| Indhold |
Miljøprojekt nr. 687, 2002
Vejledning i kritisk gennemgang af LCA
Indhold
Denne vejledning til kritisk gennemgang af LCA er lavet i forbindelse med kritisk
gennemgang af et specifikt projekt og erfaringer herfra og fra andre kritiske gennemgange
er anvendt som eksempler.
Den kritiske gennemgang har været en selvstændig del af projektet "LCA af dansk
el og kraftvarme", med titlen: Kvalitetssikring af generelle data for
el-fremstilling. Som led i projektet skulle der udarbejdes en generel vejledning til
kritisk gennemgang. Projektet er finansieret af Miljøstyrelsen under programmet Renere
Produkter.
Projektet har været tilknyttet en styregruppe bestående af:
Mariane Hounum |
Miljøstyrelsen (formand) |
Christian Poll |
Miljøstyrelsen |
Morten Stanley |
|
Københavns Energi |
Klaus Jakobsen |
|
ELKRAFT (nu ENERGI E2) |
Nina Caspersen |
|
IPU |
Lotte Schleisner |
|
RISØ |
Søren Varming |
ELSAMPROJEKT A/S |
Kim Christiansen |
Sophus Berendsen A/S |
Erik Hansen |
COWI (repræsentant for Miljøstyrelsens
LCA-følgegruppe) |
Projektgruppen for den kritiske gennemgang har bestået af:
Søren Varming, ELSAMPROJEKT A/S (projektleder)
Nina Caspersen, IPU, (projektansvarlig)
Henrik Wenzel, IPU, (fagligt ansvarlig)
Lotte Schleisner, RISØ
Vejledningen er skrevet af Nina Caspersen og Henrik Wenzel, IPU.
Formålet med denne vejledning er at give retningslinjer for udførelsen af en kritisk
gennemgang. Vejledningen er ment som en guide dels til den, der skal udføre det, dels til
den, der skal forestå LCAen, og som skal rekvirere den kritiske gennemgang.
Vejledningen er udarbejdet i forbindelse med en konkret kritisk gennemgang, og det er
primært erfaringerne herfra, der benyttes. Så vidt muligt er terminologien fra den
danske oversættelse af ISO-standarderne anvendt, men da disse ikke forelå i færdig
version da vejledningen blev skrevet, har det ikke været muligt at følge den konsekvent.
Der findes tre typer kritisk gennemgang ifølge DS/EN ISO 14040:1997:
Kritisk gennemgang udført af intern ekspert
Kritisk gennemgang udført af ekstern ekspert
Kritisk gennemgang udført af panel af interessenter
Herudover kan en kritisk gennemgang laves på forskellige tidspunkter, typisk enten
efter at LCA-arbejdet er færdigt eller interaktivt i (benævnes også "kritisk
gennemgang af rapport" eller "kritisk gennemgang sideløbende med
projektet").
Vejledningen anbefaler en "kritisk gennemgang sideløbende med projektet" i
tre trin , men vejledningen kan bruges for alle typer kritisk gennemgang. En interaktiv
kritisk gennemgang anbefales, fordi det er konstruktivt og giver mulighed for at rette op
på eventuelle fejl og mangler undervejs, så den endelige LCA bliver bedst mulig. Den
kritiske gennemgang i tre trin anbefales af SETAC (Consoli et al., 1993).
Selve indholdet i kritisk gennemgang er illustreret ved en "checkliste", som
gennemgår de væsentligste punkter af en LCA og angiver områder, der erfaringsmæssigt
skal stilles spørgsmålstegn ved. Mht. indhold er der taget udgangspunkt i ISO, men andre
metoder nævnes også, og specielt nævnes, at det er nødvendigt at forholde sig til,
hvilken metode, der skal følges.
Der præsenteres eksempler på, hvordan rapporten for den kritiske gennemgang kan se
ud, og hvad den bør indeholde.
Et afgørende punkt er at finde en passende detaljeringsgrad, og vejledningen giver
eksempler på, hvornår noget er væsentligt eller uvæsentligt. Der kan ikke gives
firkantede retningslinjer, kun gode råd, og grundlæggende handler en kritisk gennemgang
om at checke, om resultatet er fornuftigt og pålideligt, og om de anvendte metoder og
fremgangsmåder er rimelige og velbeskrevne.
I takt med at flere og flere udfører LCAer, bliver behovet for kritisk
gennemgang af arbejdet større. Nogle virksomheder udfører selv en stor del af den
kritiske gennemgang, men hvis resultaterne skal kunne bruges eksternt, er det nødvendigt
at en uvildig sagkyndig har gennemgået arbejdet. For LCAer, der følger
ISO-standarderne, og som anvendes offentligt til sammenligning af produkter, gælder et
specielt krav om en kritisk gennemgang ved et panel af interessenter (critical review
panel).
Denne vejledning er udarbejdet i forbindelse med en konkret kritisk gennemgang, og det
er primært erfaringerne herfra, der benyttes. Vejledningen er baseret på
ISO-standarderne, og anden litteratur om emnet er kun inddraget i begrænset omfang. Så
vidt muligt er terminologien fra den danske oversættelse af ISO-standarderne anvendt, men
da disse ikke forelå i færdig version da vejledningen blev skrevet, har det ikke været
muligt at følge den konsekvent.
Et kritisk gennemgang er en kvalitetssikring af et arbejde, men herudover har det
funktion af en slags revisorpåtegning, som kan bruges i kommunikation til brugere af
LCAen og til fremme af troværdigheden.
LCA er et område, der har været præget af mange forskellige metoder. Arbejdet i
SETAC (Society of Environmental Toxicity and Chemistry) og senest i ISO har betydet, at
der nu er lagt retningslinjer for udførelse af LCA. Standarderne er dog ikke mere
detaljerede end, at der er mange fortolkningsmuligheder, og der er en stor grad af frihed,
når blot metoden er beskrevet.
Et kritisk gennemgang kan derfor ikke laves mekanisk ved at holde de enkelte elementer
op mod en facitliste. Ofte er det nødvendigt at foretage vurderinger af den aktuelle
situation. Som grundregel gælder det, at der skal være en sammenhæng mellem formål og
afgrænsning, indhold og konklusion. Jo mere erfaring revieweren har, jo mindre brug har
han/hun for checklister.
Formålet med denne vejledning er at give retningslinjer for udførelsen af en kritisk
gennemgang. Vejledningen er ment som en guide dels til den, der skal udføre den kritiske
gennemgang, dels til den, der skal udføre LCAen, og som skal rekvirere den kritiske
gennemgang. Der er nemlig mange valg, der træffes før den kritiske gennemgang går i
gang mht. typen af kritisk gennemgang, hvem der skal udføre det, om det skal holdes op
imod ISO etc. Mange af disse ting er vigtige at gøre sig klart før man går i gang med
LCA-arbejdet, andre kan man beslutte senere.
Det er vigtigt at notere sig, at det forventes, at såvel udføreren af LCAen som
revieweren har et indgående kendskab til LCA. Diverse begreber er derfor ikke forklaret i
denne vejledning. Her henvises i stedet til den eksisterende litteratur indenfor LCA.
Ligeledes forventes læserne at have kendskab til ISO standarderne i 14040-serien.
Vejledningen består af fire kapitler:
- Introduktion
- Hvordan skal den kritiske gennemgang udføres?
- Hvordan præsenteres den kritiske gennemgang?
- Hvor detaljeret skal LCA-arbejdet være?
Kapitel 1 gennemgår en række valg: Hvilken type kritisk gennemgang skal vælges, og
hvilke krav skal følges.
Kapitel 2 er det centrale kapitel, der gennemgår en række vigtige emner, man skal
være opmærksom på i en kritisk gennemgang. Så vidt muligt suppleres beskrivelsen med
eksempler. Det skal bemærkes, at kapitel 2 kan følges ligegyldigt hvilken type kritisk
gennemgang, der er valgt.
Kapitel 3 beskriver hvordan den kritiske gennemgang kan præsenteres, dvs. hvordan den
endelige redegørelse for den kritiske gennemgang ser ud.
Kapitel 4 giver nogle eksempler på detaljeringsgraden af LCA-arbejdet.
ISO har udgivet følgende standarder med relation til livscyklusvurdering:
DS/EN ISO 14040: Miljøledelse - livscyklusvurdering- principper og opbygning
DS/EN ISO 14041: Miljøledelse - livscyklusvurdering- Formål og afgrænsning af
undersøgelsen samt kortlægning
DS/EN ISO 14042: Miljøledelse - livscyklusvurdering- Vurdering af miljøpåvirkninger
DS/EN ISO 14043: Miljøledelse - livscyklusvurdering- Fortolkning af resultater
Det er den overordnede standard, DS/EN ISO 14040, som angiver de forskellige typer af
kritisk gennemgang. De øvrige standarder angiver de områder, der skal behandles i en
LCA, men handler ikke specifikt om kritisk gennemgang.
Ifølge ISO 14040 skal en kritisk gennemgang sikre, at:
| De anvendte metoder i livscyklusvurderingen er i overensstemmelse med denne
internationale standard |
| De anvendte metoder i livscyklusvurderingen er videnskabeligt og teknisk gyldige |
| De anvendte data er passende og rimelige i relation til undersøgelsens formål |
| Fortolkningerne afspejler de påviste begrænsninger samt undersøgelsens formål |
| Undersøgelsesrapporten er gennemskuelig og konsistent |
Derimod er der ingen standarder for, hvordan en kritisk gennemgang skal udføres.
Der skelnes mellem to typer af LCAer:
| Sammenligning af produkter/systemer, der offentliggøres |
| Andre LCAer |
Der stilles højere krav til en sammenlignende LCA, end til de øvrige, og det vil
selvfølgelig afspejles i den kritiske gennemgang.
DE/EN ISO 14040 (afsnit 7) beskriver tre forskellige typer af kritisk gennemgang:
| gennemgang ved intern ekspert |
| gennemgang ved ekstern ekspert |
| gennemgang ved interesserede parter |
Et kritisk gennemgang udført af interesserede parter er et krav for sammenligninger,
der offentliggøres.
Denne gruppering af kritisk gennemgang i tre typer relaterer sig til, hvem der udfører
den kritiske gennemgang. Man kan imidlertid også kategorisere kritisk gennemgang i
forhold til hvordan processen for den kritiske gennemgang er. Her skelnes mellem:
| Kritisk gennemgang som en interaktiv del af LCA-arbejdet |
| Kritisk gennemgang efter den færdiggjorte rapport |
Et kritisk gennemgang, som udføres efter at arbejdet er rapporteret, vil have en
konstaterende karakter. Hvad er fundet godt, og hvad er fundet dårligt.
Denne vejledning er specielt rettet mod kritisk gennemgang integreret i
projektforløbet, da denne procedure anses for at være den mest konstruktive for alle
parter. Det faglige indhold af den kritiske gennemgang er imidlertid det samme. En mere
detaljeret beskrivelse af kritisk gennemgang findes i kapitel 2.
Man kan vælge enten at have en internt eller ekstern kritisk gennemgang, men det kan
også kombineres. En intern person vil ofte være bedre til at fange fejl i data pga. sin
specifikke viden om området, men vil muligvis ikke være lige så velbevandret i LCA.
Desuden vil en intern person være tilbøjelig til at tænke i de samme baner og måske
derfor ikke så god til at opfange overordnede ting, der bør ændres ved LCAen.
Endelig kan en intern person måske være tilbageholdende mht.at skulle kritisere en
kollega.
Det bør sikres, at revieweren er uafhængig af LCA-arbejdet, dvs. at vedkommende ikke
selv har deltaget i det. Desuden skal vedkommende kende kravene til LCA (ISO) og besidde
den nødvendige tekniske og videnskabelige ekspertise.
I større projekter kan den eksterne kritiske gennemgang udføres af et panel. ISO
nævner en speciel type panel: et panel af interesserede parter. Dette kan være en fordel
i kontroversielle projekter for at sikre, at den kritiske gennemgang ikke blot udføres af
folk, som fx på forhånd tager LCA-udførerens parti, og denne form for kritisk
gennemgang er et krav ved sammenligning af produkter, der offentliggøres (comparative
assertion disclosed to the public), (ISO 14040, afsnit 7.3.3).
Ifølge ISO skal en ekstern ekspert peges af opdragsgiver som formand for panelet og
formanden udpeger de øvrige medlemmer. De interessenter, som berøres af beslutningerne
(konkurrenter, myndigheder, forbrugerorganisationer m.m.), kan medtages i panelet.
Det må anbefales, at formanden, som er LCA-kyndig, er den, hvis ord får den største
vægt. Det er den LCA-kyndige, som kan foretage den saglige vurdering af arbejdet, og
diverse interesserede parter vil hver især have deres egne interesser, de ønsker at
fremme, og som ikke nødvendigvis er fagligt velbegrundede.
Panelet af interesserede parter er et specielt panel, og man kan godt bruge et panel af
eksperter til den kritiske gennemgang uden at følge retningslinjerne for panelet af
interesserede parter.
Formålet og detaljeringsgraden af den kritiske gennemgang skal fastlægges i
forbindelse med definitionen af formål og afgrænsning af LCA-arbejdet. Desuden
fastlægges, hvad den kritiske gennemgang dækker, og hvem der skal udføre det.
En kritisk gennemgang kan nøjes med at forholde sig til metoden eller det kan gå ned
til at checke de enkelte emissionsdata ved at gennemgå f.eks. virksomhedens måledata.
Som regel ligger en kritisk gennemgang midt imellem.
Typisk vil en kritisk gennemgang vurdere troværdigheden af data generelt og herunder
vurdere størrelsesordenen af de væsentligste resultater, usikkerheden på disse og
følsomhed og holdbarhed af konklusionerne.
Det er vigtigt på forhånd at definere detaljeringsgraden for at undgå uenighed.
F.eks. kan man vælge at gå i dybden med 10% af data, udvalgt blandt dem, der har størst
betydning.
Man skal passe på ikke at stirre sig blind på krav om, at revieweren skal checke
emissionsmålinger, eller at målinger skal være foretaget af akkrediterede firmaer, for
et produkts belastninger kan komme mange andre steder fra (materialeforbrug,
energiforbrug, bortskaffelse), som ikke er muligt at eftervise i samme grad som
emissionsmålinger fra produktionsprocesser.
Ifølge ISO 14040 skal en reviewer have indgående kendskab til såvel LCA som den
nødvendige tekniske og videnskabelige baggrund. Ved større kritiske gennemgange vil man
ofte vælge at sammensætte et panel af personer for at dække såvel LCA som specifikke
procesteknologier, der indgår i det studerede system.
Det er opdragsgiver, der vælger revieweren. Ved udvælgelsen skal man tage hensyn til
reviewerens faglige kvalifikationer og uvildighed. Revieweren lægger navn til
LCA-arbejdet, og reviewerens omdømme og uvildighed kan derfor have betydning for
omgivelsernes vurdering af troværdigheden af arbejdet. Til brug ved udvælgelsen kan
kunden bede om reviewerens CV for at vurdere reviewerens erfaring med LCA og kritisk
gennemgang.
Hvis der er tale om et panel, som defineret i ISO 14040, afsnit 7.3.3, vælger kunden
en formand for det kritiske panel, som så igen udvælger de øvrige medlemmer til
panelet.
Det forventes af revieweren, at han eller hun er uafhængig, hvilket i første omgang
betyder, at revieweren ikke selv har deltaget i LCA-arbejdet. Betaling for den kritiske
gennemgang må ikke være afhængig af resultatet.
LCA-udførerens kvalifikationer og erfaring med LCA-arbejde har betydning for
reviewerens rolle i den kritiske gennemgang. Hvis udføreren kun har lidt erfaring, kan
reviewerens rolle blive at give gode råd udover at udføre den kritiske gennemgang.
Hvis LCA-arbejdet generelt er på et for lavt niveau, betyder det, at reviewerens
arbejde bliver større, og at det kan være svært at holde budgettet.
Dette betyder ikke, at man ikke kan lave kritisk gennemgang af arbejder, hvor
udførerens niveau er lavt, men at det er godt at være opmærksom på det fra starten.
Under alle omstændigheder er det i sådanne situationer specielt vigtigt, at den kritiske
gennemgang udføres sideløbende med LCA-arbejdet, så der er mulighed for at rette op på
ting undervejs.
Som tommelfingerregel skal 10% af projektets budget afsættes til kritisk gennemgang.
Hvis der er specielle metodemæssige afklaringer eller meget komplicerede systemer, kan
budgettet være større, i modsat tilfælde kan det være mindre.
Typisk bliver budgettet større, jo flere reviewere, der deltager i den kritiske
gennemgang. Herudover spiller involveringsgraden en stor rolle for budgettets størrelse.
I nogle tilfælde vil revieweren f.eks. samtidig have en rolle som en slags rådgiver, og
dette vil forøge budgettet.
En kritisk gennemgang ved et panel af interesserede parter er ikke relevant, hvis det
udføres efter rapportens afslutning. Ideen med at medtage de interesserede parter er jo
netop at sikre at de får en indflydelse på forløbet. Til gengæld vil det ofte være
muligt at få deltagere til et panel uden honorar, da de interesserede parter har en
interesse i at følge projektet og evt. kunne påvirke det.
Type af kritisk gennemgang |
Sideløbende med projektet |
Efter rapporten |
Panel |
Jo flere reviewere, jo større budget.
Interesserede parter kan medtages uden honorar. |
Ikke relevant for panel af interesserede
parter. |
Ekspert |
Budget afhænger af omfanget af den
kritiske gennemgang og hvor meget eksperten skal involveres i processen. |
Budgettet er ikke nødvendigvis mindre,
men en involvering i processen er ikke mulig. |
Jo større arbejde, der ligger bag undersøgelsen, jo større bliver arbejdet i den
kritiske gennemgang. Alt andet lige kræver det mere arbejde at gennemgå 500 sider
kritisk end 100 sider. Ligeledes kræver det mere arbejde at gennemgå et omfattende og
komplekst datamateriale end et mindre omfattende.
Eksempel: Omfang og kompleksitet af LCA for 1 kWh
dansk el
Det system, der skal til at levere en kWh el kan kortlægges mere
eller mindre grundigt. De tidligere data for en kWh dansk el inkluderede et begrænset
antal teknologier til el-fremstilling og inkluderede kun brændslernes livsforløb
ikke bygningernes, transmissionsnettets og distributionsnettets livsforløb.
Den nye "LCA for dansk el og kraftvarme" er en stor
undersøgelse, som indebærer selvstændig kortlægning af mange forskellige teknologier,
og som indeholder livsforløbet for både bygninger og transmissions- og distributionsnet.
Omfanget og datagrundlaget af den seneste undersøgelse er derfor væsentligt større.
Selv om det studerede produkt er det samme, vil en kritisk gennemgang
af sidstnævnte LCA kræve et væsentligt større budget for at yde det udførte arbejde
retfærdighed, end en kritisk gennemgang af førstnævnte LCA. |
Tommelfingerreglen om 10% af budgettet til kritisk gennemgang er en grov
tommelfingerregel, for det er ikke altid, at LCAens budget hænger direkte sammen
med dens omfang og kompleksitet.
Hvis udføreren af LCAen har brugt tid og kræfter på at gøre rapporten
tilgængelig, gennemskuelig og letlæst, kan der spares meget tid i den kritiske
gennemgang. Modsat, hvis LCAen er en værre rodebutik. Der er derfor omvendt
proportionalitet mellem den del af LCAens budget, der er gået til at sikre
tilgængelighed og gennemskuelighed, og budgettet for den kritiske gennemgang.
Eksempel: Tilgængelighed og gennemskuelighed af
LCAen
En LCA kan være udført på baggrund af en eksisterende database og
uden ny dataindsamling. Sådan en LCA kan være udført for et relativt lille budget. En
anden LCA kan indeholde ny dataindsamling for de fleste væsentlige processer i de
studerede systemer. Sådan en LCA har måske været relativt dyr. Som udgangspunkt er de
to LCA lige krævende at gennemgå kritisk den førstnævnte kan endog være den
sværeste at gennemgå på grund af manglende gennemskuelighed.
Det største budget for en kritisk gennemgang kan således i nogle
tilfælde være påkrævet til database-LCAen, der har et væsentligt mindre
egetbudget end LCAen med ny dataindsamling. |
Vejledende kan siges, at alt andet lige gælder:
| Jo større omfang af LCAen mht. tekst og data, jo større budget til den kritiske
gennemgang. |
| Jo større kompleksitet i beregninger, vurderinger, mv., jo større budget til den
kritiske gennemgang. |
| Jo mindre tilgængelighed og gennemskuelighed af LCAen, jo større budget til den
kritiske gennemgang. |
Kritisk gennemgang kan som nævnt bestå af en gennemgang af den færdige rapport eller
indgå interaktivt som en del af LCA-arbejdet. De emner, der skal ses på, er det samme
for begge typer af kritiske gennemgang, men for interaktive gennemgang vil det være
naturligt at dele arbejdet i tre dele:
- I forbindelse med formål og afgrænsning
- I forbindelse med dataindsamling
- I forbindelse med konklusionen (vurdering af miljøpåvirkninger samt fortolkning)
I første fase vurderes formål, anvendelse, funktionel enhed, afgrænsning af systemet
og principper for systemudvidelse eller fordeling mv. Det er en række principielle
områder, som vil have stor betydning for det videre arbejde, og det er derfor en fordel
at blive gjort opmærksom på eventuelle fejl, forkerte antagelser mv., som man kan nå at
rette op på. En god kritisk gennemgang er en, som samtidig virker konstruktivt ved at
give vejledning til udføreren.
I forbindelse med dataindsamlingen kommer næste fase. Her er det muligt at opfange
mangler og fejl i data før den videre databehandling, vurdering og konklusion.
Tredje fase er i forbindelse med konklusionen, dvs. i praksis efter første udkast af
slutrapporten. Det er herefter muligt at rette op på forhold i vurdering af
miljøpåvirkninger, usikkerheds- og følsomhedsvurdering, fortolkning og konklusion inden
den endelige rapport. Den endelige rapport indeholder erklæringen fra den kritiske
gennemgang med svar fra udføreren af LCAen.
Eksempel: Betydning af at starte tidligt
Kritisk gennemgang af "LCA for dansk el og kraftvarme" var
delt i tre dele, men den kritiske gennemgang startede først et stykke inde i
dataindsamlingen. Dette betød, at en manglende målsætning for datakvalitet først blev
påpeget efter dataindsamlingen. Dette gav noget ekstraarbejde, som kunne være undgået,
hvis den kritiske gennemgang var startet tidligere. |
Især hvis den kritiske gennemgang foregår interaktivt, vil der være en del
kommunikation mellem parterne. I dette tilfælde kan følgende model anbefales:
| Revieweren får materialet og udarbejder et notat med bemærkninger og spørgsmål. |
| Udføreren af LCAen får notatet til gennemlæsning |
| Parterne holder et møde, hvor man diskuterer punkterne. |
| Der udarbejdes evt. et revideret notat. |
På mødet (det kan naturligvis også ordnes via telefon, e-mail el. lign) kan
eventuelle misforståelser udredes og på baggrund af mødet, kan der laves de foreløbige
kommentarer. Den samme struktur følges for alle tre faser af den kritiske gennemgang.
Mødet kan selvfølgelig også holdes uden et forudgående notat, men sådanne møder
tager længere tid, fordi LCA-udføreren ikke har haft lejlighed til at overveje
kommentarerne.
Kommentarerne bør struktureres, så der skelnes mellem væsentlige og mindre
væsentlige kommentarer. Begge parter bør være opmærksomme på, at disse kommentarer er
en del af arbejdsprocessen og ikke identiske med den endelige redegørelse, der udarbejdes
til sidst. I denne proces fokuseres typisk mest på de ting, der bør ændres i
arbejdet/rapporten, og mindre på alle de positive kvaliteter. Det er væsentligt, at
arbejdets positive kvaliteter også har en stor plads i den endelige redegørelse, der
indgår i rapporten, så den kritiske gennemgang giver læseren et retvisende og
balanceret billede af arbejdets og rapportens kvalitet.
Modsat bør begge parter være opmærksomme på, at det har størst værdi at fokusere
på fejlene og manglerne undervejs i forløbet.
Den endelige redegørelse for den kritiske gennemgang er den dokumentation, der skal
medtages i udførerens rapport til sidst, se anvisninger på, hvordan det udformes i
kapitel 3.
Eksempel: Kommentarer fra kritisk gennemgang
Væsentlige kommentarer
Xxxx
Mindre væsentlige kommentarer
Xxxx |
Hvis man bruger ISO-standarderne som reference, vil de områder, der skal dækkes,
være beskrevet i standarderne.
En del af de livscyklus-undersøgelser, der udføres, går ikke længere end til
kortlægningen, dvs. LCI (Life cycle inventory study). En LCI skal kun følge ISO 14040,
14041 og 14043, mens en LCA skal følge hele serien 14040-14043 og den udførte kritisk
gennemgang er naturligvis underlagt de samme overordnede rammer.
Det er en stor hjælp at kunne referere til ISO-standarderne både for udføreren og
revieweren. Men når man læser ISO-standarderne nærmere ses, at de giver nogle vide
rammer. Der defineres nogle komponenter, som skal beskrives, men niveauet er ikke
defineret. ISO 14041 (formål og afgrænsning samt kortlægning) er relativt konkret mens
ISO 14042 (vurdering) ikke giver præcise anvisninger for, hvordan vurderingen af
miljøpåvirkninger skal laves.
Der er selvfølgelig også mulighed for at anvende andre referencer end
ISO-standarderne, for hvilke områder, der skal dækkes. Hvis det drejer sig om forenklede
LCAer vil det ikke være muligt at bruge ISO-standarderne som reference. Her er det
nødvendigt at revieweren bruger sin sunde fornuft og sin erfaring inden for LCA-praksis
eller nogle af de offentliggjorte metoder, se afsnit 2.3. ISO-standarderne kan derimod
godt anvendes til LCAer på forskellige niveauer.
I forbindelse med vejledningen er der udarbejdet en checkliste, som dækker de
væsentligste områder af ISO-standarderne. Den erstatter ikke standarderne, men er ment
som et overblik. Checklisten er inspireret af Weidema (1997).
I gennemgangen af LCAens forskellige områder handler kritisk gennemgang
grundlæggende om to ting:
Er området behandlet?
Er det håndteret fornuftigt?
Checklisten bruges til at systematisere gennemgangen af LCAerne. Ligegyldigt om
LCAen skal følge ISO eller ej, bør alle de nævnte områder medtages.
Tabel 1.
Checkliste til brug for kritisk gennemgang af LCAen.
LCA-
komponent |
Delkomponenter |
Spørgsmål til komponenterne |
OK |
Formål |
Formål |
Er formålet klart defineret? |
|
Anvendelse |
Er anvendelsen af LCAen beskrevet? |
|
Målgruppe |
Hvem er målgruppen og er der sammenhæng
mellem formål, anvendelse og målgruppe? |
|
Afgræns-
ning |
Funktionel enhed |
Er den funktionelle enhed klart beskrevet
og er den målbar, dvs. udtrykt ved kvantitet og evt. varighed?
Er den funktionelle enhed i overensstemmelse med formål og
anvendelse?
Ved sammenligninger: Er de funktionelle enheder sammenlignelige? Hvis
det ene system har flere funktioner eller kvaliteter end det andet, skal
sammenligneligheden dokumenteres. |
|
Systemafgrænsning: Udeladelse af
livscyklusfaser eller processer
Kriterier for afgrænsning |
Er systemet og eventuelle udeladelser
beskrevet? Er kriterier for udeladelser beskrevet og argumenteret for?
Er udeladelserne miljømæssigt væsentlige eller mindre væsentlige? |
|
Medtagne datakategorier og
miljøvurderings-
parametre |
Svarer de valgte datakategorier til
formålet?
Er de medtagne miljøvurderingsparametre rimelige i forhold til
formålet? |
|
Krav til datakvalitet |
Hvilke krav sættes til geografisk,
tidsmæssig og teknologisk repræsentativitet for data?
Hvilke krav er til frembringelse af data: måling, beregning,
litteratur?
Stemmer de foretagne valg overens med formålet? |
|
Systemudvidelse og fordeling |
Er metoderne for systemudvidelse eller
fordeling beskrevet? Er de fornuftige og rimelige? |
|
Metode til vurdering og fortolkning |
Er metoden til vurdering og fortolkning
videnskabeligt og teknisk rimelig? |
|
Beskrivelse af processen for den kritiske
gennemgang |
Er processen for den kritiske gennemgang
beskrevet mht. type, udfører og detaljeringsgrad? |
|
Kort-
lægning |
Beskrivelsen af data |
Er alle datasæt beskrevet mht.:
Referenceenhed, som udvekslingerne relateres til
Hvilke processer inkluderer data
Geografisk repræsentativitet
Teknologisk repræsentativitet
Metoder for systemudvidelse eller fordeling
Tidsmæssig repræsentativitet
Indsamlingsmetode og betydning af udeladelser og antagelser |
|
Verifikation af data |
Er data verificeret? Verifikationen kan
udføres vha. massebalancer, sammenligning med tilsvarende datasæt eller kritisk
gennemgang af en anden person.
Ved manglende data: Anvendes estimater, gennemsnit for øvrige data,
nul el lign.? |
|
Anvendte data i overensstemmelse med
formålet |
Er følgende undersøgt
(detaljeringsgraden afhænger af formålet med LCAen):
Usikkerhed
Fuldstændighed: Hvor stor en del af de mulige steder, hvorfra der
kunne rapporteres data, dækkes af indsamlede data?
Repræsentativitet: Kvalitativ beskrivelse af, om data repræsenterer
den ønskede datakvalitet mht. geografisk, tidsmæssig og teknologisk repræsentativitet. |
|
Kort-
lægning fortsat |
Aggregering af data |
Er aggregering af data beskrevet?
Er beregninger udført korrekt? Dette undersøges for x% af data
(primært for de områder, som har størst betydning for resultatet) |
|
Dokumentation af systemudvidelse og/eller
fordeling (opgørelsesmåde for processer, der indgår i produktion af samprodukter eller
genbrug af materialer) |
Er systemudvidelse og/eller fordeling i
overensstemmelse med de metoder, der blev fastlagt i afgrænsningen?
Er der anvendt ens systemudvidelse og/eller fordelingsmetoder for alle
tilsvarende produkter, som optræder i forbindelse med inputs og outputs? |
|
Fortolkning/begrænsninger efter
opgørelsen |
Er definitionerne af systemgrænserne
rimelige?
Hvilke begrænsninger er der mht. fortolkning pga. vurdering af
datakvalitet og følsomhedsvurdering?
Krav ved sammenligning af systemer:
| Er systemerne sammenlignelige?
|
| Er der lavet en analyse for at retfærdiggøre medtagelse eller
udeladelse i systemet?
|
|
|
Vurdering |
Vurdering af karakterisering og
karakteriseringsfaktorer |
Er karakteriseringen foretaget på et
fornuftigt grundlag?
Er karakteriseringen beskrevet gennemskueligt?
Er antagelser og forudsætninger beskrevet?
Er der refereret til de anvendte modeller og er der argumenteret for
deres berettigelse? |
|
Normalisering, gruppering og vægtning |
Hvis normalisering og vægtning er
foretaget: Er fremgangsmåden fornuftig? Er alle procedurer beskrevet gennemskueligt? |
|
Fortolkning |
Væsentligste miljøpåvirknings-
kategorier og væsentligste kilder |
Er de væsentligste
miljøpåvirkningskategorier udpeget og væsentligste kilder til miljøbelastninger (fx i
livscyklusfaser, komponenter, stoffer, processer etc.) ? |
|
Fuldstændighed, følsomhed og konsistens |
Er der lavet følsomhedsvurdering for de
væsentligste usikkerheder, antagelser og datamangler?
Er antagelser, metoder og data konsistente med formål og
afgrænsning? |
|
Begrænsninger i konklusionen fx pga.
definitionen af den funktionelle enhed samt vurdering af datakvalitet og
følsomhedsvurdering. |
Er der taget højde for eventuelle
begrænsninger i konklusionen?
Konkluderes det, og kun det, som arbejdet kan bære?
Er konklusionen i overensstemmelse med definition af formål og
afgrænsning?
Anvendes LCAens resultater og erkendelser til det, der var
formålet? |
|
Checklisten anvendes primært til at checke, at alle dele er behandlet. Næste led er så
at vurdere om emnet er behandlet tilfredsstillende. Dette er til dels indeholdt i
sætningen om, at revieweren skal sikre, at de anvendte metoder er "videnskabeligt og
teknisk velbegrundede" (ISO 14040).
Der vil i afsnit 2.3 blive givet mere detaljerede anvisninger på, hvad der typisk skal
kigges på inden for de enkelte dele, og hvor de typiske fejl eller mangler er.
Som nævnt, skal alle emnerne i checklisten behandles, men nogle emner har mere
betydning for konklusionen end andre. Hvilke områder, der er de vigtigste, vil til en vis
grad afhænge af , hvad der ses på i LCAen, og hvad anvendelsen er, men nogle
områder vil altid være vigtige.
Under formål skal følgende defineres:
Formål
Påtænkt anvendelse
Målgruppe
Formålet er væsentligt, fordi alle resultater og konklusioner skal holdes op imod
formålet. Det er imidlertid svært at se på et formål om det er rigtigt eller forkert,
for det er i relationen mellem formål, afgrænsning, kortlægning og vurdering, at
eventuelle problemer opstår. Det er ikke usædvanligt, at LCAen angiver et formål,
mens det i behandlingen af de forskellige trin af LCAen bliver klart, at der må
være flere formål.
F.eks. kan der være tale om et formål internt og et andet eksternt.
Eksempel: Formål
En virksomhed laver en LCA på sit produkt. Formålet er angivet som
"udpegning af faser med den væsentligste miljøbelastning" og anvendelsen er
miljøvaredeklaration af produktet og videregivelse af miljødata til interessenter.
Det viser sig, at for nogle effektkategorier anvendes vægtede
værdier, mens andre effektkategorier anvender de karakteriserede data.
Hvis der var tale om at anvende værdierne eksternt, ville det være
betænkeligt, at kun nogle af effekterne blev vægtet. I dette tilfælde blev det
præciseret, at der var tale om to separate formål:
1. Eksternt: kun karakteriserede værdier vises
2. Internt: Enkelte værdier vægtes |
Afgrænsningen er ofte blevet udnævnt til det vigtigste område overhovedet. Dette er
klart, fordi en medtagelse eller udeladelse af processer kan være altafgørende for
resultatet og konklusionen. Afgrænsning beskrives i ISO 14041, afsnit 5 samt i DS/EN ISO
14040 5.1.2.
Afgrænsningen består af :
| Produktsystemets funktioner; eller ved sammenligninger, systemernes funktioner; |
| Den funktionelle enhed; |
| Produktsystemet, som ønskes undersøgt; |
| Grænserne for produktsystemet; |
| Fordelingsprocedurer; |
| Typer af påvirkninger og vurderings- og fortolkningsmetoder, der skal anvendes; |
| Datakrav; |
| Antagelser; |
| Begrænsninger; |
| De indledende datakvalitetskrav; |
| Type af kritisk gennemgang, hvis en sådan medtages; |
| Type og opbygning af den rapport, som undersøgelsen kræver. |
2.3.2.1 Funktionel enhed
ISO TR 14049, afsnit 3, indeholder anvisninger for den funktionelle enhed. Den
funktionelle enhed udtrykker systemets funktioner kvantitativt. En mere systematisk
beskrivelse af den funktionelle enhed kan findes i Wenzel et al. (1996), som beskriver den
funktionelle enhed ved følgende tre parametre:
| Kvalitet |
| Kvantitet |
| Varighed |
Kvaliteten er det, som benævnes "funktion" af ISO. Kvantiteten er
nødvendig, for at den funktionelle enhed er målbar. Det er typisk nødvendigt at
inkludere varigheden af den ydelse (funktion), der defineres i den funktionelle enhed og
kun i særlige tilfælde kan den udelades. Det er nødvendigt for at kunne normalisere
LCAen til samme tidsmæssige udstrækning og tage højde for forskellige levetider
af de produkter/komponenter/materialer, der indgår i de studerede systemer. Bemærk at
levetiden ikke indgår i ISOs definition.
Specielt ved sammenligning af systemer er det vigtigt at sikre sig, at de funktionelle
enheder er ens. Selv om der ikke aktuelt sker en sammenligning, vil der ofte på et senere
tidspunkt blive sammenlignet. F.eks. indeholder "LCA af dansk el og kraftvarme"
ikke en sammenligning, men hvis de rapporterede data senere anvendes i andre LCAer,
vil der typisk blive lavet en sammenligning, og så er det vigtigt, at alle
funktioner/kvaliteter er medtaget.
Eksempel: Funktionel enhed
(Udsnit af redegørelse for kritisk gennemgang "LCA af dansk el
og kraftvarme")
For el er det, udover kvantiteten 1 kWh, vigtigt at definere de
kvaliteter, som den funktionelle enhed har:
Dette kunne gøres for både rådighedsgrad og andre væsentlige
kvaliteter som f.eks. stabiliteten af spændingen og frekvensen, krav til
grundlast/spidslast mm. Endvidere bør varigheden af ydelsen principielt specificeres.
Hvis levetiden af de forskellige anlæg i systemet kun er en funktion af antal kWh
produceret, er det i praksis ikke nødvendigt, men hvis levetiden af visse anlægsdele er
en funktion af tiden alene (korrosion af el-master, beton i bygninger mv.), er det
nødvendigt at specificere varigheden. Grunden til ønsket om denne detaljeringsgrad er,
at visse kvalitetskrav til elen kan være dimensionerende for både drift og anlæg
og dermed styrende for visse dele af ressourceforbruget og miljøpåvirkningerne. Dette er
væsentligt, da den funktionelle enhed er den faste reference, som data skal vurderes på
baggrund af fremover.
Fra udføreren blev det specificeret, at anlæggets levetid ikke er
bestemt af antal kWh, men at anlæg typisk skrottes pga. ønske om anvendelse af en anden
teknologi. Det er altså hverken den producerede mængde eller anlæggets tilstand, der er
bestemmende for den faktiske levetid. |
2.3.2.2 Produktsystemet
Det afgørende er, at afgrænsningen af systemet er foretaget fornuftige steder, og
at der argumenteres for eventuelle udeladelser. Hvis dele af systemet ikke medtages skal
der foretages en følsomhedsvurdering, som kan godtgøre, at udeladelsen ikke har
betydning for resultatet. Ifølge ISO skal der defineres regler for afgrænsningen. De kan
defineres meget konkret (som i nedenstående eksempel) eller mere kvalitativt. Det bør
fremgå, at afgrænsningen er foregået som en iterativ proces.
ISO lægger vægt på, at ringe masse, ringe energiforbrug eller ringe miljømæssig
betydning bruges som argumenter, når komponenter udelades. Disse anvisninger kan være
vanskelige at adskille og dermed vanskelige at bruge i praksis. I UMIP (Wenzel et al.,
1996) anbefales følgende afgrænsningsregler:
Eksempel: Afgrænsningskriterier for materiale
Inkluder en vis procentdel, fx 95% af massen
Vurder om de resterende 5% indeholder sparsomme ressourcer, der ikke
er proportionalt repræsenteret i de 95%. Medtag i givet fald de pågældende materialer
alligevel.
Vurder om særligt energitunge materialer er indeholdt i de 5%, der er
udeladt, og medtag dem i givet fald alligevel.
Vurder, om de materialer, der er udeladt, indeholder stoffer eller
forbruger kemikalier under fremstillingen, der bidrager væsentligt til miljøproblemer,
der er specifikke for det pågældende materiale. Medtag dem i givet fald alligevel.
(Wenzel et al, 1996) |
Tilsvarende kriterier findes for andre faser i produktets livsforløb.
For bortskaffelsen har man typisk ikke data, men må basere sig på scenarier. Er
scenarierne realistiske i forhold til de opsatte målsætninger? Det kan f.eks. være et
nutids-scenarie (år 2000), og et fremtidsscenarie (år 2025).
Eksempel: Scenarier for bortskaffelse
Ved opstilling af scenarier, er det ikke nok at basere sig på
politiske målsætninger. F.eks. er det ikke realistisk at antage, at en mobiltelefon
bortskaffes ved 100% genvinding i år 2000 selv om alle elektronikprodukter skal
indsamles. I praksis vil en stor del gå til forbrænding via dagrenovation. Anvendelse af
de ideelle scenarier vil betyde en væsentlig fejl for især ressourceforbruget. |
Det skal være klart, hvad der er medtaget, og hvad der ikke er medtaget i livsforløbet.
Dette ved udføreren, men det kan være svært at formidle denne viden klart til andre.
Det kan anbefales at vise livsforløbet vha. tabeller eller flow-diagrammer med en
markering af, hvad der ikke medtages og hvad der medtages.
2.3.2.3 Metoder til systemudvidelse og fordeling
ISO 14041, afsnit 6.5.3, angiver en prioriteret rækkefølge for systemudvidelse og
fordeling. Første prioritet er at undgå fordeling vha. systemudvidelse. Det bør
undersøges, om systemudvidelse er foretaget alle steder, hvor det er praktisk muligt.
Undersøg også, om systemudvidelsen er foretaget på et fornuftigt grundlag. Weidema et
al, (2000) giver eksempler på, hvordan systemudvidelse kan foretages.
Anden prioritet er at foretage fordeling ud fra fysiske sammenhænge, f.eks. masse,
energiforbrug el. lign. Tredje prioritet er at foretage økonomisk fordeling. Hvis der
foretages fordeling, skal baggrunden for dem undersøges.
Eksempel: Fordeling
(Uddrag fra rapport for kritisk gennemgang "LCA af dansk el og
kraftvarme")
Der er truffet et overordnet valg om anvendelse af systemudvidelse
i stedet for fordeling. Dette valg er ikke fulgt for alle områder, bl.a. ikke for
fordelingen af miljøbelastningen mellem el og varme. Ifølge ISO har systemudvidelse 1.
prioritet, men andre fordelingsmetoder er acceptable, hvis systemudvidelse ikke er mulig.
Den nyeste udvikling på LCA-området arbejder hen imod anvendelse af systemudvidelse i
alle de tilfælde, hvor man kunne tænkes at fordele. Da den nyeste udvikling imidlertid
ikke er offentliggjort i færdig form, og der desuden er argumenteret for fravalget,
virker de trufne valg rimelige.
Det er valgt at vise fordeling for såvel energiindhold som
energikvalitet. I henhold til UMIP er det kun fordelingen ud fra energikvalitet, der er
relevant, og kun som anden prioritet, idet systemudvidelse også i UMIP har 1. prioritet.
Da praksis imidlertid viser, at både energiindhold og energikvalitet anvendes, er det et
fornuftigt valg at vise begge dele. Valget af flere metoder betyder også, at der er øget
fokus på valgsituationen og den store betydning af valget.
Panelet for den kritiske gennemgang ser gerne levering af data i
ufordelt form, så det på et senere tidspunkt ville være muligt at foretage en
systemudvidelse, hvis det er relevant. |
2.3.2.4 Typer af påvirkninger og vurderingsmetoder
De medtagne datakategorier (emissioner til luft, vand, ressourceforbrug etc.) skal
være relevante i forhold til formålet.
Ifølge ISO 14040 omfatter de generelle miljøpåvirkningskategorier
ressourceudnyttelse, sundhed og økologiske konsekvenser. Hvilke kategorier der medtages,
afhænger af undersøgelsens formål og afgrænsning. Hvis en LCA fx handler om fordele og
ulemper ved genvinding af ståldåser, bør ressourcer medtages, da genvinding i høj grad
handler om at bevare ressourcer.
2.3.2.5 Krav til datakvalitet
Krav til data henfører til den målsætning, der opstilles mht. LCAens
repræsentativitet i forhold til geografi, teknologi og tid. Der skal opstilles krav, for
kun derved kan man efter dataindsamlingen se, om kravene blev opfyldt. Kravene til
datakvalitet kan defineres overordnet eller per livscyklusfaser el. lign.
Desuden kan det overvejes, om data bør være baseret på egne målinger,
litteraturdata el.lign. i forhold til at opnå den repræsentativitet, der ønskes.
For sammenligninger, der offentliggøres, gælder yderligere krav (for andre
LCAer skal det medtages, hvis det er relevant):
| Usikkerhed af data |
| Fuldstændighed |
| Repræsentativitet |
| Konsistens |
| Reproducerbarhed |
Eksempel: Krav til datakvalitet
Geografi: Danmark
Teknologi: Gennemsnitlig eksisterende teknologi
Tid: 1995-1997 |
2.3.2.6 Beskrivelse af kritisk gennemgang
Typen af kritisk gennemgang skal være beskrevet i henhold til ISO 14040, afsnit 7.3.
Denne fase indeholder følgende elementer:
| Beskrivelsen af data |
| Undersøgelse af verifikation af data |
| Aggregering af data |
| Dokumentation af systemudvidelse eller fordeling (opgørelsesmåde for processer, der
indgår i produktion af samprodukter eller genbrug af materialer |
En detaljeret beskrivelse af de enkelte elementer findes i ISO 14041, afsnit 6.
2.3.3.1 Beskrivelsen af data
Der er ingen formelle krav til, hvordan dataskemaet for de enkelte processer skal se ud
(ISO 14048 kommer til at indeholde en vejledning), men der er krav om, hvad beskrivelsen
af data skal indeholde.
Kravene er:
| Referenceenhed, som data relateres til |
| Hvilke processer inkluderer data |
| Geografisk repræsentativitet |
| Teknologisk niveau |
| Tidsperiode for indsamling |
| Eventuelle fordelingsmetoder |
| Indsamlingsmetode (også kilder) |
| Repræsentativitet |
| Betydning af udeladelser og antagelser |
ISO 14041, Annex A, indeholder et eksempel på et dataindsamlingsskema. Se desuden ISO
14048 og UMIP (Wenzel et al., 1996).
Der er ikke områder, som kan udpeges som mere vigtige end andre fordi alle områderne
er potentielt vigtige. Referenceenheden og beskrivelsen af, hvilke processer, der er
inkluderet, er imidlertid centrale.
2.3.3.2 Verifikation af data
Under dataindsamlingen skal der foretages en verifikation af data. Dette indebærer
f.eks. beregning af energi- og massebalancer og sammenligning med emissionsfaktorer.
Det kan ikke undgås, at man kommer ud for, at der mangler data eller at nogle data
åbenlyst er forkerte. Der skal være en beskrivelse af, hvad der gøres i tilfælde af
manglende data.
Eksempel: Håndtering af manglende data
Hver virksomhed inden for en branche havde fået lavet målinger
af deres luftemissioner. Alle virksomheder undtagen én havde emission af dioxin.
Virksomheden, for hvilken dioxindata ikke forelå blev spurgt, og det viste sig, at de
ikke havde foretaget målingen, fordi de ikke regnede med at have denne emission.
Da alle de andre virksomheder havde en emission, ville det være
usandsynligt, at denne virksomhed, som producerede under de samme vilkår som de øvrige,
ikke havde nogen. Den manglende værdi blev derfor erstattet med gennemsnittet af de
øvrige målinger. |
2.3.3.3 Aggregering af data
Den måde, data aggregeres på, har stor betydning for resultatet. Her skal checkes om:
- Metoden er fornuftig i forhold til formålet
- Aggregeringen er foretaget på en gennemskuelig måde.
For en mindre del af data, f.eks. 10%, kan det checkes, om aggregeringen er foretaget
korrekt.
Eksempel: Aggregering af data
En større branche lavede en indsamling af LCI-data for deres
produkter fordelt på mange forskellige virksomheder. Der blev herefter lavet et
gennemsnit af tallene for hver virksomhed.
Branchen havde ikke overvejet, at mens gennemsnitstal for hver enkelt
virksomhed er fornuftige til benchmarking, er de ikke velegnede til LCI-data. Vægtede
gennemsnit med hensyntagen til de enkelte virksomheders produktionsvolumen blev herefter
beregnet. |
2.3.3.4 Dokumentation af systemudvidelse eller fordeling
Under afgrænsningen beskrives de metoder, der skal anvendes ved systemudvidelse
eller fordeling. Under dataindsamling checkes, om det virkelig er de metoder, der
anvendes.
2.3.3.5 Begrænsninger i fortolkning
Dette punkt kan placeres i forlængelse af dataindsamlingen eller i den endelige
fortolkning. Generelt angiver ISO ikke krav om rækkefølgen i rapporten.
Ved sammenligning af systemer gælder følgende specielle krav (ISO 14040, afsnit
5.1.2.4):
| Er systemerne sammenlignelige? Dette checkes mht. funktionel enhed, metodevalg,
systemgrænser, datakvalitet, Systemudvidelse og fordelingsmetoder samt vurderingsmetoder. |
| Er der lavet en analyse af materiale-, kemikalie- og energistrømme for at
retfærdiggøre medtagelse eller udeladelse i systemet? |
For alle systemer gælder, at:
| Det skal vurderes, om systemgrænserne er rimelige. |
| Hvilke begrænsninger er der mht. fortolkning pga. vurdering af datakvalitet og
følsomhedsvurdering |
Vurdering er beskrevet i ISO 14042. Den indeholder følgende tvungne elementer:
| Udvælgelse af miljøpåvirkningskategorier, kategoriindikatorer og
karakteriseringsmodeller |
| Klassificering af kortlægningsresultater |
| Beregning af kategoriindikatorresultater (karakterisering) |
Miljøpåvirkningskategorier er f.eks. drivhuseffekt eller forsuring. Indikatoren for
forsuring er afgivelse af protoner.
Desuden kan en række øvrige beregninger udføres:
| Beregning af kategoriindikatorresultaternes størrelse i forhold til
referenceoplysninger (Normalisering) |
| Gruppering |
| Vægtning |
| Datakvalitetsanalyse: bedre forståelse af indikatorresultater |
Ifølge ISO 14042, skal en LCA indeholde karakteriserede data (samt evt. andre). Hvilke
miljøeffekter, der vælges, er der derimod ikke enighed om. De valgte miljøeffekter skal
være i overensstemmelse med formålet for LCA-en og der skal angives tydelige referencer.
Herudover er der en række anbefalinger, som kan findes i ISO 14042, 5.3.3 samt i ISO
14049.
En LCA vil typisk anvende alment kendte miljøeffekter og benytte gængse
beregningsmodeller, som f.eks. UMIP (Wenzel et al., 1996). Kun i de tilfælde, hvor der er
tale om nye beregningsmodeller, er det nødvendigt at gennemgå metodegrundlaget.
For alle trin gælder det, at der skal argumenteres for valget af beregningstrin og
diverse faktorer skal beskrives på en klar og gennemskuelig måde.
For sammenlignende studier, som offentliggøres, gælder det specielt, at vægtning
ikke må anvendes (ISO 14021, 9). Gruppering kan være en sortering af miljøeffekter
f.eks. mht. lokale/globale effekter eller en rangordning alt efter prioritering.
Eksempel: Valg af miljøeffekter
I LCA for dansk el og kraftvarme var der udover miljøeffekter og
ressourceforbrug ønske om at vurdere støj, arealanvendelse og visuelle effekter. Dette
er relevant i relation til energisystemer, men er ikke relevant for mange andre systemer. |
Fortolkningen af LCA er beskrevet i ISO 14043. Fortolkningen omfatter:
| Identifikation af væsentlige resultater |
| Vurdering mht. fuldstændighed, følsomhedscheck og konsistenscheck |
| Konklusioner, anbefalinger, rapportering |
2.3.5.1 Identifikation af væsentlige resultater
Annex A.2 i ISO 14043 giver gode eksempler på, hvad dette punkt kan indeholde.
Udover at identificere miljømæssige fokuspunkter, skal fortolkningen angive betydningen
af de enkelte punkter.
2.3.5.2 Vurdering mht. komplethed, følsomhedscheck og konsistenscheck
Annex A.3 i ISO 14043 giver forslag til, hvordan dette punkt kan struktureres.
Vurderingen skal vise troværdigheden og pålideligheden af resultaterne. Der skal
suppleres med usikkerhedsberegning og vurdering af datakvalitet.
2.3.5.3 Konklusioner, anbefalinger, rapportering
De væsentligste bidrag til miljøbelastningen identificeres, og konklusionen laves
under hensyntagen til de forbehold, der gælder mht. komplethed, følsomhedsvurdering og
konsistens. Revieweren skal checke, at alle emner er behandlet på tilfredsstillende
måde.
Rapporten indeholder beskrivelsen af alle de førnævnte punkter. ISO 14040, afsnit 6,
giver en overordnet indholdsfortegnelse for en rapport. Ud over at indeholde alle
relevante punkter, skal beskrivelsen være klar og gennemskuelig. Forudsætninger og
antagelser skal klart fremgå. Revieweren bør sætte sig i brugerens sted for at vurdere,
om fremstillingen er forståelig for målgruppen. Ofte kan der f.eks. være tale om et
meget indforstået sprog eller brug af forkortelser, som kun forstås af en meget snæver
kreds.
Karakteren af den kritiske gennemgang bestemmes af de målsætninger, der opstilles i
forbindelse med LCAen. Det er ikke formålet, der er bestemmende bortset fra
LCAer af sammenligninger. Det er opdragsgiveren evt. sammen med udføreren, der
beslutter, om arbejdet skal vurderes i forhold til ISO-standarderne eller ej. Men det vil
være på sin plads som reviewer også at forholde sig kritisk til de krav, som udføreren
opstiller.
F.eks. vil det være at skyde over målet at lave en LCA i henhold til ISO, hvis
LCA-arbejdet skal anvendes til intern prioritering i produktudvikling. Omvendt ville det
være rimeligt at leve op til ISO-standardernes krav ved samfundsmæssig prioritering
eller ved LCAer, som vil få betydning for andre LCAer (indsamling af
generelle data for f.eks. elfremstilling eller stålfremstilling).
De øvrige metoder, der kan anvendes,er:
| "Almindelig sund LCA-praksis" |
| Andre vejledninger i LCA (Heijungs, 1992), (Wenzel et al., 1996) |
| Forenklede metoder til LCA (Miljøstyrelsen, 2001), (Wenzel et al., 1999), (Christiansen
et al,1997) |
Almindelig sund LCA-praksis ligger inden for rammerne af en "kodeks" udgivet
af SETAC (Society of Environmental Toxicology and Chemistry) (Consoli et al, 1993) og
senere LCA-publikationer. Herudover kan de enkelte LCA-eksperter have en holdning til,
hvad der er fornuftigt.
Endelig kan anvendes en vending som: Det tilstræbes at arbejdet lever op til
ISO-standarderne. Det kan f.eks. betyde, at man vil medtage de komponenter, som angives af
ISO, men at dokumentationskrav ikke nødvendigvis overholdes. F.eks. kan man vælge at
følge UMIP (Wenzel et al, 1996), som overholder ISO pånær dokumentation af data i
afrapporteringen. Man bør selvfølgelig være opmærksom på, at hvis man ikke overholder
en bestemt standard eller metode, kan det være svært for revieweren at afgøre, om
arbejdet er godt nok, og dette kan betyde, at reviewer og udfører har svært ved at nå
til enighed om niveauet. Det bør derfor så vidt muligt anbefales at følge en
offentliggjort metode eller beskrivelse. Hvis dele af ISO anvendes, bør det specificeres,
hvilke dele, det er, og på hvilken måde.
Det afgørende er, at det på forhånd er aftalt mellem opdragsgiver og reviewer samt
evt. udfører, hvad den kritiske gennemgang skal omfatte.
Den kritiske gennemgang bør indgå som en del af rapporten i en eller anden form. Det
kan f.eks. være som en redegørelse, der underskrives af reviewerne.
ISO har nogle formelle krav til, hvad redegørelsen for den kritiske gennemgang skal
indeholde:
| Navn og tilhørsforhold for reviewerne |
| Den endelige rapport for kritisk gennemgang |
| Udførerens svar til rapporten for den kritiske gennemgang |
Herudover er der ikke faste krav til, hvad en sådan redegørelse skal indeholde.
Et forslag til en indholdsfortegnelse for rapporten er:
| Introduktion: Hvem har udført den kritiske gennemgang, hvad har grundlaget været, hvad
var formålet med den kritiske gennemgang? |
| Procedure for den kritiske gennemgang (kort) |
| Konklusion (generelle kommentarer) |
| Detaljerede kommentarer til LCAens trin:
|
Definition af formål og afgrænsning
Kortlægning
Vurdering af miljøpåvirkninger
Fortolkning |
|
Udførerens svar kan enten stå umiddelbart efter de enkelte kommentarer eller være et
særskilt dokument umiddelbart i forlængelse af dokumentet.
I forbindelse med udførelsen af den kritiske gennemgang udarbejdes side-for-side
kommentarer. Det forudsættes, at disse kommentarer indarbejdes i rapporten og side-for
side kommentarerne skal ses som et internt arbejdsredskab mellem udfører og reviewer.
Væsentlige side-for-side kommentarer, der måtte restere ved den endelige rapport,
indbygges i den ovenstående struktur. I bilag A vises et eksempel på en redegørelse for
kritisk gennemgang.
Ved udarbejdelse af redegørelsen bør man tænke på, at mens selve processen og
kommentarerne undervejs var til glæde og nytte for udføreren, vil dokumentet være en
vejledning for brugere af LCAen. Redegørelsen bør som før nævnt give et vægtet
billede af LCA-arbejdet og bør indeholde en slags samlet karakteristik af LCAen,
der belyser LCAen som helhed, både de stærke og svage sider. Den kritiske
gennemgang skal fungere på samme måde som en lødig boganmeldelse, der vejleder brugeren
af LCAen i, hvad det er, hun eller han har mellem hænderne. Denne karakteristik af
LCAen er ikke en konkret vejledning i brug af LCAen, men snarere en oplysning
om mulige faldgruber, og hvad man evt. skal være opmærksom på ved brugen.
Eksempel: Begrænsninger i anvendelse af
resultater, som ikke fremgår af LCA-rapporten
LCA for el og kraftvarme giver data for 4 forskellige modeller:
Forbrug af el i Danmark
Produktion af el i Danmark
Begge modeller angives med henholdsvis fordeling mht. energikvalitet
og energiindhold (to forskellige fordelingsmetoder). Der savnes bedre anvisninger til
brugeren om, hvornår man skal anvende de enkelte modeller, specielt i forhold til
energiindhold og energikvalitet. (Redegørelse for kritisk gennemgang af "LCA af
dansk el og kraftvarme")
Brugere bliver i dokumentet gjort opmærksom på, at det er
væsentligt at vælge den rigtige model til sin anvendelse. Dette beskrives også i
rapporten, men revieweren har mulighed for at trække noget mere frem, særlig da
rapporten ikke giver gode anvisninger på, hvornår man skal anvende den ene eller anden
model. |
En redegørelse for kritisk gennemgang kan også påpege noget, som er ønskeligt, selv om
det ikke er et krav:
Eksempel: Ønsker i redegørelse for kritisk
gennemgang
Panelet ser imidlertid gerne levering af data i ufordelt form, så det
på et senere tidspunkt vil være muligt at foretage en system-udvidelse, hvis det er
relevant (redegørelse for kritisk gennemgang af "LCA af dansk el og
kraftvarme"). På baggrund af dette ønske, blev de ønskede data leveret. |
Det er også vigtigt at pointere, om denne undersøgelse på nogen måde adskiller sig fra
tilsvarende undersøgelser, så brugeren kan vurdere, om der er grund til at tro, at denne
undersøgelse er bedre eller evt. mere fuldstændig på bestemte områder:
Eksempel: Sammenligning med tilsvarende
arbejder
Grundlæggende adskiller denne LCA sig fra de hidtidige danske data
for el og varme ved ikke alene at inkludere livsforløbet for brændslerne, men også
livsforløbet for energianlæggene. Det er generelt lykkedes at opfylde dette
ambitionsniveau. Desuden medtages emissioner fra deponi, hvilket er nyt i forhold til
hidtidige data (Redegørelse for kritisk gennemgang af "LCA af dansk el og
kraftvarme"). |
Her gælder f.eks., at man må forvente at de leverede data medtager flere emissioner end
tidligere. Det skal man være opmærksom på, hvis man skifter til de nye el-data.
ISO-standarderne angiver nogle komponenter, som skal dækkes af LCAen. Herudover
skal rapporten være gennemskuelig og niveauet fornuftigt i forhold til LCAens
formål. Det første punkt om alle komponenterne i LCAen er inkluderet, er ret
objektivt at afgøre. Gå ind i listen over punkter og se, om alle punkter er med. Hvis de
ikke er det, skal det rettes.
Når alle punkter er medtaget, er spørgsmålet, om det er godt nok. Det er ikke muligt
at give præcise anvisninger for, hvornår noget er godt nok. Man kan diskutere om et
"6-tal" (i forbindelse med en LCA-undersøgelse) er bestået, eller om det er
nødvendigt med et "11-tal".
Her kommer reviewerens erfaring og fornuft ind i billedet. Det er revieweren, som
afgør, om noget er godt nok. Og niveauet vil ikke altid være det samme, det afhænger
bl.a. af formålet med LCAen. Samtidig må man som reviewer skele til, hvor vigtigt
et givent element i LCAen er for det samlede resultat.
Kommentarerne kan jo gives på flere niveauer: Noget man vil kommentere og noget som
skal ændres/burde have været anderledes. Formuleringen afhænger af, om kommentaren
gives i den fase, hvor der er mulighed for at rette op på arbejdet, eller det er en
konstatering i slutfasen af rapporten.
Eksempel: Væsentlige og uvæsentlige bidrag
I "LCA for el og kraftvarme" er der opstillet data for 1
kWh el henholdsvis varme. For el er bidraget sammensat af de forskellige teknologier, som
anvendes til fremstilling af el, dvs. forbrænding af kul, naturgas, olie, biomasse,
vindkraft mm. Fremstilling af bygninger, dvs. kraftværker samt transmission og
distribution er også med.
For bygninger er der foretaget nogle antagelser om genbrug, som ikke
virker rimelige. Imidlertid udgør bygninger en forsvindende lille del af den samlede
belastning, og det vil derfor ikke have afgørende betydning, hvordan livsforløbet for
bygning er modelleret. Dette er et eksempel på, at man godt som reviewer kan påpege, at
noget ikke virker rimeligt, men samtidig sige, at der ikke er grund til at ændre det,
fordi det ikke har betydning for det samlede resultat.
For vindkraft var et forbrug af bly i første omgang ikke medtaget.
Forbruget af bly var lille, men da fremstilling af bly giver anledning til emissioner af
bly, som er giftigt, kunne de godt få betydning alligevel Dette blev kommenteret af
revieweren som noget, der burde ændres. Vindkraft udgør også en lille del af det
samlede system, men da data for de enkelte el-teknologier også kan anvendes hver for sig,
bør hver enkelt teknologi være behandlet dækkende. Ydermere bidrager bygninger (i dette
tilfælde vindmøllen) med langt størsteparten af miljøpåvirkningerne for vindkraft.
Her er der altså tale om noget, der skal ændres. Kommentaren medførte, at bly blev
medtaget. |
Spørgsmålet om, hvorvidt noget skal ændres, må derfor bunde i en vurdering af, om en
ændring vil have betydning for den samlede konklusion.
Overordnet gælder, at hvis en LCA skal følge ISO, vil kravene til den kritiske
gennemgang typisk være højere, end hvis den ikke skal følge ISO. Sammenhængen mellem
omfanget af den kritiske gennemgang og budgettet er beskrevet i afsnit 1.5.
Hvilket kvalitetsniveau og omfang, den kritiske gennemgang herudover skal have,
afhænger af den LCA, der skal gennemgås, og af den sammenhæng, LCAen indgår i.
Denne afhængighed af LCAen kan opdeles på følgende punkter:
| LCAens fortolkninger og konklusioner |
| LCAens sammenhæng: konsekvenser af LCAens fortolkning og konklusioner |
Den kritiske gennemgang skal altid dække de dele, der er nævnt i kapitel 2, men
afhængig af de nævnte parametre, skal der lægges mere eller mindre vægt på de enkelte
dele.
Reviewerens opgave er at gennemgå LCAens tekst og data kritisk og at tage
stilling til deres rigtighed for herigennem at sikre troværdigheden af LCAen.
Væsentlige data og udsagn i LCAen skal derfor være gennemgået. Selv om alle
væsentlige data og udsagn således bør gennemgås, er der selvfølgelig størst fokus
på de fortolkninger og konklusioner, som udføreren af LCAen selv har trukket frem.
Det er altid reviewerens opgave at tage stilling til holdbarheden af disse fortolkninger
og konklusioner.
Det gælder overordnet, at en LCA, der er forsigtig i sine fortolkninger og
konklusioner, ikke kræver så grundig en kritisk gennemgang, som en LCA, der fortolker og
konkluderer lige til grænsen af, hvad data mv. kan bære. Udføreren af LCAen skal
derfor gøre sig klart, at "det koster" i form af kvalitetssikring, følsomheds-
og usikkerhedsvurdering og kritisk gennemgang at konkludere vidtgående og på områder,
hvor usikkerheden er stor.
Ønsket om at fremkomme med markante konklusioner kan evt. ses i formålet. Eksempler
er sammenligninger af produkter, hvor formålet fra starten er at afgøre, om det ene
produkt er bedre end det andet. Et sådant ønske vil automatisk udløse større behov for
usikkerheds- og følsomhedsvurdering, også selv om sammenligningen ikke anvendes til
markedsføringsformål.
Det kan også dreje sig om vanskelige afvejninger mellem f.eks. toksiske stoffer og
energiforbrug, som kræver en nøjere granskning.
En vigtig pointe er, at niveauet for den kritiske gennemgang i en vis udstrækning
ligger i den detaljerede ordlyd af de enkelte fortolkninger og konklusioner, der fremgår
af LCAen. Udføreren og revieweren af LCAen bør være bevidste om dette og
drøfte fortolkningernes og konklusionernes ordlyd i samspil med diskussionen om niveauet
af den kritiske gennemgang.
I det foregående afsnit blev det pointeret, at ønsker om stærke konklusioner kan
forøge omfanget af den kritiske gennemgang.
Hvis LCAens fortolkning og konklusioner har meget store konsekvenser kan behovet
for at sikre troværdigheden tilsvarende øges og dermed omfanget/niveauet af den kritiske
gennemgang.
Eksempel: LCAens sammenhæng og konsekvenser
af LCAens fortolkning og konklusioner - dåsesagen
Den udførte miljøvurdering af emballager til øl- og læskedrikke
har konsekvenser for såvel producenter af emballage som detailhandel mfl., og
konsekvenserne har stor geografisk udstrækning. Et sådant arbejde kræver en omfattende
kritisk gennemgang pga. konsekvenserne af konklusionerne. I dette tilfælde er det
anvendelsen som beslutningsstøtte for myndigheder, der betyder, at omfanget af den
kritiske gennemgang bliver stort. |
Christiansen, K (ed.): Simplifying LCA: just a cut? Society of Environmental Toxicology
and Chemistry, 1997.
Consoli, F.; Allen, D.; Boustead, I.; Fava, J.; Franklin, W.; Jensen, A.; Oude, N.;
Parrish, R.; Perriman, R.; Postlethwaite, D.; Quay, B.; Seguin, J.; Vigon, B.: Guidelines
for Life-Cycle Assessment: A "Code of Practice".
SETAC-Society of Environmental Toxicology and Chemistry, 1993.
DS/EN ISO 14040
DS/EN ISO 14041
DS/EN ISO 14042
DS/EN ISO 14043
DS/EN ISO TR 14049
Heijungs, R.: Environmental Life Cycle Assessment of Products, Guide-october 1992,
B&G, Centre of Environmental Science, Leiden, 1992.
Miljøstyrelsen: Håndbog i miljøvurdering af produkter en enkel metode,
udkommer i 2001, Miljøstyrelsen.
Weidema, B.: Guidelines for critical review of life cycle assessments.
http://www.lca.dk/publ/critrev.html, 1997.
Weidema, B. (ed.): LCA-metodeforbedring/metodeudvikling og konsensusskabelse,
Delprojekt 2: Systemafgrænsning, Geografisk, teknologisk og tidsmæssig afgrænsning.
Teknisk vejledning for LCA af produkter no. 3 (udkast). Dokumentnummer 2000-05-04, 2000.
Wenzel, H.; Hauschild, M.; Rasmussen, E.: Miljøvurdering af produkter, Miljøstyrelsen
og Dansk Industri, 1997.
Wenzel, H.; Caspersen, N.; Schmidt, A: Livscykluscheck, en vejledning for
TIC-konsulenter, Instituttet for Produktudvikling, 1999.
Bilag A:
Redegørelse for kritisk gennemgang for projektet: LCA af dansk el og kraftvarme
Reviewere: Reviewet er udført af Henrik Wenzel (fagligt ansvarlig),
Instituttet for Produktudvikling, Nina Caspersen (projektansvarlig), Instituttet for
Produktudvikling og Lotte Schleisner, RISØ.
Grundlag: Reviewet er baseret på gennemgang af hovedrapporten og de
underliggende teknologirapporter. Desuden har datamaterialet for modelleringen været til
rådighed for reviewerne. Der har været tilknyttet intern kvalitetssikring af data, og
det har derfor ikke været reviewernes opgave at undersøge om f.eks. de måledata, der er
anvendt i projektet, er korrekte. Rimelighed og troværdighed af data på det overordnede
plan er dog undersøgt. De foreliggende kommentarer relaterer sig primært til
hovedrapporten. Kapitel 6, som omhandler varme, har ikke været forelagt reviewerne i den
færdige form pga. tidspres, og dette kapitel indgår derfor ikke i vurderingen. Der er
desuden afsnit, hvor ændringer er blevet indført i dialog med reviewerne, men som ikke
har været set i den endelige sammenhæng.
Review panelets opgave: Formålet med reviewet har været at vurdere, om
arbejdet som helhed lever op til ISO-standarderne i 14040-serien, samt om resultaterne
giver et retvisende billede af livscyklus for dansk el og kraftvarme. Desuden har der fra
projektets side været ønske om at følge den nyeste udvikling inden for LCA-området og
vurdere arbejdet i forhold til denne.
Review-processen:
Reviewet har været delt i tre dele:
1.del, afgrænsning
2.del, dataindsamling (for de enkelte produktionsteknologier)
3.del, hovedrapporten
I forbindelse med hver del har der været udarbejdet skriftlige kommentarer fra
reviewerne, som blev udsendt i forvejen til reviewernes kontaktperson for projektet.
Herefter blev der holdt møder, hvor kommentarerne blev diskuteret mellem reviewerne og
relevante personer fra LCA-projektets koordineringsgruppe. Kommentarerne fra disse møder
er i høj grad blevet indarbejdet i rapporten.
Projektets formål var dels at levere data for fremstilling af el og varme (LCI-data)
dels at foretage en vurdering (LCA) på baggrund af disse data.
Projektet har to detaljeringsniveauer:
det samlede system til produktion af el og varme
de enkelte teknologier
For det samlede system vurderes data at have "stor fuldstændighed", mens der
for enkelte teknologier kan være tale om områder, hvor data er mindre fuldstændige.
Dette er generelt beskrevet i rapporten. Teknologibeskrivelserne lever ikke op til alle de
stillede krav i ISO 14041, men det vurderes, at data er indsamlet på et fornuftigt
grundlag, og at manglerne primært ligger i beskrivelsen og ikke i det bagvedliggende
arbejde. Det må også pointeres, at detaljeringsniveauet for arbejdet er meget højt, og
at de mangler, der er, generelt ligger inden for områder, som ikke vurderes at have
væsentlig betydning for det samlede resultat. Det vurderes derfor, at
livscyklusvurderingen for det samlede system lever op til ISO-standarderne i 14040-serien.
Dette betyder, at der nu er data for såvel de enkelte produktionsteknologier som det
samlede danske system for både produktion og forbrug af 1 kWh el og kraftvarme. Disse
data udgør et godt grundlag for det videre arbejde inden for el-sektoren og til
anvendelse i øvrigt LCA-arbejde, hvor data for el-produktion indgår som en vigtig del.
Grundlæggende adskiller denne LCA sig fra de hidtidige danske data for el og varme ved
ikke alene at inkludere livsforløbet for brændslerne, men også livsforløbet for
energianlæggene. Det er et højt ambitionsniveau, som det generelt er lykkedes at
opfylde. Desuden medtages emissioner fra deponi, hvilket er nyt i forhold til hidtidige
data.
Fra projektets side var der desuden ønske om at medtage stråling, støj, areal og
visuelle effekter, hvilket vurderes at være relevant i en miljøvurdering af
energisystemer. Dette har ikke været muligt at opfylde inden for projektets rammer,
hvilket ikke skal ligge projektet til last, da disse miljøeffekter ikke er
operationaliserede i eksisterende metoder til livscyklusvurdering.
1.1 Funktionel enhed
Den funktionelle enhed er klart beskrevet som 1 kWh el/varme leveret fra det
samlede system til forbrugeren. Den indeholder krav om høj rådighedsgrad af el/varme an
forbruger, og det er godt at denne kvalitet ved elen er medtaget. Kvaliteten af
elen burde imidlertid yderligere kvantificeres. Dette kunne gøres for både
rådighedsgrad og andre væsentlige kvaliteter som f.eks. stabiliteten af spændingen og
frekvensen, krav til grundlast/spidslast mm.
1.2 Medtagne effektkategorier
Miljøpåvirkningerne beskrives ved kategorierne miljøeffekter og ressourceforbrug.
På teknologi-niveau vises ressourceforbrug ikke konsekvent , og udeladelsen virker ikke
velbegrundet.
1.3 De 4 modeller
Der opstilles en model for både el-produktion og el-forbrug i Danmark, idet disse to
modeller adskiller sig ved at inkludere eksport henholdsvis import af el. Dette er med til
at øge anvendeligheden af data, idet disse to datamodeller har hver deres
anvendelsesområder. Desuden opstilles to modeller for fordeling af miljøbelastninger
mellem el og varme mht. energiindhold eller energikvalitet, så der i alt leveres 4
modeller.
For allokering er der truffet et overordnet valg om anvendelse af systemudvidelse.
Dette valg er ikke fulgt for alle områder, bl.a. ikke for fordelingen af
miljøbelastningen mellem el og varme. Ifølge ISO har systemudvidelse 1. prioritet, men
andre allokeringsmetoder er acceptable, hvis systemudvidelse ikke er mulig. Den nyeste
udvikling på LCA-området arbejder hen imod anvendelse af systemudvidelse i alle de
tilfælde, hvor man kunne tænkes at allokere. Da den nyeste udvikling imidlertid ikke er
offentliggjort i færdig form, og der desuden er argumenteret for fravalget, virker de
trufne valg rimelige. Det er valgt at vise allokering for såvel energiindhold som
energikvalitet. I henhold til UMIP er det kun fordelingen ud fra energikvalitet, der er
relevant og kun som anden prioritet, idet systemudvidelse også i UMIP har 1.prioritet. Da
praksis imidlertid viser at både energiindhold og energikvalitet anvendes, er det et
fornuftigt valg at visse begge dele. Valget af flere metoder betyder også, at der er
øget fokus på valgsituationen og den store betydning af valget.
Review-panelet ser gerne levering af data i uallokeret form, så det på et senere
tidspunkt ville være muligt at foretage en systemudvidelse, hvis det er relevant. Der
savnes desuden bedre anvisninger til brugeren om, hvornår man skal anvende de enkelte
modeller, specielt i forhold til energiindhold og energikvalitet.
De detaljerede kommentarer har følgende struktur:
| Indledning |
| Formål og anvendelse |
| Projektets metode |
| Dataindsamling |
| Vurdering og fortolkning |
| Formidling/rapport |
2.1 Indledning
Rapporten indeholder en god introduktion og argumentation for at gennemføre
LCA-projekt i el-sektoren.
2.2 Formål og anvendelse
Formålet er overordnet defineret. Det er bredt og viser det grundlæggende og
generelle sigte med projektet. Via beskrivelsen af målgruppen, formidlingen og
anvendelsen af projektet præciseres formålet og anvendelsen yderligere. Projektets
formål og anvendelse primært som datagrundlag for el-data til LCAer af andre
produkter står klart.
2.3 Projektets metode
Den funktionelle enhed er klart beskrevet som 1 kWh el/varme leveret fra
det samlede system til forbrugeren. Den indeholder krav om høj rådighedsgrad af
el/varme, og det er godt, at denne kvalitet ved elen er medtaget. Kvaliteten af
elen burde imidlertid yderligere kvantificeres. Dette kunne gøres for både
rådighedsgrad og andre væsentlige kvaliteter som f.eks. stabiliteten af spændingen og
frekvensen, krav til grundlast/spidslast mm.
Endvidere bør varigheden af ydelsen principielt specificeres. Hvis levetiden af de
forskellige anlæg i systemet kun er en funktion af antal kWh produceret er det i praksis
ikke nødvendigt, men hvis levetiden af visse anlægsdele er en funktion af tiden alene
(korrosion af el-master, beton i bygninger mv.) er det nødvendigt at specificere
varigheden.
Grunden til ønsket om denne detaljeringsgrad er, at visse kvalitetskrav til elen
kan være dimensionerende for både drift og anlæg og dermed styrende for visse dele af
ressourceforbruget og miljøpåvirkninger. Dette er væsentligt, da den funktionelle enhed
er den faste reference, som data skal vurderes på baggrund af fremover. De samme
kommentarer gælder kraftvarme.
Rapporten anfører selv sådanne vurderinger af kvalitetsforholdene, men kun
kvalitativt.
Systemafgrænsning: Den overordnede strukturering og opdeling i det
samlede system hhv. de enkelte produktionsteknologier er klar og operationel. Omfanget,
detaljeringsgraden og grundigheden i opgørelsen af systemerne er stor og
ambitionsniveauet højt. Grundlæggende adskiller denne LCA sig fra de hidtidige danske
data for el og varme ved ikke alene at inkludere livsforløbet for brændslerne, men også
livsforløbet for energianlæggene inklusive både produktion (drift), transmission og
distribution af el og varme. Det er generelt lykkedes at opfylde dette ambitionsniveau.
Der opstilles en model for både el-produktion og el-forbrug i Danmark, idet disse to
modeller adskiller sig ved at inkludere eksport henholdsvis import af el. Dette er med til
at øge anvendeligheden af data, idet disse to datamodeller har hver deres
anvendelsesområder. Desuden opstilles to modeller for allokering mht. energiindhold eller
energikvalitet. Der savnes imidlertid bedre anvisninger til bruger om, hvornår man skal
anvende den ene eller anden model, specielt i forhold til energiindhold og energikvalitet.
Allokeringsmetoder: For allokering er der truffet et overordnet valg om
anvendelse af systemudvidelse. Dette valg er ikke fulgt for alle områder, bl.a. ikke for
fordelingen af miljøbelastningen mellem el og varme. Såvel ISO som UMIP angiver, at
systemudvidelse skal anvendes hvis det er muligt, men det har hidtil i LCA-praksis været
accepteret at undgå systemudvidelse. Den nyeste udvikling på LCA-området arbejder hen
imod anvendelse af systemudvidelse i alle de tilfælde, hvor samprodukter eller genbrug
forekommer i systemet. Da den nyeste udvikling imidlertid ikke er offentliggjort i færdig
form, og der desuden er argumenteret for fravalget, virker dette valg rimeligt. Ifølge
UMIP er anden prioritet ved allokering en metode, der tager hensyn til kvaliteten af det
leverede, i dette tilfælde energikvaliteten, som udtrykkes ved exergi. Ifølge UMIP vil
det derfor ikke være relevant at anvende energi som fordelingsnøgle. Ud fra en
pragmatisk betragtning er dette imidlertid rimeligt, da mange andre LCA-arbejder anvender
energi som fordelingsnøgle, og det derfor er nyttigt at have data, der kan sammenlignes
med de eksisterende.
Valget af to metoder betyder også, at der er øget fokus på valgsituationen og den
store betydning af valget. Review-panelet ser imidlertid gerne levering af data i
uallokeret form, så det på et senere tidspunkt vil være muligt at foretage en
systemudvidelse, hvis det var relevant. De uallokerede data skal i givet fald leveres for
såvel de enkelte teknologier som det samlede system.
En diskussion af, hvilke teknologier der ville være de mest følsomme (marginale), er
ligeledes ønskelig.
Håndtering af genbrug er ikke beskrevet helt entydigt, og der kan sættes
spørgsmålstegn ved en del af antagelserne. Dette kan vises med et par konkrete
eksempler: For Cr-Ni-holdigt stål, som anvendes til kraftværkskedler antages ingen
genanvendelse ved skrotning og for zink antages100% genanvendelse af den zink, der findes
som overfladebelægning af stål. Cr-Ni-stål vil sandsynligvis blive genanvendt, og da
indholdet af krom og nikkel er kendt, vil det blive genanvendt til legeringer med
tilsvarende sammensætning. Zink vil for en stor dels vedkommende blive opfanget af
røggasfiltre, men tabet vil være stort. Dette betyder, at det anvendte ressourceforbrug
af krom og nikkel er for stort, mens det er for lille for zink. De øvrige miljøeffekter
påvirkes ikke nævneværdigt.
Manglende data: Der er beskrevet en målsætning om at bruge skønnede data,
hvis data ikke foreligger eller kan skaffes. Den beskrevne målsætning er meget ambitiøs
og ikke nødvendig i forhold til at beskrive de væsentligste miljøbelastninger.
Medtagne datakategorier er i henhold til UMIP. Herudover er medtaget emissioner
fra deponi, som indgår som emissioner til vand. Dette er en væsentlig forbedring i
forhold til tidligere data for el. Støj og areal nævnes, men indgår ikke i
datamaterialet. De anvendte datakategorier vurderes at være fornuftige i forhold til
anvendelsen og de tidsmæssige begrænsninger, projektet har været underlagt.
Krav til datakvalitet: Der er opstillet krav til datakvalitet mht.
geografi, tid og teknologi, men det fremgår ikke helt klart af rapporten, hvad
målsætningen for datakvalitet er.
2.4 Dataindsamling
Beskrivelsen af data er sket i henhold til de procedurer, som projektet
selv har fastlagt. Procedurerne er fornuftige i forhold til projektets formål. Håndtering
af manglende data: Kun i enkelte tilfælde er der foretaget indsamling af nye
data for f.eks. materialer, hvis der ikke var data i UMIP-databasen. Typisk er der ikke
foretaget følsomhedsanalyse ved manglende data. Manglerne er dog inden for områder, som
sandsynligvis vil have mindre betydning for det samlede resultat. I forhold til
målsætningen om at foretage skøn for alle manglende data, lever arbejdet ikke op til
målsætningen. Det skal dog understreges, at det var en meget ambitiøs målsætning, og
at de manglende data ikke vurderes at have væsentlig indflydelse på resultatet.
Beskrivelsen af, hvordan datasæt med f.eks. manglende emissioner skal håndteres, er ikke
klar for alle teknologier.
De anvendte data er fundet i overensstemmelse med formålet. På systemniveau er
aggregering af data for systemet foretaget på en gennemskuelig måde, mens
aggregeringen på teknologiniveau i enkelte tilfælde ikke er beskrevet tilstrækkeligt.
For de mest betydende data ligger verifikationen i, at der foreligger målinger fra
flere kilder. Desuden er der foretaget sammenligning med tilsvarende arbejder for
drivhuseffekt. Data på systemniveau er sammenlignet med data fra UMIP-databasen. For
systemniveau ligger der derfor en god verifikation af data, mens det ikke i alle tilfælde
har været muligt på teknologiniveau.
2.5 Vurdering og fortolkning
På systemniveau er fortolkningen tilfredsstillende. De fire datasæt er diskuteret, de
væsentligste bidrag er identificeret og følsomheden af den anvendte allokering (som er
den, der har størst betydning for resultatet på systemniveau) er vist. Den opnåede
datakvalitet er vurderet, dog ikke helt stringent i forhold til de parametre, som ISO
14041 anviser (geografi, tid og teknologi).
På teknologiniveau er resultaterne sammenlignet for de enkelte miljøeffekter, hvilket
giver et godt overblik over de enkelte teknologiers bidrag til drivhuseffekt, toksicitet
m.m.
2.6 Formidling/rapport
Rapporten omhandler alle relevante emner og beskrivelsen er stort set præsenteret
klart. Rapporten beskriver såvel systemresultatet som de enkelte teknologier, og
opbygningen af rapporten gør det let at finde frem til de relevante afsnit. Beskrivelsen
af de enkelte teknologier er dog meget overordnet.
Beskrivelsen af teknologier bør gøres mere ensartet, f.eks. bør man ikke vise
figurer allokeret med energikvalitet for nogle teknologier og energiindhold for andre. På
teknologiniveau kunne der ønskes mere vægt på følsomhedsvurdering for antagelser,
usikkerheder samt manglende data.
Henrik Wenzel
IPU |
Nina Caspersen
IPU |
Lotte Schleisner
RISØ |
|
|