| Forside | | Indhold | | Forrige |
Infralyd og lavfrekvent støj i det eksterne miljø
Bilag A:
1 Skematisk oversigt og kontaktpersoner
Bilag A giver en skematisk oversigt over den administrative praksis i de undersøgte
lande. Endvidere gives reference til de personer der har været kontaktet i forbindelse
med undersøgelsen, eller som kan være relevante i forbindelse med evt. fremtidige
kontakter.
Australien |
Klagebehandling. |
Klager over LF-støj behandles lokalt på
samme måde som støj generelt. |
Klagehistorie. |
For nærværende er der ikke specielt
mange klager, men omfanget af LF-støjklager synes at være stigende. |
Retningslinier. |
Hver stat har sin egen individuelle
lovgivning, men der er tendens til øget harmonisering. New South Wales (NSW) har de mest
opdaterede retningslinier hvad angår støj, og NSW Industrial Noise Policy (1999)
vurderes at være repræsentativ for situationen i Australien de næste 5-10 år.
Vurderingsmetoden er baseret på forskellen mellem C- og A-vægtet lydtrykniveau for det
udendørs støjniveau (+5 dB tillæg hvis forskellen er større end 15 dB). |
Lovgrundlag |
Kendes ikke. |
Sanktions-
muligheder |
Kendes ikke. |
Erfaring med LF
administration. |
Der er endnu ingen registreret erfaring
med metoden. |
Kontaktpersoner. |
Marion Burgess ADFA (m-burgess@pop.itsc.adfu.edu.au)
NSW Environment Protection Authority (http://www.epa.nsw.gov.au/noise/industrial.htm
) |
Danmark |
Klagebehandling. |
Sagsbehandlere i de lokale
miljøadministrationer vurderer støjgenen så vidt muligt ud fra målinger som kommunen i
almindelighed rekvirerer, undtagelsesvis selv udfører. Måleresultaterne sammenholdes med
de vejledende grænseværdier i MST Orientering nr. 9/1997. Afgørelser kan ankes til
Miljøstyrelsen og i visse tilfælde til Miljøklagenævnet. |
Klagehistorie. |
Der har været et stigende antal klager
over LF-støj de senere år. Miljøstyrelsen skønner at der de seneste år er måske. 50
LF-støjklager pr. år til forskellige myndigheder, svarende til ca. 1 pr. 100,000
indbyggere. Der forekommer især klager over støjkilder der ikke kan identificeres
(spøgelseskilder). |
Retningslinier. |
MST Orientering nr. 9/1997
"Lavfrekvent støj, infralyd og vibrationer i eksternt miljø". Vejledende
grænseværdier for indendørs lydtrykniveau, henholdsvis G-vægtet og A-vægtet 10-160
Hz. |
Lovgrundlag |
Miljøbeskyttelsesloven med tilhørende
lovbekendtgørelser. |
Sanktions-
muligheder |
Myndighederne kan påbyde støjdæmpning.
Overtrædelse af påbud kan straffes med bøde. |
Erfaring med LF
administration. |
Der er ikke foretaget systematisk
registrering af virkningen af MST Orientering nr. 9/1997, men Orienteringens vejledende
grænseværdier er ved at finde indpas i miljøsagsbehandlingen. |
Kontaktpersoner. |
Jørgen Jakobsen, Miljøstyrelsen (jj@mst.dk) |
England |
Klagebehandling. |
Sagsbehandlere (Environmental Health
Officers, EHO) i de lokale miljøadministrationer (Environmental Health Departments)
vurderer støjgenen og foretager evt. målinger. EHO vurderer støjgenen på basis af sin
erfaring, og afgør om klagen er berettiget (ca. 25% af klagerne). En berettiget klage
foretrækkes behandlet uformelt og løst ved forhandling. Er dette ikke tilstrækkeligt,
kan EHO udstede påbud om støjdæmpning (Abatement Notice), hvilket sker i ca. 15% af de
berettigede klagesager. Abatement Notice kan prøves i retten. |
Klagehistorie. |
Der foretages ikke systematisk
registrering af LF-støjklager. En undersøgelse af klager til 242 Environmental Health
Departments fra 1987 (Tempest) estimerer ca. 500 LF-støjklager pr. år i UK, svarende til
ca. 1 klage pr. 100,000 indbyggere. I ca. 90% af tilfældene lykkedes det at identificere
støjkilden. 35% af klagerne vedrørte industristøj, 13% musikstøj, 11% trafikstøj. |
Retningslinier. |
Ingen LF-støj retningslinier. EHO kan
hvis det skønnes nødvendigt indarbejde LF-støjkrav i Abatement Notice. |
Lovgrundlag |
"Environmental Protection Act"
(1990)
"Noise and Statutory Nuisance Act" (1993), omfatter bla. bilradioer,
højttalere, tyverialarmer.
"Noise Act" (1996), omfatter bla. nabostøj. |
Sanktions-
muligheder |
Myndighederne kan påbyde støjdæmpning,
men foretrækker uformelle forhandlinger. Tvister afgøres ved retssag, men mindre end 1%
af klagerne ender med retssag. |
Erfaring med LF
administration. |
I de fleste tilfælde lykkes det at
identificere støjkilden, og hermed etablere muligheden for at løse problemet. Af de ca.
50 årlige klager hvor kilden ikke kunne identificeres, har 25 været detailundersøgt
(Sargent, BRE, 1995), herunder blev der foretaget audiologisk test af klagerne. |
Kontaktpersoner. |
Alan Bloomfield DETR (alan_bloomfield@detr.gsi.gov.uk )
H. G. Leventhall (h.g.leventhall@dial.pipex.com
)
Geoff Kerry, Salford University (g.kerry@salford.ac.uk
)
Chartered Institute of Environmental Health (www.cieh.org.uk
) |
Holland |
Klagebehandling. |
Sagsbehandlere i de lokale
miljøadministrationer vurderer støjgenen og foretager evt. målinger, som kan vurderes
ifølge "NSG-Richtlijn laagfrequent geluid" (1999). |
Klagehistorie. |
Miljøministeriet (VROM) har for nylig
(98-99) undersøgt, at mellem 1% og 15% af befolkningen svarer positivt, at de i
varierende omfang er generet af LF-støj. |
Retningslinier. |
Ingen officielle LF-retningslinier.
"NSG-Richtlijn laagfrequent geluid" (1999) anvendes som uofficiel støtte for
sagsbehandlere. Grænseværdi pr. 1/3-oktav for indendørs lydtrykniveau. VROM har for
nylig udgivet en vejledning om industristøj "Handreiking Industrielavaai" som
indeholder et kvalitativt afsnit om LF-støj. |
Lovgrundlag |
Generelt anvendes "Noise Nuisance
Act" og "Environmental Protection Act" som lovgrundlag for indgreb over for
støjende virksomheder |
Sanktions-
muligheder |
Myndighederne kan henstille men ikke
påbyde støjdæmpning. Tvister afgøres ved retssag |
Erfaring med LF
administration. |
"NSG-Richtlijn laagfrequent
geluid" har endnu ikke været prøvet i retten. |
Kontaktpersoner. |
Martin van den Berg, VROM (martin.vandenberg@dgv.dgm.minvrom.nl
)
Frits van den Berg, RuG (g.p.van.den.berg@phys.rug.nl
)
P. A. Sloven, DCMR Environmental protection Agency (psl@dcmr.nl
) |
Italien |
Klagebehandling. |
Klagebehandlingen svarer i store træk
til den danske. Kommunerne behandler klagerne, og de regionale ARPA (Agenzia Regionale per
la Protezione Ambientale) undersøger om støjgrænserne er overskredet. Hvis dette er
tilfældet udsteder kommunen påbud om støjdæmpning. Eventuel videre sagsbehandling kan
foregå i retssystemet, hvor domstolen udpeger en officiel lydteknisk ekspert (Consulente
Technico di Ufficio). |
Klagehistorie. |
Ingen systematisk registrering af LF
støjklager. |
Retningslinier. |
Ingen specifikke retningslinier om
LF-støj. Alle støjindikatorer er baseret på A-vægtet lydtrykniveau. |
Lovgrundlag |
Den generelle rammelov vedrørende
støjforurening ("Legge quadro sullinquinamento acustico" fra 1995)
gælder i hele Italien. Der er udarbejdet bekendtgørelser der specificerer støjgrænser
for forskellige støjkilder, fx. industri, trafik. |
Sanktions-
muligheder |
Bøder op til 10,000 Euro. |
Erfaring med LF
administration. |
Ingen |
Kontaktpersoner. |
Marco Masoero, Politechnico di Torino (mailto:masoero@polito.it) |
Japan |
Klagebehandling. |
Prefectural Governor er ansvarlig for
behandling af støjklager. Sagsbehandlingen er delegeret til de lokale myndigheder
(kommuner) og der foretages central klageregistrering hos Environmental Agency of Japan. |
Klagehistorie. |
Visse problemer med infralyd og
lavfrekvent støj. En undersøgelse foretaget af Environmental Agency of Japan tyder dog
på at der forekommer under 100 LF-klager pr. år, svarende til mindre end 1 klage pr. 1
million indbyggere. |
Retningslinier. |
Ingen officielle LF-retningslinier, men
det er under overvejelse at udarbejde sådanne. Forslag til vurderingsmetoder foreligger,
herunder kriterier for LF-støjniveauer der erfaringsmæssigt kan medføre fx. klirrende
vinduer (Rattle). |
Lovgrundlag |
"Noise Regulation Law", senest
ændret 1995. |
Sanktions-
muligheder |
Påbud om støjdæmpning. Overtrædelse
af påbud kan straffes med bøde op til 100,000- yen, eller fængsel op til 1 år. |
Erfaring med LF
administration. |
Kendes ikke. |
Kontaktpersoner. |
Hiroaki Ochiai, Kobayasi Institute of
Physical Research (ochiaih@kobayasi-riken.or.jp
) |
Norge |
Klagebehandling. |
Sagsbehandlere i de lokale
miljøadministrationer (kommuner, fylker) vurderer støjgener og foretager evt. målinger,
som kan vurderes i henhold til "Retningslinier for begrensning av støy fra industri
m.v." (TA-506, 1985), som pt. er under revision. Sagsbehandlingen er i store træk
som den danske, bortset fra at der ikke findes specielle retningslinier for LF-støj.
Afgørelser foretaget af førsteinstanser kan ankes til Statens Forurensningstilsyn og
Miljøverndepartementet. |
Klagehistorie. |
Der forekommer LF-støjklager forårsaget
af bla. industri og transformatorstationer. Klageraten vurderes at være stigende. |
Retningslinier. |
Ingen officielle LF-retningslinier.
Kommer muligvis i de reviderede støjretningslinier. Dog anbefales det i TA-506, 1985 at
bestemme forskellen LpC-LpA, uden at der gives nærmere vejledning vedr. vurdering af
resultater.
Norske byggeforskrifter refererer til NS 8175 (1997),"Lydforhold
i bygninger", som for bedste bygningsklasse indeholder krav til
frekvenssammensætningen for udefra kommende støj (RC- og NCB-kurver), svarende til ANSI
S12.2. |
Lovgrundlag |
Generelt anvendes
"Forurensningsloven" af 1981 som lovgrundlag for indgreb over for støjende
virksomheder |
Sanktions-
muligheder |
Forurenende virksomheder kan idømmes
bøde. |
Erfaring med LF administration. |
Ingen registreret. |
Kontaktpersoner. |
Egil Strøm, Statens Forurensnings Tilsyn
(egil.strom@sft.telemax.no)
Iiris Turunen-Rise, Norges Byggstandardiseringsråd (itr@nbs.no) |
Sverige |
Klagebehandling. |
Sagsbehandlere i de lokale
miljøadministrationer (Miljö- och Hälsoskyddskontor, MHK) vurderer støjgenen og
foretager evt. målinger, som kan vurderes ifølge "SOFS 1996:7". Miljö- och
Hälsoskyddsnämdens (MHN) afgørelse kan ankes til Länsstyrelsen og videre til
Forvaltningsdomstolen. MHNérne er relativt autonome, og de centrale miljømyndigheder har
ikke fuld kontrol over de lokale aktiviteter. |
Klagehistorie. |
En undersøgelse via MHKérne fra 1985
(Persson), viste at den årlige klagerate over støj fra LF-støj (opdelt på kilder som
fx. varmepumper og ventilationsanlæg), var ca. 4,000 svarende til ca. 50 pr. 100,000
indbyggere. |
Retningslinier. |
Socialforskningsstyrelsens Almänna Råd,
SOSFS 1996:7 "Buller inomhus och höga ljudnivåer". Indeholder anbefalede (ikke
grænse-) maksimalværdier pr. 1/3-oktav for indendørs lydtrykniveau. Målinger udføres
iht. SP-INFO 1996:17 "Vägledning för mätning av ljudnivå i rum vid låga
frekvenser fältprovning". |
Lovgrundlag |
I 1999 afløste miljøloven
"Miljöbalken" 15 eksisterende sundheds- og miljølove, herunder
"Hälsokyddslagen" og Miljöskyddslagen". Miljöbalken gælder for såvel
virksomheder som for private. Kriteriet for indgriben var tidligere "sanitär
olägenhet", som nu er erstattet af begrebet "olägenhet för människors
hälsa". |
Sanktions-
muligheder |
Påbud om støjdæmpning, herunder
mulighed for påbud der ikke er direkte knyttet til støjkilden, fx. lydisolering af
boliger som alternativ til støjdæmpning af kilden. |
Erfaring med LF administration. |
Miljømyndighederne tilstræber at loven
følges uden tvang, dvs. ved at rådgive om afhjælpende foranstaltninger fremfor at
udstede påbud. Statistik om påbud/retssager er ikke kendt. |
Kontaktpersoner. |
Bo Pettersson, Socialstyrelsen (bo.pettersson@sos.se )
Kerstin Persson-Waye, Göteborg Universitet (kerstin.persson-waye@envmed.gu.se) |
Schweiz |
Klagebehandling. |
Sagsbehandlere i de lokale
miljøadministrationer (på Kantonplan) vurderer støjgenen og foretager evt. målinger. |
Klagehistorie. |
Stigende klagefrekvens over LF-støj i de
seneste år, specielt vedrørende strukturlyd fra jernbanetrafik. |
Retningslinier. |
Den generelle
"Lärmschutz-Verordnung" indeholder ingen retningslinier vedrørende infralyd
eller lavfrekvent støj. Bundesamt für Umwelt, Wald und Landschaft (BUWAL)" er ved
at udarbejde en lov om beskyttelse mod strukturlyd (forventes færdig ultimo 2001). |
Lovgrundlag |
Generelt anvendes
"Umweltschutzgesetz" (1983) og "Lärmschutz-Verord-nung" (1986) som
lovgrundlag for indgreb over for støjende virksomheder |
Sanktions-
muligheder |
Påbud. |
Erfaring med LF administration. |
Ingen systematisk registrering af
administrative erfaringer. |
Kontaktpersoner. |
Urs Jörg, BUWAL (urs.joerg@buwal.admin.ch )
Annemarie Seiler, BUWAL (annemarie.seiler.@buwal.admin.ch
) |
Tyskland |
Klagebehandling. |
Støjklager behandles af de lokale
myndigheder (Staatlisches Gewerbeaufsichtsamt eller -Umweltamt), baseret på
retningslinier og grænseværdier udarbejdet af Forbundsmyndighederne (Bundesministerium
für Umwelt, og Umweltbundesamt). |
Klagehistorie. |
Der er ingen central registrering af
LF-støjklager, men UBA er dog bekendt med at der forekommer LF-støjklager omkring
industrianlæg. Nordrhein-Westfalen oplyser, at klagefrekvensen i denne delstat var
højere i 1980 érne, men at der siden er sket en væsentlig støjdæmpning, som har
reduceret LF-støjklagefrekvensen i Nordrhein-Westfalen til ca. 5 pr. år, svarende til
mindre end 1 LF-støjklage pr. 1 million indbyggere. |
Retningslinier. |
Industristøj reguleres generelt ifølge
forvaltningsforskriften "Technische Anleitung zum Schutz gegen Lärm", (1998).
TA Lärm indeholder et afsnit om LF-støj, som henviser til DIN 45680 "Messung und
Bewertung tieffrequenter Geräuschimmissionen in der Nachbarschaft" (1997), som
indeholder en metode til måling og vurdering af LF-støj indendørs. Beiblatt 1 (1997),
indeholder grænseværdier for ækvivalent- og maksimalværdier. |
Lovgrundlag |
TA Lärm er forankret i
"Bundesimmissionsschutzgesetz" af 1974. |
Sanktions-
muligheder |
Påbud om støjdæmpning, bøde ved
overtrædelse af påbud. |
Erfaring med LF administration. |
Kendes ikke. |
Kontaktpersoner. |
Volker Irmer, Umweltbundesamt (volker.irmer@uba.de )
Detlef Piorr, Landesumweltamt Nordrhein-Westfalen (detleff.piorr@essen.lua.nrw.de ) |
USA |
Klagebehandling. |
Lokale miljømyndigheder vurderer klager
og udsteder evt. påbud om støjdæmpning, hvis de lokale love og retningslinier giver
mulighed herfor. Hvis der ikke findes administrative værktøjer kan retssystemet anvendes
af klagere. Administrationen vanskeliggøres af manglen på detaljerede retningslinier for
måling og vurdering af støj. |
Klagehistorie. |
Ingen systematisk central registrering af
LF-støjklager. Der forekommer generelt i USA jævnligt klager over lavfrekvent musikstøj
fra personbiler (Sound Trucks, Boom Cars). |
Retningslinier. |
I 1997 havde kun ca. 20% af staterne
officielle retningslinier for støj. En række større byer har udarbejdet egne
"Noise Regulations", som på det foreliggende grundlag ikke vurderes at
indeholde explicitte bestemmelser for LF-støj. Den nationale standard ANSI S12.9-1996
indeholder retningslinier for vurdering af LF-støj (udendørs). ANSI S12.2-1995
indeholder retningslinier for vurdering af støj i bygninger, herunder støj i oktavbånd
ned til 16 Hz. |
Lovgrundlag |
Den føderale "Noise Control
Act" (NCA) fra 1972 gav mulighed for at regulere støjudsendelsen fra visse
statsgrænseoverskridende støjkilder, fx. jernbaner og lastbiler. NCA er formelt stadig i
kraft, men Environmental Protection Agency (EPA) har ikke haft budget til at håndhæve
loven siden 1981. |
Sanktions-
muligheder |
Sanktioner afhænger af de lokale
retningslinier hvis de findes. Det er typisk bøder der anvendes som sanktion.
Enkeltpersoner kan anlægge sag mod støjende virksomheder i henhold til "Nuisance
Law" med krav om erstatning fx. for tab af ejendomsværdi, eller som følge af den
individuelle skade som støjen medfører (Tort Remedy). |
Erfaring med LF administration. |
Kendes ikke. |
Kontaktpersoner. |
Paul Schomer, ANSI (schomer@uiuc.edu )
Greg Zak, Noise Advisor, Illinois Environmental Protection Agency (phone 00 1 217 785
7726) |
Østrig |
Klagebehandling. |
De lokale støjsagkyndige i
"Umweltschutzabteilung" undersøger og måler. Lokale afgørelser kan apelleres
til "Landeshauptmann" eller til "Umweltbundesamt" og
"Vervaltungsgerichtshof". |
Klagehistorie. |
Der skønnes pt. at forekomme ca. 30
LF-støjklager om året, svarende til ca. 4 klager pr. 1 mio. indbyggere. Tallet skønnes
at være svagt stigende. Der klages typisk over LF-støj fra varmeanlæg og diskoteker,
samt over strukturlyd fra undergrundstog. Den nye generation af støjsvage lastbiler er
nævnt som potentiel LF-støjkilde. LF-støjklager hvor støjkilden ikke kan identificeres
er extremt sjældne. |
Retningslinier. |
Ingen generelle retningslinier eller
grænseværdier for ekstern støj, heller ikke for LF-støj. Den nationale standard ÖNORM
S 5007 "Messung und Bewertung tieffrequenter Geräuschimmissionen in der
Nachbarschaft", samt ÖNORM S 9012 "Beurteilung der Einwirkung von
Schienenverkehrsimmissionen auf Menschen in Gebäuden Schwingungen und sekundärer
Luftschall", anvendes som støtte for myndighedernes vurderinger. |
Lovgrundlag |
Det generelle lovgrundlag for
støjbekæmpelse er baseret på love der vedrører de aktuelle støjkilder. For industri
er "Gewerbeordnung" gældende. En ny "Betriebsanlagengesetz"
diskuteres i øjeblikket, herunder om og i hvilket omfang støj skal indgå i loven.
Større industrianlæg skal opfylde "Umweltverträglichkeitsgesetz" (UVP), som
svarer til VVM proceduren i DK, og der skal udarbejdes en "
"Umweltverträglichkeitserklärung" og en
"Umweltverträglichkeitsprüfung". |
Sanktions-
muligheder |
Overtrædelse af UVP kan idømmes bøde
op til 200,000-S. |
Erfaring med LF administration. |
Kendes ikke |
Kontaktpersoner. |
Judith Lang (judithlang@compuserve.com )
Christoph Lechner (christoph.lechner@aon.at)
Umweltbundesamt (www.ubavie.gv.at ) |
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Top | |
|