I denne indledning redegøres sammenfattende for Miljøstyrelsens strategiske
grundlag samt for hovedopgaver og temaer, som har haft særlig bevågenhed i 2001. Endelig
opsummeres målopfyldelsen for Miljøstyrelsens resultatkontrakt og for styrelsens
økonomiske resultat.
I resultatanalysen vurderes indledningsvist målopfyldelsen for Miljøstyrelsens
institutionsmål for 2001, som er grundlaget i styrelsens Resultatkontrakt 2001.
Institutionsmålene repræsenterer alene en begrænset del af styrelsens samlede
opgaveportefølje, men angi ver en række aktuelle og strat egisk udvalgte
indsatsområder, hvor indfrielsen af konkrete resultater bringes i særligt fokus.
Resultatanalysen rapporterer derfor også oversigtligt en status for Miljøstyrelsen
hovedopgaver, som disse er opført i Virksomhedsoversigten i finansloven for 2001 .
Afslutningsvist giver resultatanalysen et billede af de kommende udfordringer for
Miljøstyrelsen og præsenterer styrelsens institutionsmål for 2002. I driftsregnskabet
gennemgås Miljøstyrelsens samlede finansielle aktiviteter i 2001.
I bilagsdelen gives specificerede regnskabsopslysninger vedr. (1) det
omkostningsdækkede og markedsstyrede område, (2) personale og organisation samt grønt
regnskab, (3) tilskud og miljøbistand samt (4) samlet bevillingsafregning.
Det er Miljøstyrelsens mission at bidrage til beskyttelse af miljøet. Miljøstyrelsen
har ansvaret for at administrere og bidrage til udformningen af den danske
miljølovgivning, EU-lovgivning, samt internationale aftaler om miljøbeskyttelse, der
skal sikre rene produkter, ren luft, vand og jord og dermed gode levevilkår for
mennesker, flora og fauna. Indsatsen rækker i stadig større grad udover landets
grænser.
Det er Miljøstyrelsens vision at spille en central rolle i arbejdet for en bæredygtig
udvikling, hvor mennesker og miljø beskyttes mod forurening først og fremmest ved en
forebyggende indsats.
Dette gælder såvel i Danmark som i forhold til andre lande.
Miljøstyrelsens værdigrundlag er at styrelsen på grundlag af et højt fagligt niveau
skal være:
I opgavevaretagelsen gøres brug af virkemidler som traditionel administrativ
regulering, økonomiske virkemidler og kommunikation.
Udover den særlige fokus på institutionsmålene, har følgende væsentlige temaer
også sat dagsordenen for styrelsens arbejde i 2001:
Danmark har siden 1991 ydet miljøbistand til Østeuropa. På den baggrund holdt
Miljøstyrelsen den 5. april en jubilæumskonference på Christiansborg om erfaringer og
fremtidsudsigter for dansk miljøbistand til Østeuropa. I løbet af de sidste ti år har
Danmark gennemført godt 1200 miljøprojekter i Østeuropa - projekter, som i kraft af
medfinansiering fra andre finansieringskilder og modtagerlandene har skabt væsentlige
resultater. I 2001 er der givet tilsagn til 250 projekter til i alt 630 mill. kr. I 2001
har særligt projekter inden for vandområdet været prioriteret. Hele 31% af årets
projekter omhandler vandområdet, primært rettet mod begrænsning af forurening af
Østersøen og til opfyldelse af EU-direktiverne på vandområdet.
I august trådte Miljøstyrelsens nye luftvejledning i kraft. Vejledningen strammer
bl.a. grænseværdierne for danske virksomheders udledninger af dioxiner, PAH'er og støv.
De skrappere krav til udledning af dioxin er en naturlig konsekvens af den tekniske
udvikling på området. Den tidligere luftvejledning fra 1990 er en væsentlig årsag til,
at luftforureningen fra virksomheder er blevet nedbragt betydeligt de sidste ti år. Med
den nye luftvejledning fortsættes dette arbejde.
I 2001 har der været en styrket indsat på kemikalier, miljø og sundhed. Som
en del af denne indsats har Miljøstyrelsen bl.a. igangsat en systematisk kortlægning af
kemiske stoffer i forbrugerprodukter og søger gennem en række projekter at skabe større
viden om kemiske stoffer i forbrugerprodukter, f.eks. kemiske stoffer i tatoveringsfarver,
fastelavns- og teatersminke, naturkosmetik, tamponer og hygiejnebind. I efteråret blev
der derudover etableret et videncenter for allergi overfor kemiske stoffer i
forbrugerprodukter. Centret holder til på Gentofte Amtssygehus og vil lave kortlægning
af allergiforekomst, udredningsprojekter og rådgivning.
I januar blev Kirsten Jensen udvalget nedsat. Udvalget skal analysere
mulighederne for og konsekvenserne af en nedsættelse af pesticidanvendelsen i gartneri og
frugtavl, hvilket er en opfølgning på Bichel-udvalgets anbefalinger. Udvalget har den
tidligere EU-parlamentariker Kirsten Jensen som formand og består af grønne
organisationer, erhvervsorganisationer og ministerier. Udvalget har i 2001 diskuteret en
række konsulentundersøgelser om produktionsmæssige, økonomiske, sundhedsog
miljømæssige problemstillinger ved pesticidanvendelsen i gartneri og frugtavl, der blev
igangsat for at understøtte udvalgets arbejde. Udvalgsarbejdet blev stillet i bero i
forbindelse med valget i november 2001, men forventes afsluttet i foråret 2002.
I maj underskrev Danmark Stockholm-konventionen om persistente organiske forurenere
(POP), som på globalt plan forbyder produktion og handel med "det beskidte
dusin". Det er 12 særligt skadelige kemiske stoffer, eksempelvis DDT og PCB, som
nedbrydes meget langsomt i miljøet og ophobes i kroppen på mennesker og dyr, samtidig
med at de spredes over store geografiske afstande når de bruges. I efteråret var Danmark
også med til at vedtage en anden miljøkonvention - Antifouling konventionen - som
forbyder anvendelsen af TBT i skibsbundsmalinger. TBT er bl.a. mistænkt for at være
årsag til tvekønnethed blandt snegle. Fra 1. januar 2003 begynder udfasningen af TBT ved
at man ikke længere må smørre TBT på skibene, og fra 1. januar 2008 bliver det
endegyldigt forbudt at bruge TBT i bundmalingssystemer. For begge konventioner gælder, at
flere stoffer med de samme skadelige egenskaber som "det beskidte dusin" og TBT
skal reguleres i fremtiden.
I februar lancerede Miljøstyrelsen miljømærkekampagnen, hvis mål er at øge
kendskabet til miljømærkerne Svanen og Blomsten. Kampagnen kom i stand i kraft af et
utraditionelt samarbejde mellem det offentlige, erhvervsliv og interesseorganisationer.
Også erhvervslivet bakkede op om kampagnen, der blev støttet af de fleste store detail-
og dagligvarekæder og af miljø- og forbrugerorganisationer. Miljømærkekampagnen, der
er en af Miljøstyrelsens største kampagner nogensinde, resulterede blandt andet i, at
flere købte miljømærkede produkter. Salget af miljømærket vaskepulver steg for
eksempel 50% i måneden efter kampagnen. Kampagnens positive effekt på efterspørgsels
siden afspejlede sig også på udbudssiden, idet udbudet af miljømærkede produkter er
blevet størr e .
Folketinget vedtog i 2001 en ændring af miljøbeskyttelsesloven, der skaber rammerne
for et mere effektivt og fremtidssikret pant- og retursystem for emballager til øl og
læskedrikke. Miljøstyrelsen har 2001 udarbejdet en bekendtgørelse, der bl.a. gør
det muligt at give tilskud til ca. 2000 dagligvarebutikker, som forventes at få
ekstraordinære udgifter i forbindelse med håndtering af dåser og andre nye
engangsemballager med pant. Det nye retursystemet finansieres med gebyrer, der opkræves
via Dansk Retursystem A/S - et selskab stiftet til formålet af bryggerierne og
dagligvarehandlen. En fuld udbygning af det ny system og regelsættet vil ske i løbet af
2002.
I marts offentliggjorde Miljøstyrelsen en handlingsplan for bromerede
flammehæmmere. Målet er at begrænse og stoppe brugen af de mest problematiske
bromerede flammehæmmere, der mistænkes for at skade både miljø og sundhed. Da det
største forbrug findes i importerede varer som computere, fjernsyn og biler, er en
international indsats central. Handlingsplanen indeholder en lang række initiativer som
bl.a. international regulering og samarbejde, nationale aftaler, information til
detailhandlen samt tilskud til udvikling af alternativer til bromerede flammehæmmere.
Målet med handlingsplanen er en international afvikling af de mest problematiske
bromerede flammehæmmere. På kort sigt gælder det en afvikling af stofgrupperne PBB
(PolyBromerede Biphenyler) og PBDE (PolyBromerede DiphenylEthere). På længere sigt skal
alle problematiske bromerede flammehæmmere identificeres og afvikles.
Der har i 2001 været stor fokus på både det nationale og internationale arbejde med bæredygtig
udvikling. Det omfatter bl.a. den nationale strategi, arbejdet i EU med 6.
miljøhandlingsprogram og OECD's arbejde med bæredygtig udvikling. Derudover har der
været fokus på miljø og sundhed, gennem et tværministerielt strategiarbejde. Det
strategiske miljøarbejde hviler bl.a. på overvågningsprogrammer og
dataindsamlingssystemer, der skal belyse resultaterne af den miljømæssige indsats.
Miljøstyrelsen benytter sig her bl.a. af internettet til præsentation af miljødata.
Som følge af regeringsskiftet i november 2001 skete der ressortændringer i
Miljøstyrelsen, jf. Kgl. Resolution af 27. november 2001. Energistyrelsens klimaområde
blev overflyttet til Miljøstyrelsen. Der blev overflyttet 7 årsværk permanent til
Miljøstyrelsen. Derudover er der aftalt bistand fra Energistyrelsen til Miljøstyrelsen i
forbindelse med klimaformandskabet i form af udlån af medarbejdere under
formandskabsperioden. Miljøstyrelsens DANCED kontor blev overflyttet til
Udenrigsministeriet, og styrelsen afgav i den forbindelse 19 årsværk permanent.
Samlet set var 2001 et godt og travlt år for Miljøstyrelsen, hvor der er lagt mange
kræfter i at opfylde såvel de 11 institutionsmål som styrelsens øvrige opgaver. Af de
11 institutionsmål er 7 helt opfyldt, og 4 delvist opfyldt, svarende til en
målopfyldelsesgrad på over 80%, hvilket vurderes at være tilfredsstillende. For en
detaljeret gennemgang af institutionsmålene og en status for styrelsens hovedformål
henvises til Resultatanalysen.
Miljøstyrelsen havde i 2001 et overskud på 13,8 mill. kr. Heraf overføres alene 10,5
mill. kr. til 2002, idet resten bortfalder som følge af generelle besparelser i staten.
Af årets overskud er langt hovedparten (12,7 mill. kr.) bundet til projekter om miljø og
sundhed. Derudover blev en række initiativer og aktiviteter stoppet som følge af
udgiftsstoppet i staten. De aktiviteter, der senere er genoptaget, vil indgå i regnskabet
for 2002. Samlet set vurderes årets resultat at være tilfredsstillende.
Med rammerne i den nye finanslov ligger der i de kommende år en stor udfordring i en
tilpasning af organisationen til nye lavere rammer. Derfor vil der i 2002 være et særlig
stort fokus og pres på Miljøstyrelsens driftsbevilling. Styrelsens akkumulerede
opsparing på 37,7 mill. kr. vil muliggøre, at der iværksættes en række initiativer
bl.a. inden for miljø og sundhed, samt at forventede ekstraudgifter i forbindelse med
EU-formandskabet kan håndteres.
Tabel 1
Driftsregnskab
for Miljøstyrelsen 2001 (mill. kr.)