Renere teknologiprojekter 1997

Miljørigtig projektering af motorvej

Arbejdsrapport nr. 25, 1997
Miljøstyrelsen

Formålet med dette projekt er at afprøve og medvirke til at videreudvikle den udarbejdede analysemodel for anlægsprojekter, som er udarbejdet under forprojektet til Miljørigtig Projektering. Det er endvidere formålet at medvirke til at udarbejde miljøkrav, der kan indgå i udbudsmaterialet for motorvejen, og at udarbejde et paradigma for gennemførelse af Miljørigtig Projektering i forbindelse med fremtidige motorvejsprojekter.

Projektet er et delprojekt udarbejdet under rammeprojektet "Miljørigtig Projektering", og gennem udviklingen af en metode for miljørigtig projektering skal projektet være med til at fremme renere teknologi i bygge- og anlægsprojekter.

Projektet er gennemført i tilknytning til et hovedprojekt, som er udarbejdet af Vejdirektoratet for en ca. 10 km lang delstrækning af motorvejen Esbjerg – Kolding.

Under hensynstagen til at projekteringen af den aktuelle delstrækning var i hovedprojektfasen ved delprojektets igangsætning, blev det ved tilrettelæggelsen af projektet valgt først at foretage en kortlægning, analyse og nærmere miljømæssig vurdering af de umiddelbart forestående aktiviteter med henblik på at udarbejde forslag til miljøtiltag, som kunne medtages i udbudsmaterialet for jord- og afvandingsarbejderne.

Herefter er der "startet forfra", idet der er foretaget en overordnet kortlægning og miljømæssige vurderinger af motorvejsprojektet samt udarbejdet anbefalinger til, hvorledes Miljørigtig Projektering af et motorvejsprojekt i fremtiden kunne foretages.

De analyser og vurderinger, der er foretaget i kapitel 2 og 3, er således alene forslag til Miljørigtig Projektering af fremtidige motorveje, idet de af gode grunde kun i begrænset omfang kan relateres til det aktuelle motorvejsprojekt.

De miljømæssige vurderinger i delprojektet er beskrevet i et faseforløb, som omfatter følgende:
Planlægnings- og programfasen, kapitel 2. Her skal de miljøpåvirkninger, som har betydning for en vejs lokalisering (linieføring, indpasning i terræn og landskab mv.) kortlægges.
Dispositionsforslagsfasen, kapitel 3. Her foretages der en videre kortlægning under hensynstagen til den større detaljeringsgrad, uddybende specifikationer af krav fra myndigheder, kontakt med interessenter, producenter mv.
Hovedprojektfasen, kapitel 4. Kortlægningen i hovedprojektfasen har i dette delprojekt omfattet hele spektret af mulige miljøpåvirkninger fra de udvalgte aktiviteter, og ikke som metodikken i Miljørigtig Projektering foreskriver kun de miljøpåvirkninger, som i de tidligere faser er blevet identificeret som væsentlige.
Anlægsfasen, kapitel 5. Her gives der forslag til, hvordan man overordnet kan sikre at følge retningslinierne med hensyn til miljøet. Ved valg af entreprenør anbefales det eksempelvis, at der udarbejdes en plan for, hvordan miljøparametrene vurderes i forhold til økonomi, funktion, teknik og tidsplaner.
Og endelig indeholder kapitel 6 en beskrivelse af de indhøstede erfaringer med Miljørigtig Projektering.

Den overordnede kortlægning af miljøpåvirkningerne ved anlæg og drift af motorveje er beskrevet i skemaform, som omfatter følgende:
Miljøpåvirkning
Effekt.
Vurderingsmetode.
Kortlægningens resultat.
Virkemidler.

Som en del af den overordnede kortlægning er der foretaget en gennemgang af den relevante lovgivning samt af reglerne i planloven om forudgående miljøvurdering af visse typer af bygge- og anlægsprojekter.

Der er endvidere udarbejdet forslag til emner/områder, som anbefales inddraget i vurderinger af miljøkonsekvenser i fremtiden.

Det er i delprojektet vurderet, at gældende vejregler, normer, anvisninger og standarder kan medføre en række indirekte miljøeffekter – ud over de miljøpåvirkninger, som kan give direkte miljøeffekter.

Delprojektets gennemførelse har demonstreret vigtigheden af, at medarbejdere med miljøfaglig baggrund inddrages i hele projekteringsforløbet i et samarbejde med anlægsteknikere.

Erfaringerne fra delprojektet viser vigtigheden af, at der foreligger eller kan fremskaffes fyldestgørende miljødata for materialer og metoder.

Udbredelsen af miljørigtig projektering kræver, at der kan anvises enkle og gennemskuelige metoder, som er anvendelsesorienterede.

Forfatter/udførende institution

Carl Bro A/S, Vejdirektoratet.

Rapporten er udarbejdet med tilskud fra Rådet vedrørende genanvendelse og mindre forurenende teknologi.

ISSN nr. 0908-9195
ISBN nr. 87-7810-773-3