttes der nye materialer i
produktionen efter miljøledelsessystemets etablering? |
3 |
5 |
|
8. Er der en bedre kontakt til
myndighederne efter miljøledelsessystemet er indført? |
6 |
1 |
1 |
9. Har miljøledelsessystemet givet andre
fordele? |
7 |
1 |
|
I alt |
41 |
24 |
7 |
For mange af spørgsmålene er der er stor spredning på svarene. Således er mange af
svarene fra de udspurgte virksomheder direkte modsatrettede, jf. tabellen. Svarene bør
derfor snarere vurderes som enkeltudtalelser end som udtalelser, der er gældende for
plastforarbejdende virksomheder generelt. Alle de udspurgte virksomheder er dog enige om,
at indførelsen af miljøledelse har medført konkrete miljøforbedringer og også andre
fordele på virksomhederne.
Alt i alt viser undersøgelsen, at det formentlig er meget individuelt, hvorvidt de
miljøcertificerede virksomheder har opnået økonomiske fordele ved at indføre
miljøledelse.
Undersøgelsen viser, at indførelsen af et certificeret miljøstyringssystem har
medført en række forskellige effekter.
Alle interviewede virksomheder siger ja til, at indførelse af miljøledelse har
betydet konkrete miljøforbedringer. Fra besvarelserne kan udledes at:
Forbruget af råvarer og kemikalier er generelt reduceret, f.eks. forbruget af diverse
opløsningsmidler. De mest kritiske opløsningsmidler er blevet udfaset.
Energiforbruget er samlet blevet reduceret med mere end 2 mill. kWh årligt, bl.a. ved
indførelse af grundvandskøling. Før kendte man kun hovedtallene og mange maskiner var
tændt hele døgnet. Efter at forbruget er blevet splittet op på de enkelte
produktionsprocesser er der bedre mulighed for at reducere forbruget. Rutinerne er
ændrede, og det har kunnet måles i en nedgang i energiforbruget.
Som en følge af det reducerede energiforbrug er udledningerne af CO2
reduceret med over 1000 tons årligt.
Vandforbruget er reduceret. Der er skåret ned på forbruget af kommunalt drikkevand og
af rengøringsvand. Indførelsen af grundvandskøling har reduceret vandforbruget
væsentligt.
Spildevandsudledningerne er mindsket. En af virksomhederne har bygget eget
rensningsanlæg, en anden har stoppet udledningen af kølevand til fjorden.
Affaldssorteringen er forbedret. Der sorteres nu i flere fraktioner. Genbruget er
forøget og spildprocenten er nedsat. Nogle af fraktionerne fås der nu penge for, i
stedet for at betale for at komme af med affaldet. En virksomhed beretter således at
øget affaldssortering, har givet en årlig besparelse på ca. 300.000 kr.
Der er generelt kommet større fokusering på det interne miljø.
Der er således ingen tvivl om, at virksomhedernes deltagelse i projekterne
Miljøstyring I og II har medført konkrete miljøforbedringer på virksomhederne. Flere
virksomheder uddyber svaret med, at man nu fokuserer bredere på miljøet.
Seks af de 8 interviewede virksomheder siger ja til at miljøledelse har betydet et
større engagement blandt medarbejderne. Det har påvirket udskiftningen blandt
medarbejderne, som nu bliver længere på virksomhederne. Flere virksomheder siger, at
indførelse af et miljøledelsessystem absolut er en fordel internt. Der er sket en
uddelegering af ansvaret, hvilket har medført at medarbejderne er blevet mere bevidste om
miljø. Dette gælder f.eks. affaldshåndtering/-sortering og omgangen med
opløsningsmidler.
Halvdelen af virksomhederne siger ja til, at miljøledelse har haft betydning for
indkøbet af maskiner og udstyr. Flere nævner, at der foreligger procedurer for indkøb
og leverandørvurdering. De bliver altid fulgt, og miljø og energi er en del af disse
procedurer.
Det nævnes endvidere, at man ikke mere køber hyldevarer, men mere ser på om de
indkøbte maskiner kan udvikles og udbygges.
En tredjedel af virksomhederne mener, at indførelse af miljøledelse har givet dem
konkurrencefordele. De fleste er dog forsigtige med at svare entydigt ja, idet de
påpeger, at det er vanskeligt at vurdere, om kunderne ville være gået andre steder hen,
hvis man ikke havde indført miljøledelse. Det er generelt meget forsigtige svar, der
gives på dette spørgsmål.
Der er ingen virksomhed, der konkret kan henvise til, at man har fået en ordre som
følge af indførelsen af et miljøledelsessystem. Ikke mange kunder efterspørger et
miljøledelsessystem, selvom mange kunder spørger til miljø eller viser, at de
interesser sig for miljø. Forespørgsler fra kunder i form af spørgeskemaer er dog
nemmere at besvare, hvis man har et certificeret miljøledelsessystem.
Andre virksomheder har svaret, at de ikke har haft konkurrencefordele af at indføre et
miljøledelsessystem. De har nu beviset på deres brevpapir og har gjort kunderne
opmærksom på det, men har overhovedet ikke fået nogen reaktion. Som ledelsessystem, er
det endnu ikke efterspurgt af deres kunder, men flere tror dog selv på, det vil give dem
en fordel på længere sigt.
Næsten alle virksomheder melder ud, at miljøledelse ikke har givet en øget
indtjening. Tværtimod peger flere på, at udgifterne ved indførelse og vedligehold af et
miljøledelsessystem og årlige auditeringer langt overstiger indtægtssiden. Nogle af
virksomhederne har dog haft pæne besparelser på udgiftssiden, men direkte tjent penge
på det - det er der kun én virksomhed, der kan dokumentere.
Generelt har man ikke kunne hæve priserne, fordi man er blevet miljøcertificeret, men
miljøledelsessystemet kan forøge indtjeningen i kraft af besparelser.
På den positive side har indførelse af miljøledelse haft betydning for det image
virksomheden ønsker som en miljøvenlig virksomhed med et godt arbejdsklima, en god
virksomhed at være på o.s.v. Det er en del af det samlede image, og hvis man begynder at
pille elementer ud, så kan det godt være, man kan fjerne det første uden det kan
mærkes. Det kan også være man kan fjerne det næste uden det kan mærkes, men lige
pludseligt så krakelerer det.
Et flertal af virksomhederne har ikke ændret på produktionsmetoderne. Andre
nævner, at de har ændret vaner og rutiner. Der er flere steder indført hjælpeudstyr
for at lette arbejdet, der er udskiftet kompressorer og ændret på kølemetoder.
Miljøledelse har afsløret og frembragt nye oplysninger og man passer mere på at
overholde de interne regler.
Et flertal af virksomhederne har ikke ændret på hvilke typer materialer, der
anvendes i produktionen. Det er overordnet miljølovgivningen, der regulerer
materialeanvendelsen i produktionen. Det er den, der hele tiden skal fokuseres på og det
gjorde virksomhederne også før indførelsen af et miljøstyringssystem
Virksomhederne påpeger dog, at der løbende sker en udvikling af de eksisterende
materialer og de bliver vurderet efter deres miljøpåvirkning. Andre understreger, at der
er nogle materialer, der ikke er kommet i anvendelse, fordi man har haft fastlagte
procedurer i forbindelse med miljøledelse på området omkring miljøpåvirkning.
Hovedparten af virksomhederne melder om en bedre myndighedskontakt efter
indførelse af miljøledelse. Det gælder både med hensyn til Miljøtilsynet og
Arbejdstilsynet.
Selvom virksomhederne ikke har haft problemer med myndighederne før indførelse af
miljøledelsessystemet, har selve processen betydet en øget kontakt til BST,
Arbejdstilsynet og kommunen, som måske ikke var der i samme grad før. Det ligger desuden
i procedurerne, at man skal kontakte myndighederne en gang årligt. F.eks. implementeres
nye affaldsregler løbende og de skal følges hele tiden.
Praktisk talt alle virksomheder har oplevet andre fordele ved indførelse af et
miljøledelsessystem.
Virksomhederne er generelt blevet mere miljøbevidste. Flere giver udtryk for, at det
er en fordel at miljøpolitikken er kommet på tryk. Man har en målsætning at stile
efter. Der er sat struktur og mål på. Medarbejderne tænker og fokuserer mere på
miljøet. Det kan give besparelser på længere sigt.
Andre virksomheder fremhæver denne måde at arbejde struktureret på med et internt
kommunikationsværktøj. De mener, at det i pressede perioder kan være betryggende at
have systemet i baghånden og kunne sige, at vi er forpligtet til det her.
Mange virksomheder har påpeget, at det har haft stor betydning for deres image i
lokalsamfundet, at de har indført miljøledelse. Medarbejderne snakker med familie og
venner om deres arbejdsplads, og det har givet et godt image i lokalsamfundet, når
medarbejderne har fortalt, at der på deres arbejdsplads arbejdes seriøst med
miljøledelse. Således nævner mange af de deltagende virksomheder, at de ikke har
problemer med at skaffe nye medarbejdere.
Traditionelt vil der være tidspunkter, hvor virksomhederne må sige: Skal vi
teknologiudvikle vores produktion og udvikle nye produkter eller skal vi lave miljø- og
kvalitetsarbejde? Disse virksomheder vil kunne svare: Vi gør begge dele, for det har vi
forpligtet os til via vores miljøpolitik.
Mange af de deltagende virksomheder i Miljøstyring I og II havde overvejet at indføre
miljøledelse i deres virksomhed lige siden begrebet blev introduceret i begyndelsen af
1990erne. Virksomhederne havde ofte en bevidst holdning til både det eksterne og
interne miljø, og havde allerede igangsat forskellige miljøvenlige initiativer, men de
savnede en struktureret måde at gøre det på. Andre havde positive erfaringer fra
deltagelse i Plastindustriens energistyringsprojekt nogle år tidligere.
Beslutningen om at deltage i Miljøstyringsprojekterne var en ledelsesbeslutning og et
ledelseskommitment. For enkelte virksomheder var miljøcertificering et kundekrav, for
andre var formålet et grønt image og ønsket om at være på forkant med udviklingen og
kommende myndighedskrav. Nogle forudså, at miljø mere og mere ville blive en del af den
udadvendte kommunikation og at oplysninger om miljøforhold ville blive et lovkrav. Andre
ville gerne kunne dokumentere de ting, de gik og arbejdede med i forvejen.
Uden at virksomhederne havde nogle specifikke og konkrete målsætninger for at komme i
gang, så alle muligheder i, på en struktureret måde, at kunne reducere deres
ressourceforbrug, affaldsmængder og spildvandsudledninger.
En del af de deltagende virksomheder har valgt at integrere arbejdsmiljø i deres
miljøstyringssystem, dog således at arbejdsmiljøet er holdt uden for selve
certificeringen. Virksomhederne har fundet det væsentligt at miljøledelsessystemet også
omfatter arbejdsmiljø, fordi et godt arbejdsmiljø nok er noget af det, der giver
virksomheden mest engagerede og motiverede medarbejdere.
Umiddelbart er der intet i vejen for, at arbejdsmiljø kan integreres i et
miljøstyringssystem. Man skal dog være forberedt på, at miljøstyringssystemet i så
fald bliver mere omfattende end ellers. Det gælder især, hvis der er tale om en meget
arbejdskrævende produktion, hvor automatiseringsgraden er lav. Her vil beskrivelserne af
de enkelte arbejdsprocesser kunne blive meget omfattende. Generelt er
arbejdsmiljøforholdene på de enkelte virksomheder mere virksomhedsrelaterede end de ydre
miljøforhold. Samtidig er arbejdsmiljøet og vurderingen af samme i højere grad end ydre
miljøforhold beroende på et skøn fra tilsynsmyndighederne. Dette kan vanskeliggøre
arbejdet med at indbygge arbejdsmiljøet i et miljøstyringssystem.
Arbejdsmiljøet er dog i visse situationer forbundet så tæt med det ydre miljø, at
mange virksomheder i deres arbejde med det ydre miljø helt naturligt vil inddrage
arbejdsmiljøforhold. Så selv om arbejdsmiljø ikke indgår direkte i en virksomheds
miljøsystem, vil det alligevel være en del af virksomhedens miljøstyringssystem. F.eks.
vil en virksomheds mål om at nedsætte emissionen af flygtige organiske opløsningsmidler
ved at reducere anvendelsen, få en indflydelse på arbejdsmiljøforholdene i
virksomheden.
Det er muligt at bliver certificeret efter den britiske standard BS 18001. Mange
punkter er parallelle til ISO 14001, men vedrører arbejdsmiljø og sikkerhed. De
principper, der er beskrevet, er generelle og relevante for alle virksomheder. Det
betyder, at virksomhederne selv skal prioritere og udvælge de specifikke
arbejdsmiljøforhold, der er relevante for dem at arbejde konkret med.
Spørgsmålet om en egentlig certificering af miljøledelsessystemet, betragtes af
flere som et nødvendigt onde. Hvis ikke certificeringen var der, ville systemet langsomt
falde hen med andre ord certificeringen holder systemet i gang, man skal løbende
bestræbe sig på at forbedre miljøet.
Ud af de 31 deltagere i Miljøstyring I og II er ca. halvdelen af virksomhederne
miljøcertificeret enten med ISO 14001 alene eller ISO 14001 kombineret med EMAS og flere
er på vej.
Flere virksomheder ser ikke umiddelbart nogen ekstra fordel ved en EMAS certificering.
Mange af deres kunder kender ikke til EMAS-ordningen og kan ikke forholde sig til den.
Indførelse af miljøledelse i en virksomhed koster både en stor arbejdsindsats og
direkte investeringer. Ifølge interviewundersøgelsen kan ingen virksomhed dog sætte
præcise tal på omkostningerne.
De allerfleste virksomheder giver udtryk for, at ud fra en ren økonomisk betragtning,
har indførelse af miljøledelse ikke været nogen god investering. De har dog samtidig
den opfattelse, at det ikke er det samme som at sige, at det har været en dårlig
investering. Miljøledelse betragtes mere som en del af en ledelsesstil, hvor filosofien
er den, at man vil gå meget langt for at skabe gode arbejdsforhold, et godt arbejdsmiljø
og en god miljøperformance.
Fælles for alle virksomhederne er, at alle medarbejdere på en eller anden måde har
været involveret i indførelsen af miljøledelse. Ca. 4000 medarbejdere har været
involveret i Miljøstyring I og II. Den overvejende del har modtaget undervisning i
større eller mindre omfang, mange har medvirket ved udarbejdelse af miljøprogrammer,
miljøgennemgangen, ERFA-gruppemøder, til miljørevision og til certificering. Med hensyn
til medarbejderinddragelse giver mange virksomheder udtryk for, at investeringen har
været uvurderlig. Indførelse af miljøledelse har generelt givet et større engagement
på virksomhederne.
Trods den almindelige opfattelse af miljøledelse som en mindre god økonomisk
investering, findes der dog mange eksempler på konkrete miljøprojekter, hvor
investeringen rent faktisk har været fordelagtig set ud fra en økonomisk synsvinkel, med
en rimelig tilbagebetalingstid. Flere af virksomhederne har således ud fra den
miljømæssige gennemgang kunnet lægge strategier, som har kunnet reducere visse
væsentlige miljøomkostninger. F.eks. har en af virksomhederne nedbragt energiforbruget
med 30 %. En anden af virksomhederne har haft energibesparelser på ca. 15 % og
varmebesparelser på ca. 30 %, hvilket har medført at investeringerne har tjent sig ind
på under 3 år.
Langt de fleste virksomheder giver udtryk for, at miljøledelsessystemet har levet op
til forventningerne, selvom indsatsen har været omfattende. Virksomheder, der ville være
på forkant, har fået deres forventninger indfriet. Og virksomheder der ville dokumentere
et grønt image, kan berette om mange positive tilkendegivelser om de ting, der er sket
på virksomheden.
Skulle nogen virksomhed have haft kommercielle forventninger til indførelse af et
miljøledelsessystem er disse forventninger dog ikke blevet indfriet.
- Hvorfor startede man med miljøledelse?
- Hvilke forventninger havde virksomheden til resultaterne af miljøledelsen inden man
startede?
- Hvordan påvirkede miljøforhold virksomhedens adfærd inden indførelse af
miljøledelse?
- Indgik der miljømæssige betragtninger i årsregnskabet?
- Havde virksomheden overvejelser om miljøforhold inden opstart?
- Havde virksomheden overvejelser om energiforbruget inden start?
- Havde virksomheden overvejelser om affald og affaldscontainere inden opstart?
- Betød miljø omkostninger for virksomheden inden starten af miljøledelse?
- Har miljøledelsessystemet levet op til forventningerne?
- Har indførelsen af miljøledelse alt i alt været en god investering?
- Hvordan ser du miljøledelse i fremtiden i din virksomhed?
- Har du nogen forslag vedr. miljø eller miljøledelse, som kan medvirke til en bedre og
mere optimal drift af virksomheden?
KG
02/02/2000
Vers.2
|