Dette afsnit indeholder undersøgelsens hovedresultater med en alfabetisk opdelt
afsnitsvis gennemgang af praksis i de lande der indgår i undersøgelsen. Resultaterne er
endvidere sammenfattet skematisk i bilag A.
For hvert land er der kort anført gældende retningslinier og metoder til vurdering af
ekstern støj herunder specielt lavfrekvent støj i det omfang de findes i det
pågældende land. Desuden anføres oplysninger om klagefrekvens for lavfrekvent støj,
samt angivelse af de støjkilder for hvilke der typisk klages over lavfrekvent støj.
Endvidere omtales den lovmæssige baggrund for myndighedernes indgreb over for lavfrekvent
støj.
Hver af de seks delstater i Australien har sin egen lovgivning, men der er en tendens
til øget harmonisering af regler på miljøområdet. New South Wales vedtog en ny Industrial
Noise Policy i december 1999, og har dermed de mest opdaterede retningslinier på
dette område. Det vurderes at disse retningslinier vil være repræsentative for
Australien de næste 5-10 år.
Klager over lavfrekvent støj behandles lokalt på linie med anden ekstern støj. Der
er ikke specielt mange klager for nærværende, men det vurderes at klagefrekvensen er
stigende.
Den australske metode for vurdering af lavfrekvent støj er baseret på måling af
støjen udendørs, og på bestemmelse af forskellen mellem det C-vægtede og det
A-vægtede lydtrykniveau. Hvis forskellen er større end 15 dB, skal der adderes 5 dB til
det A-vægtede lydtrykniveau før dette sammenlignes med grænseværdierne.
Der er endnu ingen praktiske administrative erfaringer med metoden.
Den danske administrative praksis er baseret på klagebehandling i kommunerne. De
lokale miljøadministrationer vurderer støjgenen, så vidt muligt på baggrund af
målinger som kommunen i almindelighed rekvirerer, undtagelsesvis selv udfører. Målinger
og vurderinger foretages efter retningslinierne i Miljøstyrelsens Orientering nr.
9/1997 (ref. 1).
Administrative afgørelser vil kunne indeholde påbud om støjdæmpning med hjemmel i Miljøbeskyttelsesloven
med tilhørende bekendtgørelser, og kan i almindelighed påklages til Miljøstyrelsen og
i visse tilfælde endvidere til Miljøklagenævnet. Overtrædelse af påbud kan straffes
med bøde.
Orientering nr. 9/1997 indeholder anbefalede målemetoder, og anbefalede
grænseværdier for infralyd (G-vægtet lydtrykniveau), samt for lavfrekvent støj
(A-vægtet lydtrykniveau i frekvensområdet 10 Hz-160 Hz, LAeq,LF,10min.). Der
er endnu ingen systematisk registrering af orienteringens administrative virkning. Det er
dog vurderingen, at de vejledende grænseværdier er ved at finde indpas i
miljøsagsbehandlingen.
Klagebilledet i Danmark har i de senere år været præget af klager over lavfrekvent
støj fra kilder der ikke har kunnet identificeres. Miljøstyrelsen skønner, at der de
seneste år er forekommet ca. 50 klager af den art pr år.
Det engelske system er baseret på, at sagsbehandlere (Environmental Health Officers,
EHO) i de lokale miljøadministrationer (Environmental Health Departments) vurderer
støjgenen og foretager evt. målinger. EHO vurderer støjgenen på basis af sin erfaring,
og afgør om klagen er berettiget (ca. 25% af klagerne vurderes at være berettigede). En
berettiget klage foretrækkes behandlet uformelt og løst ved forhandling mellem parterne.
Er dette ikke tilstrækkeligt, kan EHO udstede påbud om støjdæmpning (Abatement
Notice), hvilket sker i ca. 15% af de berettigede klagesager (svarende til ca. 4% af alle
sagerne). Abatement Notice kan prøves retsligt, men mindre end 1% af klagesagerne ender i
retten.
England har ingen generelle administrative retningslinier og grænseværdier for
ekstern støj, heller ikke for lavfrekvent støj. Grænseværdier angives i aktuelle sager
som A-vægtet lydtrykniveau.
Lovgrundlaget for hjemmel til påbud omfatter Environmental Protection Act fra
1990, Noise and Statutory Nuisance Act fra 1993, (omfatter bl.a. bilradioer,
højttalere, og tyverialarmer) og Noise Act fra 1996 (omfatter bl.a. nabostøj).
Der foretages ikke systematisk registrering af klager over lavfrekvent støj. I 1987
gennemførte University of Salford en spørgeskemaundersøgelse af klager over lavfrekvent
støj (ref. 2). Skemaerne blev udsendt til 242 Environmental
Health Departments, og svarene viste, at der forekom ca. 500 klager til
miljømyndighederne over lavfrekvent støj pr. år i England, svarende til ca. 10 klager
pr. million indbyggere (dette svarer omtrent til den af Miljøstyrelsen skønnede danske
klagefrekvens). I ca. 90% af tilfældene lykkedes det at identificere støjkilden. 35% af
klagerne vedrørte industristøj, 13% musikstøj og 11% trafikstøj.
Af de ca. 50 årlige klager hvor kilden ikke kan identificeres, blev 26
detailundersøgt af Building Research Establishment i 1995 (ref 3).
I de fleste af de detailundersøgte klagesager lykkedes det stadig ikke at identificere en
støjkilde. Der blev i den forbindelse foretaget audiologisk test af en mindre gruppe
klagere, samt udarbejdet forslag til en undersøgelsesmetode til brug for sagsbehandlerne
i vanskelige sager. Ved de audiologiske undersøgelser blev der konstateret enkelte
tilfælde af speciel støjfølsomhed (hyperacusis) og af tinnitus. Ingen af delene dog i
et omfang der kunne forklare klager over de uidentificerede støjkilder. Det lykkedes
heller ikke ved detailundersøgelsen at identificere en sandsynlig fælles national
lavfrekvent støjkilde (som fx. naturgasnettet, der på et tidspunkt havde været nævnt
som potentiel mulighed).
Sagsbehandlere i de lokale miljøadministrationer vurderer støjgenen og foretager evt.
målinger, som kan vurderes ifølge Richtlijn laagfrequent geluid (ref. 4). Disse retningslinier er ikke officielle, men anvendes
som uofficiel støtte for sagsbehandlerne. De udgør et eksempel på relativt
gennemarbejdede retningslinier specielt beregnet til lavfrekvent støj, og indeholder
kriterieværdier (hørbarhedskriterie) pr. 1/3-oktav for indendørs målt støj.
Myndighederne kan henstille men ikke påbyde støjdæmpning. Tvister afgøres ved
retssag, men Richtlijn laagfrequent geluid havde ikke været prøvet i retten da
denne undersøgelse blev gennemført.
I Rotterdam regionen (Rijnmond) har de regionale miljømyndigheder DCMR oprettet en
procedure for behandling af klager over lavfrekvent støj, som indebærer et samarbejde
mellem de regionale sundheds- og miljømyndigheder. Klagerne besøges af begge
myndigheder. I de tilfælde, hvor der kan påvises en kilde til den generende støj, kan
miljømyndighederne henstille til at støjen nedbringes, men der er ikke mulighed for at
give påbud (ref. 26).
Generelt anvendes Noise Nuisance Act og Environmental Protection Act som
lovgrundlag for indgreb over for støjende virksomheder.
Gener forårsaget af lavfrekvent støj synes at være ret almindelige i Holland. En
spørgeskemaundersøgelse i befolkningen foretaget af det hollandske miljøministerium i
1998 (ref. 5) viste, at mellem 1% og 15% af befolkningen
svarer positivt, at de i varierende omfang er generet af lavfrekvent støj. Dette tal
synes umiddelbart at indikere et geneomfang der er adskillige størrelsesordener højere
end det danske. Det skal dog erindres at det normalt er sådan, at kun et mindre antal af
de aktuelt generede rent faktisk klager til myndighederne, samt at en del af de gener der
er omfattet af den hollandske undersøgelse er relateret til støjkilder der ligger uden
for de danske miljømyndigheders regi, fx. lavfrekvent musikstøj fra naboer.
Behandling af klager over støj generelt foretages i Italien decentralt som i Danmark.
Kommunerne behandler klagerne, og de regionale ARPA (Agenzia Regionale per la Protezione
Ambientale) undersøger om støjgrænserne er overskredet. Hvis dette er tilfældet
udsteder kommunen påbud om støjdæmpning.
Eventuel videre sagsbehandling kan foregå i retssystemet, hvor domstolen udpeger en
officiel lydteknisk ekspert (Consulente Technico di Ufficio). Overtrædelse af påbud kan
straffes med bøde.
Italien har en generel rammelov fra 1995 om støjforurening (Legge quadro
sullinquinamento acustico fra 1995), som gælder i hele Italien. Der er
udarbejdet bekendtgørelser der specificerer støjgrænser for forskellige støjkilder,
fx. industri og trafik, men der er ingen specifikke retningslinier om behandling af klager
over lavfrekvent støj.
Alle støjindikatorer er baseret på A-vægtet lydtrykniveau. Der foreligger ingen
oplysninger om klageaktiviteten vedrørende lavfrekvent støj.
Japan har som de øvrige lande i undersøgelsen en decentral klagebehandling
vedrørende støj. Den centrale miljømyndighed skulle efter det oplyste foretage
systematisk klageregistrering. Der forekommer klager over lavfrekvent støj og infralyd
(bl.a fra trafik), men ifølge en undersøgelse fortaget af den centrale miljømyndighed
skulle der være tale om mindre end 100 klager pr. år, svarende til mindre end 1 klage
pr. million indbyggere.
Japan har en generel Noise Regulation Law fra 1995, men der findes ikke
specifikke retningslinier for infralyd eller lavfrekvent støj. Det overvejes dog at
udarbejde sådanne, og der foreligger flere forslag til målemetoder og grænseværdier.
Et interessant aspekt i den forbindelse er, at det påtænkes at sætte grænseværdier
for støjniveauer der bevirker at bygningsdele eller inventar rasler.
Det norske klagebehandlingssystem er baseret på, at sagsbehandlere i de lokale
miljøadministrationer (kommuner, fylker) vurderer støjgener, og foretager evt.
målinger, som kan vurderes i henhold til de generelle retningslinier for støj fra
industri (ref. 6), som for tiden er under revision.
De nuværende retningslinier indeholder ikke bestemmelser for lavfrekvent støj, ud
over et krav om at der ved støjmålinger skal måles såvel A-vægtet som C-vægtet på
tidspunkter hvor støjen er kraftigst. Det angives ikke efter hvilke kriterier eller
hvordan forskellen skal vurderes. Det overvejes ifølge Forurensningstilsynet at indføre
mere specifikke retningslinier for lavfrekvent støj i de nye industristøjretningsliner,
men der foreligger endnu intet konkret herom.
Ifølge Forurensningstilsynet forekommer der klager over lavfrekvent støj fra industri
og transformatorer, men der foretages ingen central registrering af disse klager. Det
vurderes dog at klagefrekvensen er stigende.
Generelt anvendes Forurensningsloven af 1981 som lovgrundlag for indgreb over
for støjende virksomheder. Afgørelser foretaget af førsteinstanser kan ankes til
Statens Forurensningstilsyn og til Miljøverndepartementet.
I forbindelse med lydklassificering af bygninger, findes en norsk standard fra 1997 (ref. 7), som indeholder bestemmelser specielt med henblik på
vurdering af udefra kommende lavfrekvent støj i boliger. For de to mellemste boligklasser
er der angivet grænseværdier for det indendørs C-vægtede lydtrykniveau, og for den
bedste boligklasse er der grænseværdier for det indendørs lydtrykniveau pr. 1/1-oktav.
Disse retningslinier bruges som reference til Teknisk Forskrift efter Plan- og
Bygningsloven, og kan ikke anvendes som redskab for indgreb over for støjende
virksomheder. De pågældende vurderingsmetoder svarer til de i den amerikanske nationale
standard ANSI S12.2-1995 (ref. 16) angivne.
Sagsbehandlere i de lokale miljøadministrationer (Miljö- och Hälsoskyddskontor, MHK)
vurderer støjgenen og foretager eller rekvirerer evt. målinger, som efterfølgende kan
vurderes ifølge Socialstyrelsens vejledende grænseværdier (ref.
8). Støjmålinger udføres i henhold til målemetoden i ref.
9. De generelle retningslinier fra Statens Naturvårdsverk om ekstern støj fra
industri (ref. 10) indeholder ikke vejledning om vurdering
eller måling af lavfrekvent støj.
Miljö- och Hälsoskyddsnämdens (MHN) afgørelse kan ankes til Länsstyrelsen og
videre til Forvaltningsdomstolen. MHNerne er relativt autonome, og de centrale
miljømyndigheder eller Socialstyrelsen har ikke instruktionsbeføjelse overfor de lokale
aktiviteter.
Myndighedernes afgørelse kan omfatte påbud om støjdæmpning, og i den forbindelse er
der mulighed for at give påbud der ikke er direkte knyttet til støjkilden, fx.
lydisolering af klagernes boliger som alternativ til støjdæmpning af kilden.
Miljømyndighederne tilstræber at loven følges uden tvang, dvs. ved at rådgive om
afhjælpende foranstaltninger fremfor at udstede påbud. Statistik om påbud/retssager er
ikke kendt.
En landsdækkende spørgeskemaundersøgelse via MHKerne fra 1985 (ref. 11) viste, at den årlige klagerate over støj fra kilder
der ofte udsender lavfrekvent støj (varmepumper, ventilationsanlæg, mv.) var ca. 4,000
svarende til ca. 500 pr. million indbyggere. Endvidere blev det konstateret, at klager
over støj fra disse kilder udgjorde 71% af det samlede antal klager over støj til
myndighederne.
Denne, sammenlignet med danske forhold, høje klagefrekvens skal ses på den baggrund,
at klager over støj fra naboers tekniske installationer i Sverige behandles af
miljømyndighederne (Miljö- och Hälsoskyddskontorerne). Støj fra private naboers
varmepumper og ventilationsanlæg indgår således i opgørelsen over klageantallet.
Endvidere skal det bemærkes, at klageopgørelsen er relateret til støjkilderne som
sådan, og ikke til om støjen rent faktisk var specielt lavfrekvent.
Tidligere var sundhedsloven Hälsokyddslagen det lovmæssige grundlag for
indgreb mod lavfrekvent støj. I 1999 afløste miljøloven Miljöbalken 15
eksisterende sundheds- og miljølove, herunder Hälsokyddslagen og Miljöskyddslagen.
Miljöbalken gælder for såvel virksomheder som for private. Kriteriet for indgriben var
tidligere "sanitär olägenhet", som nu er erstattet af begrebet
"olägenhet för människors hälsa". Ændringen er primært af sproglig
karakter til understregning af det helbredsmæssige aspekt, og indebærer ingen lempelse
eller skærpelse af de administrative værktøjer.
Sagsbehandlere i de lokale miljøadministrationer (på Kantonplan) vurderer støjgenen
og foretager evt. målinger.
Ifølge det schweiziske miljøministerium, Bundesamt für Umwelt, Wald und Landschaft
(BUWAL), har der i Schweiz været stigende klagefrekvens over lavfrekvent støj i de
seneste år, specielt vedrørende strukturlyd fra jernbanetrafik.
Den generelle Lärmschutz-Verordnung fra 1986 indeholder ingen retningslinier
vedrørende infralyd eller lavfrekvent støj. De centrale miljømyndigheder er ved at
udarbejde en lov om beskyttelse mod strukturlyd, som forventes at foreligge ultimo 2001.
Støjklager behandles i de 16 delstater af de lokale myndigheder (Staatlisches
Gewerbeaufsichtsamt eller -Umweltamt), baseret på retningslinier og grænseværdier
udarbejdet af Forbundsmyndighederne (Bundesministerium für Umwelt, og Umweltbundesamt).
De lokale myndigheder kan udstede påbud om støjdæmpning, som kan påklages
administrativt til delstaternes miljømyndigheder, og derefter videre i retssystemet.
Overtrædelse af påbud kan straffes med bøde. Der er ingen central registrering af
klager over lavfrekvent støj, men Umweltbundesamt er dog bekendt med at der forekommer
klager omkring industrianlæg.
Miljømyndighederne (Landesumweltamt) i en af de største og tættest befolkede
delstater (Nordrhein-Westfalen) oplyser, at klagefrekvensen i denne delstat var højere i
1980 érne, men at der siden er sket en væsentlig støjdæmpning, som har reduceret
klagefrekvensen over lavfrekvent støj i delstaten til ca. 5 pr. år, svarende til mindre
end 1 lavfrekvensstøjklage pr. million indbyggere.
Støj fra erhverv reguleres generelt ifølge forvaltningsforskriften TA Lärm fra 1998
(ref. 12) Denne indeholder et afsnit om lavfrekvent støj,
som henviser til DIN 45680 (ref. 13), som indeholder en
metode til måling og vurdering af lavfrekvent støj indendørs. Beiblatt 1 til DIN 45680
(ref. 14), indeholder grænseværdier for ækvivalent- og
maksimalværdier af støj fra erhvervsvirksomheder. Retningslinierne i DIN 45680
repræsenterer en detaljeret og gennemarbejdet metode specielt beregnet til måling og
vurdering af lavfrekvent støj i det eksterne miljø.
Forvaltningsforskriften TA Lärm er forankret i den centrale miljølov Bundesimmissionsschutzgesetz
af 1974.
Lokale miljømyndigheder vurderer klager og udsteder evt. påbud om støjdæmpning, i
den udstrækning de lokale love og retningslinier giver mulighed herfor. Hvis der ikke
findes administrative værktøjer kan retssystemet anvendes af klagere.
En uofficiel opgørelse foretaget i 1991 viste, at kun 11 af de 50 stater har
udarbejdet retningslinier for måling og vurdering af støj. En del større byer har som
konsekvens heraf udarbejdet lokale vejledninger og grænseværdier. Det har ikke været
muligt at få overblik over denne mangfoldighed af grænseværdier og bestemmelser inden
for rammerne af undersøgelsen. Det er dog ikke indtrykket at der findes specifikke
retningslinier for lavfrekvent støj i større omfang. Der kan dog forekomme krav til
maksimalt udendørs støjniveau pr. 1/1-oktav frekvensbånd ned til 31 Hz (fx. Illinois
Noise Regulations).
I nogle stater findes et "Pollution Control Board", som afholder retslignende
høringer med edsvorne vidner på baggrund af klager, og som afsiger bindende kendelser.
Administrationen vanskeliggøres imidlertid af manglen på detaljerede retningslinier for
måling og vurdering af støj generelt, og lavfrekvent støj specielt.
Den nationale amerikanske standard ANSI S12.9-1996 indeholder retningslinier for
vurdering af udendørs lavfrekvent støj (ref. 15), mens ANSI
S12.2-1995 (ref. 16) indeholder retningslinier for vurdering
af indendørs støj (fra ventilationsanlæg) i bygninger, herunder støj i 1/1-oktavbånd
ned til 16 Hz. Ref. 16 indeholder endvidere kriterier for indendørs lydtrykniveauer der
kan medføre risiko for raslen af bygningsdele (Rattle). Det er dog ikke på baggrund af
undersøgelsen indtrykket, at disse retningslinier anvendes i forbindelse med regulering
af støj fra eksterne støjkilder i noget væsentligt omfang.
Den føderale Noise Control Act (NCA) fra 1972 gav mulighed for at regulere
støjudsendelsen fra visse statsgrænseoverskridende støjkilder, fx. jernbaner og
lastbiler. NCA er formelt stadig i kraft, men Environmental Protection Agency (EPA) har
ikke haft budget til at håndhæve loven siden 1981, hvor EPA´s støjkontor (Office of
Noise Abatement and Control, ONAC) fik frataget sit budget. Den hvilende NCA forhindrer
paradoksalt nok til en vis grad de enkelte stater i at vedtage egne støjlove (ref. 17).
Der foretages ingen systematisk central registrering af klager over lavfrekvent støj.
Ifølge tilgængelige oplysninger på Internettet, forekommer der dog generelt i USA
jævnligt klager over lavfrekvent musikstøj fra personbiler, såkaldte Sound Trucks
eller Boom Cars, ligesom der klages over lavfrekvent støj fra musik på
restauranter og diskoteker, samt fra udendørs koncerter.
I 1993 undersøgte University of New Mexico et mystisk lavfrekvent fænomen kaldet Taos
Hum, og konkluderede at ca. 2% af Taos indbyggere var generet af en speciel
lavfrekvent støj, hvis kilde det hidtil ikke er lykkedes at identificere (ref. 18).
Sanktioner over for indehavere af lavfrekvente støjkilder afhænger af de lokale
retningslinier i den udstrækning de findes. Det er typisk bøder der anvendes som
sanktion, fx. koster det fra $500- og opefter at køre i en Boom Car i visse byer.
Enkeltpersoner kan anlægge sag mod støjende virksomheder i henhold til Nuisance Law
med krav om erstatning fx. for tab af ejendomsværdi, eller som følge af den individuelle
skade som støjen medfører (Tort Remedy).
De støjsagkyndige i de lokale miljømyndigheder (Umweltschutzabteilung) undersøger
støjklager og foretager målinger i nødvendigt omfang. Lokale afgørelser kan appelleres
administrativt til Landeshauptmann eller videre til Umweltbundesamt og retsligt til
Vervaltungsgerichtshof.
Det skønnes ifølge kilder i den Østrigske miljøstyrelse (Umweltbundesamt), at der
pt. forekommer ca. 30 klager over lavfrekvent støj om året, svarende til ca. 4 klager
pr. million. indbyggere. Tallet skønnes at være svagt stigende. Klager over lavfrekvent
støj vedrører typisk varmeanlæg og diskoteker, samt strukturlyd fra undergrundstog. Den
nye generation af støjsvage lastbiler er endvidere nævnt som potentiel ny lavfrekvent
støjkilde. Klager over lavfrekvent støj hvor støjkilden ikke kan identificeres skulle
være ekstremt sjældne i Østrig.
Østrig har for nærværende ingen generelle administrative retningslinier eller
grænseværdier for ekstern støj, heller ikke for lavfrekvent støj. Den nationale
standard ÖNORM S 5007 (ref. 19), samt ÖNORM S 9012 (ref. 20), anvendes som støtte for myndighedernes vurderinger.
Måle- og vurderingsmetoden i ref. 19 er specielt beregnet til lavfrekvent støj, og er
stort set i overensstemmelse med metoderne i den tyske DIN 45680. Metoden i ref. 20 kan
anvendes i forbindelse med strukturlyd fra jernbanetrafik (som normalt altid vil være
lavfrekvent). Metoden er dog alene baseret på A-vægtede lydtrykniveauer.
Det generelle lovgrundlag for støjbekæmpelse i Østrig er baseret på love der
vedrører de aktuelle støjkilder. For industri er erhvervsloven (Gewerbeordnung)
gældende. En ny virksomhedslov (Betriebsanlagengesetz) diskuteres i
øjeblikket, herunder om, og i givet fald i hvilket omfang, støj skal indgå i loven.
Større industrianlæg skal opfylde miljøpåvirkningsloven (Umweltverträglichkeitsgesetz
(UVP)), som svarer til den danske VVM procedure, og der skal for sådanne anlæg
udarbejdes en miljøkonsekvensvurdering (Umweltverträglichkeitserklärung) og en
kontrolmåling (Umwelt-verträglichkeitsprüfung).
Verdenssundhedsorganisationen WHO har netop udsendt nye retningslinier for ekstern
støj (ref. 21), som er baseret på en redegørelse om støj
i det eksterne miljø redigeret af Birgitta Berglund og Thomas Lindvall (ref. 22). Ref. 21 indeholder WHO´s anbefalinger til
grænseværdier for støj i forskellige omgivelser, herunder støj i boliger. Der er ikke
angivet specielle grænseværdier for lavfrekvent støj, men det påpeges gentagne gange,
at de givne grænseværdier bør skærpes dersom støjen indeholder kraftige lavfrekvente
komponenter. Det angives dog ikke detaljeret hvordan det afgøres om støjen kan
karakteriseres som lavfrekvent, men det anbefales at der foretages frekvensanalyse af
støjen hvis forskellen mellem det C-vægtede og det A-vægtede lydtrykniveau er større
end 10 dB. Der er ikke forslag til størrelsen af en eventuel skærpelse af
grænseværdierne.
Den internationale standardiseringsorganisation ISO har blandt andet udarbejdet
standarder for måling og vurdering af ekstern støj. I den forbindelse er ISO 1996 (som
for tiden er under revision) mest relevant (ref. 23). Ref. 23
indeholder et informativt appendiks med speciel omtale af lavfrekvent lyd. Den
operationelle del er dog begrænset til en tabel med angivelse af
middelhøretærskelværdier gældende for frekvensområdet 8 Hz til 100 Hz.
| Forside | | Indhold | | Forrige | | Næste | | Top
|